راهنمای انتخاب ویدئو پروژکتور مناسب برای مدرسه

استفاده از ویدئو پروژکتور به منظور آموزش، از جمله راهکارهای موثر در روند پیشرفت در شیوه‌های آموزشی بوده که توانسته تحول بزرگی در این فرآیند به وجود آورد. به همین دلیل تنوع بالایی در روند طراحی ویدئو پروژکتورها در نظر گرفته شده است. در این حالت فاکتورهایی به منظور انتخاب ویدئو پروژکتور آموزشی لحاظ می‌شود که توجه به آن‌ها تاثیر گسترده‌ای در عملکرد بهتر این دستگاه خواهد داشت. به این منظور در ادامه قصد داریم به ارائه توضیحات بیشتر نسبت به پارامترهای انتخاب بهترین ویدئو پروژکتور آموزشی، انواع و قیمت این دستگاه بپردازیم.

فاکتورهای بهترین ویدئو پروژکتور آموزشی

در روند آموزش، استفاده از تکنولوژی می‌تواند به یادگیری بهتر کمک کند. ویدئو پروژکتورها هم نمونه‌ای از تکنولوژی قابل توجه در مسیر آموزش هستند که امروزه در تمامی مدارس هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از ویدئو پروژکتور برای مقاطع مختلف تحصیلی، دروس متفاوت و رشته‌های درسی گوناگون در مقاطع بالاتر کاربرد دارد و محدودیتی برای یک مقطع خاص و یا آموزش یک درس پیدا نمی‌کند.

گستردگی استفاده از این دستگاه سبب شده تا فاکتورهایی برای معرفی بهترین ویدئو پروژکتور مطرح شود که بخش‌های مختلف عملکردی این دستگاه را مورد بحث قرار می‌دهند. از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین این فاکتورها می‌توان به مواردی که در ادامه مورد بحث قرار داده شده اشاره کرد:

روشنایی ویدئو پروژکتور آموزشی

روشنایی و شدت نور مناسب در بحث نحوه کار با پروژکتور مدرسه، می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد تا سبب ناراحتی چشم دانش‌آموزان نشود. ویدئو پروژکتور‌ها با شدت نوری مختلف تصاویر را به نمایش می‌گذارند و عموما در صورت نوردهی بیشتر، امکان نمایش بهتر را فراهم می‌آورند؛ اما در مواردی جهت تنظیم نور مناسب، تاریکی بیشتر فضای داخلی می‌تواند به نمایش بهتر ویدئو پروژکتور آموزشی کمک کند.

این موضوع را در نظر داشته باشید که نور بیش‌ازحد پروژکتور می‌تواند به چشم آسیب برساند که حتی کنتراست بالای محیط با نور پروژکتور این موضوع را تشدید می‌کند. از این رو در روند انتخاب بهترین ویدئو پروژکتور آموزشی با لحاظ شدت نور آن، لازم است به مسئله میزان روشنایی محیط هم توجه داشته داشته باشید.

رزولوشن

کیفیت نمایش تصاویر و فیلم‌ها در ویدئو پروژکتور کلاسی به میزان رزولوشن این دستگاه بستگی پیدا می‌کند. در واقع رزولوشن یا همان پارامتر وضوح در تصاویر، می‌تواند به نمایش بهتر متون ریز در ویدئو پروژکتور کمک کند. با توجه به اینکه در ساختار ویدئو پروژکتورها از طیف گسترده‌ای از مقادیر رزولوشن‌ بهره گرفته شده است، در حین انتخاب می‌توانید با گزینش انواعی که رزولوشن بالایی دارند، کیفیت و عملکرد دستگاه را ارتقا دهید.

نسبت ابعاد

پارامتر بعدی می‌تواند در خصوص نسبت ابعاد برای نمایش تصاویر باشد. در این مورد باید گفت که نیاز شما در خصوص وسعت فضا، می‌تواند در انتخاب پروژکتورها با نسبت ابعاد متفاوت تاثیر بگذارد. در این زمینه شدت مستطیل بودن صفحه نمایش در پروژکتورهای مختلف متفاوت است.

