همه چیز درباره سری گلکسی S24 سامسونگ +(مقایسه با آیفون 15)

در تاریخ 27 دی 1402 (17 ژانویه 2024) پس از ماه‌ها شایعات و انتظار، سرانجام سامسونگ در رویداد Galaxy Unpacked، از پرچم‌دار سری سامسونگ گلکسی S24 خود رونمایی کرد که شامل سه مدل و هر سه با یک نوع پردازنده، یعنی اسنپدراگون 8 نسل 3 بود.

چندین ارتقاء سخت‌افزاری کلیدی را در این سری می‌توان مشاهده نمود؛ اما ارتقایی که بیشتر از همه توجه طرفداران را جلب کرده، قابلیت‌های جدید هوش‌مصنوعی در این گوشی‌ها است. با پیروی از گوگل پیکسل، خانواده گلکسی اس 24 هم، حالا با فناوری AI، هوشمندتر از همیشه حاضر شده و هدف آن هم بهبود تقریبا همه جنبه‌های این مدل‌ها است.

در این مقاله، درباره ویژگی‌های سری S24 سامسونگ صحبت می‌کنیم و در آخر آن را با رقیب خود، یعنی آیفون 15 مقایسه خواهیم کرد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

طراحی و مشخصات

سری گلکسی اس 24 سامسونگ

طبق معمول، سامسونگ طراحی خودش را بین دو گوشی کوچکتر و مدل فبلت بزرگتر تقسیم کرده است. گلکسی اس 24 اولترا با مدل قبلی خود شباهت زیادی دارد، اما با دو تغییر: صفحه نمایش تخت و استفاده از تیتانیوم در بدنه آن.

مدت‌هاست طرفداران S Pen منتظر بازگشت صفحه نمایش تخت هستند. استفاده از تیتانیوم نیز به این معنی است که دیگر خبری از چربی و کثیفی که پوشش فلزی براق Galaxy S23 Ultra دائما به خود جذب می‌کرد، نخواهد بود.

دو مدل دیگر S24 و S24+ نسبت به مدل قبلی خود تغییر زیادی نکرده‌اند. این دو دستگاه اکنون از نمایشگرهای کمی بزرگتر استفاده می‌کنند؛ یعنی 6.2 اینچ و 6.7 اینچ.

بدنه این دو گوشی به لطف حاشیه‌های کوچکتر اطراف نمایشگر، تقریبا مشابه گوشی‌های سال گذشته است. حداکثر روشنایی هر سه گوشی 2600 نیت بوده و از نرخ‌های تازه‌سازی پویا 1 تا 120 هرتز پشتیبانی می‌کنند.

از این تغییرات جزئی که بگذریم، نمی‌توان گفت این سری نسبت به سری پیش از خود، تغییر چندانی کرده است.

همچنین باید گفت که دو گوشی کوچک‌تر لبه‌های صافی دارند که حسی مانند آیفون را تداعی می‌کند. مدل اولترا با چند نسل اخیر گوشی‌های هوشمند سامسونگ فرق زیادی ندارد. با ضخامت 8.6 میلی‌متری، فقط کمی نازک‌تر از مدل قبلی خود است.

طراحی دکمه‌ها کمی تغییر کرده، یک گریل بلندگوی جدید در پایین گوشی تعبیه شده و نوک قلم S Pen کمی صاف‌تر به نظر می‌رسد؛ اگرچه هنوز آنقدر بیرون زده که در حالت ایستاده به سمت جلو و عقب حرکت کند.

با توجه به مواردی که گفته شد، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که سامسونگ برای تغییر در طراحی سری جدید زحمت چندانی به خود نداده است، اما باز هم می‌توانیم دلمان را به همین تغییرات جزئی خوش کنیم.

نرم افزار: به‌روز‌رسانی هفت ساله و ویژگی Live Translate

نرم افزار سامسونگ گلکسی s24

بعد از One UI 6، حالا باید خود را برای ظهور One UI 6.1 در این سه دستگاه آماده کنیم. One UI 6.1 که بر اساس اندروید 14 است، تمرکز زیادی بر هوش مصنوعی Galaxy AI دارد؛ اما تنها چیزی که شاید کمی بیشتر از هوش مصنوعی در این گوشی‌ها ما را هیجان زده کند، اعلام سیاست نرم افزاری جدید سامسونگ است:

این شرکت بالاخره وعده ارتقاء هفت ساله را عملی کرده است؛ به این معنی که سری گلکسی اس 24 تا سال 2031، به‌روز‌رسانی دریافت خواهد کرد.

لیست ویژگی‌های هوش مصنوعی که این سری گوشی‌های جدید از آن بهره‌مند شدند بسیار زیاد است و رک و پوست کنده بخواهیم بگوییم، پیگیری همه آن‌ها کمی دشوار است.

یکی از این ویژگی‌‌های برجسته این سری، Live Translate نام دارد که به شما امکان می‌دهد در حالی که پشت تلفن به زبان مادری خود صحبت می‌کنید، با شخصی که زبانش متفاوت است به راحتی مکالمه داشته باشید و آن شخص صدای شما را به صورت ترجمه شده دریافت کند.

