تفاوت CPU اینتل با AMD چیست ؟

پردازنده یا همان CPU مهم‌ترین بخش یک رایانه است؛ زیرا محاسبات، پردازش، اجرای دستورات و … را بر عهده دارد. دو شرکت Advanced Micro Devices (AMD) و اینتل (Intel) به عنوان دو غول بزرگ در ساخت این تراشه‌های مهم و حساس، محسوب می‌شوند.

به عنوان یک کاربر معمولی کامپیوتر، ممکن است همیشه چند سوال ذهن شما را درگیر کنند: تفاوت CPU اینتل با AMD چیست؟ کدام یک ارزان‌تر است؟ کدام پردازنده سریع‌تر است؟ برای یک رایانه خانگی، اینتل مناسب‌تر است یا AMD؟

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم ضمن پاسخ دادن به همه این سوال‌ها، به بررسی مهم‌ترین تفاوت CPU اینتل با AMD بپردازیم. پس لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

AMD در مقابل اینتل: تاریخچه‌ای کوتاه

زمانی که پای رایانه‌های شخصی در میان باشد، اینتل و AMD به عنوان دو نام نمادین و ماندگار شناخته می‌شوند. این دو برای دهه‌های متوالی، بهترین پردازنده‌ها را برای گیمرها، کاربران معمولی کامپیوتر، طراحان گرافیک و حرفه‌ای‌ها، عرضه کرده‌اند و همچنان هم در حال بهبود محصولات خود هستند.

تاریخچه اینتل در مقابل amd

در تمام این سال‌ها، این دو غول حوزه فناوری، مرتب در حال رقابت بوده‌اند. طراحی‌های پیشگامانه AMD و پاسخ اینتل با تراشه‌های انقلابی، موضوعی بوده که بارها و بارها آن را مشاهده کرده‌ایم.

بین سال‌های 2015 تا 2017 شرکت اینتل با عرضه پرچم‌دارهای خود، تا آستانه پیروزی کامل بر رقیب همیشگی خود پیش رفت! اما AMD توانست بعد از سال‌ها و با عرضه پردازنده قدرتمند خود یعنی Ryzen، ورق را به سود خود برگرداند.

امروزه پردازنده‌های سری Core از اینتل و Ryzen از AMD همچنان در حال رقابت هستند و هر کدام، ادعا می‌کنند که بهترین عملکرد یک CPU را ارائه می‌دهند.

با این‌حال، باید به این واقعیت اذعان داشته باشیم که در حال حاضر، شرکت اینتل سهم بیشتری از بازار را در مقایسه با پردازنده‌های AMD در اختیار دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که اینتل را باید به عنوان اولین شرکت رهبر در زمینه طراحی و ساخت CPU بدانیم. به عبارتی دیگر، AMD تحت تاثیر موفقیت‌ها و پیشرفت‌های اینتل بود که تصمیم به ساخت پردازنده‌های اختصاصی خود گرفت.

از طرف دیگر، بسیاری از کارشناسان معتقدند که شرکت AMD در کنار طراحی CPU اختصاصی خود، همچنان در حال شبیه‌سازی برخی از پردازنده‌های شرکت اینتل است!

در کنار همه این موارد، چیزی که باعث می‌شود AMD همچنان طرفداران زیادی داشته باشد، قیمت پایین‌تر محصولات آن در مقایسه با اینتل است! جایی که یک CPU از AMD تقریبا نصف نمونه مشابه آن از اینتل، قیمت دارد!

تفاوت قیمت پردازنده‌های AMD و اینتل

هر دو شرکت اینتل و AMD دارای طیف گسترده‌ای از پردازنده‌ها هستند. جدیدترین مدل AMD با نام Ryzen 7000 و آخرین CPU اینتل با مدل Raptor Lake نسل 13، شناخته می‌شوند.

تفاوت cpu اینتل با amd در قیمت

با این‌حال و همان‌طور که اشاره کردیم، قیمت محصولات AMD نسبت به مدل‌های مشابه از شرکت اینتل، بسیار پایین‌تر است. به عبارتی دیگر، AMD می‌تواند یک CPU را دقیقا با کیفیت پردازنده‌های اینتل، اما با قیمتی پایین‌تر به بازار عرضه نماید.

از نظر رنج قیمت محصولات، می‌توان گفت که هر دو شرکت، دست مشتری را کاملا باز می‌گذارند. در حال حاضر، برخی از پردازنده‌های AMD و اینتل، تنها 50 دلار قیمت دارند؛ در حالی که قیمت یک CPU حرفه‌ای از این دو شرکت، گاهی تا 600 دلار هم می‌رسد!

