آموزش نصب ویندوز روی مک + جدول مزایا و معایب

ویندوز 8 به قدری بد بود که بسیاری از کاربران را به سمت خرید دستگاه‌های مک‌بوک و خداحافظی از سیستم عامل محبوب Windows کشاند. اما با ظهور ویندوز 10 و انقلابی که در این سیستم‌عامل صورت گرفته بود، افراد زیادی تصمیم گرفتند که دوباره از ویندوز استفاده کنند؛ اما تکلیف لپ تاپ اپل که خریده بودند، چه می‌شد؟ طبیعی است که نصب ویندوز روی مک بسیار آسان‌تر از خداحافظی با یک مک‌بوک باکیفیت بود!

خوشبختانه شرکت اپل با ایجاد برخی از تغییرات روی لپ تاپ‌های خود، امکان استفاده از سیستم عامل ویندوز را برای کاربران خود فراهم کرده است. در حقیقت، شما می‌توانید به صورت همزمان از ویندوز و مک استفاده کنید.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم شما را با مراحل نصب ویندوز روی مک بیشتر آشنا کنیم. اگر شما هم بین مک‌بوک و ویندوز 10 گیر کرده‌اید و دوست دارید هر دو را داشته باشید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

پیش‌ نیازهای نصب ویندوز روی مک

برای اینکه بتوانید روی دستگاه مک خود، سیستم عامل ویندوز نصب کنید، نیاز به یک فایل “Disk Image” دارید. (بعضی وقت‌ها، آن را فایل ISO نیز می‌نامند) شما می‌توانید این نسخه از سیستم عامل ویندوز را را از وب‌سایت مایکروسافت دانلود کنید.

نکته: می‌توانید فایل‌های ISO را برای ویندوز 7 و ویندوز 8.1 هم دانلود کنید. البته این نسخه‌های ویندوز، در ابتدا روی دیسک فروخته می‌شد؛ بنابراین اگر هنوز دیسک اصلی را دارید، می‌توانید فایل ISO را با استفاده از برنامه نصب از روی دیسک، ایجاد کنید.

بعد از اینکه فایل ISO را دانلود کردید (تنها کافیست وارد وب‌سایت مایکروسافت شوید  مراحل دانلود را دنبال کنید)، باید «Boot Camp» یا نرم افزار مجازی‌سازی را برای نصب ویندوز روی مک راه اندازی کنید.

در این مقاله، نصب ویندوز روی مک، ابتدا با استفاده از «Boot Camp» و سپس با برنامه‌های مجازی‌سازی شخص ثالث، توضیح داده شده است.

کدام نسخه از مکینتاش با نصب ویندوز سازگاری دارد؟

این موضوع به نسخه ویندوزی که می‌خواهید نصب کنید بستگی دارد؛ اما تمام مدل‌های مک، باید بتوانند ویندوز 10 را اجرا کنند. در واقع، بیشتر مک‌ها از اواخر سال 2012، از ویندوز 10 پشتیبانی می‌کنند.

شما می‌توانید نسخه‌های ویندوزی که مک شما از آن پشتیبانی می‌کند را در وب‌سایت اپل بررسی کنید. توجه داشته باشید که در حال حاضر ویندوز در مکینتاش جدید «اپل سیلیکون» اجرا نمی‌شود. در ادامه، می‌توانید لیستی از مدل‌های مک سازگار با نصب ویندوز را مشاهده کنید:

  • MacBook مدل سال 2015 یا بعد از آن
  • MacBook Air مدل سال 2012 یا بعد از آن 
  • MacBook Pro مدل سال 2012 یا بعد از آن
  • Mac mini مدل سال 2012 یا بعد از آن
  • iMac مدل سال 2012 یا بعد از آن
  • iMac Pro (تمام مدل‌ها)
  • Mac Pro مدل سال 2013 یا بعد از آن
نکته: مک برای اجرای ویندوز 10 به پردازنده مرکزی مبتنی بر «Intel» نیاز دارد.

نصب ویندوز روی مک با Boot Camp

برای نصب ویندوز روی مک بوک، دو روش اصلی وجود دارند: به طور کلی گزینه‌ای که انتخاب می کنید، به نوع نرم افزارهای مورد نیاز شما بستگی دارد. اولین مورد که توسط خود اپل و با برنامه «Boot Camp» ارائه شده است، «dual-booting» یا همان بوت‌ دوگانه، نامیده می‌شود.

Boot Camp روی تمام مک‌ها نصب شده و به شما این امکان را می‌دهد تا دستگاه خود را با استفاده از ویندوز یا مکینتاش راه اندازی (بوت) کنید. «Boot Camp» می‌تواند هارد دیسک مک (یا درایو حالت جامد) شما را به دو بخش تقسیم کند که «پارتیشن» نامیده می‌شود.

