بهترین برنامه های تشخیص آهنگ در اندروید کدامند؟

این روزها موسیقی به بخش جدایی ناپذیر ما تبدیل شده است. در رستوران، کافی شاپ، تاکسی، آسانسور و … با آهنگ‌هایی مواجه می‌شویم که بعضی از آن‌ها واقعا زیبا و دلنشین به نظر می‌رسند؛ در حالی که حتی اسم و خواننده آن‌ها را هم نمی‌دانیم! در این شرایط، یک سوال ممکن است تا مدت‌ها ذهن ما را درگیر کند: این چه آهنگی بود؟

تا چند سال قبل، پیدا کردن جواب این سوال، بسیار سخت و حتی غیر ممکن بود! اما امروزه و با ظهور انواع نرم افزار تشخیص آهنگ این مشکل، برای همیشه حل شده است. کافیست یکی از این برنامه‌ها را روی تلفن همراه خود نصب کرده و بخشی از آهنگ مورد علاقه خود را زمزمه کنید. چند لحظه بعد، نام آهنگ و خواننده آن، روی صفحه نمایش موبایل ظاهر می‌شود. به همین سادگی!

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم به بررسی بهترین برنامه‌‎های تشخیص آهنگ بپردازیم. اگر می‌خواهید هیچ آهنگی برای شما ناشناخته نباشد، تنها کافیست تا پایان با ما همراه باشید.

برنامه Shazam

بسیاری از کاربران، Shazam را بهترین برنامه تشخیص آهنگ می‌دانند. این اپلیکیشن کاربردی و محبوب، روی سیستم عامل‌های اندروید و iOS به خوبی کار می‌کند و تقریبا تمام صاحبان گوشی‌های هوشمند، می‌توانند از آن برای تشخیص آهنگ‌های مورد علاقه خود، استفاده کنند.

نرم افزار تشخیص آهنگ شازم

تنها کافیست 10 ثانیه از یک آهنگ را در شازم ضبط کنید و چند لحظه منتظر بمانید. این برنامه با تطابق الگوی فرکانسی آهنگ ضبط شده با بیش از 8 میلیون آهنگ موجود در کتابخانه خود، نام آهنگ و خواننده آن را روی صفحه نمایش ظاهر می‌کند.

برای دانلود و نصب برنامه Shazam می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید. کاربران اندروید باید وارد صفحه برنامه در فروشگاه گوگل پلی شوند. این در حالیست که صاحبان گوشی‌های آیفون، باید از طریق اپ استور، نسبت به نصب Shazam اقدام کنند.

دانلود برنامه از اپ استور

 

دانلود برنامه از گوگل پلی

 

جالب است بدانید که اپلیکیشن Shazam این قابلیت را دارد که به صورت مداوم در پس زمینه تلفن همراه شما اجرا شده و تمام آهنگ‌هایی در اطرافتان در حال پخش هستند را برای شما شناسایی کند. شازم تمام آهنگ‌های پیدا شده را در قسمت My Music ذخیره می‌کند.

متاسفانه تنها 30 ثانیه از آهنگ‌های پیدا شده را می‌توانید در Shazam گوش کنید. برای دسترسی به نسخه اصلی و کامل آهنگ، می‌توانید شازم را به سرویس‌های آنلاین پخش آنلاین موسیقی مانند Apple Music یا اسپاتیفای متصل کنید. البته یک راه دیگر هم وجود دارد: نام آهنگ را در گوگل سرچ کنید!

برنامه SoundHound

اپلیکیشن SoundHound کشف و پیدا کردن آهنگ‌های مختلف را بسیار ساده می‌کند. شگفت زده خواهید شد اگر بدانید این برنامه حتی از روی زمزمه کردن بخشی از یک آهنگ توسط کاربر، می‌تواند نام و جزئیات دقیق آن را پیدا کند! این اپلیکیشن از یک دستیار داخلی به نام Hound برخوردار است که به شما در جستجوی دقیق و حرفه‌ای، کمک می‌کند.

برنامه SoundHound

ایکیشن SoundHound روی هر دو سیستم عامل اندوید و iOS به خوبی کار می‌کند. با استفاده از لینک‌های زیر، می‌توانید وارد صحفه این برنامه در فروشگاه‌های گوگل پلی و اپ استور شوید و با ضربه زدن روی گزینه “Install” آن را روی تلفن همراه خود نصب کنید.

