آموزش تصویری فعال کردن رومینگ همراه اول و ایرانسل

حتما تا به حال نام «رومینگ» به گوش‌تان خورده است! شاید برایتان سوال باشد که فعال کردن رومینگ چیست؟! برای پاسخ به آن باید بگوییم که رومینگ حالتی است که زمان قطع سیگنال تلفن همراه، می‌توان از آن استفاده کرد.

قطع سیگنال می‌تواند به دلایل مختلفی صورت گیرد؛ ولی شایع‌ترین و مهمترین علت استفاده از رومینگ وقتی است که از کشور خارج شده‌اید و سیم کارت و تلفن همراه‌تان قادر به اتصال به یک سیگنال مناسب نیست.

در این مقاله از ایده آل تک قصد داریم به آموزش فعال کردن رومینگ در سیمکارت‌های همراه اول و ایرانسل بپردازیم و یک بررسی در این زمینه داشته باشیم. لازم به ذکر است که فعال کردن رومینگ در سیم کارت‌های همراه اول و ایرانسل با تفاوت‌هایی همراه است.

اگر می‌خواهید صفر تا صد فعال کردن قابلیت رومینگ را فرا گیرید، توصیه می‌کنیم که تا انتهای مطلب با ما همراه باشید و دستورات عنوان شده را به ترتیب پیش ببرید.

رومینگ چیست و چرا مهم است؟

رومینگ قابلیتی است که هنگام خارج شدن از کشور بسیار برایتان اهمیت پیدا می‌کند. به این دلیل که سیم کارت شما صرفا در کشور خودمان می‌تواند با دکل‌های مخابراتی ارتباط برقرار کند.

رومینگ چیست و چرا مهم است؟

وقتی به خارج از کشور سفر یا مهاجرت می‌کنید، چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. در این‌جاست که قابلیت رومینگ به شما کمک می‌کند تا سیم کارت‌تان بتواند با یکسری فیلترها و محدودیت‌ها به دکل‌های مخابراتی کشور مقصد متصل شود.

یکی از این محدودیت‌ها که به احتمال قوی برای هر کسی نگرانی‌هایی به وجود می‌آورد، هزینه‌های بالا است. هزینه‌های تماس و اینترنت و پیامک‌های شما بعد از فعال‌سازی رومینگ، به طور قابل توجهی در مقایسه با شرایط عادی متفاوت است.

جالب است بدانید که این هزینه‌ها یکسان نیستند، در هر کشور و با توجه به دکل‌های مخابراتی و خدماتی‌ای که آن کشور ارائه می‌دهد متفاوت هستند. اما چاره‌ای نیست! تنها راه استفاده از سیمکارت در خارج از محدوده پوشش‌دهی، استفاده از حالت Roaming است.

گاهی اوقات نیز می‌توان از خدمات رومینگ در کشور خودمان هم استفاده کرد. اما چرا؟ در بعضی از مواقع بنا به دلایل مختلفی ممکن است آنتن سیم کارت بپرد! به عبارت دیگر سیگنال دهی یک اپراتور خاص در خود کشور غیرفعال شود.

در این زمان است که با استفاده از خدمات رومینگ می‌توانید مجدد از سیم کارت خود استفاده کنید. شایع‌ترین مثالی که می‌توانیم بزنیم مربوط به اپراتور رایتل است. اپراتور رایتل از همان ابتدا که فعالیت خدماتی خود را در کشور آغاز کرد، شعاری مبنی بر «پوشش سراسری از خزر تا خلیج فارس» داشت.

رومینگ اپراتورهای مختلف در ایران

این در حالی بود که مدت زیادی از عرضه سیم کارت‌های رایتل نگذشته بود و طبیعتا دکل‌های سیگنال‌دهی مربوط به این اپراتور هنوز در کل کشور نصب نشده بودند.

کار رایتل به این صورت بوده که با اپراتور‌های همراه اول و ایرانسل قراردادهایی منعقد کرده بود تا زمان‌هایی که سیگنال رایتل وجود نداشت، بتواند با دکل‌های دو اپراتور مذکور ارتباط برقرار کند.

از این طریق تمامی‌مشترکان رایتل در همه جای ایران، حتی در روستاهای دور افتاده قادر بودند از خدمات این اپراتور از جمله تماس، پیامک و اینترنت استفاده کنند.

با این وجود نتیجه می‌گیریم که فعال سازی رومینگ صرفاً منحصر به خارج از کشور نمی‌شود؛ بلکه در خود کشور هم ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. ولی مهمترین استفاده از این قابلیت زمانی است که به خارج سفر می‌کنید و هیچ آنتن مخابراتی‌ای برای سیگنال دهی مناسب به تلفن همراه‌تان در آنجا وجود ندارد.

فعال کردن رومینگ همراه اول

برای فعال کردن رومینگ همراه اول نیاز است که مراحلی را به ترتیب پیش ببرید. نکته بسیار مهمی ‌که باید به آن توجه داشته باشید، این است: قبل از آنکه از کشور خارج شوید باید نسبت به فعال کردن رومینگ اقدام کنید.

