لیست بهترین ماژول های نرم افزار SAP در سال 2023

عبارت SAP مخفف سیستم، برنامه‌ها و محصولات است که برای برنامه‌ریزی منابع انسانی و برنامه‌های مدیریت داده، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم از ماژول‌های فنی و کاربردی تشکیل شده که به مشاغل مختلف کمک می‌کند تا روند تجاری خود را از طریق یک سیستم واحد، مدیریت کنند. ماژول­ های نرم افزار SAP به شکلی است که 91 درصد از شرکت‌های معتبر جهان از آن استفاده می‌کنند.

SAP در دنیا به‌ عنوان سیستمی که سازمان‌ها را در اجرای مفید و خلاقانه کمک می‌کند شناخته می‌شود. برخی از آمارهای مهم در مورد SAP  نشان می­‌دهد که این شرکت در 188 کشور دنیا دارای 26 هزار و 300 مشتری است.

علاوه بر این‌که این شرکت دارای 68 هزار و 800 نفر نیروی انسانی در حدود 130 کشور دنیا است. در این مقاله از ایده آل تک قصد داریم شما را با بهترین ماژول­ های نرم­افزار SAP آشنا کنیم. اگر برای کسب ­و کار خود به دنبال ماژول مناسبی از این نرم ­افزار هستید، در این مقاله با ما همراه باشید.

نرم‌افزار SAP (System Applications and Product) چیست؟

SAP یک شرکت نرم‌افزاری آلمانی است که در زمینه­ تولید نرم‌افزارهای سازمانی در دنیا شهرت بسیاری دارد. این شرکت از زمان تاسیس در سال 1972 توسط 5 کارمند IBM فراز و فرودهای بسیاری را در بازار تجربه کرد.

نرم افزار sap چیست

پس از سال 1985 پیشرفت قابل‌ ملاحظه‌ای داشت و با ظهور اینترنت در حوزه­‌های مختلفی فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت توانست با راه‌اندازی وب‌سایت SAP تعریف جدیدی از مفهوم فرایندهای تجاری ارائه کند.

SAP به‌ عنوان بهترین سیستم مدیریت منابع سازمانی یکپارچه شناخته می­‌شود. این شرکت بر اساس رتبه‌بندی، سومین رتبه را برای تولید نرم‌افزار در جهان به خود اختصاص داده است. ماژول­ های نرم­افزار SAP در حوزه‌­های مختلف فعالیت کرده و افزایش بهره‌وری و سودآوری را برای آنها ایجاد کرده است.

سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی، شامل سیستم‌های نرم‌افزار تجاری هستند. این نرم‌­افزارها قابلیت یکپارچگی با نرم‌افزارهای استانداردهای مختلف را دارند. به­‌طوری که راهکارهای کسب‌وکار برای فرایندهای اصلی (برنامه‌ریزی و کنترل تولید، مدیریت انبار) و عملکردهای اجرایی اصلی (حسابداری، مدیریت منابع انسانی) را در یک سازمان یکپارچه و هماهنگ می‌کنند.

ماژول ­های نرم­افزار SAP برای کسب‌وکارهای مختلفی مانند صنایع تولیدی، خودروسازی، قطعه‌سازی، خرده‌فروشی‌ها، شرکت‌های توزیع، بانک، بیمه، نفت و گاز، صنایع غذایی، داروسازی، خدمات عمومی، شهرداری‌ها، حمل‌ونقل و موارد دیگر قابل‌استفاده است. این نرم‌افزار با داشتن بخش­‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف کاربرد داشته و موجب سهولت در فرایندهای کاری می‌­شود.

کاربرد نرم افزار sap در کسب و کارهای مختلف

به­طور کلی ساختار نرم­افزار SAP بسیار ساده بوده و از سه‌ لایه تشکیل شده است:

  • بانک اطلاعاتی: وظیفه­ ذخیره‌سازی داده‌ها را بر عهده دارد.
  • فرایندها: داده‌ها را از بانک اطلاعاتی دریافت کرده و بعد از انجام محاسبات تعریف شده، خروجی را تولید کرده و به لایه‌های بعدی تحویل می‌دهند .
  • ماژول‌ها: مجموعه‌ای از فرایندهای مرتبط را در هر ماژول جمع کرده و بعد از دریافت هر دستور از کاربر، فرایندهای لازم را فعال می‌کند.
دلایل زیادی وجود دارد که باعث موفقیت این نرم ­افزار شده است که می‌توان به تولید داده‌ها به‌صورت Realtime، یکپارچه‌سازی فوق‌­العاده داده‌ها، عدم وابستگی به پلتفرم و سیستم‌عامل، بازاریابی قوی و مدیریت این شبکه اشاره کرد.

