فرق CPU پنتیوم با سلرون در چیست؟ بررسی مهم‌ترین تفاوت‌ها

شرکت اینتل که در سال 1968 میلادی و با هدف مقرون به صرفه کردن حافظه‌های نیمه هادی، پا به عرضه گذاشت؛ امروز به عنوان موفق‌ترین برند در زمینه تولید ریزپردازنده‌ها یا همان سی پی یو (CPU) است. از طرف دیگر، فرق CPU پنتیوم با سلرون که دو نسخه اصلی اینتل هستند، هنوز هم برای بسیاری از کاربران، گنگ و مبهم به نظر می‌رسد.

در یک تعریف کلی، می‌توان گفت که پردازنده یا ریزپردازنده یا CPU یک تراشه کوچک کامپیوتری است که وظیفه اصلی آن دریافت ورودی، ارائه خروجی، پردازش داده‌ها و انجام محاسبات است. پس این پردازنده عملکردی شبیه به مغز انسان را در یک رایانه ارائه می‌دهد.

شرکت اینتل به عنوان بزرگترین تولید کننده مدارهای کامپیوتری نیمه هادی در سراسر جهان، دو نسخه از CPU را به کاربران عرضه می‌کند: Pentium (پنتیوم) و Celeron (سلرون).

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم به بررسی فرق CPU پنتیوم با سلرون بپردازیم. اگر هنوز درباره این دو پردازنده سوال دارید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

همه چیز درباره CPU پنتیوم

پنتیوم خانواده‌ گسترده‌ای از ریزپردازنده‌های X86 است که از سال 1992 و توسط شرکت اینتل، تولید و روانه بازار شده است. این CPU تقریبا 5 برابر قدرتمندتر از نسخه قبلی اینتل، یعنی پردازنده 486 بود.

همه چیز درباره CPU پنتیوم

در سال 1995، اینتل پنتیوم پرو را معرفی کرد، اولین پردازنده‌ای که از معماری i686 بهره می‌برد. این نسخه با 5.5 میلیون ترانزیستور عظیم، اولین پردازنده‌ای بود که حافظه نهان سطح 2 یکپارچه با سرعت بالا را با گذرگاه خود، عرضه می‌کرد.

پنتیوم پرو، برای سرورهای رایانه شخصی و ایستگاه‌های کاری طراحی شد که به خدمات‌رسانی به چندین کاربر، یا سرعت مورد نیاز برای برنامه های گرافیکی فشرده نیاز داشتند.

از آن زمان، اینتل چندین تراشه P6 را توسعه و عرضه کرده است. اینتل پردازنده P6 Pentium خود را تجدید نظر کرد و پردازنده پیشرفته و قدرتمندتر Pentium II را در می 1997 معرفی کرد. این شرکت همچنین تراشه‌های قدرتمند پنتیوم 4 را در اواخر سال 2000 معرفی کرد.

پردازنده‌های پنتیوم تا سال 2006 که اینتل اقدام به طراحی و عرضه CPU Core نمود، حاکم مطلق بازار و انتخاب اول کاربران بودند. البته حتی بعد از اوج گرفتن پردازنده‌های Core هم پنتیوم چند مدل را برای رایانه‌های شخصی، طراحی نموده است.

پنتیوم به عنوان پنجمین نسل از معماری Intel x86 آغاز شد و از یک گذرگاه داخلی 64 بیتی یا 32 بیتی، استفاده می‌کند. جالب است بدانید که مدل اصلی پنتیوم شامل دو پردازنده در یک تراشه است که 3.1 میلیون ترانزیستور را در بر می‌گیرد!

سی پی یو سلرون چیست ؟

در یک کلام می‌توان گفت که سلرون نسخه ضعیف‌تر پنتیوم است که برای رایانه‌های شخصی ارزان قیمت، طراحی و روانه بازار شده است. اکثر پردازنده‌های سلرون بر پایه هسته‌های Pentium II یا Pentium III هستند.

سی پی یو سلرون چیست

CPU سلرون با سرعت 1.4 گیگاهرتز و کمتر کار می‌کند. سلرون از خانواده تراشه‌های ارزان قیمت IA-32 و x86-64 اینتل است که به طور خاص، برای رایانه‌های شخصی ارزان قیمت طراحی شده است.

