آیا می‌شود اسنپ را هنگام سفر لغو کرد؟

تاکسی اینترنتی اسنپ به یکی از کاربردی‌ترین سرویس‌های حمل و نقل در کشور تبدیل شده است و اکثر ما در موقعیت‌های مختلف از آن استفاده می‌کنیم. اما آشنایی با امکانات و قوانین این اپلیکیشن برای استفاده هرچه ‌بهتر از آن ضروری است. در این مقاله قصد داریم به یکی از پرتکرارترین سوالات، در مورد استفاده از اسنپ، یعنی امکان لغو سفر در حین سفر بپردازیم.

دلایل لغو سفر در حین سفر

در حال حاضر این امکان وجود دارد که قبل از رسیدن راننده اسنپ به مبدا، به‌راحتی سفر خود را لغو کنیم. بنابراین بهتر است پیش از انجام سفر از شرایط خود، راننده و ماشین مطمئن شویم تا کم‌تر به لغو سفر پس از سوار شدن به اتومبیل نیاز پیدا کنیم. اما به هر حال شرایطی غیر قابل پیش‌بینی نیز وجود دارد که مسافر یا راننده را مجبور به لغو سفر می‌کند. برخی از این دلایل، شخصی و گاهی نیز مربوط به شرایط سفر هستند.

روش‌های لغو سفر اسنپی، در حالت عادی

تا آن زمانی که کاربر راننده، وضعیت سفر را به «مسافر سوار شد» تغییر دهد؛ می‌توان از طریق اپلیکیشن و گزینه لغو، سفر را لغو کرد. اما درست هنگامی‌‌که کاربر راننده وضعیت سفر را به حالت «مسافر سوار شد» تبدیل کند؛ امکان لغو سفر توسط اپلیکیشن برای کاربران، وجود نخواهد داشت و لازم است از طریق تماس با پشتیبانی اسنپ، سفر را لغو کنیم. امکان لغو سفرهای بین شهری و سفرهای اسنپ‌باکس نیز تنها از طریق تماس با پشتیبانی وجود دارد. توجه داشته باشید که بالا رفتن تعداد لغو سفر، سبب اتلاف وقت هم برای مسافر و هم راننده، هدر رفتن سوخت خودرو، نیروی انسانی و اختلال در سیستم پویای قیمت‌گذاری و پذیرش درخواست‌ سفرها خواهد شد.

برای رانندگان نیز لغو مجاز سفر اسنپ، بدون تماس با پشتیبانی و پیش از لمس گزینه «مسافر سوار شد»، در شرایط زیر قابل اجرا خواهد بود:

  • عدم پاسخگویی و حضور مسافر
  • انصراف مسافر (برای سرعت بخشیدن به عملیات لغو توسط راننده)
  • بار نامتعارف
  • حمل حیوان خانگی بدون هماهنگی
  • مسافر زیر ۱۸ سال، بدون همراه
  • عدم پایبندی مسافر به قوانین اسنپ
  • درخواست ارسال بسته بدون حضور مسافر
  • مقصد نادرست
  • مبدا نادرست
  • مشکل اپلیکیشن
  • خرابی خودرو

اگر لغو سفر توسط راننده بر اساس قوانین اسنپ صورت گیرد؛ مشمول هزینه لغو نمی‌شود. البته رانندگانی که تعداد زیادی از درخواست‌های سفر روزانه خود را لغو ‌کنند؛ ممکن است مشمول پرداخت هزینه لغو شوند.