به­‌طور کلی از عواملی که تقاضا برای ماژول­ های نرم­افزار SAP را افزایش می‌دهند، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • حجم زیاد تولید داده‌ها
  • افزایش پیچیدگی سیستم‌ها
  • پیشرفت سخت‌افزارها و کاهش قیمت آنها
  • در دسترس‌ بودن رایانه‌ در سازمان‌ها و ارتباط آن‌ها از طریق شبکه‌ها
  • فرایند محوری در سازمان‌ها
  • مشکل بودن اتصال و ارتباط نرم‌افزارهای کاری مختلف در سازمان‌ها

ماژول ­های نرم‌ افزار SAP چیست؟

SAP شبکه‌ای است که ۱۱۵ شرکت فرعی و چندین موسسه تحقیق و توسعه را در کشورهای مختلف جهان تحت‌ نظر خود دارد. هند، ایالات متحده، کانادا، فرانسه، برزیل، ترکیه، چین، مجارستان، ایرلند و بلغارستان از جمله مهم‌ترین این کشورها هستند.

لیست همه ماژول های sap

ماژول های نرم ­افزار SAP  در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده نرم‌افزارهای شرکتی در جهان است. این شرکت ١٧۶ هزار مشتری در ١٢٠ کشور دارد و حدود ۵۴ هزار نفر را در سراسر جهان در آن مشغول به کار هستند.

محصولات SAP در چهار گروه اصلی ارائه می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • محصولات سازمانی
  • راهکارها و محصولات صنعتی
  • محصولاتی برای سازمان‌ها و ارگان‌های کوچک و متوسط
  • پلتفرم‌ها و چارچوب‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری.

این شرکت با ارائه راهکارهای متنوع در حوزه‌های مختلف با قابلیت یکپارچگی و ماژولار بودن، امکانی را ایجاد کرده است که فعالیت­ مشتریان در زمینه­‌های مختلف، قابلیت پیاده‌­سازی داشته باشد.

به عبارتی دیگر، فرصتی را ایجاد کرده که کسب و کارها بتوانند ریسک‌ پروژه­‌های خود را به‌ خوبی مدیریت کنند. ماژول‌های نرم ­افزار SAP به 3 دسته اصلی ماژول‌های مدیریت لجستیک، مدیریت مالی و مدیریت سرمایه‌های انسانی تقسیم می‌شود.

ماژولار بودن SAP به‌ خوبی این امکان را برای مشتریان ایجاد کرده که بتوانند به‌ تدریج و در فازهای مختلف، ماژول‌ها را در سازمان خود مستقر کنند. علاوه بر اینکه می­‌توانند هر ماژول را برای رسیدگی به جزئیات بیشتر در نظر بگیرند.

در ادامه شما را با برخی از بهترین ماژول­ های نرم ­افزار SAP آشنا می­‌کنیم:

ماژول حسابداری و کنترل مالی (FICO)

SAP FICO یکی از ماژول‌­های نرم‌­افزار SAP است که از ترکیب دو ماژول با عناوین حسابداری مالی (FI) و حسابداری مدیریتی (CO) ساخته شده است. این ماژول جهت مدیریت نیازهای مالی و حسابداری یک سازمان طراحی شده است.

ماژول حسابداری و کنترل مالی

ویژگی زمان‌بندی فعالیت‌های این ماژول و یکپارچگی آن با سایر ماژول­ های نرم ­افزار SAP به تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی استراتژیک سازمان کمک می‌کند. زیر نظر این ماژول‌ها عملیات زیر کنترل و مدیریت می‌شوند:

  • حسابداری
  • حسابداری بهای تمام شده
  • مدیریت سرمایه‌گذاری‌ها
  • خزانه‌داری

FICO به‌ منظور ذخیره و کنترل اطلاعات مالی یک شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماژول یکی از مهم‌ترین ماژول‌­های نرم­‌افزار SAP است که برای تجزیه‌ و تحلیل وضعیت مالی شرکت در بازار وجود دارد.

این ماژول با ماژول‌های حوزه­ لجستیک نظیر مدیریت مواد MM، برنامه‌ریزی تولید PP، فروش و توزیع SD، نگه‌داری و تعمیرات PM و ماژول برنامه‌ریزی و کنترل پروژه PS قابل ادغام است.