بعد از پارتیشن‌بندی، مکینتاش روی یک پارتیشن قرار می‌گیرید و ویندوز هم روی پارتیشن دوم نصب می‌شود. هنگام بوت کردن مک، شما به سادگی انتخاب می‌کنید که کدام سیستم عامل را می‌خواهید و سپس با فشار دادن کلید «Alt» روی صفحه کلید خود، آن را اجرا می‌کنید.

نصب ویندوز روی مک با «Boot Camp»، مک شما را به یک کامپیوتر شخصی ویندوز تبدیل می‌کند و تمام قدرت پردازنده و حافظه مک (و در صورت وجود کارت گرافیک آن) را به تنهایی به اجرای ویندوز اختصاص می‌دهد.

بنابراین اگر می‌خواهید بازی‌های ویندوز را اجرا کنید یا از نرم افزارهای سطح بالای گرافیک و طراحی استفاده کنید که به تمام توان سیستم عامل نیاز دارد، «Boot Camp» بهترین گزینه برای نصب ویندوز روی مک بوک است.

یکی از معایب نصب ویندوز روی مک با «Boot Camp» این است که در حین اجرای این سیستم عامل، دسترسی به همه برنامه‌های نرم افزار مک را از دست می‌دهید. بنابراین اگر می‌خواهید از برنامه‌های اختصاصی مک مانند «Apple Mail» یا «Photos» استفاده کنید، باید ویندوز را خاموش کنید و دوباره سیستم عامل مکینتاش را راه اندازی کنید.

پیش نیازهای نصب ویندوز روی مک با Boot Camp

برنامه «Boot Camp» توسط اپل ارائه شده است و به شما کمک می‌کند تا سیستم عامل Windows را روی مک بوک خود نصب کنید. شما می‌توایند این برنامه را در فایل «Utilities» در پوشه اصلی «Applications» پیدا کنید. قبل از اجرای برنامه، مواردی وجود دارند که برای برای نصب ویندوز روی مک با «Boot Camp» به آنها نیاز خواهید داشت.

اپل توصیه می‌کند که برای نصب ویندوز، حداقل 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی در هارد دیسک داخلی (یا درایو حالت جامد) مک خود داشته باشید. با این‌حال، چون ویندوز به 128 گیگابایت حافظه نیاز دارد، ا پیشنهاد می‌کند که یک فضای 128 گیگابایتی را ایجاد کنید.

همچنین ممکن است ویندوز برای کنترل مواردی مانند مانیتور ، دوربین، صفحه کلید و ماوس مک (با ماوس و صفحه کلیدهای معمولی ویندوز متفاوت هستند) از نرم افزار جانبی درایور استفاده کند.

بنابراین شما برای این نرم افزار هم نیاز به یک حافظه داخلی، با حداقل شانزده گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دارید؛ البته برخی از مک‌ها می‌توانند این درایورهای لازم را دانلود کنند. از طرفی شما به یک نسخه کاملا پرداخت شده از ویندوز، همراه با شماره مجوز نیاز خواهید داشت.

مدل‌های اخیر مک و مدل‌هایی که از کاتالینا استفاده می‌کنند، فقط با ویندوز 10 کار می‌کنند. اگرچه مدل‌های قدیمی‌تر ممکن است با ویندوز 7 یا ویندوز  8.1 هم کار کنند. بسته به اینکه دستگاه شما از کدام نسخه از ویندوز استفاده می‌کند، روند نصب ویندوز روی مک بوک هم متفاوت خواهد بود.

نصب ویندوز روی مک با Boot Camp

پس از فراهم‌سازی موارد مورد نیاز، شما برای نصب ویندوز روی مک با «Boot Camp» آماده خواهید بود. برای ادامه کار باید مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: برنامه Assistant Boot Camp را اجرا کنید

وقتی «Boot Camp» را برای اولین بار اجرا می‌کنید، چندین پیش نیاز از شما درخواست می‌شوند: اولین مورد، انتخاب فایل ISO است. روی دکمه «Choose» کلیک کنید، با این کار فایل ISO ویندوز شما در فلش کپی می‌شود تا بتوانید ویندوز را نصب کنید.

فایل iso را انتخاب کنید

مرحله 2: نرم افزار درایور را دانلود کنید

در این مرحله ممکن است «Boot Camp» به شما بگوید که نرم افزار درایور برای ویندوز را هم، روی فلش دانلود و کپی می‌کند. با این حال باید بدانید که درایورها، فقط برای ویندوز 8.1 و 10 دانلود خواهند شد.

بنابراین اگر می خواهید ویندوز 7 را نصب کنید (که هنوز هم توسط میلیون‌ها نفر در سراسر جهان استفاده می‌شود)، باید برای یافتن نرم افزار درایور مورد نیاز برای مک خود، به جدول سازگاری در وب‌سایت اپل مراجعه کنید. سپس دستورالعمل‌ها را دنبال کنید تا درایورها را در فلش خود کپی کنید.

