کی لاگر چیست ؟ دانلود کیلاگر اندروید

ممکن است برخی از تهدیدهای نرم افزاری یا سخت افزاری، بیشتر به فیلم‌های علمی تخیلی شبیه باشند؛ اما واقعیت این است که آن‌ها وجود دارند. این تهدیدها می‌توانند اطلاعات سیستم شما را به راحتی سرقت کنند؛ حتی بدون آن‌که خودتان متوجه شوید. طبق گزارش SophosLabs 2020 مهاجمان رایانه‌ای به طیف وسیعی از بدافزارها مجهز شده‌اند که امروزه آن‌ها را با نام کی لاگر می‌شناسیم.

اما سوالی که قطعا اکنون ذهن شما را مشغول کرده این است که کی لاگر چیست؟ در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم شما را با ماهیت کی لاگر (Keylogger) آشنا کنیم. اگر کنجکاو شده‌اید که در ارتباط با این بدافزارهای عجیب و غریب بیشتر آشنا شوید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

کی‌ لاگر Keylogger چیست؟

کی لاگر نوعی نرم افزار جاسوسی موذی است. از آن‌جایی که هیچ کس نظاره‌گر عملکرد این بدافزار نیست، می‌تواند به راحتی انواع اطلاعات مهم از قبیل رمزهای عبور، چت‌های شخصی و … شما را سرقت کند. به عبارتی دیگر، یک کی لاگر می‌تواند تمامی اطلاعاتی که توسط صفحه کلید دستگاه خود وارد می‌کنید را سرقت کند.

کی لاگر چیست ؟

Keylogger یک برنامه نرم افزاری نظارت بر فعالیت است که به هکرها اجازه می‌دهد به اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشند. رمز عبور ایمیل، شماره کارت اعتباری که وارد می‌کنید، صفحاتی که بازدید می‌کنید و … هیچ‌کدام از دست این بدافزارهای مرموز در امان نیستند. یک کی لاگر می‌تواند تمامی اطلاعات حیاتی شما را به سمت مجرمان اینترنتی ارسال کند تا آن‌ها به راحتی از همه آن‌ها استفاده کنند.

اگر کی لاگرها شما را یاد سینمای هالیوود می‌اندازند به این دلیل است که ما قبلا آن‌ها را روی پرده سینما مشاهده کرده‌ایم. به عنوان مثال شخصیت تام کروز در یکی از فیلم‌های “ماموریت غیرممکن” یا شخصیت هکر محبوب “آقای ربات” قطعا ما را به یاد Keylogger و نحوه فعالیت آن‌ها می‌اندازد.

نکته: کی لاگر فقط اطلاعاتی را سرقت می‌کند که آن‌ها روی تلفن همراه یا رایانه شخصی خود تایپ می‌کنید.

کاربردهای کی لاگر

احتمالا با مطالعه این مقاله، اکنون به این نتیجه رسیده باشید که تمام کی لاگرها غیرقانونی هستند؛ اما واقعا این‌طور نیست! این برنامه‌ها می‌توانند استفاده‌های مفیدی نیز داشته باشند. به عنوان مثال، شرکت‌های IT معمولا از کی لاگر برای عیب‌‌یابی از راه دور سیستم‌ها استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، مدیران می‌توانند با نصب یک کی لاگر خوب، روی عملکرد کارکنان خود نظارت کامل داشته باشند. این موضوع در ارتباط با والدین و کنترل استفاده فرزندان از تلفن همراه و رایانه نیز صادق است. در حقیقت، اگر کی لاگرها را روی سیستم‌هایی که حق مالکیت آن‌ها را دارید نصب کنید، این کار کاملا قانونی است. اما در صورتی که نصب این برنامه‌ها به منظور سرقت اطلاعات و بدون آگاهی مالک سیستم باشد، یک امر کاملا خلاف و غیرقانونی خواهد بود.

