رینگ لایت چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

آیا همه عکس‌ها و فیلم‌هایی که از نور و کیفیت مناسب برخوردار هستند، با دوربین‌های گران‌قیمت و حرفه‌ای گرفته شده‌اند؟ قطعا خیر! راز موفقیت اکثر فیلم‌برداران و عکاسان، یک قطعه نورپردازی منحصر به فرد است: رینگ لایت یا نور حلقه (Ring Light)!

اخیرا عکاسان حرفه‌ای و حتی ستاره‌های اینستاگرام، به فکر استفاده از رینگ لایت افتاده‌اند. نتیجه این نوآوری، عکس‌های باکیفیت، بدون سایه و با نور مناسب است که هر روز در صفحات اجتماعی این افراد مشاهده می‌کنیم!

در کنار سرویس‌های آنلاین فیلم مانند نتفلیکس و البته برنامه‌های تماس تصویری از قبیل Zoom، رینگ لایت هم یکی از پدیده‌هایی بود که با گسترش ویروس کرونا، به اوج محبوبیت خود رسید! این ابزار نورپردازی در روزهای قرنطینه، به یکی از سرگرمی‌های چهره‌های مطرح، عکاسان، فیلم‌برداران و حتی افراد معمولی تبدیل شد.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک شما را با رینگ لایت (Ring Light) و کاربردهای مختلف آن، آشنا خواهیم کرد. آیا می‌خواهید عکس‌های شما چیزی کم  از تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در صفحات اینستاگرام نداشته باشند؟ بسیار خب! کافیست تا پایان با ما همراه باشید.

رینگ لایت چیست ؟

رینگ لایت یک ابزار دایره‌ای شکل است که از یک لامپ فلورسنت (لامپ مهتابی یا لامپ بخار جیوه) و چند چراغ کوچک LED تشکیل شده است. این ابزار نورپردازی چند منظوره، یک منبع نور یک‌نواخت را در اختیار عکسان قرار می‌دهد. نکته جالب این‌جاست که این نور، دقیقا به نقطه طلایی کادر دوربین می‌تابد!

رینگ لایت چیست ؟

نوری که از رینگ لایت منتشر می‌شود، دقیقا به سمت سوژه تابانده می‌شود؛ به همین دلیل، به سادگی می‌تواند همه سایه‌ها را از بین ببرد. دقیقا به همین دلیل است که عکس‌ها و فیلم‌هایی که با استفاده از این ابزار گرفته می‌شوند، در بهترین سطح نور و کیفیت قرار دارند.

فروشگاه آمازون اخیرا اعلام کرده است که رینگ لایت در هفته‌های گذشته، رتبه 1 فروش لوازم جانبی موبایل را به خود اختصاص داده است! این ابزار معمولا همراه با سه پایه، کابل USB، نگه‌دارنده موبایل و ریموت یا همان کنترل از راه دور، ارائه می‌شود.

جالب است بدانید که Ring Light در ابتدا، تنها برای عکس‌برداری پزشکی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما بعد از مدت‌ کوتاهی، کاربران به این نتیجه رسیدند که می‌توانند از این ابزار، برای انواع اهداف خلاقانه بهره بگیرند. و بنابراین اصلا جای تعجب نبود که تنها در عرض چند هفته، رینگ لایت رد پای خود را در فیلم‌ها و عکس‌های اینستاگرام، تیک تاک و … نشان داد.

رینگ لایت و آشنایی با مفهوم آن

هدف اصلی Ring Light تاباندن نور یک‌نواخت به سوژه است؛ این کار باعث از بین رفتن سایه و لکه‌های صورت می‌شود. به همین دلیل است که از این ابزار برای گرفتن عکس‌های پرتره، تبلیغاتی و حتی فیلم‌های تک سوژه‌ای استفاده می‌شود.

رینگ لایت در چه مواردی کاربرد دارد؟

همان‌طور که اشاره شد، عملکرد اصلیRing Light، کاهش سایه و تقسیم نور روی سوژه، به صورت مساوی است. به دلیل این توانایی در توزیع یک‌نواخت نور، برای عکس‌ها و فیلم‌هایی که از فاصله نزدیک گرفته می‌شوند، بسیار مناسب است. در ادامه با ما همراه باشید تا به مهم‌ترین کاربردهای این ابزار محبوب، بپردازیم.

