چه گوشی هایی به اندروید 14 آپدیت می‌ شوند؟

گوگل، اندروید 14 که اکنون قابلیت نصب روی بسیاری از تلفن‌های همراه را پیداکرده است، در 4 اکتبر 2023 منتشر کرد و این نسخه جدید سیستم‌عامل تلفن همراه، نوید بهبود حریم خصوصی، امنیت، عملکرد بهتر صفحه‌نمایش و استفاده بهینه در صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تری مانند گوشی های هوشمند تاشو و تبلت‌ها را می‌دهد. همان‌طور که میدانید گوگل، رسماً استفاده از نام دسرها و شیرینی‌های اندرویدی خود را از اندروید 10، کنار گذاشت ولی همچنان از نام شیرینی‌ها به‌صورت غیررسمی استفاده می‌کند؛ بر همین اساس، اندروید 14 نیز «کیک وارونه» نام‌گذاری شد. در این مقاله سعی داریم با بررسی ویژگی‌های جدید اندروید 14، گوشی هایی که این آپدیت را دریافت می‌کنند را به شما معرفی کنیم.

ویژگی های جدید اندروید 14

اندروید 14 نسبت به نسخه قبلی خود پیشرفت‌های ظریفی داشته و با تقویت بعضی از ویژگی‌های اندروید 13، نسخه قوی‌تر و بهتری را عرضه کرده است که در ادامه با مهم‌ترین آپدیت‌های آن‌، آشنا می‌شویم:

1. بهبود حریم خصوصی و امنیت

اندروید 14 شامل چندین ویژگی جدید برای بهبود حریم خصوصی و امنیت تلفن همراه شما است. این ویژگی‌ها، عبارت‌اند از:

  • کنترل داده‌های مکانی: در اندروید 14، شما کنترل بیشتر و دقیق‌تری روی برنامه‌هایی دارید که می‌خواهند به داده‌های مکانی شما دسترسی پیدا کنند. همچنین در این نسخه، شما می‌توانید به‌راحتی روز شروع هفته، واحد اندازه‌گیری دما، تقویم و اعداد را بر اساس مکان موردنظر خود، شخصی‌سازی کنید.
  • کنترل اعلان‌ها: کاربران در اندروید 14 می‌توانند اعلان‌ها را به‌صورت جداگانه برای هر برنامه و اپلیکیشن، خاموش کنند.
  • امنیت رمز عبور: اندروید 14 اکنون از پسوردها و رمزهای عبور قوی‌تری مانند رمزهای عبور «FA2» پشتیبانی می‌کند. همچنین راهکارهای پیچیده‌تر و بهتری برای امنیت گوشی شما طراحی و اجرا کرده است.
  • کنترل دقیق دسترسی به داده‌ها: در اندروید 14، کاربران می‌توانند دسترسی برنامه‌ها به عکس‌ها و ویدیوهای خود را به‌صورت انتخابی کنترل کنند. این تغییر بسیار مهمی است؛ زیرا در نسخه‌های قبلی اندروید، شما یا باید به برنامه‌ها اجازه می‌دادید به تمام داده‌های شما دسترسی داشته باشند یا این دسترسی را از همه آن‌ها می‌گرفتید.

2. بهبود عملکرد

با آپدیت به اندروید 14، بعضی از عملکردهای تلفن همراه شما نیز بهبود می‌یابد. بعضی از این عملکردها، عبارت‌اند از:

  • مدیریت حافظه: اندروید 14 اکنون وظایف پس‌زمینه را به‌طور مؤثرتری مدیریت کرده و عملکرد حافظه گوشی را افزایش می‌دهد. همچنین دانلودها و آپلودها نیز در این نسخه، به‌طور مؤثرتری مدیریت می‌شوند.
  • مدیریت انرژی: گوگل در اندروید 14 تغییراتی را برای بهبود کارایی سیستم‌عامل ایجاد کرده است. این تغییرات به کاهش مصرف انرژی کمک کرده و عمر باتری گوشی را افزایش می‌دهد. همچنین «Screen time since last full charge» نیز دوباره به اندروید 14 اضافه‌شده که نشان می‌دهد صفحه‌نمایش گوشی شما در یک‌بار شارژ، چقدر روشن بوده است.
  • شخصی‌سازی بهتر: اندروید 14 مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید را برای سفارشی‌سازی صفحه قفل ارائه داده و می‌توانید ظاهر صفحه قفل خود را با انتخاب‌گر قفل صفحه، الگوهای صفحه قفل، تم‌های تک‌رنگ و پشتیبانی از تصاویر Ultra HDR تغییر دهید.

