راهنمای خرید مانیتور + نکات و فاکتورهای مهم مانیتور مخصوص ترید

راهنمای خرید مانیتور به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای یک کامپیوتر خانگی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. امروزه کامپیوترهای شخصی و یا همان دسکتاپ، برای انجام کارهای مختلف در بین عموم مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ در این بین نکته‌ای که لازم است کاربران کامپیوترهای شخصی توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند، انتخاب مانیتوری مناسب با نوع کار آن‌ها (به عنوان مثال مانیتور مخصوص ترید ) است.

استفاده از مانیتور مناسب، مزیت‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها، می‌توان به افزایش راندمان کار، خستگی کمتر و همچنین بالا رفتن دقت کار اشاره نمود.

اغلب افرادی که قصد خرید و تهیه مانیتور را دارند، به دنبال یک راهنمای خرید مانیتور بی‌طرف و آگاه هستند تا بتوانند با اطمینان خاطر، محصول مورد نیاز خود را انتخاب نمایند.

کاربران عزیزی که قصد خرید مانیتور برای کارهای مختلف همچون ترید، گیم(Game)، کارهای گرافیکی و یا انجام کارهای روزمره را دارند، می‌توانند با مطالعه این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک انتخاب مناسب‌تری داشته باشند. ما حتی برای آن‌هایی که قصد خرید مانیتور دست دوم را دارند هم یک راهنمای خرید مانیتور مناسب، ارائه کرده‌ایم.

ویژگی‌ های یک مانیتور مناسب

در بین برندهای سازنده مانیتور برای کامپیتر‌های رومیزی (PC)، در حال حاضر برندهای ACER، APPLE، ASUS، BENQ، DELL و HP حرف اول را در دنیا می‌زنند.

ویژگی‌های یک مانیتور مناسب

اما کاربران باید قبل از خرید، با شاخصه‌های اصلی یک مانیتور خوب آشنا باشند و مشخصات مختلف این محصول، همچون ابعاد، رزولوشن، نرخ تازه‌سازی تصاویر و درگاه‌های ورودی و خروجی مختلف مانند USB را در نظر داشته باشند.

رزولوشن

یکی از مهم‌ترین نکات در رابطه با خرید مانیتور توجه به رزولوشن است. Resolution به معنی تعداد پیکسل‌های به کار رفته در یک نمایشگر بوده و به صورت یک عدد دو قسمتی (بخش اول برای پیکسل‌های عرض و بخش دوم برای پیکسل‌های ارتفاع) بیان می‌شود. هر چه رزولوشن یک مانیتور بالاتر باشد، وضوح و کیفیت تصاوییر نمایش داده شده در آن نیز بیشتر و بهتر است.

رزولوشن در مانیتورهای کامپیوتر

امروزه مانیتورهای برندهای مختلف با رزولوشن‌های متفاوتی وارد بازار می‌شوند. مانیتورهای فول‌اچ‌دی دارای رزولوشن 1920×1080، مانیتورهای QHD دارای رزولوشن 2560×1440 و مانیتورهای 4K یا همان UHD دارای رزولوشن فوق‌العاده 3840×2160 می‌باشند.

البته این نکته را فراموش نکنید که به هر میزان رزولوشن مانیتور شما بالاتر باشد، لازم است سخت‌افزار سیستم شما نیز قدرتمندتر شود و معمولا این کامپیوترها می‌بایست دارای کارت گرافیک مجزا برای پردازش سریع‌تر تصاویر باشند.

نرخ تازه سازی تصاویر 

نرخ تازه‌سازی به توانایی رفرش شدن مانیتور در ثانیه اشاره دارد. همانطور که می‌دانید یک ویدیو، مجموعه‌ای عظیم از تصاویر است که پشت سر هم گرفته شده‌ و با سرعت بسیار زیادی، به شما نمایش داده می‌شوند. نرخ تازه‌سازی، دقیقا به همین موضوع نمایش پشت سر هم تصاویر اشاره دارد.

