علائم سوختن هارد اکسترنال [مهم‌ترین دلایل سوختن هارد اکسترنال]

هاردهای اکسترنال به عنوان حافظه جانبی راه خود را به زندگی ما باز کرده‌اند به صورتی که بسیاری از ما به آن‌ها وابسته شده‌ایم و زندگی بدون این تجهیزات را فراموش کرده‌ایم. به همان اندازه که استفاده از هارد اکسترنال ساده است، نگهداری از آن سخت است. آشنایی با علائم سوختن هارد اکسترنال موضوعی است که اکثر افراد به آن توجهی نشان نمی‌دهند و تنها زمانی که هارد آن‌ها دچار مشکل شد، به دنبال راهی برای خلاصی از این مشکل هستند.

به همین دلیل در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک به بررسی نحوه نگه‌داری و علائم سوختن هارد اکسترنال خواهیم پرداخت. اما قبل از هر چیزی باید ببینیم هاردهای اکسترنال چگونه کار می کنند و نوع‌های مختلف آن کدامند؟ لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

هارد اکسترنال چیست؟

در ساده‌ترین تعریف می‌توان گفت که هارد اکسترنال نوعی از حافظه ذخیره‌سازی با ظرفیت بالا است که به  صورت یک قطعه جداگانه به بازار عرضه می‌شود و می‌توان در سیستم های مختلف از آن استفاده کرد؛ به این معنا که قابلیت اتصال به انواع کامپیوتر  و گوشی‌ها را دارد.

هارد اکسترنال چیست ؟

البته برخی از گوشی‌ها از این امکان پشتیبانی نمی‌کنند که ربطی به هارد ندارد. برای آشنایی بیشتر توصیه می‌کنیم مقاله راهنمای خرید هارد اکسترنال را مطالعه بفرمایید تا دید روشن‌تری نسبت به این قضیه داشته باشید.

انواع هارد اکسترنال

هارد اکسترنال در دو نوع SSD و HDD به بازار عرضه می‌شوند. هاردهای SSD از سرعت بیشتری برخوردار هستند و در مقابل، هاردهای HDD برای نگه‌داری طولانی‌تر فایل‌ها، گزینه جذاب‌تری هستند.

انواع هارد اکسترنال

نحوه کار هارد اکسترنال HDD

هاردهای HDD از یک دیسک چرخان تشکیل شده‌اند که هد دستگاه، وظیفه خواندن اطلاعات از این دیسک را بر عهده دارد. بنابراین سرعت انتقال و خواندن اطلاعات تا حد زیادی به سرعت چرخش دیسک وابسته است.

نحوه کار هارد اکسترنال SSD

هارد SSD حافظه‌ای جامد است که در آن از دیسک و هد خبری نیست؛ بلکه همانند فلش مموری‌ها از یک حافظه جامد استفاده می کند که سرعت بسیار بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ساختار این نوع از هاردها به صورت بخش بخش است که هر قطعه از اطلاعات را در یکی از این بخش‌ها نگه‌داری می‌کند. بنابراین در هنگام فراخوانی اطلاعات نیازی نیست که کل سیستم فعال شود؛ بلکه اطلاعات از همان قسمت خاص فراخوانی خواهد شد. تفاوت هارد ssd و hdd را در یک مقاله جداگانه به صورت کامل برای شما تشریح کرده‌ایم.

دلایل سوختن هارد اکسترنال

هارد اکسترنال با توجه به نحوه کاربری و همچنین ساختار آن، در معرض انواع آسیب‌ها و خطرات محیطی قرار دارد. به همین دلیل، آشنایی با دلایل سوختن هارد اکسترنال می‌تواند به شما کمک کند که از این شرایط دوری کنید.

به طور کلی می توان گفت که دو نوع آسیب وجود دارد که هارد شما را درگیر خواهد کرد: دلایل فیزیکی و نرم افزاری:

دلایل فیزیکی آسیب به هارد اکسترنال

1- ضربه

ضربه را می‌توان مهم‌ترین علت سوختن هارد به حساب آورد. مخصوصا در هاردهای اکسترنال با توجه به جابه‌جایی‌های زیاد، احتمال افتادن و خراب شدن هارد بسیار زیاد است.

