همه آن چیزی که باید درباره وب 3 بدانید

اینترنت تنها در چند دهه، از یک تفریح و سرگرمی تبدیل به یک نیاز ضروری شده است. اما این روزها مشکل اساسی اینترنت این است که تنها چند کمپانی بزرگ، آن را به دست گرفته و کنترل می‌کنند. وب 3 همان‌ چیزی است که برای رفع این مشکل، پیشنهاد شده است!

امروزه بسیاری از کمپانی‌های کوچک قصد دارند تا با روی کار آوردن وب 3 یک تغییر اساسی به اینترنت داده و قدرت را از کمپانی‌های بزرگ بگیرند.

با این که این ایده به نظر ایده‌آل می‌آید، اما web 3.0 مخالفان زیادی هم دارد که می‌گویند معایب این طرح، از مزایای آن بسیار بیشتر است. در ادامه با ایده‌ آل تک همراه باشید تا با وب 3، مزایا و معایب آن آشنا شوید.

نگاهی کوتاه به وب 3

کلمه وب 3 برای اولین بار از زبان گوین وود، خالق پلتفرم الگوراند و یکی از بنیان گذاران اتریوم شنیده شد. وب 3 یک تکنولوژی جدید و یک نسخه غیر متمرکز از اینترنت است که فناوری اصلی و کلیدی آن، بلاک چین است.

نگاهی به وب 3

در حال حاضر محبوب‌ترین پلتفرمی که خدمات وب 3 بر روی آن ساخته می‌شود، پلتفرم اتریوم است.  از سایر پلتفرم‌های محبوب این زمینه می‌توان به الگوراند و پولکادات اشاره کرد.

اگر بخواهیم وب 3 را به زبان ساده توضیح بدهیم؛ باید بگوییم که در وب 3، سرویس‌هایی که ما استفاده می‌کنیم تنها توسط یک شرکت ارائه دهنده خدمات، هاست یا میزبانی نمی‌شوند.

در این بستر اینترنت نوین، افراد قادر خواهند بود تا بدون واسطه و به طور مستقیم از سرویس‌های اینترنت استفاده کنند. در واقع همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، قدرت از اینترنت و کمپانی‌های بزرگ گرفته شده و به خود مردم داده می‌شود.

در بستر web 3.0 که در واقع آینده وب و اینترنت محسوب می‌شود؛ دیگر نیازی نیست تا از موسسه‌های مالی برای پرداخت استفاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از توکن‌های موجود در این بستر، تمامی پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای خود را انجام بدهید.

در این بستر دیگر هیچ سازمان یا شخص سومی به اطلاعات شما دسترسی ندارد. شما مالک اصلی تمام اطلاعات خود هستید و هیچ کمپانی یا شرکتی از این داده‌ها و اطلاعات آرشیوی برای پخش کردن نخواهد داشت.

تاریخچه اینترنت

برای درک بهتر این که وب 3 چیست؛ باید ابتدا با اینترنت و تاریخچه آن آشنا باشید. اگر اطلاعاتی درباره وب 1 و وب 2 نداشته باشید؛ مطمئنا درکی از WEB 3.0 هم نخواهید داشت.

تاریخچه اینترنت

در ادامه این بخش تمامی نکات مربوط به وب 1، وب 2 توضیح داده می‌شود. پس از آنکه به یک درک مشترک از ماهیت وب 1 و وب 2 رسیدیم؛ می‌توانیم با دید بهتر و روشن‌تری به سمت توضیحات تکمیلی WEB 3.0 رفته و جواب سوال web 3 چیست را پیدا کنیم.

وب 1 چیست؟

در ابتدا با روی کار آمدن و پیدایش اینترنت، سایت‌ها تنها یک سری صفحات استاتیک بودند که شما می‌توانستید به سراغ آن‌ها رفته و از آن‌ها اطلاعات کسب کنید.

تولید محتوا و طراحی این سایت‌ها کار ساده‌ای نبود و مانند این روزها، هرکسی نمی‌توانست به راحتی به تولید محتوا و نشر آن در بستر اینترنت مشغول بشود. این دوره از اینترنت دوران وب 1 بود که به زبان بسیار ساده توضیح داده شد.