نرخ تازره سازی تصاویر

به عبارتی دیگر، هرچقدر که این نرخ بالاتر باشد، شما ویدیویی باکیفیت‌تر را مشاهده می‌کنید و اگر مقدار آن پایین باشد، فیلم‌های شما در اصلاح تیکه تیکه می‌شوند. این موضوع در مانیتورهای گیمینگ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا گیمرها اصلا دوست ندارند، تصاویر در طول بازی بپرند و کیفیت نمایشگر پایین بیاید.

فناوری HDR

مانیتورهایی که در سال‌های اخیر و با استفاده از تکنولوژی‌های روز ساخته می‌شوند، مجهز به فناوری HDR هستند. HDR مخفف عبارت High Dynamic Range است و به افزایش کنتراست (تفاوت تاریک‌ترین و روشن‌ترین نقطه تصویر) در مانیتورها اشاره دارد.

فناوری hdr برای راهنمای خرید مانیتور

این محصولات امکان نمایش تصاویر با کنتراست فوق‌العاده را با استفاده از میلیون‌ها رنگ مختلف فراهم آورده‌اند. مانیتورهایی که از فناوری HDR سود می‌برند تصاویر را با کیفیت کم‌نظیر و به صورت کاملا واقعی به نمایش درمی‌آورند. شما سبز را در این نمایشگرها سبزتر و بنفش را بنفش‌تر مشاهده خواهید کرد.

پنل IPS

اغلب شما در زمان خرید با واژه پنل IPS از سوی فروشندگان مواجه می‌شوید. در یک تعریف ساده، IPS باعث می‎شود زاویه دید بهتری از تصاویر به چشم شما بخورد و در عین حال کیفیت رنگ‌ها را نیز بالاتر می‌برد.

پنل ips در مانیتور

مانیتورهایی که به این پنل مجهز هستند از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و زاویه گسترده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، البته زمان پاسخ‌دهی این مانیتورها معمولا برای انجام گیم کمی بالا است و بهتر است در زمان خرید حتما به این موضوع توجه داشته باشید.

آموزش اتصال چند مانیتور به یک کیس کامپیوتر به همراه تصویر
بخوانید

راهنمای خرید مانیتور ترید

در سال‌های اخیر، افراد زیادی در کشورمان به سوی بازارهای مالی و سرمایه در کشور(بورس) و حتی بازارهای جهانی مانند فارکس، سوق پیدا کرده‌اند و داشتن یک مانیتور حرفه‌ای و مناسب برای انجام ترید، می‌تواند نقش مهمی در تجارت این افراد داشته باشد.

راهنمای خرید مانیتور ترید

انجام معامله یا همان ترید به یک مانیتور با وضوح تصویر بالا و صفحه نمایش بزرگ نیاز دارد و به دلیل استفاده طولانی مدت در طول شبانه روز، این مانیتور باید از تکنولوژی‌های روز دنیا نیز برخوردار باشد تا چشم کاربران در زمان‌های استفاده طولانی‌ مدت از مانیتور دچار آسیب نشوند.

استفاده از مانیتوری با امکان نمایش تصاویر با رزولوشن 2560×1440 می‌تواند انواع نمودارها، معاملات و سایر موارد موردنیاز برای انجام یک ترید را به شکل مناسب به کاربران ارائه دهد.

محافظت از چشم‌ها یکی از نکات اساسی و مهم در خرید مانیتور ترید می‌باشد، تا حد امکان سعی کنید مانیتوری را انتخاب کنید که دارای ویژگی‌های ضد تابش خیره‌کننده، بدون لرزش تصویر و همچینن دارای فیلتر آبی باشد.

نکته مهم دیگر در خرید صفحه نمایش مخصوص ترید، توجه به درگاه‌های خروجی آن است، اگر مانیتور انتخابی شما علاوه بر درگاه VGA به درگاه HDMI نیز مجهز باشد، می‌توانید آن را به تلویزیون نیز متصل کنید. این امر موجب بررسی راحت‌تر و البته دقیق‌تر نمودارها و معماملات انجام شده می‌شود.

