واتساپ بیزینس چیست؟ چه تفاوتی با واتساپ معمولی دارد؟

واتساپ با بیش از 1.6 میلیارد کاربر در سراسر جهان، محبوب‌ترین پیام‌رسان فعلی دنیا محسوب می‌شود! این برنامه، یک ابزار سریع، قدرتمند و ساده برای چت‌های تصویری، تصویری و صوتی، به اشتراک گذاری ویدئوها، تصاویر، اسناد، ایجاد گروه‌های دوستانه و خانوادگی و … محسوب می‌شود. این اپلیکیشن اخیرا با راه‌اندازی واتساپ بیزینس به یک انتخاب ایده آل برای کسب و کارهای کوچک و مدیران مشاغل هم تبدیل شده است!

اگر تا امروز از واتساپ فقط برای برقراری ارتباط با دوستان، آشنایان و … استفاده می‌کردید، وقت یک تجدید نظر کلی فرا رسیده است. واتساپ بیزینس مرزهای استفاده از این اپلیکیشن را فراتر برده و از این به بعد، باید نگاه تجاری و ویژه‌ای به این پیام رسان محبوب داشته باشیم!

اگر شما هم اخیرا به طور مرتب اصطلاح واتساپ بیزینسی را می‌شنوید اما اطلاعاتی درباره آن ندارید، حتما تا پایان این مقاله با مجله تکنولوژی ایده آل تک همراه باشید. زیرا ما امروز به بررسی صفر تا صد WhatsApp Business خواهیم پرداخت.

واتساپ بیزینس چیست؟

مدیران پیام رسان واتساپ سال‌ها بود که قصد داشتند برنامه خود را گسترش داده و آن را به یک ابزار مناسب برای مشاغل و کسب و کارهای مختلف تبدیل کنند. به همین دلیل بود که آن‌ها با افزودن ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید به نسخه‌های قلبی این اپلیکیشن، واتساپ بیزینس را به جهان معرفی کردند!

واتساپ بیزینس چیست

WhatsApp Business با ارائه ابزارهایی برای خودکارسازی، مرتب‌سازی، پاسخ اتوماتیک و سریع به پیام‌ها، امکان ساخت ربات چت و … تعامل با مشتریان را ساده می‌کند. بنابراین مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط برای ارتقای تجارت خود، می‌توانند از این نسخه جدید و قابل انعطاف واتساپ استفاده کنند.

البته توجه داشته باشید که واتساپ بیزینس تمامی ویژگی‌های نسخه‌های قبلی واتساپ را دارد. به عبارتی دیگر، همچنان می‌‌توانید با این اپلیکیشن به چت با دوستان، خانواده، آشنایان و … بپردازیم و انواع فایل‌های مختلف را از طریق آن، به اشتراک بگذارید.

برخی از ویژگی‌هایی که به واتساپ بیزینس اضافه شده‌اند عبارتند از:

  • امکان ساخت پروفایل برای کسب و کار و قرار دادن آدرس، ایمیل و وب سایت شرکت در آن
  • برچسب‌هایی برای سازماندهی و یافتن آسان چت‌ها و پیام‌های خود
  • ابزارهای پیام رسانی برای پاسخ‌گویی سریع به مشتریان

دانلود و نصب واتساپ بیزینس 

کاربران تلفن‌های همراه هوشمند می‌توانند بر حسب سیستم عامل دستگاه خود (اندروید یا iOS) روی یکی از لینک‌‌های زیر ضربه زده و آخرین نسخه از WhatsApp Business را دانلود و نصب نمایند:

دانلود برنامه از اپ استور

دانلود برنامه از گوگل پلی

توجه داشته باشید که واتساپ بیزینس تنها برای مشاغل  و مدیران آن‌ها مناسب است. اگر یک کاربر معمولی هستید، نیازی به نصب این برنامه ندارید و می‌توانید با همان نسخه‌های معمولی واتساپ، به فعالیت خود ادامه دهید.

به عبارتی دیگر، واتساپ بیزینس به مدیران کسب و کار اجازه می‌دهد بدون نیاز به یک پلتفرم جداگانه، به تعامل با مشتریان خود بپردازند. به عبارتی دیگر، مشتریان از نسخه‌های معمولی WhatsApp استفاده می‌کنند؛ در حالی که مشاغل و کسب و کارها، به WhatsApp Business کوچ می‌کنند!

