NFT چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟

فرض کنید که بشود با یک قیمت بسیار مناسب و قابل قبول، یک اثر هنری خرید و پس از خرید آن، یک توکن دیجیتالی دریافت کرد که نشان می‌دهد شما مالک اصلی این اثر هستید. این فکر با وجود این که رویایی به نظر می‌رسد؛ اما به لطف NFT امکان پذیر است!

اما شاید الان برای شما سوال پیش آمده باشد که NFT چیست؟ اگر بخواهیم با یک جمله NFT را تعریف کنیم؛ باید بگوییم که NFT یک سند مالکیت دیجیتال برای آثار هنری است.

اما تعریف و کاربردهای NFT چیزی بیشتر از این حرف‌هاست. بنابراین در این مقاله همراه ایده آل تک باشید تا با NFT و کاربرد آن آشنا شوید. ما سعی کرده‌ایم به ساده‌ترین زبان ممکن، به این سوال پاسخ دهیم که NFT چیست؟

تعریف کلی از NFT

کلمه NFT کوتاه شده عبارت Non-fungible Token و به معنی توکن غیر قابل تعویض است. اما معنی پشت عبارت NFT چیست؟ این توکن‌ها با همان سیستم برنامه نویسی رمزارزها نوشته شده‌اند.

تعریف کلی از NFT

اما تفاوت NFT با رمزارزهای دیگر در همین غیرقابل تعویض بودن آن‌هاست. رمزارزهای قابل تعویض را می‌توان معامله کرده و با یکدیگر، بر اساس ارزش آن تبادل کرد. اما این توکن‌ها قابل تعویض نیستند و افراد نمی‌توانند آن‌ها را تعویض کنند.

برنامه نویسی NFT با رمزارزها یکی بوده و بر اساس بلاک چین کار می‌کند. عملکرد بر اساس بلاک چین، امنیت این توکن‌ها را تا حد زیادی بالا می‌برد. هیچ فردی نمی‌تواند آن‌ها را دزدیده یا اطلاعات ثبت شده در آن‌ها را تغییر بدهد.

این توکن‌ها یک تکنولوژی بسیار عالی برای کلکسیونرها هستند. با استفاده از NFT تمامی کلکسیونرها می‌توانند آیتم‌های قابل جمع کردن را به صورت مجازی خریداری کنند.

NFT در واقع مانند یک جور سند کار می‌کند. برای درک بهتر این موضوع، می‌توانید سند یک خانه را در نظر بگیرید. صرف نظر از قیمت یا متراژ یک خانه، سند آن‌ها را نمی‌توان با یکدیگر تعویض کرد.

حتی اگر دو خانه ارزش کاملا یکسانی داشته باشند؛ باز هم سند مخصوص به خود را داشته و افراد نمی‌توانند با سند یک ملک دیگر، ملک خود را معامله کرده یا حتی اسناد را تعویض کنند. حالا ربط سند خانه به NFT چیست؟

ربط این موضوع این است که NFT نیز مانند همان سند برای آیتم‌های کلکسیونرهاست که بر روی بلاک چین ذخیره می‌شود. کلکسیونرها می‌توانند یک اثر تاریخی، هنری و… را خریداری کرده و یک توکن دیجیتالی مخصوص دریافت کنند.

این توکن دیجیتالی که همان NFT است؛ مانند یک سند در بلاک چین ذخیره شده و مالکیت آن اثر را به خریدار می‌دهد. با این تفاوت که این سند فیزیکی نیست و امنیت آن نیز تا حد زیادی تامین شده است.

تاریخچه NFT

ایده ساخت توکن‌های غیر قابل تعویض یا NFT از سال 2014 مطرح شد. اما این ایده تنها زمانی قابل پیاده سازی و استفاده بود که رمز ارز اتریوم در بازار محبوبیت پیدا کرد.

nft چگونه کار می کند ؟

رمز ارز اتریوم یک تکنولوژی برای ایجاد و ذخیره توکن‌های غیر قابل تعویض یا NFT بودند. با این که ان اف تی در ابتدا قرار بود که با رمز ارز بیت کوین کار کند؛ اما در آخر ساخت این توکن‌ها و ذخیره سازی آن‌ها تنها با استفاده از رمز ارز اتریوم امکان پذیر شد.