همچنین در حوزه­ منابع انسانی با مدیریت پرسنل PM، مدیریت ساعت کار TM و حقوق و دستمزد هم ادغام می‌شود. استفاده از ماژول FICO مزیت‌هایی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • یک‌پارچگی کامل با سایر ماژول‌های نرم­افزار SAP
  • ثبت رویدادهای مالی هم‌زمان با تراکنش‌های لجستیکی مرتبط
  • امکان گزارش­‌گیری بر اساس واحدهای پولی موازی
  • امکان گزارش‌گیری بر اساس استانداردهای IFRS
  • قابلیت مدیریت گزارش‌­گیری بخش‌ها
  • امکان تعیین Chart of Account واحد در صورت وجود شرکت‌های متعدد
  • امکان تعیین Chart of Account جایگزین برای هر یک از حساب‌ها
  • امکان ثبت‌ اسناد مالی به‌ صورت چند ارزی
  • امکان تهیه­ صورت‌های مالی با نسخه‌های مختلف بر اساس نیازهای گزارش‌­گیری سازمان
  • امکان انجام Planning برای هر یک از صورت‌های مالی
  • ارائه گزارش‌های مقایسه‌ای Plan/Actual در سطح هریک از حساب‌ها و صورت‌های مالی
  • امکان ایجاد ثبت‌های آماری در دفاتر
  • امکان در نظر گرفتن گردش­ کار در تایید اسناد مالی
  • امکان در نظر گرفتن وضعیت برای اسناد مالی شامل پیش‌­پرداخت، موقت و نهایی
  • امکان صدور ثبت‌های دوره‌ای با الگوهای از پیش تعیین شده به طور اتوماتیک
  • امکان تعیین سقف مجاز برای کاربران
  • امکان ورود نرخ ارزهای مختلف برای تبدیل به واحدهای پولی دیگر به‌ صورت اتوماتیک یا دستی
  • امکان بررسی مانده ارزی حساب‌های معین با نرخ‌های متفاوت

مزیت های ماژول FICO

همچنین ماژول حسابداری و کنترل مالی از ماژول­ های نرم ­افزار SAP است که از بخش‌­های مختلفی تشکیل شده است:

حساب‌های پرداختی

این ماژول فرعی جهت مدیریت فرایندهای مالی مرتبط با حوزه تامین طراحی شده است. تمامی سندهای مالی مربوط به رسید کالا، دریافت خدمات، ثبت پیش‌پرداخت، ثبت صورت‌حساب تامین‌کنندگان و پرداخت از طریق این ماژول مدیریت می­‌شود.

همچنین امکان تجزیه­‌ و تحلیل حساب‌های پرداختی و وضعیت هر یک از تامین‌کنندگان به طور جداگانه فراهم است. همه­ تراکنش‌هایی که در این بخش اتفاق می‌افتد، به‌ صورت هم‌زمان و کامل در بخش حسابداری عمومی، ثبت و نگهداری می‌شود.

حساب‌های دریافتی

 این بخش جهت مدیریت فرایندهای مالی مرتبط با حوزه­ فروش طراحی شده است. همه­ سندهای مالی مربوط به ارسال کالا به مشتریان، ثبت پیش دریافت، صدور صورت‌حساب و ثبت دریافت‌ها از طریق این ماژول مدیریت می‌­شود.

حساب های دریافتی

امکان تجزیه‌ و تحلیل حساب‌های دریافتی و وضعیت هر یک از مشتریان به طور جداگانه، از طریق این بخش قابل‌ اجرا است. همه­ تراکنش‌هایی که در این بخش اتفاق می‌افتد به‌صورت هم‌زمان و کامل در بخش حسابداری عمومی، ثبت و نگهداری می‌شود.

حسابداری دارایی ثابت

 این بخش جهت مدیریت دارایی‌های ثابت سازمان و دارایی‌های در جریان ساخت و فعالیت‌های مختلف مانند تحصیل دارایی، انتقال دارایی، مستهلک کردن دارایی، تجدید ارزیابی دارایی و موارد این‌چنینی طراحی شده است.

از این طریق امکان دسته‌بندی دارایی‌های ثابت و درنظرگرفتن روش‌های مختلف جهت محاسبه استهلاک، فراهم می‌شود. این بخش در واقع به‌ عنوان دفتر معین است و همه­ تراکنش‌هایی که در آن اتفاق می‌افتد، به‌صورت هم‌زمان و کامل در بخش حسابداری عمومی، ثبت و نگهداری می‌شود.

همچنین در حوزه­ لجستیک هم با سایر ماژول‌های نرم­افزار SAP مانند ماژول تامین MM، نگهداری و تعمیرات PM و کنترل ادغام می‌شود.