مرحله 3: درایو خود را تقسیم کنید

برای ایجاد فضا برای ویندوز، «Boot Camp» باید هارد دیسک مک شما را به دو بخش جداگانه تقسیم کند که به آنها «پارتیشن» می‌گویند. این مورد برای مکینتاش عادی، در پایین صفحه در سمت چپ و برای ویندوز پیشنهادی، در سمت راست نشان داده شده است.

به طور پیش فرض، «Boot Camp» ایجاد یک پارتیشن کوچک را برای ویندوز  پیشنهاد می‌دهد که اندازه آن فقط چهل گیگابایت است؛ اما شما می‌توانید با استفاده از کنترل کشویی (نقطه بین پارتیشن‌ها) اندازه دو پارتیشن را در صورت لزوم تنظیم کنید.

پارتیشن ها را تعیین کنید

اگر مک شما بیشتر از یک هارد دیسک داخلی یا SSD دارد، ممکن است یکی از این هارد‌ها منحصرا به ویندوز اختصاص داده شود. با این‌حال، «Boot Camp» با درایوهای خارجی متصل شده از طریق فلش به خوبی عمل نمی‌کند؛ بنابراین بهتر است تا حد امکان، از درایو داخلی معمولی خود استفاده کنید.

اگر برای بکاپ گرفتن، یک درایو خارجی به مک خود متصل کرده‌اید، بهتر است آن را خارج کنید؛ زیرا «Boot Camp» در صورت شناسایی یک درایو خارجی در هنگام نصب ویندوز، ممکن است کمی گیج شود. پس از پایان کار روی دکمه «Install» پایین صفحه کلیک کنید تا نصب ویندوز روی مک آغاز شود.

مرحله 4: ویندوز را نصب کنید

هنگامی که درایو مک خود را پارتیشن بندی کردید، دستگاه شما توسط «Boot Camp» خاموش خواهد شد و برنامه نصب ویندوز را از حافظه فلش اجرا می‌کند. برای نصب ویندوز باید دستورالعمل‌ها را دنبال کنید. به محض راه اندازی ویندوز، از شما خواسته می‌شود که درایورهای اضافی «Boot Camp» را هم از فلش نصب کنید.

ویندوز را روی مک اجرا کنید

مرحله 5: ویندوز را اجرا کنید

شما می‌توانید هنگام روشن کردن مک، دکمه «Alt» روی صفحه کلید را فشار داده و بین مکینتاش و ویندوز«بوت دوگانه» ایجاد کنید. با شروع کار مک، دو پارتیشن با مکینتاش و ویندوز روی صفحه نمایش داده می‌شود و شما به سادگی می‌توانید سیستم عامل موردنظر خود را انتخاب کنید.

”]

نصب ویندوز مجازی روی مک

گزینه بعدی برای نصب ویندوز روی مک بوک، معروف به «Virtualisation» یا همان مجازی‌سازی است.این روش نصب ویندوز روی مک بدون Boot camp است. در واقعt دیگر لازم نیست که هارد دیسک خود را به پارتیشن‌های جداگانه برای مکینتاش و ویندوز تقسیم کنید.

شما باید از یک برنامه مجازی سازی مانند «Parallels Desktop» و «VMware Fusion» استفاده کنید؛ بدین ترتیب یک «ماشین مجازی» درست می‌شود که خودش در مکینتاش، اجرا می‌شود.

ماشین مجازی یا همان «Virtual Machine» دقیقا مانند سایر برنامه‌های مک اجرا می‌شود. شما می‌توانید ویندوز را همراه با هر برنامه و نرم افزار ویندوزی که به اجرای آن نیاز دارید، روی ماشین مجازی نصب کنید.

ماشین مجازی می‌تواند در کنار سایر برنامه‌های مک اجرا شود؛ بنابراین نیازی به جابه‌جایی میان دو سیستم عامل نیست. این روش، قطعا راحت‌ترین گزینه برای نصب ویندوز روی مک است؛ زیرا شما می‌توانید برنامه‌های ویندوز را روی دسکتاپ مک و در کنار همه برنامه‌های معمولی، اجرا کنید.

از ماشین مجازی برای نصب ویندوز در مک استفاده کنید

 

از طرفی نیازی نیست که مانند «Boot Camp» دو پارتیشن جداگانه برای مکینتاش و ویندوز ایجاد کنید. با این‌حال، معایب نصب ویندوز مجازی روی مک را هم نباید نادیده گرفت:

اجرای ویندوز در یک ماشین مجازی به این معنی است که شما به طور هم‌زمان، دو سیستم عامل را اجرا می کنید؛ بنابراین در هنگام اجرای برنامه‌های ویندوز، به پردازنده و حافظه زیادی نیاز خواهید داشت تا عملکرد مناسبی داشته باشید.

