معرفی سیستم عامل HyperOS شیائومی

کمپانی مشهور شیائومی همیشه در رقابت با بزرگترین برندهای حوزه دستگاه‌ها و گوشی‌های هوشمند در تلاش بوده تا امکانات جدید و منحصربه‌فردی ارائه دهد. این ‌بار نیز یک سیستم عامل انسان محور، برای اتصال دستگاه‌های شخصی، خودروها و محصولات هوشمند خانه به نام «HyperOS» را در یک اکوسیستم هوشمند طراحی کرده است. با ما همراه شوید تا در ادامه این مطلب با این دستاورد جدید شیائومی بیشتر آشنا شوید.

معرفی سیستم عامل HyperOS

شیائومی، لانچ ایونت 2023 خود را با موضوع «جهش فراتر از لحظه» برگزار کرد و در آن سیستم عامل هایپر او اس (HyperOS) خود را معرفی کرد. این سیستم عامل، یک نوع کاملا جدید است که بر روی AOSP پروژه متن باز اندروید (متفاوت با اندروید گوگل) ساخته شده است. HyperOS شیائومی، اکوسیستم هوشمند دستگاه‌های شخصی، خودروها و محصولات خانگی شیائومی را تقویت خواهد کرد. شیائومی توسعه HyperOS را در سال 2017 آغاز کرده بود.

شیائومی بر روی گوشی‌های تازه راه‌اندازی شده سری 14، ساعت S3 شیائومی، تلویزیون اس پرو 85 اینچی مینی ال ای دی و سایر دستگاه‌های موجود خود در بازار از جمله دستگاه‌های Redmi، این سیستم عامل را از پیش نصب کرده است.

قابلیت‌های HyperOS شیائومی

برخی از قابلیت‌های HyperOS شیائومی شامل موارد زیر است:

  • یک رابط کاربری جدید که سبک‌تر، روان‌تر و شهودی‌تر از MIUI است.
  • بازسازی سطح پایین که عملکرد، پایداری و سازگاری این سیستم عامل را بهینه می‌کند. این نوآوری، سیستم فایل، مدیریت حافظه، زیرسیستم تصویربرداری، سیستم شبکه و زمان بندی وظایف را بهبود بخشیده است.
  • اتصال هوشمند که همگام سازی و تعامل یکپارچه داده‌ها را در بین دستگاه‌ها امکان‌پذیر می‌کند. دارای یک چارچوب HyperConnect است که از بیش از 200 محصول از اکوسیستم هوشمند شیائومی، از جمله گوشی‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند، تلویزیون‌ها، دوربین‌ها، سیستم‌های صوتی و خودروهای الکتریکی پشتیبانی می‌کند.
  • هوش فعال که از هوش مصنوعی برای بهبود تجربه کاربر استفاده می‌کند. متن تولید شده توسط هوش مصنوعی، جستجوی تصویر، تبدیل doodle به نقاشی و سایر ویژگی‌های هوشمند را ارائه می‌دهد.
  • امنیت سراسری که از داده‌ها و حریم خصوصی کاربر محافظت می‌کند. همچنین رمزگذاری، مدیریت مجوز و سایر پروتکل‌های امنیتی را پیاده سازی می‌کند.

قابلیت های هایپر او اس شیائومی

تمرکز این تکنولوژی بر چهار هدف اصلی (Refactoring) سطح پایین، اتصال هوشمند متقاطع، هوش فعال و امنیت End-to-End یا سراسری است که نوید یک تجربه کاملا جدید را به کاربران خود می‌دهد. در ادامه به توضیح این چهار مورد خواهیم پرداخت:

Refactoring سطح پایین

بنا‌بر گفته مدیران شیائومی، هسته سیستم HyperOS توسط لینوکس و سیستم خودتوسعه یافته Xiaomi Vela شکل گرفته است. Xiaomi Vela، یک پلتفرم نرم افزار اینترنت اشیا برای محصولات مصرف‌کننده اینترنت اشیا است. این پلتفرم به طور مستقل توسط شیائومی توسعه یافته و مبتنی بر سیستم عامل متن‌باز NuttX است.

لایه زیرین HyperOS شیائومی، از بیش از 200 پلتفرم پردازنده و بیش از 20 سیستم فایل استاندارد پشتیبانی می‌کند که صدها نوع دستگاه و هزاران SKU را پوشش می‌دهد. HyperOS به‌طور طبیعی سبک وزن است و در تلفن‌های هوشمند تنها 8.75 گیگابایت را اشغال می‌کند که پیشرفت بسیار قابل‌توجهی نسبت به سایر رقبا محسوب می‌شود.

