همه آن چیزی که باید درباره فوتبال فانتزی بدانید

بیل شنکلی سرمربی سابق لیورپول عقیده داشت که فوتبال مسئله مرگ و زندگی نیست؛ بلکه چیزی فراتر از آن است! اگر به این ورزش علاقمند شوید، دیگر هیچ بخشی از زندگی شما، از تاثیر آن در امان نمی‌ماند. حتی ممکن است وارد یک دنیای رویایی شده و به فوتبال فانتزی فکر کنید!

فوتبال فانتزی از شما یک مربی فوتبال می‌سازد؛ کسی که بازیکنان تیم خود را انتخاب می‌کند، ترکیب مورد علاقه خود را می‌چیند و در نهایت، نظاره‌گر عملکرد آن‌ها در دنیای حقیقی و زمین چمن می‌شود!

در یک کلام باید بگوییم این بازی، هر فوتبال‌دوستی را به سمت خود می‌کشد! یک هیجان جذابی در فانتزی فوتبال است که باعث می‌شود لذت بیشتری را از بازی‌های فوتبال (به ویژه لیگ برتر انگلیس) تجربه کنید. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که این لذت چگونه ایجاد شده و از کجا می‌آید.

در این مقاله از مجله ایده آل تک قصد داریم به صورت کامل به آموزش فوتبال فانتزی و ترفندها نکات آن و همچنین نحوه اجرای این بازی محبوب بپردازیم. توصیه می‌کنیم علاقمندان به فوتبال، حتما تا پایان با ما همراه باشند.

فوتبال فانتزی چیست ؟

آن‌چه که امروز در سطح جهانی به عنوان فوتبال فانتزی مطرح شده است، در حقیقت یک شبیه‌ساز از لیگ برتر فوتبال انگلستان است که Fantasy Premier League نام دارد. مبنای این بازی، بازیکنان حاضر در لیگ برتر جزیره و عملکرد آن‌ها در طول هر هفته از این مسابقات است.

فوتبال فانتزی چیست ؟

به بیانی ساده، پریمیر لیگ فانتزی به شما اجازه می‌دهد به صورت رایگان ثبت نام کرده و یک تیم برای خود بسازید؛ تیمی که برای انتخاب بازیکنان آن، می‌توانید از همه بازیکن‌های هر 20 باشگاه لیگ برتر انگلیس، استفاده کنید.

بنابراین شما به صورت فانتزی یا مجازی، مدیر تیمی خواهید بود که از بازیکن‌های واقعی تشکیل شده است! به صورت پیش‌فرض و در حالت رایگان، این بازی هیچ منفعت یا سود مالی برای شما نخواهد داشت. هدف فقط رقابت با سایر اعضا و تجربه کردن یک هیجان پویا است.

فوتبال فانتزی به صورت سالانه برگزار می‌شود. به عبارتی دیگر، از اولین هفته لیگ جزیره شروع شده و با برگزاری بازی‌های هفته آخر، یک فصل از این بازی هم به انتها می‌رسد. در پایان، همه کاربران این بازی رده‌بندی شده و نفرات برتر مشخص می‌شوند.

این بازی در وب سایت رسمی Fantasy Premier League انجام می‌شود. کاربران وارد این سایت شده و با وارد کردن مشخصات کاربری، وارد تیم خود می‌شوند. البته از طریق اپلیکیشن Premier League هم می‌توانید تیم فانتزی خود را مدیریت کنید.

برای دانلود و نصب اپلیکیشن Premier League در دستگاه‌های اندروید و آیفون می‌توانید بسته به دستگاه خود، روی یکی از لینک‌های زیر ضربه بزنید:

دانلود برنامه از اپ استور

دانلود برنامه از گوگل پلی

اگر هنوز تیم فانتزی خود را ایجاد نکرده‌اید، ابتدا باید در فوتبال فانتزی ثبت نام کنید. خوشبختانه برای انجام این کار، فقط به یک آدرس ایمیل یا جیمیل معتبر نیاز دارید.