این تکنولوژی در سال 2015 و با پیدایش پروژه‌ای به نام پروژه اترنا به بازار معرفی شد. این اتفاق درست سه ماه بعد از ساخت و معرفی رمز ارز اتریوم افتاد. در همین سال بود که اولین بازی با مالکیت توکن‌های غیر قابل تعویض یا NFT وارد بازار شدند. در سال‌های آینده تا سال 2022، مالکیت بسیاری از بازی‌ها و آیتم‌های متاورس، با استفاده از NFT فروخته شدند. امروزه این توکن‌ها نقش بزرگی در خرید موارد آنلاین ایفا می‌کنند.

ویژگی‌های کلی NFT چیست؟

توکن‌های غیر قابل تعویض یا NFT ویژگی‌های بسیاری داشته و کمک زیادی به خرید و فروش آثار هنری به صورت آنلاین می‌کند. در ادامه این بخش با برخی از ویژگی‌های NFT بیشتر آشنا خواهیم شد.

  • همان‌طور که از اسم این توکن پیداست؛ غیر قابل تعویض بوده و تنها به یک آیتم یا اثر خاص تعلق دارند. از این توکن‌های دیجیتالی نمی‌توان برای سایر آثار استفاده کرد.
  • این توکن‌ها غیر قابل تقسیم هستند. در واقع همان‌طور که نمی‌توان توکن یک اثر را با اثر دیگر تعویض کرد؛ ان اف تی یک اثر را نیز نمی‌توان تقسیم کرد. به طور مثال شما نمی‌توانید با نصف حق مالکیت یک اثر هنری، اثر دیگری را خریداری کنید.
  • این توکن‌ها روی بلاک چین ذخیره شده و افراد به تغییر اطلاعات آن دسترسی ندارند. به همین دلیل، امنیت این توکن بسیار بالا بوده و کسی نمی‌تواند آن را تغییر بدهد یا بدزدد.

همچنین بخوانید:

NFT چگونه کار می‌کند؟

اکنون با این موضوع یک آشنایی کلی پیدا کرده‌ایم که ان اف تی چیست. اما هنوز برای خیلی از شما شاید این سوال پیش بیاید که NFT چگونه کار می‌کند؟ اصلا چگونه می‌توان با NFT خرید و فروش کرد و نحوه کار با آن چگونه است؟

nft چگونه کار می کند ؟

در جواب این سوال باید بگوییم که برای شناخت NFT ابتدا باید یک آشنایی کلی با بلاک چین و رمز ارز اتریوم داشته باشید. در ادامه این بخش نحوه عملکرد NFT و بلاک چین به زبان ساده توضیح داده شده است.

اگر بخواهیم بلاک چین را به زبان ساده تعریف کنیم؛ باید بگوییم که بلاک چین یک پایگاه داده غیر متمرکز است. در این پایگاه داده چندین شرکت به طور هم‌زمان اطلاعات را ذخیره کرده و هیچ کدام دسترسی کاملی به اطلاعات کاربران نداشته و نمی‌توانند آن‌ها را تغییر بدهند.

این موضوع در امنیت بیشتر اطلاعات و موضوع آزادی بیان، تاثیر به سزایی دارد. در نسل سوم وب یا وب 3 از بلاک چین برای ذخیره اطلاعات کاربران استفاده خواهند کرد.

بستر اتریوم، یکی از انواع پلتفرم است که بر پایه بلاک چین کار می‌کند. در این پلتفرم از رمز ارز اتر برای خرید و فروش و انجام معاملات استفاده می‌شود. اتریوم تا به امروز پیشرفت زیادی داشته و انتظار می‌رود که در آینده به یکی از بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین رمز ارزها تبدیل بشود.