تاکید روی جزئیات

رینگ لایت به دلیل ساختاری که در طراحی آن لحاظ شده، برای تاکید روی جزئیات عکس و فیلم، بسیار مناسب است. این ابزار، سایه‌ها را پنهان می‌کند و چین و چروک‌های صورت را به حداقل می‌رساند. به همین دلیل، برای تصاویر پرتره و حتی فیلم‌های آموزشی آرایش کردن، یک انتخاب ایده آل محسوب می‌شود.

فیلمبرداری

به همان دلایلی که در بالا ذکر شد، وجود یک نور متعادل، باعث ایجاد هاله‌ای در اطراف سوژه می‌شود. این هاله، ویژگی‌هایی را روشن می‌کند که باعث ایجاد یک تصویر حرفه‌ای و سینمایی می‌شود. کاربران یوتیوب (YouTube) اغلب از رینگ لایت استفاده می‌کنند؛ زیرا ارزان قیمت است و ویژگی‌های مورد نظر آن‌ها را در خود دارد.

استفاده از ring light در فیلمبرداری

سازندگان محتواهایی ویدئویی  در TikTok، یوتیوب و Twitch مهم‌ترین کاربران Ring Light محسوب می‌شوند. این افراد حتی در زمانی که از وب کم استفاده می‌کنند هم فیلم‌های باکیفیتی از خود ضبط می‌کنند؛ این موضوع یکی از مزیت‌های Ring Light است.

فیلم‌های آنباکسینگ (معرفی محصولات مختلف) نیز با استفاده از یک رینگ لایت، از کیفیت و نور بهتری برخوردار می‌شوند. این ابزار بهترین وسیله برای نورپردازی در زمان معرفی یک محصول به شمار می‌رود.

عکاسی ماکرو (کلوزآپ یا نمای نزدیک)

تا پیش از این و برای عکس‌برداری با نمای نزدیک، از لایت باکس استفاده می‌شد. اما امروزه رینگ‌ لایت‌ها جای این ابزارها را در عکاسی ماکرو نیز گرفته‌اند؛ زیرا نسبت به لایت باکس‌ها، تمرکز نور بهتری دارند. رینگ لایت‌ها به خوبی نور را در اطراف یک سوژه جمع کرده و سایه‌ها را از بین می‌برند. این موضوع باعث می‌شود تا جزئیات بیشتری در اختیار عکاس قرار بگیرند (این جزئیات در کلوزآپ‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.)

عکاسی پرتره

متخصصان عکاسی پرتره، به رینگ لایت‌ها علاقه زیادی دارند؛ زیرا آن‌ها نور پراکنده و نرم‌تری را روی سوژه ارائه می‌دهند. Ring Light سایه‌های تند را کاهش می‌دهند و این موضوع به تنهایی، این ابزارها را به یک گزینه ایده‌آل برای عکس‌های پرتره و از نمای نزدیک، تبدیل می‌کنند.

استفاده از رینگ لایت در عکس های پرتره

رینگ لایت‌ها تمام تمرکز نور را روی سوژه جمع می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا توجه بیننده، فورا روی چهره فرد (سوژه عکس‌های پرتره) جلب شود. بنابراین با استفاده از این ابزار در عکاسی پرتره، می‌توانید بدون هزینه‌های آن‌چنانی، به هدفی که در سر دارید، برسید.

آموزش آرایش‌گری

تقریبا هر آرایش‌گر حرفه‌ای، برای آموزش آرایش در YouTube از رینگ لایت استفاده می‌کند. این ابزارها جزئیات صورت را برجسته کرده و به نشان دادن رنگ واقعی پوست، کمک می‌کنند. علاوه بر این، محصولات استفاده شده در طول آرایش نیز به خوبی تاثیر خود را نشان می‌دهند.

آموزش آرایشگری با رینگ لایت

آرایش‌گران برای آماده سازی مدل‌ها و عروس‌ها برای آرایش، از رینگ لایت استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود تمرکز آن‌ها روی صورت افزایش پیدا کرده و بتوانند بهترین کیفیت کار خود را نشان دهند.