انتخاب صفحه نمایشی در سایز 27 تا 30 اینچ برای انجام معاملات بسیار مناسب است؛ زیرا کاربران قادر خواهند بود تا به راحتی چند نمودار را به صورت هم‌‌زمان بر روی Monitor مورد بررسی قرار دهند. لازم به توضیح نیست که مانیتورهایی با سایز 30 اینچ و بزرگ‌تر می‌توانند فضای بسیار زیادی از میز کار را بگیرند.

بهترین مانیتور برای ترید

در ادامه بهترین مانیتورهای ترید را همراه با مشخصات کلی آن‌ها، بررسی خواهیم کرد. اگر به دنبال خرید مانیتور مخصوص ترید هستید، یکی از مدل‌های زیر، می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

Dell S Series Led-Lit Monitor 32

این مانیتور 32 اینچی ساخت شرکت Dell بوده و در رنگ سیاه، به بازار عرضه می‌شود. در جدول زیر، می‌توانید مشخصات کلی این مانتیور مخصوص ترید را مشاهده کنید:

مدل مانیتور Dell S Series Led-Lit Monitor 32
رزولوشن 2560 * 1440
شماره مدل S3219D
رنگ مشکی
تاریخ عرضه اکتبر 2018
درگاه اتصال HDMI 1.4
USB USB 3.0

وضوح بالا، درگاه‌های اتصال مناسب و سایز بزرگ، باعث می‌شود که کاربران علاقمند به مانیتور ترید، در خرید Dell S Series Led-Lit Monitor 32 تردید نداشته باشند.

مانیتور ترید Dell S Series Led-Lit Monitor 32

HP VH240a 23.8-inch Full HD 1080p

این مانیتور 23.8 اینچی، ساخت شرکت HP بوده و از کیفیت تصویر Full HD برخوردار است. در جدول زیر، می‌توانید با مانیتور HP VH240a و مشخصات کلی آن، بیشتر آشنا شوید:

مدل مانیتور HP VH240a 23.8-inch Full HD 1080p
رزولوشن 1920 * 1080
شماره مدل VH240A
رنگ مشکی
تاریخ عرضه جولای 2017
درگاه اتصال HDMI و VGA
تکنولوژی LED

به عنوان یکی از بهترین مدل‌های مانیتور مخصوص ترید حتما باید به HP VH240a توچه ویژه‌ای داشته باشید.

مانتیوتر مخصوص ترید HP VH240a

Philips 276E8VJSB 27″ Monitor, 4K UHD IPS

این مانیتور 27 اینچی، ساخت شرکت فلیپیس بوده و از کیفیت تصویر 4K برخوردار است. اگر قصد خرید مانیتور ترید را دارید، حتما نگاهی به مشصات کلی Philips 276E8VJSB 27″ Monitor, 4K UHD IPS بیندازید:

مدل مانیتور Philips 276E8VJSB 27″ Monitor, 4K UHD IPS
رزولوشن 3840 * 2160
شماره مدل 276E8VJSB
رنگ خاکستری
تاریخ عرضه ژانویه 2019
درگاه اتصال HDMI 2.0
تکنولوژی LED

اگر قیمت برایتان از اهمیت زیادی برخوردار نیست و صرفا به دنبال یک ماینتور با کیفیت هستید، ما به شما، Philips 276E8VJSB را پیشنهاد می‌دهیم.

ماتیتور ترید Philips 276E8VJSB

راهنمای خرید ماینتور گیمینگ

گیمرهایی که قصد خرید مانیتور گیمینگ دارند، لازم است تا هنگام خرید، به چند نکته اساسی توجه کنند تا بتوانند با انتخابی درست و هوشمندانه، انواع بازی‌ها را بر روی مانیتور خود با بالاترین کیفیت ممکن، اجرا کنند.