بخش بانکداری

ماژول FICO در حوزه بانکداری با مهیا کردن امکانات مناسب برای ثبت اطلاعات مربوط به دریافت‌ها و پرداخت‌های نقدی و غیرنقدی، انجام کنترل‌های لازم در مورد رویدادهای ثبت شده و همچنین، ارائه گزارش‌های متنوع ابزار مناسبی را در اختیار استفاده‌کنندگان قرار می‌دهد. به این صورت که مدیریت نقدینگی را به شکل صحیح امکان­پذیر می­کند.

ثبت و نگهداری حساب‌های بانکی ارزی و همچنین نگهداری کلیه حساب‌ها با واحدهای پولی دیگری غیر از واحد پولی رسمی کشور در این سیستم امکان‌پذیر است. این ماژول با دیگر ماژول‌های نرم­افزار SAP مانند GL، AR، AP ادغام شده و همه ثبت‌های صورت‌گرفته در حوزه بانک به‌صورت هم‌زمان و کامل در بخش حسابداری عمومی، ثبت و نگهداری می‌شود.

مدیریت اسناد پرداختنی و مدیریت چک

این بخش فعالیت‌های مختلفی مانند ثبت پرداخت از طریق اسناد پرداختی تجاری و غیرتجاری به‌ صورت وضعیت تامین‌کنندگان را بر عهده دارد.

مدیریت حساب‌های بانکی

تعریف اطلاعات بانک‌ها، شعب و حساب‌های بانکی ارزی و ریالی از طریق این بخش صورت می‌گیرد. همچنین امکان تعریف حساب‌های فرعی برای بانک و مدیریت اسناد در جریان وصول یا اسناد در جربان پرداخت در حساب‌های فرعی جداگانه به‌ازای هر بانک هم مربوط به این بخش است.

مدیریت تنخواه

ثبت پرداخت‌های مربوط به هزینه‌های جزئی از طریق تنخواه و ثبت دریافت‌های جزئی از طریق تنخواه در این بخش امکان‌پذیر است.

مدیریت اسناد دریافتی

مدیریت اسناد دریافتی و فرایندهای مربوطه در این بخش قابل انجام است.

ماژول مدیریت مواد (MM)

یکی از ماژول­ های نرم­ افزار SAP ماژول مدیریت مواد است. این ماژول در سیستم یکپارچه SAP، فرایند مناقصه، قرارداد، تامین، انبارش و مدیریت صورت‌حساب تامین‌کنندگان در سازمان‌ها را در حوزه­ مواد مدیریت می‌کند.

mm یکی از ماژول های نرم افزار sap

این فرایند از شناسایی نیازمندی در سازمان و خرید کالا از تامین‌کننده آغاز شده و با تحویل کالا به انبار و در نهایت تحویل آن به خط تولید یا فضای ساخت پروژه، ادامه دارد.

همه­ سازمان‌ها برای تکمیل فرایند کسب‌وکار خود به کالا یا خدمتی که از خارج از سازمان تامین می‌شود، نیاز دارند. SAP-MM این فرایند را در دو حوزه ابتدایی و خاص مدیریت می‌کند.

در این ماژول موادی با ویژگی‌های اولیه یکسان با هم گروه‌بندی می‌شوند و به یک نوع ماده مانند مواد اولیه، مواد ثانویه و غیره اختصاص می‌یابند.

ماژول مدیریت مواد، منابع تامین مواد و خدمات را با هدف بالا بردن بهره‌وری، کاهش هزینه و به‌ صورت توان پیشرفت کسب‌وکار مدیریت می‌کند. در این صورت در زمان مناسب، سازمان نسبت به تغییرات بازار از خود انعطاف نشان می‌دهد.

با استفاده از فرایند تامین مواد در SAP MM می‌توان اطمینان داشت که هیچ‎‌گاه کسری کالا یا ایرادی در زنجیره تامین مواد وجود نخواهد داشت.

SAP-MM در موارد زیر مورداستفاده قرار می‌گیرد:

  • شناسایی نیازها و جمع‌آوری اطلاعات در مورد خدمات موردنیاز
  • مدیریت اطلاعات تامین‌کنندگان
  • ایجاد اسناد استعلام بها
  • ایجاد اسناد سفارش خرید
  • ایجاد اسناد قرارداد
  • ارزیابی تامین‌کنندگان در SAP MM با توجه‌ به نگهداری تمامی داده‌های تاریخی در مورد قیمت خرید کالا از تامین‌کننده
  • ثبت پیش پرداخت‌های مورد نیاز در فرایند خرید
  • ثبت فاکتورهای تامین‌کنندگان
  • مدیریت سفارش‌های امانی
  • مدیریت خریدهای پیمانکاری و پایش موجودی نزد پیمانکار
  • امکان ثبت فاکتور خرید و فروش برای کالاهای ارسالی به پیمانکار
  • تامین مستقیم
  • مدیریت بازگشت کالا به تامین‌کننده
  • خرید و فروش بین دو شرکت
  • مدیریت کدهای فنی تامین‌کننده در خرید در خرده‌فروش‌ها
  • امکان ثبت خریدهای JIT از طریق اسناد دسته‌بندی‌ شده
  • فرایند تامین سرویس