یکی از مزایای بسیار مهم این رمز ارز این است که اتریوم کاملا غیرمتمرکز بوده و امنیت کاربران را تا سطح بالایی تامین می‌کند. تا اینجا به طور کلی با اتریوم و بلاک چین آشنا شدیم. اما ربط این دو مورد به نحوه عملکرد NFT چیست؟

نحوه عملکرد NFT

به هر توکن NFT اطلاعاتی داده می‌شود که بخش اصلی توکن را همین اطلاعات تشکیل می‌دهند. این تکنولوژی باعث می‌شود که بسیاری از اطلاعات درباره آثار هنری مانند موسیقی، نقاشی، بازی و… در این توکن‌ها ذخیره شده و فردی که با استفاده از اتریوم آن توکن را خریده است صاحب آن اثر خواهد شد.

ان اف تی را می‌توان؛ مانند تمامی آثار هنری فیزیکی موجود در بازار خریداری کرد. درست مانند سایر آثار هنری یا بازی‌هایی که در بازار مشاهده می‌شود؛ NFTها نیز اصل و کپی داشته و ارزش تمامی آن‌ها یکی نیست.

برای درک بهتر این مساله تصور کنید که حق مالکیت یک تابلو به زیبایی مونالیزا را خریداری کرده‌اید. با وجود این که این تابلو کاملا شبیه مونالیزاست؛ اما اثر اصلی داوینچی نبوده و قطعا آن ارزش را ندارد.

توکن‌ها نیز به همین منوال عمل می‌کنند. در صورتی که فردی بخواهد، می‌تواند اصل یک اثر را تهیه کند یا این که می‌تواند یک نسخه کپی از آن تهیه کند. اما ارزش این توکن‌ها با یکدیگر یکسان نیست.

نحوه ساخت NFT چگونه است؟

ابتدا باید در نظر داشت که برای ساخت NFT باید کیف پول اتریوم خود را شارژ کرده و سپس اثر خود را می‌توانیم به عنوان یک توکن غیر قابل تعویض به فروش برسانیم.

نحوه ساخت nft  چگونه است ؟

پس از شارژ کردن کیف پول باید به یکی از سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین خرید و فروش NFT مراجعه کرد. در این سایت‌ها می‌توان کیف پول رمز دیجیتال را به سایت متصل کرده و اثر خود را به یک NFT تبدیل کنیم.

البته لازم به ذکر است که تمامی افراد باید اثبات کنند که خالق اثر هستند و حق فروش آن را دارند. پس از آپلود فایل می‌توان قیمت آن را مشخص کرد و سپس لینکی برای اثر در نظر گرفته می‌شود. خریدار پس از پرداخت مبلغ مورد نظر، می‌تواند به فایل با کیفیت تصویر دسترسی داشته باشد.

چند مثال از NFT

اکنون با این که NFT چیست و چه کاربردی دارد آشنا شده‌ایم و می‌دانیم که باید برای خرید و فروش NFT کیف پول اتریوم خود را شارژ کنیم. اما هنوز شاید به طور کامل ندانید که NFT در چه مواردی کاربرد دارد.

برای این که بیشتر با موارد کاربرد NFT آشنا شوید؛ در ادامه چند مثال از NFT را بررسی خواهیم کرد. این مثال‌ها تنها چند مورد از مواردی هستند که دارای توکن غیر قابل تعویض یا NFT هستند.

آثار هنری خاص و دیجیتال

در برخی از فروشگاه‌های NFT می‌توان آثار هنری دیجیتالی را خریداری کرد که از طریق اینترنت قابل دانلود نیستند. هنرمندان، این آثار خود را به صورت NFT فروخته و در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

یک مثال از nft در آثار هنری خاص

با خرید این آثار دیجیتالی NFT می‌توان از آن‌ها برای تبلیغات، استفاده‌های شخصی یا صرفا اضافه به کلکسیون استفاده کرد. با کلیک بر روی این لینک می‌توانید یکی از سایت‌های خرید آثار هنری دیجیتال به صورت NFT را مشاهده کنید.

یک لباس یا اکسسوری خاص و محدود

برخی از لباس‌های معروف یا دیزاین‌های خاص و محدود طراحان مطرح دنیا به صورت NFT قابل خرید است. برای خرید این آیتم‌های مربوط به مد و فشن می‌توان به فروشگاه‌های NFT مرتبط مراجعه کرد و آن‌ها را تهیه کرد.

