بهترین جایگزین های واتساپ در ایران کدامند ؟

واتساپ، با بیش از پنج میلیارد دانلود از گوگل پلی در پی اتفاقات و حوادث اخیر در ایران فیلتر شده است. حال همه به دنبال جایگزین برحق و مناسبی برای آن هستند. به نظر شما لایق ترین اپ و برنامه قابل جایگزین شدن با واتساپ کدام برنامه است؟

اپلیکیشن Whatsapp در ایران هم (بعد از فیلتر شدن تلگرام) به محبوب‌ترین پیام‌رسان تبدیل شد. اما این روزها و با سخت شدن دسترسی به آن، بسیاری از ما که به پیام‌ها، تماس‌های صوتی و ویدیویی واتساپ عادت کرده بودیم، حسابی به مشکل برخورده‌ایم!

به شما قول می‌دهیم که در پایان این مقاله قطعا به مراد خواهید رسید. پس تا انتهای این مقاله از ایده آل تک با ما همراه باشید تا بهترین برنامه های جایگزین واتساپ در ایران را به شما عزیزان معرفی نماییم.

پیام رسان سیگنال

اولین برنامه پیشنهادی ما دانلود و نصب پیام رسان سیگنال است. اپلیکیشن Signal با حدود صد میلیون نصب در گوگل پلی را می‌توان یکی از شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان محبوب و در حال رشد در جهان معرفی نمود.

سیگنال از بهترین جایگزین های واتساپ

سیگنال یک پیام ‌رسان متنی و مکالمات صوتی است که دارای بستر رمزگذاری شده‌ای است که به افراد، امکانات مختلف ارتباطی اعم از ارسال پیام در انواع مختلف و برقراری تماس را از طریق اینترنت را ارائه می‌دهد. همچنین قابلیت برگزاری گفتگوهای گروهی و تماس‌های ویدئویی چند نفره هم در این اپلیکیشن وجود دارد.

در مورد امنیت  این برنامه می‌توان گفت مهم‌ترین ویژگی سیگنال و شعار مجموعه سازنده آن «تمرکز بر حفظ حریم خصوصی» کاربران است و حریم خصوصی و امنیت آن به طور منظم توسط متخصصان مستقل بررسی می‌شود.

برای دانلود این پیام رسان در دستگاه‌های اندروید و آیفون، روی یکی از لینک‌های زیر ضربه بزنید:

دانلود برنامه از اپ استور

دانلود برنامه از گوگل پلی

این پیام رسان از روش رمزگذاری سرتاسری (End-to-end encryption) استفاده می‌کند که امکان شنود مکالمه‌ها و جاسوسی از پیام‌های رد و بدل شده میان دو طرف را از بین می‌برد و تنها اشخاص دو طرف مکالمه می‌توانند محتوای آن را ببینند. حتی استیکرها نیز رمزنگاری خاصی دارند.

به عنوان برخی از ویژگی‌های دیگر سیگنال می‌توان به حذف پیام‌های قدیمی‌، ویرایشگر تصویر، فعال‌سازی (حالت تاریک) دارک مود، تهیه نسخه پشتیبان از پیام‌ها‌، ارسال پیام به خود، ویرایش درون برنامه‌ای عکس‌ها، پین کردن چت‌، شخصی‌سازی نوتیفیکیشن و قفل کردن برنامه اشاره کرد.

همچنین شما می‌توانید از مجموعه‌ای از Color gradients در پیام‌های خود استفاده کنید، یک پس‌زمینه منحصربه‌فرد برای چت‌های شخصی خود انتخاب کنید یا یک پس‌زمینه مشخص را برای تمامی چت‌ها در نظر بگیرید.

یکی از ویژگی‌‌های سیگنال که در تلگرام هم آن را تجربه کرده‌اید، قابلیت (Proxy Support) است. در صورتی که پیام‌ رسان سیگنال در کشوری تحریم شود، افراد می‌توانند از Proxy برای دسترسی به این اپلیکیشن، استفاده نمایند.