جلوه‌های رنگی 

می‌توانید چراغ‌های سفید رینگ لایت را خاموش کنید تا سایر رنگ‌ها، خود را بهتر نشان دهند. به این ترتیب، می‌توانید جلوه‌های رنگی مختلفی را روی سوژه ایجاد کنید. البته در نهایت، باید کمی با این رنگ‌ها سر و کله بزنید تا بتوانید به جلوه دل‌خواه خود دست پیدا کنید.

جلوه‌های رنگی در عکاسی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشتر کاربرد این ابزار برای ایجاد رنگ‌های مختلف روی سوژه، در مواقع فیلم‌برداری خود را نشان می‌دهند.

چگونه بهترین رینگ لایت را انتخاب کنیم؟

رینگ لایت‌ها را می‌توان به عنوان کیت‌ها و وسایل جانبی خریداری کرد. اما هم‌چنان فاکتورهای زیادی در انتخاب و خرید بهترین Ring Light وجود دارند که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا بتوانید یک رینگ لایت متناسب با نیازهای خود را خریداری کنید.

چگونه یک رینگ لایت انتخاب کنیم

به طوز کلی دو نوع رینگ لایت در بازار موجود هستند: رینگ لایت ثابت و رینگ لایت استروب! مدل‌های استروب بیشتر برای عکاسی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ در حالی که رینگ لایت ثابت، بهترین انتخاب برای تولید کننده محتواهای ویدئویی محسوب می‌شوند.

نکته: اگر از رینگ لایت ثابت استفاده می‌کنید، باید به نوع لامپ به کار رفته در ساخت آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. به این ترتیب، می‌توانید یک رینگ لایت مناسب انتخاب کنید که در طولانی مدت و استفاده‌های مکرر، آسیب نبیند.

تنظیم نور رینگ لایت‌های ثابت، آسان‌تر است؛ زیرا تقریبا نوری که مشاهده می‌کنید را روی سوژه نیز خواهید داشت. رینگ لایت استراب با هر کلیک شاتر، فلش می‌زند که این موضوع به شما در کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند. با این‌حال ممکن است یادگیری استفاده از آن‌ها، مقداری بیشتر از مدل‌های ثابت، طول بکشد.

ملاک های انتخاب رینگ لایت مناسب

قدرت و اندازه نور رینگ لایت، نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه داشته باشید. اگر از این ابزار برای عکس‌های پرتره استفاده می‌کنید، نیاز به یک Ring Light با قدرت نور زیاد احتیاج دارید. این در حالیست که برای عکس‌های ماکرو، یک رینگ لایت با اندازه نور پایین نیز کار شما را راه خواهد انداخت.

به طور کلی و برای رعایت قدرت نور مناسب، بهتر است از رینگ‌ لایت‌هایی استفاده کنید که دارای تار کننده (Dimmer) باشند. این ویژگی به شما کمک می‌کند اندازه و قدرت نور را متناسب با فاصله بین رینگ لایت و سوژه، تنظیم کنید.

در آخر، به دمای رنگ نیز توجه داشته باشید. فراموش نکنید که حتی در صورت استفاده از ژل‌های رنگی برای ایجاد رنگ‌های موقت، باز هم به یک رنگ پیش‌فرض نیاز دارید. رینگ لایت‌هایی با رنگ فلورسنت، سفید گرم یا حتی سفید کامل، در قیاس با رینگ‌ لایت زرگ گرم یا سفید روشن، انتخاب بهتری محسوب می‌شوند.

چگونه از رینگ لایت استفاده کنیم؟

هنگامی که سوژه شما آماده شد، کافیست Ring Light را جلوی دوربین خود قرار دهید. (چه از دوربین‌های ساده استفاده کنید و چه دوربین‌های حرفه‌ای) مطمئن شوید که لنز را درست در مرکز قرار داده‌اید تا هر بار، به راحتی سوژه خود را نورپردازی کنید.

