تفاوت مایکروویو و آون توستر + بررسی مشخصات آنها

مایکروویو و آون توستر  (Toaster Oven) هر دو از لوازم کاربردی و مدرن آشپزخانه محسوب می‌شوند. امروزه، بحث خرید این دو وسیله بین خانواده‌های ایرانی داغ است. اما ممکن است، هنوز برخی از افراد با تفاوت مایکروویو و آون توستر آشنا نباشند.

امروز در این مطلب به بررسی تفاوت مایکروویو و آون توستر پرداخته و ویژگی‌های هر یک را به‌طور جداگانه مرور خواهیم کرد. پس تا انتهای این مطلب، با ایده آل تک همراه باشید.

توجه: قبل از هرچیز باید بدانید که کاربرد مایکروویو و آون توستر در آشپزخانه، تقریبا یکسان است. هر دو می‌توانند باقیمانده غذاها را گرم کنند، غذاهای کم حجم را بپزند و همچنین محصولات یخ‌زده را آماده طبخ نمایند. در نتیجه شما نیازی به داشتن هر دو به صورت همزمان ندارید. با این‌حال، این دو وسیله در اجزای سازنده و همچنین نحوه عملکرد، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

اگر شما اینجا حضور دارید و در حال بررسی تفاوت‌های مایکروویو و آون توستر هستید، نشان می‌دهد که در انتخاب یکی از آن‌ها مردد و مقداری گیج شده‌اید. جای نگرانی نیست؛زیرا ما تمامی ابهاماتتان را در این مقاله رفع خواهیم کرد.

آون توستر چیست ؟

Toaster Oven یک وسیله مفید در آشپزخانه است که می‌توان از آن برای داغ و برشته کردن نان‌ استفاده کرد.  توسترها به صورت کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند. توسترهای معمولی و Toaster Oven (تستر فر) .

دستگاه آون توستر چیست ؟

یک توستر معمولی تنها قابلیتی که به شما عرضه می‌کند، داغ و برشته کردن نان است؛ در حالی که یک آون توستر امکانات دیگری از قبیل پخت غذاها و برشته کردن گوشت و مرغ را نیز دارند. ما در این مقاله، به مقایسه آون تسترها با مایکروویوها خواهیم پرداخت.

Toaster Oven ترکیبی از اجاق گار و مایکروویو است؛ شاید این ساده‌ترین تعریفی باشد که بتوان از این وسیله ارائه داد. علاوه بر این، تستر  دارای خاصیت برشته کردن است که می‌توانید با استفاده از آن، انواع نان‌های خود را به میزان دلخواه برشته کنید. این قابلیت در مایکروویو وجود ندارد.

آون توسترها را می‌توان نوعی اجاق مینیاتوری نیز به شمار آورد؛ با این تفاوت که بر خلاف اجاق‌های معمولی که با گاز کار می‌کنند؛ این توسترها به کمک جریان برق، به فرایند پخت و پز و یا داغ کردن مواد غذایی کمک می‌کنند. این دستگاه‌ها دارای یک سینی قابل جا به جایی هستند و درب آن‌ها نیز معمولا رو به پایین و یا کنار باز می‌شود.

با این‌حال تحقیقات نشان داده است که بیش از 27 درصد کاربران دستگاه‌های Toaster Oven، از آن فقط برای داغ کردن نان استفاده می‌کنند و با سایر قابلیت‌های این وسیله، آشنایی ندارند.

مایکروویو چیست ؟

مایکروویو دستگاهی است که می‌تواند غذا را با استفاده از امواج الکترومغناطیسی گرم کرده و یا بپزد. این امواج باعث تحریک مولکلول‌های قطبی موجود در آب و غذا می‌شوند و در یک فرایندی که به نام “گرمایش دی الکتریک” معروف است، می‌توانند گرمای مورد نظر برای پخت و پز را فراهم کنند. مایکروویوها می‌توانند غذا را با سرعت زیادی گرم کنند.

دستگاه مایکروویو چیست ؟

سرعت گرم کردن غذا در مایکروویو، بیشتر از Toaster Oven است. اما در مقابل، یک آون توستر می‌تواند نان‌ها و سایر اقلام غذایی مانند گوشت و مرغ را برشته کند. همانطور که گفته شد، مایکروویوها قابلیت برشته کردن مواد غذایی را ندارند.

توجه داشته باشید که مایکروویو با مایکروفر متفاوت است. به عبارتی دیگر، یک اجاق مایکروویو، غذا را با استفاده از ساطع کردن امواج با طول موج کوتاه گرم می‌کند؛ در حالی که مایکروفر از حرارت و المنت‌های گرمایی این کار را انجام می‌دهد.

تفاوت مایکروویو و آون توستر در چیست؟

مایکروویو (Microwave) با استفاده از طول موج الکترومغناطیسی که موجب گرم شدن مولکول‌های آب می‌شود، مواد غذایی را داغ یا طبخ می‌کند. این موج‌ها، به صورت لحظه‌ای و یکنواخت به مولکول‌های آب گرما می‌دهند. به این معنی که در مقایسه با اجاق گازهای معمولی، غذا را با سرعت بسیار بالاتری طبخ می‌کند.

