نکات کاربردی انتخاب بهترین رم برای رایانه شخصی

حتما می‌دانید که رم یکی از مهم‌ترین قطعات کامپیوتر و لپ‌تاپ‌ها به شمار می‌رود. در این راهنمای انتخاب بهترین رم، خواهید دانست که درست مانند کارت گرافیک، پردازنده و قطعات دیگر، رم هم وظایف مهمی به عهده دارد.

انتخاب بهترین رم به خصوص برای گیمرها و افرادی که با رایانه شخصی خود زیاد سر و کار دارند بسیار مهم است. اما سوال مهمی که ایجاد می‌شود این است که چگونه می‌توان بهترین رم را برای رایانه شخصی انتخاب کرد؟

مانند خرید هر قطعه دیگری، پیش از خرید و انتخاب رم، باید یک تحقیق ساده انجام دهید تا متوجه شوید که چه حافظه رمی برای کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما مناسب است. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید؛ به این خاطر که قصد داریم نکات مهمی برای انتخاب بهترین رم برای رایانه شخصی را به شما بگوییم.

حافظه رم چیست؟

RAM مخفف «Random Access Memory» است و به عنوان بخش مهمی از رایانه شما، به‌طور موقت داده‌هایی را که در حال کار روی آن‌ها هستید، ذخیره می‌کند؛ به عنوان مثال، باز کردن یک سند، مرور اینترنت، ادیت ویدیو یا بازی کردن.

هرچه رم بیشتری داشته باشید، فضای بیشتری برای کار همزمان با چندین مورد دارید. دقت داشته باشید که RAM با هارد دیسک یا SSD شما متفاوت است؛ زیرا هارد دیسک، جایی است که اطلاعات به طور دائم در آن ذخیره می‌شود.

در صورت قطع شدن برق، رم رایانه، اطلاعات خود را از دست می‌دهد؛ به همین دلیل است که همیشه باید برای اطمینان، کارهای خود را ذخیره کنید تا از حافظه RAM پاک نشود.

اهمیت رم در عملکرد کامپیوتر

RAM، یک فضای ذخیره‌سازی موقتی است که داده‌ها و برنامه‌هایی که توسط رایانه در حال استفاده است یا باید به سرعت به آن‌ها دسترسی داشته باشد را در خود نگهداری می‌کند. این سخت‌افزار، از راه‌های مختلفی می‌تواند بر عملکرد رایانه تأثیر گذار باشد؛ مانند:

  • ظرفیت RAM تعیین می‌کند که چند برنامه و یا کار را، می‌توانید به طور همزمان بدون کاهش سرعت کامپیوتر، اجرا کنید. اگر RAM شما خیلی کم باشد، کامپیوتر باید از هارد دیسک، به عنوان حافظه پشتیبان استفاده کند که بسیار کندتر است و می‌تواند باعث تاخیر و خرابی آن شود. بنابراین، داشتن رم کافی متناسب با نیازهایمان، می‌تواند سرعت و پایداری رایانه را بهبود ببخشد.
  • فرکانس RAM، سرعت انتقال داده‌ها بین RAM و CPU را اندازه‌گیری می‌کند. فرکانس بالاتر، به معنای ارتباط و پردازش سریعتر است که می‌تواند عملیات‌های سنگینی مانند ویرایش ویدیو، بازی و چند وظیفه همزمان را به خوبی انجام دهد. البته فرکانس رم به سازگاری با مادربرد و سی پی یو نیز بستگی دارد؛ بنابراین قبل از ارتقا رم، باید مشخصات سیستم خود را بررسی کنید.
  • عامل دیگری به نام تأخیر RAM نشان می‌دهد که چقدر طول می‌کشد تا RAM به درخواست CPU پاسخ دهد.
    تأخیر کمتر به معنای پاسخ سریعتر و عملکرد بهتر است؛ به ویژه برای برنامه‌هایی که نیاز به دسترسی مکرر و تصادفی به RAM دارند. با این حال، تأخیر رم به فرکانس و زمان‌بندی نیز بستگی دارد، بنابراین هنگام انتخاب رم، باید به دنبال تعادل بین این عوامل باشید.