چگونه از رینگ لایت استفاده کنیم

برای بهترین بهره‌گیری از رینگ لایت، می‌توانید از گیره، پایه یا حتی سه پایه برای ثابت نگه داشتن رینگ لایت و دوربین، استفاده کنید. فرایند استفاده از رینگ لایت، بسیار آسان است و می‌توان آن را در چهار مرحله خلاصه کرد:

  1. رینگ لایت را روی پایه نور یا جلوی لنز (بسته به نوع رینگ لایت) نصب کنید.
  2. رینگ لایت را درست در مقابل سوژه خود قرار دهید.
  3. تنظیمات نوردهی دوربین خود را به صورت دستی تنظیم کنید.
  4. یک شات بگیرید. اگر همه چیز خوب به نظر می‌رسد، اکنون یک عکس یا فیلم عالی دارید.
توچه: در صورتی که تصویر شما بیش از اندازه روشن یا تاریک است، باید تنظیمات دوربین و رینگ لایت را به صورت مناسب تغییر دهید. این کار را می‌توانید با کاهش یا افزایش نور رینگ لایت، دیافراگم، سرعت شاتر یا ISO انجام دهید.

چهار مرحله بالا برای استفاده معمولی از یک رینگ لایت کافی هستند. اما اگر بخواهید عکاسی یا فیلم‌برداری خود را به سطح حرفه‌ای برسانید چه؟ در این صورت نیاز به ایده‌های خلاقانه‌ای دارید که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

3 ایده خلاقانه برای استفاده از رینگ لایت

اکنون زمان آن رسیده که در استفاده از رینگ لایت، حرفه‌ای شوید. از 3 ایده زیر برای گرفتن عکس‌ها و فیلم‌های عالی همراه با بهترین نورپردازی ممکن، استفاده کنید:

از رینگ لایت خود به عنوان یک نور استاندارد استودیویی استفاده کنید

علی رغم شکل دایره‌ای Ring Light، این ابزار می‌تواند به عنوان یک چراغ و نور معمولی نیز، عملکردی فوق‌العاده داشته باشد. برای این کار، باید به سادگی نور رینگ لایت را افزایش داده و آن را به سمت سوژه، زاویه دهید. به این ترتیب، اکنون یک جعبه نرم فوق‌العاده در اختیار دارید!

برای این کار، یک الگوی روشنایی 45-45 عالی به نظر می‌رسد. رینگ لایت‌هایی که در زاویه 45 درجه قرار گرفته و رو به پایین هستند، به عنوان یک منبع نور استودیویی، بهترین عملکرد را خواهد داشت. اگر از بیش از یک رینگ لایت استفاده می‌کنید، تقریبا تمام تنظیم‌های نور قابل تصور، در دسترس شما قرار خواهند داشت.

به یاد داشته باشید که شما محدود به شکل حلقه نیستید. با استفاده از پرچم‌ها می‌توانید بخش‌هایی از نور را مسدود کرده و هر شکلی که دوست دارید را ایجاد کنید.

از رینگ لایت به عنوان پشتیبان استفاده کنید

رینگ لایت‌های LED خیلی داغ نمی‌شوند. بنابراین ابتدا دما را آزمایش کنید و سپس با خیال راحت این ابزار را در اختیار سوژه خود قرار دهید تا با استفاده از آن، ژست‌های منحصر به فرد بگیرد! به این ترتیب، می‌توانید پرتره‌های جالب و سرگرم‌ کننده داشته باشید.

از رینگ لایت به عنوان پشتیبان استفاده کنید

چراغ‌های حلقه در اندازه‌های مختلف، نتایج متفاوتی را در این تکنیک به همراه خواهند داشت. علاوه بر این، باید نگران کابل و دوشاخه هم باشید (ممکن است سوژه در فاصله مناسبی از پریز برق قرار نداشته باشد!) با این وجود، هم‌چنان می‌توانید از این ترفند برای گرفتن عکس‌های جذاب استفاده کنید.

