معرفی اپل واچ سری 8 {نقد و بررسی + مزایا و معایب}

آخرین مدل از ساعت هوشمند محبوب شرکت اپل با نام اپل واچ سری 8 به تازگی به بازار عرضه شده است. این گجت که با شعار “یک ساعت برای همه” پا به عرصه گذاشته، قرار است طرفداران خود را حسابی سورپرایز نماید!

ساعت‌های هوشمند این روزها از مرز تعاریف سنتی یک ساعت مچی فراتر رفته و اغراق نیست اگر بگوییم چیزی از یک تلفن همراه ندارند! آن‌ها سیستم عامل دارند؛ موسیقی پخش می‌کنند، ضربان قلب را کنترل می‌کنند و …

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم به معرفی اپل واچ سری 8 بپردازیم. اگر به تازگی قصد خرید یک ساعت هوشمند را دارید، باید این مدل را در صدر فهرست گزینه‌های مورد نظر خود قرار دهید.

اپل واچ سری 8 در یک نگاه

قبل از این‌که به سراغ نقد و بررسی این ساعت هوشمند برویم، بهتر است با مشخصات کلی آن که در جدول زیر آمده است؛ آشنا شویم:

نام مدل ساعت هوشمند اپل واچ سری 8
ابعاد 41 * 35 * 10.7 میلی‌متر
جنس بدنه آلومینیوم یا فولاد
وزن (بدنه آلومینیوم) 32 گرم
وزن (بدنه فولاد) 42 گرم
صفحه نمایش Always-On Retina LTPO OLED
روشنایی تا 1 هزار نیت
سیستم روی تراشه S8 SiP پیشرفته دو هسته ای 64 بیتی
فضای ذخیره‌سازی 32 گیگابایت

در مقایسه این مدل با نسخه قبلی یعنی اپل واچ سری 7، متوجه تغییرات بسیار اندکی می‌شویم. بنابراین می‌توان ادعا کرد که در بسیاری از جنبه‌ها، اپل واچ سری 8 تقریبا همان ساعتی است که در سری 7 این برند، شاهد آن بودیم.

بزرگترین بهبودی که در ساعت این اپل واچ ایجاد شده است؛ مربوط به بدنه آن است. برخلاف سری 7، در اپل واچ سری 8 خبری از روکش تیتانیوم نیست و به جای آن، از آلومینیوم یا فولاد ضد زنگ استفاده شده است.

نگاهی کوتاه به اپل واچ سری 8

صفحه نمایش این ساعت هوشمند، همان شیشه Ion-X را دارد که در سال 2015 معرفی شده بود. البته مدل گران‌تر آن (بدنه فولاد ضد زنگ) از کریستال یاقوت کبود مقاوم‌تر استفاده می‌کند

مدل آلومینیومی این اپل واچ در رنگ‌های نقره‌ای و قرمز، و مدل فولادی به رنگ‌های طلایی و نقره‌ای با روکش براق، موجود است. این در حالیست که نسخه هرمس، در رنگ مشکی هم قابل خرید است.

حسگر تصادف، یکی از قابلیت‌های جدیدی است که در ساخت اپل واچ سری 8 لحاظ شده است. حسگرهای تعبیه شده در این ساعت می‌توانند نیروی تصادف شدید خودرو را تشخیص داده و بلافاصله با اورژانس و سایر خدمات اضطراری تماس بگیرند.

این ویژگی به طور پیش‌فرض فعال است و می‌تواند در کنار ویژگی Fall Detection موجود استفاده شود که محافظت مشابهی را برای ضربه‌های کوچکتر ارائه می‌دهد.

پردازنده مرکزی یا همان CPU دقیقا همانی است که در اپل واچ سری 7 به کار رفته بود. یک پردازنده دو هسته‌ای که از سال 2020 روی ساعت‌های هوشمند اپل قرار گرفته است و همچنان، کیفیت و سرعت فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد.

عمر باتری این ساعت هم مانند نسخه‌های قبلی، 18 ساعت است. با بررسی‌های انجام شده، به این نتیجه رسیدیم که این 18 ساعت، کاملا واقعی است و قطعا می‌توانید روی آن حساب کنید.

تناسب قیمت، قابلیت‌ها و اندازه

در حال حاضر، ساعت هوشمند اپل واچ سری 8 در ردیف ساعت‌های میان رده (البته اگر قیمت دلاری آن را در نظر بگیریم!) قرار می‌گیرد. مدل آلومینیومی با اندازه صفحه 41 میلی‌متر، 400 دلار قیمت دارد. این درحالیست که مدل 45 میلی‌متری آن، در حدود 425 دلار آب می‌خورد.