در جدول زیر، می‌توانید قیمت برخی از آخرین و پیشرفته‌ترین پردازنده‌های شرکت AMD را مشاهده نمایید:

نام پردازنده Ryzen 9 7950X Ryzen 9 7900X Ryzen 7 7700X Ryzen 5 7600X
تعداد هسته‌ها / رشته‌ها 16/32 12/24 8/16 6/12
حافظه کش 80 مگابایت 76 مگابایت 40 مگابایت 38 مگابایت
سرعت پردازش پایه 4.5 گیگاهرتز 4.7 گیگاهرتز 4.5 گیگاهرتز 4.7 گیگاهرتز
سرعت پردازش تقویت شده 5.7 گیگاهرتز 5.6 گیگاهرتز 5.4 گیگاهرتز 5.3 گیگاهرتز
TDP 170W 170W 105W 105W
قیمت 699 دلار 549 دلار 399 دلار 299 دلار

برای یک مقایسه درست بین قیمت پردازنده‌های AMD و اینتل، بهتر است در جدول زیر، مشخصات و آخرین قیمت برخی از مدل‌های CPU اینتل را هم مشاهده نمایید:

نام پردازنده Core i9-13900k Core i7-13700k Core i5-13600k
تعداد هسته‌ها / رشته‌ها 24/32 16/24 14/20
حافظه کش 68 مگابایت 54 مگابایت 44 مگابایت
سرعت پردازش پایه 3 گیگاهرتز 3.4 گیگاهرتز 3.5 گیگاهرتز
سرعت پردازش تقویت شده 5.8 گیگاهرتز 5.4 گیگاهرتز 5.1 گیگاهرتز
TDP 125W 125W 125W
قیمت 590 دلار 410 دلار 320 دلار

اکنون و با بررسی برخی از بهترین مدل‌های هر دو برند، به این نتیجه می‌رسیم که پردازنده‌های AMD با قدرت بیشتر، تقریبا قیمتی مشابه نمونه‌های کم‌تر قوی اینتل دارند!

تفاوت CPU اینتل با AMD : کدام سریع‌تر است؟

به طور کلی، نمی‌توان تفاوت چندانی میان سرعت پردازنده‌های این دو شرکت قائل شد. به عبارتی دیگر، هم اینتل و هم AMD با ارائه بهترین مدل‌های CPU، کار گیمرها و کاربران حرفه‌ای کامپیوتر را به خوبی راه‌ می‌اندازند.

اینتل سریع تر است یا amd

با این‌حال اگر به دنبال سریع‌ترین پردازنده‌ها هستید، باید به سراغ پرچمداران این شرکت‌ها بروید. مدل‌های میان‌رده اینتل و AMD اگرچه از لحاظ قیمت، ایده آل به نظر می‌رسند؛ اما ممکن است در برخی موارد، سرعت دل‌خواه شما را ارائه ندهند!

به عنوان یکی از پرچمداران اینتل، مدل Core i9-13900K دارای 24 هسته است و تا 32 رشته را پشتیبانی می‌کند. در حالی که بهترین پردازنده AMD از چیدمان سنتی 16 هسته‌ای و پردازش 32 رشته استفاده می‌کند.

هر دو تراشه معرفی شده، به خوبی بازی‌ها، برنامه‌ها و نرم افزارهای سنگین را اجرا می‌کنند. در جایی که هسته‌های کامل‌ مطرح باشند، پردازنده اینتل حرف اول را می‌زند. با این‌حال، برنامه‌هایی که به هسته‌های فردی قدرتمندتر متکی هستند، به سمت AMD متمایل می‌شوند.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که برای اجرای بازی‌ها و برنامه‌های حتی سنگین، نیاز به خرید پرچم‌دارهای گران اینتل و AMD ندارید. به عنوان مثال، CPU میان‌رده Core i5-13600K که بهترین پردازنده ارزان قیمت بازار است؛ تمامی انتظارات شما را برآورده خواهد کرد.

هرچند که به صورت کلی پردازنده‌های AMD ارزان‌تر هستند، اما این نکته درباره پردازنده‌های میان رده صدق نمی‌کند. به عبارتی دیگر، AMD فاقد یک CPU ارزان باکیفیت است! به همین دلیل است که اینتل، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص می‌دهد.

کدام پردازنده برای کامپیوترهای حرفه‌ای مناسب است؟

اگر می‌خواهید از رایانه شخصی خود برای کارهای سنگین مانند ویرایش ویدیوهای باکیفیت، کدگذاری فشرده ویدیو، CAD و … استفاده کنید، به انبوهی از قدرت پردازش در هسته‌های فراوان نیاز دارید. در این شرایط، ممکن است بخواهید یک CPU رومیزی پیشرفته (HEDT) را در نظر بگیرید.