دانلود برنامه از اپ استور

 

دانلود برنامه از گوگل پلی 

SoundHound توانسته امتیاز 4.9 از 5 را در فروشگاه اپ استور و از کاربران iOS دریافت کند. این درحالیست که اندرویدی‌ها در گوگل پلی، به این اپلیکیشن، امتیاز 4.4 را داده‌اند. این موضوع، کیفیت فوق‌العاده این برنامه را به خوبی نشان می‌دهد.

آموزش استفاده از SoundHound

بعد از این‌که برنامه را با موفقیت روی تلفن همراه خود نصب کردید، روی آیکون آن در صفحه اصلی ضربه بزنید تا همه چیز شروع شود. در ادامه و برای تشخیص آهنگ‌های مورد نظر خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در ابتدای شروع برنامه، SoundHound از شما برای دسترسی به میکروفون و لوکیشن تلفن همراه، درخواست می‌کند. برای تایید، روی “Ok” و “Allow” ضربه بزنید. روی ok ضربه بزنید
  2. روی تب “History” ضربه بزنید. روی تب history ضربه بزنید
  3. در صفحه جدید، روی “Sign Up” ضربه بزنید.
  4. اکنون روی “One-step Sign Up!” ضربه بزنید. روی sign up ضربه بزنید
  5. در این مرحله، نام کاربری، آدرس ایمیل و پسورد خود را وارد کنید.
  6. دوباره روی “Sign Up” ضربه بزنید تا ثبت نام شما با موفقیت، تکمیل شود.
  7. در این مرحله و برای شنیدن آنلاین آهنگ‎‌های پیدا شده، به یکی از سرویس‌های آنلاین موسیقی مانند اسپاتیفای یا اپل موزیک، متصل شوید. برنامه‌ای را انتخاب کنید که قبلا در آن، ثبت نام کرده باشید.برنامه را به سرویس های پخش موسیقی متصل کنید
  8. اکنون دوباره وارد تب History شده و روی “Try identifying a song!” ضربه بزنید. برنامه soundhound را شروع کنید
  9. وقتی آماده شدید، روی دکمه “SoundHound” ضربه زده و شروع به زمزمه آهنگ مورد نظر خود کنید.
  10. اکنون برنامه آماده شنیدن است. بعد از تمام شدن خواندن، دوباره روی دکمه SoundHound ضربه بزنید. شروع به زمزمه آهنگ کنید
  11. اپلیکیشن وارد مرحله “searching” یا جستجو خواهد شد.
  12. بعد از ایتکه آهنگ مورد نظر شما پیدا شد، می‌توانید برای شنیدن، روی آن ضربه بزنید.

به همین راحتی می‌توانید انواع آهنگ‌های مورد نظر خود را در اپلکیشین SoundHound جستجو کرده و به آن‌ها گوش دهید.

برنامه MusixMatch

نرم افزار MusixMatch یک ابزار قدرتمند برای تشخیص آهنگ است که شباهت بسیار زیادی به Shazam دارد. این اپلیکیشن روی هر دو سیستم عامل اندروید و iOS به خوبی کار می‌کند و نقطه قوت آن، توانایی نمایش متن آهنگ‌های مختلف (حتی آهنگ‌های فارسی) است.

برنامه تشخیص آهنگ musicxmatch

MusixMatch از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است و از تنوع بالایی در ارائه خدمات برخوردار است. جالب است بدانید که حتی به عنوان یک پلیر یا پخش کننده موسیقی هم می‌توانید روی این برنامه حساب کنید. کافیست وارد بخش Music شوید تا به تمام آهنگ‌های موجود در تلفن همراه خود دسترسی داشته باشید.

برای دانلود این برنامه بسیار محبوب و کاربردی، کافیست روی یکی از لینک‌های زیر ضربه زده و وارد صفحه آن در فروشگاه‌های اپ استور یا گوگل پلی شوید:

دانلود برنامه از اپ استور

 

دانلود برنامه از گوگل پلی

 

این برنامه در فروشگاه اپ استور و گوگل پلی، امتیاز 4.4 از 5 را از کاربران iOS و اندروید دریافت کرده است. MusixMatch تنها 34 مگابایت حجم دارد و بیش از 50 میلیون بار در تلفن‌های همراه مختلف، نصب شده است.