پیام رسان Wire (وایر)

برنامه Wire برنامه‌ای جذاب و شیک است که نسخه ابتدایی و پایه آن توسط توسعه دهندگان Skype طراحی و کدنویسی شده است. پیام رسان وایر بسیار سریع عمل می‌کند و با کمترین سرعت اینترنت هم به خوبی کارکرد خود را انجام می‌دهد.

پیام رسان وایر

در این برنامه شما همه قابلیت‌هایی که از یک پیام رسان انتظار دارید را می‌توانید مشاهده نمایید. این موارد اعم از ارسال پیام متنی به اشخاص و گروه‌ها و کانال‌ها، ایجاد و برقراری تماس‌های صوتی و تصویری، ارسال فایل با فرمت‌های مختلف حتی apk و …، ارسال موقعیت مکانی زنده و موارد دیگر است.

نمی‌توان گفت که این پیام رسان کاملا بی‌نقص است؛ اما با توجه به این‌که حریم خصوصی کاربران در واتساپ و برخی دیگر پیام رسان‌ها رعایت نمی‌شود، پیام رسان وایر در این موضوع بسیار عالی عمل کرده است. وایر بیش از یک میلیون نصب در گوگل پلی دارد.

برای دانلود و نصب یکی از بهترین جایگزین های واتساپ روی یکی از لینک‌های زیر ضربه بزنید:

دانلود برنامه از اپ استور

دانلود برنامه از گوگل پلی

وایر از پروتکل‌های End-to-end برای همه پیام‌ها و تماس‌ها استفاده می‌کند. این شرکت ادعا می‌کند تماس‌های صوتی و تصویری بین کاربران هم از فناوری رمز گذاری شده یک به یک استفاده می‌کند.

در وایر قابلیت ساخت گروه با قابلیت چت تا 150 نفر وجود دارد و علاوه بر اینکه از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند هیچ گونه تبلیغاتی در این نرم افزار مشاهده نخواهید کرد. جذاب‌ترین مزیت وایر، کیفیت بسیار بالای تماس های صوتی و تصویری است.

شبکه اجتماعی اسنپ چت

اسنپ چت، یک شبکه اجتماعی بسیار معروف با بیش از یک میلیارد نصب در گوگل پلی است که جزء برترین اپ‌های جهان در کنار اینستاگرام و تیک تاک و … محسوب می‌شود.

شبکه اجتماعی اسنپ چت

اسنپ چت در واقع یک اپلیکیشن ارسال و دریافت تصاویر است که توسط شرکت (Snap Inc) ارائه شده است. ایوان اشپیگل و بابی مورفی از دانشجویان برتر دانشگاه استنفورد کالیفرنیا بنیانگذار این شرکت هستند.

همان‌طور که گفته شد، اسنپ چت در اصل برای تبادل تصاویر ساخته شده است اما در کنار آن قابلیت چت کردن نیز در این پلتفرم وجود دارد که مشابه نرم افزارهای پیام رسانی مانند واتسپ است.

برای دانلود و نصب یکی از بهترین جایگزین های واتساپ روی یکی از لینک‌های زیر ضربه بزنید:

دانلود برنامه از اپ استور

دانلود برنامه از گوگل پلی

اما تفاوت اصلی که بین این نرم افزار و واتساپ وجود دارد این است که تصاویر و پیام‌های متنی پس از دیده شدن در اسنپ چت حذف شده و از بین می‌روند. البته کاربران می‌توانند مشخص کنند که پیام‌ها و تصاویرشان 24 ساعت پس از دیده شدن توسط فرد مقابل حذف شود یا همان لحظه پس از مشاهده یا هر چند ثانیه که تمایل داشته باشند.

وقتی شما پیام مورد نظر خود اعم از متنی، صوتی یا تصویری را برای شخصی ارسال کنید، مخاطب مورد نظر شما زمانی که آن را باز کند، با پیام شما مواجه می‌شود… اما پیام پس از چند ثانیه محو می‌شود. این زمانبندی کاملا به دست شماست و می‌توانید زمان آن را انتخاب نمایید.