تناسب قیمت، قابلیت‌ها و اندازه

اگر به دنبال سری 8 با پشتیبانی از GPS+Cellular هستید، قیمت آن در نسخه 41 میلی‌متری به 500 دلار و در نسخه 45 میلی‌متری، به 530 دلار خواهد رسید. نسخه فولادی در همه ابعاد و ویژگی‌هایی که برای اپل واچ آلومینیومی ذکر کردیم، 350 دلار افزایش قیمت خواهد داشت.

اپل واچ سری 8 اولترا

همزمان با عرضه اپل واچ سری 8، نسخه Ultra از این ساعت هم راهی بازار شده است. همان‌طور که از اسم این ساعت هم پیدا است؛ نسخه اولترا برای افرادی است که به دنبال ویژگی‌های اضافی و پیشرفته‌تر هستند.

در جدول زیر، می‌توانید ویژگی‌های نسخه اولترا را با اپل واچ سری 8 معمولی مقایسه کنید:

Apple Watch Series 8 Apple Watch Series 8 Ultra
جنس بدنه فولاد یا آلومینیوم جنس بدنه تیتانیوم
روشنایی تا 1 هزار نیت روشنایی تا 2 هزار نیت
GPS یک کاناله GPS دو کاناله
مقاومت در برابر آب تا عمق 50 متر مقاومت در برابر آب تا عمق 100 متر
عمر باتری تا 18 ساعت عمر باتری تا 36 ساعت

علاوه بر موارد یاد شده، نسخه اولترا از این ساعت هوشمند، یک آژیر 86 دسی بل برای علامت زدن یک گروه جستجو در شرایط کولاک، میکروفون‌های بهتر، دکمه عمل قابل برنامه ریزی در لبه سمت چپ و … را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

صفحه نمایش اپل واچ سری 8

یکی از نقاط قوت ساعت هوشمندی سری 8 اپل، صفحه نمایش آن است. این صفحه با باریک‌تر کردن حاشیه‌ها، این امکان را ایجاد می‌کند که محتوای بیشتری نمایش داده شود. همچنین اعلان‌ها به لبه‌های صفحه نمایش می‌رسند، و پیمایش برنامه‌ها/منوها، هرگز محدود کننده به نظر نمی‌رسد.

صفحه نمایش اپل واچ سری 8

فقط اندازه صفحه نمایش نیست که باعث برتری این ساعت هوشمند شده است. رنگ‌ها جنب و جوش فوق‌العاده‌ای دارند و متن هم به راحتی قابل خواندن است. روشنایی 1 هزار بیت باعث می‌شود حتی در ساعت‌های وسط روز هم، هیچ مشکلی در کنترل و مشاهده صفحه نمایش نداشته باشید.

نمایش‌گر اپل واچ سری 8 مانند همه سری‌های بعد از 5، به صورت همیشه روشن طراحی شده است. به این معنی که حتی وقتی که هیچ تعاملی با ساعت ندارید، باز هم صفحه با نور کم، روشن باقی می‌ماند.

این ویژگی اگرچه جدید نیست؛ اما همچنان محبوب است؛ زیرا باعث می‌شود بدون بالا آوردن مچ دست و روشن کردن ساعت، نگاهی به زمان، وضعیت آب و هوا و سایر اطلاعات بیندازید.

چک کردن تناسب اندام و سلامتی

به طور کلی می‌توان گفت که محور چک کردن سلامتی و تناسب اندام در اپل واچ سری 8، حول ردیابی فعالیت‌ها می‌چرخد. به طور خاص، حلقه‌های حرکت، ورزش و ایستادن در بررسی وضعیت سلامتی شما بسیار مهم است.

چک کردن تناسب اندام و سلامتی

زمانی که پای سلامتی و به ویژه تناسب اندام در میان باشد، سوزاندن کالری حرف اول را می‌زند. بنابراین به عنوان یک فرهنگ عمومی، ما پیاده روی، ورزش و … را به عنوان معیارهای اصلی سلامت در نظر می‌گیریم.

اگر از قبل با اپل واچ کار کرده باشید، به خوبی با سازوکار این ساعت برای تخمین سلامتی، آشنا هستید. شما یک حلقه را ثبت می‌کنید و ساعت با بررسی قدم‌ها، مسافت طی شده، استراحت، انرژی فعال، ضربان قلب و … در طول 24 ساعت، پیشرفت این حلقه‌ها را نشان می‌دهد.

علاوه بر موارد مطرح شده، یک ردیاب خواب برای بررسی کیفیت خواب شما در شبانه روز، یک حسگر SpO2 برای ردیابی دستی و خودکار سطح اکسیژن خون و یک برنامه ECG برای دریافت خوانش های ECG درخواستی هم در اپل واچ سری 8 تعبیه شده‌اند.