راهنمای خرید مانیتور گیمینگ

یکی از نکات مهم در انتخاب این نوع صفحه نمایش‌ها، توجه به نرخ به‌روز رسانی تصاویر و البته توجه به میزان سرعت پاسخ‌دهی(Response Time) است. به هر اندازه سرعت پاسخ‌گویی در صفحه نمایش‌های Gaming کمتر و نرخ تازه‌سازی تصاویر بیشتر باشد، بازی به صورت روان‌تر و البته بدون کشیدگی تصویر اجرا می‌شود.
افرادی که به دنبال صفحه‌نمایشی برای اجرای گیم هستند، بهتر است به این نکته حتما توجه کنند که زمان پاسخ‌دهی مانیتور حداکثر 5 میلی‌ثانیه باشد.

در مورد نرخ به‌روز‌رسانی تصاویر نیز باید گفت اغلب بازی‌های جدید، هیجان‌انگیز و مورد علاقه جوانان، دارای پردازش‌های فوق‌العاده سنگین گرافیکی هستند و برای اجرای روان این بازی‌ها بر روی مانیتور، بهتر است تا نرخ تازه سازی تصاویر در مانیتور بیشتر از 60 هرتز باشد. (اخیرا مانیتورهایی با نرخ تازه سازی تصویر 120 و 144 هرتز نیز به بازار عرضه شده‌اند که برای اجرای بازی‌های سنگین، فوق‌العاده مناسب هستند.)

چطور از تلویزیون به عنوان مانیتور رایانه یا کامپیوتر استفاده کنید
بخوانید

بهترین مانیتور گیمینگ

اگر عاشق بازی‌های کامپیوتری هستید، حتما نگاهی به مدل‌های زیر بیندازید؛ مطمئن باشید که پشیمان نمی‌شوید:

Samsung Odyssey G7

Samsung Odyssey G7 یک نمایشگر همه‌کاره، با عملکرد شگفت‌انگیز گیمینگ است که در اندازه های 27 یا 32 اینچ، در دسترس است. در جدول زیر، می‌توانید مشخصات کلی این مانیتور گیمینگ را مشاهده کنید:

مدل مانیتور Samsung Odyssey G7
رزولوشن 2560 * 1440
نرخ تازه سازی تصاویر 240 هرتز
وزن 7.2 کیلوگرم
تکنولوژی LED
درگاه اتصال HDMI
USB USB 3.0

اگر به دنبال یک مانیتور خوش‌ساخت با کنتراست عالی تصویر هستید، هرگز نباید Samsung Odyssey G7 را از دست بدهید.

مانیتور گیمینگ Samsung Odyssey G7

ViewSonic Elite XG270QG

اگر پشتیبانی از G-SYNC برایتان از اهمیت زیادی برخوردار است، این مانتیور، دقیقا همان چیزی است که به دنبال آن هستید. سازگاری با VRR باعث می‌شود تا به راحتی، بتوانید از کارت گرافیک NVIDIA استفاده کنید.

مدل مانیتور ViewSonic Elite XG270QG
رزولوشن 2560 * 1440
سایز 27 اینچ
برند ViewSonic
شماره سریال XG270QG
تاریخ عرضه جولای 2019
USB دارای سه درگاه USB 3.0

این مانیتور خوش‌ساخت و با کیفیت، دارای نرخ تازه‌سازی تصاویر 144 هرتز است و از هر لحاظ، یک انتخاب ایده آل، برای عاشقان بازی‌های کامپیوتری محسوب می‌شود.

مانیتور گیمینگ ViewSonic Elite XG270QG

Dell Alienware AW2521H

Alienware 25 AW2521HF یک مانیتور گیمینگ 24.5 اینچی است که می‌تواند تمامی انتظارات شما را از یک نمایش‌گر با کیفیت، برآورده کند. در جدول زیر، می‌توانید مشخصات کلی این مانیتور را مشاهده کنید:

مدل مانیتور Dell Alienware AW2521H
رزولوشن 1920 * 1080
کیفیت تصاویر فول اچ دی
برند Alienware
شماره سریال AW2521HF
تاریخ عرضه آوریل 2020
USB دارای چهار درگاه USB 3.0

طراحی تمیز و مدرن، در کنار خوش‌ساختی و جمع و جور بودن، باعث شده تا علاقمندان به بازی‌های فیفا، نتوانند از کنار اسم Dell Alienware AW2521H به راحتی عبور کنند.

