آیفون ۱۶: چه تغییراتی در طراحی، دوربین و صفحه نمایش خواهیم دید؟

اپل در سال  ۲۰۲۳ مدل‌های آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پرو را معرفی کرد. اما طبق شایعات، در حال حاضر به دنبال خط تولید آیفون ۱۶ برای سال ۲۰۲۴ هستند. طبق شنیده‌ها آیفون ۱۶ تغییرات عمده‌ای را به همراه خواهد داشت. البته انتظار می رود مدل‌های آیفون ۱۶ در سپتامبر ۲۰۲۴ عرضه شوند و هنوز زمان زیادی برای تغییر برنامه‌های اپل وجود دارد؛ بنابراین این شنیده‌ها ممکن است با به‌روزرسانی طراحی مدل‌های آینده آیفون توسط اپل تغییر کنند. ما در این مطلب، به تمام اطلاعاتی که تاکنون در این‌باره بیان شده است؛ خواهیم پرداخت.

بررسی تفاوت‌های آیفون 16 با مدل‌های پیشین

طبق آنچه در خبرگزاری‌های مختلف بیان شده است؛ احتمال اینکه مدل جدید آیفون در ویژگی‌های مختلف خود با پیشرفت و تغییرات قابل توجهی مواجه شود بسیار بالاست. این ویژگی‌ها را به تفکیک بررسی می‌کنیم:

تغییرات در ابعاد و اندازه گوشی

ابعاد آیفون 16

بر اساس گفته‌های منابع متعدد، احتمالا آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس دارای اندازه صفحه نمایش بزرگ‌تری باشند. آیفون 16 پرو دارای صفحه نمایشی با اندازه 6.27 اینچ (گرد تا 6.3) خواهد بود. در حالی‌که انتظار می‌رود آیفون 16 پرو مکس دارای صفحه نمایشی با اندازه 6.85 اینچ (گرد به 6.9) باشد. با افزایش اندازه نمایشگر، ابعاد بدنه آیفون نیز افزایش می‌یابد.

انتظار می‌رود که هر دو مدل، بلندتر و پهن‌تر از مدل‌های آیفون 15 پرو باشند و با وجود اینکه ضخامت آن‌ها یکسان باقی می‌ماند؛ وزنشان به دلیل اندازه بزرگ‌تر، کمی افزایش خواهد یافت. البته تغییرات اندازه به مدل‌های آیفون 16 پرو محدود می‌شود و مدل‌های آیفون 16 هم‌اندازه مدل‌های آیفون 15 خواهند بود. در جدول زیر ویژگی‌های احتمالی آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو مقایسه شده است:

ویژگی آیفون 15 پرو آیفون 16 پرو
ضخامت 8.25 میلی‌متر 8.25 میلی‌متر
ارتفاع 146.6 میلی‌متر 149.6 میلی‌متر
عرض 70.60 میلی‌متر 71.45 میلی‌متر
صفحه نمایش 6.1 اینچی (155.38 میلی‌متر) 6.3 اینچی (159.31 میلی‌متر)
وزن 187 گرم 194 گرم

جدول زیر مربوط به مقایسه ویژگی‌های احتمالی آیفون 16 پرو مکس با مدل آیفون 15 پرو مکس است:

ویژگی آیفون 15 پرو مکس آیفون 16 پرو مکس
ضخامت 8.25  میلی‌متر 8.25 میلی‌متر
ارتفاع 159.9 میلی‌متر 163.0 میلی‌متر
عرض 76.70 میلی‌متر 77.58 میلی‌متر
صفحه نمایش 6.7 اینچی (169.98 میلی‌متر) 6.9 اینچی (174.06 میلی‌متر)
وزن 221 گرم 225 گرم

فناوری نمایش

پنل‌های OLED آیفون 16 می‌توانند از فناوری میکرولنز (micro-lens) برای بهبود روشنایی و کاهش مصرف انرژی استفاده کنند. آرایه‌های میکرولنز یا MLA از یک الگوی یکنواخت از میلیاردها لنز در داخل پانل، برای کاهش انعکاس داخلی (internal reflection) استفاده می‌کنند. نور منعکس شده، روشنایی ملموس را بدون افزایش مصرف انرژی بیشتر خواهد کرد.

پورت  USB-C

اپل با سری آیفون 15 به فناوری USB-C تغییر رویه داد و انتظار می‌رود که برای مدل‌های آیفون 16 نیز از همین سیستم استفاده کند.