در اکثر مواقع، لباس یا اکسسوری خاصی که به صورت NFT تهیه می‌شوند؛ تنها یک عدد از آن‌ها در دنیا وجود داشته و به نوعی آیتم کلکسیونرها محسوب می‌شود. با کلیک بر روی این لینک می‌توانید یکی از سایت‌های مربوط به خرید NFT طراحی‌های مد را مشاهده کنید.

آیتم‌های داخل بازی

در نسل جدید وب، می‌توان NFT یا توکن مربوط به یک آیتم داخل بازی‌های ویدیوی را خریداری کرد. به طور معمول وقتی یک اسلحه یا پوسته‌ای را در یک بازی خریداری می‌کنید؛ با حذف اکانت، آیتم‌های شما از بین می‌روند.

خرید آیتم های داخل بازی با nft

در ضمن امکان تغییر مالکیت آن‌ها نیز وجود ندارد. اما با خرید NFT آیتم‌های بازی برای همیشه برای افراد باقی می‌ماند. حتی در صورتی که فردی اکانت خود را پاک کند؛ باز هم مالکیت آیتم‌هایی مانند کاراکترها، پوسته‌ها و … برای آن‌ها باقی خواهد ماند.

در ضمن امکان فروش دوباره و تغییر مالکیت این آیتم‌ها نیز وجود دارد. با کلیک بر روی این لینک می‌توانید آیتم‌های درون بازی قابل خرید را مشاهده کنید.

نام دامنه

در صورتی که بخواهید یک دامنه را خریداری کنید؛ می‌توانید این کار را با استفاده از NFTها انجام بدهید. با ورود به فروشگاه خرید دامنه‌های NFT می‌توانید نام دامنه مورد نظر را بررسی کرده و در صورت امکان آن را به صورت توکن NFT خریداری کنید.

امکان انتقال مالکیت این دامنه وجود داشته و به دلیل این که در بلاک چین ذخیره شده است؛ امنیت بسیار بالایی دارد. با کلیک بر روی این لینک می‌توانید وارد یک سایت خرید دامنه NFT بشوید.

بلیت انواع مراسم

یکی دیگر از مثال‌های NFT برای خرید بلیت انواع مراسم حضوری و آنلاین است. افراد می‌توانند به سایت‌های مربوط به خرید بلیت مراجعه کرده و برای این رویدادها بلیت تهیه کنند. از رویدادها و کنسرت‌های معمولی گرفته تا رویدادهای ویژه با دسترسی محدود تماما با خرید NFT امکان پذیر خواهد بود.

سایر مثال‌های NFT

موارد فوق تنها برخی از مثال‌های بسیار محبوب و رایج NFT بودند که امروزه کاربران زیادی را به خود جذب کرده‌اند. با روی کار آمدن وب 3 و بلاک چین، بسیاری از خرید و فروش‌ها دیجیتالی شده و NFT در این عصر خرید و فروش دیجیتالی نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

در ادامه این بخش می‌توانید مثال‌های دیگری از NFT را مشاهده کنید:

  • خرید آیتم‌های کلکسیونرها
  • خرید وسایل دنیای واقعی
  • خرید هویت مجازی
  • خرید آیتم‌های مربوط به متاورس
  • خرید قطعه‌های موسیقی
  • خرید املاک در متاورس
مثال‌های استفاده از NFT در خرید و فروش دنیای مجازی بی شمار هستند. اما در یک کلام می‌شود گفت که در آینده نزدیک افراد می‌توانند هر چیزی را با استفاده از توکن‌ها به صورت آنلاین خریداری کنند.

مزیت استفاده از NFT برای خرید، علاوه بر امنیت بالای آن، در حفظ مالکیت محصول نیز است. با خرید توکن دیگر مشکلاتی مانند حذف شدن حساب کاربری و از بین رفتن آیتم‌ها نخواهید داشت.

