آموزش کامل برنامه تیک تاک {دانلود، نصب، ساخت کاربری و استفاده}

ماه ژوئن گذشته بود که مدیران برنامه تیک تاک اعلام کردند از 700 میلیون کاربر عبور کرده‌اند! شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا این اپلیکیشن، تا این اندازه محبوب شده است؟ اگر قبلا تجربه استفاده از TikTok را نداشته‌اید، قطعا این تعجب و کنجکاوی برای شما بیشتر هم خواهد شد!

تیک تاک یک شبکه اجتماعی برای اشتراک ویدیو است که در نگاه اول، به نظر می‌رسد که ره صد ساله موفقیت را یک شبه طی کرده است؛ اما اصلا این‌طور نیست! TikTok سال‌هاست که فعالیت خود را آغاز کرده و کاربران زیادی را در سراسر جهان، به سمت خود کشیده است.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم شما را با سیر تا پیاز برنامه تیک تاک آشنا کنیم. اگر همین امروز تصمیم گرفته‌اید که از اپلیکیشن TikTok استفاده کنید، جای درستی آمده‌اید. تنها کافیست تا پایان با ما همراه باشید تا به یکی از کاربران حرفه‌ای این شبکه اجتماعی محبوب تبدیل شوید.

تیک تاک (TikTok) چیست؟

اگر بخواهیم تیک تاک را در یک جمله کوتاه معرفی کنیم، باید بگوییم که:

TikTok یک شبکه اجتماعی اشتراک ویدیو است که به کاربران اجازه می‌دهد فیلم‌های کوتاه (حداکثر 15 ثانیه) را ایجاد کرده و با دیگران به اشتراک بگذارند.

این برنامه برای اولین بار در سال 2016 و توسط شرکت مادر “ByteDance” در پکن (پایتخت کشور چین) راه‌اندازی شد. یک سال بعد، تیک تاک با یک برنامه اشتراک موسیقی محبوب به نام “Musical.ly” ادغام شده و همین موضوع، باعث محبوبیت این اپلیکیشن در سراسر جهان (به ویژه آمریکا و کانادا) شد.

تیک تاک چیست؟

بیشتر بدانید
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در سال 2018 (یعنی تنها دو سال بعد از آغاز به کار TikTok) نصب این برنامه در فروشگاه‌های ایالات متحده آمریکا، از اینستاگرام، فیس بوک و اسنپ چت، پیشی گرفته بود!

اکنون و در سال 2021 کاربران برنامه تیک تاک از 700 میلیون نفر عبور کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در پایان امسال، این تعداد به 1.2 میلیارد نفر نیز برسند. 63 درصد از کاربران TikTok را افراد 10 تا 29 سال تشکیل می‌دهند که این موضوع، نشان دهنده محبوبیت بالای آن در میان نوجوانان و جوانان است.

بیشتر ویدیوهایی که در تیک تاک به اشتراک گذاشته می‌شوند، روی کلیپ‌های موسیقی تمرکز دارند. در این ویدئو‌ها، کاربران با استفاده از جلوه‌ها صوتی، فیلترها و قطعات موسیقی موجود در TikTok ویدیوهای رقص و دابسمش می‌سازند و با سایر افراد، به اشتراک می‌گذارند. با این وجود، موضوعات دیگری هم وجود دارند: کمدی، حیوانات، صنایع دستی و …

تیک تاک به کاربران اجازه می‌دهد در حالت‌های مختلف (رقص، دابسمش و …) فیلمبرداری کرده و این کلیپ‌های کوتاه را با دیگران به اشتراک بگذارند. کلیپ‌ها نباید بیشتر از 15 ثانیه باشند؛ اما می‌توانید چند کلیپ را به هم متصل کرده و یک ویدیوی طولانی‌تر بسازید (تا حداکثر 60 ثانیه). این برنامه از یک ویرایش‌گر داخلی ویدئو برخوردار است که به شما امکان می‌دهد از فیلترها، آهنگ‌های موجود در کتابخانه و … استفاده کنید.

ساخت حساب کاربری در برنامه تیک تاک

حدس می‌زنیم با مطالعه ویژگی‌های برنامه تیک تاک تا الان حسابی عاشق این شبکه اجتماعی محبوب شده باشید! اگر حدس ما درست است، بدون معطلی باید به سراغ استفاده از این اپلیکیشن بروید. اولین قدم در این راه، ساخت حساب کاربری در TikTok است.