ثبت نام در سایت Fantasy Premier League 

برای ثبت نام در وب سایت رسمی فوتبال فانتزی، باید مراحل زیر را به ترتیب، دنبال نمایید:

  • از طریق آدرس اعلام شده در قسمت قبل، وارد وب سایت Fantasy Premier League شوید.
  • در صفحه اصلی وب سایت، روی گزینه Sign Up Now کلیک کنید. (مطابق تصویر زیر)روی sign up کلیک کنید
  • در صفحه بعد، اطلاعات را مطابق راهنمای زیر تکمیل کنید. اطلاعات کاربری خود را تکمیل کنید
  • در مرحله بعد یکی از تیم‌های لیگ برتر انگلیس را به عنوان باشگاه مورد علاقه خود انتخاب کرده و روی Next کلیک کنید.
  • در صفحه بعد، تنظیمات مربوط به دریافت ایمیل از سمت وب سایت فوتبال فانتزی را به دلخواه تنظیم کرده و در نهایت، مطابق تصویر زیر، روی Complete Registration کلیک کنید. ساخت کاربری خود را نهایی کنید
  • در نهایت به آدرس ایمیل خود مراجعه کرده و حساب کاربری خود را با تایید ایمیل ارسال شده از سمت فوتبال فانتزی، نهایی کنید.

بعد از انجام مراحل بالا، شما با موفقیت در وب سایت Fantasy Premier League ثبت نام کرده و آماده ساخت تیم خود هستید.

چگونه فوتبال فانتزی بازی کنیم ؟

خب به بخش هیجان‌انگیز ماجرا رسیدیم. شما اکنون در فوتبال فانتزی ثبت نام کرده‌اید؛ اما هنوز تیم خود را نساخته‌اید. تا زمانی که یک تیم برای خودتان تشکیل ندهید، نمی‌توانید وارد این بازی هیجان‌انگیز و جذاب شوید.

اساس کار فوتبال فانتزی روی بازیکن‌هایی که برای تیم خود انتخاب می‌کنید، استوار است. شما یک تیم 11 نفره تشکیل می‌دهید و 3 بازیکن هم روی نیمکت دارید. بر اساس عملکرد این بازیکن‌ها در طول بازی‌های هر هفته از لیگ برتر انگلیس، امتیاز نهایی آن هفته، برای شما لحاظ خواهد شد.

تیم شما باید بر اساس یکی از سیستم‌های رایج فوتبالی انتخاب شود؛ به عبارتی دیگر، نمی‌توانید همه بازیکن‌های خود را از میان مهاجمان، مدافعان، یا هافبک‌ها انتخاب کنید! همه چیز باید مانند یک تیم واقعی باشد.

پس برای شروع این بازی، ابتدا باید تیم خود را بسازید. در ادامه به آموزش ساخت تیم و همچنین قواعد آن در Fantasy Premier League اشاره خواهیم کرد:

ساخت تیم در فوتبال فانتزی

دوباره وارد وب سایت Fantasy Premier League شوید. اینبار در همان صفحه اصلی، آدرس ایمیل و رمز عبور (که در زمان ثبت نام تایید کرده‌ بودید) را وارد کنید تا وارد بخش کاربری خود شوید. صفحه اصلی حساب کاربری شما، به شکل زیر خواهد بود:

صفحه اصلی سایت فوتبال فانتزی

برای شروع روند ساخت تیم، باید روی گزینه Squad Selection که در عکس زیر مشخص شده است، کلیک کنید:

روی squad selection کلیک کنید

این بخش به دو قسمت تقسیم می‌شود: در سمت چپ صفحه می‌توانید ترکیب تیم خود و در منوی سمت راست، لیست بازیکنان و برترین بازیکن‌های فوتبال فانتزی به لحاظ کسب امتیاز را مشاهده نمایید.