در واقع فعال کردن رومینگ از طریق کد USSD انجام می‌شود. وقتی هم تلفن همراه آنتن نداشته باشد، امکان استفاده از این کد و هر تماس دیگری نیست. بنابراین باید حتما در زمانی که هنوز به خارج سفر نکرده‌اید رومینگ را روشن کنید.

شاید برایتان سوال باشد که آیا رومینگ فقط مخصوص سیمکارت‌های دائمی ‌است؟ یا اینکه آیا سیم کارت‌های اعتباری را نیز شامل می‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم که رومینگ هم برای سیمکارت‌های دائمی ‌و هم برای سیمکارت‌های اعتباری همراه اول قابل فعال‌سازی است. نحوه انجام این کار هم خیلی ساده و آسان است.

در ادامه به آموزش آن می‌پردازیم:

در مرحله اول باید توجه داشته شید که راه‌های مختلفی برای فعال کردن رومینگ همراه اول وجود دارد. تمامی ‌این راه‌ها هم، برای سیمکارت‌های دائمی ‌و اعتباری مشترک است.

ساده‌ترین راه استفاده از کد دستوری USSD است. به این منظور مانند تصویر زیر، کد #29*10* را شماره‌گیری می‌کنیم.

کد دستوری رومینگ همراه اول را وارد کنید

همچنین می‌توانید از کد دستوری #6*1* استفاده کنید.

کد *1*6# را وارد کنید

پس از آنکه یکی از دو کد معرفی شده در بالا را وارد کردید، پنجره‌ای به صورت پاپ‌آپ به شما نمایش داده می‌شود. در این پنجره یکسری گزینه وجود دارد که با وارد کردن عدد گزینه مورد نظر می‌توانید درخواست‌های خود را انجام دهید.

در این پنجره می‌توانید با وارد کردن عدد 9، راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. به این صورت که راهنمایی‌های مورد نیاز از طریق پیامک برایتان ارسال می‌گردد.

عدد 9 را برای دریافت راهنمایی ارسال کنید

گفتنی است که تمام عملیات مربوط به فعالسازی رومینگ را می‌توانید از طریق اپلیکیشن همراه من و منوی خدمات سیمکارت هم انجام دهید.

پس از آنکه فعال سازی رومینگ همراه اول را به یکی از روش‌های ذکر شده انجام دادید، نوبت استفاده از خدمات رومینگ است. البته این خدمات را همانطور که گفته شد باید در خارج از کشور انجام دهید.

جالب است بدانید که استفاده از خدمات رومینگ برای هر یک از موارد تماس، پیامک و اینترنت متفاوت است. یعنی برای استفاده از هر کدام آن‌ها باید به شکلی خاص پیش روید.

در ادامه این مورد را هم بررسی می‌کنیم:

چگونگی استفاده از رومینگ همراه اول برای برقراری تماس

قبل از برقراری تماس در حالت رومینگ، باید ابتدا تعیین کنید که شماره تلفن مقصد، همراه است یا ثابت! یعنی در واقع تماس گرفتن در حالت رومینگ با توجه به شماره که شماره موبایل باشد یا تلفن ثابت متفاوت است.

برای هر یک از این حالت‌ها باید به طرق زیر عمل شود:

  • در صورت برقراری تماس با یک شماره تلفن همراه، باید شماره مورد نظر را با پیش شماره 009891 شماره‌گیری نمایید.
  • اگر شماره تلفن مقصد شما یک شماره تلفن ثابت است، باید آن را با پیش شماره 0098 شماره‌گیری کنید.

نحوه استفاده از اینترنت همراه اول در حالت رومینگ

در صورتی که می‌خواهید در زمان قرارگیری در حالت رومینگ از اینترنت همراه استفاده کنید، باید یکسری مراحل خاص را طی کنید. این مراحل با توجه به مدل و یا سیستم عامل گوشی متفاوت هستند. در ادامه به آموزش این مورد در گوشی‌های اندروید و آیفون می‌پردازیم:

فعالسازی اینترنت رومینگ در گوشی‌های اندروید

به این منظور باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

1- ابتدا باید وارد تنظیمات گوشی خود شوید و از میان گزینه‌های موجود بر روی اتصالات یا همان Connections ضربه بزنید.

استفاده از اینترنت همراه در حالت رومینگ

2- در مرحله بعدی باید به قسمتی تحت عنوان «شبکه‌های تلفن همراه» یا Mobile networks وارد شوید.

روی شبکه های موبایل ضربه بزنید

3- بعد، از میان گزینه‌هایی که می‌بینید باید بر روی «اپراتورهای شبکه» یا همان Networks operators ضربه بزنید.

روی Networks operators ضربه بزنید

4- در قسمت بعدی تعیین می‌کنید که جستجوی شبکه به صورت دستی باشد یا اتوماتیک. در صورت تمایل به جستجوی اتوماتیک باید Select automatically و در صورت جستجوی دستی باید Select manually را انتخاب کنید.

