مدل های مختلف هاست (host) و کاربرد هر کدام از آن ها

هر مدل هاست مناسب چه کاری است؟

هاست چیست؟ آیا می‌دانید زمانی که شما از یک وب سایت بازدید می‌کنید، دقیقاً چه اتفاقی در حال وقوع است؟ یا این که مرورگر شما چگونه کار می‌کند؟ اصلا با ماهیت وب سایت‌ها و نقش سرویس میزبان در آن‌ها آشنایی دارید؟

در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که اطلاعات سایت روی بخشی از سرور قرار می‌گیرند که آن بخش را هاست یا همان سرویس میزبان می‌نامند و دیتاهایی مانند: ویدئو، محتو‌اهای متنی وب سایت، تصاویر، فایل‌های مختلف و… در این قسمت بارگذاری و نگهداری می‌شوند تا کاربران به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

بنابراین نوع میزبان وب اهمیت بسیار زیادی در مدیریت صفحات وب سایت دارد؛ از همین رو تصمیم داریم تا امروز در مورد host و کاربرد انواع هاست صحبت کنیم. همراه ما باشید!

تعریف هاست

سرویس میزبان یا همان host همانطور که در بالا نیز گفتیم بخشی از سرور است که شما می‌توانید فایل‌های مربوط به وب سایت خود را روی آن بارگذاری کنید.

در حال حاضر با توجه به اینکه سایت‌های مختلف عملکرد‌های متفاوتی داشته و میزان بازدید‌ها در وب سایت‌های گوناگون با یکدیگر تفاوت دارند، به همین علت شرکت‌های هاستینگ انواع مختلفی از سرویس‌های میزبان را متناسب با نیاز‌های پیش‌بینی شده سایت‌ها طراحی و تولید کرده‌اند که با حجم و ترافیک‌های متفاوتی قابل دسترس است.

به بیانی دیگر، تمامی سایت‌ها به یک سرویس میزبان نیاز خواهند داشت که با توجه به نوع‌شان می‌توان مناسب‌ترین host را از سرویس‌های طراحی و ارائه شده بسیاری از شرکت‌های هاستینگ خریداری کرد؛ از همین رو صاحبان وب سایت‌ها قادر خواهند بود تا خرید هاست را با توجه به نیاز‌های خود انجام دهند. اما پیشنهاد می‌کنیم برای این که بدانید چه نوع سرویس میزبانی برای وب سایتتان مناسب‌تر است ادامه مطلب را از دست ندهید!

آشنایی با مدل‌های مختلف host

همانطور که در بالا گفته شد، برای اینکه اطلاعات مختلف درون یک وب سایت در دسترس کاربران قرار بگیرد نیازمند بارگذاری آن‌ها بر روی سرویس میزبان هستید. با توجه به اینکه سرویس‌های میزبان دارای مدل‌های مختلفی بوده و هر کدام از آن‌ها کاربرد‌های خاصی دارند به همین علت شناخت کاربرد انواع هاست در زمان خرید از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که کاربران باید با توجه به نیاز خود یک سرویس میزبان را انتخاب و خریداری کنند که به چند مورد زیر دسته‌بندی می‌شوند:

هاست وردپرس

اگر می‌خواهید که هم وب‌سایتتان تجربه کاربری خوبی داشته باشد و هم رتبه‌خوبی در موتورهای جستجو به دست بیاورد، بهتر است خدمات میزبانی وردپرس مدیریت‌شده یا میزبانی وردپرس اختصاصی را استفاده کنید. البته وب‌سایت‌های تازه‌کار که هنوز ترافیک بالایی ندارند، می‌توانند از سرویس‌های وردپرس اشتراکی استفاده کنند؛ اما به‌محض بالا رفتن بازدیدکننده‌های وب‌سایت، باید به سراغ سرویس‌های میزبانی بهتر با عملکرد مناسب‌تر بروید.