در نتیجه طبق موارد بالا، RAM یکی از مهم‌ترین اجزای کامپیوتر شما است، زیرا بر سرعت و عملکرد سیستم‌تان تأثیر به‌سزایی می‌گذارد.

برای انتخاب بهترین رم چه عواملی را باید در نظر گرفت؟

اگر قصد دارید برای لپ‌تاپ خود بهترین رم را تهیه کنید، نکات مهمی وجود دارد که باید پیش از هر چیزی آن‌ها را در نظر داشته باشید؛ این نکات عبارتند از:

انتخاب نوع DDR

RAM مخفف حافظه با دسترسی تصادفی است که نوعی ذخیره‌سازی موقت محسوب می‌شود و به رایانه شما امکان می‌دهد تا به سرعت به داده‌ها دسترسی پیدا کند.

این رم‌ها در چند دهه اخیر چندین ورژن مختلف داشته‌اند، از جمله آن‌ها می‌توان به DDR3 ،DDR2 ،DDR و DDR4 اشاره کرد. اکثر کامپیوترهای امروزی از ورژن DDR4 استفاده می‌کنند که در سال 2016 بیشترین محبوبیت را به دست آورده است.

عملکرد یک رم به عواملی مانند فرکانس، تاخیر و پهنای باند وابسته است. با افزایش ورژن، مقادیر این پارامترها افزایش می‌یابد که باعث افزایش کارآیی رم می‌شود. به عبارت دیگر، DDR4 نسبت به DDR3 سریع‌تر و بهتر عمل می‌کند.

اما یک نکته مهم این است که این ورژن‌های مختلف از رم‌ها، با یکدیگر سازگاری ندارند؛ بنابراین، نمی‌توانید یک ماژول DDR4 را در یک مادربرد DDR3 استفاده کنید و برعکس. در واقع این تفاوت‌ها به دلیل تفاوت‌های فیزیکی و الکتریکی این ورژن‌هاست.

فرم مادربرد و تعداد اسلات‌

شاید برایتان سوال باشد که چگونه مدل مادربرد کامپیوتر را بفهمیم؟ در واقع باید گفت که تشخیص نوع مادربرد DDR3 یا DDR4 بسیار ساده است. تنها کافی است تا در ویندوز عبارت «System Information» را جستجو کرده و در بخش «System Summary» در کنار «System Model» مدل مادربردتان را ببینید. سپس از طریق وب‌ سایت سازنده مادربرد خود می‌توانید تمام اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنید.

اما نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، تعداد اسلات‌های حافظه RAM است که آن را می‌توانید از طریق صفحه رسمی مادربرد یا حتی نگاه کردن به خود مادربرد مشخص کنید. با توجه به فرم فاکتور مادربرد، تعداد اسلات‌ها متغیر است.

راهنمای انتخاب بهترین رم برای رایانه شخصی

مثلا، مادربردهای Mini ITX تنها دو اسلات رم دارند، در حالی که مادربردهای ATX از چهار اسلات و مادربردهای Micro ATX نیز اغلب از چهار اسلات پشتیبانی می‌کنند.

برخی مدل‌ها تنها دو اسلات دارند. همچنین باید به‌ خاطر داشت که هر مادربرد حداکثر ظرفیت حافظه‌ای خود را دارد و این مشخصه از طریق کاغذ مشخصات قطعه قابل تشخیص است. اینکه آیا مادربرد شما همه رم‌های موجود را پشتیبانی می‌کند یا خیر، بستگی به این مشخصات دارد.

با این حال، در بیشتر موارد، مادربردهای جدید تا حداقل ۳۲ گیگابایت را پشتیبانی می‌کنند. بنابراین اگر به دنبال خرید یک کامپیوتر قدرتمند هستید، نگران این موضوع نباشید.