3. بهبود تجربه کاربری در صفحه نمایش های بزرگ

ویژگی‌های جدید اندروید 14 برای بهبود تجربه کاربری در صفحه‌نمایش‌های بزرگ، به شرح زیر است:

  • پشتیبانی از حالت چند پنجره‌ای در حالت تمام صفحه: شما می‌توانید چندین پنجره را به‌طور هم‌زمان در حالت تمام صفحه بازکنید.
  • بهینه‌سازی برای نمایشگرهای تاشو: اندروید 14 اکنون به‌طور خاص برای نمایشگرهای تاشو و استفاده در تلفن‌های همراه جدید، بهینه‌شده است.

4. شنوایی بهتر و پشتیبانی از سمعک

اندروید 14 مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید را برای بهبود شنوایی و پشتیبانی از سمعک ارائه داده و به کاربران کم‌شنوا کمک می‌کند تا تجربه بهتری از گوشی خود داشته باشند:

  • جلوگیری از تداخل: اندروید 14 از تداخل سمعک‌ها با سایر دستگاه‌های بلوتوث جلوگیری کرده و شما صدای واضح‌تری از سمعک‌های خود دریافت می‌کنید.
  • کنترل بیشتر: در اندروید 14، صفحه‌ای اختصاصی برای دستگاه‌های شنوایی وجود دارد که از طریق آن، کنترل بیشتری بر نحوه پخش صدا در سمعک‌های خود داشته و انتخاب می‌کنید کدام صداها به سمعک شما برود و چه صداهایی از بلندگوهای دستگاه پخش شود.
  • اعلان‌های محافظت از شنوایی: برای کمک به جلوگیری از آسیب شنوایی، اندروید 14 زمانی که برای مدت طولانی به موسیقی با صدای بلند گوش دهید، با اعلان پاپ آپ به شما هشدار می‌دهد.

5. بهبود منوی اشتراک‌گذاری

مدت‌هاست که منوی اشتراک‌گذاری، نقطه‌ضعفی برای اندروید به شمار می‌آمد. این منو با دستگاه‌ها و برنامه‌های مختلف اندرویدی ناسازگار بود و گاهی واقعاً یافتن برنامه یا مخاطب موردنظر برای اشتراک‌گذاری دشوار می‌شد. در اندروید 14، گوگل تغییرات زیر را برای بهبود منوی اشتراک‌گذاری ایجاد کرده است:

  • بعضی گزینه‌های سفارشی به برگه‌های اشتراک‌گذاری سیستم اضافه شد. این گزینه‌ها، قابلیت‌هایی مانند اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی یا برنامه‌های پیام‌رسان را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.
  • برای تعیین رتبه‌بندی اهداف اشتراک‌گذاری احتمالی شما، بیشتر و مفیدتر از داده‌های برنامه استفاده می‌شود؛ یعنی برنامه‌ها و مخاطبینی که بیشتر از آن‌ها استفاده کرده‌اید، در بالای منوی اشتراک‌گذاری قرار می‌گیرند.

کدام گوشی ها آپدیت اندروید 14 را دریافت می کنند؟

ابتدا باید به‌صورت کلی بگوییم که اگر از چند سال پیش صاحب یک تلفن همراه گران‌قیمت هستید یا در یک سال گذشته، گوشی میان رده‌ای از برند معتبر خریداری کرده‌اید، به‌احتمال‌زیاد می‌توانید آپدیت اندروید 14 را دریافت کنید. گوگل نیز فهرستی رسمی از گوشی های سازگار با اندروید 14 را منتشر کرده است. این فهرست شامل گوشی های پیکسل، سامسونگ، شیائومی، وان پلاس و سایر برندهای محبوب جهان است. در ادامه، دستگاه‌های سازگار با اندروید 14 را بر اساس برند گوشی، معرفی می‌کنیم:

1. گوگل پیکسل – Google Pixel

اندروید 14 در گوشی گوگل پیکسل

گوگل در سال 2021 اعلام کرد که دستگاه‌های پیکسل خود را به مدت 5 سال ازنظر نرم‌افزاری پشتیبانی می‌کند که شامل سه سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری و دو سال به‌روزرسانی امنیتی است. در 6 نوامبر 2023، گوگل به این وعده خود عمل کرد و اندروید 14 را در دسترس تمام دستگاه‌های پیکسل خود از سری پیکسل «4a 5G» تا پیکسل 7، پیکسل فولد و پیکسل تبلت قرارداد. گوگل به کاربران خود نشان داد که به پشتیبانی از دستگاه‌های خود متعهد است و یک مزیت رقابتی در برابر سایر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند به دست آورد. البته گوشی پیکسل 4a که در سال 2020 عرضه‌شده و از پرفروش‌ترین دستگاه‌های اقتصادی زمان خود بود واجد شرایط دریافت این آپدیت نیست. گوشی های زیر می‌توانند اندروید 14 را دریافت کنند:

