تولید کنندگان لوله فولادی و عوامل موثر بر قیمت لوله

لوله های فولادی را می توان از استراتژیک ترین محصولات بازار آهن هر کشوری من جمله ایران دانست که به دلیل ماهیت کاربردی که دارند، نقش کلیدی در توسعه زیرساخت های عمرانی چه در سطح خرد و چه در سطح کلان ایفا می کنند.

در این مطلب ضمن معرفی برترین تولید کنندگان انواع لوله در ایران، عوامل تاثیرگذار بر قیمت این مقطع فولادی را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم تا خریداران محترم با دانش و آگاهی کافی نسبت به خرید آن از کارخانه های تولید کننده یا شرکت های بازرگانی آهن فروشی اقدام نمایند.

ممکن است شما نیاز به بررسی قیمت لحظه ای و آنلاین انواع لوله در سایز و جنس متنوع داشته باشید و اطلاعات فنی شما در مورد کارخانجات تولید کننده در سطح قابل قبولی باشد. به همین منظور در ادامه یک لینک برای مشاهده، مقایسه و خرید لوله به صورت آنلاین در اختیار شما قرار داده ایم:

https://ahanbox.com/قیمت-لوله/

لوله فولادی و انواع آن در بازار آهن ایران

لوله ابزاری است برای انتقال جریان آب و گاز و سایر مایعات که شکل ظاهری آن شبیه به استوانه‌ی توخالی است. از لوله برای انتقال منظم جریان سیّال استفاده می‌شود. لوله‎کشی در صنایع پالایشگاهی، نیروگاه‌ها، انتقال آب و فاضلاب، سیستم‌ها و تاسیسات سرمایشی و گرمایشی و مواردی از این قبیل استفاده می‎شود.

انواع لوله آهن

لوله ‌های فولادی دارای انواع گوناگونی هستند و کاربردهای بسیار زیادی دارند که با توجه به ویژگی های شان، در صنایع مختلفی استفاده می شوند. از آن جایی که لوله فولادی یکی از لوله هایی است که در صنایع گوناگون محبوبیت زیادی دارد، در ادامه انواع لوله فولادی را معرفی می کنیم و به بررسی کاربرد آن در صنایع می پردازیم.

لوله فلزی از لحاظ جنس، کاربرد و همچنین نحوه اتصال به دسته بندی‌های مختلف تقسیم می‌شود:

  • لوله مانیسمان
  • لوله مبلی
  • لوله گالوانیزه
  • لوله جدار چاه
  • لوله گازی
  • لوله داربستی
  • لوله اسپیرال

در ادامه دو مورد از پر تقاضاترین لوله های آهنی را معرفی و سپس برترین کارخانجات تولید کننده این مقطع فولادی را معرفی خواهیم نمود.

لوله مانیسمان | mannesmann pipe

لوله بدون درز یا مانیسمان: فرآیند تولید: لوله بدون درز توسط فرآیند تمام نشده (شامل فولاد گرم یا فولاد تمام نشده) تولید می‌شود. در این فرآیند، متالورژی لوله، شامل یک میله فلزی جامد باقی می‌ماند که با استفاده از افزودنی‌ها و روش‌های گرمایی مانند سرخ کردن و کشیدن (Hot Sizing and Stretching) شکل داده می‌شود.

لوله‌های مانیسمان با استانداردها و گواهی‌های متعددی تولید می‌شوند؛ هر محصول باید بر اساس استانداردهای ادعاشده توسط کارخانه، تولید شده‌باشد؛ در غیر این صورت، یک محصول دقیق نیست.

دو استاندارد زیر، معمولاً برای ساخت لوله‌های بدون درز فلزی استفاده می‌شود:

  • برای لوله‌های فولادی از استاندارد ASME B36.10
  • برای لوله‌های استیلی از استاندارد ASME B36.19

ارائه‌دهندگان این استانداردها، برای هر کدام از ویژگی‌های یک لوله‌ی بدون درز، مانند قطر، ضخامت و طول، بازه‌ی خاصی را مشخص کرده‌اند؛ کارخانه‌هایی که ادعا می‌کنند محصولات خود را بر اساس این استانداردها به بازار عرضه می‌کنند، حتماً باید لوله را در بازه‌ها و ابعاد از‌پیش‌تعیین‌شده، تولید کنند.

لوله داربستی | scaffold pipe

لوله داربستی یکی از انواع لوله‌های فلزی است که بر خلاف سایر انواع این محصولات، معمولاً برای انتقال مایعات و گازها به کار گرفته نمی‌شود؛ کاربرد اصلی این محصول، در ساخت چندین مدل سازهٔ فلزی است که با نام “داربست” شناخته می‌شوند و به شکل اختصاصی برای دسترسی به آن دسته از موقعیت‌های ساختمان به کار می‌روند که کاملاً دور از دسترس هستند.

انواع داربست ساختمانی یکی از محصولات فولادی نورد گرم به‌حساب می‌آید چراکه با استفاده از ورق‌های سیاه ساخته می‌شود؛ به سبب همین مسئله، لیست قیمت لوله داربست ارتباط تنگاتنگی با قیمت ورق‌های سیاه دارد.

