حلقه هوشمند چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟

امروزه همه افراد در تمام ابعاد زندگی و به شکل‌های مختلف از فناوری و ابداعات نوین آن بهره می‌برند. یکی از حوزه‌هایی که نقش تکنولوژی و ابزار هوشمند در آن بسیار پررنگ شده است؛ حوزه سلامت و تناسب اندام است. حلقه هوشمند (Smart Ring) نیز جزو جدیدترین ابزارهایی است که یکی از قابلیت‌های آن ردیاب‌های تناسب اندام به شمار می‌رود که اولین‌بار در سال 2013 معرفی شد. برخی از افراد آن‌ها را نوعی کوچک شده از ساعت‌های هوشمند می‌دانند که قابلیت کنترل معیارهای سلامتی ما، گوشی همراه، دستگاه‌های هوشمند خانه و… را نیز دارند. در ادامه این مطلب به معرفی دقیق‌تر این ابزار کاربردی و قابلیت‌های آن خواهیم پرداخت.

حلقه هوشمند چیست؟

حلقه هوشمند در حقیقت یک نوار الکترونیکی محسوب می‌شود که آن را دقیقا مانند یک انگشتر، روی انگشتان خود قرار می‌دهید. در ظاهر، این حلقه‌ها شباهت زیادی به حلقه‌های سنتی دارند؛ اما مجهز بودن به سنسور و ترکیب بلوتوث با فناوری ارتباطات میدان نزدیک (NFC) قابلیت‌های جذاب و بی‌نظیری را به آن‌ها اضافه کرده است. سنسورها و حسگرهای روی این حلقه‌ها، می‌توانند بدن شما را ارزیابی نمایند و اطلاعات مفیدی درباره سلامت و شرایط بدن جمع‌آوری نمایند. البته این حلقه‌ها کارایی‌های بیشتری نیز برای کنترل دستگاه‌های هوشمند ارائه می‌دهند.

قابلیت‌های حلقه هوشمند

قابلیت پرداخت حلقه هوشمند

کارایی حلقه هوشمند با توجه به نوع حسگرها، در برندها و مدل‌های گوناگون، متفاوت خواهد بود. اما معروف‌ترین امکاناتی که این ابزار ارائه می‌دهد؛ می‌تواند شامل موارد زیر شود:

نظارت بر خواب

حلقه‌ هوشمند می‌تواند الگوهای خواب مانند میزان خواب، اختلالات خواب و مدت زمان هر یک از چرخه‌های مختلف خواب را کنترل نماید. حلقه‌ها با کمک این داده‌ها قادر خواهند بود که در مورد چگونگی تنظیم بدن کاربران، بر اساس ریتم شبانه‌روزی شخصی و ساعت طبیعی ۲۴ ساعته بدن، توصیه‌های مفیدی ارائه دهند. این انگشترهای کوچک، نسبت به دیگر ابزارهای پوشیدنی نظارت بر خواب، مانند ساعت هوشمند یا بندهای تناسب اندام، کمتر دست و پاگیر هستند و این امر یک مزیت محسوب می‌شود. از تولیدکنندگان در این نوع از حلقه‌های هوشمند می‌توان به GO2SLEEP، Oura، Motiv  و  THIM اشاره کرد.

ردیابی تناسب اندام

رایج‌ترین کاربرد این حلقه‌های هوشمند، ردیابی تناسب اندام است. حلقه هوشمند تناسب اندام، فعالیت‌های روزانه شما مانند تعداد قدم‌ها، مسافت طی شده در پیاوه‌روی و کالری سوزانده شده را کنترل می‌کند.

مدیریت سلامت و تندرستی

حلقه‌های هوشمند با فناوری‌های پیچیده‌تر، پارامترهای سلامتی از قبیل ضربان قلب، فشار خون، سطح اکسیژن خون (SpO2)و سطح گلوکز و… را ردیابی و ارزیابی می‌کنند. بعضی از این حلقه‌ها می‌توانند سطح استرس کاربر را از طریق فعالیت الکترودرمال (EDA) اندازه‌گیری کنند. این فناوری مشابه همان مواردی است که در تست‌های دروغ‌سنج از طریق پوست، استفاده می‌شود.

