آیا مادربرد من از RGB پشتیبانی می‌کند؟ روش جایگزین چیست؟

آیا کامپیوترهایی را دیده‌اید که نورهای رنگارنگی از خود ساطع می‌کنند؟ این ویژگی در واقع نورپردازی RGB نام دارد. نورپردازی RGB به شما امکان می‌دهد با استفاده از سه رنگ قرمز، سبز و آبی بیش از 16 میلیون ترکیب رنگ مختلف در کامپیوتر خود ایجاد کنید.

برای اینکه بتوانید از این ویژگی استفاده نمایید، باید یک پورت اتصال RGB روی مادربرد شما وجود داشته باشد که نور کامپیوتر یا اجزای RGB را کنترل کند.

برخی از مادربردها بیش از یک پورت RGB دارند، در حالی که برخی دیگر، فاقد آن هستند. اگر مادربرد شما پورت RGB ندارد، نمی‌توانید از نورپردازی RGB استفاده کنید، مگر اینکه یک کنترلر RGB خارجی بخرید که بتواند به منبع تغذیه شما متصل شود.

در این مقاله، در مورد این صحبت می‌کنیم که آیا مادربرد شما از RGB پشتیبانی می‌کند یا خیر، اگر هم متوجه شدید که مادربرد شما این ویژگی جذاب را ندارد، در انتهای مقاله روش‌های جایگزین برای دسترسی به این نورها را معرفی می‌کنیم؛ بنابراین اگر می‌خواهید از این عملکرد جذاب در کامپیوتر خود استفاده نمایید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

هدر RGB در مادربرد چیست؟

تمام مادربردهای مدرن هدر RGB دارند. هدر RGB که روی مادربرد تعبیه شده در واقع یک پورت اتصال است که کاربران را قادر می‌سازد جلوه‌های نور RGB کامپیوتر خود را کنترل کرده و آن‌ها را شخصی‌سازی کنند؛ همچنین، کاربران می‌توانند دستگاه‌های سازگار با RGB را کنترل نمایند.

این پورت‌ها معمولا بالای مادربرد قرار می‌گیرند. تنظیمات BIOS و برنامه‌های شخص ثالث، از این پورت‌های هدر RGB برای کنترل جلوه‌های نور استفاده می‌کنند.

در واقع، هدر RGB در مادربرد شما برای روشن کردن و کنترل LED‌های رنگارنگ روی قطعات کامپیوتر استفاده می‌شود. در نگاه اول شبیه هدر فن کامپیوتر 4 پینی به نظر می‌رسد، اما در واقع کانکتورهای RGB کمی بزرگتر هستند و زبانه پلاستیکی کوچک کانکتورهای فن را ندارند.

هرگز سعی نکنید فن را به هدر RGB متصل کنید، چون این روش جواب نخواهد داد و حتی اگر پین‌ها را برای اتصال خم کنید، باز هم کار نمی‌کند.

ظاهر هدر RGB
ظاهر هدر RGB

دقت داشته باشید که همه هدرهای RGB، دارای عنوانی مثل «RGB» یا «LED» هستند؛ بنابراین به راحتی می‌توان آن‌ها را از هدرهای فن تشخیص داد.

مادربردهای رده بالاتر معمولا چندین هدر دارند که به کانال‌های مختلف تقسیم شده‌اند؛ به عنوان مثال چیزی شبیه «LED_C1» را برای کانال 1 خواهید دید. می‌توانید آن‌ را در زیر CPU، پایین یا در سمت راست جلوی آن پیدا کنید.
همانطور که از نام LED_C1 مشخص است، این مورد برای چراغ‌های RGB روی فن CPU طراحی شده، اما تا زمانی که پین‌ها سازگار باشند، می‌توانید هر جزء RGB را به آن متصل کنید که شامل مواردی مانند فن‌های کیس، نوارهای LED، صفحات پشتی GPU و کنترلرهای RGB می‌شود.

