NFC چیست و چگونه کار می‌کند؟ هرآنچه که باید بدانید!

NFC یکی از فناوری‌های محبوب ارتباطاتی است که به منظور انتقال داده، تراکنش‌های مالی، تبلیغات و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، ساعت‌ها و هدفون‌ها به این فناوری مجهز هستند. همچنین با استفاده از تگ مخصوص نیز می‌توان این فناوری را گوشی‌های مختلف اضافه کرد. در مقاله پیش رو قصد داریم تا به بررسی دقیق فناوری NFC بپردازیم و پرسش «NFC گوشی چیست» را به طور کامل پاسخ دهیم.

NFC چیست؟

NFC یا فناوری ارتباطات میدان نزدیک (Near-field communication) یک تکنولوژی نوین است که به دستگاه‌های مختلف، اجازه می‌دهد با دستگاهی دیگر در نزدیکی خود، ارتباط باشند. این تکنولوژی در شعاع ۴ سانتی‌متری کار می‌کند. در حقیقت، NFC یک ارتباط بی‌سیم میان دو دستگاه نزدیک به هم برقرار می‌نماید. در این شرایط، هر دو دستگاه، قادر به دریافت و ارسال اطلاعات خواهند بود.

NFC سال‌هاست که در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین اصلا جای تعجب نیست اگر شما از مدت‌ها قبل در حال کار کردن با این تکنولوژی بوده باشید، بدون این‌که حتی روحتان‌ هم از آن باخبر باشد!
NFC مجموعه‌ای از پروتکل های ارتباطی است که دو دستگاه الکترونیکی را فعال می‌کنند که یکی از آنها معمولا یک دستگاه قابل حمل مانند گوشی هوشمند است.

NFC چیست؟

NFC در شبکه‌های اجتماعی، برای به اشتراک گذاری مخاطبین، عکس‌ها، فیلم‌ها یا فایل ها استفاده می‌شود. دستگاه‌های فعال NFC می‌توانند به عنوان اسناد هویت الکترونیکی و کارت‌های Keycards عمل کنند. NFC یک اتصال کم سرعت با تنظیم ساده است که می‌تواند برای راه اندازی اتصالات بی سیم مفید باشد.
در تکنولوژی NFC دو نوع دستگاه وجود دارد که یکی اکتیو یا فعال و دیگری پسیو یا غیرفعال است. دستگاه اکتیو برای کار کردن احتیاج به برق دارد ولی دستگاه پسیو تا زمانی که نیازی به آن نباشد، احتیاج به برق ندارد. در تکنولوژی NFC، گوشی موبایل به دلیل وجود باتری، یک دستگاه اکتیو محسوب می‌شود.

NFC را برای تبلیغات و ساخت پوسترهای هوشمند و کارت‌های ویزیت نیز می‌توان به کار برد.

NFC در موبایل چیست؟

این تکنولوژی امروزه تقریبا در بیشتر دستگاه‌های اندروید میان رده و بالا رده فعال است و به کاربران امکان می‌دهد داده‌های روی موبایل خود را مبادله کنند. همان‌طور که اشاره شد، NFC در شعاع ۴ سانتی‌متری کار می‌کند؛ بنابراین برای انتقال داده‌ها از طریق این فناوری، باید به یک دستگاه دیگر نزدیک شوید.

NFC هم‌چنین می‌تواند جزئیات کارت اتاق هتل یا کارت اتوبوس و مترو شما را ذخیره کند. Near Field Technology به کاربران کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن، نسبت به انتقال داده‌ها، انتقال پول و پرداخت‌های آنلاین اقدام کنند. البته توجه داشته باشید که NFC فقط در فواصل بسیار نزدیک کار می‌کند؛ بنابراین برای پرداخت‌های از راه دور یا هر کار دیگری که خارج از محدوده ۴ سانتی‌متری باشد، هیچ کاربردی ندارد.

NFC چگونه کار می‌کند؟

Near Field Communication (NFC) یا ارتباطات میدان نزدیک یک فناوری بی‌سیم کوتاه‌برد محسوب می‌شود که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد در صورت نزدیکی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در این تکنولوژی از امواج رادیویی (RFID) برای شناسایی دستگاه‌ها استفاده می‌شود. فرکانس این امواج برای ارتباط نزدیک برابر با 13/56 مگاهرتز است. مهم‌ترین نکات در نحوه کارکرد NFC عبارتند‌از:

NFC با استفاده از با استفاده از میدان های رادیویی الکترومغناطیسی، یک شبکه کوتاه‌برد برای تبادل داده ایجاد می‌کند. هنگامی که دو دستگاه دارای NFC به هم نزدیک می‌شوند (معمولاً در فاصله چند سانتی‌متر)، تبادل اطلاعات به صورت بی‌سیم انجام می‌پذیرد.