آموزش راه‌اندازی واتساپ بیزینس

قبل از هر کاری، باید یک شماره تلفن همراه را به کسب و کار خود اختصاص دهید. در صورتی که قبلا این شماره را ایجاد و روی آن نسخه‌های قبلی واتساپ را نصب کرده‌اید، ابتدا از داده‌های قبلی خود، یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. این کار باعث می‌شود اطلاعاتی مانند شماره تماس و گفتگوهای شما با مشتریان، از بین نروند.

برای گرفتن نسخه پشتیبان از داده‌های قبلی خود، در نسخه فعلی واتساپ خود وارد قسمت Chat شده و گزینه Chat backup را انتخاب کنید. در نهایت روی Back Up ضربه بزنید و منتظر باشید تا ذخیره داده‌ها در فضای ابری، تکمیل شود.

در مرحله بعد روی آیکون WhatsApp Business که بعد از دانلود این برنامه (در مرحله بعد روش دانلود این اپلیکیشن را توضیح دادیم) در صفحه اصلی تلفن همراه‌تان ظاهر شده است، ضربه زده و آن را اجرا کنید.

پس از باز کردن برنامه، باید شماره تلفن کاری خود را وارد کنید. شما از این به بعد، از این شماره برای برقراری ارتباط با مشتریان خود استفاده خواهید کرد.

در این مرحله می‌تواند با فراخوانی نسخه پشتیبان (که در مرحله اول آن را تهیه کرده‌اید)، به چت‌های قبلی خود با مشتریان، دسترسی پیدا کنید.

واتساپ را راه اندازی کنید

اکنون می‌توان نام کسب و کار خود را وارد کنید. سپس در قسمت chat روی گزینه Menu ضربه بزنید و مسیر Settings> Business settings> Profile را دنبال کنید. در این بخش می‌توانید اطلاعات مربوط به تجارت خود (آدرس، وب سایت و …) را وارد کنید.

تنظیمات مربوط به واتساپ

اکنون واتساپ بیزینس با موفقیت روی تلفن همراه شما نصب شده است. در این مرحله می‌توانید از لیست مخاطبین خود با مشتریان ارتباط برقرار کرده و از ابزارهای پیام رسانی، برای بهبود و تسریع ارتباط با آن‌ها، استفاده کنید.

در حال حاضر، WhatsApp Business از جستجوی مشاغل پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین شما به عنوان یک کاربر معمولی واتساپ، نمی‌توانید فروشگاه‌ها یا شرکت‌های تجاری را در این اپلیکیشن پیدا کنید. تنها راه دسترسی شما به کسب و کارها در واتساپ بیزینس، این است که صاحب کسب و کار، شماره تماس شما را به مخاطبین WhatsApp خود اضافه کند.

آموزش ارسال لوکیشن در واتساپ و تلگرام
بخوانید

ویژگی‌های واتساپ بیزینس

اکنون که با ماهیت کلی واتساپ بیزینسی و روش نصب و راه‌اندازی آن آشنا شدیم، نوبت به بررسی ویژگی‌های ممتاز و منحصر به فرد این برنامه می‌رسد. در ادامه با ما همراه باشید تا به خوبی متوجه شوید که چرا نصب WhatsApp Business یک ضرورت مهم برای کسب و کار شما محسوب می‌شود.

کاملا رایگان است

بله درست شنیدید! واتساپ بیزینس برای تمام خدماتی که مدیران کسب و کار ارائه می‌دهد، هیچ هزینه‌ای از آن‌ها دریافت نمی‌کند. به احتمال زیاد، در آینده‌ای نزدیک، این اپلیکیشن از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی انبوه و با حجم بالا به مشتریان پشتیبانی کند. به این ترتیب، برای تبلیغ پیامکی تجارت خود، نیازی به پرداخت هزینه‌هعای سنگین به آژانس‌های تبلیغاتی نخواهید داشت!
کاملا رایگان است

به این ترتیب، می‌توانید پیامک‌های خدماتی از قبیل پیامک ارسال کد فعال‌سازی، پیامک ثبت نام و … را به صورت رایگان و در بستر واتساپ بیزینس، برای مشتریان خود ارسال کنید؛ بدون این‌که حتی یک ریال هزینه بپردازید! البته باید کمی صبور باشید تا این ویژگی به WhatsApp Business اضافه شود.