*** البته طرف شما اگر کمی زرنگ باشد می‌تواند در آن چند ثانیه‌ای که پیام شما نمایش داده می‌شود، از آن اسکرین شات گرفته و آن را ذخیره کند؛ و اگر او چنین کاری کند، اسنپ‌ چت به شما پیغام می‌دهد و شما را مطلع می‌کند که دوستتان از پیام شما اسکرین ‌شات گرفته است.

ماهیت اصلی اسنپ چت ارسال تصاویر نابود شونده است که این سیاست توسط مدیران مجموعه توسعه دهنده‌اش حفظ شده است و این قابلیت به عنوان مهم‌ترین ویژگی اسنپ ‌چت شناخته می‌شود.

چت سریع هم جزو قابلیت‌هایی است که بعدها به اسنپ چت اضافه شد و در حال حاضر از این برنامه می‌توان به عنوان بستری برای چت‌های شخصی و گروهی استفاده کرد.

اسنپ چت دارای افکت‌ها، فیلتر‌ها و شکلک‌های جذاب برای اعمال روی تصاویر و ویدیو‌ها است و همچنین افراد می‌توانند با اشتراک گذاشتن، عکس‌ها و ویدیو‌های خود را به کاربران و دنبال کنندگان خود انتقال دهند.

برنامه دیسکورد

دیسکورد با بیش از صد میلیون بارگیری در گوگل پلی، به عنوان یکی از 10 برنامه تاپ و محبوب پیام رسان‌ها و شبکه های اجتماعی یا همان سوشال مدیا شناخته می‌شود.

اپلیکیشن دیسکورد

نرم افزار دیسکورد محبوبیت زیادی بین گیمرها دارد. علت این مورد هم به خاطر مزایای خاص و ویژه آن است. به عنوان مثال به کاربران این امکان را می‌دهد در هنگام بازی به آسانی با دوستان و هم تیمی‌های خود چت کنند.

البته محبوبیت این نرم افزار تنها شامل گیمرها نیست. استریمرها، یوتیوبر‌ها و برخی افراد فعال در حوزه کسب و کار اینترنتی و حتی بسیاری از مردم عادی هم از این نرم افزار استفاده می‌کنند.

برای دانلود دیسکورد به عنوان یکی از بهترین جایگزین های واتساپ روی لینک زیر ضربه بزنید:

دانلود برنامه از اپ استور

دانلود برنامه از گوگل پلی

در دیسکورد هم مانند سایر شبکه‌‌های اجتماعی قابلیت چت متنی وجود دارد که به آن می‌پردازیم. چت متنی دیسکورد از فایل‌هایی با انواع فرمت‌ها پشتیبانی می‌کند. در بخش چت دیسکورد می‌توان تصاویر، ویدیو ها، فایل‌های گیف و … را ارسال کرد. همچنین قابلیت ویرایش و حذف پیام‌ها هم وجود دارد.

یکی از قابلیت‌های جذاب دیسکورد در چت، ویژگی با نام «Markdown» است. با استفاده از «Markdown» امکان بولد (درشت) کردن، ایتالیک کردن (نوشته کج به سمت راست)، خط کشیدن زیر یا روی بخش‌هایی از متن و … وجود دارد که بر زیبایی متن تاثیر خاصی دارد.

*** در قابلیت «Markdown» قسمتی در نظر گرفته شده که می‌توانید علامت‌گذاری برای هشدار دادن در مورد اسپویل اطلاعات مربوط به چیزی مثلا داستان بازی را انجام دهید.