هاست وردپرس یکی از انواع سرویس‌های میزبان است که به منظور پاسخگویی به نیاز‌های وب سایت‌های وردپرسی و عملکرد امنیتی آن‌ها ایجاد شده و به بهینه‌سازی‌شان کمک می‌کند. قابل ذکر است که کاربرد انواع هاست وردپرس با توجه به قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن‌ها متفاوت خواهد بود و به طور کلی این امکان را در اختیار صاحبان وب سایت‌ها قرار می‌دهد تا به خوبی از تمامی امکانات سایت خود بهره ببرند. علاوه بر این، دلایل زیادی برای استفاده از سرویس میزبان وردپرس وجود دارد که برخی از این دلایل شامل موارد زیر است:

  • ترافیک بیش از اندازه یک وب سایت
  • جلوگیری از خرابی‌های مختلف در سایت
  • بالا بردن امنیت وب سایت

تفاوت‌های سرویس میزبان وردپرس و سرویس میزبان وب

همانطور که می‌دانید سرویس‌های میزبان انواع مختلفی دارند که در این بین، اغلب افراد سرویس‌های میزبان وب را با سرویس میزبان وردپرس اشتباه می‌گیرند. در واقع سرویس میزبان وب یک اصطلاح کلی‌ است که شامل تمامی سرویس‌های میزبانی می‌شود و بخشی از فضای سرور را به منظور بارگذاری فایل‌های مورد نظر در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به طور کلی کاربران با استفاده از سرویس‌های وب، می‌توانند در فضای اینترنت فعالیت داشته باشند.

اما سرویس میزبان وردپرس، عملکرد تخصصی‌تری دارد؛ به شکلی که برای وب سایت‌هایی که در طراحی آن‌ها از وردپرس استفاده شده، مناسب است. در واقع سرویس میزبان وردپرس از منابعی برخوردار است که می‌توان از آن‌ها برای دسترسی به افزونه‌ها و تم‌های مختلف استفاده نمود؛ ضمن اینکه روند طراحی و راه‌اندازی وب سایت‌ها را نیز بهینه‌تر می‌کند.

هاست اشتراکی

سرویس‌های میزبان اشتراکی، برای میزبانی از چندین وب سایت به کار می‌روند و برای اشتراک‌گذاری منابع سرور با دیگر وب سایت‌ها مناسب است. در واقع اگر بخواهیم با بیانی ساده این نوع host را به شما معرفی کنیم باید بگوییم که سرویس میزبان اشتراکی درست مانند یک واحد آپارتمان مشترک است به طوری که هر یک از اعضای این آپارتمان اتاق مجزای خود را دارند، اما همه اعضای ساکن در آن به طور یکسان از منابع آب و برق و… استفاده می‌کنند. با این تفاسیر کاربرد انواع هاست اشتراکی را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

  • این نوع سرویس میزبان برای مبتدیانی که وب سایت‌های کوچک و نوپا دارند، کاربردی است.
  • سرویس اشتراکی برای کسانی که می‌خواهند وب سایتی ساده و بدون نیاز به دانش فنی در زمان راه‌اندازی داشته باشند، مناسب خواهد بود.
  • این سرویس میزبان برای کسانی که نمی‌خواهند بودجه و هزینه بالایی را به منظور ایجاد یک وب سایت اختصاص دهند، کاربرد دارد.
  • صاحبین وب سایت‌هایی که بازدید آن‌ها به ۲۰ هزار در ماه نمی‌رسد، می‌توانند از این سرویس میزبان استفاده نمایند.

در نظر داشته باشید که host اشتراکی، معایبی نیز دارد؛ برای مثال زمان بارگذاری محتوا در وب سایت میزبانی شده با هاست وردپرسی، کند خواهد بود و از آپ تایم کمی برخوردار است که تمام این‌ها به علت استفاده از یک سرویس میزبان برای چندین وب سایت مختلف است.

ضمن اینکه وب سایت‌ها نمی‌توانند با استفاده از این نوع host، حجم ترافیک را تغییر دهند. علاوه بر این، سرور امکان پیکربندی به کاربران را نخواهد داد و کاربران تنها باید از تنظیمات پیش‌فرض آن برای وب سایت خود استفاده نمایند.