NFC چگونه کار می‌کند؟

دستگاه‌های دارای NFC می‌توانند انواع مختلفی از داده‌ها مانند متن، تصویر یا حتی دستورات را با سرعت بالا و ایمنی مناسب تبادل کنند. این موضوع باعث شده تا NFC یک گزینه بسیار ایده‌آل برای اشتراک‌گذاری اطلاعات بین دستگاه‌ها باشد.

امنیت در فناوری NFC اهمیت بسیار بالایی دارد. در تکنولوژی NFC از پروتکل‌های رمزگذاری و احراز هویت برای اطمینان از تبادل امن داده بین دستگاه‌ها استفاده می‌شود که امنیت آن را بسیار بالا می‌برد و آن را برای برنامه هایی مانند پرداخت های تلفن همراه و سیستم های کنترل دسترسی مناسب می‌کند.

کدام وسیله‌ها مجهز به NFC هستند؟

فناوری NFC محبوبیت زیادی در دنیای دیجیتال دارد و در حال حاضر دستگاه‌های زیادی به آن مجهز هستند. برخی از مهم‎‌ترین دستگاه‌های دارای فناوری NFC عبارتنداز:

گوشی‌های هوشمند

تکنولوژی NFC در گوشی‌های هوشمند فناوری NFC بسیار پرکاربرد است و می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای بلوتوث باشد. در حال حاضر بسیاری از گوشی‌های هوشمند به NFC مجهز هستند که برخی از آن‌ها عبارتند از: سامسونگ گلکسی اس 23 اولترا، تمام نسخه‌های آیفون 6 و بالاتر از آن، اچ تی سی دیزایر 600.

ساعت‌های هوشمند 

در ساعت‌های هوشمند با کیفیتی مانند Apple Watch Series 7 و Samsung Galaxy Watch4 از تکنولوژی NFC استفاده می‌شود.

تبلت‌ها 

برخی تبلت‌ها به NFC مجهز هستند، مانند تبلت گوگل پیکسل، سامسونگ گلکسی تب اس 9 اولترا، OnePlus Pad.

تگ NFC

یکی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های NFC ،برچسب‌ها یا تگ NFC است. تگ‌های NFC دستگاه‌های کوچک و غیر فعالی هستند که می‌توانند اطلاعات را ذخیره کنند. هنگامی که یک دستگاه دارای NFC به تگ NFC نزدیک می‌شود، اطلاعات ذخیره شده روی برچسب را می‌خواند. این فناوری به طور گسترده در پوسترهای هوشمند، کارت‌های ویزیت و سایر برنامه‌ها استفاده می‌شود که در آن اطلاعات باید به سرعت به تلفن هوشمند یا دستگاه دیگری که دارای NFC است منتقل شود.

یکی از کاربردهای NFC ساخت تگ است

هدفون

فناوری NFC همچنین در هدفون‌ها استفاده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد تا جفت شدن هدفون با دستگاه‌های دیگر نظیر گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها را تسهیل کند. این روش دردسرهای استفاده از سیم را ندارد و اتصال در آن سریع و راحت است. برخی از هدفون‌ها مانند سونی مدل WH-1000XM4، دارای فناوری NFC هستند که به شخص امکان می‌دهد هدفون خود را به هدفون فرد دیگر وصل کند و موسیقی خود را با او به اشتراک بگذارد.

NFC همچنین می‌تواند برای کنترل برخی ویژگی‌های هدفون مانند حذف نویز و تنظیمات EQ استفاده شود. برخی از هدفون‌ها همچنین دارای کنترل‌های لمسی با قابلیت NFC هستند که باعث می‌شود امکان پخش و کنترل صدا با یک کنترل ساده وجود داشته باشد.