ما به ترتیب، همه قسمت‌ها را مورد بررسی قرار داده و توضیحات لازم را درباره هر کدام، ارائه خواهیم داد:

در بخشی که در تصویر زیر هم مشخص شده است، تعداد بازیکن‌ها، هفته پیش رو از لیگ برتر انگلیس و باقیمانده موجودی خود را مشاهده می‌کنید. توجه داشته باشید که شما برای ساخت تیم خود، تنها 100 واحد موجود در اختیار خواهید داشت و باید با این مبلغ، 15 بازیکن را خریداری نمایید.

مشاهده باقیمانده موجودی در فوتبال فانتزی

نکته: در فوتبال فانتزی هر بازیکن بر اساس تشخیص مدیران این بازی، ارزش مشخصی دارد. باکیفیت‌ترین و شناخته شده‌ترین بازیکن‌ها، معمولا قیمت بالاتری نسبت به سایر بازیکن‌ها دارند.

زمانی که قصد ساخت تیم خود را برای اولین بار دارید، موجود شما 100 و تعداد بازیکن‌های انتخاب شده، 0 از 15 خواهد بود. (مطابق عکس بالا). همچنین در این مثال، ما تیم خود را از هفته 13 لیگ برتر انگلستان شروع می‌کنیم.

ما تمام امتیازات 12 هفته قبلی لیگ انگلستان را از دست داده‌ایم و تیم ما از هفته سیزدهم وارد رقابت فوتبال فانتزی خواهد شد. اما جای نگرانی نیست؛ زیرا هرچند ممکن است رقابت کلی فصل را از دست داده باشیم (چون 12 هفته امتیاز از دست داده‌ایم)؛ اما همچنان می‌توانیم به صورت هفتگی با سایر کاربران رقابت کنیم.

فوتبال فانتزی دارای دو نوع رده‌بندی است: یک رده‌بندی کلی که برای مجموع تمام هفته‌ها لحاظ شده و در پایان سال فوتبالی انگلستان مشخص می‌شود. یک رتبه‌بندی هفتگی که در آن، تیم‌ها بر اساس امتیازی که در همان هفته کسب کرده‌اند، رتبه می‌گیرند.

انتخاب بازیکن‌ها برای ورود به تیم

خب اکنون باید وارد بخش اصلی فوتبال فانتزی یعنی انتخاب بازیکن‌ها بپردازیم. همان‌طور که گفته شد، شما 100 واحد بودجه در اختیار دارید و باید بر اساس آن، 15 بازیکن لیگ برتر را خریداری کرده و به تیم فانتزی خود اضافه کنید.

چند نکته مهم درباره انتخاب بازیکن‌ها در تیم فوتبال فانتزی: 

  • تیم شما باید حتما 2 دروازه‌بان، 5 مدافع، 5 هافبک و 3 مهاجم داشته باشد. به عبارتی دیگر، باید حتما در این چارچوب تیم خود را انتخاب کنید.
  • شما از هر تیم لیگ برتر انگلیس، حداکثر مجاز به خرید 3 بازیکن هستید. به عنوان مثال، نمی‌توانید 4 بازیکن از منچسترسیتی، لیورپول یا هر باشگاه دیگری انتخاب کنید.
  • شما نمی‌توانید پست بازی بازیکن‌ها را در تیم خود تغییر دهید. بازیکنی که به عنوان مهاجم خریداری شده است؛ فقط در پست مهاجم می‌تواند قرار بگیرد و به همین ترتیب، برای سایر پست‌ها هم همین قانون اعمال می‌شود.
  • پست بازیکن‌ها توسط خود سایت Fantasy Premier League تعیین می‌شود. به عنوان مثال ممکن است محمد صلاح از نظر شما یک هافبک باشد؛ اما بهرحال در تیم فانتزی به عنوان مهاجم در نظر گرفته شده است.

با دقت به این نکات، می‌توانید بازیکن‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید. در ابتدا با تصویر زیر مواجه می‌شوید که هیچ بازیکنی به تیم شما اضافه نشده است.