محدودیت‌‌های مربوط به پردازنده و سیستم عامل

مانند مادربردها، پردازنده‌ها هم محدودیتی برای ظرفیت رم دارند، اما در اکثر موارد، این محدودیت‌ها مشکل ‌ساز نیستند. بیشتر پردازنده‌های ۶۴ بیت جدید مانند نسل ۹ اینتل یا Ryzen نسل سوم، تا ۶۴ یا حتی ۱۲۸ گیگابایت رم را پشتیبانی می‌کنند.

پس تا زمانی که پردازنده‌ ۶۴ بیتی دارید، نگران محدودیت‌های رم توسط پردازنده یا سیستم عامل نباشید.

برای گیمینگ، در حال حاضر به بیش از ۱۶ گیگابایت رم نیازی نیست. اما اگر پردازنده‌ای قدیمی‌تر دارید، حتما بررسی کنید که چه مقدار رم را پشتیبانی می‌کند. این دقیقا اهمیت خودش را در راهنمای خرید رم برای کامپیوتر نشان می‌دهد.

سرعت کلاک

مانند سرعت پردازنده و کارت گرافیک، سرعت کلاک RAM نیز تعیین کننده‌ سرعت تجزیه و تحلیل داده است. در واقع، سرعت RAM به شدت بر توانایی سیستم تأثیر می‌گذارد.

اصولا، سرعت بالاتر همیشه بهتر است، اما در برخی موارد مانند گیمینگ، ظرفیت RAM مهم‌تر از سرعت آن است.

افزایش سرعت کلک و استفاده از رم‌های اورکلاک شده می‌تواند عملکرد را بهبود بخشد، اما این بهبود ممکن است تنها تأثیر محدودی داشته باشد، به‌ طوری که ارزش خرید یک رم گران با هیت ‌سینک بزرگ برای عملکرد افزایش یافته، مناسب نباشد.

در کل، تفاوت میان DDR4 و DDR3 برای گیمینگ اندک است و اگر اصلی‌ترین حریف شما گیمینگ است، تفاوت محسوسی بین حافظه‌های ۳۲۰۰ مگاهرتز و ۲۴۰۰ مگاهرتز وجود ندارد.

پهنای باند، چند کاناله بودن

اخیرا رم‌های چند کاناله مورد توجه قرار گرفته‌اند. این نوع حافظه‌ها عمدتا به دلیل پهنای باند بالا و انتقال داده‌های بین پردازنده و ماژول‌های رم، به عنوان بهترین منفعت شناخته می‌شوند.

برای جلوگیری از محدودیت‌های احتمالی در انتقال داده و افزایش عملکرد، استفاده از رم‌های دو کاناله و چهار کاناله ترجیح داده می‌شود. رم‌های دو کاناله از دو ماژول و رم‌های چهار کاناله از چهار ماژول استفاده می‌کنند.

با توجه به تعداد بیشتر ماژول‌ها، پهنای باند افزایش می‌یابد و بنابراین عملکرد سیستم بهبود می‌یابد. در عملیات مختلف کاربردی، افزایش پهنای باند از اهمیت چندانی برخوردار نیست؛ اما برای سرورها و کامپیوترهای حرفه‌ای که به حجم بالایی از رم نیاز دارند، رم‌های چند کاناله تقریبا ضروری به حساب می‌آیند.

با این حال، استفاده از رم‌های دو کاناله یا چهار کاناله بهبود چشمگیری در عملکرد سیستم‌های بازی‌های رایانه‌ای ایجاد نمی‌کنند.

از جمله مزایای استفاده از چند ماژول رم، می‌توان به قیمت مقرون به صرفه‌تر و امکان تعمیر و تعویض آسان‌تر در صورت خرابی اشاره کرد. رم‌های با ظرفیت کمتر به طور معمول با قیمت مناسب‌تری عرضه می‌شوند و در صورت نیاز به تعویض، می‌توانند به صورت جداگانه مدیریت شوند.