ماژول تعمیر و نگهداری کارخانه (PM)

در ماژول­‌های نرم­افزار SAP، بخش نگهداری و تعمیرات یا مدیریت سرمایه (Plant Maintenance) SAP PM به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی جهت بهره‌برداری بهینه از تجهیزات می‌پردازد.

ماژول تعمیر و نگه‌داری

این ماژول سازمان را قادر می‌سازد اطلاعات تجهیزات را جمع‌آوری کرده و نسبت به بهره‌برداری بهینه از آنها برنامه‌ریزی کند. در این صورت به افزایش عمر مفید تجهیزات کمک می‌شود.

این ماژول قابلیت‌های زیر را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد:

  • امکان برنامه‌ریزی و مدیریت نت‌های پیشگیرانه
  • امکان برنامه‌ریزی و مدیریت سرویس‌های دوره‌ای مبتنی بر شرایط، زمان‌بندی یا عملکرد دستگاه‌ها جهت اطمینان از وضعیت بهینه دستگاه‌ها و تجهیزات
  • رسیدگی به توقفات کاری دستگاه‌ها با انجام نت اضطراری در مواقع توقف دستگاه‌ها
  • مدیریت نت اصلاحی برای رسیدگی به ایرادهای دستگاه در حال عملیات

قابلیت‌های این ماژول فقط به تجهیزات و نت آن‌ها محدود نمی‌شود و کاربردهای دیگری هم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • امکان پیاده‌سازی برای سازمان‌های دارای فعالیت فنی، پتروشیمی و حمل‌ و نقل
  • ثبت اطلاعات کلیه دستگاه‌ها، ساختمان‌ها، ابزار و مراکز کاری نت و تولید
  • نگهداری تاریخچه تغییرات دستگاه‌ها از نظر تغییرات مکانی و فعالیت‌های تعمیراتی آن
  • امکان برقراری برنامه‌ریزی پیشگیرانه مبتنی بر شرایط و زمان و ترکیبی
  • امکان تفکیکی نت اضطراری، اصلاحی و پیشگیرانه
  • مدیریت درخواست و علل خرابی‌ها
  • امکان محاسبه هزینه تعمیر قطعات و ابزارآلات و تاثیرگذاری روی ارزش آنها
  • تحلیل زمان و مواد برنامه‌ریزی‌شده برای فعالیت‌های نت با مقدار واقعی آنها
  • مدیریت دستگاه‌ها و ابزارهای مشابه خریداری شده
  • برقراری ارتباط بین خطوط تولید و میزان ثبت تولید انجام شده با این دستگاه‌ها
  • تبدیل برنامه‌ریزی نت پیشگیرانه مبتنی بر زمان به نت پیشگیرانه مبتنی بر شرایط
  • مدیریت شکایات و انتقادات برای قطعات مشمول گارانتی

ماژول مدیریت کیفیت (QM)

ماژول مدیریت کیفیت (Quality Management) SAP-QM یکی از ماژول‌ های نرم ­افزار SAP در سیستم برنامه‌ریزی منابع انسانی است. این ماژول فرایندهای زنجیره تامین و لجستیک شامل فرایندهای تامین، لجستیک ورودی، تولید، لجستیک محصول و فروش و توزیع را به‌صورت یکپارچه پشتیبانی می‌کند.

qm یکی از ماژول های نرم افزار sap

به‌ طور کلی سیستم مدیریت کیفیت باید توانایی پاسخگویی نیازمندی‌ها و الزامات مختلف در حوزه مدیریت کیفیت را داشته باشد. مواردی مانند نیازمندی‌ها و الزامات بالا دستی مانند نیازمندی‌های بازار، الزامات قانونی و استاندارد مرتبط با صنعت، نیازمندی‌های مربوط به فرایندهای داخلی سازمان، الزامات و نیازمندی‌های مشتریان را در بر می‌گیرند.