سایر دستگاه‌ها

سایر دستگاه‌های مجهز به NFC شامل کارت‌های پرداخت بدون تماس، برچسب‌های امنیتی و برخی لپ‌تاپ‌ها هستند. شایان ذکر است که همه دستگاه ها مجهز به NFC نیستند و ممکن است برخی از دستگاه های قدیمی این فناوری را نداشته باشند.

کدام گوشی مجهز به فناوری NFC هستند؟

فناوری NFC قابلیتی است که در بسیاری از گوشی‌های هوشمند رده بالا یافت می‌شود، اما در دسترس بودن آن از مدلی به مدل دیگر متفاوت است. در حقیقت این فناوری در دستگاه‌ها و گوشی‌های ارزان قیمت به ندرت وجود دارد و عمدتا در گوشی‌های هوشمند میان رده و پرچم‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از کجا بدانم گوشی من NFC دارد؟

به منظور تعیین وجود NFC در یک گوشی موبایل باید مشخصات گوشی یا وب‌سایت سازنده را بررسی کرد. به منظور بررسی وجود NFC در گوشی موبایل باید مراحل زیر را طی نمایید:

  • وارد قسمت «Setting» یا تنظیمات تلفن همراه خود شوید.
  • در باکس جستجو، عبارت «NFC» یا «Near Field Communication» را تایپ کنید.
  • اگر در صفحه جدید، اطلاعاتی را مشاهده کردید، نشان می‌دهد که تلفن همراه شما از NFC پشتیبانی می‌کند.

NFC گوشی شیائومی کجاست؟

آنتن NFC در گوشی های شیائومی معمولا در پشت گوشی و قسمت میانی یا بالای آن قرار دارد. برای فعال کردن NFC در گوشی‌های شیائومی، کاربران باید با کشیدن انگشت خود از بالای صفحه به پایین، به مرکز کنترل موبایل خود بروند و به دنبال نشان NFC بگردند تا آن را فعال کنند. موقعیت دقیق آنتن NFC در مدل‌های مختلف گوشی شیائومی می‌تواند کمی متفاوت باشد، اما به طور کلی در پشت دستگاه قرار می‌گیرد.

NFC گوشی سامسونگ کجاست؟

محل قرارگیری آنتن NFC در گوشی سامسونگ با توجه به مدل آن می‌تواند متفاوت باشد اما معمولاً در قسمت وسط یا بالای پشت گوشی تعبیه می‌شود. به منظور فعال کردن NFC در گوشی سامسونگ باید ابتدا به قسمت تنظیمات یا Setting رفت و در آنجا NFC را فعال نمود. همچنین با بالا کشیدن صفحه اصلی به پایین و مراجعه به مرکز کنترل موبایل نیز می‌توان NFC را فعال کرد.

استفاده از NFC برای گوشی سامسونگ

کاربردهای NFC چه هستند؟

تکنولوژی NFC کاربردهای پرشماری دارد و کارایی آن صرفا محدود به انتقال داده نیست. برخی از کاربردهای تکنولوژی NFC عبارتند از:

  • انجام پرداختی
  • سیستم‌های هشدار
  • کمک به صرفه‌جویی باتری
  • ایجاد کارت ویزیت مجازی
  • راه‌اندازی وب سایت
  • سرگرمی و طنز
  • خودکار کردن وظایف معمولی

استفاده از NFC برای تبلیغات

در ادامه به بررسی دقیق‌تر کاربردهای اصلی فناوری NFC می‌پردازیم.

اتصال سریع به شبکه Wi-Fi یا بلوتوث

از فناوری NFC می‌توان برای جفت‌سازی خودکار دستگاه‌ها با شبکه‌های Wi-Fi یا بلوتوث استفاده کرد. برای مثال، نرم‌افزار Android Beam از NFC برای فعال کردن جفت‌سازی (Pairing) و برقراری اتصال بلوتوث هنگام انجام انتقال فایل و سپس غیرفعال کردن بلوتوث در هر دو دستگاه پس از اتمام فرایند، استفاده می‌کند. در گوشی‌های نوکیا، سامسونگ و سونی از فناوری NFC برای جفت کردن هدست بلوتوث و بلندگوها استفاده شده است.

دستگاه‌های مجهز به NFC می‌توانند به سادگی با ضربه زدن به یکدیگر یا نزدیک شدن ارتباط برقرار کنند. NFC نسبت به بلوتوث و Wi-Fi از نظر انرژی کارآمدتر محسوب می‌شود، زیرا برد انتقال آن بسیار کوتاه است.

