قابلیت Nearby Share در اندروید چیست و چه کاربردی دارد؟

هر چه زمان می‌گذرد، ویژگی‌های بیشتری به سیستم عامل اندروید افزوده می‌شود. یکی از جدیدترین ویژگی‌هایی که به این سیستم عامل اضافه شده است، Nearby Share است که به کاربران اجازه می‌دهد تا فایل‌های خود را با هم‌دیگر به اشتراک بگذارند.

کاربران اندروید برای سال‌های متمادی با مشکلات زیادی برای انتقال و به اشتراک گذاری فایل‌های خود مواجه بودند. ابزارها و اپلیکیشن‌های زیادی سعی کردند که این معضل را حل کنند. مشهورترین این برنامه‌ها، اپلیکیشن shareit  است که تا حد زیادی توانسته است جایگاه مناسبی در بین کاربران اندروید پیدا کند.

ما انتظار می‌رود که با فراگیر شدن ویژگی Nearby Share در اندروید، این اپلیکیشن هم به دست فراموشی سپرده شود. اگر می‌خواهید با قابلیت Nearby Share بیشتر آشنا شوید، با ما همراه شوید.

Nearby Share چیست؟

Nearby Share قابلیت جدیدی است که شرکت گوگل به تازگی آن را به گوشی‌های اندرویدی اضافه کرده است. به کمک این قابلیت، می‌توانید فایل‌های مورد نظرتان را با افراد دور و بر خود، به راحتی به اشتراک بگذارید.

قابلیت نیربای چیست؟

اگر قبلا از گوشی‌های آیفون استفاده کرده باشید، حتما با ویژگی Airdrop آشنا هستید. Airdrop قابلیتی برای انتقال فایل بین دو دستگاه آیفون است. Nearby Share قابلیتی مشابه برای به اشتراک گذاری فایل بین دو گوشی اندرویدی است.

یکی از ویژگی‌های این قابلیت، سرعت بالای انتقال اطلاعات است. کاربری آسان یکی دیگر از مزایای این قابلیت است. الته در نظر داشته باشید که Nearby Share فقط در فاصله‌های نزدیک به درد می‌خورد و برای مسافت‌های دور کاربردی نیست.

Nearby Share چگونه فایل‌ها را منتقل می‌کند؟

قابلیت Nearby Share از راه‌های مختلف از جمله اینترنت، وایفای و بلوتوث برای انتقال فایل های شما استفاده می‌کنند. در واقع بر اساس نوع فایلی که به اشتراک می‌گذارید، بهترین پروتکل ارتباطی را انتخاب کرده و به کمک آن، اطلاعات شما را منتقل خواهد کرد.

اینترنت برای انتقال فایل‌های کم حجم به کار می‌رود. بلوتوث هم می‌تواند در انتقال فایل‌های کم حجم بسیار کمک کننده باشد. اما برای انتقال فایل‌های حجیم Nearby Share از وایفای استفاده خواهد کرد.

انتقال فایل ها با قابلیت nearby

به کمک تنظیمات دستی می‌توانید حالت استفاده از اینترنت را محدود کنید. در این حالت بلوتوث و وای فای گزینه‌های شما برای انتقال فایل‌ها خواهند بود. این را در نظر داشته باشید که این قابلیت امکان انتقال محتواها به دو صورت آنلاین و آفلاین را برای شما فراهم خواهد کرد.

چه گوشی هایی از قابلیت Nearby Share پشتیبانی می کنند؟

جواب این سوال بیشتر از اینکه به مدل گوشی بستگی داشته باشد، به نسخه اندروید گوشی‌ها مرتبط است. این قابلیت در گوشی‌هایی که اندروید 6 (مارشالمو) و نسخه‌های بالاتری دارند، وجود دارد. در واقع این ویژگی به خود اندروید اضافه شده است و قابلیتی نیست که توسط شرکت‌های سازنده گوشی به موبایل‌ها اضافه شود.

تمامی گوشی هایی که نسخه اندروید آن‌ها 6 و بالاتر است از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. تنها موردی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که Google Play Services باید آپدیت باشد تا بتوانید از این ویژگی استفاده کنید.