دکمه‌های هپتیک (Haptic Buttons)

در ابتدا کمپانی اپل تصمیم داشت برای مدل‌های آیفون 15 پرو، دکمه‌های حالت جامد صدا، پاور و mute را معرفی کند که جایگزین دکمه‌های فیزیکی شوند. اما به دلیل «مشکلات فنی حل ‌نشده» این ویژگی از آیفون 15 پرو و پرو مکس حذف شد. شایعات حاکی از آن است که اپل دکمه‌های حالت جامد (solid-state) را در سال 2024 به مدل‌های آیفون 16 اضافه می‌کند. احتمال دارد این کمپانی از این فناوری برای آیفون 16 پرو استفاده کند و اگر این اتفاق بیفتد؛ ممکن است شاهد طراحی دکمه یکپارچه‌ای باشیم که برای مدل‌های آیفون 15 پرو شایعه شده بود.

دکمه‌های هپتیک (Haptic Buttons)

اپل در حال حاضر از فناوری حالت جامد برای دکمه Touch ID Home در iPhone SE و پد لمسی در مدل‌های MacBook Pro و MacBook Air استفاده می‌کند. در این دستگاه‌ها، می‌توانید از ژست فشاری استفاده کنید و به نظر می‌رسد که دکمه‌ای را فشار داده‌اید؛ اما در واقعیت، این دکمه یک سطح جامد با بازخورد لمسی است.

شایعه شده بود که اپل، دو موتور Taptic دیگر را به مدل‌های آیفون 15 پرو اضافه می‌کند تا دکمه‌های حالت جامد را فعال کنند. بنابراین احتمالا مدل‌های آیفون 16 پرو هم به‌ همین صورت کار می‌کنند. اپل ممکن است از فناوری حالت جامد هم برای Action Button و هم برای دکمه خازنی جدید استفاده کند.

روش استفاده از دکمه هپتیک

روش استفاده از دکمه‌های حالت جامد، شبیه به یک دکمه فیزیکی است اما وقتی دکمه را لمس می‌کنید؛ هیچ فشاری روی دکمه وجود ندارد. در عوض، از یک لرزش لمسی برای تقلید از فشار دادن دکمه استفاده می‌شود و حتی زمانی که هیچ حرکت فیزیکی واقعی برای دکمه وجود ندارد؛ احساس فشار دادن به پایین را به شما انتقال خواهد داد. تکنولوژی دکمه‌های حالت جامد می‌تواند محافظت در مقابل گرد و غبار و آب را تا حد زیادی بهبود بخشد؛ چراکه به مکانیک فشار فیزیکی نیازی نخواهد داشت. اما به سخت‌افزار اضافی در داخل آیفون نیاز خواهد داشت.

دکمه اکشن (Action Button)

مدل‌های آیفون 15 پرو دارای یک دکمه اکشن هستند و در سال 2024، دکمه اکشن می‌تواند به مدل‌های استاندارد آیفون 16 گسترش یابد. انتظار می‌رود اپل در این سال از یک دکمه اکشن خازنی ارتقا یافته استفاده کند؛ که در صورت فشار دادن به جای دکمه استاندارد، بازخورد لمسی را ارائه می‌دهد. به‌علاوه این دکمه ممکن است اندازه بزرگتری داشته باشد و با بدنه آیفون همسطح باشد.

دکمه خازنی اضافی (Extra Capacitive Button)

نسخه داخلی آیفون 16 که اپل روی آن کار می‌کند شامل یک دکمه خازنی اضافی است که با نام «Capture Button» شناخته می‌شود. این دکمه در همان سمت دکمه پاور و در فضایی قرار دارد که توسط آنتن 5G mmWave در ایالات متحده اشغال شده است. با اضافه شدن این دکمه، بریدگی mmWave به سمت چپ دستگاه و زیر دکمه‌های ولوم منتقل شده است.

مانند دکمه‌های پاور و اکشن در مدل‌های آیفون 16، دکمه کپچر یک دکمه خازنی است که قادر به تشخیص فشار و لمس خواهد بود و در صورت فشار دادن بازخورد لمسی ارائه می‌کند. هنوز اطلاعاتی در مورد اینکه این دکمه برای چه مواردی استفاده می‌شود وجود ندارد.