آسیب فیزیکی هارد اکسترنال

ضربه در هاردهایی که محافظ ندارند یا ضد ضربه نیستند، بسیار آسیب‌زا است. تکان دادن هاردهای HDD در زمانی که به کامپیوتر متصل هستند، باعث می‌شود که هد به دیسک برخورد کرده و هارد آسیب ببیند. بنابراین علاوه بر احتیاط در زمان انتقال، سعی کنید که در زمان کار با هارد نیز نکات لازم را رعایت کنید.

2- آب

آب بزرگ‌ترین دشمن قطعات الکترونیکی است که می‌تواند آسیب جدی به هارد شما وراد کند. برخی از شرکت‌های تولید کننده هارد، محصولات خود را به صورت ضد آب به بازار عرضه می‌کنند که می‌تواند تا حد زیادی مشکلات معمول را رفع کند. در زمان سوختن هارد گوشی اندروید و آیفون هم یکی از مظنونین اصلی، آب است.

3- حرارت

حرارت هم ممکن است باعث سوختن هارد اکسترنال شود. به همین دلیل است که در کیس کامپیوتر و لپ‌تاپ، از فن‌های خنک کننده استفاده می‌شود. حرارت ممکن است به خاطر دلایل خارجی باشد یا به دلیل کارکرد عوامل داخلی مانند موتور.

بنابراین هارد را روی سطوحی مانند فرش که امکان تهویه هوا وجود ندارد، قرار ندهید و  همچنین هارد خود را در جای خنک و دور از تابش مستقیم آفتاب نگه‌دارید. اگر چه عادت داریم این توصیه را برای محصولات غذایی به کار ببریم، اما این توصیه برای محصولات الکترونیکی هم بسیار کاربردی است.

4- نوسانات برق

شاید فکر می‌کنید که نوسانات برق بیشتر ممکن است روی هاردهای اینترنال تاثیر منفی بگذارد. اگر چه این فکر اشتباه نیست، اما نوسانات برق می‌تواند باعث آسیب دیدن هارد اکسترنال هم بشود.

مخصوصا زمانی که هارد به لپ‌تاپ متصل است و آن را جابه‌جا می‌کنید. از طرفی دیگر، هنگام وصل کردن و جدا کردن هارد نهایت دقت را به خرج بدهید تا هارد شما آسیب نبیند.

5- گرد و غبار دشمنی کوچک اما قوی

گرد و غبار در فعالیت هد و دیسک اختلال ایجاد می‌کند. همچنین باعث می‌شود که دیسک هارد آسیب ببیند و اطلاعات روی آن قابل خواندن نباشد.

برای مقابله با چنین مشکلی بهتر است که از کیف‌های محافظ استفاده کنید. این کیف‌ها علاوه بر مقاومت در برابر ضربه، از هارد شما در برابر گرد و غبار هم محافظت خواهند کرد.

دلایل نرم افزاری یا لاجیکال آسیب به هارد

1- بد سکتور نرم یا لوجیکال

هارد اکسترنال از تعداد زیادی سکتور یا بخش کوچک تشکیل شده است که هر بخش، قطعه‌ای از اطلاعات را در خود نگه‌داری می‌کند. اگر از عدم آسیب فیزیکی به هارد مطمئن هستید؛ اما باز هم نمی‌توانید هد را به دیسک وصل کنید، به احتمال زیاد با مشکل بدسکتور نرم افزاری مواجه شده‌اید. بد سکتور لوجیکال باعث می‌شود که هارد در دسترس نباشد و برای ایجاد تغییر در آن، با مشکل روبرو شوید.

بد سکتور نرم

2- آسیب فریمور

فریمور یک برنامه رایانه‌ای است که کار آن مدیریت فضای ذخیره سازی در هارد است. در واقع فریمور رابطی بین سیستم عامل و سخت افزار هارد است که قابلیت انتقال اطلاعات را فراهم می‌کند.

امکان خراب شدن فریمور به دلیل منبع تغذیع نامناسب، ویروس یا بدافزارها، خاموش شدن تصادفی هارد یا به روز رسانی فریمور وجود دارد. آسیب فریمور، سوختن و خرابی انواع هارد را به دنبال دارد و به هیچ هاردی رحم نخواهد کرد.