در این دوران که چیزی حدود 10 سال کشید و از سال 1989 تا 2004 ادامه داشت؛ هیچ راه ارتباطی بین کاربران و تولید کنندگان محتوا وجود نداشت. شما تنها می‌توانستید با مراجعه به بستر وب و وب سایت‌های مختلف، یک سری اطلاعات را به دست بیاورید.

چیزی به اسم کامنت گذاشتن یا ارسال پیام در این دوره از وب، یعنی دوران وب 1، وجود نداشت. بیشترین ارتباطی که افراد می‌توانستند با دنیای مجازی داشته باشند؛ ارسال ایمیل بود.

وب 1 چیست ؟

گسترش وب در آن زمان و تنها با استفاده از وب 1 تقریبا غیر ممکن بود. چرا که بیشتر افراد تنها مصرف کننده بودند و سایت‌هایی که در اینترنت مشاهده می‌شدند مربوط به یک سری شرکت‌های خاص بودند.

امروزه بیشتر اطلاعاتی که در بستر وب مشاهده می‌کنید؛ توسط مردم عادی ساخته و منتشر شده‌اند. اگر امروز هر کسی قدرت نشر مطالب، اطلاعات و محصولات خود را در اینترنت نداشت؛ اینترنت پیشرفت چندانی نمی‌کرد.

وب 2 چیست؟

اوایل سال 2000 بود که وب 1 از رده خارج شد و وب 2 جایگزین آن شد. در این سال‌ها بود که با اپلیکیشن‌هایی مثل فیس‌بوک، توییتر، یوتیوب و… آشنا شدیم. در این بازه زمانی دیگر وب و وب‌گردی تنها برای جمع آوری اطلاعات نبود.

کاربران می‌توانستند مطالب خود را در پلتفرم‌های مختلف به اشتراک بگذارند. یکی از ویژگی‌های برجسته وب 2 و برتری وب 2 نسبت به وب 1، امکان گذاشتن کامنت بود.

کاربران اینترنت دیگر مجبور نبودند تنها یک مطلب را خوانده و رد شوند. در این مرحله از وب، مردم می‌توانستند نظرات خود را به اشتراک بگذارند و خیلی از ایراداتی که در مطالب منتشر شده در وب وجود داشت را به کاربران دیگر اعلام کنند.

به عبارتی دیگر، وب دیگر محدود به یک سایت استاتیک یا ثابت نمی‌شد. بلکه پلتفرم‌های مختلف وارد بازار شده و تبدیل به صدای کاربران برای حرف زدن شدند.

وب 2 چیست ؟

در دوران وب 2، استقبال کاربران از اینترنت به شدت بیشتر شد. این دوره تبدیل به نقطه عطف اینترنت و گسترش آن در کلیه جوامع شد. تا جایی که امروزه زندگی بدون اینترنت درست مانند زندگی در یک غار تاریک و دور افتاده است.

عملا هیچ کاری را دیگر نمی‌توان بدون اینترنت انجام داد. اما این موضوع در کنار تمام مزایایی که تا به امروز داشته است؛ معنای امنیت و حریم خصوصی افراد را از بین برده است.

اطلاعاتی که در بستر وب 2 منتشر می‌شوند؛ همگی در دست سازمان‌ها و شرکت‌های بنیان گذار سرویس‌های اینترنتی هستند. با وجود این که کدگذاری‌های امنیتی مانند کدگذاری‌های E2E در برخی از اپلیکیشن‌ها وجود دارد؛ اما باز هم اطلاعاتی که در این بستر منتشر می‌شوند همگی قابل درز هستند.

در ضمن ناگفته نماند که در بستر وب 2، قدرت دست بنیان گذاران پلتفرم‌های مختلف است. قوانین استفاده از اینترنت را آن‌ها معین می‌کنند و شما به عنوان یک کاربر، مجبور هستید تا از این قوانین پیروی کنید. این قوانین همان قوانینی هستند که هنگام نصب یک اپلیکیشن یا ثبت نام در یک پلتفرم قبول می‌کنید.