ترکیب تیم شما در فوتبال فانتزی

در منوی سمت راست این صفحه، اطلاعاتی درباره همه بازیکن‌های شاغل در لیگ برتر انگلستان را مشاهده می‌کنید. بخش اول مربوط به Player Selection یا همان انتخاب بازیکن مربوط می‌شود. (تصویر زیر)

لیست بازیکن‌ها

از این منوی 3 گزینه‌ای می‌توانید برای نمایش بازیکن‌ها در نهایت انتخاب هرکدام از آن‌ها استفاده کنید. بخش‌های این منو به ترتیب عبارتند از View (نمایش)، Sort by (مرتب‌سازی بر اساس) و Max Cost (قیمت بازیکن‌ها)

مرتب کردن بازیکن ها بر اساس تیم یا پست بازی

در قسمت View می‌توانید بازیکن‌ها را بر اساس پست بازی یا تیم، مرتب کنید. در بخش By Position بازیکن‌ها بر اساس Goalkeeper (دروازه‌بان)، Defender (مدافع)، Midfielders (هافبک) و Forwards (مهاجم)، لیست می‌شوند.

بخش Sort By از گزینه‌های بیشتری برخوردار است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • Total Points (مجموع امتیاز کسب شده تا این هفته)
  • Round Points (مجموع امتیازهای کسب شده در یک هفته)
  • Price (قیمت بازیکن)
  • Team Selected by % (درصد کاربرانی که بازیکن را انتخاب کرده‌اند)
  • Goal Scored (تعداد گل‌های زده بازیکن تا این‌جای فصل)

 مرتب کردن بازیکن ها بر اساس قیمت در فوتبال فانتزی

در نهایت در بخش Max Cost می‌توانید یک رنج قیمت تعیین کنید که بازیکنانی که قیمت آن‌ها در این رنج است، نمایش داده شوند.

بعد از این‌که با استفاده از 3 گزینه معرفی شده، بازیکنان را مرتب کردید، لیست همه بازیکن‌ها مانند تصویر زیر، به نمایش درخواهد آمد. اکنون می‌توانید هر بازیکن که مایل بودید را به راحتی به تیم خود اضافه کنید.

یک راهنمایی ساده:

بازیکن ها را بر اساس شرایط تیم خود مرتب کنید. اگر به دنبال بازیکن در یک پست هستید و بودجه فعلا برایتان اهمیت ندارد، سعی کنید بازیکن‌ها را بر اساس پست مرتب کنید. اما اگر بودجه چندانی برای شما باقی نمانده و همچنان بازیکن کم دارید؛ درست آن است که بر اساس قیمت، جستجو کنید.

فرض کنید شما تنها 5 واحد بودجه دارید و باید یک مدافع اضافه کنید. منطقی است که لیست مدافع‌ها را بر اساس قیمت مرتب کرده و از میان ارزان‌ترین‌ها، یک بازیکن را خریداری کنید.

خب اکنون به سراغ اصل مطلب می‌رویم. نوبت به انتخاب 15 بازیکن برای تیم شما رسیده است. پیشنهاد می‌کنیم به ترتیب پست‌ها جلو بروید؛ اما در عین حال، بودجه خود را هم مدنظر داشته باشید.

نکته: سعی کنید توازن را در خطوط مختلف (دروازه‌بان، مدافع و …) برقرار کنید. خرید چند مدافع گران‌قیمت اگرچه ایده خوبی است؛ اما ممکن است باعث بسته شدن دست شما در انتخاب هافبک‌ها و مهاجمین خوب شود.

برای شروع، به سراغ انتخاب دروازه‌بان‌ها می‌رویم. در فهرست بازیکن‌هایی که مرتب کرده‌اید (در قسمت قبل درباره این موضوع توضیح دادیم)، روی نام بازیکن مورد نظر کلیک کرده و گزینه Add Player را انتخاب کنید.

