ISP چیست ؟ آشنایی با دروازه ورود به دنیای اینترنت

تا به حال این سوال برایتان پیش آمده است که ISP چیست ؟ می‌توانید آی اس پی (Internet Service Provider) را با شیر آب مقایسه کنید. آب در لوله اصلی جریان دارد؛ اما شما نمی‌توانید از آب استفاده کنید، مگر اینکه شیر آب نصب کنید!

ISP یک شرکت خدمات اینترنتی است که اجازه می‌دهد رایانه شما به اینترنت متصل شود. در واقع آی اس پی یک واسطه اینترنتی است که امکان دسترسی مشتریان را به یک یا چند خط اینترنت با هزینه ماهانه یا سالانه فراهم می‌کند.

علاوه بر اتصال به اینترنت، یک آی اس پی ممکن است خدمات مرتبط دیگری را هم ارائه دهد؛ مانند میزبانی ایمیل، اجاره هاست (فضای ذخیره سازی دیجیتال)، دسترسی به نرم افزارهای مختلف، ثبت دامنه و غیره. Internet Service Provider از نظر پوشش پهنای باند و هر چیز دیگری که آنها را قادر سازد بهترین و پر سرعت‌ترین اینترنت را ارائه دهند، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

از طرفی یک مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت می‌تواند تنها محدود به یک منطقه جغرافیایی باشد، یا اینکه به کل کشور خدمات ارائه دهد. در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک ، کاملا متوجه خواهید شد که ISP چیست و چگونه می‌توانید بهترین آی اس پی را پیدا کنید.

انواع ISP

ارائه دهندگان خدمات اینترنت  انواع مختلفی از اینترنت را ارائه می‌دهند و میزان سرعت اتصال آن‌ها نیز متفاوت است. همچنین بسیاری از آنها برنامه‌ها یا «بسته‌های اینترنتی» مختلفی را ارائه می‌کنند که از نظر حجم اینترنت، محدودیت بارگیری، تعداد حساب‌های ایمیل ارائه شده و غیره متفاوت است.

انواع isp

در دهه 1990 میلادی، فقط سه نوع ISP وجود داشت:

  • خدمات شماره گیری (Dialup)
  • اینترنت پرسرعت (پهن باند) که توسط شرکت‌های کابلی ارائه می‌شد
  • خط اشتراک دیجیتال (DSL) که شرکت‌های مخابراتی آن را ارائه می‌کردند
از سال 2013 به بعد، اتصال به اینترنت از طریق شماره گیری ( Dialup) بسیار نادر شد (حتی با وجود ارزان بودن)، زیرا سرعت آن بسیار کند بود. در حال حاضر سایر انواع آی اس پی‌ها سرعت بالاتری دارند و دسترسی به آن‌ها نیز آسان‌تر است.

امروزه برای پیدا کردن ISP مناسب، انتخاب‌های بیشتری در دسترس است. برای دریافت بهترین اینترنت، ما در ادامه انواع شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت را معرفی خواهیم کرد:

ماهواره

اتصال به اینترنت از طریق ماهواره (Satellite) گزینه‌ای است که اغلب به جای خدمات شماره گیری، به کسانی که در مناطق دور افتاده زندگی می‌کنند ارائه می‌شود.

البته ISP برای تامین این نوع از اتصال به اینترنت، به یک سرمایه‌گذاری قابل توجه در زیرساخت‌های خود نیاز دارد که یک نقطه ضعف محسوب می‌شود.

پهن باند DSL

اتصال DSL از طریق تلفن‌های ثابت موجود در خانه مصرف کنندگان استفاده می‌شود. مصرف کنندگان همچنین می‌توانند در هنگام اتصال به اینترنت، تماس تلفنی هم برقرار و دریافت كنند.

اتصال DSL به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون هزینه‌های بالای تجهیزات، از دسترسی به اینترنت با سرعت متوسط ​​لذت ببرند. سرعت بستگی به فاصله از نزدیکترین دکل اینترنت دارد و isp می‌تواند سرعت‌های مختلفی را ارائه دهد (هرچه سرعت بیشتر، هزینه هم بیشتر).