با استفاده از برنامه MusixMatch می‌توانید آهنگ‌های مورد علاقه خود در سرویس‌های آنلاین از قبیل اسپاتیفای، گوگل موزیک، Pandora، گوگل پلی موزیک و … را همراه با متن آن‌ها گوش دهید. در صورت تمایل، می‌توانید به ترجمه فارسی متن آهنگ‌ها هم دسترسی داشته باشید. (این قابلیت برای یادگیری زبان‌‌های جدید هم بسیار مفید است!)

با ورود به قسمت “Identify” می‌توانید تمامی آهگ‌هایی که در اطرافتان پخش می‌شوند را به راحتی شناسایی کنید. بنابراین به عنوان یک نرم افزار تشخیص آهنگ قدرتمند هم، می‌توانید روی MusixMatch حساب کنید.

نکته: این اپلیکیشن قابلیت پخش فیلم‌های موجود در YouTube را هم دارد؛ آن‌هم به صورت تمام صفحه و در حالت افقی!

Google Now Playing

Now Playing یکی از ابزارهای داخلی گوگل است که به شما در تشخیص آهنگ‌های مختلف، کمک می‌کند. این روش ساده، بسیار کارآمد است و در بیشتر موارد، نتایج دقیق را ارائه می‌دهد. بهترین نکته در مورد این ابزار، این است که برای استفاده از آن، نیاز به نصب هیچ برنامه جدیدی ندارید. (البته در تلفن‌های همراه اندروید)

Google Now Playing

بعد از جستجوی آهنگ در Google Now Playing و پیدا کردن اسم و مشخصات آن، می‌توانید به صورت آنلاین در یوتیوب به آهنگ گوش دهید. (YouTube هم یکی دیگر از سرویس‌های گوگل است؛ بنابراین به راحتی می‌توانید به صورت هم‌زمان از این دو ابزار استفاده کنید.)

نکته: این قابلیت فقط روی تلفن‌های همراه گوگل پیکسل (Google Pixel) قابل استفاده است. البته ممکن است در آینده‌ای نزدیک، روی سایر تلفن‌های همراه اندروید نیز در دسترس کاربران قرار بگیرد.

برنامه Genius

پیشنهاد بعدی ما برای نرم افزار تشخیص موسیقی برنامه Genius است. این اپلیکیشن شباهت زیادی به MusixMatch دارد و می‌توانید برای تشخیص آهنگ‌های مختلف و هم‌چنین نمایش متن آن‌ها، استفاده کنید. رابط کاربری Genius بسیار ساده بوده و به راحتی می‌توانید آهنگ‌های مورد علاقه خود را پیدا کنید.

نرم افزار تشخیص آهنگ genius

Genius از سرویس ACRCloud برای تشخیص و پیدا کردن آهنگ‌ها استفاده می‌کند. بزرگترین عیب این اپلیکیشن، کند بودن آن نسبت به سایر برنامه‌های تشخیص آهنگ است. اما مزیت بسیار مهم Genius این است که می‌توانید آهنگ‌های شناسایی شده را به صورت مستقیم دانلود کنید و نیاز به سرویس دیگری برای پخش آن‌ها ندارید.

برای دانلود این اپلیکیشن محبوب و کاربردی، می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کرده و وارد صفحه Genius در فروش‌گاه‌های اپ استور و گوگلی پلی شوید:

دانلود برنامه از اپ استور

 

دانلود برنامه از گوگل پلی 

Genius در فروشگاه گوگل پلی، بیش از 5 میلیون بار نصب شده و امتیاز 4.3 از 5 را از کاربران اندروید، دریافت کرده است. این در حالیست که این برنامه در فروشگاه اپ استور، امتیاز 4.7 را به خود اختصاص داده است.

کتابخانه این اپلیکیشن، بیش از 1.7 میلیون آهنگ را در خود جای داده است. بنابراین شانس پیدا شدن آهنگ مورد نظر شما در Genius بسیار زیاد است. در قسمت ویدئو، می‌توانید مصاحبه‌های خواننده‌های محبوب و همچنین موزیک ویدئوهای رسمی آهنگ‌های پرطرفدار را هم مشاهده کنید.

