راهنمای انتخاب کمپرسورهای صنعتی | صفر تا صد

کمپرسورهای صنعتی از ابزارهای حیاتی در صنایع مختلف هستند. این کمپرسورها برای فشرده کردن هوا و افزایش فشار آن به کار می‌روند و در بسیاری از صنایع مانند صنایع نفت و گاز، خودروسازی، صنایع شیمیایی، فلزی و… استفاده می‌شوند. کمپرسورهای صنعتی معمولاً دارای قدرت بالا و ساختار پیچیده تری نسبت به کمپرسورهای خانگی هستند. این کمپرسورها معمولاً دارای چندین پیستون یا اسکرو هستند که برای فشرده کردن هوا و افزایش فشار آن به کار می‌روند. در ادامه قصد داریم، دو مورد از معروف ترین آنها را معرفی کنیم.

معرفی شرکت بیتزر

بیتزر یک شرکت آلمانی است و تاریخچه به سال 1934 میلادی باز می‌گردد، این شرکت توسط فردی به مارتین بیتزر تاسیس شد و فعالیت های بسیار توانست به یکی از شرکت های قدرتمند و پولساز اروپایی تبدیل شود؛ در ابتدای کار تنها کمپرسورهای رفت و برگشتی (سیلندری) در این شرکت تولید میشد، اما با گذشت زمان در سال 1959 این شرکت توانست با استفاده از متخصصان، طراحان و کارگران ماهر خود که حدود 206 نفر بودند پیشرفت کنند و جزء یکی از تولیدکنندگان مطرح تجهیزات برودتی در سراسر دنیا شوند و تا به امروز که انواع محصولات را تولید می‌کنند این پیشرفت رو به افزایش است.

کمپرسور بیتزر

کمپرسور بیتزر آلمان یکی از محصولات معروف در صنعت کمپرسورهای صنعتی است. این کمپرسورها با قدرت بالا و ساختار پیچیده‌ای که دارند، برای فشرده کردن هوا و افزایش فشار آن به کار می‌روند. کمپرسور بیتزر با توجه به نوع کاربرد، در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود.

دو مدل مطرح و پر استفاده برای این کمپرسورها وجود دارد که با نام های اسکرو و پیستونی شناخته می‌شوند.

کمپرسور پیستونی بیتزر

این مدل کمپرسورها به صورت رفت و برگشتی هستند و با استفاده از سیلندرهای مختلف، کار می‌کنند؛ روش کار این کمپرسورها به این گونه است که ابتدا دریچه باز می‌شود و کمی مبرد را وارد می‌کند، سپس دریچه آن بسته می‌شود و پیستون به سمت بالا حرکت می‌کند و مبرد متراکم شده و فشار افزایش پیدا می‌کند.

کمپرسور اسکرو بیتزر

کمپرسورهای اسکرو از دو قسمت نر و ماده تشکیل شده‌اند که به آنها اصطلاحا روتور گفته می‌شود، این روتورها توسط دو چرخ دنده حرکت می‌کنند و مبرد نیز از دریچه های ورودی وارد محفظه می‌شود، بعد از هر بار چرخش روتورها، مبرد بین محفظه ها قرار می‌گیرد و با فشار به وجود آمده متراکم می‌شود.

کمپرسور دانفوس

کمپرسور دانفوس در صنایع مختلفی مانند صنایع نفت و گاز، خودروسازی، صنایع شیمیایی و فلزی استفاده می‌شود. در صنایع نفت و گاز، کمپرسورهای دانفوس برای فشرده کردن گازهای طبیعی و انتقال آنها به خطوط لوله استفاده می‌شوند. همچنین، در صنایع خودروسازی، کمپرسورهای دانفوس برای فشرده کردن هوای لاستیک‌ها و رنگ‌پاشی خودروها استفاده می‌شوند.

کمپرسور دانفوس با دقت و کیفیت بالا تولید می‌شود و از قطعات با کیفیت برای ساختار داخلی آن استفاده می‌شود. همچنین، این کمپرسورها با توجه به نوع کاربرد، در مدل‌های مختلفی از جمله پیستونی، اسکروی و چند مرحله‌ای تولید می‌شوند. در ادامه انواع مدل های کمپرسور را معرفی خواهیم کرد.

کمپرسور اسکرال دانفوس

کمپرسور اسکرال دانفوس از جمله تجهیزاتی است که کاربردهای گسترده ای در سیستم های برودتی، تهویه و تبرید و همچنین در مصارف خانگی و صنعتی کاربرد دارد. از مزایای این کمپرسور می‌توان به نصب سریع و آسان آن اشاره کرد.

کمپرسور پیستونی دانفوس

کمپرسورهای پیستونی دانفوس که با نام منیروپ نیز شناخته می‌شوند از نوع هرمتیک بوده و در سه مدل MT،MTZ  و NTZ تولید و عرضه می‌شوند که البته همین 3 مدل به دسته های مختلف تقسیم می‌شوند. از ویژگی های این مدل می‌توان به طول عمر و راندمان بالا اشاره کرد.

گازهای مبرد

یکی از موارد ضروری برای راه اندازی یک سیستم تبرید، گازهای مبرد هستند؛ کمپرسورهایی که نام برده شدند، همگی از گازهای مبرد جهت خنک سازی استقاده می‌کنند، از جمله گازهای مبردی که می‌توان به آنها اشاره داشت، عبارت اند از:

  • گاز R22
  • گاز R404a
  • گاز مبرد R410a

یکی از انواع گازهایی که معمولا در مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گاز R134a است که عموما با نام گاز کولر نیز شناخته می‌شود. ممکن است پیش از خرید گاز کولر با برندهای مختلفی روبه رو شوید و شما هم کمی سردرگم شوید، یکی از برندهای مطرحی که در این حوزه در حال فعالیت است، برند آیسکن (Icecon) می‌باشد که جزء محبوب ترین برندهای تولید کننده گازهای مبرد در انواع مختلف می‌باشد.

سخن پایانی

کمپرسورهای مختلف با برندهای متنوعی مناسب برای سیستم های تبرید و سردخانه ها وجود دارند که در این مقاله چندین مورد از مشهورترین آنها را معرفی کردیم و ویژگی های هر کدام را به تفکیک بررسی کردیم، امیدواریم که توانسته باشیم به شما در کسب اطلاعات جدید کمک کنیم.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//