البته مصرف‌کنندگان نیاز به خرید مودم دارند. اگر از طریق DSL قصد اتصال به اینترنت را دارید، مطمئن شوید که شرکتی که به شما خدمات اینترنت ارائه می‌دهد، مودم بیسیم را هم در محل شما نصب خواهد کرد.

پهن باند کابل

ISP مورد نیاز برای صاحب خانه یا ساکنین آپارتمان، معمولا یک شرکت کابل است که علاوه بر ارائه اشتراک تلویزیون،اشتراک اینترنت هم ارائه می‌دهد. البته شما هر دو را به یک قیمت نمی‌گیرید؛ بلکه می‌توانید فقط تلویزیون کابلی یا اینترنت پرسرعت یا هر دو را دریافت کنید.

سرعت اتصال به اینترنت، اغلب بسته به میزان استفاده کاربر در یک زمان معین متفاوت است. توجه داشته باشید که سرعت دسترسی به منطقه جغرافیایی مصرف کننده هم بستگی دارد.

هرچه تعداد کاربران در یک منطقه خاص بیشتر باشد، اتصال آنها ضعیف‌تر است؛ زیرا آنها پهن باند را به اشتراک می‌گذارند. قبل از خرید، ابتدا از isp یک نسخه آزمایشی بخواهید و در مورد کیفیت با همسایگان خود مشورت کنید.

پهن باند فیبر نوری

اتصال فیبر نوری سریع‌ترین و پر طرفدارترین ارائه دهنده خدمات اینترنتی است که امروزه ارائه می‌شود. خوشبختانه از نظر قیمت و هزینه اشتراک ماهانه یا سالانه، خدمات فیبر نوری تقریبا مشابه با DSL و پهن باند است.

این خبر مخصوصا برای برای شرکت‌ها و خانواده‌هایی که به طور مشترک از اینترنت بیسیم استفاده می‌کنند بسیار عالی است؛ اما به شرطی که خوب و در دسترس باشد. به دلیل اینکه اتصال به اینترنت از طریق فیبر نوری نسبتا جدید است، آی اس پی ابتدا باید زمینه ارائه آن را ایجاد کند. به همین خاطر مناطقی که خدمات در آنها ارائه می‌شود، محدود است.

 Wi-Fi

Wi-Fi (اینترنت بی سیم) نوع دیگری از اتصال به اینترنت است که این امکان را برای چندین کاربر فراهم می‌کند تا با آزادی و انعطاف پذیری بیشتری به اینترنت دسترسی پیدا کنند. از آنجا که کاربران مجبور نیستند به یک مودم متصل باشند، راحت‌تر می‌توانند از اینترنت استفاده کنند.

برای اتصال به اینترنت بی سیم لازم نیست فقط در یک مکان محدود شوید (برای مثال پشت میز کار). تا زمانی که رایانه شما بتواند سیگنال بی سیم را دریافت کند، می‌توانید از هر نقطه (حتی سرویس بهداشتی) به اینترنت دسترسی داشته باشید.

بیشتر کاربران از یک مودم Wi-Fi جیبی استفاده می‌کنند که به آنها امکان می‌دهد به راحتی از هر کجا به اینترنت متصل شوند. با این حال مطمئن شوید که اتصال بی سیم با رمز عبور ایمن است.

پیدا کردن ISP

انتخاب یک شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت مناسب، به نیاز و دسترسی کاربران بستگی دارد. مصرف کنندگان همچنین باید مطمئن شوند از یک isp قابل اعتماد و معتبر استفاده کنند.

پیدا کردن isp

در بسیاری از کشورها، به ویژه کشورهایی که اینترنت همچنان نوعی تجملات محسوب می‌شود، ISP ممکن است در ارائه میزان اینترنت محدودیت ایجاد کند. به عنوان مثال ممکن است هر ماه، فقط چند گیگابایت (مگابایت) بارگیری و بارگذاری مجاز باشد.