هاست اختصاصی

سرویس میزبان اختصاصی سرویسی است که تماماً به شما تعلق دارد. درست مانند خانه‌ای که فقط شما صاحب آن هستید و می‌توانید دکوراسیون آن را با سلیقه دلخواه خود انجام داده و از تمامی منابع موجود در آن خانه به تنهایی بهره‌مند شوید. در واقع سرویس‌های میزبان اختصاصی تنها برای وب سایت شما طراحی شده‌اند و کل سرور آن به صفحه‌ وب‌تان تعلق دارد که با این اوصاف می‌توان کاربرد انواع هاست اختصاصی را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • این نوع سرویس میزبان برای وب سایت‌هایی که ترافیک زیادی داشته و در ماه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از آن بازدید می‌کند، کاربرد دارد.
  • تمام وب سایت‌هایی که به امنیت بالایی نیاز داشته و اطلاعات و دیتا‌های حساسی همچون اطلاعات مالی را نگهداری و ذخیره می‌کنند، باید از سرویس میزبان اختصاصی استفاده نمایند.
  • سرویس اختصاصی برای وب سایت‌هایی که باید روی عملکرد و پیکربندی سرور کنترل زیادی داشته باشند، کاربردی است.
  • تمام وب سایت‌هایی که به سرعت و آپتایم بالایی در بارگذاری نیاز دارند، بایستی از سرویس اختصاصی استفاده کنند.

علیرغم کاربرد‌ها و مزایای فراوان، سرویس میزبان اختصاصی معایبی نیز به دنبال دارد که از جمله این معایب می‌توان به هزینه بالای آن اشاره کرد. ضمن اینکه معمولاً استفاده از سرویس‌های میزبان اختصاصی به دانش فنی بسیاری نیاز دارند و مدیران به منظور بهبود عملکرد وب سایت و کنترل داده‌ها باید دانش فنی بالایی داشته باشند. خوب است بدانید که این نوع سرویس میزبان برای سایت‌هایی که در حوزه تجارت الکترونیک فعال هستند همچون آمازون و یا برخی از پلتفرم‌های اجتماعی همچون یوتیوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

host مدیریت شده

این مدل را نیز می‌توان از جمله سرویس‌های میزبان اشتراکی به شمار آورد. تفاوت این نوع سرویس میزبان با دو سرویس قبلی در این است که قبلی‌ها می‌توانند در دو نوع مدیریت نشده یا مدیریت شده باشند که معمولا خدمات و برنامه‌های موجود آن‌ها روی سرویس میزبان مدیریت نشده تعبیه شده‌اند؛ در واقع شما با خرید این نوع سرویس‌ها باید مسئولیت عملکرد و امنیت آن را بر عهده بگیرید.

اما شرکت‌های هاستینگی که سرویس‌های میزبان مدیریت شده را ارائه می‌دهند، بعد از فروش، خدماتی چون: به روزرسانی‌ها، تهیه نسخه پشتیبان، حفظ عملکرد و امنیت وب سایت را بر عهده دارند و در پی آن، دیگر نیازی نیست تا کاربر زمان زیادی را به مدیریت وب سایت خود اختصاص دهد. همچنین این نوع سرویس مزایای زیادی دارد و کاربرد آن شامل موارد زیر می‌شود:

  • زمانی که کاربر به منظور مدیریت و عملکرد بهتر و همچنین حفظ امنیت وب سایت یا بهینه‌سازی آن به نیروی متخصص نیاز دارد، این مدل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • این نوع سرویس میزبان برای انجام به روز‌رسانی‌های خودکار و تهیه نسخه پشتیبان بسیار مناسب است.
  • اگر می‌خواهید برای بهینه‌سازی عملکرد سرور از افزونه‌های سنگین استفاده نکنید، باید از این نوع سرویس میزبان استفاده نمایید.

علاوه بر مزایای فوق لازم است بدانید که این نوع host به دلیل کنترل پیکربندی سرور از سمت ارائه دهندگان و عدم دسترسی کاربر به پیکربندی آن، شامل پرداخت هزینه بیشتری است.

هاست مدیریت شده

هاست ابری یا Cloud Web Hosting

جدیدترین تکنولوژی که تا کنون بشر در زمینه سرویس میزبان به آن دست یافته، سرویس میزبان ابری است. تا قبل از این تنها از یک سرویس میزبان برای وب سایت‌ها استفاده می‌شد، اما ساخت سرویس‌های ابری به کاربران این اجازه را می‌دهد تا از سرویس‌های میزبان متعددی برای یک وب سایت استفاده نمایند.