روی add player کلیک کنید

بعد از کلیک روی گزینه Add Player نام بازیکن به فهرست تیم اضافه شده و قیمت آن، از موجودی کل شما کم خواهد شد.

بازیکن را به لیست بازیکن ها اضافه کنید

به همین ترتیب، همه بازیکن‌ها را انتخاب کنید. این روند می‌تواند بسیار مهم و در عین حال جذاب باشد. همه فاکتورها را در نظر گرفته و از دانش فوتبالی خودتان هم بهره ببرید تا در نهایت، بهترین تیم را برای خود، تشکیل دهید.

به عنوان مثال، ما تیم خود را به شکل زیر آماده کردیم:

تیم تکمیل شده فوتبال فانتزی

در کنار نام هر بازیکن، یک آیکون به شکل ضربدر و یک دایره سفید با حرف i دیده می‌شود. اگر از انتخاب بازیکنی پشیمان شده‌اید، روی ضربدر کلیک کنید تا حذف شود. با کلیک روی آیکون i هم اطلاعاتی درباره عملکرد کلی بازیکن تا این‌جای فصل را مشاهده خواهید کرد.

در نهایت و بعد از تصمیم نهایی، روی Enter Squad کلیک کنید تا تیم شما ذخیره شود.

روی enter squad کلیک کنید

در مرحله بعد، یک نام برای تیم خود انتخاب کرده و یک باشگاه محبوب خود از لیگ انگلیس را تایید نمایید. در نهایت، با تاکید بر این‌که همه ضوابط را می‌پذیرید، روی Enter Squad کلیک کنید.

نام تیم خود را در فوتبال فانتزی انتخاب کنید

تا این‌جا شما بازیکنان خود را انتخاب کردید، ولی ماجرا هنوز تمام نشده است! در ادامه باید سیستم بازی، بازیکنان اصلی، کاپیتان و کاپیتان دوم را هم برای هفته پیش رو تایید نمایید.

بازی کردن در فوتبال فانتزی

بعد از این‌که تیم خود را انتخاب کردید، به صفحه اصلی وب سایت Fantasy Premier League برمی‌گردید و با منوی زیر مواجه می‌شوید:

منوی اصلی سایت فوتبال فانتزی

منوی Pick Team مهم‌ترین قسمت این صفحه است که در آن می‌توانید بازیکنان اصلی، کاپیتان، سیستم بازی و … را انتخاب کنید. همان‌طور که در عکس زیر می‌بینید، سیستم و بازیکنان تیم ما به صورت پیش‌فرض چیده شده‌اند؛ اما می‌توانیم آن‌ها را تغییر دهیم.

سیستم و بازیکنان تیم در فوتبال فانتزی

چند نکته درباره انتخاب و چینش بازیکن‌ها در فوتبال فانتزی: 

سیستم‌هایی که می‌توانید برای این بازی انتخاب کنید عبارتند از:

  • سیستم 442 (4 مدافع، 4 هافبک و 2 مهاجم)
  • سیستم 433 (4 مدافع، 3 هافبک و 3 مهاجم)
  • سیستم 343 (3 مدافع، 4 هافبک و 3 مهاجم)
  • سیستم 532 (5 مدافع، 3 هافبک و 2 مهاجم)

فرض کنید می‌خواهید سیستم 442 را به سیستم 343 تبدیل کنید. برای این کار لازم است یک مدافع کم کرده و یک مهاجم را به تیم خود اضافه کنید. به سادگی روی مربع کنار هر بازیکن (که دو فلش بالا و پایین در آن قرار دارند) کلیک کرده و یکی از بازیکنان روی نیمکت را انتخاب کنید.

حال اگر یک مدافع را به جای مدافع، یک هافبک را به جای هافبک یا یک مهاجم را به جای مهاجم انتخاب کنید، سیستم بازی شما تغییر نکرده و فقط بازیکن‌ها تعویض می‌شوند.