این ماژول به‌ خوبی الزامات و استانداردهای بین‌المللی خاص هر صنعت را پوشش می‌دهد. ماژول­‌های SAP در بخش مدیریت کیفیت به بخش‌های اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

  • برنامه‌ریزی کیفیت: مدیریت اطلاعات پایه کیفیت، برنامه‌ریزی اقدامات کیفی و تجزیه‌ و تحلیل عوامل شکست و ارزیابی و مدیریت ریسک‌ها
  • بازرسی‌های کیفی: نمونه‌برداری کیفی، ثبت بازرسی و بازرسی در مبدا یعنی قبل از دریافت محموله
  • گواهی‌های کیفی: دریافت یا صدور گواهی‌های کیفی مواد و محصولات و مدیریت گارانتی برای محصولات
  • مدیریت عدم انطباق‌ها: ثبت عدم انطباق‌ها، تعریف اقدامات اصلاحی، پیگیری و سنجش اثربخش اقدامات اصلاحی در حوزه‌های فرایندهای مختلف
  • کنترل کیفیت: ارزیابی‌ها مانند ارزیابی تامین‌کنندگان، گزارش‌ها و شاخصه‌های کیفی، کنترل کیفیت آماری و مدیریت هزینه‌های مرتبط با فرایندهای کیفی
  • مدیریت ممیزی: برنامه‌ریزی، اجرا و ثبت نتایج ممیزی و پایش و ردیابی نتایج
  • کالیبراسیون: مدیریت ابزار و تجهیزات آزمون‌های کیفی
  • مطالعات مربوط به ماندگاری مواد و محصولات: مدیریت اطلاعات پایه، برنامه‌ریزی و اجرای فرایندهای مرتبط با ماندگاری کالاهای دارای دوره انقضا در حوزه‌های انبار، تولید و لجستیک

بخش های مختلف ماژول qm

این ماژول امکان گزارش‌گیری از داده‌های ثبت شده در سیستم را هم فراهم می‌کند. گزارش‌هایی که می‌توان از این سیستم گرفت، به شرح زیر است:

  • برنامه‌های بازرسی تعریف شده
  • نتایج بازرسی‌های انجام شده بر اساس مواد تامین‌کننده و مشتری
  • خرابی‌های ثبت شده در حین انجام بازرسی
  • مدارک کیفی ارسالی از سوی تامین‌کنندگان
  • برنامه‌های کالیبراسیون
  • ممیزی‌ها و نتایج به‌دست‌آمده از آنها
  • قابلیت تهیه گزارش‌هایی غیر از آنچه که در سیستم وجود دارد را هم فراهم می‌کند.

ماژول برنامه‌ریزی تولید (PP)

ماژول برنامه‌ریزی تولید PP (Production Planning) برای فرایندهای برنامه‌ریزی و عملیات تولید در صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ماژول بر اساس استراتژی برنامه‌ریزی تولید شده و راهکارهای مناسبی را ارائه می‌کند.

ماژول برنامه ریزی تولید

در این ماژول از داده‌های اصلی برای ایجاد داده‌های تراکنش در نرم‌افزار تولید SAP ECC استفاده می‌شود. مانند ایجاد یک سفارش تولید در PP، سفارش فروش در SD، سفارش خرید در MM. به‌عنوان‌ مثال زمانی که سفارش تولید در SAP PP ایجاد می‌شود، از داده‌های اصلی SAP MM در زمینه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصول نهایی استفاده می‌شود.

در میان ماژول‌های نرم‌افزار SAP بخش مربوط به برنامه‌ریزی تولید را می‌توان برای تامین نیازهای مختلف صنعت در نظر گرفت که شامل ماژول‌هایی است که از انواع خاص صنعت تولید پشتیبانی می‌کند. مانند ماژول تولید گسسته، تولید تکراری و تولید فرایند.

در ماژول تولید گسسته تعداد کالاهای تولید شده بر اساس ظرفیت تولید تغییر کرده و هزینه‌ها هم بر اساس سفارش‌ها و ظرفیت تولید محاسبه می‌شوند. در ماژول تولید تکراری، محصولات در دوره‌های زمانی طولانی بدون هیچ‌گونه تغییر باقی می‌مانند و تولید در مقادیر کلی و نه تعداد انفرادی اتفاق می‌افتد.