لایو ترنسلیت در گوشی s24

ویژگی مترجم، روشی است که سامسونگ برای فعال کردن ترجمه بلادرنگ برای مکالمات در نظر گرفته. این ویژگی، با نمای تقسیم صفحه نمایش که هر دو زبان را نشان می‌دهد، کار می‌کند.

Chat Assist نیز یکی از ویژگی‌های صفحه‌کلید سامسونگ است که از هوش مصنوعی برای پیشنهاد پیام‌ها یا بازنویسی آن‌ها به سبک‌های مختلف (مشابه Magic Compose در Pixel 8)، استفاده می‌کند.

از طرف دیگر، قابلیت Note Assist، به شما کمک می‌کند طرح‌ها و یادداشت‌های دست‌نویس خود را مرتب و مدیریت کنید.

یکی دیگر از قابلیت‌های مبتنی بر هوش‌مصنوعی، Transcript Assist است که صدای ضبط شده را رونویسی می‌کند و به شما امکان می‌دهد آن‌ها را به راحتی ویرایش کنید. بنابراین این ویژگی، S24 Ultra را به یک تلفن عالی برای خبرنگاران و دانشجویان تبدیل می‌کند.

قابلیت شگفت‌انگیز دیگر، Circle to Search است که به شما امکان می‌دهد هر چیزی را در گوشی خود، فقط با کشیدن دایره‌ای در اطراف آن، اعم از متن، تصویر یا مکان، به سرعت جستجو کنید.

ویژگی Circle to Search

اینکه آیا واقعا این ویژگی‌ها تا چقدر کاربردی و ضروری هستند جای سوال دارند اما واضح است که هوش مصنوعی، امسال تافته جدا بافته خواهد بود.

دوربین‌ها

دوربین های سامسونگ گلکسی s24

دوربین اصلی گلکسی اس 23 اولترا، 200 مگاپیکسلی است و اس 24 اولترا هم به تبعیت از آن، همین دوربین را دارد. اما ویژگی‌های دیگری مانند پردازش بهبودیافته، OIS و EIS و پیکسل‌های بزرگ‌تر در حسگر اولیه، قابلیت‌های بهتری در نور کم و پشتیبانی از حرکت را در گوشی جدید ارائه می‌دهند.

با این حال، بزرگترین تغییر در لنز تلسکوپ، رخ داده است. سامسونگ لنز 10×10 مگاپیکسلی سال گذشته را با یک لنز بزرگتر 50 مگاپیکسلی با زوم اپتیکال 5 برابری جایگزین کرده است.

در همین حال، گلکسی اس 24 و اس 24 پلاس تغییرات کمتری را داشته‌اند؛ سخت‌افزار این دو گوشی نسبتا بدون تغییر مانده‌اند. اما پردازش بهبودیافته مسلما باعث می‌شود، این دو گوشی عکس‌های بهتر و با کیفیتی‌تری را ارائه دهند.

همانطور که انتظار می‌رفت، هوش‌مصنوعی نیز در دوربین‌ها نیز نفود کرده است. ویژگی‌هایی مانند Instant Slow-mo که برای کاهش سرعت ویدیوهای موجود استفاده می‌شود. همچنین Generative Edit که یک ویژگی جدید هوش مصنوعی در سری Galaxy S24 است که به شما امکان می‌دهد عکس‌ها را به روش‌های خلاقانه ویرایش کنید.

با این قابلیت، می‌توانید اشیاء را در عکس‌های خود حذف، جابه‌جا یا تغییر اندازه دهید و همچنین پس‌زمینه جدیدی ایجاد کنید یا با استفاده از هوش مصنوعی، شکاف‌ها و جاهای خالی تصویر را پر کنید.

این شبیه به ویژگی Magic Editor گوگل در پیکسل 8 است؛ اما با گزینه‌ها و انعطاف‌پذیری بیشتر، می‌توانید از برنامه گالری به آن دسترسی داشته باشید.

مشخصات سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا

مشخصات سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا

نوع تراشه: اسنپدراگون 8 نسل 3 برای کلگسی
رم: 12 گیگابایت
حافظه: 256 گیگابایت، 512 گیگابایت یا 1 ترابایت
باتری: 5000 میلی آمپر ساعت
پورت ها: USB Type-C 3.2، OTG
سیستم عامل: اندروید 14، OneUI 6.1
دوربین جلو: 12 مگاپیکسل، f/2.2
دوربین عقب: 200 مگاپیکسل، f/1.7 اصلی؛ 12 مگاپیکسل، f/2.2 فوق عریض؛ 10 مگاپیکسل 3× تله فوتو؛ 50 مگاپیکسل، f/3.4 5× تله فوتو
وزن: 233 گرم
رنگ ها: تیتانیوم سیاه، تیتانیوم خاکستری، تیتانیوم بنفش، تیتانیوم زرد

ویژگی‌هایی مانند صفحه نمایش لمسی تخت و هفت سال به روز رسانی سیستم، Galaxy S24 Ultra زا از نسل‌های قبلی خود متمایز کرده است.