در مقایسه با پنتیوم، پردازنده‌های سلرون از عملکرد بسیار پایین‌تر و همچنین حافظه کش (حافظه موقت) کمتری برخوردار هستند. با گذشت زمان، پردازنده‌های سلرون به معماری‌های Pentium III و Pentium 4 مهاجرت کردند. تراشه‌های سلرون ارزان‌تر از پردازنده‌های پنتیوم هستند.

در حال حاضر و در بازارهای جهانی، CPU سلرون ارزان‌ترین پردازنده اینتل است. بعد از آن، نسخه پنتیوم قرار دارد که البته همچنان از نظر عملکرد، در سطح بسیار پایین‌ترین از سری‌های پیشرفته Core قرار دارد.

مهم‌ترین فرق CPU پنتیوم با سلرون

خب اکنون به بخش جذاب مقاله که همان بررسی تفاوت‌های پنتیوم با سلرون است رسیدیم. در ابتدا چکیده‌ای از آن‌چه درباره این دو CPU گفتیم را به عنوان فرق اصلی آن‌ها، ارائه می‌دهیم:

اولین CPU مبتنی بر Celeron بر اساس معماری Pentium II بود. اکثر پردازنده‌های Celeron بر پایه هسته‌های Pentium II/Pentium III هستند، با این حال، آخرین تراشه‌های Celeron در Pentium 4 عرضه می‌شوند.

مهم‌ترین فرق CPU پنتیوم با سلرون

از سویی دیگر، پنتیوم 4 آخرین پردازنده از خانواده معماری 32 بیتی اینتل (IA-32) است. این CPU اگرچه قدرتمندتر از سلرون محسوب می‌شود؛ اما همچنان به عنوان یک پردازنده کلاسیک و کم‌هزینه برای رایانه‌های شخصی (در مقایسه با مدل Core)، شناخته می‌شود.

جدیدترین نسخه از پردازنده سلرون، مدل G6900 است؛ در حالی که آخرین ورژن از CPU پنتیوم، G7400 است. هر دو مدل از دو هسته عملکرد Golden Cove برخوردار هستند.

در Celeron G6900 تنها دو رشته تعبیه شده‌اند و فرکانس پایه آن معادل 3.4 گیگاهرتز است. این در حالیست که در هر هسته از Pentium G7400 دو رشته (در مجموع 4 رشته) قرار گرفته‌اند و فرکانس آن هم کمی بالاتر 3.7 گیگاهرتز است.

G6900 و G7400 دارای قدرت پایه 46 وات و حافظه نهان کوچک 2.5 مگابایتی L2 (نیمی از اندازه Core i3-12100) هستند. هر دو مدل از مشخصات حافظه مشابه i3-12100 پشتیبانی می‌کنند: حداکثر 128 گیگابایت و سازگاری با DDR4 و DDR5 (در فرکانس 3200 مگاهرتز یا حداکثر 4800 مگاهرتز).

جدیدترین پردازنده‌های پنتیوم و سلرون برای نوع سوکت LGA1700 ساخته شده‌اند، به این معنی که با چیپ‌ست‌های مادربرد مانند سری Core سازگار هستند: H610، B660، H670 و Z690.

هر دوی این محصولات مجهز به گرافیک 710 UHD یکپارچه اینتل هستند که اگرچه از نظر کارایی قابل قیاس با نسخه‌های قدرتمند Core نیست، اما بهرحال نیاز به خرید یک کارت گرافیک مجزا برای استفاده شخصی را کاهش می‌دهد.

تفاوت در عملکرد

در مورد عملکرد همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، پردازنده سلرون در مقایسه با نسخه پنتیوم، در اجرای کارهای تک رشته‌ای یا چند رشته‌ای، کندتر عمل می‌کند. اما اختلاف قیمت این دو مدل آنقدر زیاد است که می‌تواند این مورد را توجیه کند.