وب 3 چیست؟

اکنون که با تاریخچه اینترنت و ماهیت کلی وب 1 و وب 2 آشنا شدید؛ درک بهتری از نسل بعدی اینترنت خواهید داشت. شما می‌توانید به WEB 3.0 به عنوان یک آپگرید و ارتقا نگاه کنید. این سیستم در آینده نه چندان دور روی سیستم اینترنت پیاده شده و شما می‌توانید تجربه بهتری از استفاده از اینترنت داشته باشید.

نسل سوم اینترنت یا همان web 3.0

اگر بخواهیم وب 3 به زبان ساده را تعریف کنیم؛ باید بگوییم که این تکنولوژی بستری را فراهم می‌آورد که دیگر هیچ‌کدام از کمپانی‌ها یا سازمان‌های بزرگ به تمامی اطلاعات شما دسترسی نداشته باشند.

برای درک بهتر این قضیه فرض کنید که تمامی پول‌های خود را در یک شرکت سرمایه گذاری کرده‌اید و اکنون این شرکت ورشکست شده است. تمامی پول‌های شما هم از دست خواهد رفت و وب 2 دقیقا مشابه همین شرکت است.

در واقع تمامی اطلاعات شما در دست یک سازمان افتاده و در صورتی که این سازمان بخواهد از اطلاعات شما سو استفاده کند یا آن‌ها را بفروشد؛ به راحتی می‌تواند این کار را انجام بدهد.

اما در وب 3 همه چیز با استفاده از توکن انجام‌پذیر است. در واقع شما تمامی اطلاعات خود را به یک سازمان نداده و مجبور نیستید برای استفاده از سرویس‌های بستر اینترنت به سازمان‌ها یا پلتفرم‌هایی مانند توییتر، فیس‌بوک و… اعتماد کنید.

دسترسی کاربران به اینترنت در بستر وب 3 محدود نبوده و همه می‌توانند از سرویس‌ها استفاده کنند. حتی پرداخت‌های صورت گرفته در WEB 3.0 با استفاده از توکن‌های شبکه و بلاک چین بوده که خود به مراتب باعث بهتر شدن امنیت و کیفیت پرداخت‌های آنلاین می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های WEB 3.0

با تعریف کلی WEB 3.0 به زبان ساده آشنا شدیم و فهمیدیم که تفاوت وب 3 با وب 2 و وب 1 چیست. اکنون می‌خواهیم کمی بیشتر به عمق ماهیت این نسل جدید اینترنت رفته و با ویژگی‌های مهم آن آشنا شویم.

ویژگی‌های زیادی مانند وب معنایی، گرافیک سه بعدی، به کار بردن هوش مصنوعی و… در اهمیت وب 3 نقش دارند. مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های وب 3 را می‌توانید در ادامه این بخش مشاهده کنید.

وب معنایی – Semantic Web

منظور از وب معنایی، وبی است که زبان و درخواست‌های انسان را متوجه می‌شود. این تکنولوژی باعث پیشرفت و بهبود ارتباط ماشین‌ها و هوش مصنوعی با انسان می‌شود.

Semantic Web از ویژگی های وب 3

با استفاده از وب معنایی، موتورهای جست و جو می‌توانند نیازهای انسان را خیلی بهتر درک کرده و نتایج جست و جو را ارتقا ببخشند. در صورت استفاده از این تکنولوژی، دیگر پس از جست و جو در گوگل، با هزاران لینک ربط و بی ربط مواجه نخواهید شد. بلکه موتور جست و جو نیاز شما را درک کرده و تنها جواب مناسب را به شما می‌دهد.

هوش مصنوعی – AI

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های وب 3، به کار رفتن هوش مصنوعی در این بستر است. با به کار بردن هوش مصنوعی در اینترنت، ربات‌ها، موتورهای جست و جو و… راحت‌تر و بهتر با انسان ارتباط برقرار کرده و نتایج بهتری را در زمان کمتر ارائه می‌دهند.

یکی از مزایای بسیار عالی استفاده از هوش مصنوعی، توانایی بررسی نظرات کاربران است. در بستر اینترنت WEB 3.0، تنها محصولاتی که واقعا امتیاز خوب و بازخورد خوبی داشته باشند نمایش داده می‌شوند که این خود در بهبود تجربه کاربران از اینترنت کمک می‌کند. 