Keylogger ها برای والدینی مفید است که از کی لاگر اندروید استفاده می‌کنند و با این کار، می‌توانند فعالیت‌های کودکان را بدون آگاهی آن‌ها، دنبال کنند. همسران می‌توانند از فن‌آوری کی لاگر برای پیگیری فعالیت‌های همسران خود استفاده کنند. حتی برنامه‌هایی مانند WhatsApp ، Snapchat، جستجو در مرورگر و تماس‌های تلفنی توسط فناوری کی لاگر قابل پیگیری هستند.

کاربردهای کی لاگر

برخی از کارکردهای اصلی بهترین کی لاگرهای اندرویدی، جاسوسی در پیام‌رسان فیسبوک، اسنپ‌چت، واتساپ، ایمیل، وایبر  و پیگیری پیام کوتاه است. ویژگی دیگر  GPS است؛ زیرا داشتن GPS به شما این امکان را می‌دهد تا دستگاه موبایل کاربر مورد نظر ردیابی شود.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید این برنامه‌ها می‌توانند کاملا مفید و قانونی عمل کنند. اما در عین حال نیز ممکن است با هدف سرقت اطلاعات روی دستگاه‌های مختلف نصب شوند. پس در نهایت نمی‌توان کی لاگرها لقب نرم افزار مفید یا بدافزار جاسوسی داد؛ زیرا می‌تواند در هر دو نقش ظاهر شود.

انواع کی لاگر

کی لاگرها را به صورت کلی می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

دسته اول کی لاگرهایی هستند که به عنوان یک سخت افزار داخلی در سیستم کامپیوتری شما نصب می‌شوند. البته برخی از آن‌ها می‌توانند به عنوان یک پلاگین در بین CPU و کابل رابط صفحه کلید قرار بگیرند. این دسته از کی لاگرها نیاز به پنهان‌کاری بیشتری دارند؛ زیرا بهرحال باید رایانه شما باز شود.

دسته دوم که به مراتب خطرناک‌‌تر نیز هستند، نرم افزارهایی هستند که به صورت پنهان روی دستگاه شما نصب می‌شوند. در حالی که  با خیال راحت در حال تایپ کردن اطلاعات مهم خود هستید، این کی لاگرها انواع شماره‌ها و کدهای حیاتی شما را سرقت می‌کنند.

مسیر حمله کی لاگرها

کی لاگرها معمولا با استفاده از تکنیک‌های فیشینگ و مهندسی اجتماعی وارد سیستم‌های قربانیان می‌شوند. با این‌حال یک روش خطرناک دیگر برای نفوذ این بدافزارها وجود دارد:

تصور کنید در یک وب سایت اشتراک‌گذاری فایل حضور دارید و در حال دانلود فیلم، موزیک یا پرونده متنی هستند. یک کی لاگر به راحتی می‌تواند همراه با این فایل‌ها به سیستم شما نفوذ کند؛ بدون این‌که حتی متوجه این اتفاق شوید.

برای ر امان ماندن از کی‌لاگرها اولین و مهم‌ترین قدم، رعایت کامل امنیت سیستم است. تا حد امکان فقط از وب‌سایت‌های کاملا معتبر و شناخته شده اقدام به دانلود فایل نمایید تا خطر درگیر شدن با این بدافزارها را به حداقل کاهش دهید.

معیارهای انتخاب یک کی لاگر خوب

همان‌طور که گفته شد بسیاری از کی لاگرها لزوما بد یا مخرب نیستند. در بسیاری از مواقع یک کی لاگر می‌تواند بسیاری از مسائل امنیتی کودکان یا کارمندان را تامین کند. اما معیارهای انتخاب یک کی لاگر خوب کدامند؟

امروزه استفاده از دستگاه هوشمند همه ما را به یکدیگر متصل کرده است. برنامه‌های کی لاگر از ویژگی‌های پیشرفته زیادی برخوردار هستند و غیر از توانایی استراق سمع، قابلیت‌های دیگری نیز دارند. برنامه کی لاگر باید شما را قادر سازد که اطلاعات را در زمان واقعی (real time) بررسی کنید. کی لاگر اندرویدی برای نصب به زبان انگلیسی ساده است.