ابتدا و از طریق ضربه زدن روی یکی از لینک‌های زیر، وارد صفحه برنامه تیک تاک در فروشگاه‌های گوگل پلی یا اپ استور (بسته به سیستم عامل تلفن همراه) شوید و این اپلیکیشن را روی گوشی خود نصب کنید:

دانلود برنامه از اپ استور

 

دانلود برنامه از گوگل پلی

 

بعد از نصب برنامه، روی آیکون آن در صفحه اصلی ضربه بزنید تا TikTok برای اولین بار، اجرا شود. با باز کردن برنامه، صفحه “For You” که به صفحه اصلی برنامه تیک تاک معروف است، پیش روی شما قرار می‌گیرد. در این صفحه، به بخش “Me” که در گوشه پایین سمت راست مشاهده می‌کنید، بروید.

روی me ضربه بزنید

در بخش “Me” می‌توانید با استفاده از شماره تلفن همراه، آدرس ایمیل یا آدرس قبلی خود در شبکه‌های اجتماعی محبوب مانند توئیتر، فیس بوک، گوگل و اپل، در برنامه تیک تاک ثبت نام کرده و حساب کاربری خود را ایجاد کنید.

در برنامه تیک تاک ثبت نام کنید

بهترین و ساده‌ترین روش برای ساخت کاربری در تیک تاک استفاده از تلفن همراه یا آدرس ایمیل است. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم گزینه “Use phone or email” را انتخاب کرده و در ادامه، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در اولین صفحه، باید تاریخ تولد خود را به صورت میلادی وارد کنید و روی آیکون Next (دایره‌ای قرمز با یک فلش به سمت راست) ضربه بزنید.
  2. اکنون می‌توانید شماره تلفن یا آدرس ایمیل خود را برای دریافت کد تأیید وارد کنید. (ما آدرس ایمیل را وارد کردیم، اما می‌توانید از شماره همراه هم استفاده کنید)آدرس ایمیل یا شماره تلفن همراه خود را وارد کنید
  3. پس از وارد کردن ایمیل یا شماره همراه، روی آیکون Next ضربه زده و به مرحله بعد بروید.
  4. یک رمز عبور برای حساب تیک تاک خود وارد کرده و برای تایید، روی آیکون تیک، ضربه بزنید. رمز عبور خود را وارد کنید
  5. پس از انجام مراحل بالا، با موفقیت وارد حساب کاربری خود خواهید شد.

اکنون می‌توانید با ضربه زدن روی دکمه افزودن (+) در پایین صفحه، فیلم‌ها را ضبط و ویرایش کنید.وارد پروفایل خود در تیک تاک شوید

در هر زمان که مایل باشید، می‌توانید با ضربه زدن روی “Edit profile” نام کاربری و بیو (Bio) خود را تغییر دهید؛ عکس پروفایل دل‌خواه خود را آپلود کنید و در صورت تمایل، یک لینک به صفحه خود اضافه نمایید.

در تیک تاک بچرخید و ویدیوهای مختلف را ببینید

برنامه تیک تاک دو گزینه با عنوان‌های “For You” و “Discover” را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا با استفاده از آن‌ها، ویدئوهای ترند شده روز را مشاهده کنند.

صفحه “For You” بر اساس فیلم‌هایی که با آن‌ها تعامل دارید، حساب‌ها و هشتگ‌هایی که دنبال می‌کنید، موقعیت مکانی و ترجیحات زبان شما و نوع محتوایی که ایجاد می‌کنید، به صورت الگوریتمی تنظیم شده است.

صفحه discover تیک تاک

صفحه “Discover” با استفاده از الگوریتم TikTok تنظیم شده است و کار پیدا کردن ترندها را برای شما انجام می‌دهد. در این قسمت، هشتگ‌ها، صداها و جلوه‌های محبوب را مشاهده خواهید کرد.

فالو کردن کاربران در تیک تاک

دنبال کردن یا همان فالو (Follow) یک کاربر در تیک تاک باعث می‌شود تا ویدئوهای آن فرد، در صفحه “Following” به شما نشان داده شوند. این موضوع هم‌چنین به TikTok کمک می‌کند صفحه “For You” بهتر و متناسب‌تری برای شما بسازد. هر زمان که از محتوای تولید شده توسط یکی از فالووینگ‌های خود خسته شدید، به راحتی می‌توانید او را Unfollow کنید!