راهنمای انتخاب بهترین رم برای رایانه شخصی

زمانبندی و تاخیر

CAS یا به عبارت دیگر CL، به معنای تاخیر است. این تاخیر نشان دهنده مدت زمانی است که پس از دستور خواندن، طول می‌کشد تا داده‌ها در اختیار پردازنده قرار بگیرند. این موضوع به خصوص برای حافظه‌های نوع DRAM مانند DDR4 اهمیت دارد.

در DDR4 و یا حافظه‌های مشابه دیگر، این تاخیر به صورت چرخه‌های کلاک اندازه‌گیری می‌شود که ممکن است به نانو ثانیه نزدیک باشد. این اندازه‌ گیری نشان دهنده زمان انتقال داده از حافظه به پردازنده یا برعکس است.

حالا اگر بخواهیم به زبان ساده و بدون استفاده از اصطلاحات تخصصی در مورد آن صحبت کنیم، می‌توانیم بگوییم که برای یک گیمر معمولی، این تاخیر CAS مهم نیست، همانطور که سرعت کلاک و پهنای باند نیز معیارهای مهمتری برایشان هستند.

در واقع، یک حافظه با تاخیر کمتر برای گیمینگ به شدت اهمیت زیادی ندارد و به نوعی می‌توان گفت که هزینه اضافی برای خرید چنین نوع حافظه‌ای، به خصوص برای کاربرانی که به فعالیت‌های حرفه‌ای الکترونیکی نمی‌پردازند، وجود دارد.

اعتقاد برخی افراد است که در صورت علاقه به گیمینگ حرفه‌ای، بهتر است بجای تمرکز بر تاخیر CAS، روی ظرفیت حافظه و سایر مشخصه‌های مانند سرعت کلاک و پهنای باند تمرکز کنند. از این رو، می‌توان این را نتیجه گرفت که واقعا تاخیر CAS برای بسیاری از کاربران یک اولویت فرعی محسوب می‌شود.

برای کاربردهای مختلف، چه مقدار RAM لازم دارم؟

پاسخ این سوال، بستگی به این دارد که از رایانه خود برای انجام چه کارهای استفاده می‌کنید.

برای کارهای پایه‌ای

معمولا برای انجام کارهای پایه‌ای و استفاده معمولی از کامپیوتر، 8 گیگابایت رم کافی است. البته با 8 گیگابایت رم، می‌توانید ویرایش‌های سبک عکس یا ویدیو را هم انجام دهید؛ فقط ممکن است زمان بارگذاری کمی طولانی‌تر و کیفیت آن کم‌تر باشد.

برای گیمرها

برای کاربران حرفه‌ای‌تر، مانند اکثر گیمرها یا برخی طراحان، مقدار 16 گیگابایت رم را توصیه می‌کنیم. این میزان رم، اکثر بازی‌های مدرن با حجم بالا را اجرا می‌کند. همچنین می‌توانید کارهای پیچیده‌تری مثل ویرایش ویدیو‌های 4K و رندر‌های سه بعدی را نیز انجام دهید.

برای کاربران حرفه‌ای

ممکن است برای کاربران حرفه‌ای‌، 32 گیگابایت رم یا بیشتر از آن لازم باشد. این مقدار حافظه، برای راه‌اندازی چندین ماشین مجازی، کار با مجموعه داده‌های بزرگ یا استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی که نیاز به رم زیادی دارد، ایده آل است.

با این حال، 32 گیگابایت رم یا بیشتر از آن، چندان رایج نیست و ممکن است برای اکثر کاربران، ارزش خرید و پرداخت هزینه زیاد آن را نداشته باشد؛ مگر اینکه نیاز خاصی به چنین حجم بالایی از حافظه داشته باشید. شاید بهتر باشد که به جای پرداخت چنین هزینه‌ای، روی اجزای دیگر رایانه، مثل یک CPU سریعتر یا یک SSD بالاتر، سرمایه‌گذاری کنید.