3- جدا کردن هارد در حین کار

زمانی که هارد به سیستم شما متصل است می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید. در این هنگام موتور هارد در حال فعالیت است و سعی می‌کند که اطلاعات مورد نظر شما را فراخوانی یا ذخیره کند.

جدا کردن ناگهانی هارد در زمانی که به کامپیوتر متصل است، باعث می‌شود که هارد آسیب ببیند. البته این مورد در هاردهای SSD که موتور و دیسک گردان ندارند، کمتر مشکل ایجاد خواهد کرد. اما در هر صورت امکان سوختن هارد ssd در اثر جدا کردن ناگهانی وجود دارد.

علائم سوختن هارد اکسترنال

آنچه که در بالا بیان شد دلایل سوختن هارد اکسترنال بود، در این بخش مهم‌ترین علائمی که نشان می‌دهند هارد ما دچار آسیب شده است یا در شرف سوختن است را با همدیگر بررسی خواهیم کرد:

1- عدم شناسایی هارد توسط کامپیوتر

اگر پس از اینکه هارد خودتان را به کامپیوتر متصل کردید، متوجه این نکته شدید که به هارد دسترسی ندارید یا سیستم آن را شناسایی نمی‌کند، به احتمال زیاد باید به فکر ایجاد بک آپ و خرید هارد جدید باشید. البته در برخی از موارد این مشکل می‌تواند ناشی از سیستم عامل یا سخت افزار کامپیوتر شما باشد.

عدم شناسایی هارد توسط کامپیوتر

2- صدای غیر عادی

یکی از شایع‌ترین نشانه‌های سوختن هارد اکسترنال، صداهای غیر عادی آن در زمان اتصال به کامپیوتر است. هنگام فعال شدن هارد، ممکن است صدای آن بسیار بیشتر یا کمتر از حالت عادی باشد. به همین دلیل لازم است در هنگام اتصال هارد به کامپیوتر به صدای آن توجه کنید.

در صورت مشاهده هر صدای غیر عادی، لازم است که دلیل آن را بررسی و رفع کنید؛ چرا که در ادامه ممکن است سوختن هارد را به دنبال داشته باشد. البته این مورد هم، بیشتر در هاردهای HDD قابل توجه است. هاردهای SSD معمولا صدای زیادی تولید نمی کنند.

3- ناپدید شدن فایل‌ها و پوشه‌ها

یکی از علایم سوختن هارد اکسترنال ناپدید شدن فایل‌ها و پوشه‌های شما است. در این حالت بدون اینکه فایل یا پوشه را حذف یا مخفی کرده باشید، بدون هیچ دلیلی فایل‌های شما ناپدید خواهند شد.

ناپدید شدن فایل‌ها و پوشه‌ها

اگر چنین مشکلی برای هارد شما پیش آمد، قبل از اینکه بقیه اطلاعات شما هم ناپدید شوند، به فکر ایجاد بکاپ باشید. این نشانه‌ها حاکی از آن هستند که هارد شما به زودی خواهد سوخت.

4- ارور File Corruption

اگر با ارور File Corruption روبرو شدید، باید بدانید که فاتحه هارد شما خوانده شده است و تنها راهی که ممکن است به شما کمک کند، بازیابی فایل‌های حذف شده است.

ارور File Corruption

در این مرحله معمولا از شما خواسته می‌شود، برای استفاده از هارد ابتدا باید آن را فرمت کنید. در صورتی که اطلاعات مهمی روی هارد ندارید می‌توانید از این امکان استفاده کنید، اما اگر هارد اکسترنال حاوی اطلاعات حساسی است، سعی کنید آن را به یک متخصص بسپارید تا فایل‌های شما از بین نرود.

5- کاهش سرعت دسترسی به درایوها

اگر برای دسترسی به درایوهای مختلف زمان زیادی را منتظر می‌مانید، ممکن است هارد شما دچار مشکل شده باشد. این کاهش سرعت ممکن است بر اثر آسیب به دیسک یا موتور هارد ایجاد شده باشد.