در این نوع سرویس میزبان نسخه‌های وب سایت به صورت موازی روی چندین سروری بارگذاری می‌شوند. اما به نظر شما هاست ابری چه مزایایی دارد؟

اصلی‌ترین مزیت این نوع سرویس میزبان، امنیت بالای آن است. در صورتی که یکی از منابع تخصیص یافته به شما، دچار مشکلی در سرویس‌دهی شود، آن منبع بر روی سرور دیگری به کار خود ادامه می‌دهد. حتی زمانی که سرور نیاز به تعمیر یا ارتقا داشته باشد، سایت می‌تواند روی یک سرور دیگر در اختیار کاربر قرار بگیرد. با این اوصاف می‌توان گفت که سرویس میزبان ابری می‌تواند down time وب سایت را تا حد صفر کاهش دهد.

در حال حاضر اغلب شرکت‌های بزرگ مانند گوگل از این نوع سرویس میزبان استفاده می‌کنند که به آن‌ها این اجازه را می‌دهد تا دائما و به صورت ۲۴ ساعته در دسترس باشند.

هاست رایگان یا Free Web Hosting

معمولاً شرکت‌های هاستینگ با اهدافی مانند تست خدمات بر روی پروژه‌های آزمایشی و بسیار کوچک و یا جذب مشتری، سرویس‌های میزبان رایگان را ارائه می‌کنند که البته دارای محدودیت‌هایی است و از جمله آن‌ها می‌توان به محدودیت‌ها در تعیین نام دامنه، فضای دیسک، پهنای باند، امنیت و… اشاره کرد. برای مثال اگر بخواهید نام دامنه سایت خود را با آدرس www.mysite.com به سرویس میزبان متصل کنید، سرویس رایگان آن را به صورت خودکار با آدرس www.mysite.freehost.com تعویض و ذخیره می‌کند که بدون شک این مسأله می‌تواند اعتبار برند و وب سایت شما را دچار مشکل کند.

با این حال پشتیبانی از سرویس‌های میزبان و نگهداری آن‌ها در دیتاسنتر هزینه‌های بالایی را برای شرکت‌های هاستینگ در بردارد، بنابراین آیا طبیعی است که شرکت‌ها، سرویس‌های میزبان رایگان را به صورت دائم به مشتریان ارائه دهند؟ در پاسخ باید بگوییم که خیر؛ همانطور که می‌گویند هر چقدر پول بدهیم آش بیشتری خواهیم خورد، استفاده از سرویس‌های رایگان نیز محدودیت‌های بسیاری را برای ما به همراه خواهد داشت که بهتر است عطایش را به لقایش ببخشیم!

هاست دانلود

این نوع سرویس‌ها فضا‌هایی هستند که مدیران وب سایت‌ها با استفاده از آنها می‌توانند آدرس فایل‌های قابل دانلود خود را بارگذاری کنند تا بازدیدکنندگان برای دانلود فایل‌های مورد نظر خود بر روی لینک‌های موجود در وب سایت کلیک نمایند. این فضای ذخیره‌سازی را در اصطلاح “سرویس میزبان دانلودی”و”سرویس میزبان فایل” نیز می‌نامند که در زبان انگلیسی آن را با نام File hosting service معرفی کرده‌اند.

اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر این نوع سرویس میزبان را به شما معرفی کنیم، باید بگوییم که به یک سرور متصل به اینترنت وصل است و فضای هارد دیسک آن به شکلی طراحی شده تا افراد بتوانند محتوای مورد نظر خود را روی آن آپلود و دانلود نمایند. شاید فکر کنید این مدل از سرویس‌های میزبان بسیار ساده هستند، اما باید بگوییم که پیچیدگی‌های زیادی دارند. البته احتمالا به دلیل داشتن امکانات کمتر نسبت به سرویس‌های میزبان وب یا ‌ایمیل، ساده به نظر می‌رسند ولی از نظر میزان فضا و پهنای باند تفاوت‌های زیادی دارند که موجب می‌شود تا از قیمت بالایی نیز برخوردار باشند.