حتی با این وجود هم اکثر مکینتاش‌های اخیر، می‌توانند عملکرد خوبی را هنگام اجرای ویندوز در یک ماشین مجازی ارائه دهند. فقط بازی‌های سه بعدی و برنامه‌های گرافیکی پیشرفته هستند که نیاز به قدرت اضافی دارند. شما می‌توانید این برنامه‌ها را با «Boot Camp» اجرا کنید.

حتی اگر در حال حاضر از «Boot Camp» استفاده می‌کنید؛ باز هم می‌توانید یک ماشین مجازی ایجاد کنید که پارتیشن «Boot Camp» شما را کپی کند. این یک گزینه مفید برای بررسی سریع چند فایل یا اجرای برنامه‌هایی است که به عملکرد بالا نیاز ندارند؛ آن هم بدون اینکه نیاز باشد مک را خاموش کرده و وارد ویندوز شوید.

برنامه مجازی سازی

برنامه‌های مجازی سازی «Parallels Desktop» و «VMware Fusion» رایگان نیستند. در واقع شما باید یک نسخه از برنامه مورد نظر را بخرید و یک کپی شخصی نیز از ویندوز خود تهیه کنید.

قیمت برنامه «Prallels» (در نسخه 15) 79.99 دلار است و نسبت به «VMware» رابط گرافیکی رنگارنگ‌تری دارد؛ اما هر دو برنامه از یک روش اصلی پیروی می‌کنند. برای خرید برنامه «VMware» باید مبلغ 79.99 دلار پرداخت کنید؛ اما در صورت ارتقا از نسخه‌های قبلی، تخفیف‌هایی هم در نظر گرفته شده است.

با این حال هر دو برنامه «Parallels» و «VMware» نسخه‌های آزمایشی را هم ارائه می‌دهند که می‌توانید آن‌ها را امتحان کرده و ببینید کدام یک را ترجیح می‌دهید. این برنامه‌ها چندین گزینه را هم ارائه می‌دهند تا ماشین مجازی جدید در مک را با استفاده از دیسک نصب ویندوز یا فایل ISO ایجاد کنید.

مزایا و معایب استفاده از ماشین مجازی

یک برنامه مجازی سازی رایگان به نام «VirtualBox» هم وجود دارد؛ اما استفاده از آن بسیار پیچیده و دشوار است. به همین خاطر ما ابتدا به نصب ویندوز با استفاده از «Parallels» و «VMware» خواهیم پرداخت.

تنظمیات سخت افزاری ماشین های مجازی نصب ویندوز روی مک

هر دو برنامه «VMware» و «Parallels» به شما این امکان را می‌دهند که در صورت نیاز، ساختار «سخت افزاری» ماشین مجازی خود را تغییر دهید؛ درست مانند زمانی‌که می‌خواهید برای یک مک یا کامپیوتر واقعی، سخت افزار فیزیکی انتخاب کنید.

برای ماشین مجازی خود سخت افزار فیزیکی انتخاب کنید

اگر مک بوک شما دارای یک پردازنده چند هسته‌ای است (مانند iMac Pro که حداکثر هجده هسته پردازنده دارد)؛ می‌توانید به منظور بهبود عملکرد، چندین هسته را به ماشین مجازی خود اختصاص دهید.

شما همچنین می‌توانید به ماشین مجازی، حافظه و فضای دیسک اضافی هم اختصاص دهید. این امکان را نیز دارید تا میزان حافظه ویدیویی که ماشین مجازی می‌تواند برای مدیریت گرافیک‌های سه بعدی در بازی‌ها و سایر نرم افزارهای گرافیکی استفاده کند را افزایش دهید.

از دیگر گزینه‌های ارائه شده توسط «Parallels» و «VMware» می‌توان به امکان اتصال دستگاه‌های خارجی مانند هارد دیسک یا حتی بلندگوهای بلوتوث به ویندوز ماشین مجازی اشاره کرد.

شما همچنین می‌توانید نحوه تعامل ماشین مجازی با مکینتاش در مک را هم تعیین کنید. ممکن است فایل‌ها و پرونده‌های خاصی که برای یک پروژه کاری نیاز دارید، گالری عکس یا موسیقی خود را به اشتراک بگذارید.

تنظیمات نرم افزاری ماشین های مجازی نصب ویندوز روی مک

یکی از جنبه‌های اصلی عملکرد ماشین مجازی، شیوه ظاهر شدن، هنگام اجرا روی دسکتاپ مک است. به طور پیش فرض، برنامه‌های «Parallels» و «VMware» دو ماشین مجازی خود را در یک پنجره اجرا می‌کنند.

بررسی نرم افزاری ماشین های مجازی

بدین ترتیب شما یک نوع پنجره ویندوز دریافت می‌کنید که دسکتاپ را در پنجره خود، در بالای دسکتاپ مک نشان می‌دهد. با این حال امکان گسترش دسکتاپ ویندوز (طوری‌که تمام صفحه را پر کند) باعث می‌شود مک شما دقیقا مانند یک رایانه معمولی به نظر برسد.