HyperOS شیائومی، دارای قابلیت‌ زمان‌بندی دقیقی است که می‌تواند سخت‌افزار و وظایف مختلف را در سناریوهای پیچیده، به‌دقت مدیریت کند. این امر از طریق ابزارهای فنی مانند تنظیم اولویت رشته پویا و ارزیابی چرخه وظیفه پویا به دست می‌آید که منجر به عملکرد بهینه و راندمان بالا می‌شود.

اجرای بازی‌های پر مصرف بر روی گوشی‌های هوشمند مجهز به HyperOS Xiaomi باعث می‌شود نرخ فریم پایدارتر و مصرف انرژی کمتری داشته باشد. تقسیم کار در چندین واحد محاسباتی، از پردازش مشارکتی پشتیبانی می‌کند و عملکرد سخت افزار را به حداکثر می‌رساند. علاوه بر این،HyperOS  دستخوش بازسازی گسترده‌ای در ماژول‌های فنی، از جمله سیستم فایل، مدیریت حافظه، سیستم تصویربرداری و سیستم شبکه شده است؛ که همگی با هدف مهار و بهینه‌سازی کارآمد قابلیت‌های سخت‌افزاری مختلف دستگاه‌ها و در نتیجه ارائه عملکرد بهینه برنامه‌ریزی شده‌اند.

اتصال هوشمند متقاطع  HyperConnect

HyperOS محدودیت‌های معماری سیستم‌های معمولی را از بین می‌برد. در هسته خود، چارچوب ابتکاری اتصالات هوشمند متقاطع، HyperConnect، حرف اول را می‌زند. اکنون کاربران می‌توانند به طور فعال تقریبا کل مجموعه دستگاه‌های متصل خود را کنترل کنند. همچنین به آن‌ها این امکان را می‌دهد که بدون زحمت، فضا و دستگاه‌های متصل خود را از هر نقطه، چه در خانه، چه در جاده یا در دفتر، نظارت کنند. این امر نوید دهنده عصر جدیدی از راحتی و کارایی برای کاربران است زیرا آن‌ها به‌طور منسجم همه دستگاه‌های شیائومی خود را شناسایی و مدیریت خواهند کرد.

HyperOS به نرم افزار اجازه می‌دهد تا با نیازهای کاربر سازگار شود. برای مثال می‌توانید در حین کنفرانس ویدیویی به‌طور همزمان منابع دوربین را تغییر دهید؛ از طریق گوشی خود دوربین‌های خودرو را مدیریت کنید؛ زمانی که از تبلت یا لپ تاپ استفاده می‌کنید به دوربین عقب گوشی هوشمند خود دسترسی داشته باشید و حتی تبلت خود را از طریق تلفن هوشمند خود به اینترنت متصل کنید. علاوه بر این، برنامه‌ها، محتوای کلیپ‌بورد و اعلان‌ها را نیز می‌توان در صورت نیاز به آسانی بین دستگاه‌های مختلف کاربر انتقال داد.

هوش فعال: برای درک اهداف کاربر

در عصر اینترنت اشیا، اتصال بین دستگاه‌ها و یکپارچه‌سازی قابلیت‌ها ضروری است. شیائومی با ترکیب زیرلایه سیستم هوش مصنوعی که از فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند و باعث عملکرد فعال دستگاه‌ها می‌شود؛ قدمی فراتر در این حوزه برداشته است. HyperMind مرکز شناختی اکوسیستم دستگاه‌های شیائومی است که ارتباطات بین دستگاهی پیشگام را وارد عصر «هوش فعال» می‌کند.

این ویژگی دستگاه‌ها را قادر می‌سازد تا به‌طور فعال نیازهای کاربر را درک کرده و براساس آن عمل کنند. همچنین از چهار قابلیت ادراکی دستگاه‌ها (درک محیط، بینایی، صدا و رفتار) استفاده می‌کند تا نیازهای کاربر را بیاموزد و دستگاه‌ها را به‌طور خودکار با نیازهای آن‌ها تطبیق دهد.

به عنوان مثال، اگر کاربر همیشه با باز کردن قفل درب هوشمند خود، چراغ اتاق نشیمن را روشن کند؛ HyperMind پس از یادگیری این الگو، بعد از اجازه گرفتن از کاربر، به طور خودکار اتاق را روشن می‌کند. این نوآوری اتصال چند دستگاهی پیچیده را ساده می‌کند و کاربران را قادر می‌سازد تا از راحتی اتصال دستگاه، بدون نیاز به درک منطق پیچیده یا مکانیسم‌های راه‌اندازی لذت ببرند.