از رینگ لایت به عنوان پر کننده محیط استفاده کنید

این روزها، رینگ لایت‌ها بسیار قدرتمند هستند. بنابراین می‌توانید از آن‌ها به عنوان پرکننده نور ملایم و طبیعی استودیو استفاده کنید. در این رابطه، باید چند نکته را مد نظر داشته باشید:

اگرچه رینگ لایت‌ها به اندازه کافی قدرتمند هستند، اما مدل‌های استروب، نیاز به تنظیم قدرت نور دارند. زیرا در غیر این صورت، ممکن است نتایج دل‌خواه شما را ارائه نکنند.

ring light به عنوان پر کننده نور

علاوه بر این، اگر قصد ترکیب نور رینگ لایت با سایر منابع نوری را دارید، به احتمال زیاد به یک مدل با قابلیت تنظیم دمای رنگ، نیاز خواهید داشت.

برای کسب نتایج حرفه‌ای، می‌توانید از رینگ لایت به عنوان منبع نور اصلی و استروب‌ها به عنوان پرکننده استفاده کنید. برای انجام این کار، باید قدرت نور استروب‌ها را پایین بیاورید. بنابراین قبل از انجام این تکنیک، مطمئن شوید که قدرت استروب‌ها تا حد دل‌خواه، قابل کم شدن است.

از کدام رینگ لایت استفاده کنم؟

رینگ لایت‌های زیادی در بازار موجود هستند. با این‌حال، سه مدل زیر، بهترین انتخاب‌هایی هستند که می‌توانید در این زمینه داشته باشید:

رینگ لایت سلفی Ubeesize 

این رینگ لایت کوچک 8 اینچی، برای افرادی که دنبال یک ابزار ساده برای نورپردازی هستند، یک گزینه ایده آل محسوب می‌شود. رینگ لایت Ubeesize دارای 3 حالت نورپردازی است که هرکدام، در 11 سطح روشنایی مختلف، قابل تنظیم هستند.

Ubeesize Selfie Ring Light

نکته: این رینگ لایت، از یک سه پایه کوچک و یک سوکت برای اتصال گوشی هوشمند شما برخوردار است.

رینگ لایت LED دو رنگ GVM 

این رینگ لایت 18 اینچی، برای استفاده‌های حرفه‌ای، یک گزینه فوق‌العاده محسوب می‌شود. GVM دمای نور را از سرد به گرم تنظیم می‌کند. اگر به دنبال تجربه سطح بالاتری از عکاسی یا فیلمبرداری هستید، حتما این رینگ لایت را در صدر انتخاب‌های خود قرار دهید.

GVM Bi-Color LED Ring Light

پایه، نگه‌دارنده تلفن هوشمند، پایه دوربین، پخش کننده نور و ریموت از راه دور بلوتوثی، از جمله امکانات این Ring Light حرفه‌ای محسوب می‌شوند. این قابلیت‌ها، باعث افزایش تنوع این ابزار شده و دست شما را برای ایجاد نورپردازی‌های مختلف، کاملا باز می‌گذارند.

کیت LED رنگی Westcott 

اگر می‌خواهید بهترین Ring Light موجود در بازار را داشته باشید، باید به سراغ این مدل بروید. رینگ لایت 18 اینچی Westcott همواره انتخاب اول کاربران حرفه‌ای، فیلم‌برداران و عکاسان محسوب می‌شود.

Westcott Bi-Color LED Ring Light KitWestcott Bi-Color LED Ring Light Kit

این Ring Light علاوه بر آداپتور AC از یک باتری قابل شارژ نیز برخوردار است. علاوه بر این، چراغ‌های LED این مدل، با تغییر حرارت قابل تنظیم هستند. به طور کلی، می‌توان Westcott را در میان محصولات هم رده، گل سر سبد رینگ لایت‌ها دانست!

کلام پایانی

Ring Light آخرین هدیه تکنولوژی به علاقمندان عکاسی و فیلم‌برداری محسوب می‌شود. این ابزار مقرون به صرفه، می‌تواند جای دوربین‌های فوق حرفه‌ای و گران قیمت را بگیرد و آرزوی شما برای گرفتن عکس‌ها و فیلم‌های حرفه‌ای، برآورده کند.

در این مقاله به بررسی رینگ لایت، کاربردهای آن و بهترین مدل‌های موجود در بازار پرداختیم. در صورتی که هم‌چنان در این زمینه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات مطرح نمایید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//