اپلیکیشن BeatFind

بیت فایند یک نرم افزار تشخیص آهنگ محبوب است که یک تکه از موسیقی را دریافت کرده و مشخصات آهنگ به همراه لینک پخش در اسپاتیفای را در اختیار شما قرار می‌دهد. رابط کاربری BeatFind از یک دکمه برای روشن شدن میکروفون و شنیدن آهنگ در حال پخش، تشکیل شده است؛ به همین سادگی!

این اپلیکیشن محبوب برای شناسایی آهنگ، تنها به چند ثانیه زمان نیاز دارد و از این لحاظ، در میان برنامه‌های مشابه بی‌رقیب است! علاوه بر این، شما می‌توانید به تمام آهنگ‌‌هایی که در گذشته جستجو کرده‌اید، دسترسی داشته باشید. به عنوان یک ویژگی جالب دیگر، باید به این نکته اشاره کنیم که پروفایل خواننده‌های مختلف، در دسترس شما قرار دارد.

اپلیکیشن BeatFind

BeatFind در حال حاضر تنها برای سیستم عامل اندورید در دسترس است. برای دانلود و نصب این اپلیکیشن، می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

دانلود برنامه از گوگل پلی

نکته: این برنامه به صورت مستقیم با سرویس آنلاین پخش موسیقی Spotify متصل است و می‌توانید آهنگ‌های جستجو شده را به صورت مستقیم در این سرویس گوش دهید.

برنامه Soly

آخرین نرم افزار تشخیص آهنگ که در این مقاله به معرفی آن خواهیم پرداخت، اپلیکیشن Soly است. این برنامه برای پیدا کردن آهنگ‌هایی که در اطراف شما پخش می‌شوند، یک انتخاب فوق‌العاده محسوب می‌شود. بعد از جستجوی، Soly نام آهنگ، خواننده آن و هم‌چنین دیگر آهنگ‌های خواننده را روی صفحه نمایش تلفن همراه، نمایش می‌دهد.

علاوه بر این، می‌توانید به آهنگ پیدا شده امتیاز بدهید (با رنگی کردن تعدادی از 5 قلب). امکان نظر دادن روی آهنگ هم در Soly فراهم است. می‌توان گفت که این اپلیکیشن، تنها ابزار تشخیص آهنگ است که به شما اجازه انجام این کارها را می‌دهد.

برنامه Soly روی تلفن‌های همراه اندروید نصب و اجرا می‌شود. برای دانلود این اپلیکیشن،کافیست روی لینک زیر ضربه بزنید:

دانلود برنامه از گوگل پلی

Soly متن آهنگ‌ها را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد و جالب‌تر این‌که می‌توانید این متن‌ها را ویرایش کنید. بنابراین حتی به عنوان یک اپلیکیشن یادگیری زبان هم می‌توانید روی آن حساب کنید.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی چند نرم افزار تشخیص آهنگ پرداختیم. اکنون و با استفاده از این برنامه‌ها، به راحتی می‌توانید به تمامی آهنگ‌هایی که در اطراف شما در حال پخش هستند، دسترسی داشته باشید. به عبارتی دیگر، برای پیدا کردن یک آهنگ، دیگر نیازی به دانستن نام یا خواننده آن ندارید.

در صورتی که هم‌چنان در ارتباط با یافتن آهنگ‌های مورد نظر خود سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول

آیا SoundHound بهتر از Shazam است؟

خیر . Shazam از یک کتابخانه بسیار قدرتمند برای تشخیص آهنگ برخوردار است و بهترین نتیجه‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. تجربه کاربران نشان می‌دهد که شازم بهترین نرم افزار تشخیص آهنگ در تلفن های همراه محسوب می‌شود.

اگر فقط ملودی آهنگ را بدانم چگونه آهنگ را پیدا کنم؟

برای این کار کافیست ملودی آهنگ را در برنامه هایی مانند Shazam وارد کنید تا بعد از چند ثانیه، نام آهنگ و خواننده آن برای شما نمایش داده شود.

چگونه آهنگی را که به خاطر نمی آورم پیدا کنم؟

برای این کار می‌توانید یک بخش کوچک و چند ثانیه ای از آهنگ را در برنامه SoundHound زمزمه کنید.

آیا Apple Music می تواند آهنگ ها را تشخیص دهد؟

خیر. اپل موزیک یک سرویس پخش آنلاین موزیک است و نمی‌تواند آهنگ مورد نظر شما را از روی ملودی یا حتی بخشی از آن، تشخیص دهد.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//