مثال زیر به خوبی نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با کم کردن یک هافبک و آوردن یک مهاجم، ترکیب را از 442 به 433 تغییر داد:

در مرحله اول روی فلش کناری ویلفرد زاها (Zaha) که یک هافبک است کلیک می‌کنیم:

بازیکن مورد نظر را برای خروج از تیم انتخاب کنید

اکنون روی نام الکساندر میتروویچ (Mitrovic) که مهاجم است کلیک می‌کنیم:

مهاجم را جایگزین هافبک کنید

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، ترکیب تیم از 442 به 433 تغییر کرد:

تغییر سیستم از 442 به 433

یکی دیگر از فاکتورهای مهم، انتخاب کاپیتان است. (دلیل آن را در قسمت های بعدی توضیح خواهیم داد). برای انتخاب کاپیتان، روی نام بازیکن مورد نظر خود کلیک کرده و گزینه Make Captain را انتخاب کنید.

گزینه make captain را انتخاب کنید

علاوه بر این، شما باید یکی دیگر از بازیکن‌ها را به عنوان کاپیتان دوم انتخاب کنید. (دلیل این کار را هم توضیح خواهیم داد). روی نام بازیکن کلیک کرده و این‌بار، گزینه Make Vice Captain را انتخاب کنید.

بعد از اعمال تغییرات، روی Save Your Team کلیک کنید تا تیم شما برای هفته پیش رو از فوتبال انگلستان، ذخیره شود. توجه داشته باشید تا 1 ساعت قبل از شروع اولین بازی از هفته، می‌توانید دوباره تغییرات مورد نظر خود را ایجاد نمایید.

نحوه رتبه بندی فوتبالیست ها در فوتبال فانتزی

اکنون تیم خود را ساخته‌اید و همه چیز آماده برگزاری یک هفته از لیگ انگلستان و محاسبه امتیاز آن هفته تیم شما است. اما یک سوال مهم همچنان پابرجاست: امتیازها چگونه محاسبه می‌شوند:

امتیاز دروازه‌بان 

امتیاز دروازه‌بان ها در تیم فوتبال فانتزی به شکل زیر محاسبه خواهد شد:

  • به ازای بیشتر از 60 دقیقه بازی کردن: 2 امتیاز
  • به ازای کمتر از 60 دقیقه بازی کردن: 1 امتیاز
  • به ازای گل نخوردن در یک بازی: 4 امتیاز
  • به ازای هر 3 مهار: 1 امتیاز
  • به ازای مهار پنالتی: 5 امتیاز
  • به ازای هر گل زده: 6 امتیاز
  • به ازای پاس گل: 3 امتیاز
  • به ازای انتخاب شدن به عنوان بهترین بازیکن زمین (از لحاظ مجموع امتیازهای مسابقه ای که در آن حضور دارد): 3 امتیاز
  • به ازای دومین بازیکن برتر زمین: 2 امتیاز
  • به ازای سومین بازیکن برتر زمین: 1 امتیاز

تذکر: به ازای دریافت کارت زرد 1 امتیاز و به ازای دریافت کارت قرمز، 3 امتیاز از مجموع امتیازهای دروازه‌بان کسر خواهد شد.

امتیاز مدافعین 

امتیاز مدافعین در تیم فوتبال فانتزی به شکل زیر محاسبه خواهد شد:

  • به ازای بیشتر از 60 دقیقه بازی کردن: 2 امتیاز
  • به ازای کمتر از 60 دقیقه بازی کردن: 1 امتیاز
  • به ازای گل نخوردن تیم در هر بازی (به شرطی که بیش از 60 دقیقه بازی کرده باشد): 4 امتیاز
  • به ازای هر گل زده: 6 امتیاز
  • به ازای هر پاس گل: 3 امتیاز
  • به ازای انتخاب شدن به عنوان بهترین بازیکن زمین (از لحاظ مجموع امتیازهای مسابقه ای که در آن حضور دارد): 3 امتیاز
  • به ازای دومین بازیکن برتر زمین: 2 امتیاز
  • به ازای سومین بازیکن برتر زمین: 1 امتیاز

تذکر: به ازای دریافت کارت زرد 1 امتیاز و به ازای دریافت کارت قرمز، 3 امتیاز از مجموع امتیازهای مدافع کسر خواهد شد.