البته علاوه بر این، ویژگی‌های فنی و مکانیکی این محصول نیز تابعی از ورق‌های نورد گرم است.لوله داربستی یکی از انواع لوله‌های فلزی است که بر خلاف سایر انواع این محصولات، معمولاً برای انتقال مایعات و گازها به کار گرفته نمی‌شود؛ کاربرد اصلی این محصول، در ساخت چندین مدل سازهٔ فلزی است که با نام “داربست” شناخته می‌شوند و به شکل اختصاصی برای دسترسی به آن دسته از موقعیت‌های ساختمان به کار می‌روند که کاملاً دور از دسترس هستند.

انواع داربست ساختمانی یکی از محصولات فولادی نورد گرم به‌حساب می‌آید چراکه با استفاده از ورق‌های سیاه ساخته می‌شود؛ به سبب همین مسئله، لیست قیمت لوله داربست ارتباط تنگاتنگی با قیمت ورق‌های سیاه دارد. البته علاوه بر این، ویژگی‌های فنی و مکانیکی این محصول نیز تابعی از ورق‌های نورد گرم است.

برترین تولید کنندگان لوله در ایران

لیست بهترین کارخانه های تولید لوله فولادی در کشور ما بسیار گسترده و متنوع‌اند. ممکن است یک خریدار تازه‌کار، با دیدن نام هر کارخانه تولید لوله کمی سردرگم شود و نتواند بهترین گزینه را پیدا کند. بنابراین، بهتر است نام بهترین کارخانه های تولید لوله فولادی را بشناسید تا هم انتخاب مناسبی داشته باشید، هم به نوعی، از هزینه های اضافی جلوگیری کنید.

کارخانه های زیر، به عنوان بهترین تولیدکنندگان لوله های بدون درز (مانیسمان) شناخته می شوند که از خط تولید لوله استانداردی بهره می برند:

  • کارخانه تولید لوله سپاهان
  • مجموعه سپنتا
  • کارخانه کچو
  • مجموعه کیهان
  • کارخانه یاران
  • مجموعه لوله گستر اسفراین
  • مجموعه لوله سازی سدید
  • مجموعه ایران اسپیرال
  • شاهین فلز سپاهان | SFS

کارخانه کچو

کارخانه‌ کچو در استان اصفهان قرار دارد و ظرفیت خط تولید آن، عددی نزدیک به 500 هزار تن در سال است. جالب است بدانید که این کارخانه از سال 1372 در حال فعالیت است و هر سال، زیرمجموعه های خود را افزایش می دهد.

تولید کنندگان لوله فولادی و عوامل موثر بر قیمت لوله

محصولات کارخانه کچو شامل لوله های ساختمانی و صنعتی، انواع لوله های داربستی و انواع لوله ویژه گازرسانی می شود. این شرکت، علاوه بر داشتن انواع استانداردهای ایزو و استانداردهای کنترل کیفیت داخلی، افتخارات بین المللی زیادی را هم کسب کرده است. به همین دلیل، در لیست بهترین کارخانه های تولید لوله فولادی قرار می گیرد.

طراحان کچو با تولید لوله گازی در هشت سایز متفاوت، تلاش کرده‌اند که نیازهای مصرف کنندگان انواع لوله گازی را برطرف کنند. گفتنی است که قسمت قابل ‌توجهی از تولیدات این مجموعه، مربوط به لوله های گازی بدون درز است.

شرکت لوله گستر اسفراین

شرکت لوله گستر اسفراین، در زمینه تولید لوله مانیسمان فعالیت دارد و به عنوان اولین کارخانه تولید لوله بدون درز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در ایران شناخته می‌شود. لوله های مانیسمان یا لوله های بدون درز، نسبت به انواع لوله درزدار، استحکام و تحمل فشار بالاتری دارند.

عوامل موثر بر قیمت لوله

عوامل مختلفی وجود دارند که همگی بر قیمت لوله ها تاثیر گذار می باشند. برخی از آن ها در یک بازه زمانی، باعث می شوند که قیمت انواع لوله ها روندی افزایشی داشته باشند. در مقابل، برخی دیگر وجود دارند که موجب می شوند تا لوله ها با قیمتی پایین تر به فروش برسند. لذا، تعدادی از موثر ترین عوامل که سبب تغییر قیمت انواع لوله ها می شوند، شامل موارد زیر می باشند:

  • نرخ دلار و ارز
  • تعرفه های گمرکی
  • میزان عرضه و تقاضا
  • نرخ روز انرژی
  • هزینه های مربوط به حمل و نقل لوله ها
  • قیمت مواد اولیه

نتیجه گیری

در این مطلب ضمن آشنایی با لوله و انواع آن، با برترین تولید کنندگان و عوامل موثر بر قیمت لوله آهن آشنا شدید. در صورتی که مطلب را مفید می دانید، با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

سلب مسئولیت: ایده آل تک صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//