مدیریت گروه‌هایی با تعداد کاربر بالا و فعال یکی از چیزهایی است که دیسکورد به بهترین شکل ممکن در اختیار شما قرار می‌دهد. جالب است بدانید در حال حاظر در دیسکورد گروه‌هایی وجود دارند که بیش از 50 هزار عضو دارند. و جالب‌تر آن‌که بیشتر اتفاقات گروه توسط ربات‌ها مدیریت می‌شود. چون دیسکورد هم مانند تلگرام، قابلیت طراحی و استفاده از ربات را دارد.

درباره مصرف اینترنت دیسکورد، می‌توان گفت مصرف کم یکی از ویژگی‌های این اپ است. حتی در چت صوتی مصرف اینترنت خیلی بالا نمی رود. احتمال می‌رود علت اینکه بسیاری از کاربران به جای استفاده از سرویس‌هایی مانند اسکایپ، به سراغ دیسکورد می‌روند همین مورد باشد.

پیام رسان وایبر یکی از بهترین جایگزین های واتساپ

پیام رسان وایبر با نام لاتین (Viber Messenger) تا به حال حدود بیش از یک میلیارد دانلود در گوگل پلی را ثبت کرده است. وایبر در سال ۲۰۱۰ توسط ۴ شریک نسب تاسیس شد. تالمون مارکو مؤسس اصلی وایبر است.

پیام رسان وایبر یکی از بهترین جایگزین های واتساپ

احتمالا به یاد بیاورید زمانی که واتس ‌اپ مورد توجه همه‌ دنیا قرار گرفته بود، ما ایرانی‌ها به شکلی خاص وایبر را به واتس‌اپ ترجیح دادیم. البته آن زمان این کار کاملا منطقی بود. الان هم این موضوع منطقی به نظر می‌آید. در ادامه دلایل این موضوع را بیان خواهیم کرد.

در وایبر الان هم مثل گذشته با اپلیکیشنی سبک و کم حجم طرف هستیم که رابط کاربری جذاب و دلنشینی دارد. از تم بنفش رنگ جذابش تا روان بودن کاربری که این موضوع روی همه تلفن های هوشمند صدق می‌کند. علاوه بر این موضوع، تصاویر و ویدیوها در وایبر به آسانی و سریع ارسال می‌شوند. حتی با اینترنت ضعیف 3g.

برای دانلود و نصب وایبر روی دستگاه‌های اندروید و آیفون، روی یکی از لینک‌های زیر ضربه بزنید:

دانلود برنامه از اپ استور

دانلود برنامه از گوگل پلی

ارسال ساده‌ فیلم و عکس و صدا در کنار استیکر‌های جذابی که داشت، همه از نکاتی بودند که باعث جذابیت بیشتر این پیام رسان بین ایرانی‌هایی شد که سرعت اینترنت‌شان آنچنان تعریفی نداشت.

در نوامبر سال ۲۰۱۴، پیام رسان وایبر از لحاظ امنیت نمره‌ی ۱ از ۷ را از وبسایت EFF‌ دریافت کرد. این موضوع نشانگر امنیت پایین این پیام ‌رسان بود. اما بعد از مدتی، وایبر وضعیت امنیت خود را بسیار بالا برد؛ به طوری که در حال حاضر همه‌‌ جزئیات وضعیت امنیتی خود را در اختیار عموم قرار داده و همه می‌توانند آن را مطالعه کنند.

نکته‌ی جالب توجه اینجاست که متد مورد استفاده وایبر کاملا شبیه متد امنیتی پیام رسان قابل اطمینان این روز‌ها، یعنی سیگنال است. متد رمزنگاری end-to-end که عالی عمل می‌کند.

علاوه بر این موارد، یکی دیگر از ویژگی‌های جالب وایبر، گفتگوی مخفی است. شاید شما دلتان نخواهد چت‌تان با فردی در صفحه‌ اصلی گفتگوها دیده شود. وایبر این امکان را فراهم می‌کند.