  • Google Pixel 8 و Google Pixel 8 Pro
  • Google Pixel Fold
  • Google Pixel Tablet
  • Google Pixel 7a، Google Pixel 7 Pro و Google Pixel 7
  • Google Pixel 6a، Google Pixel 6 Pro و Google Pixel 6
  • Google Pixel 5a، Google Pixel 5
  • Google Pixel 4a 5G

2. سامسونگ گلکسی – Samsung Galaxy

سامسونگ به‌سرعت اندروید 14 را برای پرچم‌داران خود منتشر کرد. سامسونگ اخیراً درزمینهٔ آپدیت‌های نرم‌افزاری، پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است. این شرکت اکنون به‌روزرسانی‌های اصلی اندروید را به مدت چهار سال و به‌روزرسانی‌های امنیتی را به مدت پنج سال برای دستگاه‌های خود ارائه می‌دهد و در حال آزمایش One UI 6.0 بتای مبتنی بر اندروید 14 بر روی جدیدترین گوشی‌های هوشمند خود است. این آزمایش تقریباً در مراحل پایانی است و نشان می‌دهد این آپدیت باید تا ماه نوامبر برای پرچم‌داران سامسونگ در دسترس قرارگرفته و پرچم‌داران میان رده سامسونگ نیز ممکن است آن را در ماه‌های نوامبر و دسامبر دریافت کنند. دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه تر نیز احتمالاً در سه‌ماهه اول یا دوم سال 2024 قادر به دریافت اندروید 14 خواهند شد. گوشی های سامسونگی که این آپدیت را دریافت می‌کنند بر اساس سری ساخت، عبارت‌اند از:

سری ساخت مدل گوشی
گلکسی سری S و سری فولد (Fold) گلکسی Z Fold 5

گلکسی Z Flip 5

گلکسی Z Fold 4

گلکسی Z Flip 4

گلکسی Z Fold 3

گلکسی Z Flip 3

 

گلکسی S23

گلکسی S23+

گلکسی S23 Ultra

گلکسی S22

گلکسی S22+

گلکسی S22 Ultra

گلکسی S21

گلکسی S21+

گلکسی S21 Ultra

گلکسی S21 FE

 

گلکسی سری A گلکسی A52

گلکسی A52 5G

گلکسی A52s

گلکسی A53

گلکسی A54

گلکسی A72

گلکسی A73

گلکسی A04

گلکسی A13

گلکسی A14

گلکسی A23

گلکسی A24

گلکسی A33

گلکسی A34

 

گلکسی سری F گلکسی F14 5G

گلکسی F23

گلکسی F54

 

گلکسی سری M گلکسی M23

گلکسی M33

گلکسی M53

گلکسی M54

گلکسی Xcover 6 Pro

 

گلکسی سری Tab گلکسی Tab S9

گلکسی S9+

گلکسی S9 Ultra

گلکسی Tab S8

گلکسی S8+

گلکسی S8 Ultra

 

3. شیائومی – Xiaomi

شیائومی نیز اندروید 14 بتا را برای تعدادی از پرچم‌داران خود ارائه کرده است. این شرکت قبلاً اعلام کرد که سیاست به‌روزرسانی‌های خود را برای پرچم‌داران تغییر داده و تعداد به‌روزرسانی‌ها را به چهار به‌روزرسانی تضمین‌شده، از سری Xiaomi 13 افزایش می‌دهد. بر اساس آپدیت‌هایی که این دستگاه‌ها قبلاً دریافت کرده‌اند و وعده شیائومی، دستگاه‌های شیائومی زیر، اندروید 14 را دریافت خواهند کرد:

مدل گوشی سری ساخت
شیائومی 12 / 12 Pro / 12T / 12T Pro

شیائومی 12S / 12S Pro / 12S Ultra / 12 Lite

شیائومی 13 / 13 Pro / 13 Ultra / 13 Lite

شیائومی Mix Fold 2

شیائومی Civi 1S / 2 / 3

شیائومی Pad 6 / 6 Pro

 