دستیار هوش مصنوعی شیائومی اکنون کارهایی مانند تولید گفتار و خلاصه‌سازی مقاله را امکان‌پذیر می‌کند. ویژگی زیرنویس همزمان برای تبدیل مکالمات کنفرانس ویدیویی به یادداشت و خلاصه‌های هوشمندانه جلسات، بهبود یافته است. کاربران می‌توانند از عبارات گفتاری برای جستجوی تصاویر در آلبوم عکس خود و ایجاد تصاویر هوش مصنوعی بر اساس پرتره‌های موجود استفاده کنند. علاوه بر این، برنامه‌های شخص ثالث می‌توانند از پتانسیل زیرسیستم هوش مصنوعی مانند درک اسناد از طریق اسکرین‌شات‌ها در WPS بهره ببرند.

امنیت End-to-End 

در شیائومی، حریم خصوصی و امنیت کاربر سنگ بنای تمام تجربیات کاربر است و کمپانی متعهد به بهبود مستمر در این زمینه است. TEE خود توسعه یافته ایزوله شیائومی، که بر روی سخت‌افزار اختصاصی کار می‌کند؛ به‌منظور حفاظت از اطلاعات حساس ساخته شده است. این برنامه طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های امنیتی را در گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های  AIoTمانند بیومتریک، رمز عبور و قفل صفحه پوشش می‌دهد.

HyperOS شیائومی تمرکز اصلی خود را روی امنیت قرار می‌دهد و چتر محافظ خود را نه تنها به دستگاه‌‌های جداگانه بلکه به ماژول‌های امنیتی متصل نیز گسترش می‌دهد. این TEE مبتنی بر ماژول امنیتی بهم پیوسته، اعتماد متقابل را بین دستگاه‌های داخل شبکه تضمین می‌کند. برای محافظت بیشتر از کل شبکه، HyperOS  شیائومی از رمزگذاری End-to-End برای انتقال داده بین دستگاه‌ها استفاده می‌کند.

نکاتی درباره سیستم‌عامل  HyperOS

هایپر او اس شیائومی

شیائومی برای اطمینان از قابلیت فعالیت در عصر اینترنت اشیا، با چالش‌هایی مواجه شد و برای مقابله با این چالش‌ها، توسعه HyperOS را آغاز کرد. این فناوری دارای زبان طراحی مدرن و ساده و مجموعه‌ای از ویژگی های نوآورانه است که قابلیت استفاده دستگاه‌های شیائومی را افزایش می‌دهد. این سیستم عامل، امکان سوئیچینگ یکپارچه دستگاه و دسترسی از راه دور به داده‌ها و برنامه‌ها را فراهم می‌کند.

HyperOS شیائومی یک سیستم عامل کارآمد بر اساس پروژه متن باز اندروید (AOSP) است. این بدان معناست که به خدمات اندروید گوگل وابسته نیست و می‌توان آن را بر اساس نیازهای خاص شیائومی تنظیم کرد. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که بر روی دستگاه‌هایی با سخت‌افزار کم‌قدرت هم کار کند و این امر، آن را به انتخاب خوبی برای دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه شیائومی تبدیل می‌کند. HyperOS از قبل، روی گوشی‌های هوشمند شیائومی 14 نصب می‌شود و اتصال هوشمند را با HyperConnect و Hypermind شیائومی تضمین می‌کند.

مقایسه HyperOS با MIUI

سیستم عامل HyperOS کاربر پسندتر، شهودی و کاربردی‌تر از MIUI طراحی شده است. در واقع این سیستم به نوعی نسخه اصلاح شده MIUI است؛ که با بارگذاری سریع‌‌تر برنامه، حفظ بهتر حافظه پس زمینه، کاهش تاخیر دیسک و انیمیشن‌های روان‌تر، عملکرد دستگاه را افزایش می‌دهد. سیستم‌عامل HyperOS سبک‌تر و سریع‌تر از MIUI است و همانطور که اشاره شد اندازه این سیستم در مقایسه با MIUI 14 با 13.09 گیگابایت، بسیار کم‌تر است. همچنین دارای یک رابط کاربری کاملا جدید خواهد بود. این رابط کاربری در ظاهر شبیه به MIUI است اما تفاوت‌های جالبی نیز خواهد داشت.