بهترین سازندگان RAM کدام شرکت‌ها هستند؟

برندهای زیادی در بازار وجود دارد، اما برخی از آن‌ها بیشتر از سایرین، قابل اعتماد و مقرون‌به‌صرفه هستند. برخی از محبوب‌ترین و قابل اعتمادترین سازندگان رم عبارتند‌از:

برند Corsair

کورسیر یکی از نام‌های پیشرو در صنعت قطعات کامپیوتری است و محصولات رم آن نیز از این قاعده مستثنی نیستند. Corsair طیف گسترده‌ای از کیت‌های RAM را با سرعت‌، ظرفیت، طراحی و ویژگی‌های مختلف، ارائه می‌دهد.

چه به‌دنبال نورپردازی RGB و چه پتانسیل اورکلاک بالا و هر مشخصات دیگری باشید، Corsair محصول خوبی برای شما دارد. سری‌های Vengeance ،Dominator و Value Corsair از پرفروش‌ترین سری‌های رم در جهان هستند.

برند Kingston

کینگستون یکی دیگر از برندهای شناخته شده و معتبر رم است. محصولات این برند، به دلیل کیفیت، دوام و سازگاری با مادربردها و چیپ‌ست‌های مختلف، کاملا شناخته‌شده هستند. به ویژه، سری HyperX کینگستون، در بین گیمرها و علاقه‌مندان، از محبوبیت بالایی برخوردار است؛ زیرا این رم، در کنار طراحی شیک، کارایی بالا و پشتیبانی از قابلیت XMP ارائه می‌دهد.

برند G.Skill

جی اسکیل، یک نام تجاری RAM نسبتا جدیدتر است، اما به سرعت خود را به عنوان یکی از انتخاب‌های برتر برای رایانه‌های شخصی معرفی کرد. محصولات رم G.Skill، به دلیل سرعت، پایداری و طراحی عالی، شهرت زیادی دارند. سری‌های Trident Z ،Ripjaws و G.Skill Flare X از سریع‌ترین و جذاب‌ترین کیت‌های RAM موجود با افکت‌های RGB و خنک‌کننده‌های فوق‌العاده هستند.

معرفی 9 مورد از بهترین رم‌های بازار

1. رم کورسیر Vengeance LED

رم کورسیر Vengeance LEDمشخصات:

  • نوع: DDR4 
  • ظرفیت: کیت 16 گیگابایت (2×8 گیگابایت) 
  • سرعت: 3466 مگاهرتز

مزایا:

  •  عملکرد اورکلاک عالی
  • ال ای دی با کیفیت و زیبا

معایب:

  • قیمت بالا
  • برای اجرا در فرکانس 3200 مگاهرتز به آپدیت بایوس نیاز دارید

کورسیر به عنوان یکی از قابل اعتمادترین برندهای رم شناخته می‌شود. مخصوصا سری Vengeance آن، با ارائه‌های LED DDR4 برای هر کاربری مناسب است.  این رم پخش کننده‌های حرارتی قوی‌ای دارد که خنک کننده را برای اورکلاک بالاتر و کارایی به حداکثر می‌رساند. سری Vengeance LED DDR4 Corsair زمان دسترسی CL16 دارد و سرعت آن 3466 مگاهرتز است؛ بنابراین به همان اندازه که ظاهر زیبایی دارد، سریع و پاسخ‌گو هم هست.

2. رم کینگستون HyperX Fury 

رم کینگستون HyperX Fury 

مشخصات:

  • نوع: DDR4 
  • ظرفیت: 4 گیگابایت، 8 گیگابایت، 16 گیگابایت، 32 گیگابایت
  • سرعت: تا 3733 مگاهرتز

مزایا:

  • سرعت‌های پایین‌تر آن، به صرفه‌تر است
  • عملکرد قوی

معایب:

  • کمی کند
  •  سرعت 3733 مگاهرتز آن گران است

رم Kingston HyperX Fury، یک حافظه اورکلاک خودکار است که قیمت مقرون به صرفه‌ای هم دارد. این رم هوشمند DDR3 یا DDR4، اجزای سیستم را به‌طور خودکار تشخیص می‌دهد تا با بالاترین سرعت ممکن اورکلاک کند و عملکرد را بهینه سازد.