Xiaomi
Redmi Note 11R / 11T Pro / 11T Pro+

Redmi Note 12 / 12 Pro / 12 Pro+ / 12 Pro Speed / 12 S / 12 Turbo

Redmi Note Discovery

Redmi K40S

Redmi K50 / K50 Pro / K50 Gaming / K50i / K50 Ultra

Redmi K60 / K60E / K60 Pro

 

Redmi
POCO C51 / C55

POCO X4 5G / X4 GT

POCO X5 / X5 Pro

POCO F4 / F4 GT

POCO F5 / F5 Pro

POCO M4 / M5

POCO

 

4. ایسوس – ASUS

گوشی های ایسوس

ایسوس از معدود تولیدکنندگانی است که هیچ دستگاهی را در آپدیت اندروید 14 بتا، شرکت نداده است. البته جای تعجب ندارد؛ زیرا این برند دارای تاریخچه نامنظمی در ارائه به‌روزرسانی‌ها است. تمام گوشی‌های هوشمند ایسوس، تنها از دو آپدیت اصلی اندروید، برخوردار هستند که بسیار پایین‌تر از استاندارد فعلی روز دنیا به شمار می‌آید؛ ازاین‌رو، مشخص نیست که آیا این گوشی ها در آینده، آپدیت اندروید 14 را دریافت خواهند کرد یا نه. دستگاه‌های زیر می‌توانند در صورت امکان ارائه آپدیت اندروید 14، آن را دریافت کنند:

  • ROG Phone 5s، ROG Phone 5s Pro، ROG Phone 5 و ROG Phone 5 Pro
  • ROG Phone 6و ROG Phone 6 Pro
  • ROG Phone 7 و ROG Phone 7 Ultimate
  • ZenFone 8، ZenFone 8 Pro و ZenFone 8 Flip
  • ZenFone 9، ZenFone 9 Pro
  • Zenfone 10

5. لنوو/ موتورولا – Lenovo / Motorola

لنوو و موتورولا، دو شرکت زیرمجموعه لنوو، اندروید 14 را برای برخی از دستگاه‌های خود منتشر خواهند کرد. تاکنون، تنها دستگاه لنوویی که اندروید 14 را دریافت خواهد کرد، «Lenovo Tab Extreme» است. بااینکه تاریخ دقیقی مشخص نشده، اما درگوشی‌های موتورولا نیز انتظار می‌رود اندروید 14 در دسترس آخرین پرچم‌داران قرار بگیرد که عبارت‌اند از:

  • Motorola Edge Plus (2023)
  • Motorola Razr (2023)
  • Motorola Razr Plus (2023)
  • Motorola Razr 40 و Razr 40 Ultra
  • Motorola Razr 2022
  • Moto G13 / G14 / G23 / G53 / G73
  • Motorola G Stylus 5G

6. سونی – Sony

اندروید 14 در گوشی سونی

متأسفانه سونی پشتیبانی ضعیفی از به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری دارد. این شرکت، تنها دو آپدیت اصلی اندروید را برای دستگاه‌های خود عرضه کرده و حتی برای پرچم‌داران بسیار گران‌قیمت خود نیز تفاوتی قائل نشده است. با توجه به این سیاست، دستگاه‌های سونی که شاید اندروید 14 را دریافت کنند، عبارت‌اند از:

  • سونی اکسپریا 5 V
  • سونی اکسپریا 1 V
  • سونی اکسپریا 5 IV
  • سونی اکسپریا 1 IV
  • سونی اکسپریا 10 IV

7. وان پلاس – OnePlus

وان پلاس به‌طور فعال در برنامه‌های بتای اندروید گوگل مشارکت دارد. این شرکت اعلام کرد که «OxygenOS 14» مبتنی بر اندروید 14 در 25 سپتامبر به‌صورت جهانی عرضه می‌شود؛ اما به دلیل تأخیر در به‌روزرسانی اندروید 14 پایدار، در حال حاضر فقط اندروید 14 بتا برای گوشی «OnePlus 11» در دسترس است؛ ولی به‌زودی آپدیت پایدار اندروید 14 در دسترس دستگاه‌های زیر نیز قرار می‌گیرد:

  • OnePlus 11R
  • OnePlus 10T / 10 Pro / 10R
  • OnePlus 9 / 9 Pro / 9RT
  • OnePlus Nord 2T
  • OnePlus Nord CE 2 Lite
  • OnePlus Nord N300 5G
  • OnePlus Ace 2 / Ace Pro / Ace / Ace Racing