دستگاه‌های سازگار با  HyperOS

ثبت نام برای نسخه داخلی HyperOS در تاریخ 26 اکتبر 2023، آغاز شد و عرضه رسمی آن نیز برای دسامبر 2023 برنامه‌ریزی شد. دستگاه‌های واجد شرایط، شامل گوشی‌های Xiaomi 14 و Xiaomi 14 Pro، گوشی Redmi K60 Ultra  و سایر دستگاه‌های Xiaomi و Redmi مانند ساعت  Xiaomi Watch S3، Xiaomi Pad 6 Max 14، Xiaomi TV S Pro 65، Xiaomi TV S Pro 75، TV S Pro 85 تلویزیون‌های  MiniLED، بلندگوی صدای شیائومی و دوربین هوشمند شیائومی  پرو3 هستند.

HyperOS هنوز در دست توسعه است؛ اما شیائومی قصد دارد در آینده این فناوری را برای دستگاه‌های بیشتری عرضه کند. به‌تازگی نیز فهرستی از دستگاه‌های سازگار با این سیستم عامل منتشر شده که نشان می‌دهد کاربران زیادی از مجموعه‌های مختلف، می‌توانند به مزایای آن دسترسی داشته باشند. این فهرست را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

سری شیائومی (اندروید 14) سری  Redmi(اندروید 14) سری پوکو (اندروید 14)
شیائومی 13 Redmi K60 Ultra Poco M6 Pro 5G
شیائومی 13 پرو Redmi K60 Pro Poco F4 GT
Xiaomi 13T Redmi K60 Poco C55
Xiaomi 13T Pro Redmi K50 Ultra X4 GT
Xiaomi 13 Ultra Redmi K50 Pro Poco M4 5G
Xiaomi Civi 2 / 13 Lite Redmi K50 Poco X5 5G
Xiaomi Mi Mix Fold 3 Redmi K50G Poco X5 Pro 5G
Xiaomi 12T Redmi K40 Pro / Pro+ Poco M5
شیائومی 12 پرو Redmi Note 13 5G Poco F5 Pro
شیائومی 12 Redmi Note 13 Pro 5G Poco F5
شیائومی 12 اس Redmi Note 13 Pro+ 5G اندروید13
شیائومی 12 اس پرو Redmi Note 12 5G Poco X3 GT
Xiaomi 12S Ultra Redmi Note 12 Pro 5G / Pro+ 5G Poco F3 GT
Xiaomi 12 Pro Dimensity Edition Redmi Note 12S Poco F3
Xiaomi 12T Pro Redmi Note 12 4G Poco F4
Mi 11X Pro Redmi Note 12 4G NFC Poco M4 Pro 4G
Xiaomi 11T Redmi K50i Poco M4 Pro 5G
شیائومی 11 تی پرو Redmi 10 5G / 11 Prime 5G Poco X4 Pro
Mi 11i Global Redmi 11 Prime 4G
شیائومی پد 5 پرو 12.4 Redmi Pad
شیائومی پد 6 Redmi Pad SE
شیائومی پد 6 پرو Redmi Note 12 Turbo
Xiaomi 11 Lite 5G NE Redmi Note 12R
اندروید 13 Redmi 12C
شیائومی 12 ایکس Redmi 12 4G
Mi 11X Redmi 12 5G
Xiaomi Mi Mix Fold 2 اندروید 13
Xiaomi 11i / Hypercharge Redmi K40
Xiaomi 11i 5G Redmi K40S
شیائومی پد 5 Redmi Note 11 Pro+ 5G
شیائومی پد 5 پرو 5G Redmi Note 11
Mi 10S Redmi Note 11 NFC
Redmi Note 11S
Redmi 10 / Prime
Redmi 10C / 10 Power

کلام آخر

مدتی بود که شیائومی قصد داشت MIUI را با سیستم عامل جدیدتری جایگزین نماید. سیستم عامل HyperOS به شیائومی توانایی بیشتری برای  رقابت با برندهای بزرگ جهانی خواهد داد و سبب هماهنگی تمامی محصولات این کمپانی خواهد شد. فناوری‌ هایپر‌او ‌اِس، یک حرکت مهم رو به جلو در چشم‌انداز استراتژیک شیائومی، برای ارائه اکوسیستم هوشمند «انسان، ماشین، خانه» است.

امتیازی به این نوشته بدهید
منبع www.mi.com indiatoday.in cnbc.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//