برای دنبال کردن کاربران در برنامه تیک تاک باید مطابق مراحل زیر جلو بروید:

  1. اپلیکیشن TikTok را روی تلفن همراه خود اجرا کنید.
  2. کاربری که قصد دنبال کردنش را دارید، پیدا کرده و وارد پروفایل او شوید. (برای این کار می‌توانید از بخش جستجوی تیک تاک استفاده کرده و مخاطب مورد نظر خود را Search کنید)
  3. مانند تصویر زیر، روی “Follow” ضربه بزنید. روی follow ضربه بزنید

به همین سادگی می‌توانید کاربران مورد نظر خود را در تیک تاک دنبال کرده و به ویدئوهای آن‌ها دسترسی مستقیم داشته باشید. برای آنفالو کردن هر کدام از فالووینگ‌های خود، مراحل بالا را تکرار کرده و در نهایت، گزینه “Unfollow” را انتخاب کنید.

ساخت ویدیو در تیک تاک

خب به هیجان‌انگیزترین قسمت مقاله رسیده‌ایم! در این‌جا می‌خواهیم به ساخت ویدیو در برنامه تیک تاک و اشتراک گذاری آن با سایر کاربران بپردازیم. وقتی به ساخت یک کلیپ در TikTok فکر می‌کنید، اصلا نگران کیفیت دوربین و ویدیو نباشید؛ زیرا یک محتوای خلاقانه بسیار مهم‌تر از یک ویدیوی باکیفیت اما بدون خلاقیت است.

برای شروع، کافیست روی آیکون + در پایین صفحه ضربه بزنید؛ با این کار، دوربین تلفن همراه شما باز می‌شود. با استفاده از نمادهای روی صفحه، می‌توانید با سرعت ضبط بازی کنید، یک تایمر خودکار تنظیم کنید، یک صدا یا فیلتر به فیلم خود اضافه کرده و با بسیاری از جلوه‌های درون برنامه‌ای TikTok آشنا شوید.

رکورد ویدیو در تیک تاک

نکته: شما می‌توانید ابتدا ویدیوی خود را رکورد کنید و پس از پایان آن، افکت‌ها، صدا، فیلترها و سایر جلوه‌ها درون برنامه‌ای تیک تاک را برای جذاب‌تر کردن کلیپ، به کار ببرید.

هنگامی که اصول اولیه را به پایان رساندید، می‌توانید با استفاده از جلوه‌ها، پیوستن به چالش‌ها و دوبله ویدیوهای محبوب دیگر، جذابیت بیشتری برای ویدئوهای خود ایجاد کنید.

در پایین صفحه ضبط، دکمه “Effects” را مشاهده می‌کنید. بسیاری از جلوه‌های ویژه و افکت‌های برنامه تیک تاک، در این قسمت قرار گرفته‌اند. یادگیری کار کردن با این بخش از TikTok ممکن است کمی طول بکشد؛ بنابراین اصلا نگران این موضوع نباشید که در روزهای اول، مجبورید چند بار برای ساخت یک ویدئوی جذاب تلاش کنید!

یکی از قابلیت‌های جذاب تیک تاک، ویژگی “duet” نام دارد. این گزینه به شما اجازه می‌دهد به صورت دو نفره و در کنار ویدئوی سایر کاربران، کلیپ خود را ضبط کنید. برای ساخت یک دوئت، روی آیکون پیکان که در کنار ویدیوهای قبلی تیک تاک مشاهده می‌کنید ضربه زده و گزینه “Duet” را انتخاب کنید.

یک دوئت ایجاد کنید

هنگامی که ویدئوی شما تکمیل شد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک عنوان برای آن در نظر بگیرید و روی گزینه “Post” ضربه بزنید. علاوه بر ای، می‌توانید با افزودن هشتگ به این ویدیو، شانس دیده شدن آن توسط سایر کاربران را افزایش دهید.

کلام آخر

محبوبیت برنامه تیک تاک در سراسر جهان، روز به روز در حال افزایش است. این اپلیکیشن اشتراک ویدیو، به ویژه در میان نوجوانان و جوانان، به یک شبکه اجتماعی بسیار کاربردی و جذاب تبدیل شده است. به همین دلیل در این مقاله، به بررسی آموزش کامل این برنامه و نحوه استفاده از آن پرداختیم.

در صورتی که هم‌چنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، می‌توانید در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول 

چگونه در تیک تاک حساب کاربری بسازیم؟

ابتدا برنامه تیک تاک را روی تلفن همراه خود باز کرده و سپس، روی Me ضربه بزنید. با انتخاب آدرس ایمیل یا شماره تلفن همراه، می‌توانید حساب کاربری خود را در TikTok ایجاد کنید.

چگونه کاربران تیک تاک را فالو کنیم؟

وارد برنامه TikTok شوید و کاربری که قصد دنبال کردن او را دارید، انتخاب کنید. در پروفایل کاربری فرد مورد نظر، روی “Follow” ضربه بزنید.

3 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//