8. Vivo و iQOO

این دو شرکت به‌اصطلاح خواهر، بخشی از برنامه بتای اندروید 14 هستند و این به‌روزرسانی در حال حاضر برای Vivo X90 Pro و iQOO 11 در دسترس است. بر اساس این مشارکت، انتظار می‌رود که Vivo و iQOO اندروید 14 را برای دستگاه‌های بیشتری عرضه کنند. لیست احتمالی دستگاه‌ها، عبارت‌اند از:

iQOO Vivo
  • iQOO 11 / Pro
  • iQOO 9 / 9 Pro / 9T / 9 SE
  • iQOO 8 / 8 Pro / Neo 8
  • iQOO 7 / Neo 7 / Neo 7 Pro
  • iQOO Z7 / Z7x / Z7s
  • iQOO Neo 6
  • iQOO Z6 / Z6 Pro / Z6 Lite

 

  • X90 / X90 Pro
  • X100
  • X80 / X80 Pro
  • X70 Pro / X70 Pro+
  • Y35
  • Y53s
  • Y75
  • Y75 5G
  • V25 / V25 Pro
  • V23 / V23e 5G / V23 Pro
  • T1 / T1 Pro / T1x

 

9. اوپو – OPPO

این شرکت، سال گذشته سیاست به‌روزرسانی خود را اصلاح کرد و اکنون به مدت چهار سال آپدیت‌های نرم‌افزاری مهم را برای پرچم‌داران خود ارائه می‌کند. این به‌روزرسانی‌ها شامل آپدیت‌های سیستم‌عامل اندروید نیز می‌شود. بر اساس این سیاست، تمام پرچم‌داران OPPO که از سال 2022 به بعد عرضه‌شده‌اند، اندروید 14 را دریافت خواهند کرد. این دستگاه‌ها عبارت‌اند از:

  • F19 Series، F21 Series و F23 Series
  • Reno 6 / 6 Pro
  • Reno 7 / 7 Pro
  • Reno 8T / 8T 5G
  • Reno 8 / 8 Pro
  • Reno 9 / 9 Pro / 9 Pro+
  • A1 / A1x
  • A56s، A58 5G، A78 و A96
  • K10 Series
  • Find N2 / N2 Flip و Find X5 / X5 Pro

10. ریلمی – Realme

اندروید 14 در گوشی ریلمی

ریلمی اطلاعات دقیقی در مورد ارائه اندروید 14 برای گوشی‌های خود منتشر نکرده است؛ اما بر اساس تعداد آپدیت‌هایی که این برند انجام می‌دهد، می‌توان حدس زد که دستگاه‌های ریلمی زیر، آپدیت «Realme UI 5.0» مبتنی بر اندروید 14 را دریافت خواهند کرد:

  • ریلمی GT Neo 5 / GT Neo 5 SE
  • ریلمی GT3 / GT Neo 3 / GT Neo 3T
  • ریلمی GT2 / GT2 Pro / GT2 Explorer Master / GT Neo 2T
  • ریلمی GT 5G
  • ریلمی 10 / 10S / 10 5G / 10 Pro / 10 Pro+ / 10T
  • ریلمی 9 / 9 Pro / 9 Pro+
  • ریلمی C33 2023 / C33 / C55 / C30s
  • ریلمی V20 / V23 / V23i / V25
  • ریلمی Q5 / Q5 Pro / Q5i
  • ریلمی Narzo N55 / 50 5G / 50 Pro 5G

11. ناتینگ – Nothing

اندروید 14 در گوشی ناتینگ

ناتینگ تنها دو گوشی هوشمند دارد:

  • Phone (1): اندروید 14 برای این گوشی در دسترس است.
  • Phone (2): این گوشی شاید به این دلیل که اخیراً منتشرشده، هنوز نسخه بتا ندارد. ناتینگ اعلام کرده که به‌زودی آپدیت اندروید 14 را برای این گوشی نیز عرضه می‌کند؛ ولی تاریخ دقیقی اعلام نکرده است.

کلام آخر

سعی کردیم تا با اشاره به بعضی از ویژگی‌های جدید اندروید 14، لیست کاملی از گوشی هایی که می‌توانند از این آپدیت استفاده کنند، در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم بتوانید از این فهرست، در تهیه و خرید گوشی جدید خود بهره برده یا اقدام به آپدیت سیستم‌عامل تلفن همراه فعلی خود کنید. خوشحال می‌شویم تجربیات و پرسش‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ دهیم.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//