اگر تمایل دارید که در مورد هوش مصنوعی بیشتر بدانید میتوانید مقاله هوش مصنوعی چیست را مطاعه نمایید. 

گرافیک سه بعدی – 3D Graphics

در وب 3 ارتباط با دنیای مجازی بسیار بهتر شده است. با طراحی و گرافیک سه بعدی، تمامی کاراکترهای داخل اینترنت واقعی به نظر خواهند رسید. استفاده از گرافیک سه بعدی در وب 3 و اپلیکیشن‌های وابسته به آن، یک انقلاب در دنیای مجازی است.

3D Graphics از ویژگی های web 3.0

این تکنولوژی نه تنها تجربه گیمرها را بهبود می‌بخشد؛ بلکه در مسائلی مانند فروش محصولات و خدمات آموزشی و پزشکی نیز تاثیر به سزایی خواهد گذاشت. همچنین کاربرد آن در پیشرفت متاورس نیز قابل تامل است.

فراگیر بودن وب 3

شاید بهترین و متمایزترین تفاوت بین وب 3 با وب 2 و وب 1 در این موضوع است که وب 3 هرگز نمی‌خوابد. این یعنی دسترسی به کل سرویس‌های نت در وب 3 دائما فعال خواهد بود.

اتصال شما با بستر اینترنت وب 3 دائما برقرار خواهد بود. سنسورهای اتصال به اینترنت وب 3 برای بسیاری از دستگاه‌ها فراهم خواهد شد. این یعنی بدون توجه به دستگاه افراد، امکان استفاده از تمامی سرویس‌های اینترنت برای تمام کاربران فراهم می‌شود.

غیرمتمرکز بودن وب 3

یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته وب 3 استفاده از بلاک چین و غیرمتمرکز بودن این تکنولوژی جدید است. این یعنی استفاده از سرویس‌های اینترنت وابسته و متمرکز بر روی  یک سازمان خاص نخواهد بود. این موضوع به صورت خودکار ویژگی‌هایی مانند سرعت و امنیت بالاتر را به وب 3 می‌دهند.

چرا وب 3 مهم است؟

با وجود این که تکنولوژی پیشرفت کرده و نسبت به گذشته کارهای بسیاری می‌توان در بستر اینترنت انجام داد؛ اما باز هم این کارها بسیار محدود هستند.

چرا وب 3.0 مهم است؟

اگر کمی دقیق‌تر به محدودیت‌ها و اختیارات خود در بستر اینترنت دقت کنیم؛ در میابیم که درواقع تنها می‌توانیم یک سری اطلاعات را با افراد به اشتراک گذاشته، یک سری اطلاعات گرفته و در بستر پلتفرم‌های مختلف به تعامل بپردازیم.

با وجود این که این امکانات به نظر خوب و کافی می‌آیند؛ اما در واقع محدودیت‌های زیادی برای ما ایجاد کرده‌اند. به طور مثال ما هیچ کنترلی بر روی اطلاعات و داده‌های خود نداریم.

برای استفاده از پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف باید اطلاعات زیاد و مهمی مانند آدرس و موقعیت مکانی خود را به اشتراک بگذاریم. بسیاری از شرکت‌هایی که این اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها را می‌سازند قابل اعتماد نبوده و می‌توانند از اطلاعات ما سو استفاده کنند.

آزادی بیان بیشتر و دموکراسی در وب 3

اهمیت وب 3 در شکستن این ساختار قدیمی و به میان آوردن دموکراسی در اینترنت است. با روی کار آمدن وب 3 و استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی و بلاک چین، دیگر لازم نیست تا تمامی اطلاعات شخصی خود را دست سازمان‌های مختلف بدهیم.

با از میان رفتن این کمپانی‌ها و سازمان‌های متمرکز، بسیاری از سانسورها و فیلترها نیز از بین می‌روند. آزادی بیان و آزادی عمل در اینترنت، با به روی کار آمدن وب 3 بسیار بیشتر خواهد شد.