پورت‌های ورودی ویدیو پروژکتور

پورت‌ها در ویدئو پروژکتور‌ به عنوان راه‌ ارتباطی عمل می‌کنند و اتصالات را در روند عملکرد این دستگاه برقرار می‌نمایند. از این رو تنوع در پورت‌های ورودی می‌تواند به عملکرد بهتر دستگاه مورد بحث کمک کند. پورت ورودی VGA و پورت HDMI، راه‌های ارتباطی را تشکیل می‌دهند. البته باید گفت که وجود پورت HDMI به نوع دستگاه پروژکتور بستگی پیدا می‌کند و ممکن است این مسیر ورودی در دستگاه وجود نداشته باشد.

لحاظ این پارامترها در کنار هم می‌تواند به شما در انتخاب بهترین گزینه جهت خرید ویدئو پروژکتور کمک کند. توجه داشته باشید که در این روند حتما نیازها و پتانسیل محیط را هم در نظر بگیرید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

انواع ویدئو پروژکتور

نوع فناوری و تکنولوژی‌ای که در ساختار ویدئو پروژکتورها به کار گرفته شده، سبب تعریف انواع برای این دستگاه می‌شود. به طوری که انواع ویدئو پروژکتور شامل 4 مدل است که در ادامه توضيحات مختصری نسبت به هر کدام ارائه شده:

ویدیو پروژکتور DLP

ویدئو پروژکتور DLP یا به عبارتی، Digital Light Processing Projector، از جمله بهترین گزینه‌ها برای کلاس درس و آموزش است. این ویدئو پروژکتور دارای پیکسل‌های متراکمی است که وضوح بالایی را در نمایش تصاویر به همراه می‌آورند. با این حال باید گفت که تعداد پیکسل‌ها در این نوع محدود است.

ویدیو پروژکتور LCD

ویدیو پروژکتور LCD که به طور کامل تحت عنوان Liquid Crystal Display معرفی می‌شود، از دیگر گزینه‌هایی است که در مراکز آموزشی کاربرد دارد و می‌تواند به واسطه نور مناسب و وضوح بیشتر، تصاویر را با کیفیت بهتری در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد.

ویدیو پروژکتور LED

گزینه دیگری که در تعریف انواع ویدیو پروژکتور مطرح می‌شود، مربوط به انواع LED است که از مزایای عملکردی بسیاری برخوردار بوده و می‌تواند برای مدت بیشتر و با کیفیت بهتر مورد استفاده قرار بگیرد. به همین دلیل علاوه بر مدارس هوشمند، برای سینماهای خانگی و یا اتاق‌های کنفرانس، از این نوع بهره گرفته می‌شود.

ویدیو پروژکتور LCoS

گزینه آخر مربوط به ویدیو پروژکتور LCoS است که عمدتا می‌توان گفت ترکیبی از مدل‌های LCD و DLP بوده و از جمله دیگر گزینه‌ها برای نمایش تصاویر با وضوح بالاست.

نحوه کار با پروژکتور مدرسه

سوالی که ممکن است در رابطه با پروژکتور مطرح شود، در خصوص نحوه کار با پروژکتور مدرسه است. این دستگاه با توجه به نوع اتصالی که دارد، می‌تواند در قسمت‌های سقفی و یا بخش‌های دیگر قرار بگیرد تا با تابش مستقیم نور به پرده مخصوص، به روند نمایش کمک کند. همانطور که گفته شد، در ساختار پروژکتورها از پورت‌های ارتباطی جهت برقراری اتصالات بهره گرفته می‌شود.

در خصوص ساختار و اجزای پروژکتور باید گفت که لنز، لامپ ویدئو پروژکتور، کانکتور، کانکتور LAN، منبع تغذیه، بلندگو، پنل کنترل و کنترل، اجزایی هستند که در کنار هم به عملکرد پروژکتور کمک می‌کنند. در روند عملکرد پروژکتورها باید گفت که اتصال سیستم به کابل مربوط به پروژکتور، می‌تواند سبب انتقال صفحه نمایش سیستم به پرده نمایش پروژکتور شود.