تراشه‌های سری A

انتظار می‌رود آیفون 16 و آیفون 16 پلاس از تراشه A17 استفاده کنند. اما شایعات نشان می‌دهند که این تراشه همان تراشه A17  Pro  نخواهد بود که در آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس وجود دارد. اپل از فرآیند N3B TSMC برای تراشه iPhone 17 Pro استفاده می‌کند. اما سال آینده، از فرآیند ارزان‌تر N3E برای استاندارد «A17» استفاده خواهد شد که در دست ساخت است. N3B گره (node) اصلی 3 نانومتری TSMC است که با مشارکت اپل ایجاد شده است. در حالی‌که N3E گره مقرون به‌صرفه‌تری است که تراکم ترانزیستور کمتر، اثر کمتر و بازدهی بالاتری دارد.

A 17 chip

اپل معمولا تراشه‌ایی را برای مدل‌های استاندارد آیفون طراحی نمی‌کند. زیرا دستگاه‌ها یا از تراشه‌های مشابه مدل‌های Pro استفاده می‌کنند یا از تراشه‌های مدل‌های آیفون سال قبل استفاده خواهند کرد. برای مثال، در آیفون 15، این دستگاه از تراشه A16 بهره می‌گرفت که قبلا در آیفون 14 پرو معرفی شده بود.

در حالی‌که یک شایعه حاکی از آن است که اپل تراشه مورد استفاده در مدل‌های استاندارد آیفون 16 را A17 می نامد؛ برخی از تحلیلگران معتقدند که اپل از نام‌گذاری A18 و A18 Pro استفاده خواهد کرد و همه مدل‌های آیفون 16 دارای نوعی تراشه سری A18 هستند. ممکن است همه تراشه‌ها از فرآیند تولید N3E استفاده کنند و تراشه‌های Pro احتمالا می‌توانند یک هسته GPU اضافی داشته باشند که در تراشه‌های استاندارد موجود نیست.

تراشه‌های مودم 5G

مدل‌های آیفون 16 پرو می‌توانند به مودم اسنپدراگون X75 کوالکام (Qualcomm’s Snapdragon X75) مجهز شوند که امکان اتصال سریع‌تر و کارآمدتر 5G را فراهم می‌کند. طبق گفته کوالکام، X75 تجمیع حامل‌های بهبود یافته را ارائه می‌دهد. به‌علاوه فرستنده و گیرنده ترکیبی sub-6Ghz و mmWave 5G، 25 درصد فضای کمتری در برد مدار اشغال می‌کند و تا 20 درصد انرژی کمتری نیز مصرف خواهد کرد.

X75 کوالکام از استاندارد «5G پیشرفته» با هوش مصنوعی و بهبودهای یادگیری ماشین برای بهبود 5G پشتیبانی می‌کند. بنابراین اپل می‌تواند مدل‌های آیفون 16 پرو را به عنوان دستگاه مجهز به اتصال «5G پیشرفته» به بازار عرضه کند. طبق شایعات، مدل‌های استاندارد آیفون 16 همچنین از تراشه X70 کوالکام برخوردار هستند؛ تراشه‌ای که قبلا در مدل‌های آیفون 15 استفاده ‌شد. اپل در تلاش است تا تراشه مودم و تنظیم آنتن خود را توسعه دهد تا وابستگی خود به کوالکام را از بین ببرد. اما انتظار نمی‌رود که تراشه‌های مودم اپل در سال 2024 آماده عرضه شوند.

وای فای 7

مدل‌های آیفون 16 پرو می‌توانند از نسل شبکه وای‌فای 7 استفاده کنند؛ که انتظار می‌رود سرعت آن «حداقل 30 گیگابیت در ثانیه» باشد و تا 40 گیگابایت بر ثانیه نیز برسد. Wi-Fi 7 همچنین می‌تواند از کانال‌های 320 مگاهرتز استفاده کند و از فناوری مدولاسیون دامنه چهارگانه K4 (QAM) پشتیبانی ‌کند؛ که در نهایت تا 2.4 برابر سرعت بیشتری نسبت به وای‌فای 6 با همان تعداد آنتن ارائه می‌دهد. وای فای 7 حداکثر سرعت انتقال سریع‌تر، تاخیر کمتر و اتصال مطمئن‌تری را فراهم می‌کند.

زیر نمایش Face ID

شایعاتی مبنی بر اینکه مدل‌های آیفون 16 پرو می‌توانند از فناوری Face ID زیر نمایشگر استفاده کنند؛ وجود داشت. اما ممکن است Face ID زیر صفحه ‌نمایش تا سال 2025 عرضه نشود. این قابلیت باعث می‌شود که میزان قابل استفاده‌ از فضای صفحه نمایش افزایش یابد. هنگامی که Face ID زیر نمایشگر راه‌اندازی شود؛ یک بریدگی دایره‌ای برای دوربین وجود خواهد داشت؛ مشابه روشی که سازندگانی مانند سامسونگ از فناوری دوربین جلو استفاده می‌کنند.