دسترسی آسان‌تر به انواع پلتفرم‌ها در Web 3.0

تشخیص هویت در WEB 3.0 به صورت کاملا دیجیتال خواهد بود. به طور مثال می‌توانید در نظر بگیرید که برای استفاده از امکانات توییتر، باید یک اکانت یا حساب کاربری ایجاد کنید.

دسترسی آسان به همه پلتفرم ها در web 3.0

برای انجام این کار مجبور هستید تا برخی از اطلاعات خود مانند شماره تلفن یا ایمیل را به توییتر بدهید. در صورتی که نخواهید این کار را انجام بدهید؛ قادر به استفاده از امکانات توییتر نخواهید بود. اما در وب 3 به راحتی می‌توانید یک پروفایل اتریوم یا ENS  پروفایل ساخته و هویت دیجیتالی خود را مدیریت کنید.

مالکیت غیرقابل حذف در وب 3

برای توضیح این مورد از اهمیت وب 3 می‌توانیم یک بازی ویدیویی را در نظر بگیریم. در صورتی که در یک بازی ویدیویی آیتمی خریداری کرده باشید؛ پس از پاک کردن حساب این آیتم‌ها از بین رفته و پولی به شما برگردانده نمی‌شود.

اما در وب 3 این آیتم‌ها به صورت توکن هستند. در صورتی که حساب کاربری خود را از بازی پاک کنید؛ باز هم مالکیت آیتم‌ها یا به بیان بهتر توکن‌ها برای شما خواهد بود. می‌توانید در یک جای دیگر از آن‌ها استفاده کرده یا حتی پس از پاک کردن اکانت مالکیت آن‌ها را تغییر داده و آن‌ها را بفروشید.

سرعت بخشیدن به جست و جو در اینترنت

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد؛ یکی از ویژگی‌های وب 3 استفاده از هوش مصنوعی و تکنولوژی وب معنایی است. با استفاده از این تکنولوژی‌ها، سرعت و کیفیت جست و جو بسیار بیشتر می‌شود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از کارها باید سریعا انجام شود. در همین راستا یکی از اهمیت‌های استفاده از وب 3 در بهبود سرعت و کیفیت استفاده از اینترنت است.

محدودیت‌های WEB 3.0

تا این لحظه از مزایای بسیار و اهمیت استفاده از وب 3 سخن گفتیم. اما همه خوب می‌دانیم که هیچ چیزی کامل نیست و هر تکنولوژی جدیدی معایب و محدودیت‌های خود را دارد.

WEB 3.0 نیز از این قاعده مستثنی نیست. بسیاری از افراد مانند ایلان ماسک و جک دورسی نیز از وب 3 انتقاد کرده‌اند. در ادامه برخی از معایب و محدودیت‌هایی که وب 3 برای کاربران به همراه خواهد داشت را برسی خواهیم کرد.

گجت‌ها و اپلیکیشن‌های پیشرفته

بی‌شک با به روی کار آمدن وب 3، بسیاری از پلتفرم‌ها، اپلیکیشن‌ها و سایت‌های پیشرفته‌ای که امروزه شاهدشان هستیم، بی استفاده می‌شوند. چرا که این اپلیکیشن‌ها متمرکز بوده و نمی‌توانند در یک بستر نامتمرکز به فعالیت خود ادامه بدهند.

گجت ها و اپلیکیشن های پیشرفته در وب 3

در همین راستا، حتی سایت‌هایی که با استفاده از وب 3 ساخته می‌شوند نیز شاید کمی قدیمی و غیر مدرن به نظر برسند.

امنیت کمتر در پی آزادی بیان بیشتر

یکی از مزایای وب 3 این است که نیازی به اشتراک اطلاعات نخواهید داشت. اما متاسفانه باید بگوییم که این موضوع یکی از معایب و محدودیت‌های وب 3 نیز خواهد بود. اکنون انجام جرایم سایبری و سو استفاده از افراد کار بسیار مشکلی است.

چرا که  به راحتی می‌توان افراد را از اطلاعات آن‌ها در بستر اینترنت پیدا کرد. اما اطلاعات در وب 3 در دسترس نخواهد بود. در ضمن در پی آزادی بیان، سو استفاده‌ها و آزارهای کلامی نیز شدت خواهد گرفت.