با این وجود، در هر لحظه می‌توانید با استفاده از «Command-Tab» به برنامه‌های مک مراجعه کنید. یک گزینه بهتر برای اکثر افراد، قابلیت پنهان کردن کامل دسکتاپ Windows است؛ به طوری‌که برنامه‌های جداگانه ویندوز، به تنهایی دسکتاپ مک ظاهر شوند.

نمایش همزمان برنامه های ویندوز و مکتعداد گزینه‌های مختلف موجود در ماشین مجازی می‌تواند کمی ترسناک باشد. شما می‌توانید نسخه‌های مختلف ماشین مجازی خود را ذخیره کنید؛ درست مانند ذخیره نسخه‌های مختلف یک فایل در ورد مایکروسافت.

به این صورت شما می‌توانید با تنظیمات مختلف آزمایش کنید و ببینید کدام گزینه‌ها برای شما بهتر کار می‌کند. سپس در زمان دلخواه و به سادگی، به نسخه قبلی ماشین مجازی بازگردید.

نصب ویندوز روی مک با Desktop Parallels

«Parallels» تعدادی گزینه از پیش تعریف شده و مناسب برای نرم افزارهای مایکروسافت آفیس، اجرای بازی‌های سه بعدی سنگین یا نرم افزارهای طراحی را ارائه می‌کند. این موضوع، کار را برای افراد مبتدی، کمی راحت‌تر می‌کند.

مراحل زیر به منظور نحوه نصب ویندوز روی مک است؛ در صورتی ‌که شما برای اولین بار از برنامه «Parallels» استفاده کنید. اگر از قبل کاربر این برنامه هستید، می‌توانید نسخه قبلی «Parallel» را ارتقا دهید.

مرحله اول: ویندوز را دانلود کنید

شما به‌راحتی می‌توانید از برنامه «Parallels Desktop» ویندوز 10 را ‌برای مک 14 دانلود کنید. برای این‌کار روی آیکون «Parallels» در نوار منوی مک کلیک کنید؛ اکنون گزینه «New» و سپس «Windows 10 from Microsoft» را انتخاب کنید.

«Windows 10 from Microsoft» را انتخاب کنید

در انتها روی گزینه «Download Windows 10» کلیک کنید. اگر شما در حال حاضر از نسخه قبلی «Parallels Desktop» استفاده می‌کنید، ویندوز 10 را از فروشگاه مایکروسافت دانلود کنید.

نکته: گزینه دریافت ویندوز 10 از مایکروسافت برای «Parallels Desktop for Business» در دسترس نیست. توصیه می‌شود از نسخه ماشین مجازی سفارشی که از قبل برای محیط کسب و کار شما طراحی شده است، استفاده کنید.

مرحله دوم: ویندوز را نصب کنید

برنامه «Parallels» را از فایل «Applications» باز کنید؛ سپس از طریق گزینه «File» روی «New» کلیک کنید.

از طریق گزینه «File» روی گزینه «New» کلیک کنید 2

گزینه «Install Windows or another OS from DVD or image file» را انتخاب کنید.

گزینه «Install Windows or another OS from DVD or image file» را انتخاب کنید.

ممکن است ویندوز را از دی وی دی، فایل ISO یا یک فلش قابل بوت نصب کنید؛ بنابراین واسطه نصب ویندوز خود را انتخاب کنید.

روش نصب ویندوز خود را انتخاب کنید

نکته: از فایل‌های نصب ویندوز با پسوند «.exe» فقط می‌توان برای به روز رسانی ماشین مجازی ویندوز (VM) موجود استفاده کرد. اگر در حال نصب یک ویندوز جدید هستید، فایل «.exe» برای شما کار نمی‌کند و باید یک دیسک فیزیکی یا فایل ISO تهیه کنید.

یک نسخه iso تهیه کنید

برای فعال کردن خودکار ویندوز هنگام نصب، شماره سریال را وارد کنید. سپس روی «Continue» کلیک کرده و ادامه دهید.

شماره سریال ویندوز را وارد کنید

با شروع کار «Parallels Desktop 16» می‌توانید نسخه ویندوز را قبل از شروع نصب، انتخاب کنید.

نسخه ویندوز را قبل از نصب انتخاب کنید

نسخه ویندوز را انتخاب کرده و روی دکمه «Done» کلیک کنید.

اکنون باید نحوه استفاده از ویندوز را انتخاب کنید: از بین دو گزینه «Productivity» یا «Games Only» یک مورد را انتخاب کنید. همچنین اگر از مدل «Mac Pro» یا نسخه «Business Editions» استفاده می‌کنید، باید از سه گزینه زیر، یکی را انتخاب کنید:

  • Software development (توسعه نرم افزار)
  • Software testing (آزمایش نرم افزار)
  • Design (طراحی)

نحوه استفاده از ویندوز را انتخاب کنیداکنون باید نام و مکان را مشخص کنید. «Name» می‌تواند اسمی باشد که برای ماشین مجازی خود انتخاب می‌کنید. عبارت «/Users/username/Parallelsرا به عنوان «Location» پیش فرض در «Parallels» وارد کنید.