NFT برای چه چیزهایی استفاده می‌شود؟

با ماهیت، کاربرد، مثال‌ها و نحوه ساخت NFT آشنا شدیم. اکنون شاید سوال کنید که NFT در چه زمینه‌هایی کاربرد داشته و در چه مواردی می‌توان از آن استفاده کرد.

nft برای چه چیزهایی استفاده می شوند ؟

در یک جمله باید گفت که از NFT در تمام زمینه‌ها می‌توان استفاده کرد. خرید و فروش همه چیز به صورت دیجیتال و با استفاده از NFT ممکن است. رفته‌رفته و با روی کار آمدن وب 3، تمامی پرداخت‌های آنلاین افراد با توکن انجام خواهد شد. در ادامه می‌توانید با برخی از کاربردهای NFT که امروزه طرف‌دار زیادی دارد آشنا شوید.

کاربردهای NFT برای کلکسیونرها

توکن‌های غیر قابل تعویض بهترین گزینه خرید برای کلکسیونرها هستند. افرادی که کلکسیون آثار هنری داشته باشند می‌توانند به راحتی و در کمال امنیت با استفاده از توکن‌های NFT آثار دیگری را به کلکسیون خود اضافه کنند.

همچنین توکن‌ها به هنرمندان اجازه می‌دهند تا تمامی آثار دیجیتال خود را به صورت NFT در آورده و آن را بفروشند. در واقع هرکسی می‌تواند اثر هنری خود را تنها با شارژ کردن کیف پول اتریوم خود به فروش برساند.

کاربردهای NFT در صنعت گیمینگ

گیمرها هزینه زیادی را صرف خرید آیتم‌های درون برنامه‌ای می‌کنند. اما این آیتم‌ها بعدها قابل فروش نبوده و حتی ممکن است با از دست رفتن حساب کاربری، کاملا سوخت بشوند.

اما NFT این مشکل را برای گیمرها برطرف کرده است. شاید اکنون برای شما سوال بشود که در زمینه گیمینگ، کاربرد NFT چیست؟ آیتم‌های درون برنامه‌ای و حتی حساب کاربری افراد در بازی‌های مختلف به صورت توکن درآمده و خرید آن‌ها با توکن امکان پذیر است.

در این صورت مالکیت یک NFT به خریدار واگذار می‌شود نه یک آیتم درون برنامه‌ای. همین موضوع باعث می‌شود تا هزینه گیمرها برای خرید بازی و آیتم‌های پریمیوم آن سوخت نشود.

کاربردهای NFT در صنعت موسیقی

توکن‌های NFT به موسیقی دانان کمک می‌کنند تا آثار هنری خود را به صورت دیجیتالی و NFT به فروش برسانند. برای انجام این کار، باید یک قطعه موسیقی که به طور مثال به صورت محدود به فروش می‌رسد را به شکل NFT درآورده و در سایت‌های مختلف برای فروش قرار داد.

کاربردهای nft در صنعت موسیقی

علاقه‌مندان به موسیقی و کسانی که قطعه‌های محدود موسیقی را جمع آوری می‌کنند می‌توانند این توکن‌ها را خریداری کرده و در واقع صاحب آن قطعه شوند.

کاربرد NFT در ورزش

می‌دانیم که تمامی ورزشکاران جهان یک ارزش تجاری داشته و برای قرارداد با باشگاه باید این مبلغ به آن‌ها پرداخت بشود. یکی از کاربردهای ان اف تی، در قراردادهای ورزشکاران مطرح است.

بسیاری از ورزشکاران از جمله فوتبالیست‌ها، قرارداد خود را بر پایه توکن تنظیم می‌کنند تا افراد بیشتری بتوانند روی آن‌ها سرمایه گذاری کنند. این کار به افزایش سطح درآمد ورزشکار و بالا رفتن ارزش تجاری او کمک بسیاری می‌کند.

کاربرد NFT در مد و فشن

بسیاری از طراحان، طراحی لباس و اکسسوری خود را به صورت محدود منتشر می‌کنند. افرادی که به خرید و جمع کردن کلکسیون این آیتم‌های مد و فشن علاقه داشته باشند؛ می‌توانند آن‌ها را به صورت NFT خریداری کنند.