Select automatically را انتخاب کنید

فعال کردن اینترنت رومینگ در گوشی‌های آیفون

1- ابتدا وارد تنظیمات گوشی آیفون شوید.

2- در مرحله دوم باید از منوی تنظیمات بر روی گزینه Cellular یا Mobile data کلیک کنید.

روی گزینه Cellular یا Mobile data کلیک کنید.

3- در منوی مذکور باید بر روی گزینه Cellular Data options ضربه بزنید و وارد آن شوید.

روی گزینه Cellular Data options ضربه بزنید

4- در صفحه باز شده گزینه‌های مختلفی را می‌بینید که باید از میان آن‌ها، گزینه Data Roaming را فعال نمایید.

گزینه Data Roaming را فعال نمایید.

فعالسازی رومینگ ایرانسل

فعال کردن رومینگ ایرانسل نیز مانند فعال کردن رومینگ همراه اول بسیار آسان است. برای این کار می‌توانید ساده‌ترین راه را در پیش گیرید. آن هم استفاده از کد USSD است. به این منظور مراحل زیر را کامل پیش روید.

ابتدا وارد قسمت شماره‌گیر یا همان Phone شوید و کد #1*1111* را شماره‌گیری کنید.

فعال کردن رومینگ ایرانسل

در صورت صحیح وارد کردن کد بالا، با پیغامی ‌شبیه به تصویر زیر روبرو می‌شوید. این پیام حاکی از آن است که سرویس رومینگ شما با موفقیت فعال شده است.

رومینگ موفق ایرانسل

توجه داشته باشید که جهت فعال سازی رومینگ ایرانسل باید حتما قبل از سفر به خارج از کشور این کار را انجام دهید. چرا که باید موبایل‌تان سیگنال‌های مخابراتی ایرانسل را دریافت کند تا بتوانید از کد دستوری USSD استفاده کنید.

چگونگی برقراری تماس در شرایط رومینگ ایرانسل

بعد از فعال کردن رومینگ اگر بخواهید تماسی با یکی از دوستان خود در داخل ایران بگیرید، باید به این شکل عمل کنید. مثلا اگر پیش‌شماره مقصد 0935 باشد، باید آن را با پیش‌شماره 0098935 شماره‌گیری کنید تا بتوانید با او ارتباط برقرار کنید.

دقت کنید که 0098 کدی است مخصوص ایران، بنابراین در صورتی که بخواهید با شماره‌ای در همان کشور مقصد تماس بگیرید، باید از کد همان کشور استفاده کنید.

رفع خطاهای رایج

در زمینه فعال کردن رومینگ در اپراتورهای همراه اول و ایرانسل، ممکن است یک سری خطاها رخ دهد. مثلا امکان دارد که رومینگ ظاهرا فعال شده باشد ولی علنا نمی‌توان از خدمات رومینگ استفاده کرد.

یا مثلاً امکان دارد تنظیمات رومینگ درون گوشی به شکل‌­هایی که گفته شد، به طور صحیح انجام نشود. در این زمان­هاست که باید به دفاتر خدماتی سیمکارت خود مراجعه کنید تا کارشناسان مربوطه نسبت به رفع این مشکلات اقداماتی انجام دهند یا اینکه شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

کلام آخر

در این مقاله به ارائه راه کارهایی برای فعال سازی رومینگ در دو اپراتور محبوب کشورمان یعنی همراه اول و ایرانسل پرداختیم. رومینگ ابزاری بسیار شگفت انگیز و کارآمد است که در جای خود می‌تواند فوق العاده سودمند واقع شود.

اگر شما هم تاکنون از رومینگ ایرانسل و یا همراه اول در خارج از کشور استفاده کرده‌اید، دعوت می‌کنیم که در قسمت نظرات همین مطلب تجربه کاربری خود را ارائه دهید.

با این کار هم به دانش خوانندگان این مطلب می‌افزایید و هم ما را در توسعه و گسترش مقاله یاری می‌کنید.

سوالات متداول

رومینگ چیست؟

رومینگ قابلیتی است که معمولا در زمان خروج از کشور از آن استفاده می‌شود. در حقیقت وقتی که تلفن همراه و سیمکارت از محدوده پوشش­دهی اپراتور خارج می‌شود، قابلیت رومینگ کمک می‌کند که بتوانید از سیمکارت خود استفاده کنید.

آیا تمامی ‌خطوط به قابلیت رومینگ مجهز هستند؟

در حال حاضر سه اپراتور محبوب کشور یعنی همراه اول، ایرانسل و رایتل از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند.

آیا هزینه تماس در حالت رومینگ با حالت عادی تفاوت دارد؟

بله- هزینه‌های تماس، پیامک و استفاده از اینترنت در وضعیت رومینگ تفاوت چشم‌گیری با وضعیت عادی دارد.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//