نام و لوکیشن ویندوز در مک را انتخاب کنید

اگر می خواهید تنظیمات پیش فرض ماشین مجازی خود را تغییر دهید، قبل از نصب باید تنظیمات مورد نظر را اعمال کنید. البته این تنظیمات، پس از نصب هم به راحتی قابل تغییر هستند. گزینه «Continue» را انتخاب کنید تا نصب ویندوز روی مک آغاز شود.

پس از نصب ویندوز، آن را با کلیک کردن روی دکمه «Power» در «Control Center» راه اندازی کنید.

مرحله سوم: Parallels را نصب کنید

وقتی ویندوز برای اولین بار شروع به کار می‌کند، ابزار «Parallels» نصب می‌شود تا امکان کار بی‌نقص بین ویندوز و مکینتاش را فراهم کند.

نکته: لطفا هیچ یک از مراحل نصب را لغو یا متوقف نکنید. پس از نصب ابزارهای «Parallels» از شما خواسته می‌شود تا ویندوز را مجددا راه اندازی کنید. اگر در نصب ویندوز از دی وی دی مشکل دارید یا درایو دی وی دی ندارید، می‌توانید از یک درایو دیگر برای ایجاد فایل ISO استفاده کرده و از آن نصب کنید.

نحوه نصب ویندوز روی مک با VMware Fusion

برنامه « VMware» کمی پیچیده‌تر از «Parallels» است؛ زیرا یک پنجره با چندین تنظیمات را نمایش می‌دهد که برای کاربران تازه کار، ممکن است گیج‌کننده به نظر برسد. شما برای نصب «VMWare Fusion» به چند مورد نیاز دارید:

  • دانلود برنامه «VMWare fusion»
  • دانلود ویندوز 10 
  • دانلود یا ایجاد فایل ISO
  • حداقل سی گیگابایت فضای آزاد در کامپیوتر

مرحله اول: VMWare را نصب کنید

بعد از دانلود «VMWare fusion»، برنامه را باز کرده و روی «VMWare .dmg» دوبار کلیک کرده و سپس گزینه «Install VMWare Fusion» را انتخاب کنید.

ماشین مجازی را نصب کنیدیک پنجره هشدار ظاهر می‌شود. کادر «…Don’t warn me» را علامت بزنید و سپس روی «Open» کلیک کنید.

کادر «...Don’t warn me» را علامت بزنید و سپس روی «Open» کلیک کنید.

در صفحه بعدی روی «Continue» کلیک کنید. حالا شماره سریال به دست آمده هنگام دانلود «VMWare» را وارد کنید.

شماره سریال به دست آمده را وارد کنید

هارد دیسک مناسب را برای نصب، انتخاب کرده و روی «Continue» کلیک کنید. سپس روی«Install» کلیک کرده و در صورت درخواست، رمز عبور خود را وارد کنید.

رمز عبور خود را وارد کنیدمرحله دوم: VMWare را اجرا کنید

از منوی «Application» برنامه «VMWare Fusion» را باز کنید. به احتمال زیاد از شما خواسته می‌شود به روزرسانی انجام دهید. در این صورت روی «Download and Install» کلیک کنید. سپس گزینه «Install and Relaunch» را انتخاب کنید تا فورا به روزرسانی‌ها انجام شود.

روی گزینه «Install Windows or another operating system» کلیک کنید. در غیر این‌صورت Virtual Machine > New > File را دنبال کنید. سپس پیشنهاد می‌شود روی «Continue without disk» کلیک کنید.

گزینه «Use operating system installation disk image file» را انتخاب کرده و روی «Continue» کلیک کنید. سپس فایل ISO ویندوز خود را پیدا کرده و روی «Choose» کلیک کنید. حالا نسخه ویندوز را انتخاب کرده و روی «Continue» کلیک کنید.

«Windows Product Key» را وارد کنید. سپس بین دو‌ گزینه «More Seamless» و «More isolated» یکی را انتخاب کنید. در صورت نیاز، تنظیمات را «Customize» یا همان سفارشی کنید؛ البته ما تنظیمات پیش فرض را توصیه می‌کنیم.

در نهایت روی «Finish» کلیک کنید؛ نصب کننده ویندوز باید به صورت خودکار شروع شود.