پرداخت‌های بدون تماس (غیر فیزیکی)

حلقه شما می‌تواند به حساب‌های بانکی یا کارت متصل شود؛ تا هنگام خرید از فروشگاه‌ها، برای پرداخت، فقط دست خود را روی دستگاه POS قرار دهید. در هنگام خرید آنلاین نیز می‌توانید از طریق تلفن یا تبلت، پشت دستگاه را با حلقه به مدت بسیار کوتاهی تماس ایجاد کنید. در حال حاضر تعدادی از بانک‌ها در کشورهایی مثل بریتانیا، فرانسه، ژاپن، هلند، روسیه و استرالیا حلقه‌های پرداخت بدون تماس را برای پرداخت‌های اعتباری و نقدی در پایانه‌های پرداخت دارای ویزا و مسترکارت به مشتریان ارائه می‌دهند.

حلقه هوشمند سیاه رنگ

امنیت آنلاین

امنیت آنلاین یکی از قابلیت‌های جدید حلقه‌های هوشمند است. برخی از این رینگ‌ها برای ورود به وب با برنامه خود، از احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) استفاده می‌کنند. از ویژگی‌های امنیتی آنلاین در این حلقه‌ها، احراز هویت بیومتریک است که روشی امن‌ برای پیمایش در وب است. شما می‌توانید از این حلقه‌ها برای باز کردن قفل گوشی یا دستگاه خود، بدون گذرواژه، الگو یا پین استفاده نمایید.

کنترل از راه دور

این حلقه‌های هوشمند برای کنترل گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها جهت تنظیم آلارم، دریافت پیام یا اعلان تماس، کنترل موسیقی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند و زمان مصرف نمایشگر را کنترل نموده و بهره‌وری دستگاه شما را افزایش می‌دهند.

کلید هوشمند

کاربرد دیگر حلقه هوشمند، استفاده از آن به‌عنوان یک کلید هوشمند است. این امکان توسط یک حسگر نوری، حلقه را جایگزین کلید فیزیکی سنتی یا کارت دسترسی به خانه، ماشین یا محل کار خواهد کرد. در این حالت با درآوردن حلقه از انگشت، در قفل یا دسترسی متوقف شده و یک سیستم امنیتی فوق‌العاده ایجاد می‌شود. تنظیم ترموستات و خاموش کردن چراغ‌ها با حرکات سریع دست نیز از دیگر کاربردهای این حلقه است.

گذرنامه ترانزیت

برخی از حلقه‌های هوشمند NFC به‌عنوان گذرنامه یا بلیت حمل‌ونقل عمومی با پایانه‌های کارت‌خوان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع حلقه‌ها مانند کارت‌هایی با ارزش ذخیره‌سازی (SVC) خواهند بود.

انواع حسگرهای حلقه‌های هوشمند

یک انگشتر هوشمند می‌تواند دارای یک یا ترکیبی از انواع سنسورهای زیر باشد:

حسگرهای درون حلقه هوشمند

  • حسگر فوتوپلتیسموگرافی (PPG): این سنسور نورهای LED را بر روی پوست ساطع می‌کند و تغییرات حجم خون و ضربان قلب، توسط ردیاب‌های نوری درون آن تجزیه و تحلیل خواهند شد.
  • حسگر شتاب سنج: وظیفه این حسگر ثبت دقیق حرکات بدن از قبیل تعداد قدم‌ها در پیاده‌روی، مسافت طی شده و کالری سوزانده شده است.
  • سنسور ژیروسکوپ (Gyroscope): این سنسور هماهنگ با شتاب‌سنج کار می‌کند و جهت بدن و حرکات را تجزیه و تحلیل می‌کند.
  • سنسور فعالیت الکترودرمال(EDA): این حسگر مخصوص تعیین سطح استرس و کنترل وضعیت عاطفی شما از طریق تشخیص تولید عرق در انگشتان است.
  • سنسور اشباع اکسیژن محیطی (SpO2): کار این سنسور اندازه‌گیری میزان اکسیژن خون شما است.
  • سنسور ترمیستور (NTC): تغییرات دمای بدن شما توسط این سنسور ردیابی می‌شود.

