همه آنچه که باید درباره سیستم عامل هارمونی بدانید

پس از سال‌ها گمانه‌زنی و انتظار، شرکت هواوی بالاخره در سال 2021 از سیستم عامل هارمونی رونمایی کرد. اگرچه از هارمونی به عنوان یک رقیب جدی برای اندروید یاد می‌شود، اما سایر تجهیزات Huawei از قبیل گجت‌های پوشیدنی و خانه‌های هوشمند را هم پوشش می‌دهد.

بنابراین HarmonyOS تنها یک سیستم عامل موبایل نیست! بلکه فراتر از آن عمل می‌کند و قرار است تمام تجهیزاتی که توسط شرکت هواوی روانه بازار می‌شود را تحت کنترل خود دربیاورد.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم به بررسی 0 تا 100 سیستم عامل هارمونی بپردازیم. اگر شما هم به این رقیب گردن کلفت اندروید علاقمند شده‌اید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

سیستم عامل هارمونی چیست ؟

شرکت هواوی سیستم عامل اختصاصی خود یعنی هارمونی را اینگونه تعریف می‌کند:

سیستم عامل توزیع شده که در برابر آینده مقاوم است.

اگر بخواهیم به یک بیان ساده این جمله را تعریف کنیم، باید بگوییم که هارمونی قرار است برای تجهیزاتی که در آینده جهان را تحت کنترل خود قرار می‌دهند هم کارایی داشته باشد و به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی، کیفیت و قابلیت‌های خود را از دست ندهد.

سیستم عامل هارمونی چیست ؟

هارمونی یک سیستم عامل اختصاصی است که صرفا برای تجهیزات ساخت هواوی طراحی شده است. این تجهیزات شامل تلفن‌های همراه، تبلت‌ها، ساعت‌های هوشمند، سیستم‌های سرگرمی داخل خودرو، گجت‌های پوشیدنی، خانه‌های هوشمند، اینترنت اشیا و … می‌شوند.

نام اصلی سیستم عامل هارمونی در زبان چینی به معنی “غاز وحشی” است. اما این کلمه به درستی ماهیت سیستم عامل را در زبان انگلیسی و بین‌المللی هم تعریف می‌کند:

هارمونی به معنی هماهنگی داشتن اجزای مختلف یک کل واحد است. در واقع HarmonyOS هم قرار است روی تمام تجهیزات شرکت هواوی به یک شکل و با کیفیتی مشابه کار کند.

به عبارتی دیگر می‌توان ادعا کرد که هارمونی برای هر سخت افزاری که بتواند به اینترنت متصل شود، طراحی شده است. این نوآوری خلاقانه فقط از شرکتی مانند هواوی برمی‌آمد. شرکتی که همین الان هم اپ گالری خود را با موفقیت جایگزین گوگل پلی کرده است!

کدام دستگاه‌ها از هارمونی پشتیبانی می‌کنند؟

وقتی که HarmonyOS برای اولین بار ارائه شد، با نسخه 1.0 تنها روی تلویزیون‌های هوشمند و روتر WiFi AX3 هواوی اجرا می‌شد. اما نسخه 2.0 از این سیستم عامل، این روزها گوشی‌‌های هوشمند هواوی را هم تحت پوشش قرار داده است.

کدام دستگاه ها از هارمونی پشتیبانی می کنند

هم‌اکنون این سیستم عامل به صورت رسمی روی تبلت‌های MatePad و MatePad Pro و همچنین ساعت‌های هوشمند Watch 3 و Watch 3 Pro نصب شده است. همچنین مشخص شده است که هارمونی به زودی روی گوشی P50 هم قرار می‌گیرد.

البته تبلت‌های Mate 40 Pro و Mate 40E و Mate X2 و همچنین گوشی هوشمند Nova 8 Pro هم فقط در کشور چین و تنها در ورژن 4G به این سیستم عامل مجهز شده‌اند.

در حالی که اندروید برای گوشی‌های هوشمند، ساعت‌ها و دستگاه‌های استریم نسخه‌های متفاوتی را ارائه می‌دهد، سیستم عامل هارمونی قصد دارد برای همه دستگاه‌ها، یک دست و یک شکل باشد.

شرکت هواوی امیدوار است به زودی و تا پایان سال 2022 سیستم عامل اختصاصی خود را روی بیش از 200 میلیون دستگاه اجرا کند. علاوه بر محصولات خود شرکت هواوی، شریک‌های تجاری این مجموعه هم قرار است از هارمونی استفاده کنند.

کدام گوشی‌ها و تبلت‌ها را می‌توان به هارمونی ارتقا داد؟

نسخه بتای HarmonyOS 2.0 سازگار با گوشی‌های هوشمند در دسامبر 2020 منتشر شد و قرار است که بیش از 100 دستگاه هواوی آن را در چین دریافت کنند.

کدام گوشی ها را می‌توان به هارمونی ارتقا داد؟

در زمان نگارش این مقاله، سری‌های Mate 40 و Mate 30 به همراه سری P40 و Mate X2 قابلیت استفاده از این سیستم عامل را دارند. حتی برخی از گوشی‌های آنر (Honor) از قبیل Honor 30 و V30 هم واجد شرایط هارمونی هستند.

این لیست قرار است در پایان سال 2022 گسترش بیشتری پیدا کند و حتی مدل‌های قدیمی از قبیل Mate 10 و Mate 9 به همراه P20 و P10 و حتی Nova 5 هم به آن اضافه شوند.

نکته: در حال حاضر تنها در کشور چین می‌توان سیستم عامل اندروید فعلی گوشی را به هارمونی ارتقا داد. البته ممکن است بتوان این محدودیت را با VPN دور زد؛ اما ما این پیشنهاد را به شما نمی‌کنیم.