کمک به خوابیدن و بیدار شدن

همان‌طور که قبلا ذکر شد فناوری NFC در سیستم‌های هشدار می‌تواند به کار رود و بنابراین برای کمک به خوابیدن و بیدار شدن موثر است.

با استفاده از برنامه‌هایی مانند«Alarm Clock NFC» یا «Sleep as Android» می‌توان آلارم‌ها یا هشدارها را به گونه‌ای تنظیم کرد که تنها راه خاموش کردن آن‌ها اسکن یک برچسب یا تگ NFC باشد. این روش افراد را وادار می‌کند تا از رختخواب خارج شوند و با NFC آلارم را خاموش کنند و یک روز پرنشاط را شروع نمایند.

فرد می‌تواند برای ایجاد انگیزه بیشتر جهت بیدار شدن، برچسب NFC را در جایی دور از تخت خواب قرار دهد. این موضوع در جلوگیری از خواب بیش از حد و تنبلی تأثیر زیادی دارد.

ورود آسان به وب سایت

یکی از کاربردهای مهم فناوری NFC ، تسهیل دسترسی به وب سایت‌ها است. به طور مثال اگر پوستر یک رویداد دارای تگ NFC باشد، با نزدیک کردن گوشی هوشمند دارای NFC می‌توان به طور مستقیم به وب‌ سایت آن رویداد هدایت شد. این روش در تبلیغات بسیار موثر است و کافه‌ها و رستوران‌ها نیز می‌توانند از آن به منظور تبلیغات بهتر و یا نمایش منو بهره بگیرند.

انجام پرداختی‌ها

فناوری NFC یک روش بسیار عالی برای پرداخت امن و راحت محسوب می‌شود. NFC به کاربران این امکان را می‌دهد تا با ضربه زدن روی کارت‌های دارای تگ یا برچسب NFC با گوشی‌های هوشمند خود در پایانه‌های مخصوص، پرداخت‌ها را سریع انجام دهند. مهم‌ترین مزیت‌های پرداخت با NFC عبارتند از:

  • امنیت بالا به دلیل رمزگذاری مناسب تراکنش‌ها
  • قابلیت دسترسی به برنامه‌های کیف پول یا ولت (Wallet)
  • سرعت بالا
  • راحتی زیاد
  • کاربردهای پرشمار (به عنوان مثال برخی از تاکسی‌ها دارای برچسب NFC هستند و به جای دادن پول نقد می‌توان از طریق NFC کرایه را پرداخت کرد.)
  • تبدیل گوشی همراه به کارت بانکی و دستگاه تراکنش
  • کاهش نیاز به کارت‌های فیزیکی

استفاده از NFC برای انجام پرداختی ها

حالت رانندگی

فناوری NFC (ارتباطات میدان نزدیک) برای خودکار کردن حالت رانندگی قابل کاربرد است. بدین منظور می‌توان برچسب‌های NFC را برای فعال کردن تنظیمات حالت خودرو در تلفن‌های هوشمند اندرویدی برنامه‌ریزی کرد. این تنظیمات شامل روشن کردن بلوتوث، تنظیم روشنایی صفحه، باز کردن برنامه‌های مسیریابی مانند Google Maps و صدای اعلان‌ها یا Notifications است. از طرفی حالت رانندگی دستیار Google از برچسب‌های NFC پشتیبانی می‌کند. کاربران می‌توانند برچسب‌های NFC را برای راه‌اندازی حالت رانندگی دستیار Google برنامه‌ریزی کنند، که این موضوع امکان دسترسی سریع به مسیریابی و سایر برنامه‌های مرتبط با رانندگی را با ضربه زدن تلفن به برچسب NFC فراهم می‌کند.

خودکار کردن وظایف معمولی تلفن

فناوری NFC به گوشی‌های هوشمند اجازه می‌دهد تا کارهای مختلف را از طریق برچسب‌های NFC خودکار کنند. به عنوان مثال با قرار دادن برچسب‌های NFC در قسمت‌های مختلف خانه، می‌توان شرایط لازم را برای اتصال به Wi-Fi و راه‌اندازی برنامه‌های مشخص از طریق ضربه زدن با گوشی هوشمند فراهم نمود. فناوری NFC به خودکارسازی وظایفی مثل تنظیم ساعت هشدار، ارسال پیام، تنظیم کردن تنظیمات گوشی، راه‌اندازی اپلیکیشن‌های مشخص شده و راه‌اندازی لیست پخش موسیقی کمک می‌کند. این موضوع در صرفه‌جویی در زمان و تسهیل فرایندهای روتین روزانه تأثیر زیادی دارد.