هدر RGB در مادربردها چگونه کار می‌کند؟

هدر RGB روی مادربرد، LED‌ها را با استفاده از سیگنال‌های دیجیتال کنترل می‌کند. مادربرد از طریق یک کانکتور استاندارد 4 پین به هدر RGB متصل می‌شود و اطمینان حاصل می‌کند که همه اجزای RGB با هم کار می‌کنند.
دو نوع از این کانکتورهای 4 پین وجود دارد: 12 ولت و 5 ولت. تفاوت این دو کانکتور در میزان برق و چگونگی انتقال سیگنال‌های داده RGB است.

سیگنال‌های دیجیتال در هدرهای 5 ولتی RGB می‌توانند نور RGB را کنترل کنند و هدرهای 12 ولتی RGB از سیستم کنترل ولتاژ استفاده می‌کنند. هنگام انتخاب سیستم روشنایی RGB، ولتاژ هدر باید با ولتاژ سیستم روشنایی مطابقت داشته باشد.

اکثر مادربردها دارای هدر 12 ولت RGB و هدر 5 ولت RGB هستند. برای اطمینان از سازگاری، همیشه مشخصات سازنده را بررسی کنید.

بایوس مادربرد، کنترل RGB را از طریق نرم‌افزار سازنده ارائه می‌دهد؛ اما اگر به دنبال ویژگی‌های پیشرفته‌تری نسبت به حالت پیش‌فرض هستید، یک نرم افزار‌ شخص ثالث را انتخاب کنید.

کاربران می‌توانند جلوه‌های نور، سرعت، روشنایی و سایر ویژگی‌ها را با استفاده از نرم‌افزار شخص ثالث مانند ASUS، Gigabyte، Corsair و … تنظیم کنند. هر نرم افزار دارای گزینه‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد است.

کدام اجزای RGB را می‌توانم با هدر RGB روی مادربرد کنترل کنم؟

کاربران به لطف هدر RGB مادربرد، چراغ‌های RGB را کنترل و سفارشی می‌کنند. وقتی صحبت از نور RGB می‌شود، امکانات نامحدود است و بر اساس سلیقه کاربر، گزینه‌های مختلفی در دسترس هستند. با این حال، نوع قطعات، بسته به سیستم می‌تواند متفاوت باشد.
اجزای رایج RGB که می‌توانید با هدر RGB مادربرد کنترل کنید شامل موارد زیر می‌شوند:

فن RGB

فن RGB

فن‌های RGB فن‌هایی هستند که چراغ‌های LED در آن‌ها تعبیه شده و با کنترل نرم‌افزار یا ریموت می‌توان رنگ‌ها، الگوها و افکت‌هایشان را تغییر داد. فن‌های RGB، یک تجربه بصری فراگیر ایجاد کرده و ظاهر جذابی به کامپیوتر شما می‌بخشند.

نوارهای ال‌ای‌دی RGB

نوارهای ال‌ای‌دی RGB

اکثر سازندگان مادربرد، نوارهای LED سازگار با هدر RGB روی مادربرد را ارائه می‌دهند. این نوارهای LED برای این طراحی شده‌اند که نور بیشتری به کامپیوتر شما ببخشند و ظاهر آن را جذاب‌تر سازند.

نوارهای LED، از ترکیب سطوح مختلف روشنایی در هر یک از سه رنگ استفاده می‌کنند تا طیف کاملی از رنگ را ایجاد نمایند و جلوه کامپیوتر شما را چند برابر سازند.

مموری RGB

مموری RGB

مموری با نورپردازی RGB نیز صرفا برای زیبایی آن است. می‌توانید چراغ‌های LED را روی یک رنگ خاص تنظیم کنید یا از رنگ‌های مختلف نیز بهره‌مند شوید. مموری‌های RGB معمولا برای کامپیوترهای گیمینگ با قاب‌های شفاف هستند که می‌توان اجزای داخلی آن‌ها را دید.