نحوه عملکرد حلقه هوشمند

جادوی پشت این پوشیدنی کوچک، ترکیبی از چندین فناوری مختلف مانند تراشهNFC، سنسور، تراشه بلوتوث، باتری، میکروکنترلر و نشانگر نور است. فناوری NFC یا ارتباط میدان نزدیک، نوعی اتصال بی‌سیم است که جهت تسهیل ارتباط بین دستگاه‌ها در یک برد کوتاه، از القای میدان مغناطیسی استفاده می‌کند. وظیفه حسگرها نیز ردیابی پارامترهای گوناگون در یک حلقه هوشمند است. بلوتوث نیز برای همگام‌سازی داده‌های جمع‌آوری شده توسط حلقه هوشمند، با یک برنامه گوشی هوشمند یا تبلت ضروری خواهد بود.

نحوه دریافت نتایج از حلقه هوشمند

تفاوت اصلی‌ای که این حلقه‌ها با ساعت‌های مچی هوشمند دارند این است که به دلیل ابعاد کوچک‌تر، نمی‌توان بازخورد عملکرد این حلقه‌ها را در یک صفحه نمایش کوچک مشاهده کرد. بلکه برای دریافت نتایج و مشاهده اطلاعات، باید آن‌ها را به تلفن هوشمند یا تبلت و لپ‌تاپ خود متصل نمایید. این حلقه‌ها معمولا دارای یک برنامه اختصاصی هستند که برای سیستم عامل، طراحی شده و یا پشتیبانی چند پلتفرمی ارائه می‌دهد. این برنامه، دارای منوهایی جهت مدیریت اعلان‌ها، اضافه کردن شناسه‌های شما و دیگر عملیات سفارشی‌سازی‌ خواهد بود. همچنین یک کیف پول دیجیتال نیز برای اتصال حلقه هوشمند شما، به کارت بانکی یا دیگر روش‌های پرداخت و شارژ تعبیه شده است.

حلقه هوشمند

مراحل دریافت بازخورد نیز به‌این صورت است که ابتدا به‌منظور همگام‌سازی داده‌ها باید گوشی یا سیستم خود را توسط بلوتوث به حلقه هوشمند وصل کنید. بعضی از این حلقه‌ها برای انتقال اطلاعات موجود، از اتصال با Google Fit و Apple Health  نیز پشتیبانی می‌کنند. تراشه‌های NFC موجود در حلقه‌های هوشمند، این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند که در فواصل کوتاه با سایر دستگاه‌ها ارتباط برقرار کنند. این قابلیت، انگشتر هوشمند شما را به ابزاری مفید برای کلید احراز هویت، کنترل از راه دور وسایل هوشمند و روش پرداخت در مکان‌های پشتیبانی‌شده تبدیل می‌کند.

مزیت‌های حلقه هوشمند

این حلقه‌ها با توجه به ابعاد و مدل‌های مختلفشان، مزایای ویژه‌ای نیز دارند که به‌طورکلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل حمل بودن و ترکیب حلقه‌های سنتی و فناوری مدرن در طراحی آن‌ها مطابق با مد
  • عدم ایجاد آلرژی پوستی، استفاده از مواد مختلف غیر خورنده و ضد حساسیت
  • برتری حلقه‌ هوشمند از نظر رعایت حریم خصوصی (با توجه به نبود صفحه نمایشگر عمومی، برای نمایش اطلاعات)
  • جمع‌وجورتر، سبک‌تر و کمتر دست و پا گیر بودن حلقه، با تجربه استفاده بدون اصطکاک و احساس سنگینی
  • بازه قیمت متفاوت با توجه به عملکردهای گوناگون
  • مصرف انرژی کمتر نسبت به سایر فناوری‌های پوشیدنی، با باطری‌های با دوام 3 تا 7 روز
  • وجود حلقه‌های هوشمند ضدآب
  • تماس طولانی مدت با بدن، بدون ایجاد خستگی (که سبب جمع‌آوری بهتر و دقیق‌تر داده‌ها خواهد شد.)
  • سهولت در استفاده
  • عدم ایجاد حواس‌پرتی

معایب حلقه هوشمند

معایب این ابزار هوشمند می‌تواند در برخی جنبه‌ها خود سبب امتیازات ویژه‌ای شود. برای مثال نبود صفحه نمایش باعث می‌شود که نتوانید به تنهایی از اطلاعات آن استفاده کنید و به یک گوشی هوشمند نیاز است. اما همانطور که اشاره کردیم با این روش حریم خصوصی شما امنیت بیشتری خواهد داشت. همچنین به دلیل عدم وجود نمایشگر، باطری این حلقه‌ها در مقایسه با ابعاد کوچکشان، دوام بیشتری دارد. اما دقت داشته باشید که امکان تغییر ابعاد انگشتر وجود ندارد و شما باید قبل از خرید، با استفاده از کیت‌های اندازه‌گیری، یک اندازه دقیق را انتخاب کنید.