در این روند تدریس به شیوه ساده‌تری رخ داده و می‌توان بدون استفاده از هر گونه کاغذ و یا ماژیک جهت توضیح در تخته، تمامی متون را در پرده نمایش به تصویر کشید. از طرفی نمایش تصاویر و حتی فیلم‌های درسی هم امکان‌پذیر خواهد شد. دیتا پروژکتور مدارس هوشمند می‌تواند با انتقال داده‌های موجود در سیستم به پرده نمایش، تصاویر را در ابعاد بزرگ‌تر و با وضوح بهتر به نمایش بگذارد. به همین دلیل پروژکتور آموزشی می‌تواند مشکلات تدریس را برطرف کند.

قیمت پروژکتور برای کلاس درس

با توجه به اینکه ویدئو پروژکتورها در انواع مختلف توسط برندهای متفاوتی تولید می‌شوند، بالطبع دارای بازه قیمت متفاوتی هستند. در نتیجه می‌توانید با لحاظ نیازهای خود در کنار قیمت ویدئو پروژکتور برای کلاس درس، گزینه مناسبی را خریداری کنید. در این بین یکی از سوالات پرتکرار افراد مربوط به بحث اینکه “ویدئو پروژکتور چه مارکی خوبه؟” خواهد بود!

ویدئو پروژکتور اپسون از جمله برندهایی است که عموما به عنوان ویدئو پروژکتور آموزشی انتخاب می‌شود. به علاوه برندهای دیگری چون اپتما هم در میان انواع مارک‌های محبوب پروژکتور قرار می‌گیرند. در نتیجه انتخاب مارک پروژکتور به پارامترهای لحاظ شده در عملکرد این دستگاه بستگی خواهد داشت.

در روند خرید ویدئو پروژکتور به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

ویدئو پروژکتوری که برای آموزش و تدریس انتخاب می‌کنید، باید از برخی خصوصیات برخوردار باشد. از این رو پارامترهایی که لازم است حین انتخاب و خرید ویدئو پروژکتور لحاظ کنید، به طور کلی شامل مواردی می‌شوند که در ادامه ذکر شده:

•کیفیت و اصالت برند

•رزولوشن بالا

•کنتراست رنگی در راستای نمایش بهتر

•ابعاد متناسب با فضای کلاس

•نسبت ابعاد مناسب (نسبت طول به عرض)

•شدت روشنایی مناسب

•تعداد ورودی و خروجی‌های کاربردی

مزایای استفاده از ویدئو پروژکتور مدارس

با در نظر داشتن شرایطی که امروزه برای آموزش لحاظ می‌شود، طبیعتا مزایای مختلفی برای این تکنولوژی آموزشی لحاظ می‌شود. از جمله قابل توجه‌ترین این مزایا، می‌توان به مواردی که در ادامه مورد بحث و بررسی قرار گرفته شده اشاره کرد:

سهولت و کیفیت تدریس

قطعا یکی از روشن‌ترین مزایایی که برای ویدئو پروژکتورهای درسی مطرح می‌شود، مربوط به سهولت هر چه بیشتر روند تدریس است. استفاده از ویدئو پروژکتور می‌تواند با حذف نیاز برای ارائه تصویر‌های کاغذی یا نمایش در تخته، سهولت ارائه اطلاعات تصویری و متنی را برای معلمان ساده‌تر کند. از این رو برای یک مقطع خاص تحصیلی و یا یک رشته خاص کاربرد ندارد. بلکه می‌توان برای تمامی دروس از این تکنولوژی بهره گرفت.

اتصال به سیستم و امکان اجرای تصاویر و ویدئوها، روند تشریح و توضیح را ساده‌تر می‌کند. به همین سبب ارائه کنفرانس و یا آموزش دروس، بدون هر گونه مشکل از بابت نمایش تصاویر مختلف صورت می‌گیرد.

صرفه‌جویی در زمان

از آنجایی که به کارگیری پروژکتور می‌تواند مشکلات مربوط به تدریس با وایت‌برد و نمایش تصاویر از روی کتاب را حذف کرده و به واسطه اتصال به سیستم، تمامی عملکردهای مربوط به تدریس را در ارائه خلاصه کند، زمان به مراتب کمتری نسبت به دیگر شیوه‌های سنتی و قدیمی صرف خواهد کرد. از این رو فرصت بیشتری برای رفع اشکال دانش‌آموزان باقی خواهد ماند. در نتیجه باید گفت یکی از مزایای قابل توجه در عملکرد ویدئو پروژکتور، مربوط به سرعت تدریس است.