تذکر: به ازای از دست دادن پنالتی در یک بازی، 2 امتیاز از امتیازهای مدافع کسر خواهد شد.

امتیاز هافبک‌ها

امتیاز هافبک‌ها در تیم فوتبال فانتزی به شکل زیر محاسبه خواهد شد:

  • به ازای بیشتر از 60 دقیقه بازی کردن: 2 امتیاز
  • به ازای کمتر از 60 دقیقه بازی کردن: 1 امتیاز
  • به ازای گل نخوردن تیم در هر بازی (به شرطی که بیش از 60 دقیقه بازی کرده باشد): 1 امتیاز
  • به ازای هر گل زده: 5 امتیاز
  • به ازای هر پاس گل: 3 امتیاز
  • به ازای انتخاب شدن به عنوان بهترین بازیکن زمین (از لحاظ مجموع امتیازهای مسابقه ای که در آن حضور دارد): 3 امتیاز
  • به ازای دومین بازیکن برتر زمین: 2 امتیاز
  • به ازای سومین بازیکن برتر زمین: 1 امتیاز

تذکر: به ازای دریافت کارت زرد 1 امتیاز و به ازای دریافت کارت قرمز، 3 امتیاز از مجموع امتیازهای هافبک کسر خواهد شد.

تذکر: به ازای از دست دادن پنالتی در یک بازی، 2 امتیاز از امتیازهای هافبک کسر خواهد شد.

امتیاز مهاجمین 

امتیاز مهاجمین در تیم فوتبال فانتزی به شکل زیر محاسبه می‌شود:

  • به ازای بیشتر از 60 دقیقه بازی کردن: 2 امتیاز
  • به ازای کمتر از 60 دقیقه بازی کردن: 1 امتیاز
  • به ازای هر گل زده: 4 امتیاز
  • به ازای هر پاس گل: 3 امتیاز
  • به ازای انتخاب شدن به عنوان بهترین بازیکن زمین (از لحاظ مجموع امتیازهای مسابقه ای که در آن حضور دارد): 3 امتیاز
  • به ازای دومین بازیکن برتر زمین: 2 امتیاز
  • به ازای سومین بازیکن برتر زمین: 1 امتیاز

تذکر: به ازای دریافت کارت زرد 1 امتیاز و به ازای دریافت کارت قرمز، 3 امتیاز از مجموع امتیازهای مهاجم کسر خواهد شد.

تذکر: به ازای از دست دادن پنالتی در یک بازی، 2 امتیاز از امتیازهای مهاجم کسر خواهد شد.

امتیاز بازیکنان ذخیره

امتیاز بازیکنان ذخیره در امتیاز نهایی تیم حساب نمی‌شود. تنها در صورتی که یکی از بازیکن‌های انتخابی در تیم اصلی، 0 دقیقه بازی کرده باشد، امتیاز یکی از بازیکنان ذخیره به جای او، محاسبه خواهد شد.

به عنوان مثال، اگر دروازه‌بان اصلی شما تمام طول 90 دقیقه را روی نیمکت تیمش حاضر باشد، به صورت اتوماتیک امتیاز دروازه بان دوم، برای تیم شما لحا می‌شود.

امتیاز کاپیتان

امتیاز بازیکنی که به عنوان کاپیتان لحاظ می‌کنید، در 2 ضرب می‌شود. به عنوان مثال، اگر کاپیتان شما 12 امتیاز کسب کرده باشد، 24 امتیاز به تیم شما اضافه خواهد شد.