پروفایل بیزینسی را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد

WhatsApp Business به کسب و کارها اجازه می‌دهد یک پروفایل تجاری بسازند و در آن، آدرس، ایمیل، وب سایت و … را با مشتریان به اشتراک بگذارند. این موضوع، برای مشتری‌ها هم یک موهبت بزرگ محسوب می‌شود؛ زیرا به راحتی می‌توانند به اطلاعات فروشگاه یا شرکت مورد نظر خود، دسترسی داشته باشند.

پروفایل بیزینسی

یک کسب و کار تایید شده، به مشتریان نشان می‌دهد که شما یک مجموعه معتبر هستید و هرگز قصد کلاهبرداری از آن‌ها را ندارید. به این ترتیب، بدیهی است که می‌توانید به راحتی اعتماد مشتریان را بیش از پیش کسب کنید و کسب و کار خود را رونق دهید.

ابزارهای پیام رسانی 

واتساپ بیزینس ابزارهای زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. به کمک quick replies یا پاسخ‌گویی سریع، می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به سوالات متداول مشتریان پاسخ داده و تعامل با آن‌ها را بهتر و بهتر کنید. علاوه بر این، می‌توانید با تنظیم یک پیغام خوش آمدگویی، تجارت خود را به کاربرهای جدید معرفی کنید.

away messages یک ابزار دیگر است که می‌توانید با تنظیم کردن آن، حتی در ساعت‌های تعطیل یا مواقعی که سرتان شلوغ است هم با مشتریان خود تعامل داشته باشید.

ارائه آمار 

در دنیای کسب و کار، هر پیام به معنی یک داده مهم و باارزش است. بنابراین مدیران کسب و کار باید بتوانند پیام‌های ارسال و دریافت شده را تجزیه و تحلیل کنند. خوشبختانه واتساپ بیزینس امکان ارائه آمار پیام‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

با استفاده از این قابلیت می‌توانید آمار دقیقی را درباره تعداد پیام‌هایی که ارسال، تحویل و خوانده شده‌اند دریافت کنید. بر اساس همین داده‌ها و تحلیل‌ها، می‌توانید محتوای پاسخ‌های سریع یا استراتژی تماس با مشتریان خود را تغییر دهید.

پشتیبانی از واتساپ وب 

خوشبختانه واتساپ بیزینس از نسخه تحت وب هم پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب، می‌توانید سرویس خود را به صورت آنلاین و بدون نیاز به دسترسی به تلفن همراه، مدیریت کنید. البته نسخ تحت وب هنوز به قدرتمندی اپلیکیشن موبایل نیست؛ اما قطعا در آینده‌ای نزدیک، وضعیت بسیار بهتر می‌شود.

همه ویژگی‌هایی که به معرفی آن‌ها پرداختیم، WhatsApp Business را از اپلیکیشن‌های معمولی متمایز می‌کنند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید تمام این قابلیت‌ها صرفا برای استفاده‌های تجاری و بیزینسی طراحی شده‌اند و کمکی به کاربران معمولی نمی‌کنند.

برچسب مخاطبین

کسب و کارها می‌توانند مخاطبین خود را سازماندهی کرده و آن‌ها را با برچسب‌ها و برای دسترسی آسان دسته بندی کنند. به این ترتیب می‌توانید به‌راحتی در میان مخاطبین خود جستجو کرده و آن‌ها را گروه‌بندی و سازمان‌دهی کنید.

برچسب مخاطبین

برای ایجاد یک برچسب جدید، کافیست در صفحه چت، روی گزینه منو ضربه زده و گزینه “New label” را انتخاب کنید، با ضربه زدن روی Save برچسب جدید ایجاد می‌شود. برای افزودن یک مخاطب به برچسب هم کافیست در صفحه چت مشتری وارد بخش منو شده و برچسب مورد نظر خود را انتخاب کنید. در نهایت با ضربه زدن روی Save، مخاطب به برچسب اضافه می‌شود.

کاتالوگ‌ها 

یکی دیگر از ویژگی‌های واتساپ بیزینس که برای کسب و کارها مفید است، قابلیت ایجاد کاتالوگ است. شما می‌توانید محصولات مختلف خود را در کاتالوگ‌های جداگانه قرار دهید تا مشتریان به راحتی بتوانند محصول‌های مورد نیاز و دل‌خواه خود را پیدا کنند.

به این ترتیب، می‌توانید محصولات و کالاهای خود را در همان صفحه واتساپ خود، گروه‌بندی کنید. بنابراین دیگر نیازی نیست مشتریان را به وب‌سایت یا صفحات دیگر خود در شبکه‌های اجتماعی هدایت کنید.