حتی امکان خرید آیتم‌های فیزیکی با NFT وجود دارد. اولین برندی که طراحی‌های خود را توسط NFT و به صورت فیزیکی به فروش گذاشت؛ برند نایک بود. با استفاده از NFT می‌توان کتونی‌های نایک را خریداری کرد. این کتونی‌ها که با استفاده از NFT قابل خرید بودند Cryptokicks نام داشتند.

کاربرد NFT در متاورس

از یکی از کاربردهای NFT می‌توان به خرید و فروش در متاورس اشاره کرد. در متاورس می‌توان املاک و آیتم‌های بسیاری را مشاهده کرد که خرید آن‌ها با استفاده از توکن‌های دیجیتالی امکان پذیر است.

کاربرد nft در متاورس

افرادی که کیف پول رمزارزی خود را شارژ داشته باشند می‌توانند در متاورس به خرید و فروش مشغول شوند. در واقع NFT را می‌توان به عنوان نقطه عطفی در متاورس تصور کرد.

کاربرد NFT در خرید وسایل فیزیکی

علاوه بر خرید آثار و آیتم‌های دیجیتال، می‌توان وسایل و آیتم‌های فیزیکی را نیز با NFT خریداری کرد. در واقع این توکن‌ها به عنوان نوعی حق امتیاز و حق مالکیت آیتم‌های فیزیکی محسوب می‌شوند.

در حال حاضر بسیاری از برندها از NFT برای خرید و فروش اجناس خود استفاده می‌کنند. امروزه استفاده از NFT به عنوان توکن خرید کالای فیزیکی خیلی رایج نیست. اما می‌توان با در نظر گرفتن میزان پیشرفت این توکن‌ها، انتظار داشت که در آینده نزدیک بسیار پرکاربردتر بشوند.

تعریف هویت و خرید هویت مجازی در وب 3

با NFTها می‌توان به سادگی یک هویتی مجازی و آواتار برای مدیریت داشته‌های دیجیتالی مشخص کرد. برای مدیریت و مالکیت کیف پول‌های بلاک چین، می‌توان با استفاده از NFT یک هویت مجازی ساخت و از آن استفاده کرد.

ان اف تی‌ها می‌توانند مشکل تایید هویت آنلاین و مجازی افراد را برای استفاده از دارایی‌های بلاک چین خود برطرف کنند. این هویت دیجیتالی برای استفاده در متاورس نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. با NFT می‌توان حتی هویت یک سایت را با خرید یک دامنه غیر متمرکز برای آن تامین کرد.

چرا NFTها محبوب می‌شوند؟

از سال 2015 به بعد، هر ساله به محبوبیت NFTها اضافه شده است. تا جایی که تقریبا تمامی افراد مشهور از آن برای خرید و فروش آثار مختلف استفاده می‌کنند.

چرا nft ها محبوب می شوند ؟

NFTها یک انقلاب در زمینه ارز دیجیتالی محسوب می‌شوند و ویژگی‌های خاص آن‌ها باعث افزایش محبوبیتشان می‌شود. هرکدام از این توکن‌ها کاملا منحصر به فرد بوده و اطلاعات خاصی در آن‌ها ذخیره شده است.

اما چرا این ویژگی‌ها باعث محبوبیت NFT شده‌اند. اصلا دلیل این همه محبوبیت NFT چیست؟ در ادامه این بخش برخی از دلایل محبوبیت NFT، مزایا و معایب آن را بررسی خواهیم کرد.

ویژگی هایی که باعث محبوبیت NFT شده است

یکی از دلایل افزایش محبوبیت یک تکنولوژی جدید و استقبال مردم از آن‌ها، ارائه یک خدمت یا ایده جدید است. NFTها نیز با وجود این که یک رمزارز و ارز دیجیتالی محسوب می‌شدند؛ اما یک ایده جدید با ویژگی‌های جدید بودند. همین موضوع سبب شد تا بسیاری از افراد به آن‌ها علاقه‌مند شده و از NFT استقبال کنند.

در ادامه به برخی از این ویژگی‌های NFT خواهیم پرداخت.