توجه داشته باشید که سرویس‌های میزبان دانلودی برای آن دسته از کاربرانی که حجم زیادی از فایل‌ها را به منظور دانلود بر روی وب سایت خود بارگذاری می‌کنند، مناسب خواهد بود. در نتیجه مدیرانی که نیاز دارند تا برای فایل‌های مورد نظرشان از یک فضای مجزا استفاده نمایید، حتماً باید وب سایت خود را به سرویس‌های میزبان دانلود متصل کنند.

هاست‌های دانلود چه مزایایی دارند؟

محدودیت حجمی وجه مشترک تمامی سرویس‌های میزبان با ویژگی‌ها و کابرد‌های مختلف است؛ بدین معنی که کابران تنها می‌توانند میزان مشخصی از فایل‌ها و اطلاعات را بر روی سرویس میزبانی خود بارگذاری نمایند. ضمن اینکه معمولاً سرویس‌های میزبان از کارت‌های حافظه ssd نیز استفاده می‌کنند که این خود باعث افزایش هزینه‌های ذخیره‌سازی می‌شود.

به علاوه این احتمال وجود دارد تا موقعیت جغرافیایی سرور سرویس‌های میزبان نیز، مدیران وب سایت‌ها را با مشکل مواجه کند؛ اما با این وجود، بیشتر مدیران وب سایت‌ها تمایل دارند تا سایت‌های‌شان به دست سرورهای خارج از کشور میزبانی شود که در این حالت بازدیدکنندگان و کاربران برای دانلود و استفاده از این وب سایت‌ها باید هزینه‌های مربوط به ترافیک اینترنت بین‌المللی را پرداخت کنند.

بنابراین بایستی توجه داشته باشید که حجم اینترنت کاربرانتان زودتر به پایان خواهد رسید؛ بر همین اساس پیشنهاد می‌کنیم که مدیران وب سایت‌ها برای جلوگیری از این موضوع، علاوه بر استفاده از سرویس‌های میزبان خارجی، سرویس‌های میزبان دانلود ایرانی را نیز مورد استفاده قرار دهند. بدین ترتیب بازدیدکنندگان برای دانلود فایل‌های مدنظرشان هزینه ترافیک دانلود بین‌المللی را پرداخت نخواهند کرد و همچنین قادر خواهند بود تا فایل‌های مورد نیاز خود را با سرعت بالاتر و به صورت همزمان دانلود نمایند. اما جدای از این مورد، اصلی‌ترین کاربرد سرویس میزبان دانلود، در گزینه‌های زیر خلاصه می‌شود:

  • قابلیت پاسخگویی آنی به کاربران
  • کاهش هزینه‌ها
  • استفاده از ترافیک داخلی
  • سرعت بیشتر دانلود برای کاربران
  • امکان تقسیم‌بندی ترافیک دانلود و فایل‌ها بر روی چند سرویس میزبان

هاست ابری

برای خرید هاست به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر از فناوری ASP.NET برای توسعه وب‌سایت یا برنامه خودتان کمک گرفته‌اید، باید آن را روی هاست ویندوزی قرار دهید؛ اما درصورتی‌که از زبان PHP یا سیستم‌ های مدیریت محتوایی که بر اساس این زبان توسعه داده ‌شده ‌اند استفاده می‌ کنید، باید برای خرید هاست لینوکسی اقدام کنید. در ادامه مهم‌ ترین نکاتی که هنگام ثبت سفارش باید به آن ‌ها توجه داشته باشید را برایتان آورده‌ایم.

  • نوع زبان برنامه‌ نویسی استفاده ‌شده برای وب‌ سایت
  • میزان پهنای باند
  • میزان فضای ذخیره ‌سازی
  • مقیاس‌ پذیری
  • امنیت
  • تنوع سرویس‌ های میزبانی
  • کیفیت سرویس ‌های میزبانی
  • در دسترس بودن
  • موقعیت جغرافیایی
  • پشتیبان گیری از داده‌ها
  • قابلیت ارسال ایمیل
  • کنترل پنل
  • میزان رضایت کاربران
  • قیمت
  • پشتیبانی

منبع: gsm.ir

سلب مسئولیت: ایده آل تک صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//