معیارهای انتخاب کی لاگر

کی‌لاگرها از جمله برنامه‌هایی هستند که برای والدین و همسران توسعه داده شده است. این برنامه برای محافظت از نوجوانان، کسب اطلاعات در مورد کارمندان بد استفاده می‌شود. کی لاگر رایگان اندروید می‌تواند آنچه کودکان سعی در مخفی کردن دارند را به پدر و مادر نشان دهد.

به عنوان مثال، کودک نمی‌خواهد بگوید که دوستانش درگیر سیگار، الکل، مواد مخدر و.. هستند. برنامه‌های کی‌لاگر بهترین راه برای محافظت از کودکان و نوجوانان از تهدیدات آنلاین و زورگویی سایبری است. ویژگی GPS برای محافظت در برابر گم شدن یا سرقت دستگاه‌ها می‌باشد.

کی لاگر اندروید، برنامه ورود به سیستم (لاگین) برای تلفن‌ها یا تبلت‌های اندرویدی است. iKeyMonitor بهترین برنامه keylogger برای کنترل والدین و نظارت بر کارمندان است. این برنامه، پیام کوتاه، اس ام اس، تاریخچه وب سایت، سابقه تماس، ضبط تماس، مکان GPS، پیام‌های جغرافیایی و پیام‌های چت در واتساپ، فیسبوک، ویچت، اسکایپ، ایمو و موارد دیگر را ارائه می‌دهد.

ویژگی ضبط تصویر به شما امکان می‌دهد هرگونه فعالیتی را در صفحه دستگاه ضبط کنید. گزارش‌های کی لاگر به ایمیل یا حساب آنلاین خصوصی شما ارسال می‌شوند.

محافظت از اطلاعات در برابر کیلاگرها

اگر نگران حملات سایبری و اطلاعات شخصی خود هستید یا به هر دلیلی احساس می‌کنید که یک کی لاگر روی سیستم شما نصب شده است؛ با استفاده از یکی از روش‌های زیر، می‌توانید با این بدافزارها مقابله کنید:

  1. تمامی نرم‌افزاهایی که به صورت اتوماتیک روی سیستم شما نصب شده‌اند را پاک کنید. (منظور نرم افزارهایی هستند که به خواست شما نصب نشده‌اند)
  2. از وب‌سایت‌های نامعتبر و شناخته نشده دانلود نکنید.
  3. هنگام وارد کردن اطلاعات حیاتی خود (مانند اطلاعات کارت بانکی در هنگام خرید) از صفحه کلید مجازی استفاده کنید.
  4. از یک password manager استفاده کنید (این برنامه پسوردهای شما را به صورت اتوماتیک وارد می‌کند)
  5. از یک آنتی ویروس قوی استفاده کنید تا سیستم شما را در مقابل حملات سایبری محافظت کند.
اگر keyloggerها به دست هکرها بیفتند، ممکن است خطرناک باشد. اطلاعاتی مانند نام کاربری و رمز عبور اغلب در صفحه کلید وارد می‌شوند که توسط کلاهبرداران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. بسته به نوع روش ورود به سیستم، انواع مختلفی از keyloggerها وجود دارد. کی لاگر شامل ردیابی و ضبط هر ضربه کلید روی صفحه کلید است. ممکن است به صورت سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری باشد.

نحوه شناسایی کی لاگر اندروید

تلفن‌های همراه اندروید نیز از دست کی لاگرها در امان نیستند و هر لحظه ممکن است با خطر حملات این بدافزارها مواجه شوند. البته نگران نباشید؛ زیرا ما در ادامه به معرفی روش‌هایی خواهیم پرداخت که به شما در تشخیص کی لاگرها در گوشی موبایل خود کمک می‌کنند.