  • برخلاف سایر رمزارزها، NFT به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم نمی‌شوند.
  • NFTها روی بلاک چین ذخیره شده و امنیت بسیار بالایی را هنگام پرداخت آنلاین به وجود می‌آورند. چرا که این تکنولوژی کاملا غیرمتمرکز بوده و هیچ سازمانی به اطلاعات کامل شما دسترسی نخواهد داشت.
  • NFTها کمیاب بوده و هر روز به ارزش آن‌ها افزوده می‌شود. همین امر سبب شده تا هنرمندان به دنبال تبدیل آثار خود به NFT باشند.
  • امکان استفاده از NFTها در بسیاری از زمینه‌ها وجود داشته و این توکن‌ها هرروزه در حال پیشرفت هستند.

این ویژگی‌ها نقطه تمایز NFT با سایر ارزهای دیجیتالی محسوب می‌شوند. همین تمایز سبب شده است تا کاربردهای NFT نسبت به سایر رمزارزها متفاوت باشند. همین تفاوت محبوبیت NFT را در بین کاربران و بازار آنلاین افزایش داده است.

مزایای NFTها

این توکن‌ها درست مانند تمامی تکنولوژی‌های مربوط به ارزهای دیجیتالی، موافقان و مخالفان خود را دارد. بسیاری از افراد بر این باور هستند که این توکن‌ها کاربرد زیادی نداشته و تنها یک سیستم تبلیغاتی محسوب می‌شوند.

مزایای nft ها

اما از طرفی موافقان خود را داشته و بسیاری از افراد باور دارند این توکن مزایای زیادی نیز دارد. در ادامه این بخش برخی از مزایای NFTها را بررسی خواهیم کرد.

بهبود در روند خرید و فروش

استفاده از NFTها خرید را بسیار بهینه‌تر و بهتر خواهد کرد. به طور مثال هنرمندان دیگر نیازی به برقراری ارتباط با واسطه‌ها و گالری‌های هنری برای فروش آثار خود نخواهند داشت.

با وجود این که برای خرید و فروش NFT باید مقداری کارمزد پرداخت کرد؛ اما باز هم معامله به صورت مستقیم بین خریدار و هنرمند صورت می‌گیرد. یکی دیگر از تاثیر NFTها در روند خرید و فروش، امکان تایید هویت فرد برای فروش آیتم‌های حساس است.

تکنولوژی بلاک چین باعث امنیت بیشتر این توکن‌ها می‌شود

NFTها بر پایه اتریوم و روی بلاک چین کار می‌کنند. همین امر باعث امنیت بالای آن‌ها می‌شود. امکان جعل آن‌ها و یا تغییر اطلاعات آن‌ها وجود ندارد. اطلاعاتی که روی بلاک چین ذخیره می‌شوند، کاملا در برابر هکرها امن هستند.

هیچ تکنولوژی یا نرم افزاری قادر به هک کردن اطلاعات بلاک چین‌ها نیست. این موضوع یکی از مزیت‌های NFT محسوب می‌شود. این سطح امنیت در هیچ کدام از روش‌های خرید موجود در بازار دیده نمی‌شود و تنها مخصوص توکن‌های غیر قابل تعویض است.

مالکیت توکن‌ها قابل انتقال است

تمامی توکن‌های NFT قابل انتقال هستند. با وجود این که این توکن‌ها قابل معاوضه نیستند؛ اما مالکیت آن‌ها قابل انتقال است. انتقال مالکیت و معامله توکن‌ها از طریق کیف پول‌های ارز دیجیتالی صورت گرفته و به مردم در سراسر دنیا اجازه می‌دهد تا به راحتی این توکن‌ها را خریداری کنند.

دیگر نیازی به تحقیق درباره فروشنده و اعتماد به آن‌ها نیست. چرا که در واقع طرف حساب خریدار، بلاک چین و پلتفرم‌های وابسته به آن است. در ضمن می‌توان از طریق اطلاعات ثبت شده بر روی NFT ها، مالک اصلی آثار را پیدا کرده و از اصالت آن‌ها اطمینان حاصل کرد.