مانیتور گیمینگ Dell Alienware AW2521H

راهنمای خرید مانیتور 4K

افرادی که به دنبال خرید مانیتور 4K هستند، باید علاوه بر نکات عمومی در مورد خرید Monitor به چند نکته اساسی دیگر توجه کنند تا انتخاب آن‌ها شایسته و بهترین گزینه ممکن باشد.

راهنمای خرید مانیتور 4k

اصلی‌ترین نکته در مورد خرید مانیتور 4K توجه به ابعاد صفحه نمایش است. برای لذت بردن از امکانات تصویر 4K بهتر است مانیتور شما از 24 اینچ کوچکتر نباشد و البته توصیه ما یک صفحه نمایش 27 اینچی است؛ زیرا محصولی با این ابعاد می‌تواند وضوح و تفاوت‌های یک مانیتور 4K را نسبت به مانیتورهای معمولی به نمایش درآورد.

از طرفی اگر صفحه نمایش شما از 27 اینچ نیز بزرگ‌تر باشد، فضای زیادی از میز کار را اشغال می‌کند. به همین دلیل ما به شما یک مانیتور 4K با اندازه 27 اینچ را پیشنهاد می‌دهیم.

آیا خرید مانیتور 4K به صرفه است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت اگر شما دارای یک سیستم مدرن و مجهز به کارت گرافیک قدرتمند هستید و قصد دارید تا از مانیتور، برای کارهای حرفه‌ای همچون گیم و یا استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ و یا تدوین فیلم و صدا استفاده کنید، خرید مانیتور فورکا را حتما به شما توصیه می‌کنیم.

در زمان خرید نمایشگر 4K به این نکته دقت کنید که برای استفاده از این مانتیور، کامپیوتر شما باید قادر به اجرای تصاویر با رزولوشن حداقل 3840 × 2160 باشد و در غیر این‌صورت، مطمئنا سیستم شما، قادر به پخش ویدیوهایی با کیفیت 4K نیست.

راهنمای خرید مانیتور دست دوم

برخی اوقات افراد به دلایل مختلف همچون صرفه‌جویی در هزینه و یا موراد دیگر ترجیح می‌دهند تا به جای خرید یک مانیتور نو، به سراغ مانیتورهای دست دوم بروند.

در ادامه این مقاله سعی می‌کنیم تا راهنمایی‌های کاربردی و درستی را در اختیار این دسته از کاربران عزیز قرار دهیم و با ارائه نکات مثبت و منفی خرید مانیتور دست دوم، کمک کنیم تا انتخاب هوشمندانه و درستی را در این مورد داشته باشند.

راهنمای خرید مانیتور استوک

خرید مانیتور دست دوم از لحاظ مالی، معمولا موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود و از این بابت کاری هوشمندانه است، اما افرادی که قصد چنین کاری را دارند توجه کنند که حتما نمایشگر را از مراکز معتبر و یا فروشگاه‌های قابل اطمینان تهیه کنند تا ریسک خرید آنها کاهش پیدا کند.

اگر صفحه نمایش دست دوم را برای انجام امور خاص همچون Game در نظر دارید، حتما توجه کنید مانیتوری که در نظر گرفته‌اید، رزولوشن مناسب برای انجام کار شما را داشته باشد، زیرا در غیر این‌صورت خرید شما بیهوده خواهد بود.

دقت کنید مانیتورهای استوک هرچند در معنا و مفهوم اصلی خود به معنای دست دوم نمی‌باشد اما در ایران این اصطلاح برای مانیتورهای دست دوم مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولا تفاوتی بین مانیتورهای استوک و دست دوم وجود ندارد، هرچند در معدود مراکز فروشی نیز مانیتورهای استوک به معنای واقعی کلمه نیز یافت می‌شوند.