وب سایت‌های جدید باید تغییر کنند

وب سایت‌هایی که اکنون در بستر وب 2 فعالیت دارند باید تمامی ویژگی‌های خود را با وب 3 یکسان سازی کنند. این یعنی باید هزینه و زمان زیادی صرف شود تا تمامی وب سایت‌های کنونی با بستر وب 3 مطابقت پیدا کنند.

کار برای هکرها راحت‌تر خواهد شد

اکنون اطلاعات و داده‌های افراد در دست سازمان‌های مختلف با سیستم‌های امنیتی قوی است. به ندرت پیش میاید که سازمانی هک شده و آسیب زیادی به داده‌های افراد وارد شود.

در web 3.0 کار برای هکرها راحت می شود

اما بستر وب 3 به گونه‌ای است که هر کاربر مسئول اطلاعات خود بوده و همین موضوع کار هکرها را برای دسترسی به اطلاعات خصوصی و عمومی افراد بیشتر می‌کند.

نبود تکنولوژی و سیستم‌های بلاک چین قدرتمند

اولین شرط کارآمد بودن یک تکنولوژی جدید، داشتن پروژه‌ای برای پیاده سازی آن است. در نظر بگیرید که اکنون یک پروژه برای چکاپ رایگان و کامل بدن انجام بشود؛ اما تنها در دو نقطه از کشور پایگاه داشته باشد.

مسلم است که دسترسی به این پایگاه‌ها آسان نیست و در صورت داشتن دسترسی هم پایگاه بسیار شلوغ می‌شود. مشکل اصلی و اساسی وب 3 نیز در همین موضوع است.

هم اکنون پروژه‌های پولکادات، اتریوم و الگوراند تکنولوژی تبدیل شدن به وب 3 را دارند؛ اما سایر پروژه‌ها چنین تکنولوژی و هزینه‌ای را نمی‌توانند پیاده کنند. به همین دلیل استفاده از وب 3 در سال 2022 کمی بعید و سخت به نظر می‌رسد.

نبود آموزش‌های تخصصی

مسلم است که تمامی افراد نحوه کار با تکنولوژی‌های وب 3 را بلد نیستند. به طور مثال بیشتر افراد، مخصوصاً نسل قدیم، تنها یاد گرفته‌اند که با اپلیکیشن‌هایی مانند آپ و … انتقال وجه انجام بدهند.

خرید با ارز دیجیتالی برای بسیاری از مردم کار سختی است. وب 3 نیز حکم یک تکنولوژی شبیه همان ارز دیجیتالی را برای افراد خواهد داشت. بدون آموزش و یاد دادن نکات ابتدایی وب 3، استفاده از آن برای افراد معمولی عملا غیر ممکن خواهد بود.

آسیب به محیط زیست

اکثر افراد کم و بیش می‌دانند که استخراج ارز دیجیتال و مزارع این کار انرژی بسیاری نیاز دارد. انجام این کار آسیب شدید و جبران ناپذیری به محیط زیست خواهد زد. در همین راستا یکی از مواردی که باعث جلوگیری از پیشرفت وب 3 می‌شود؛ آسیبی است که از طرف این تکنولوژی به محیط زیست وارد می‌شود.

چند مثال از پلتفرم‌های وب 3

اولین سوالی که برای افراد پیش می‌آید این است که پلتفرم وب 3 چیست؟ پلتفرم‌هایی در سال 2022 وجود دارند که بر پایه وب 3 توسعه داده شده‌اند. این پلتفرم‌ها کاملا غیرمتمرکز بوده و بر اساس توضیحاتی که درباره وب 3 داده‌ایم عمل می‌کنند.

چند مثال از پلتفرم های وب 3.0

استفاده از پلتفرم‌های وب 3 برای افرادی که با این تکنولوژی آشنایی ندارند می‌تواند کمی سخت باشد. برای همین در ادامه لیستی از بهترین پلتفرم‌های وب 3 برای شما آماده کرده‌ایم. آشنایی با این پلتفرم‌ها می‌تواند شروع خوبی برای استفاده از وب 3 باشد.