با Nearby Share چه فایل‌هایی را می‌توان به اشتراک گذاشت؟

به کمک قابلیت Nearby Share می‌توانید تمامی فایل‌های خود را به اشتراک بگذارید. تصاویر، ویدیوها، موسیقی‌ها، اسناد پی‌دی‌اف، ورد، پاورپوینت و به طور خلاصه هر آنچه که در گوشی شما وجود دارد، قابلیت این را دارد که به کمک Nearby Share با سایر افراد به اشتراک گذاشته شود.

فایل‌های قابل انتقال به کمک nearby share

می‌توانید مخاطبین خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. حتی لینک‌های موجود در مرورگر هم، از دست این قابلیت در امان نیستند و به راحتی می‌ توانید این لینک‌ها را هم با دیگران به اشتراک بگذارید.

امنیت Nearby Share

قابلیت Nearby Share از امنیت بالایی برخوردار است. در تنظیمات این ویژگی می‌توانید سه حالت مختلف را انتخاب کنید که با این سه حالت، قابلیت Nearby Share شما در دسترس دیگران قرار می‌گیرد. این سه حالت عبارتند از:

  1. همه مخاطبان
  2. برخی از مخاطبین
  3. مخفی

در حالت اول، همه افرادی که نزدیک شما هستند، می‌توانند گوشی شما را پیدا کنند و فایل هایی را برای شما ارسال کنند. در حالت دوم فقط آن‌هایی که خودتان به آن ها اجازه داده‌اید، می‌توانند فایلی را برای شما ارسال کنند. در حالت سوم هیج گوشی نمی‌تواند به اکانت شما دسترسی پیدا کند.

روشن کردن قابلیت nearby

علاوه بر آن در زمان ارسال فایل، برای دریافت کننده یک نوتیفیکیشن فرستاده می‌شود و از او درخواست می‌کند که اجازه ارسال فایل را بدهد. بنابراین اگر از امنیت فابل‌های ارسالی مطئن نیستید، می‌توانید این گزینه را نپذیرید.  پس خیالتان بابت امن بودن این روش تخت باشد و با خیال راحت از آن لذت ببرید.

نحوه روشن کردن قابلیت Nearby Share در اندروید

برای اینکه بتوانید با استفاده از از قابلیت Nearby Share فایل‌های خودتان را به اشتراک بگذارید،  باید در مرحله اول این قابلیت را فعال سازی کنید. از راه‌های مختلفی می‌توانید این قابلیت را فعال کنید.

روش اول: این روش، ساده‌ترین راه روشن کردن قابلیت Nearby Share در اندروید است. برای این کار نوار دسترسی سریع در گوشی خود را پایین بکشید. با این‌کار به راحتی به گزینه Nearby Share دسترسی پیدا خواهید کرد.

روشن کردن قابلیت Nearby Share از طریق دسترسی سریع

با تب کردن روی این گزینه حالت Nearby Share در گوشی شما روشن خواهد شد. البته قبل از آن باید وای فای، بلوتوث و موقعیت مکانی خودتان را روشن کرده باشد.

اگر هم این کارها را انجام نداده باشید با تب کردن روی گزینه Turn on تمامی این گزینه‌ها به صورت خودکار روشن می‌شوند. برای دسترسی به تنظیمات Nearby Share کافی است دستتان را به مدت چند ثانیه روی علامت این قابلیت نگهدارید.

روش دوم: در این روش کافی است به بخش تنظیمات رفته و روی گزینه google تب کنید.

فعال کردن قابلیت nearby در پنجره جدید روی گزینه Device connections تب کنید تا به پنجره جدید هدایت شوید. در مرحله آخر روی گزینه Nearby Share تب کرده و آن را روشن کنید.

روشن کردن nearby در اندروید

روش سوم: به بخش تنظیمات گوشی اندرویدی خود مراجعه کرده و گزینه Connected devices را انتخاب کنید.

انتخاب گزینه connected deviceبا تب کردن روی گزینه Connection preferences وارد روش‌های برقرای ارتباط در گوشی‌های اندرویدی خواهید شد.

دسترسی به قابلیت نیر بای در گوشی های اندرویدحالا کافی است گزینه Nearby Share را پیدا کنید و آن را در حالت on قرار دهید.