مرحله سوم: ویندوز را نصب کنید

  • وقتی از شما خواسته شد، زبان خود را انتخاب کنید و روی «Next» کلیک کنید.
  • سپس برای شروع روی «Install now» کلیک کنید.
  • در صفحه بعد شرایط مجوز را بخوانید و سپس کادر «I accept the license terms» را علامت بزنید.
  • برای ادامه روی «Next» کلیک کنید.
  • ویندوز اکنون نصب می‌شود؛ این روند ممکن است مدتی طول بکشد.
  •  تا پایان نصب، مک بوک خود را خاموش یا جدا نکنید؛ دستگاه برای تکمیل مراحل، مجددا راه اندازی می‌شود.
  • هنگام راه اندازی مجدد از شما خواسته می‌شود که یک حساب کاربری ایجاد کنید و رایانه خود را نام‌گذاری کنید. نام‌ها را انتخاب کرده و سپس برای ادامه روی «Next» کلیک کنید.
  • در مرحله بعدی از شما خواسته می‌‌شود یک رمز عبور برای حساب خود انتخاب کنید.
  • در صفحه بعد، شماره سریال خود را وارد کرده و گزینه «Next» را انتخاب کنید.
  • وقتی از شما خواسته شد تنظیمات به روزرسانی شده را انتخاب کرده و گزینه «Install important updates only» را انتخاب کنید.

نصب ویندوز روی مک به صورت رایگان با VirtualBox

به عنوان یک روش جایگزین برای نصب ویندوز روی مک بوک، می‌توانید از برنامه رایگان «Oracle VirtualBox» به عنوان یک ماشین مجازی استفاده کنید:

  • بعد از دانلود فایل ISO، آن را روی مک خود قرار دهید.
  • برنامه را دانلود کرده و روی فایل «VirtualBox.pkg» دوبار کلیک کنید تا نصب شود.
  • پس از اتمام نصب، برنامه «VirtualBox» را از فایل «Applications» راه اندازی کنید.
  • نسخه ویندوز 10 خود دانلود کرده و آن را در قسمتی قرار دهید که بتوانید از طریق نصب کننده «VirtualBox» به آن دسترسی پیدا کنید.
  • روی دکمه «New» در نوار ابزار «VirtualBox» کلیک کنید و یک اسم برای ماشین مجازی جدید خود انتخاب کنید (در مثال ما Windows 10).
  • اکنون از منوی کشویی «Version» سیستم عامل مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • در نهایت روی «Continue» کلیک کنید.

مرحله اول: منابع کافی ایجاد کنید

هنگامی که ویندوز فعال است، مانند یک کامپیوتر جداگانه از بقیه سیستم‌های مک عمل می‌کند. برای این کار لازم است منابعی که مک شما قادر به دسترسی آن‌ها در هنگام کار دستگاه مجازی نیست را از مک خود قرض بگیرید.

مهم‌ترین منبع، مموری یا همان حافظه است. به عنوان یک قانون کلی، هرچه حافظه بیشتری به ماشین مجازی اختصاص دهید، عملکرد بهتری هم خواهد داشت.

مموری بیشتری به دیسک مجازی خود اختصاص دهیدمرحله دوم: یک دیسک مجازی ایجاد کنید

سیستم عامل، تمام برنامه‌های در حال اجرا روی آن و پرونده‌های ایجاد شده و ویرایش شده، هنگام راه اندازی یک ماشین مجازی، در یک بسته ذخیره می‌شوند. این‌گونه مک، آن‌ها را به عنوان یک دیسک سخت مجازی مشاهده خواهد کرد.

بدین ترتیب، اطلاعات و برنامه‌های ویندوز و مکینتاش شما با هم قاطی نخواهد شد؛ اما از طرفی هم به این معنا است که قسمت بزرگی از دیسک خود را خارج از دسترس مکینتاش قرار می‌دهید.

با کلیک روی «Continue» از شما سوال می‌شود که می‌خواهید چه نوع درایوی را ایجاد کنید؟ روی (VirtualBox Disk Image) کلیک کنید؛ مگر این‌که بخواهید کار نصب ویندوز روی مک را با یک برنامه مجازی‌سازی دیگر، مانند «Parallels» انجام دهید.

«VirtualBox» می‌تواند فضای ذخیره‌سازی که شما اختصاص داده‌اید را بلافاصله بردارد یا با افزایش اندازه درایو ویندوز به مرور زمان (با افزایش فایل‌ها و دامنه برنامه‌های نصب شده) آن را به صورت جزئی تقسیم کند.

منطقی است که گزینه دوم را انتخاب کنید. بنابراین اگر دلیل خاصی برای اختصاص کل فضای ذخیره سازی ندارید، گزینه «Storage» را روی «Dynamically» قرار دهید و سپس، روی «Continue» کلیک کنید.

مرحله سوم: ویندوز را نصب کنید

شما اکنون ماشین مجازی جدید خود را ایجاد کرده‌اید. تمام کاری که اکنون باید انجام دهید، نصب ویندوز روی آن است. «VirtualBox» یک خلاصه‌ از ترکیب ماشین مجازی را به شما نشان می‌دهد و شما می‌توانید در صورت نصب بیش از یک مورد، در محیط‌های مجازی مختلف جابه‌جا شوید.