بعد از انتخاب این گزینه، وایبر از شما درخواست انتخاب یک رمز چهار رقمی دارد. بعد از انتخاب این رمز چهار رقمی، گفتگوی انتخاب شده از صفحه‌ اصلی ناپدید می‌شود. برای دسترسی مجدد به آن، باید در نوار جست و جو، پین چهار رقمی انتخاب شده‌ خود را وارد و چت را باز نمایید.

برنامه Google Hangouts 

در سال (2013) میلادی، کمپانی گوگل به معرفی محصولات جدیدش پرداخت. یکی از این محصولات، اپ جدیدی با نام Hangouts (به معنی پاتوق‌ها) یا Google Hangouts بود که بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفت.

اپلیکیشن google hangouts سرویس ارسال پیام منتسب به گوگل است. از مزیت‌های این نرم افزار می‌توان به امنیت بالای آن که برای بسیاری از کاربران نکته مهمی تلقی می‌شود، اشاره کرد. (از امنیت سرویس‌های گوگل دیگه نمیشه حرفی زد…!) Google Hangouts  هم در PC و هم سیستم عامل‌های مربوط به موبایل مانند iOS و Android قابل استفاده است.

برای دانلود و نصب یکی از بهترین جایگزین های واتساپ روی یکی از لینک‌های زیر ضربه بزنید:

دانلود برنامه از اپ استور

دانلود برنامه از گوگل پلی

Hangouts قابلیت‌های بسیاری دارد و محدود نیست. از این اپ برای پیام رسانی تحت وب، از جمله ارسال متن، عکس، و ویدئو می‌توان استفاده کرد. در درجه بالاتر برای برقراری تماس‌های تلفنی، ارسال پیام‌‌های متنی و میزبانی کنفرانس‌های ویدئویی هم می‌توان استفاده کرد.

پیش از این شاید با نام‌های گوگل میت و گوگل چت هم آشنا شده باشید. اما تفاوت اصلی Hangouts با سرویس‌های دیگر گوگل در بخش امکانات چت است.

در قسمت گفت‌وگوی این برنامه، یک سرویس پیام رسان کاملا تقویت شده را مشاهده می‌کنید که می‌تواند حتی به جای واتساپ مورد استفاده قرار بگیرد.

برخی از قابلیت‌ها و ویژگی های Hangouts برای تبادل پیام‌های متنی، صوتی و تصویری:

  • پشتیبانی از استیکر، ایموجی و گیف جهت تنوع و جذابیت مکالمات
  • ایجاد گروه با حداکثر 150 عضو جهت تبادل پیام
  • برقراری تماس صوتی یا تصویری با حداکثر ده نفر فعال
  • تماس رایگان با مخاطبین دفترچه تلفنتان و هر شخصی در جهان

مهم ترین ویژگی‌های یک پیام رسان خوب

برای اینکه یک پیام رسان جهانی شود، باید یک سری فاکتورهای حداقلی مد نظر افراد را داشته باشد. مهم ترین این فاکتورها موارد زیر هستند:

حفظ حریم خصوصی: یک پیام رسان خوب باید دارای رمزگذاری سرتاسری یا یک به یک باشد. این قابلیت بدین معنی است که فقط دو طرف گفتگو می‌توانند به پیام‌ها و محتواهای دیگری که ارسال شده دسترسی داشته باشند. البته که رمزگذاری سرتاسری طبق نظر برخی افراد کافی نیست.

مالکیت خدمات: یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار دیگر در انتخاب یک پیام رسان این است که چه شخصی مالک سرویس است.

به اشتراک گذاری فایل سریع و آسان: راحتی اشتراک‌گذاری فایل در یک پیام‌رسان ویژگی بسیار مهمی به نظر می‌آید. امروزه به اشتراک گذاری فایل‌هایی مانند تصاویر، ویدیو‌ها و اسکرین شات‌ها و فایل‌های گیف و …. موارد بسیار مهمی برای افراد محسوب می‌شوند.

قابلیت اشتراک گذاری فایل ها در پیام رسان ها

البته اگر در کنار آن اشتراک‌گذاری اطلاعاتی همچون موقعیت مکانی و فایل‌های PDF و … هم وجود داشته باشد، نظر افراد بیشتر جلب خواهد شد.