دستگاه توستر، از عنصر گرما، برای داغ کردن و طبخ مواد غذایی، برشته کردن نان و پخت کیک استفاده می‌کند. در واقع توستر دارای یک یا چند فنر (المنت) حرارتی است که هر کدام حرارت زیادی را برای دستگاه تامین می‌کنند. در ادامه تفاوت مایکروویو و توستر را به صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فرآیند طبخ

فنرهای موجود در توستر، از طریق جریان برق داغ می‌شوند و حرارت را به صورت مستقیم بر روی مواد غذایی پخش می‌کنند. به همین خاطر است که غذاهای طبخ شده با توستر، اغلب به صورت برشته آماده می‌شوند. علاوه بر این، تهیه غذای سوخاری با توستر بسیار راحت است.

طبخ در توستر
یک دستگاه Toaster Oven

در طرف دیگر، مایکروویو خیلی برای طبخ غذای برشته و سوخاری، گزینه مناسبی نیست. مایکروویو‌ها با پخش کردن امواج الکترومغناطیسی، باعث داغ شدن مولکول‌های آب درون مواد غذایی می‌شوند. به طور کلی، مواد غذایی دارای آب یا چربی، به راحتی و با سرعت در مایکروویو پخته می‌شوند.

یک دستگاه Microwave Oven
یک دستگاه Microwave Oven

یکی دیگر از نقاط ضعف مایکروویو این است که طبخ غذاهای کم آب، نظیر گوشت کم چرب، در آن به صورت خشک انجام می‌پذیرد.

نکته: اگر گرم کردن غذاها برایتان از اهمیت زیادی برخوردار است؛ توصیه می‌کنیم این اجاق مایکروویو خریداری کنید. زیرا کفییت گرم کردن غذا در این دستگاه‌ها بسیار بالاتر از Toaster Oven است. اما اگر قصد دارید غذاهای خود را ترد و برشته کنید، حتما یک آون توستر تهیه نمایید.

زمان مورد نیاز برای پخت و پز

اگرچه فرآیند طبخ غذا در توستر، از طریق حرارت‌دهی مستقیم انجام می‌شود، اما برای پخت و پز مواد غذایی در مقایسه با مایکروویو، به زمان بیشتری نیاز دارد.

مدت زمان پخت در آون توستر

زمان طبخ در مایکروویو سریع‌تر انجام می‌پذیرد، چون مولکول‌های آب موجود در سطح یا بافت مواد غذایی، به صورت همزمان و به یک اندازه، در معرض حرارت قرار می‌گیرند.

اندازه و وزن

استفاده از توستر، در مقایسه با مایکروویو، ساده‌تر است. سایز توستر، معمولا بر اساس تکه‌های نان اندازه‌گیری می‌شود. در واقع محفظه درونی توستر، به صورت 4 تکه یا 6 تکه طبقه‌بندی می‌شود. در طرف دیگر، مایکروویو بر اساس، حجم داخلی دقیق (سانتیمتر مکعب) دسته‌بندی می شود.

وزن توستر، کمتر از مایکروویو است و فضای کمتری از آشپزخانه را نیز اشغال می‌کند. در طرف دیگر، مایکروویوها، معمولاً از وزن بیشتری برخوردار بوده و فضای بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند.

نکته : اگر در هر وعده غذایی نیازمند گرم کردن حجم زیادی از غذا هستید، توصیه می‌کنیم که به سرغ یک آون توستر بروید. با این‌حال حجم غذایی که این دو دستگاه می‌توانند گرم کنند و یا بپزند، کاملا بستگی به مدل آن‌ها دارد.

مصرف انرژی

یکی از تفاوت‌های اصلی بین مایکروویو و توستر، به میزان انرژی مصرفی، مربوط می‌شود. مایکروویو دارای، میانگین مصرف انرژی 750 الی 1100 وات است. در حالی‌که مصرف انرژی در توستر بسیار بالاتر و در حدود 1200 الی 1700 وات است.

میزان مصرف انرژی در مایکروویو

این بدین معنی است که اجاق‌های مایکروویو از نظر مصرف انرژی، نسبت به دستگاه‌های اون توستر، مقرون به صرفه‌تر هستند؛ زیرا تقریبا 20 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

نتیجه گیری 

مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، اصلی‌ترین تفاوت مایکروویو و آون توستر بودند. امیدواریم با خواندن این مقاله، تردید شما در زمینه خرید یکی از این دو دستگاه، به صورت کامل برطرف شده باشد.

در نهایت به این نکته اشاره کنیم که دستگاه‌های آون توستر نسبت به مایکروویوها، آسیب کمتری به سلامتی انسان وارد می‌کنند. به همین دلیل، Toaster Oven از محبوبیت بیشتری نسبت به اجاق‌های مایکروویو برخوردار است.

4 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//