آیا هارمونی قرار است جایگزین اندروید شود؟

پاسخ این سوال هم مثبت است و هم منفی! بررسی اسناد، مدارک و بازاریابی هواوی پیرامون سیستم عامل هارمونی نشان می‌دهد که این شرکت در نظر دارد آن را به در تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند، جایگزین سیستم عامل اندروید نماید.

مقایسه هارمونی و اندروید

با این‌حال بررسی‌های تخصصی که روی این سیستم عامل انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که هارمونی تقریبا همان اندروید 10 است که فقط نام آن عوض شده است!

برخی از مولفه‌های اصلی HarmonyOS 2.0 هنوز هم به اولین نسخه‌های اندروید اشاره می‌کنند که این شرکت برای اولین بار برای تقویت گوشی‌های هوشمند، از آن‌ها استفاده می‌کرد.

بنابراین اگرچه هواوی تمام تلاش خود را می‌کند تا این حقیقت را پنهان کند، اما به نظر می‌رسد که هارمونی یک نسخه فورک شده از اندروید بوده و اساسا مبتنی بر سیستم عامل محبوب گوگل نوشته شده است!

آیا برنامه های اندروید در هارمونی اجرا می‌شوند؟

تمام برنامه‌های اندروید که به صورت کامل به سرویس موبایل گوگل متکی نیستند، در سیستم عامل هارمونی هم به خوبی اجرا می‌شوند. این سیستم عامل از فروشگاه اپ گالری (اپ استور اختصاصی هواوی) استفاده می‌کند و تمام برنامه‌های موجود در این فروشگاه را پشتیبانی می‌کند.

از طرفی دیگر، هارمونی به کاربران اجازه می‌دهد فایل‌های APK را جستجو کرده و برنامه‌هایی که حتی در فروشگاه اپ گالری هم موجود نیستند را به راحتی نصب و اجرا نمایند.

به طور کلی، تنها برنامه‌هایی در هارمونی اجرا نمی‌شوند که برای احراز هویت یا همگام‌سازی داده‌ها، به سرویس‌های موبایل گوگل وابسته باشند. این‌ها شامل برنامه‌هایی مانند Zero و Todoist می‌شوند.

استفاده از سیستم عامل هارمونی چگونه است؟

می‌توان گفت که استفاده از HarmonyOS بسیار شبیه به پوسته اندروید EMUI هوآوی است. از نظر طراحی هم بسیار شبیه EMUI است؛ با همان زبان طراحی، طرح رنگ، آیکون‌ها و حتی سیستم اعلان اندروید!

سیستم عامل هارمونی چگونه کار می کند ؟

با این‌حال تفاوت‌هایی هم وجود دارند. به عنوان مثال، با کشیدن انگشت از سمت چپ صفحه به پایین، نوتیفیکیشن‌ها ظاهر می‌شوند؛ در حالی که اگر انگشت خود را از سمت راست صفحه به پایین بکشید، مرکز کنترل را مشاهده خواهید کرد.

ویجت‌ها هم مانند iOS 14 و آنچه تاکنون در اندروید 12 دیده‌ایم، تمرکز جدیدی دارند. این‌ها شامل ویجت‌های آشنای اندروید به‌علاوه برخی از پیشنهادات اضافی Harmony هستند که در آینده بیشتر نیز می‌شوند.

در سیستم عامل هارمونی، پوشه‌ها کمی هوشمندتر از اندروید هستند. به عنوان مثال دو برنامه شبیه به هم را که به یک پوشه اضافه کنید، هواوی سایر برنامه‌های هم‌سان را هم برای آن پوشه پیشنهاد می‌دهد.

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، برنامه‌ها از طریق فروشگاه اپ گالری نصب می‌شوند. جستجوی فایل APK و دانلود و نصب آن هم مانند سیستم عامل اندروید، در اختیار کاربران قرار دارد.

از طرفی دیگر، هواوی در ساخت این سیستم عامل، تاکید زیادی روی یک‌پارچه‌سازی داشته است. بنابراین تنها کافیست گجت‌هایی که از هارمونی استفاده می‌کنند را روشن کنید تا آن‌ها بلافاصله با گوشی هوشمند شما جفت شوند!

جالب است بدانید که Harmony به شما اجازه می‌دهد یک برنامه فعال و در حال اجرا از تبلت به تلفن همراه یا برعکس منتقل کنید! حتی امکان جابه‌جایی پنجره‌های باز هم در میان این دستگاه‌ها وجود دارد.

وقتی می‌گوییم هواوی قرار است دیگر هیچ همکاری با گوگل نداشته باشد، به این معنی است که دستیار صوتی محبوب گوگل را هم از دست خواهد داد. همین مسئله سبب شده تا این شرکت در سیستم عامل هارمونی، یک دستیار صوتی جدید به نام Celia را جایگزین کند.

این دستیار صوتی به صورت انحصاری روی تلفن‌های هوشمند هواوی فعال می‌شود و می‌تواند یادآوری‌ها، اعلام کردن نوتیفیکیشن‌ها، آلارم، جستجو در اینترنت و … را برای شما انجام دهد.

کلام آخر

دنیای تلفن همراه کم کم از کنترل و انحصار گوگل خارج خواهد شد! این اتفاق با ظهور سیستم عامل iOS در آیفون کلید خورد و هم اکنون هواوی هم از سیستم عامل اختصاصی خود به نام HarmonyOS استفاده می‌کند.

در این مقاله به بررسی سیستم عامل هارمونی پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//