پیام‌های متنی عجیب و غریب

کلاهبرداران و سارقین سایبری اغلب از پیام‌های متنی عجیب و غریب برای نفوذ به تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند. اگر متن‌های عجیب و بدون معنی دریافت می‌کنید (مانند متن‌هایی که از کاراکترهای تصادفی تشکیل شده‌اند) ممکن است یک کی لاگر روی تلفن همراه شما نصب شده باشد.

در صورت دریافت این پیام‌ها از مخاطبین ناشناس (در تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و …) به هیچ عنوان آن‌ها را باز نکنید. بهترین راه در این شرایط، این است که بلافاصله این پیام‌ها را پاک کنید.

خالی شدن سریع شارژ باتری

کی لاگرها و به صورت کلی برنامه‌های مخرب معمولا در پس زمینه تلفن همراه شما فعالیت می‌کنند و در نتیجه به انرژی بیشتری نیاز دارند. اگر باتری گوشی شما به صورت غیرعادی تخلیه می‌شود، ممکن است توسط یکی از همین بدافزارها تحت کنترل باشید.

گرم شدن تلفن همراه

وقتی دستگاه شما چندین برنامه را هم‌زمان پردازش می‌کند، می‌تواند به طور قابل توجهی گرم شود! طبیعی است که تلفن شما هنگام اجرای همزمان تماشای فیلم، چت با دوستان و مرور وب داغ می‌شود. اما اگر همه این برنامه‌ها بسته هستند و تلفن همراه شما هم‌چنان داغ است، ممکن است یک کی لاگر در حال فعالیت باشد.

خاموش و روشن شدن مداوم دستگاه

خاموش و روشن شدن مداوم تلفن همراه اندروید شما می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌های وجود کی لاگر باشد. اگر بدون هیچ دلیلی و در حین اجرای برنامه‌های مختلف با مشکل خاموش و روشن شدن گوشی مواجه می‌شوید، باید نگران این بدافزاری سارق باشید!

فراموش نکنید که کی لاگرها باعث می‌شوند تلفن همراهتان برخی از کارها (از قبیل خاموش و روشن شدن) را بدون اجازه شما انجام دهد.

کند شدن عملکرد

کند شدن عملکرد تلفن همراه به خودی خود اتفاق دردناک و ناراحت کننده‌ای است! اما ماجرا زمانی نگران‌ کننده‌تر می‌شود که بدانیم یک کی لاگر باعث بروز این مشکل شده باشد. متاسفانه گاهی وجود یک بدافزار و فعالیت مداوم آن در پس زمینه می‌تواند گوشی موبایل شما را تا حدی کند کند که عملا نتوانید از آن استفاده کنید.

کلام پایانی

همان‌طور که در این مقاله اشاره شد، کی لاگرها عملکردی کاملا دوگانه دارند: اگر با اطلاع مالک دستگاه و به منظور کنترل و نظارت قانونی نصب شوند، کاملا مفید خواهند بود. این در حالیست که همین برنامه‌ها می‌توانند به صورت غیرقانونی و با هدف سرقت اطلاعات دستگاه‌های رایانه شخصی و تلفن‌های همراه و توسط مجرمان اینترنتی مورد استفاده قرار بگیرند.

ما در این مقاله ضمن معرفی انواع کی لاگرها، روش‌های مقابله با آن‌ها را نیز بررسی کردیم. در صورتی که هم‌چنان در ارتباط با این نرم افزارها سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول

چگونه کی‌لاگر پنهان را از اندروید خود حذف کنید؟

برای اینکه بتوانید کی لاگرها را از دستگاه اندرویدی خود پاک کنید، بهترین راه استفاده از نرم افزارهای آنتی ویروس قدرتمند است. هم‌چنین می‌توانید پوشه دانلودهای خود را به صورت مداوم بررسی کرده و برنامه‌های ناشناس را حذف نمایید.

3.5 | (8)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//