سیستم عامل WatchOS 9 گزینه‌های دیگری را هم برای کنترل کردن وضعیت سلامتی، در سری 8 اپل واچ قرار داده است. از جمله می‌توان به یک شمارنده ضربان قلب لحظه‌ای برای کنترل شدت فعالیت‌ها اشاره کرد.

وقتی صحبت از تمرین شد، WatchOS 9 به شما این امکان را می‌دهد تا روتین‌های تمرینی سفارشی ایجاد کنید که می‌توانیدآن‌ها را با زمان، مسافت، کالری و اهداف سفارشی تنظیم کنید.

سیستم عامل WatchOS 9

نرم افزار WatchOS 9 به عنوان سیستم عامل در ساعت هوشمند اپل واچ سری 8 به کار رفته است. همان‌طور که در بالا اشاره شد، این سیستم عامل سطح بهتری از کنترل سلامتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود!

سیستم عامل اپل واچ سری 8

گزینه‌های مختلف برای نشان دادن زمان روی صفحه نمایش، یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب WatchOS 9 است. می‌توانید به روش معمولی، از اعداد آنالوگ قابل تنظیم برای نمایش زمان استفاده کنید. این در حالیست که یک چهره دیجیتالی جذاب به نام Playtime وجود دارد که اعداد را به شخصیت‌های بازیگوش تبدیل می‌کند.

اپل همچنین صفحه ساعت Astronomy را برای استفاده بهتر از صفحه نمایش بزرگ سری 8 به روز کرد، در حالی که چهره‌های مدولار، ماژولار کامپکت و X-Large اکنون می‌توانند با پس زمینه‌های تمام رنگی، سفارشی شوند.

به‌طور پیش‌فرض، برنامه Compass جهت و درجه فعلی را به همراه یک نشانگر دائمی برای شمال، در بالای صفحه نمایش می‌دهد. می‌توانید Digital Crown را به سمت بالا بچرخانید تا نمای دقیق‌تری از ارتفاع، شیب، عرض و طول جغرافیایی خود داشته باشید.

جایی که اپلیکیشن Compass واقعا جالب می‌شود، ویژگی Backtrack آن است. از برنامه Compass، روی نماد رد پا در گوشه سمت راست پایین ضربه بزنید و شروع به راه رفتن کنید.

این برنامه گزارشی از جایی که می‌روید ذخیره کرده و یک طرح کلی از مسیر شما را در زمان واقعی نشان می‌دهد. وقتی کارتان تمام شد، روی نماد مکث و سپس Retrace Steps ضربه بزنید تا مسیری را که از آنجا آمده‌اید، دنبال کنید.

باتری و نحوه شارژ اپل واچ سری 8

اپل واچ همیشه به عنوان یک ساعت برای تمام طول روز، مشهور بوده است. در سری 8 هم این موضوع به وضوح دیده می‌شود؛ زیرا باتری این ساعت تا 18 ساعت شارژدهی واقعی را به کاربران عرضه می‌کند.

باتری اپل واچ سری 8

در صورتی که می‌خواهید به 36 ساعت شارژدهی با هر بار شارژ دست پیدا کنید، باید به سراغ اپل واچ سری 8 اولترا بروید. با این‌حال، نسخه معمولی این ساعت هم، می‌‌تواند استفاده بدون وقفه در تمام طول روز را برای شما به ارمغان بیاورد.

کاربرانی که از ساعت هوشمند سری 8 اپل واچ استفاده می‌کنند، معمولا در پایان روز با 35 تا 40 درصد شارژ باقیمانده در باتری‌ها مواجه می‌شوند! حتی اگر به طور مداوم اعلان دریافت کرده باشند، صفحه نمایش همیشه روشن بوده باشد و …

درست مانند سری 7، اپل واچ 8 هم از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کند. تنها در مدت 45 دقیقه، شارژ این ساعت از 0 به 80 درصد خواهد رسید.

کلام آخر

استفاده از ساعت‌های هوشمند روز به روز در حال افزایش است و در این میان، شرکت اپل با تولید مدل‌های مقرون به صرفه و باکیفیت، جایگاه بسیار مناسبی را در میان خریداران این گجت، به دست آورده است.

در این مقاله به معرفی آخرین مدل از ساعت‌های اپل، یعنی اپل واچ سری 8 پرداختیم. لطفا تجربه خود را در زمینه استفاده از این ساعت هوشمند، با ما و سایر خوانندگان ایده آل تک در میان بگذارید.

2 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//