البته این را در نظر داشته باشید که به مرور و با استفاده از هارد اکسترنال معمولا سرعت آن کمتر می‌شود، اما از جایی به بعد می‌توان با اطمینان گفت که یکی از نشانه‌های سوختن هارد اکسترنال در آینده است.

تعمیر هارد اکسترنال آسیب دیده

به کمک موارد بالا می‌توانید علایم سوختن هارد اکسترنال را شناسایی کرده و مانعِ از بین رفتن اطلاعات خودتان شوید. اما اگر به هر دلیلی هارد شما دچار اشکال شد باید به فکر تعمیر یا ریکاوری آن باشید.

تعمیر هارد اکسترنال آسیب دیده

در بسیاری از موراد متاسفانه امکان تعمیر یا ریکاوری هم وجود ندارد و ممکن است اطلاعات شما به کلی از دست برود. برای دسترسی به اطلاعات هارد سوخته باید بررسی کنید که آسیب فیزیکی است یا نرم افزاری.

در صورتی که آسیب فیزیکی باشد، ممکن است راهی برای تعمیر هارد وجود داشته باشد. هم در آسیب‌های فیزیکی و هم در آسیب‌های نرم افزاری ممکن است امکان ریکاوری وجود داشته باشد، این امکان هم وجود دارد که نتوانید آن را ریکاوری کنید. هم برای تعمیر و هم برای بازیابی اطلاعات از شرکت‌ها و افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

در نظر داشته باشید در صورتی که با ساختار هارد آشنایی ندارید، به هیچ وجه در منزل برای تعمیر آن اقدام نکیند. اما اگر با این موضوع آشنایی دارید نوشته راهنمای تعمیر هارد ممکن است به شما کمک کند که راحت‌تر اطلاعاتتان را بازیابی کنید. 

سخن پایانی

علایم سوختن هارد اکسترنال و دلایل سوختن آن موضوعاتی هستند که در این نوشته به صورت کلی آن‌ها را بررسی کردیم. امیدواریم اطلاعات مفیدی را از نوشته کسب کرده باشید.

در صورتی که در ارتباط با انواع مختلف هارد و سوختن یا تعمیر آن‌ها، سوال یا اشکالی دارید، لطفا در بخش نظرات همین مقاله مطرح کنید تا در اولین فرصت، جوابگوی شما عزیزان باشیم.

سوال‌های متداول در مورد سوختن هارد اکسترنال

از کجا بفهیم هارد اکسترنال سوخته است؟

علایم زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند هارد اکسترنال شما در شرف سوختن است. این نشانه‌ها شامل: عدم شناسایی هارد توسط کامپیوتر، صداهای غیر عادی، ارور File Corruption، ناپدید شدن فایل‌ها و پوشه‌ها و کاهش سرعت دسترسی به فایل‌ها می‌باشد. در صورتی که به هر دلیلی دسترسی شما به اطلاعات موجود در هارد قطع شد، به احتمال زیاد هارد اکسترنال شما سوخته است.

آیا بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال سوخته ممکن است؟

بازیابی اطلاعات از هارد سوخته به بسیاری از موارد بستگی دارد. نوع و میزان آسیب دو مورد از مهم‌ترین مواردی هستند که ممکن است بازیابی اطلاعات را برای شما غیر ممکن کنند. اما به صورت کلی در اکثر موارد بازیابی اطلاعات از هارد سوخته ممکن است.

هزینه بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال سوخته چقدر است؟

در صورتی که هارد شما سوخته باشد در مرحله اول مهم است که بدانید آیا امکان ریکاوری وجود دارد یا خیر؟ در صورتی که این امکان وجود داشته باشد هزینه‌های این کار بسیار متفاوت است و به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. نوع آسیب و حجم اطلاعات بازیافتی عواملی هستند که روی قیمت بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال تاثیر می‌گذارد.

آیا تعمیر هارد اکسترنال در منزل ممکن است؟

بله تعمیر هارد در منزل هم ممکن است، اما پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که تخصص کافی ندارید، این کار را به شرکت‌ها و افراد متخصص بسپارید. چرا که این احتمال وجود دارد که آسیب را شدیدتر کرده و احتمال بازیابی را به کلی از بین ببرید.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//