پلتفرم Graph

این پلتفرم یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها بر پایه وب 3 است. Graph به برنامه نویسان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های مبتنی بر داده بسازند. برنامه‌های ساخته شده با پلتفرم Graph بیشترین تمرکز را روی تسریع دسترسی به داده‌ها خواهند داشت.

پلتفرم Graph می‌تواند در کنار داده‌های مربوط به اتریوم، از سایر پایگاه‌های داده مربوطه نیز کوئری‌های خود را انجام بدهد. این پلتفرم دارای یک API مخصوص به نام Global GraphQL است که به آن اجازه می‌دهد از نقاط مختلف داده‌ها را دریافت کند.

Graph بی شک یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای ساخت اپلیکیشن‌های مبنی بر WEB 3.0 است.

پلتفرم Alchemy

پلتفرم Alchemy در صدر لیست پلتفرم‌های مبنی بر بلاک چین و وب 3 قرار دارد. با استفاده از این پلتفرم می‌توان به راحتی برنامه‌ها را بر پایه وب 3 توسعه داد. تنها کافی است تا روی کدنویسی مسلط باشید.

alchemy platform

نودهای قوی و قدرتمند این پلتفرم به شما اطمینان می‌دهد که به راحتی می‌توانید با APIهای JSON-RPC برای برقراری ارتباط با اتریوم و IPFS متصل خواهید شد. برای افرادی که به دنبال سرعت، امنیت، مقیاس پذیری و عملکرد بالا برای توسعه اپلیکیشن‌های مبنی بر وب 3 هستند؛ پلتفرم Alchemy بهترین گزینه است.

پلتفرم Odyssey

یکی از پلتفرم‌های بسیار مهم و معروف بین توسعه دهندگان اپلیکیشن بر پایه وب 3، پلتفرم اودیسه است. راهنمای جامع و کاربردی این پلتفرم، به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی با نحوه کار با آن آشنا بشوند.

کاربران اودیسه می‌توانند در این پلتفرم به صورت زنده با یکدیگر به تعامل بپردازند. همچنین لازم به ذکر است که امکان استفاده از توکن در این پلتفرم وجود دارد. بی شک پلتفرم اودیسه در آینده نه چندان دور، تبدیل به یکی از بهترین پلتفرم‌های وب 3 خواهد شد.

پلتفرم Thirdweb

بیشتر محبوبیت این پلتفرم در بین توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های وب 3 به دلیل رابط کاربری ساده آن است. استفاده از پلتفرم Thirdweb بسیار ساده بوده و هرکسی می‌تواند با صرف زمان کمی با آن آشنا بشود.

Thirdweb platform

تفاوت اصلی پلتفرم Thirdweb با سایر پلتفرم‌ها در این است که می‌تواند عملکردهای خود را به صورت Value-based ارائه بدهد. این ویژگی همان چیزی است که اپلیکیشن‌ها در وب 3 نیاز خواهند داشت.

چرا که با استفاده از آن می‌توان افزونه‌هایی مانند کیف پول کریپتو توسعه داد. در این صورت بسیاری از مشکلات پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای برطرف خواهد شد.

سرنوشت وب 3 چه خواهد شد؟

شکی در آن نیست که وب 3 آینده اینترنت است. با گذشت زمان اپلیکیشن‌های زیادی بر پایه وب 3 ساخته شده و بسیاری از پروژه‌های دیگر مانند پولکادات به وب 3 می‌پیوندند.

سرنوشت وب 3 چه خواهد شد؟

اما آیا این تکنولوژی کمکی به بهبود تجربه کاربران از اینترنت خواهد کرد؟ یا همان‌طور که ایلان ماسک در توییتر خود گفته است؛ این نسل جدید از وب تنها یک سیستم تبلیغاتی است؟ از همه مهم‌تر این که آیا کاربران از وب 3 استقبال خواهند کرد؟

این نسل جدید اینترنت، به شما این اطمینان را می‌دهد که با استفاده از آن، اطلاعات شما به جایی درز پیدا نخواهد کرد. شما مالک اطلاعات خود هستید و می‌توانید در هر راستایی که بخواهید از آن‌ها استفاده کنید.