در تولید فرایندی، محصولات با استفاده از فرایندی که در دستورالعمل اصلی توضیح داده شده است، تولید می‌شوند که می‌تواند برای بخش‌های مختلف تنظیم شوند. تولید فرایندی اصولا در صنایع شیمیایی، دارویی، صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بین ماژول­ های نرم­ افزار SAP بخش مربوط به برنامه­‌ریزی و تولی، بخش­‌های زیر را شامل می‌شود:

  • پایگاه‌ داده‌های مربوط به مدیریت درخت محصول
  • چرخه عمر محصول
  • مراحل انجام کار
  • فرایندهای پیش‌بینی تقاضا
  • برنامه‌ریزی مواد و ظرفیت
  • برنامه تولید
  • شارژ خطوط و کنترل تولید
  • ثبت آمار تولید
  • ردیابی محصول تا مشتری

مدیریت درخت محصول در ماژول­های نرم­افزار SAP

مهم‌ترین اطلاعات مهندسی در یک کسب‌وکار تولیدی، درخت محصول است. درخت محصول شامل اطلاعات مختلفی مانند مواد مصرفی، ضرایب مصرف و درصد ضایعات پیش‌بینی‌ شده است. از جمله مهم‌ترین امکانات سیستم SAP در حوزه تعریف درخت محصول به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • تعریف درخت محصول به‌ازای حوزه‌های متفاوت
  • امکان تعریف درخت محصول‌های متعدد برای یک نیمه‌ ساخته یا محصول جهت مدیریت روش‌های مختلف تولید
  • امکان مدیریت اقلام جایگزین در سطح درخت محصول و لحاظ‌ کردن اولویت بین اقلام در حوزه برنامه‌ریزی، تامین و مصرف مواد.

ماژول توزیع فروش (SD)

ماژول فروش SAP SD (Sales and Distribution) در فرایندهای مرتبط با فروش سازمان، امکان فروش محصول یا خدمت تا ثبت صورت‌حساب فروش را پوشش می‌دهد.

ماژول توزیع فروش

این ماژول شامل فرایندهای اصلی فروش، ارسال کالا، تحویل خدمات و ایجاد صورت‌حساب است که باعث یکپارچگی هرچه بیشتر سازمان یا فروش می‌شود.

این ماژول شامل فرایندهای اصلی فروش، ارسال کالا، تحویل خدمات و ایجاد صورت‌حساب است که باعث یکپارچگی هرچه بیشتر سازمان با مشتری می‌شود.

همچنین ارتباط یکپارچه‌ای با فعالیت‌های ماژول مالی (FICO) ، ماژول تحلیل سودآوری(Profitability Analyses)  و سایر ماژول‌های لجستیک مانندMM(Material Management)  و PP(Production Planning) برقرار می‌کند.

ماژول­ های نرم­ افزار SAP در بخش SD قابلیت پوشش نیازمندی‌های سازمان در حوزه فروش را از شرکت‌های پروژه محور تا شرکت‌های خرده‌فروش را دارد. ماژول SD در زمینه‌های زیر کاربرد دارد:

نگهداری اطلاعات و اطلاعات مشتریان بر اساس پارامترهای مختلف

در بسیاری از سازمان‌های فروش، مشتریان بر اساس معیارهای مختلف از جمله کلاس‌بندی‌های مرسوم در فروش، نماینده، فروشنده، توزیع‌ کننده و ناحیه‌بندی جغرافیایی، تقسیم‌بندی می‌شوند که برای همه این تقسیم‌بندی‌ها، در SAP امکاناتی در نظر گرفته شده است.

نگهداری اطلاعات و دسته‌بندی کالاهای فروش

در سیستم SAP ثبت و طبقه‌بندی اطلاعات کالاها بر اساس پارامترهای فروش مانند مالیات پذیری، کانال فروش، بخش‌های فروش، واحد فروش، مراتب محصولات و مواردی از این‌ قبیل قابل انجام است.

مدیریت فعالیت‌های قبل از ثبت فروش شامل استعلام و اعلام قیمت

مدیریت صحیح پیش‌فاکتورهایی که بین سازمان فروش و مشتری تا رسیدن به توافق نهایی از نظر تعداد و قیمت کالا مبادله می‌شود، توسط ماژول­ های نرم افزار SAP در بخش SD انجام می‌شود.

با ثبت این اسناد در سیستم می‌توان در مراحل بعدی، همه اسناد سفارش‌های فروش را به‌ دقت ایجاد داد. همچنین امکان گزارش‌گیری تعدادی و زمانی، از توافقانی که به سفارش واقعی منجر می‌شود، موجود است.

مدیریت فرایندهای فروش خاص

در ماژول­ های نرم­ افزار SAP می‌توان فرایندهای فروش خاص مانند سفارش‌های فروش امانی و همچنین فروش شخص ثالث و ارسال مستقیم کالا از تامین‌کننده به مشتری را پیاده‌سازی کرد.

