بهترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری با پول کم در ایران

در بین مردم تصور می‌شود که سرمایه‌گذاری نیاز به پول زیاد دارد. این مورد در بازارهایی مثل مسکن، طلا و ارز وجود دارد. اما، بورس یکی از بازار‌های مالی است که امکان سرمایه‌گذاری با پول کم در طیف متنوعی از دارایی‌ها را فراهم می‌کند. تصور می‌شود در بورس تنها می‌توان سهام شرکت‌ها را خرید و فروش کرده و دارای ریسک بالایی است. اما، در این بازار علاوه بر سهام می‌توان از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا، زعفران، املاک، اوراق با درآمد ثابت و … با کم‌ترین دارایی هم اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و در صندوق‌ها مدیریت ریسک توسط مدیریت فعال و حرفه‌ای انجام می‌شود.

سرمایه‌گذاری در سهام

در حال حاضر، افراد می‌توانند با حداقل سرمایه در سهام شرکت‌های کوچک و بزرگ بورس سرمایه‌گذاری کرده و مالک بخشی از سهام شرکت‌ها شوند. باید به این نکته توجه داشت که بازار بورس در رده بازارهای مالی با ریسک بالا محسوب شده و برای خرید سهام باید از دانش و تجربه کافی برخوردار بود. این تجربه، با گذراندن دوره‌های آموزشی مثل تابلوخوانی، تحلیل تکنیکال، و تحلیل بنیادی به دست می‌آید. البته، سهام شرکت‌هایی که برای اولین بار در بازار بورس برای عموم عرضه می‌شود از ریسک نسبتا کم‌تری نسبت به سهام دیگر شرکت‌ها، برخوردار است. عرضه اولیه سهام یک شرکت معمولا بازدهی مناسبی داشته و تقاضا برای سرمایه‌گذرای در عرضه‌های اولیه بالا است.

یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری کم ریسک‌تر و با مبلغ پایین در سهام، حضور در پذیره‌نویسی شرکت‌های سهامی عام در شرف تاسیس است. معاملات سهام این شرکت‌ها ممکن است پس چند‌ماه تا چند‌سال از زمان پذیره‌نویسی انجام شود. بنابراین، بهتر است سرمایه‌گذاری در بازار بورس با افق زمانی بلند‌مدت صورت پذیرد.

سرمایه‌گذاری حرفه‌ای

به نظر می‌رسد با پول‌های کوچک امکان سرمایه‌گذاری با مدیریت حرفه‌ای وجود ندارد. اما، از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان با حداقل دارایی در بازار بورس کسب بازدهی کرد. صندوق‌ها توسط مدیران حرفه‌ای و با تجربه مدیریت شده و نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم در سهام دارای ریسک پایین‌تری هستند. صندوق‌ها دارای تنوع بالایی در ترکیب دارایی بوده و یک صندوق سرمایه‌گذاری امکان اختصاص دارایی‌های تحت مدیریت خود به سهام، اوراق درآمد ثابت، طلا، ابزارهای مشتقه و… را دارد. صندوق‌ها امکان سرمایه گذاری با پول کم را به صورت‌ حرفه‌ای و با تنوع بالا امکان‌پذیر می‌کنند. به طور مثال اگر فردی قصد کسب بازدهی مشابه طلا را داشته باشد، باید هزینه بالایی را صرف خرید طلا یا مشتقات آن کند. در صورتی‌که با استفاده صندوق‌ سرمایه‌گذاری طلا می‌تواند با حداقل دارایی در طلا سرمایه‌گذاری کرده و با نقدشوندگی بالا واحدهای صندوق طلا را در سریع‌ترین حالت ممکن به‌فروش برساند. صندوق‌ها می‌توانند برای پس‌انداز سرمایه‌های کوچک گزینه مناسبی باشند. با تجمیع پول‌های کوچک می‌توان برای اهدافی مثل بازنشستگی در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

سرمایه‌گذاری در ایران

در ایران، سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلفی مثل سپرده بانکی، مسکن، طلا، ارز، خودرو، سهام و.. امکان پذیر است. در این بین، سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مثل مسکن، خودرو و طلا نیازمند نقدینگی بالا است. معمولا اغلب مردم تمایل دارند در محلی کم‌ریسک و پر‌سود سرمایه‌گذاری کنند. سپرده‌های بانکی و اوراق با درآمد ثابت جز بازارهایی با ریسک پایین هستند. باید به این نکته توجه داشت که تورم عامل کاهش ارزش پول بوده و بانک و اوراق با درآمد ثابت در شرایط تورمی دارایی مناسبی جهت سرمایه‌‌گذاری بلند‌مدت نبوده و در بلند‌مدت دارایی‌های با‌ ریسک بالا مانند سهام و طلا می‌توانند مناسب سرمایه‌گذاری باشند. عواملی مانند رشد اقتصادی و تورم نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب بهترین سرمایه گذاری در ایران دارند. در سال‌های اخیر بازارهای بورس، طلا، مسکن و ارز بازدهی مناسبی داشته‌اند. بازار بورس امکان سرمایه‌گذاری با حداقل سرمایه را میسر ساخته و امکان کسب بازدهی از سایر بازارها مثل طلا و مسکن را هم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند.

شروع سرمایه‌گذاری در بورس

اولین قدم جهت سرمایه‌گذاری در بورس، دریافت کد بورسی است. همچین، برای انجام معاملات در بازار بورس نیاز است تا در یکی از کارگزاری‌های فعال ثبت‌نام کرد. برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس طی کردن دوره‌های آموزشی در مراکز و نهادهای مالی معتبر پیشنهاد می‌شود. همچنین، سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس از طریق صندوق‌ها انجام می‌گردد. صندوق‌ها مناسب افرادی است که وقت و تخصص کافی برای آموزش و تحلیل بازار را ندارند. از مزایای بازار بورس نقدشوندگی بالا، معافیت مالیاتی و شفافیت است. تمام اطلاعات مربوط به یک شرکت بورسی مثل صورت‌های مالی، گزارش فعالیت ماهانه، و افشای رویداد‌های با اهیمت از طریق سامانه‌های معتبری مثل سایت کدال در دسترس عموم قرار می‌گیرد. در نهایت، بهره‌گیری از راهنمایی مشاوران فعال در نهادهای بزرگ و معتبر مالی به منظور سرمایه‌گذاری مناسب در بورس توصیه می‌شود.

سلب مسئولیت: ایده آل تک صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//