اما وب 3 امنیت این اطلاعات را تضمین نمی‌کند. برای درک بهتر این موضوع در نظر بگیرید که پول‌های خود را دست بانک سپرده‌اید. بانک یک سیستم امنیتی شدید داشته و با وجود این که پول‌های شما را در اختیار دارد، امنیت آن را تضمین می‌کند. البته این احتمال هم وجود دارد که خیانت کرده و پول‌های شما را به شخص یا سازمان دیگری بدهد.

حال اگر شما به بانک اعتماد کافی نداشته باشید؛ می‌توانید پول‌های خود را در خانه نگه داشته و هرجایی که خواستید ببرید. اما اکنون خبری از سیستم امنیتی بانک نبوده و هر کسی می‌تواند به راحتی پول‌های شما را بردارد.

موضوع اطلاعات و امنیت داده‌ها در بستر وب 2 و وب 3 نیز به همین شکل است. حال سوال اصلی این است که ترجیح می‌دهید اطلاعات دست خودتان باشد و از آن‌ها محافظت کنید؟ یا ترجیح می‌دهید به سیستم‌های امنیتی سازمان‌های متمرکز مانند فیس‌بوک یا توییتر اعتماد کنید؟

در حال حاضر حامیان محیط زیست مخالفان سرسخت روی کار آمدن وب 3 هستند. همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم؛ مزارع استخراج ارز دیجیتال، برای محیط زیست بسیار مضر هستند.

چه آینده ای در انتظار وب 3 است ؟

همچنین لازم به ذکر است که این تکنولوژی بر پایه بلاک چین است. اگر هر بار هر کاربر بخواهد اطلاعات خود را روی بلاک چین ذخیره کند؛ با توجه به میزان داده‌های وسیع امروزه، انرژی زیادی هدر خواهد رفت.

با در نظر گرفتن تمامی این مشکلات، سخت است که بگوییم وب 3 واقعا مورد قبول جوامع قرار خواهد گرفت یا نه. شکی در آن نیست که سیستم اینترنت کنونی تغییر خواهد کرد.

بی شک وب 2 زمان زیادی ندارد و باید به زودی بازنشسته شده و جای خود را به WEB 3.0 بدهد. اما با وضعیت کنونی وب 3 و مشکلاتی که ایجاد خواهد کرد، تخمین آینده آن کار ساده‌ای نیست.

ما بر این باوریم که توسعه دهندگان این وب باید ابتدا راهی برای حل کردن مشکلات آن پیدا کرده و سپس آن را جایگزین وب 1 کنند.

کلام آخر

وب 3 یک اکوسیستم جدید و رو به پیشرفت است. از سال 2014 که برای اولین‌بار مطرح شد تا به امروز، ایده‌های زیادی به این تکنولوژی اضافه شده است. شکی در آن نیست که وب 3 هنوز باید راه زیادی را طی کند.

هم اکنون انتقادهای بسیاری به این نسخه جدید از وب وارد است. بزرگ‌ترین و سرسخت‌ترین مخالفان وب 3 حامیان محیط ‌زیست هستند. همان‌طور که در این مطلب اشاره شد، این تکنولوژی مزایا و معایب بی‌شماری دارد.

نظر شما درباره وب 3 چیست؟ آیا مزایای این تکنولوژی جدید آن‌قدری است که از معایب چشم پوشی کنیم؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

ویژگی‌های اصلی وب 3 کدام‌اند؟

استفاده از هوش مصنوعی، تکنولوژی وب معنایی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های وب 3 هستند. سایر ویژگی‌ها و توضیحات وب 3 در این مطلب ارائه شده است.

مزیت وب 3 چیست؟

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که باعث شده تا وب 3 اهمیت زیادی پیدا کند، حفاظت از داده‌های کاربران در برابر سازمان‌هاست. به سایر مزایای وب 3 در این مطلب اشاره شده است.

چه پروژه‌هایی به وب 3 پیوسته‌اند؟

پروژه‌هایی مانند اتریوم، پولکادات و الگوراند هم اکنون تجهیزات لازم برای پیوستن به بستر وب 3 را دارند. می‌توانید با پلتفرم‌های وب 3 در این مطلب آشنا شوید.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//