به اشتراک گذاشتن رسانه

بدون تردید و مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد فناوری NFC (ارتباطات میدان نزدیک) قابلیت به اشتراک‌گذاری داده‌های مختلف است.NFC به کاربران اجازه می‌دهد عکس‌ها، ویدیوها، موسیقی و سایر محتوای رسانه‌ای را بین دو دستگاه دارای NFC به اشتراک بگذارند. برچسب‌های NFC را می‌توان برای به اشتراک گذاشتن پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی مثل لینکدین و اطلاعات تماس برنامه ریزی کرد. برچسب‌های NFC را می‌توان در درس‌های آموزشی و کتاب‌های درسی قرار داد که این موضوع دسترسی آسان به محتوای دیجیتالی، توضیحات یا منابع چندرسانه‌ای را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند.

ایجاد کارت ویزیت NFC

در طراحی کارت ویزیت، به کارگیری خلاقیت اهمیت بالایی دارد زیرا به طور کلی خلاقیت می‌تواند به بهبود تبلیغات و بازاریابی کمک کند. یکی از روش‌های اجرای خلاقیت در طراحی کارت ویزیت، استفاده از تگ‌های NFC است. کارت‌های ویزیت دارای NFC امکان انتقال سریع مشخصات و اطلاعات صاحب کارت را فراهم می‌کنند. مشتریان و گیرندگان کارت ویزیت می‌توانند با ضربه زدن گوشی هوشمند خود بر روی کارت، فوراً اطلاعات به اشتراک گذاشته شده را دریافت کنند. برخی از مزایای استفاده از کارت‌های ویزیت دارای تگ NFC عبارت است از:

  • سهولت استفاده
  • ساده‌سازی تبادل اطلاعات
  • قابلیت تنظیم محتوا
  • کاهش نیاز به کارت‌های سنتی
  • کمک به حداقل رساندن استفاده از کاغذ
  • امنیت مناسب
  • امکان به‌روزرسانی اطلاعات پروفایل‌های آنلاین

استفاده از NFC برای کارت ویزیت

سرگرمی و طنز

یکی از کاربردهای خلاقانه و جذاب NFC، استفاده در حوزه سرگرمی و طنز است. در حوزه برنامه‌های کمدی، از فناوری NFC می‌توان برای اهداف طنز استفاده کرد. به طور مثال برنامه‌هایی وجود دارد که اقدامات مبتنی بر NFC را شبیه‌سازی می‌کنند، مانند پرداخت‌های جعلی یا فعال کردن ویژگی‌های جعلی. این قابلیت‌ها می‌توانند خلاقیت در طنز را بالاتر ببرند و لحظات خوشی را برای مخاطب به وجود آورند.

برچسب‌های NFC می‌توانند برای توزیع محتوای دیجیتال مرتبط با نمایش‌های کمدی، مانند لحظات پشت صحنه و تریلرها استفاده شوند. شرکت‌کنندگان با ضربه زدن تگ‌ها به تلفن‌های هوشمند خود فوراً به این محتوا دسترسی خواهند داشت و این موضوع موجب ترغیب آن‌ها برای تماشای نمایش‌های کمدی خواهد شد.

ارتباط با لوازم صوتی و تصویری

فناوری NFC به طور گسترده در تجهیزات صوتی و تصویری برای اهداف مختلف مثل تسهیل اتصال استفاده می‌شود. با نزدیک کردن دو دستگاه مجهز به NFC به یکدیگر، اتصال بی‌سیم و بدون نیاز به فرایندهای پیچیده بین آن‌ها برقرار می‌شود. این موضوع جفت کردن هدفون، بلندگوها و سایر دستگاه‌های صوتی با گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها را ساده می‌کند. دستگاه‌های هوشمند سازگار با NFC می‌توانند به سرعت داده‌های ذخیره‌شده در فرستنده‌های NFC تعبیه‌شده در تجهیزات صوتی و تصویری را بخوانند.