Scheedule Agreement

 در بسیاری از سازمان‌ها، توافق‌های نهایی با مشتری بر اساس قیمت و تعداد کالا در بازه زمانی مشخصی، در قالب قراردادهای بلندمدت و کوتاه‌مدت تهیه می‌شود. قرارداد مبنایی برای فروش‌های آینده می­‌شود و تا زمان معتبر بودن قرارداد، اجازه این سفارش داده می‌شود.

نوع دیگری از قرارداد که به‌خصوص در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی کاربرد دارد، قرارداد با عنوان پیمان دارای زمان‌بندی است. در این قرارداد، مشتری پیش‌بینی و برنامه زمان‌بندی تحویل کالا (JIT) را به سازمان ارسال می‌کند و سازمان آن را مبنای برنامه‌ریزی تولید خود قرار داده و بر اساس آن تحویل قطعات را انجام می‌دهد.

  • مدیریت خریدوفروش بین دو شرکت: در SAP می‌توان میان شرکت‌های مختلف که از نظر حقوقی مجزا هستند، فرایند خرید و فروش را به‌ گونه‌ای مدیریت کرد که با ثبت یک سند واحد در یک شرکت، فرایند خرید و در شرکت دیگر فرایند فروش اتفاق بیفتد.
  • مدیریت فروش سرویس فروش‌هایی پروژه محور
  • مدیریت اسناد اعتباری در فروش صادراتی: در ماژول­‌های نرم­افزار SAP امکان پیاده‌سازی فرایند LC و مدیریت اطلاعات و کنترل اعتبارات در زمان ثبت سفارش فراهم شده است.
  • ایجاد سند حمل شامل محموله‌های ارسالی و حمل
  • مدیریت اعتبار مشتریان
  • مدیریت سفارش‌های برگشتی
  • فرایندهای مربوط به صدور، تعدیل و اصلاح صورت‌حساب فروش
  • سهمیه‌بندی فروش

ماژول ­های نرم­افزار SAP به چند دسته تقسیم می ­شوند؟

ماژول‌های نرم­افزار SAP به سه دسته اصلی ماژول‌های مدیریت لجستیک، مدیریت مالی و مدیریت سرمایه‌های انسانی تقسیم می‌شوند. ماژولار بودن SAP به‌ خوبی این امکان را برای مشتریان فراهم می‌کند تا بتوانند در مراحل مختلف ماژول‌ها را در سازمان خود مستقر کنند. انتخاب ماژول که به بهترین وجه متناسب با مجموعه مهارت‌ها و فعالیت‌های شما باشد بسیار مهم است.

انتخاب ماژول SAP برای آینده شغلی افراد اهمیت خاصی دارد. هر فردی متناسب با شغل خود باید مطمئن شود که ماژولی را انتخاب کرده که تقاضای بالایی داشته و فرصت‌های زیادی برای رشد ارائه کند.

باتوجه‌به تنوع ماژول­های نرم­افزار SAP  ، برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه ماژول موردنیاز برای فعالیت خود می‌توانید سوال خود را در بخش نظرات، با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

آیا ماژول­ های نرم‌افزار SAP در ایران هم قابل‌استفاده است؟

بله. این نرم‌افزار به‌صورت کامل همه استانداردهای مالی کشور را پوشش داده و در رابطه‌ با ارائه گزارشات هم گزارش‌های مالی مختص ایران از قبیل گزارشات فصلی خرید و فروش، گزارش امتناع و بسیاری دیگر از این نوع گزارش‌ها در این برنامه قابل‌ اجرا و استفاده است.

آیا SAP توانایی ارتباط با راهکارهای مختلف یک کسب‌وکار را دارد؟

SAP نه‌ تنها قابلیت ارتباط با هر سیستمی را به‌ صورت آنلاین و آفلاین دارد، بلکه برای ایجاد راهکارهای مختلف، گزینه‌­هایی در آن قرار داده شده است. مجموعه این قابلیت‌ها موجب شده تا SAP-ERP به یکی از بهترین سیستم‌ها تبدیل شود.

پیاده‌سازی ماژول­ های نرم‌افزار SAP برای چه مجموعه‌هایی لازم است؟

پیاده‌سازی ماژول­‌های نرم­افزار SAP برای سازمان‌ها، مجموعه‌ها و شرکت‌هایی که به دنبال بالا بردن سطح بهره‌وری سازمان خود هستند موردنیاز است. همچنین برای مدیرانی که دغدغه تصمیم‌گیری در لحظه با در نظر گرفتن داده‌های موجود در سازمان را دارند، استفاده از این برنامه بسیار مفید و کاربردی است.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//