CPU Boost چیست و آیا باید آن را فعال کرد؟

CPU Boost یک فناوری است که در بعضی از شرایط و به طور خودکار سرعت کلاک CPU را افزایش می‌دهد، در نتیجه عملکرد پردازنده برای انجام کارهای سخت مانند بازی یا ویرایش ویدیو بهبود پیدا می‌کند.

این فناوری به طور پیش فرض در همه دستگاه‌ها فعال است، اما غیر فعال کردن آن در برخی موقعیت‌ها می‌تواند مفید باشد. در این مقاله در مورد اینکه CPU Boost چیست و اینکه آیا باید آن را روشن نگه دارید یا خاموش کنید، صحبت خواهیم کرد؛ پس اگر در مورد این فناوری جذاب، کنجکاو هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

CPU Boost چیست؟

تصویری از داخل کیس کامپیوتر و فن ها و سی پی یو آن

CPU Boost نوعی فناوری است که با استفاده از آن، اگر پردازنده به اندازه کافی خنک باشد که روشن شود یا اینکه خودتان توسط یک برنامه آن را فعال کنید، سرعت کلاک CPU افزایش می‌یابد. کلاک در CPU، نشان‌دهنده تعداد چرخه پردازش CPU در هر ثانیه است.

فناوری CPU Boost، به طور پیش فرض در همه دستگاه‌ها فعال است. CPU Boost به پردازنده اجازه می‌دهد تا زمانی که خیلی داغ نشده، سرعت کلاک و ولتاژ خود را افزایش دهد تا برنامه‌های شما را سریع‌تر اجرا کند.

CPU Boost دقیقا نقطه مقابل «CPU throttleling» قرار می‌گیرد؛ این فناوری، هنگام داغ شدن زیاد CPU، سرعت کلاک و ولتاژ پردازنده شما را کاهش می‌دهد تا از داغ شدن بیش از حد آن جلوگیری نماید.

حداکثر سرعت تقویتی که در مشخصات CPU مشاهده می‌کنید برای کارهای تک رشته‌ای است که فقط از یک هسته CPU استفاده می‌کنند. پردازنده شما تقریبا هرگز به همان سرعتی که از آن انتظار می‌رود کار نخواهد کرد. اکثر برنامه‌ها و بازی‌های امروزی، از بیش از یک هسته استفاده می‌کنند؛ بنابراین CPU Boost می‌تواند به صورت پویا، سرعت کلاک چندین هسته را افزایش دهد تا بسته به حجم کار، به عملکرد مطلوب دست یابید.

آیا CPU Boost نیازی به روشن یا خاموش شدن دارد؟

همانطور که گفتیم، CPU Boost بدون نیاز به اورکلاک، عملکرد را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد و در نتیجه می‌توانید بدون نیاز به باز کردن بایوس، حداکثر عملکرد CPU را داشته باشید؛ بنابراین، از آنجایی که همه چیز اتوماتیک و وابسته به دما است، ارتقاء خنک کننده CPU، منجر به افزایش خودکار عملکرد می‌شود.

خنک کننده سی پی یو

با این حال بهتر است در برخی از موارد این ویژگی را خاموش نماید؛ به عنوان مثال، اگر لپ‌تاپ قدرتمندی دارید اما فقط برای کارهای سبک از آن استفاده می‌کنید، خاموش کردن تقویت پردازنده می‌تواند عمر باتری شما را تا حد زیادی افزایش دهد.

طبق آزمایش‌های انجام شده در این زمینه، غیر فعال کردن CPU Boost در برخی موارد منجر به عمر باتری بیشتر، دمای پایین‌تر و حتی عملکرد بهتر می‌شود.

اما شرکت اینتل خاموش کردن CPU Boost را توصیه نمی‌کند مگر اینکه بخواهید آن را عیب‌یابی کنید. CPU برای مدیریت دمای خود، در تنظیم پویای سرعت کلاک و ولتاژ، عالی عمل می‌کند؛ بنابراین هیچ اشکالی برای روشن نگه داشتن آن وجود ندارد.

بنابراین اگر می‌خواهید بدون اینکه این فناوری را غیرفعال کنید، در مصرف باتری صرفه‌جویی نمایید یا CPU خود را خنک‌تر کنید، power plan را از «High Performance» به «Balanced» یا «Power Saver» تغییر دهید. به این ترتیب، همچنان می‌توانید در صورت نیاز از سرعت کلاک افزایش یافته بهره‌مند شوید و همچنین نیازی نیست که با بایوس خود دست و پنجه نرم کنید.

تغییر حالت power plan

AMD Precision Boost Overdrive چیست؟

نباید CPU Boost را با نامی که AMD برای فناوری Precision Boost Overdrive (PBO) خود استفاده می‌کند، اشتباه بگیرید. PBO آستانه حد توان مادربرد را افزایش می‌دهد. این ویژگی به CPU اجازه می‌دهد تا در محدوده‌های مشخص شده خود نسبت به تنظیمات «stock» با شدت بیشتری تقویت گردد، اما از حداکثر سرعت کلاک CPU تجاوز نمی‌کند.

برای مثال، اگر توان طراحی حرارتی (TDP) پردازنده شما 65 وات باشد، با روشن کردن PBO به 88 وات افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر، PBO به پردازنده شما اجازه می‌دهد تا انرژی بیشتری مصرف کرده و گرمای بیشتری تولید نماید. اگر CPU حداکثر توان 4.2 گیگاهرتزی دارد و دیده‌اید که تا 3.8 گیگاهرتزی نیز بالا رفته است، پس از فعال کردن PBO، به 4.0 گیگاهرتز نیز می‌رسد.

توصیه می‌کنیم اگر خنک‌کننده‌ای دارید یا صدای اضافی فن برایتان مهم نیست، PBO را روشن یا روی خودکار تنظیم نمایید. این ویژگی در واقع یک راه آسان برای افزایش عملکرد CPU با کمترین ریسک ممکن است.

در این مقاله، در مورد اینکه CPU Boost چیست و آیا باید آن را فعال نگه دارید یا خاموش کنید صحبت کردیم. CPU Boost یک ویژگی ارزشمند است که می تواند عملکرد رایانه شما را بهبود بخشد، پس در صورتی که با پردازنده خود مشکلی ندارید، آن را فعال نگه دارید.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//