برای شروع مراحل نصب ویندوز، روی «Start» کلیک کنید. در آخر، باید فایل نصب خود را پیدا کنید.برای شروع مراحل نصب ویندوز روی «Start» کلیک کنید

حالا باید به «VirtualBox» بگوییم که این فایل کجاست. بنابراین از صفحه‌ای که با کلیک روی «Start» ظاهر می‌شود، روی آیکون فایل کلیک کرده و فایل ISO موجود در کارت SD را انتخاب می‌کنیم.

ما با کلیک روی «Open» به صفحه تنظیمات برمی‌گردیم؛ یعنی جایی که روی «Start» کلیک می‌کنیم تا فایل ISO باز شود و از آن به عنوان واسطه نصب استفاده می‌کنیم. پس از انتخاب زبان خود، نصب کننده باید بداند که آیا نسخه قدیمی را ارتقا می‌دهید یا نصب سفارشی را انتخاب می کنید.

از آنجا که شما در حال راه اندازی یک ماشین مجازی کاملا جدید هستید، گزینه «Custom» را انتخاب کنید و سپس، مطمئن شوید که «Drive 0» به عنوان درایو نصب انتخاب شده است (این باید تنها گزینه باشد).

قبل از اینکه ماشین مجازی از شما بخواهد تنظیمات مورد نظر خود را اجرا کنید، در هنگام نصب چند بار مجدد راه اندازی می‌شود. شما می‌توانید تنظیمات «Express» را انتخاب کنید. این تنظیمات تمام پیش فرض‌های مایکروسافت را می‌پذیرد؛ از جمله استفاده از «Bing» به عنوان موتور جستجو، نصب خودکار به روزرسانی‌ها و ارسال سابقه جستجوی خود به مایکروسافت.

اگر نمی‌خواهید این کار را انجام دهید، روی دکمه «Customize» کلیک کنید و تنظیمات را به صورت دستی تغییر دهید. در مرحله بعدی باید به ویندوز بگویید که آیا این ماشین مجازی شخصی است یا سازمانی؟

ماشین مجازی شما شخصی است یا سازمانی؟اگر یک کاربر خانگی یا کارمند مشاغل کوچک هستید، به احتمال زیاد گزینه دوم مناسب‌ترین گزینه است. گزینه «Next» را انتخاب کرده و سپس جزئیات حساب مایکروسافت خود را وارد کنید.

اگر از قبل حساب مایکروسافت ندارید، روی «Create» کلیک کنید. در مرحله آخر از شما دو سوال پرسیده می‌شود:

  1. آیا ترجیح می‌دهید از پین به جای رمزعبور استفاده کنید؟
  2. آیا می‌خواهید فایل‌های خود را در «OneDrive» یا ماشین مجازی ذخیره کنید؟

روی «Create» کلیک کنید

سخن آخر

یک سوال جالب برای همه ما پیش می‌آید که آیا امکان اجرای مکینتاش مک روی کامپیوتر ویندوز هم وجود دارد؟ در یک کلام: خیر! در واقع اپل مسئول این ممنوعیت خاص است. اگرچه شما می‌توانید ویندوز را روی هر رایانه X86 اجرا کنید؛ اما شرکت اپل نرم افزار مکینتاش خود را فقط در مک، در دسترس قرار می‌دهد.

به طور کلی این استدلال قابل قبول است؛ زیرا مکینتاش برای کار با سخت افزار اپل طراحی شده است و تجربه آن در هر کامپیوتر دیگری خوب نخواهد بود. این یکی از دلایلی است که باعث می‌شود شما هرگز با سیستم عامل مک روبرو نشوید؛ اما باید بگوییم که اپل برای فروش سخت افزار، نرم افزار جدید طراحی می‌کند!

در واقع این برتری مکینتاش است که باعث فروش مک می‌شود؛ پس طبیعتا اپل نمی‌خواهد که آن را با دیگران به اشتراک بگذارد. بنابراین اگر می‌خواهید بهترین‌های جهان را تجربه کنید، باید ویندوز را روی مک اجرا کنید!

امیدواریم که مقاله نصب ویندوز روی مک برای شما مفید واقع شود. منتظر دریافت نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما هستیم.

سوالات متداول 

پیش نیاز نصب ویندوز روی مک چیست ؟

برای اینکه بتوانید روی دستگاه مک خود، سیستم عامل ویندوز نصب کنید، نیاز به یک فایل “Disk Image” دارید. شما می‌توانید این نسخه از سیستم عامل ویندوز را از اینترنت دانلود کنید.

کدام نسخه از مکینتاش با نصب ویندوز سازگاری دارد؟

این موضوع به نسخه ویندوزی که می‌خواهید نصب کنید بستگی دارد؛ اما تمام مدل‌های مک، باید بتوانند ویندوز 10 را اجرا کنند. در واقع، بیشتر مک‌ها از اواخر سال 2012، از ویندوز 10 پشتیبانی می‌کنند.

4 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//