کدام پردازنده برای کامپیوترهای حرفه ای مناسب تر است؟

اگرچه اینتل دارای پردازنده‌های HEDT مانند Core i9-10980XE 18 هسته‌ای است، اما به‌شدت قدیمی است و به‌راحتی توسط آخرین پردازنده‌های اصلی رده بالا شکست می‌خورد. در عوض اگر به هسته‌های اضافه و قدرت CPU نیاز دارید، طیف Ryzen 5000 بهترین انتخاب شما خواهد بود.

پردازنده‌های Threadripper از شرکت AMD از 24 یا 32 و حتی 64 هسته و دو برابر این عدد، رشته‌‎های همزمان پشتیبانی می‌کنند! این در حالیست که سرعت ساعت یا همان سرعت پردازش داده‌ها، 4.5 گیگاهرتز است.

اگر نرم افزار شما می‌تواند از تمام آن هسته‌های اضافی استفاده کند، پردازنده‌های Threadripper AMD عملکرد بی‌نظیری را در خارج از CPUهای سرور بسیار گران قیمت ارائه می‌دهند و به راحتی از رقبای اینتل پیشی می‌گیرند.

پردازنده لپ تاپ : AMD یا اینتل؟

پردازنده‌های لپ تاپ داستان کاملا متفاوتی دارند: بیشتر نوت بوک‌ها بر پایه پردازنده اینتل و گرافیک یک‌پارچه استوار هستند. با این‌ وجود، در سال‌های اخیر، استفاده از پردازنده‌های AMD مانند Ryzen 6000 و Ryzen 7000 در ساخت برخی از لپ‌ تاپ‌ها، رایج شده است.

پردازنده لپ تاپ: اینتل یا amd

آخرین پردازنده‌های لپ‌تاپ اینتل در حال حاضر بر اساس نسل Alder Lake آن هستند و تقریبا در هر برندی، باید بتوانید لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های نسل دوازدهم را پیدا کنید. Alder Lake در چهار نسخه عرضه می‌شود: مدل‌های کم مصرف U، مدل‌های متوسط P و مدل‌های پرقدرت H و HX.

به طور کلی، هرچه قدرت بیشتر باشد، CPU سریع‌تر است، اما برخی از پردازنده‌های H و HX با هسته‌های کمتری نسبت به CPU های P عرضه می‌شوند، بنابراین عملکرد، به چیزی بیش از قدرت بستگی دارد.

به طور معمول، پردازنده‌های نوع U و P را در لپ‌تاپ‌های سبک‌تر و نازک‌تر با تمرکز بر عمر باتری خوب، گرافیک یکپارچه مناسب و عملکرد کلی رضایت‌بخش پیدا خواهید کرد. پردازنده‌های H و HX معمولا برای لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی هستند و با پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند AMD یا Nvidia جفت می‌شوند.

به طور کلی، هر دو شرکت AMD و Intel عملکرد قابل اعتمادی را برای کار و بازی ارائه می‌دهند، و در هنگام خرید لپ تاپ، باید توجه بیشتری نسبت به CPU داشت! بنابراین بررسی مدل‌های جداگانه، ضروری است.

پردازنده AMD بخریم یا اینتل ؟

اگر یک کاربر معمولی رایانه هستید و تماشای فیلم و سریال، مرور وب و … کارهایی هستند که از یک کامپیوتر انتظار دارید، آن‌چنان تفاوتی میان AMD و اینتل وجود ندارد. با این‌حال، در برخی از قابلیت‌ها و انتظارات، این دو CPU تفاوت‌های زیادی با همدیگر دارند.

اگر می‌خواهید با پردازنده‌تان کارهای فشرده چند رشته‌ای مانند ویرایش ویدیو یا رمزگذاری، یا فعالیت‌های چندوظیفه‌ای سنگین با ده‌ها برگه مرورگر باز انجام دهید، پردازنده‌های لپ‌تاپ اینتل سریع‌ترین پردازنده‌ها هستند. در عین حال، AMD  اغلب عمر باتری بهتری را ارائه می‌دهد.

به طور کلی، اگر به فکر خرید یک پردازنده میان رده و قیمت متوسط هستید، بهتر است سراغ مدل‌های اینتل بروید. اما اگر قصد دارید برای یک CPU سطح بالا هزینه کنید، AMD و اینتل، تفاوت آن‌چنانی ندارند.

اگر به دنبال بازی روی کامپیوتر خود هستید، AMD و Intel به خوبی به شما خدمات خواهند داد. در سطح بالا، Core i9-13900K به طور کلی بهترین CPU است، اما 7700X و 7900X جایگزین های عالی هستند.

کلام آخر

نام‌های اینتل و AMD برای علاقمندان به کامپیوتر، بسیار آشنا هستند. این دو شرکت بزرگ که در طراحی و ساخت مادر برد و پردازنده‌ فعالیت می‌کنند، سهم اصلی بازار را در فروش CPU به خود اختصاص داده‌اند.

در این مقاله به بررسی تفاوت CPU اینتل و AMD پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

3 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//