فناوری دوربین آیفون 16

دوربین آیفون 16

مدل‌های آیفون 16 پرو می‌توانند دارای لنز بهبود یافته 48 مگاپیکسلی Ultra Wide باشند که در شرایط نوری ضعیف‌تر، تصاویر بهتری را ارائه می‌دهد. این دوربین احتمالا مانند دوربین 48 مگاپیکسلی Wide عمل می‌کند که از Binning Pixel، جهت ترکیب داده‌ها از چهار پیکسل، در یک «سوپر پیکسل» با هدف کیفیت بهتر تصویر استفاده می‌کند.

دوربین 48 مگاپیکسلی با زاویه دید عریض مورد استفاده در آیفون 16 پرو مکس، ظاهرا دارای یک لنز هیبریدی هشت قسمتی با دو عنصر شیشه‌ای و شش عنصر پلاستیکی به همراه پیشرفت‌هایی برای لنزهای دوربین تله فوتو و فوق عریض خواهد بود. هر دو آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس می‌توانند در سال 2024 لنزهای تله فوتو 5 برابری داشته باشند.

چیدمان دوربین

انتظار می‌رود مدل‌های استاندارد آیفون 16 دارای چیدمان عمودی برای دوربین‌ها باشند؛ که شبیه به چیدمان دوربین مورد استفاده در آیفون 12 است. اپل از طرح‌بندی مورب برای آیفون 13 و آیفون 14 استفاده کرده است و مشخص نیست که چرا این شرکت می‌خواهد آن را عوض کند.

سوپر پریسکوپ

آیفون 16 پرو مکس می‌تواند دارای یک دوربین پریسکوپ سوپر تله فوتو، برای افزایش چشمگیر زوم اپتیکال باشد. تله فوتو «سوپر» یا «اولترا» معمولا مختص دوربین‌هایی با فاصله کانونی بیش از 300 میلی‌متر هستند. لنز تله فوتو فعلی معادل یک لنز 77 میلی‌متری است. بنابراین می‌تواند افزایش قابل توجهی در قابلیت‌های زوم داشته باشد.

باتری

شایعات حاکی از آن است که مدل‌های آیفون 16 پرو از فناوری باتری انباشته (stacked battery) استفاده می‌کنند که می‌تواند منجر به ظرفیت بالاتر و طول عمر بیشتر شود. باتری‌های انباشته در وسایل نقلیه الکتریکی و دستگاه‌های پزشکی رایج هستند. اما برای گوشی‌های هوشمند یک فناوری نوظهور محسوب می‌شوند. باتری انباشته می‌تواند در کنار شارژ سیمی سریع‌تر 40 واتی و شارژ MagSafe 20  قرار گیرد.

قیمت گذاری

قیمت قطعات برای مدل‌های استاندارد آیفون 15 در بالاترین حد خود قرار داشت و حدود 16 درصد نسبت به مدل‌های آیفون 14 افزایش داشت. ممکن است اپل برای جلوگیری از تاثیرگذاری بر درآمد کلی، نیاز به افزایش قیمت در هنگام عرضه آیفون 16 داشته باشد.

آیفون 16 اولترا

آیفون 16 اولترا

اپل می‌تواند با آیفون 16، یک آیفون 16 رده بالای اولترا را معرفی کند که در کنار آیفون 16، آیفون 16 پلاس، آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس به‌فروش می‌رسد. این دستگاه به‌عنوان برترین آیفون ارائه می‌شود و احتمالا دارای بهبودهایی در دوربین اضافی، نمایشگر بزرگتر و شاید حتی طراحی بدون پورت باشد.

کلام آخر

برای اطمینان از حدس و گمان‌ها و شایعاتی که در مورد آیفون 16 منتشر شده است باید مدتی صبر کرد. اما با توجه به آنچه گفته شد اگر ویژگی‌هایی همچون طراحی تراشه‌های سری A جدید برای بهبودهایی در کارایی و عملکرد، دکمه‌های ولوم خازنی، دکمه پاور و دکمه اکشن، تغییرات دوربین و… درست باشد باید گفت که اپل قصد دارد یکی از بهترین محصولات خود را در سال 2024 ارائه کند.

امتیازی به این نوشته بدهید
منبع macrumors.com tomsguide.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//