سریع‌ترین پردازنده سلرون دارای سرعت کلاک 2.8 گیگاهرتز است، در حالی که پرسرعت‌ترین پردازنده در خط پنتیوم، از سرعت کلاک 3.8 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

حافظه کش پنتیوم و سلرون

تراشه‌های سلرون نسبت به پردازنده‌های پنتیوم 4، حافظه کش نسبتا کمتری دارند. پردازنده‌های سلرون از گذرگاه 400 مگاهرتز استفاده می‌کنند و تنها 128 کیلوبایت حافظه کش دارند، در حالی که پردازنده‌های مبتنی بر تراشه‌های پنتیوم 4 می‌توانند چهار برابر تراشه‌های سلرون، حافظه کش داشته باشند.

حافظه کش پنتیوم و سلرون

پردازنده‌های Pentium III با 512 کیلوبایت حافظه کش L2 عرضه می شوند. با این حال، با توجه به اینکه حافظه نهان L2 Celerons روی ریزتراشه قرار دارد، می‌توان گفت سرعت آن‌ها تقریبا یکسان است.

پس به این نتیجه می‌رسیم که حافظه کش سلرون در مقایسه با آخرین نسل از پنتیوم یعنی پنتیوم 4، بسیار کمتر است. اما این اختلاف حافظه در نسخه پنتیوم 3 و سلرون، تاثیر آن‌چنانی روی سرعت نهایی CPU ندارد.

خط سلرون 2021 دارای گزینه‌هایی تا حداکثر سرعت ساعت 3.6 گیگاهرتز است، در حالی که پنتیوم‌ها تا حدود 4.3 گیگاهرتز سریع‌تر هستند. سرعت ساعت (Clock) اندازه‌گیری می‌کند که یک CPU با چه سرعتی می‌تواند داده‌ها را پردازش کند.

تعداد هسته ها 

هر دو پردازنده سلرون و پنتیوم از یک معماری دو هسته‌ای برخوردار هستند. با این‌حال، سلرون سطح پایین‌تر است و پنتیوم در بالای آن قرار دارد. هر دو همچنین دارای گرافیک داخلی هستند و حداکثر 128 گیگابایت رم (حافظه کامپیوتر) را پشتیبانی می‌کنند.

جدول مقایسه پنتیوم با سلرون

در جدول زیر می‌توانید همه اطلاعاتی که درباره فرق CPU پنتیوم با سلرون ارائه کردیم را به صورت یک‌جا مشاهده نمایید:

پارامتر قابل مقایسه پردازنده پنتیوم پردازنده سلرون
به کدام خانواده اینتل تعلق دارد پنتیوم بخشی از خانواده ریزپردازنده های x86 است سلرون از خانواده تراشه‌های رده پایین IA-32 و x86-64 اینتل است
سرعت ساعت پردازنده پنتیوم دارای بالاترین سرعت کلاک 3.8 گیگاهرتز است پردازنده Celeron دارای بالاترین سرعت کلاک 2.8 گیگاهرتز است
قدرت و حافظه سریع‌ترین سرعت باس 1066 مگاهرتز با 512 کیلوبایت حافظه کش L2 است. سریع‌ترین سرعت باس 400 مگاهرتز با تنها 128 کیلوبایت حافظه کش است
قیمت تراشه‌های پنتیوم نسبتا گران‌تر از سلرون هستند تراشه های سلرون ارزان تر از تراشه های پنتیوم هستند
تعداد هسته ها از یک معماری 2 هسته‌ای برخوردار است از یک معماری 2 هسته‌ای برخوردار است
حداکثر رم قابل پشتیبانی 128 گیگابیت در نسخه‌های 2021 128 گیگابیت در نسخه‌های 2021

در یک خلاصه کلی می‌توان ادعا کرد که نسخه سلرون در واقع یک مدل ارزان‌ترین و کم عملکردتر از پنتیوم است که با در نظر گرفتن فاکتور ارزان بودن، به بازار عرضه شده است.

کلام آخر

پردازنده یا همان CPU به عنوان مغز یک رایانه عمل کرده و تمامی محاسبات و پردازش داده‌ها را بر عهده دارد. شرکت اینتل به عنوان یکی از موفق‌ترین برندهای سازنده این تراشه‌ها، نسخه‌های سلرون، پنتیوم و Core را در اختیار مشتریان مختلف با نیازمندی‌های گوناگون قرار می‌دهد.

در این مقاله به فرق CPU پنتیوم با سلرون پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

4 | (4)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//