خدمات مبتنی بر ربات: امروزه اپلیکیشن‌های دارای ربات برای کاربران بسیار زیباتر جلوه می کنند. زیرا عملکرد خوبی برای کسب ‌وکار‌ها و اشخاص ارائه می‌دهند. کاربران خاص می‌توانند از طریق ربات‌ها اهداف مختلفی را پیگیری کنند. کاربران عمومی هم می‌توانند از ربات‌ های موجود بهترین بهره وری را داشته باشند. ربات‌ها به‌طور خودکار عمل می‌کنند و اگر درست پیکربندی شوند، می‌توانند قابلیت‌های زیادی را برای کاربران ارائه دهند.

قابلیت کار بر روی چند پلتفرم و دستگاه: ویژگی آخر و مهم یک پیام رسان خوب امکان استفاده از آن در دستگاه‌ های مختلف می باشد. اکثر اپلیکیشن‌های محبوب در حال حاضر در اکثر سیستم عامل‌ها مانند اندروید، iOS، MacOS و ویندوز ارائه می‌شوند؛ و حتی می توانند همزمان کار کنند.

اپلیکیشن جایگزین و مورد علاقه شما به‌ جای واتساپ چیست؟

برنامه‌های چت زیادی وجود دارند و همانطور که گفته شد، هر کدام دارای مزایا و معایب منحصر به فرد خود هستند. اگر شما کاربر گرامی تجربه استفاده از برنامه خاصی را دارید، با توجه به اینکه در حال حاضر بسیاری از پیام‌ رسان‌های عمومی قابل دسترس نیستند، آن را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگدارید.

کلام آخر

محدودیت اینترنت شرایط خاصی است که در کشور اعمال شده و احتمال زیاد هم تا مدتی برقرار خواهد بود. بنابراین از این پس باید به فکر استفاده از پیام رسان‌های غیر فیلتر باشیم.

لیستی که از ابتدا معرفی شد به ترتیب پیشنهاد ما برای استفاده است. سیگنال لایق‌ترین جایگزین واتساپ محسوب می‌شود و در صورتی که تمایلی به استفاده از آن ندارید، می‌توانید موارد دیگر را امتحان نمایید.

نظرات، پیشنهادات و انتقادات و پیام رسان‌های پیشنهادی خودتان را برای استفاده دیگران در قسمت نظرات این پست درج نمایید.

سوالات متداول

بهترین جایگزین واتساپ چه نرم افزاری است؟

پیام رسان سیگنال به خاطر حفظ حریم خصوصی و اعتبار کاربران خود بهترین جایگزین‌ واتس‌ آپ است. استفاده از رمزگذاری سرتاسری، نیاز به مجوز های حداقلی در زمان نصب مهم ترین دلایل این برتری هستند. جدای از این‌ها احتمالا کاربران زیادی از این برنامه را در بین دوستان خود پیدا خواهید کرد. سیگنال یکی از بهترین برنامه‌های پیام رسان‌های اندروید و iOS در حال حاضر پس از تلگرام و واتس آپ است.

مهم ترین ویژگی هایی که یک پیام رسان باید داشته باشد چیست؟

حفظ حریم خصوصی، مالکیت خدمات، به اشتراک گذاری فایل(سریع، آسان، کم هزینه)، خدمات مبتنی بر ربات و قابلیت کار بر روی چند پلتفرم و دستگاه، مهم‌ترین ویژگی‌های پیام رسانی است که افراد بتوانند با خیال راحت از آن استفاده نمایند.

آیا تنها مواردی که در این مقاله اشاره شدند می‌توان به عنوان جایگزین واتساپ از آنها استفاده کرد؟

جواب واضح است…مطلقا نه. شاید بسیاری از افراد با کارکردن با نرم افزارهای دیگر احساس راحتی می‌کنند.

3.5 | (4)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//