اگر هدر RGB مادربرد نداشتم چه کار کنم؟

شاید وقتی در حال ساخت کامپیوتر خود هستید و یا اینکه می‌خواهید کامپیوتر خود را ارتقا دهید، نتوانید هدر RGB را در مادربرد خود مشاهده کنید.‌ با استفاده از این پورت، اضافه کردن نور به کامپیوتر شما می‌تواند آسان‌تر باشد، به خصوص اگر طرح رنگ خاصی را در ذهن داشته باشید.

اما اگر مادربرد شما این پورت را نداشت چه؟

خبر خوب این است که می‌توانید از یکی از روش‌های جایگزین برای رسیدن به همین نتیجه استفاده نمایید؛ بنابراین با انتخاب یکی از گزینه‌های زیر، این مشکل را به راحتی حل کنید.

کنترلر یو‌اس‌بی RGB

کنترلر USB RGB یکی از تکنیک‌های اضافه کردن چراغ‌های RGB به کامپیوتر، بدون نیاز به هدر RGB است.

می‌توانید از این کنترل‌کننده‌ها برای کنترل روشنایی نوارهای RGB یا سایر دستگاه‌ها با وصل کردن آن‌ها به درگاه USB، استفاده کنید. استفاده از این کنترل کننده‌ها، ساده است و از نظر قیمت هم بسیار ارزان هستند.

کنترلر RGB اکسترنال

کنترلر اکسترنال RGB یک شی خارجی است که خارج از بدنه کامپیوتر شما قرار می‌گیرد و نور RGB شما را کنترل می‌نماید. اگرچه این کنترلرها هزینه بیشتری نسبت به کنترلرهای Molex یا USB دارند، اما در عین حال تنظیمات و سفارشی‌سازی پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهند.

کنترلر RGB اکسترنال

کابل اسپلیتر RGB

کابل اسپلیتر RGB به شما امکان می‌دهد که بسیاری از دستگاه‌های RGB را تنها با یک کابل، کنترل نمایید. به عبارت دیگر، با استفاده از این کابل می‌توانید چندین دستگاه را به یک کنترلر RGB متصل کنید.

کنترلر فن

اگر هدر RGB روی مادربرد ندارید و می‌خواهید کامپیوتر شما نیز نورپردازی RGB داشته باشد، این مورد بهترین گزینه شما خواهید بود.

می‌توانید سرعت و روشنایی فن‌های خود را با این دستگاه تنظیم کنید، این دستگاه برق را از منبع تغذیه کامپیوتر شما تامین می‌کند و با نورپردازی جذاب، جلوه‌های بصری فوق‌العاده‌ای به فن شما می‌بخشد.

پردازنده گرافیکی با نورپردازی RGB

نور RGB روی کارت گرافیک کامپیوتر شما می‌تواند به عنوان منبع روشنایی استفاده گردد. هدرهای RGB یک ویژگی در برخی کارت‌های گرافیکی است که به شما امکان می‌دهد نوارهای نورپردازی RGB را مستقیما به برد متصل نمایید.

رم RGB

گزینه دیگری که می‌توانید از آن برای اضافه کردن نور به کامپیوتر خود استفاده کنید، رم RGB است. این نوع رم دارای چراغ‌های RGB قابل کنترل نرم‌افزاری است که در تراشه گنجانده شده‌اند.

کلام آخر

در این مقاله در مورد اینکه آیا مادربرد شما از نورپردازی RGB پشتیبانی می‌کند صحبت کردیم و همچنین در صورت ناسازگاری روش‌های جایگزین را نیز معرفی کردیم.
با این ویژگی، می‌توانید نور RGB را با توجه به انتخاب یا تم‌های خود از طریق نرم‌افزار کنترل RGB سفارشی کرده، جلوه‌های بصری دیدنی و جذابی به کامپیوترتان اضافه کنید و تجربه کلی خود را بهبود ببخشید.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//