این نوع رم، با زمان دسترسی بین CL14 و CL16 عرضه می‌شود. همچنین سرعتی بین 2133 تا 2666 مگاهرتز دارد. اگرچه ارزان است، اما واقعا می‌تواند تأثیر زیادی بر عملکرد رایانه شما داشته باشد.

3. رم کورسیر Dominator Platinum RGB 

رم کورسیر Dominator Platinum RGB 

مشخصات:

  • نوع: DDR4 
  • ظرفیت: کیت 16 گیگابایت (2×8 گیگابایت) 
  • سرعت: 3000 مگاهرتز

مزایا:

  • عملکرد عالی
  • ظاهری زیبا

معایب:

  • با Ryzen سازگار نیست
  • به اندازه قیمتش، کیفیت ندارد

اگر بهترین را می‌‎‌خواهید و به قیمت اهمیت نمی‌دهید، رم Dominator Platinum Corsair همیشه در صدر لیست بهترین رم‌ها بوده است؛ بنابراین انتخاب خوبی برایتان محسوب می‌شود. Corsair Dominator Platinum RGB، رم رده بالایی است که اکثر افراد حرفه‌ای آن را می‌شناسند. 

این رم با LED‌های جدید Capellix RGB Corsair، به روز شده و اکنون دارای ظاهر بسیار غنی‌تر و رنگارنگ‌تری است. این رم در واقع، با سرعت 3600 مگاهرتز، یکی از بهترین کیت‌های رم در بازار است. اما نکته اینجاست که فقط با تراشه‌های اینتل کار می‌کند و با پردازنده‌های AMD Ryzen سازگار نیست.

4. رم Kingston مدل FURY Beast 

رم Kingston مدل FURY Beast 

مشخصات:

  • نوع: DDR4 
  • ظرفیت: تک ماژول 4 تا 32 گیگابایت، پیکربندی کیت تا 128 گیگابایت
  • سرعت: 3733 مگاهرتز

مزایا:

  • RGB عالی
  • سرعت بالا

معایب:

  • نورپردازی RGB نه چندان خوب
  • با گیگابایت و MSI RGB سازگار است؛ اما ممکن است برای عملکرد صحیح به یک هدر RGB آدرس‌پذیر 5 ولتی روی مادربرد نیاز داشته باشد.

رم Kingston مدل FURY Beast فقط ظاهری زیبا ندارد، بلکه با سرعت 2400 مگاهرتز تا 3733 مگاهرتز و همچنین زمان دسترسی CL15 تا CL19، یکی از بهترین رم‌ها در سال 2024 محسوب می‌شود. 

علاوه‌بر‌این، به پروفایل حافظه Extreme از پیش تعریف‌شده اینتل برای حداکثر کارایی و همچنین فناوری همگام‌سازی مادون قرمز HyperX مجهز شده است. برای تجربه بازی حتی فراگیرتر، می‌توانید این رم را با چندین دستگاه RGB دیگر همگام‌سازی کنید.

5. رم G.Skill Trident Z RGB DC

رم G.Skill Trident Z RGB DC

مشخصات:

  • نوع: DDR4 
  • ظرفیت: 64 گیگابایت (2×32 گیگابایت)
  • سرعت: 3200 مگاهرتز

مزایا:

  • دو برابر تعداد تراشه های حافظه
  • کیفیت ساخت عالی

معایب:

  • فقط با مادربردهای انتخابی Z390 سازگار است
  • RGB آن با برخی از مادربردها سازگار نیست

زمانی که به دنبال بستن بهترین سیستم گیمینگ هستید، باید بهترین و با کیفیت‌ترین موارد را تهیه نمایید. اگر رم بیشتری نسبت به نیاز خود می‌خواهید، G.Skill Trident Z RGB DC را به شما پیشنهاد می‌کنیم. 

درست است که این رم سریع‌ترین مورد در بازار نیست و در حال حاضر فقط تا 3200 مگاهرتز سرعت دارد؛ اما اگر رم قوی می‌خواهید، بدون اینکه اسلات‌های DIMM زیادی مصرف کنید (مثلا اگر یک خنک‌کننده CPU بزرگ دارید یا برد Mini-ITX)، رم G.Skill Trident Z RGB DC گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. 