مجموعه ویژگی‌های Galaxy AI، گل سر سبد این سری از گوشی‌ها هستند. همچنین آخرین ابزارهای گوگل مانند Circle to Search و هوش مصنوعی در دوربین‌های اولترا نقطه قوت آن محسوب می‌شوند.

مشخصات سامسونگ گلکسی اس 24 پلاس

مشخصات سامسونگ گلکسی اس 24 پلاس

نوع تراشه: اسنپدراگون 8 نسل 3 برای کلگسی
رم: 12 گیگابایت
حافظه: 256 یا 512 گیگابایت
باتری: 4900 میلی آمپر ساعت
پورت ها: USB-C
سیستم عامل: اندروید 14، OneUI 6.1
دوربین جلو: 12 مگاپیکسل، f/2.2
دوربین عقب: 50 مگاپیکسل f/1.8 OIS اصلی، 12 مگاپیکسل f/2.2 عرض (120 درجه)، 10 مگاپیکسل f/2.4 زوم (3x)
وزن: 197 گرم
رنگ ها: سیاه اونیکس، خاکستری مرمر، بنفش کبالت، زرد کهربایی، سبز یشمی، آبی یاقوت کبود و نارنجی ماسه‌سنگ

سامسونگ گلکسی اس 24 پلاس با انبوهی از ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی، طراحی شیک، صفحه نمایش روشن‌تر و بزرگتر، تقریبا همان ویژگی‌های اولترا را ارائه می‌دهد، بدون اینکه قیمتش به اندازه آن گران باشد. هفت سال به‌روزرسانی و بازبینی‌های مداوم One UI 6.1 به نرم‌افزار آن کمک می‌کند تا در گوشی‌هایی با سخت‌افزار تقریبا یکسان بدرخشد.

مشخصات سامسونگ گلکسی اس 24

مشخصات سامسونگ گلکسی اس 24 

نوع تراشه: اسنپدراگون 8 نسل 3 برای کلگسی
رم: 8 گیگابایت
حافظه: 128 گیگابایت، 256 گیگابایت
باتری: 4000 میلی آمپر ساعت
پورت ها: USB-C
سیستم عامل: اندروید 14، OneUI 6.1
دوربین جلو: 12 مگاپیکسل، f/2.2
دوربین عقب: 50 مگاپیکسل، f/1.8، OIS اصلی؛ 12 مگاپیکسل، f/2.2 فوق عریض؛ 10 مگاپیکسل، زوم f/2.4 (3x)
وزن: 168 گرم

کوچک‌ترین پرچم‌دار 2024 سامسونگ، احتمالا مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های این سری را دارد؛ صفحه نمایش با نرخ تازه‌سازی قابل‌توجهی روشن‌تر، یعنی 1-120 هرتز، دوربین‌هایی که با S24+ مطابقت دارند و ساختاری حتی زیباتر از دو سال گذشته.

جنگ آیفون 15 پرو مکس در برابر سامسونگ اس 24 اولترا

مقایسه آیفون 15 پرو مکس با سامسونگ s2 اولترا

سامسونگ امسال با به‌روزرسانی‌های امنیتی و سیستم‌عامل هفت ساله در سری جدید S24، می‌توان گفت در این مسابقه کمی از آیفون پیشی گرفته است.

در حالی که اپل به طور رسمی اعلام نکرده چه مدت قرار است از سری آیفون 15 پشتیبانی کند، اما به پشتیبانی طولانی مدت از دستگاه‌های خود شهرت دارد. برای مثال، آیفون XS و XR که در سال 2018 عرضه شدند نیز آپدیت iOS 17 را دریافت کردند.

علاوه بر این، سامسونگ در زمینه نرم‌افزار، با ویژگی‌های جدید مبتنی بر هوش‌مصنوعی، یک سر و گردن از آیفون بالاتر است. سازنده کره‌ای گوشی‌های هوشمند تأیید کرده که بسیاری از ویژگی‌های هوش مصنوعی را با استفاده از مدل زبان Gemini Pro گوگل ارائه خواهد کرد.

در حالی که iOS 17 اپل به‌عنوان پیشرفته‌ترین سیستم‌عامل موجود شناخته می‌شود، به دلیل کنترل اپل بر نرم‌افزار و سخت‌افزار دستگاه، غول فناوری کوپرتینویی هنوز ویژگی‌های هوش مصنوعی مولد را به iOS اضافه نکرده است.

با این حال، پیروزی سامسونگ ممکن است کوتاه مدت باشد، زیرا گزارشی از بلومبرگ در اوایل سال جاری نشان می‌دهد که اپل در حال کار بر روی هوش مصنوعی خود با نام AppleGPT است که می‌تواند توسط مدل اختصاصی زبان آژاکس آن تقویت شود.

با ورود گلکسی S24، رقابت گوشی‌های هوشمند به طور رسمی در سال 2024 آغاز شده است. درست است که این سری هیجان انگیزترین گوشی‌هایی نیستند که تا به حال دیده‌اید، اما اگر منتظر ارتقای گلکسی قدیمی خود بوده‌اید، این سه گوشی ارزش خرید بالایی دارند.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//