مانیتور استوک چیست؟
مانیتورهایی که به هر دلیل در انبار فروشگاه‌های کشورهای اروپایی فروش نرفته‌اند و با قیمت‌های بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی در کشورهای دیگر همچون ایران، مورد خرید و فروش قرار می‌گیرند. مانیتورهای استوک معمولاً قیمت مناسبی دارند و از تکنولوژی‌های روز دنیا نیز بهره می‌برند.

در برخی موارد، مانیتورهای دست دوم تعمیر شده هستند، در زمان خرید سعی کنید اطمینان حاصل کنید که Monitor مورد نظر شما دچار مشکل و تعمیری نباشد، زیرا صفحه‌نمایش‌هایی که تعمیر می‌شوند، معمولا کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند.

در خرید مانیتور دست دوم، به پورت‌های خروجی آن نیز دقت کنید، اگر قصد انجام کارهای گرافیکی و یا گیم و بازی را دارید مانیتور شما می‌بایست مجهز به پورت HDMI باشد، در غیر اینصورت پورت‌های معمولی VGA و DVI نیز  برای انجام کارهای روزمره مناسب هستند.

در راهنمای خرید مانیتور دست دوم، حتما قیمت آن را با قیمت نمونه نو و آکبند آن مقایسه کنید و مطمئن شوید که اختلاف قیمت آن‌ها معقول و منطقی باشد و ارزش ریسک خرید محصول دست دوم و یا استوک را داشته باشد.

کلام پایانی

از نکات مهم و کلی دیگر در کیفیت Monitor می‌توان به مواردی همچون عمق‌ رنگ، نسبت روشنایی، کنتراست و زاویه دید اشاره کرد که هرکدام به نوبه خود می‌توانند در کیفیت نهایی تصویر صفحه نمایش اثرگذار باشند.

امیدواریم شما کاربران عزیز با مطالعه این مطلب بتوانید با آگاهی بیشتری اقدام به خرید مانیتور مناسب کنید. اگر به تازگی تجربه خرید یک نمایشگر را داشته‌اید، لطفا فاکتورهای مد نظر خود را در قسمت نظرات همین پست با ما و سایر خوانندگان ایده آل تک در میان بگذارید.

سوالات متداول و پرتکرار

مانیتور مخصوص ترید چیست؟

این مانیتورها از نظر ساخت، به شکلی طراحی شده‌اند که برای فعالان بورس و بازارهای آنلاین سرمایه، بسیار مناسب باشند. صفحه بزرگ و با کیفیت، پشتیبانی از HDMI و … از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مانیتور مخصوص ترید محسوب می‌شوند.

بهترین مانیتور ترید کدام است؟

اگر قصد خرید یک مانیتور ترید را دارید، قبل از هر چیز باید به ابعاد آن، توجه داشته باشید. هرچقدر که مانیتور شما بزرگ‌تر باشد، داده‌های بیشتری را می‌توانید به صورت همزمان رصد کنید. در حال حاضر، مدل‌های ساحت شرکت dell و hp بهترین انتخاب برای علاقمندان به مانیتورهای ترید محسوب می‌شوند.

نرخ تازه سازی تصاویر چیست؟

نرخ تازه سازی تصاویر به تعداد رفرش شدن مانیتور در ثانیه اشاره دارد. هرچقدر که این نرخ بالاتر باشد، کیفیت تصاویر نمایش داده شده نیز بیشتر می‌شود. این فاکتور بر اساس هرتز اندازه گیری شده و برای گیمرها و علاقمندان به بازی‌های کامپیوتری از اهمیت زیادی برخوردار است.

پنل IBS چیست؟

مانیتورهایی که به این پنل مجهز هستند از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و زاویه گسترده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، البته زمان پاسخ‌دهی این مانیتورها معمولا برای انجام گیم کمی بالا است و بهتر است در زمان خرید حتما به این موضوع توجه داشته باشید.

3.2 | (4)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//