برای هر مورد در کاتالوگ خود، می‌توانید اطلاعاتی از جمله قیمت، توضیحات و کد محصول را اضافه کنید. این برای مشتریان شما بسیار ساده‌تر از آن است که در مورد هر محصول به طور جداگانه از شما بپرسند یا مجبور شوند به وب سایت شما سر بزنند.

بهترین روش پاک كردن حافظه واتساپ در آیفون و اندروید
بخوانید

لینک کردن واتساپ بیزینس به اینستاگرام

یکی از ویژگی‌های جالب واتساپ بیزینس، امکان لینک کردن آن با حساب تجاری شما در اینستاگرام است. با انجام این کار، یک گزینه با عنوان “Click to WhatsApp” به حساب شما در اینستاگرام اضافه می‌شود. به این ترتیب، فالوورهای شما در شبکه اجتماعی اینستاگرام، تنها با یک ضربه، به حساب بیزینس شما در واتساپ متصل شده و درخواست خود را مطرح می‌کنند.

لینک کردن واتساپ و اینستاگرام

برای لینک کردن واتساپ و اینستاگرام، به موارد زیر نیاز دارید:

  • یک حساب بیزینسی در اینستاگرام
  • یک حساب بیزینس واتساپ
  • استفاده از آخرین نسخه از اپلیکیشن‌های واتساپ بیزینس و اینستاگرام

برای لینک کردن حساب تجاری اینستاگرام به واتساپ بیزینس باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اپلیکیشن WhatsApp Business را باز کنید.
  • در دستگاه‌های اندروید روی More options و در دستگاه‌های آیفون، روی Settings ضربه بزنید.
  • ابتدا روی Business tools و سپس، روی Facebook & Instagram ضربه بزنید.
  • اطلاعات ورود به حساب اینستاگرام خود را وارد کرده و روی Log In ضربه بزنید.
  • روی Next ضربه بزنید.
  • بعد از انتخاب Business یا Creator، در سه مرحله بعدی، روی Next ضربه بزنید.
  • اطلاعات حساب خود را تایید کرده و به ترتیب روی Add و Back to WhatsApp ضربه بزنید.

اکنون با بازگشت به محیط برنامه WhatsApp Business صفحه اینستاگرام لینک شده‌ شما، در بالای صفحه Facebook & Instagram قابل مشاهده است.

نکته: همه کسب و کارهای اینستاگرام، در واتساپ بیزینس پشتیبانی نمی‌شوند. بنابراین اگر با پیغام “Your Instagram business category isn’t supported on WhatsApp” مواجه شدید، باید دسته کسب و کار خود را در حساب اینستاگرام تغییر دهید تا بتوانید آن را با واتساپ لینک کنید.

بعد از اتمام مراحل بالا، فالوورهای شما در اینستاگرام با ورود به پروفایل کاربری‌تان در این برنامه، می‌توانند به صورت مستقیم به شماره شما در واتساپ بیزینس پیام دهند.

کلام آخر

واتساپ بیزینس نسخه جدید اپلیکیشن WhatsApp است که به منظور بهبود ارتباط کسب و کارهای کوچک با مشتریان خود، طراحی شده است. این برنامه به مدیران کمک می‌کنند یک تعامل سریع، حرفه‌ای و هدفمند را با مشتریان و دنبال کنندگان را تجربه نمایند.

در این مقاله به بررسی سیر تا پیاز واتساپ بیزینس پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول 

واتساپ بیزینس چیست؟

واتساپ بیزینس یک نسخه جدید از اپلیکیشن WhatsApp است که مدیران این شرکت برای استفاده بهتر مدیران و کسب و کارهای مختلف، آن را طراحی و روانه بازار کرده‌اند.

آیا واتساپ بیزینس قابلیت‌های واتساپ معمولی را دارد؟

بله. واتساپ بیزینس تمامی قابلیت‌هایی که نسخه معمولی این اپلیکیشن داشت را در خود دارد. همچنان می‌توانید از طریق این نسخه چت کنید، تماس صوتی بگیرید و …

مهم‌ترین قابلیت‌های واتساپ بیزینس کدامند؟

ساخت پروفایل بیزینسی، امکان درج شماره تماس و آدرس وب سایت در بیو، امکان گزارش‌گیری از مکالمات، ابزارهای پیام‌رسانی پیشرفته، ارائه آمار و … از مهم‌ترین ویژگی‌های نسخه بیزینس واتساپ هستند.

3.7 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//