معرفی برخی از برندهای حلقه هوشمند

انتخاب بهترین حلقه هوشمند کاملا به خود شما و انتظاراتتان از این ابزار بستگی دارد. با توجه به عملکردهای حلقه‌ها، طیف وسیعی از دسته‌بندی‌های گوناگون در بازار وجود دارد. برای مثال حلقه هوشمند اورا (Oura) در نظارت خواب و ریتم شبانه‌روزی و استراحت شبانه شما بسیار موفق عمل کرده است. این حلقه در رنگ‌های مختلف و با دوام 7 روز پس از هر بار شارژ ساخته شده است. بهترین حلقه هوشمند تناسب اندام نیز انگشتر Motiv  با طراحی باریک و سبک است که عادات خواب شما را نیز ارزیابی می‌کند. این حلقه به‌عنوان یک ابزار امنیتی آنلاین هم کاربرد دارد و تا عمق 50 فوت ضد آب است. نخستین حلقه پرداخت بدون تماس نیز حلقه McLEAR بود که بسیار بادوام، ضد آب و ضد خش است.

برندهای حلقه های هوشمند

Token Ring نیز از معروف‌ترین حلقه‌ها برای پرداخت دیجیتال و دسترسی بدون تماس است که می‌تواند حساب‌های کارت اعتباری را ذخیره کند.  Ringconnحلقه‌ای است که توسط یک متخصص پزشکی، برای ردیابی دقیق خواب و سایر معیارهای سلامت تولید شده است. Ringly نیز بیشتر بر اساس نیازهای بانوان طراحی شده است. حلقه هوشمند boat از دیگر حلقه‌های محبوب در حال توسعه است و حلقه گلکسی سامسونگ نیز در مراحل پایانی توسعه خود قرار دارد. برند اپل هم قصد عرضه یک حلقه هوشمند به سبک اپل واچ را دارد.

مقایسه حلقه هوشمند با سایر پوشیدنی‌های هوشمند

پیش از این به برخی از شباهت‌ها و تفاوت‌های این حلقه‌ها با سایر ابزارهای مشابه پرداختیم. اما مواردی نیز وجود دارد که باعث متمایز شدن این حلقه‌ها خواهد شد. این حلقه‌ها برای مینیمال پسندها انتخاب بسیار مناسبی است. ساعت‌ها و نوارهای هوشمند در تلاشند که عملکردهای متفاوت بیشتری را پوشش دهند اما حلقه هوشمند بر عملکردهای خاصی تمرکز دارد. هشدارهای این حلقه‌ها به‌صورتی ظریف اعمال می‌شود؛ به‌طوری‌که ازطریق ترکیب با جواهرات معمولی، کمتر جلب توجه خواهند کرد. با این روش به‌صورتی یکپارچه، در روتین روزانه زندگی ما ادغام خواهند شد.

کلام آخر

عده‌ای معتقدند که حلقه‌های هوشمند، آینده فناوری پوشیدنی خواهد بود و با توجه به طراحی خلاقانه‌اش، در سال‌های آینده تکامل پیدا کرده و بیشتر از ساعت‌های هوشمند، مورد توجه قرار می‌گیرند. این فناوری نیاز افراد مختلف، از علاقه‌مندان به حوزه سلامت و تناسب اندام، تا کسانی که برای حمل‌ونقل، موارد امنیتی و یا حتی گوش دادن به موسیقی، ابزاری سبک و بدون محدودیت می‌خواهند؛ را برطرف خواهد کرد. امروزه برندهای مشهوری در این حوزه فعالیت می‌کنند و آینده بسیار امیدوار کننده‌ای برای حلقه‌های هوشمند پیش‌بینی می‌شود.

امتیازی به این نوشته بدهید
منبع androidpolice.com smartringnews.com smartringnews.co
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//