برنامه اسنپ روی گوشی

آیا برای لغو اسنپ باید هزینه‌ای بپردازیم؟

اخیرا گزینه‌ای با عنوان «هزینه لغو سفر» برای کاربران، به‌طور آزمایشی طراحی شده است و برای کاربران اندرویدی اسنپ نیز در حال توسعه است. این قابلیت با هدف کاهش لغو روزانه‌ سفرها بعد از رسیدن راننده به مبدا طراحی شد. در حقیقت زمانی‌که کاربر راننده، درخواست سفر را بپذیرد و به طرف مبدا حرکت کرده باشد و یا در مبدا منتظر مسافر باشد؛ از چرخه‌ ارسال درخواست‌ جدید، خارج خواهد شد و اگر مسافر سفر را لغو کند؛ به ضرر راننده خواهد بود. هدر رفتن زمان کاربر راننده باعث از دست رفتن بخشی از سرمایه‌ شغلی او و بهم‌ خوردن تعادل عرضه و تقاضا در اسنپ می‌شود.

البته در حال حاضر، این هزینه در شرایطی که کاربر راننده به مبدا رسیده و پنج دقیقه منتظر کاربر مسافر مانده باشد، اعمال خواهد شد. در این حالت اگر مسافر سفر را لغو نماید و یا بدون لغو سفر، در مبدا حاضر نشود و به کاربر راننده نیز اطلاع ندهد که قصد انجام سفر را دارد یا خیر، راننده ناچار به لغو سفر می‌شود. در این‌ صورت در حساب کاربر مسافر، هزینه لغو سفر به‌عنوان بدهی، ثبت خواهد شد که به کاربر راننده برای جبران خسارت پرداخت می‌شود. احتمالا بعدها هزینه‌ لغو سفر برای مراحل دیگر سفر نیز در نظر گرفته شود. این امر شرایط را هم برای راننده و هم برای مسافر عادلانه‌تر می‌‌سازد. در حقیقت این روند در همه تاکسی‌های اینترنتی جهان برای برای جلوگیری از لغوهای غیرضروری سفر در مراحل مختلف تا رسیدن راننده به مبدا و آغاز سفر وجود دارد.

تماس با پشتیبانی در شرایط اضطراری

به یاد داشته باشید که در شرایط عادی، زمانی‌که سفر خود را آغاز می‌کنید؛ هرگز آن را لغو نکنید. چراکه برای اسنپ، امکان پیگیری و پشتیبانی سفر لغو شده وجود نخواهد داشت. همچنین امکان ارتباط با تیم امنیت سفر و استفاده از سرویس امنیت نیز وجود ندارد. اما اگر احساس خطر کردید به سه نکته توجه کنید: اولا اطلاعات مسافر و راننده ثبت می‌شود و دوم اینکه امکان اشتراک موقعیت لحظه‌ای با خانواده و دوستان‌ نیز برای شما وجود دارد. مورد سوم این است که وقتی هنوز در حال سفر هستید می‌توانید با پشتیبانی اسنپ، به دو روش زیر ارتباط برقرار کنید:

تماس تلفنی با تیم پشتیبانی و امنیت

شما می‌توانید در حین سفر با تیم پشتیبانی اسنپ که به‌طور شبانه روزی پاسخگو هستند تماس بگیرید. همچنین علاوه بر تیم پشتیبانی، تیم امنیت سفر هم برای مواقع اضطراری، به‌صورت 24 ساعته فعال هستند. اگر مسافری هنگام سفر، احساس کند که از نظر امنیتی در خطر است و به کمک نیاز دارد؛ این امکان وجود دارد که توسط لمس یک دکمه‌ آبی رنگ، که بعد از شروع سفر روی اپلیکیشن دیده می‌شود (با هدف استفاده از سرویس امنیت) با تیم امنیت اسنپ تماس بگیرد.

ارسال پیام فوری به کارشناس امنیت

«ارسال پیام فوری به کارشناس امنیت» یک امکان تازه و کاربردی است که اسنپ در بخش سرویس امنیت خود، برای کاربرانش در نظر گرفته است. در این حالت مسافر در هنگام خطر، اگر امکان تماس تلفنی با تیم امنیت سفر را نداشت؛ می‌تواند از طریق یک پیام متنی با کارشناس تیم امنیت ارتباط برقرار کند. به‌زودی این امکان برای همه کاربران اندرویدی فعال می‌شود.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//