6. رم ای دیتا مدل Spectrix D80

رم ای دیتا مدل Spectrix D80

مشخصات:

  • نوع: DDR4 
  • ظرفیت: 16 گیگابایت (2×8 گیگابایت)، 32 (2×16 گیگابایت)
  • سرعت: تا 4133 مگاهرتز

مزایا:

  •  ظاهر زیبا
  • در پیکربندی‌های چهار کاناله بسیار خوب عمل می‌کند

معایب:

  • قیمت بالا
  • عملکرد متوسط ​دو کاناله

اگر در حال ساخت سیستم همه جانبه برای گیم هستید، مطمئنا پر زرق و برق‌ترین سخت‌افزار عرضه شده در بازار را می‌خواهید. اگر شما هم دوست دارید سیستم‌تان نور ویژه‌ای داشته باشد، Adata Spectrix D80 را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

این مدل، نه تنها در فرکانس‌های تا 5000 مگاهرتز در دسترس است، بلکه خنک کننده مایع نیز دارد؛ بنابراین نیازی نیست نگران داغ شدن بیش از حد آن باشید. در کل، Adata Spectrix D80 بهترین رم برای بازی با نورپردازی فوق‌العاده RGB است. 

7. رم سیلیکون پاور Zenith PowerX

رم سیلیکون پاور Zenith PowerX

مشخصات:

  • نوع: DDR4 
  • ظرفیت: کیت 16 گیگابایتی (2×8 گیگابایت)
  • سرعت: 3200 مگاهرتز

مزایا:

  • مصرف برق کم
  • ماژول RAM ارتفاع کمی دارد

معایب:

  • ظاهر جذابی ندارد

اگر به دنبال رمی با ماژول ارتفاع و مصرف انرژی کم هستید که قدرت اورکلاک خودکار داشته باشد، Silicon Power Zenith PowerX یک گزینه عالی برای شما محسوب می‌شود. این دستگاه با ساختار آلومینیومی به گونه‌ای طراحی شده که گرما را هنگام کار اضافی مدیریت کرده و به حداقل می‌رساند.

8. رم جی اسکیل Trident Z Royal

رم جی اسکیل Trident Z Royal

مشخصات:

  • نوع: DDR4 
  • ظرفیت: 32 گیگابایت (4×8 گیگابایت)
  • سرعت: 3600 مگاهرتز

مزایا:

  •  ظاهر عالی
  • سازگار با اکثر بردها

معایب:

  • کمی گران است
  • به اندازه قیمتش کیفیت ندارد

با G.Skill، پیدا کردن رمی که کاملا با دستگاه بازی شما مطابقت داشته باشد آسان است. در واقع، Trident Z Royal، به عنوان یکی از بهترین رم‌های RGB موجود در بازار شناخته می‌شود. به لطف طراحی منحصر‌به‌فرد آن، نورپردازی فوق‌العاده‌ای به شما ارائه می‌دهد. این رم به یک نوار نور کریستالی مجهز شده که هشت رنگ RGB قابل تنظیم را برای داشتن نوری خیره کننده و درخشان ارائه می‌دهد. 

البته، همه چیز به ظاهر نیست و G.Skill TridentZ Royal همچنین قابلیت اطمینان و عملکرد عالی هم دارد.

کلام آخر

در این مقاله درباره راهنمای انتخاب بهترین رم برای رایانه شخصی صحبت کردیم و معرفی چند نمونه از بهترین‌ها را به شما ارائه دادیم. در پایان باید بگوییم که رم خود را نسبت به سرعت کلاک و تاخیر انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید به جای ماژول‌های ظرفیت بالا از چندین ماژول با ظرفیت پایین استفاده کنید. اگر می‌خواهید در آینده رم خود را ارتقا دهید بهتر است ماژول‌هایی از شرکت‌ها یا کمپانی‌های مختلف را با یکدیگر ترکیب نکنید.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//