استفاده در فعالیت‌های گروهی

ویدئو پروژکتور به سبب نمایش عمومی، برای اشتراک‌گذاری ایده‌ها و نیز همکاری دانش‌آموزان در فعالیت‌های گروهی، می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد. به علاوه این ویژگی سبب شده تا از ویدئو پروژکتور حتی برای جلسات مدیران و ارائه بهتر کنفرانس‌ها و مقالات بهره گرفته شود. به گونه‌ای که استفاده از این دستگاه می‌تواند روشی برای یادگیری تعاملی باشد.

یادداشت‌برداری آسان

به سبب کیفیت نمایشی‌ای که ویدئو پروژکتورها دارند، دید بهتری برای دانش‌آموزان حاصل شده و نکته برداری و یادداشت از روی جزوه به اشتراک گذاشته شده ساده‌تر خواهد شد. به همین دلیل گفته می‌شود که وجود این تکنولوژی آموزشی، عاملی برای یادگیری بهتر، ارتقاء سطح تدریس و نیز استفاده بهتر از زمان کلاس خواهد بود.

مجموعه آی پروژکتور

با توجه به آنچه که در رابطه با تاثیر و لزوم وجود ویدئو پروژکتور در روند آموزشی گفته شد، طبیعتا خرید ویدئو پروژکتور از یک بستر معتبر، می‌تواند خیال شما را از بابت کیفیت و عملکرد این دستگاه راحت کند. مجموعه آی پروژکتور به عنوان یکی از فروشگاه‌های اینترنتی مطرح در این زمینه، از جمله گزینه‌هایی است که می‌توان برای خرید ویدئو پروژکتور به آن مراجعه کرد. فعالیت این مجموعه در زمینه فروش و خدمات پس از فروش برندهای مطرح ویدئوپروژکتور بوده و سال‌هاست که در این زمینه فعالیت دارد.

ارائه انواع ویدئو پروژکتور‌ها با تنوع در برند، عاملی برای برخورداری از گزینه‌های بیشتر جهت انتخاب درست است. برندهایی چون اپسون، پاناسونیک، اپتما، بنکیو، ویوسونیک، شیائومی و مواردی از این دست، همگی نمونه‌هایی از برندهای پرطرفدار و باکیفیت ویدئو پروژکتور هستند که توسط مجموعه آی پروژکتور ارائه می‌شوند.

از طرفی از دیگر عواملی که سبب محبوبیت هر چه بیشتر این مجموعه شده، مربوط به امکان خرید بدون واسطه و در نتیجه مناسب است. به گونه‌ای که مجموعه آی پروژکتور کالا را به طور مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای به دست مشتریان می‌رساند. از این رو در کنار خرید باکیفیت و قیمت مناسب، امکان مقایسه و بررسی در روند انتخاب حاصل می‌شود.

در صورتی که شما هم به دنبال خرید ویدئو پروژکتور از یک مجموعه قابل اعتماد هستید، با مراجعه به سایت آی پروژکتور می‌توانید محصولات مختلفی که در این مجموعه در نظر گرفته شده را مورد بازدید قرار دهید و بسته به فاکتورهای مطرح در روند گزینش، دستگاه مورد نیاز خود را انتخاب نمایید.

نتیجه گیری

ویدئو پروژکتور به عنوان یکی از کاربردی‌ترین محصولاتی که امروزه در زمینه‌های آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از تنوع بالایی در عملکرد برخوردار است. با توجه به اینکه در حال حاضر سیستم آموزشی به تکنولوژی و هوشمندسازی روی آورده است، طبیعتا خرید ویدئو پروژکتور هم به یکی از قابل‌ توجه‌ترین فاکتورهای آموزشی توسط موسسات و مدارس تبدیل شده است. به همین دلیل انتخاب درست با توجه به فاکتورهایی چون تناسب ابعاد نمایشگر ویدئو پروژکتور با محیط، کنتراست رنگی مناسب، وضوح و روشنایی، رزولوشن بالا، ابعاد ایده‌آل برای تدریس و مواردی از این دست، می‌تواند تاثیر به سزایی در روند تدریس افراد داشته باشد.

سلب مسئولیت: ایده آل تک صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//