این توکن‌ها قابل تخریب یا حذف نیستند

برخلاف خرید آثار فیزیکی، توکن‌ها قابل تخریب نیستند. زمانی که یک توکن NFT ساخته و روی بلاک چین ذخیره می‌شود؛ دیگر امکان تغییر یا حذف آن وجود نخواهد داشت. این موضوع یکی دیگر از مزایای این تکنولوژی و دلایل محبوبیت آن است. چرا که امنیت داده‌های خریداری شده توسط کاربران به طور کامل حفظ می‌شود.

معایب NFT

امروزه در سال 2022، معاملات بسیار زیادی توسط NFT صورت می‌گیرد. این رمز ارز یا توکن غیر قابل تعویض، علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد که باعث شده بسیاری از افراد با آن مخالفت کنند.

معایب nft چیست ؟

در ادامه این بخش به برخی از معایب NFT و دلایل مخالفت با این توکن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

بازار نامتعادل NFTها

افراد زیادی با NFT یا بلاک چین آشنایی ندارند. همین موضوع سبب می‌شود تا بازار خرید و فروش آن‌ها تقریبا راکد بماند. چرا که هم خریدار و هم فروشنده‌هایی که با این رمزارز آشنایی داشته باشند بسیار کم هستند. همین موضوع سبب می‌شود تا آثار هنرمندان به صورت NFT فروش چندانی نداشته باشد.

بلاک چین‌ها بزرگ‌ترین تهدید برای محیط زیست هستند

احتمال زیاد اکنون می‌دانیم که بلاک چین‌ها و تمامی تکنولوژی‌های وابسته به آن، برای استخراج، نیاز به نیروی بسیار زیادی دارند. همین موضوع باعث می‌شود تا ضرر زیادی به محیط زیست وارد شود.

با افزایش خرید و فروش و استفاده از NFT این آسیب به محیط زیست و اتلاف انرژی هر روزه بیشتر می‌شود. همین موضوع باعث شده تا طرف‌داران محیط زیست، سرسختانه در مقابل پیشرفت NFT بایستند.

امکان دزدیدن آثار دیجیتالی در NFT

برای ساخت و فروش NFT یک اثر دیجیتالی، افراد باید حتما یک مدرک ارائه بدهند و ثابت کنند که اثر متعلق به آن‌هاست. اما گاهی ممکن است که برخی از شیادان، اثر هنرمند دیگری را بازسازی کرده و با یک مدرک جعلی آن را به فروش برسانند. این موضوع باعث نگرانی هنرمندان آثار دیجیتالی شده است.

کلام آخر

در این مقاله ماهیت NFTها و کاربرد آن‌ها را بررسی کردیم. می‌توان گفت که برخلاف مزایا و معایبی که برای NFT در نظر گرفته‌ایم؛ پیشرفت روز افزون این توکن‌ها غیر قابل انکار است.

هر ساله به محبوبیت و تعداد کاربران NFT اضافه می‌شود. یکی از مشکلات اصلی و بسیار مهم استفاده از NFT ها، مساله حفاظت از محیط زیست است. نظر شما درباره NFT چیست؟

آیای مزایای NFT به اندازه‌ای هستند که از معایب آن چشم پوشی کرد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید. از این که تا پایان این مطلب همراه ما بودید؛ سپاسگزاریم.

سوالات متداول

خرید چه چیزهای با NFT امکان پذیر است؟

به بیان ساده می‌توان گفت که خرید هر چیزی با NFT امکان پذیر است. اما در حال حاضر بیشترین کاربرد این توکن‌ها در خرید آثار هنری دیجیتال است.

معایب NFT چیست؟

از جمله بزرگ‌ترین معایب NFT می‌توان به آسیب‌هایی که به محیط زیست وارد می‌کند اشاره کرد. سایر معایب NFT در این مقاله ارائه شده‌اند.

NFT به زبان ساده چیست؟

در یک تعریف ساده از NFT می‌توان گفت که آن‌ها مانند حق امتیاز خرید آثار دیجیتالی هستند. این توکن‌های دیجیتالی دارای اطلاعاتی هستند که خریدار پس از پرداخت به اطلاعات مربوط به اثر دسترسی خواهد داشت.

1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//