دسترسی به قابلیت nearby

پیشنهاد ما این است که از دو روش اول برای پیدا کردن این قابلیت استفاده کنید. چرا که مراحل دستیابی به این قابلیت از طریق روش سوم در گوشی های اندرویدی ممکن است با هم متفاوت باشد.

نحوه ارسال فایل با استفاده از قابلیت Nearby Share در اندروید

پس از اینکه با کمک روش‌های قبلی قابلیت Nearby Share را در هر دو گوشی فرستنده و دریافت کننده فعال کردید، حالا نوبت ارسال فایل‌ها می‌رسد. برای اشتراک گذاری فایل با استفاده از این قابلیتT کافی است که به محل فایل مورد نظر رفته و روی دکمه share آن تب کنید.

ارسال فایل ها با استفاده از nearby

سپس در میان گزینه‌های موجود به دنبال Nearby share بگردید. با انتخاب این گزینه دستگاه‌هایی قابل رویت برای شما نشان داده خواهند شد. اکنون باید روی دستگاه مورد نظر تب کنید تا فایل برای او ارسال شود.

البته در نظر داشته باشد که یک اعلان برای دریافت کننده ارسال می‌شود و دریافت کننده باید گزینه accept را انتخاب کند تا فایل مورد نظر برای او ارسال شود.

آیا Nearby share برای سایر سیستم عامل‌ها هم در دسترس است؟

آنچه که مسلم به نظر می‌رسد، این است که این قابلیت با Chromebook شرکت گوگل به سادگی همگام شده و می‌توانید فایل‌های خود را به راحتی در بین این دو پلتفرم به اشتراک بگذارید. اما برای سیستم عامل ویندوز، هنوز هیچ عمل مثبتی صورت نگرفته است. البته شایعات از تلاش گوگل برای راهیابی این تکنولوژی به سیستم عامل ویندوز خبر می‌دهد.

در هر حال، فعلا این امکان برای ویندوز در دسترس نمی‌باشد. در مورد سیستم عامل iOS و MAC خبرهای خوبی شنیده نمی‌شود. بعید است که اپل اجازه بدهد این امکان به محصولات آن راه پیدا کند. دلیلی ندارد که رقیب airdrop را مستقیما به محصولات خود وراد کند. اما هیچ چیزی غیرممکن نیست و شاید روزی این قابلیت را در محصولات اپل هم ببینیم.

رفع مشکلات احتمالی Nearby share

ممکن است در اجرای قابلیت Nearby share با مشکل مواجه شوید. بنابراین لازم است که راه‌های مقابله با این مشکل را هم بدانید. چنانچه به هر دلیلی نمی‌توانید از این قابلیت استفاده کنید، راه حل‌های زیر را امتحان کنید. این روش‌ها در بسیاری از مواقع مشکل شما را رفع خواهند کرد:

  • مطمئن شوید که بلوتوث هر دو دستگاه روشن است. خاموش بودن بلوتوث هر کدام از آن‌ها می‌تواند سدی باشد در برابر ارسال فایل‌ها.
  • مطمئن شوید موقعیت مکانی هر دو دستگاهِ گیرنده و فرستنده روشن باشد.
  • وای فای هر دو دستگاه را در حالت روشن قرار دهید.
  • گوشی‌ها را تا حد ممکن به همدیگر نزدیک کنید. حداکثر فاصله آن‌ها باید 30 سانتیمتر باشد.
  • اگر با انجام دادن مراحل بالا مشکل حل نشد، گوشی‌ها را در حالت هواپیما قرار داده و سپس از این حالت خارج کنید.
  • فن اخر هر مشکلی هم که ریستارت کردن گوشی است! هر دو گوشی را ریستارت کرده و سپس فایل‌های خود را به اشتراک بگذارید.

کلام پایانی

آنچه که مسلم است، این است که Nearby share یک قابلیت جدید است که در ابتدای را خودش قرار دارد و تا تبدیل شدن به یک تکنولوژی فراگیر راهی طولانی در پیش دارد. اما اگر این ویژگی فراگیر شود، می‌تواند نحوه اشتراک گذاری فایل‌ها و اسناد را متحول کند.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//