این میزان از اینترنت معمولا برای کاربران عادی کافی است؛ اما اگر قصد بارگیری فیلم و موسیقی یا سایر فایل‌های بزرگ را دارید، باید اول مقدار اینترنت ارائه شده توسط ISP را بررسی کنید. در ادامه چند راهنمایی برای کمک به شما در پیدا کردن آس اس پی آورده شده است:

حساب اینترنت خود را مقرون به صرفه شارژ کنید

بله، همه ما باید مراقب کیف پول خود باشیم؛ اما این بدان معنا نیست که ISP را فقط به دلیل ارزان بودن انتخاب کنید. از طرفی قیمت بسته‌های اینترنتی مختلف متفاوت است. بنابراین مطمئن شوید که بهترین معامله را انجام می‌دهید.

بسته به نیاز خود، نوع ISP را انتخاب کنید

اگر بخواهید هر هفته فقط چند ساعت به اینترنت دسترسی داشته باشید؛ اتصال شماره گیری بیش از حد کافی خواهد بود. آیا می‌خواهید فیلم، موسیقی و غیره بارگیری کنید؟ اتصال پهن باند دریافت کنید.

ISP منطقه‌ای یا ملی

آیا مدام سفر می‌کنید؟ در این صورت با یک isp ملی صحبت کنید. مطمئن شوید آنها برنامه‌ای دارند که به شما امکان بدهد از یک اتصال (از طریق مودم USB) از مکان‌های مختلف، به اینترنت متصل شوید. بسته به محل زندگی خود، isp را انتخاب کنید.

از ISP خدمات اضافی را درخواست کنید

چندین حساب ایمیل و فضای ذخیره سازی وب اضافی، احتمالا هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت؛ اما آیا شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت شما این خدمات اضافی را ارائه می‌دهد؟ همچنین توجه داشته باشید سخت افزارهایی مانند مودم Dial Up یا مودم Wi-Fi، معمولا باید توسط خود ISP تهیه و نصب شوند.

نحوه استفاده از خدمات ISP

هنگامی که در سایت رسمی شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت ثبت نام می‌کنید، یک حساب کاربری ایجاد می‌شود و جزئیات ورود به سیستم (نام کاربری و رمز ورود) به شما ارائه می‌شود. شما از طریق حساب خود به اینترنت متصل می‌شوید و ISP از این طریق، مراقب فعالیت‌های آنلاین شما است.

نحوه استفاده از خدمات isp

هر Internet Service Provider شرایط استفاده مشخص دارد و قبل از ثبت نام، باید این موارد را با دقت بخوانید. بعضی از آی اس پی‌ها به دلخواه خود، یک آدرس ایمیل به شما می‌دهند که معمولا بر اساس نام کاربری شما است. شما می‌توانید استفاده از این ایمیل را انتخاب کنید یا آن را کاملا نادیده بگیرید

سخن آخر

ISP دروازه ورود شما به اینترنت و سایر کارهایی است که می‌توانید به صورت آنلاین انجام دهید. از لحظه‌ای که اینترنت شما فعال می‌شود، می‌توانید ایمیل ارسال کنید‌، خرید آنلاین انجام دهید، در شبکه‌های اجتماعی جست‌ و جو کنید، فیلم و آهنگ بارگیری کنید و موارد دیگر.

ممکن است احساس کنید از طریق ایمیل یا واتس اپ، مستقیما با مادر خود در ارتباط هستید؛ اما در واقعیت ارتباط شما غیرمستقیم است! ایمیل از رایانه شما، ابتدا به رایانه‌ها / سرورهای isp ارسال می‌شود و بعد از طریق سایر سرورهای آنها، به مقصد ارسال می‌شود.

در حالی که تقریبا هر کسی می‌تواند وب سایت داشته باشد، همه نمی‌توانند یک ISP باشند. این کار به پول، زیرساخت و بسیاری از تکنسین‌های بسیار باهوش نیاز دارد.

آیا شما از شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت خود رضایت دارید؟ این مجموعه چه خدماتی به شما ارائه می‌دهد؟ لطفا در بخش نظرات همین پست با ما در ارتباط باشید.

1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//