نکته: در صورتی که کاپیتان اول شما 0 دقیقه بازی کند، امتیاز کاپیتان دوم به صورت خودکار، در 2 ضرب خواهد شد.

جوایز ویژه فوتبال فانتزی 

هر کاربر در سایت Fantasy Premier League می‌تواند از 3 جایزه ویژه استفاده کند. البته در هر نیم فصل، فقط 1 بار و در طول فصل، 2 بار می‌توانید از هر کدام از آن‌ها استفاد کنید:

  • Bench Boost: با فعال کردن این جایزه، امتیاز بازیکنان ذخیره هم در آن هفته در مجموع امتیازهای تیم شما لحاظ خواهند شد.
  • Triple Captain: با فعال کردن این گزینه، امتیاز کاپیتان شما در آن هفته، در 3 ضرب خواهد شد.
  • Free Hit: با فعال کردن این گزینه، می‌توانید به تعداد دلخواه، بازیکنان خود را حذف کرده و بازیکنان جدید خریداری کنید.

نکته: در هر هفته از بازی فوتبال فانتزی، شما فقط مجاز به یک نقل و انتقال (حذف بازیکن و خرید بازیکن جدید) رایگان هستید. به ازای هر تغییر بیشتر، 4 امتیاز از مجموع امتیازهای فصل شما کم خواهد شد.

لیگ ها در فوتبال فانتزی

همان‌طور که در ابتدای مقاله هم اشاره شد، شما با ساخت تیم، با تمام کاربران سایت Fantasy Premier League رقابت خواهید کرد. در منوی سمت راست، می‌توانید وضعیت کلی تیم خود را مشاهده کنید:

رتبه بندی تیم ها در فوتبال فانتزی

در این جدول، اطلاعات زیر قابل مشاهده هستند:

  • در قسمت Overall points می‌توانید مجموع امتیازهای خود را از ابتدای فصل مشاهده کنید.
  • در قسمت Overall rank رتبه فعلی شما در میان تمام کاربران، قابل مشاهده است.
  • در قسمت Total players مجموع همه کاربران سایت را خواهید دید.
  • در قسمت Gameweek points امتیازات کسب شده در آخرین هفته را مشاهده می‌کنید.

علاوه بر این، شما می‌توانید در لیک‌هایی که توسط سایر کاربران هم ایجاد شده‌اند، شرکت کنید. این لیگ‌ها دارای یک کد عددی هستند و با وارد کردن آن کد، می‌توانید به لیگ اضافه شده و با سایر اعضای آن، رقابت کنید.

این لیگ‌ها و رتبه خودتان در آن‌ها را می‌توانید در منوی سمت راست سایت مشاهده کنید:

لیگ ها در بازی فوتبال فانتزی

حتی در صورت تمایل و با جلو رفتن طبق دستورالعمل‌های سایت، می‌توانید لیگ اختصاصی خود را ایجاد کرده و در آن با دوستان خود به رقابت بپردازید.

فوتبال فانتزی ایران

اگر از علاقمندان به لیگ برتر فوتبال باشید، احتمالا می‌دانید که تا چند سال قبل، وب سایت های ورزش 3 و نود، اقدام به راه اندازی فوتبال فانتزی لیگ برتر ایران کرده بودند؛ اما در حال حاضر، هر دو وب سایت، این گزینه را حذف کرده‌اند.

اگر همچنان علاقمند به فوتبال فانتزی لیگ برتر ایران هستید، می‌توایند از سایت و اپلیکیشن 14 بازیکن (14Bazikon) استفاده کنید. البته برای ساخت تیم در این برنامه و رقابت با سایر کاربران، باید هزینه ساخت تیم را پرداخت کنید.

کلام آخر

فوتبال فانتزی یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌های حال حاضر فوتبال‌دوستان در سراسر جهان محسوب می‌شود. بیش از 1 میلیون نفر کاربر در این بازی حضور داشته با همدیگر رقابت می‌کنند.

در این مقاله به آموزش کامل فوتبال فانتزی پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//