بیشتر بخوانید: اپلیکیشن های پرداخت

کاربردهای NFC در ایران

فناوری NFC در سال‌های قبل در ایران چندان مطرح و شناخته شده نبود اما در سالیان اخیر استفاده از آن به طور قابل توجهی افزایش یافته است. مهم‌ترین کاربردهای NFC که در ایران روی آن مانور داده می‌شود عبارتند از:

  • انتقال فایل: کاربران ایرانی عموما از بلوتوث یا نرم‌افزارهایی نظیر ShareIt و Zapiya برای انتقال فایل و تصاویر استفاده می‌‌کردند اما اخیرا فناوری NFC نیز به این لیست اضافه شده است. NFC سرعت انتقال داده بالایی دارد و استفاده از آن نیز راحت و بدون دردسر است.
  • شارژ کردن کارت‌های شهری: به منظور شارژ کردن کارت‌های شهری برای استفاده در مترو یا اتوبوس معمولاً باید به ایستگاه‌های مترو یا اتوبوس مراجعه نمود اما یک روش ساده‌تر هم وجود دارد. اگر گوشی هوشمند دارای فناوری NFC باشد می‌توان از آن به عنوان کارت شهری استفاده کرد و به سادگی شارژ را نیز انجام داد.
  • پرداخت‌های موبایلی: بانک مرکزی ایران اعلام کرده است که قصد دارد پرداخت‌های بدون تماس NFC را در کشور ترویج دهد تا مشتریان بتوانند اطلاعات کارت بانکی خود را روی تلفن همراه خود آپلود کنند و از دستگاه خود برای خرید در فروشگاه در محل فروش استفاده نمایند. انتظار می‌رود این طرح نیاز به استفاده از کارت برای خریدهای روزانه در مغازه ها را از بین ببرد و با استانداردهای معتبر بین المللی مطابقت دارد.
  • تبلیغات: یکی از روش‌های جدید که برخی برندها در ایران برای معرفی بهتر خود به مخاطبان استفاده می‌کنند، فناوری NFC است. تگ‌های NFC را می‌توان روی کارت ویزیت، پوسترها، منو و غیره قرار داد.

کاربردهای NFC در ایران

سرویس NFC ایرانسل

ایرانسل یکی محبوب‌ترین اپراتورهای سیم‌کارت تلفن همراه در ایران است که کاربران پرشماری دارد. این سرویس فناوری NFC را به منظور تسهیل پرداخت‌های بانکی و همچنین پرداخت هزینه مترو و اتوبوس در اختیار کاربران خود قرار داده است. استفاده از گوشی همراه برای پرداخت نیاز به کارت‌های پرشمار را کاهش می‌دهد. برای شارژ کردن گوشی همراه می‌توان از خودپردازهای ATM یا دستگاه‌های پوز استفاده کرد.

سرویس NFC همراه اول

سرویس NFC همراه اول مبتنی بر تگ یا برچسب است که کاربران تنها با چسباندن برچسب NFC بر پشت گوشی، این فناوری را به گوشی خود اضافه می‌کنند. در سرویس همراه اول برخلاف ایرانسل، لازم نیست که حتما گوشی یا سیم‌کارت دارای فناوری NFC باشند. با استفاده از سرویس NFC همراه اول می‌توان پرداخت بلیت مترو و اتوبوس را به راحتی انجام داد و برای شارژ آن نیز از باجه‌های شارژ ایستگاه‌ها استفاده کرد.

سرویس NFC رایتل

استفاده از سرویس NFC رایتل مستلزم رعایت دو شرط است که عبارتند از:

  • تهیه سیم‌کارت دارای NFC
  • تهیه گوشی هوشمند دارای NFC

سرویس NFC شرکت رایتل خدمات متنوعی دارد که مهم‌ترین آن‌ها بدین شرح هستند:

  • مشاهده باقی‌مانده حساب
  • پرداخت قبض
  • پرداخت بلیت اتوبوس و مترو
  • پرداخت هزینه‌های پارک

سرویس NFC رایتل دارای امنیت قابل توجهی است و برای پرداخت‌های بالا باید حتما از رمز استفاده شود.

سوالات متداول

آیا NFC بهتر از بلوتوث است؟

فناوری NFC برد کوتاهی دارد و در یک محدوده بسیار کوتاه در حدود 4 سانتی‌متر عمل می‌کند که این برد کوتاه باعث افزایش امنیت اتصال برای تراکنش‌ها و تبادل داده‌ها می‌شود. NFC شرایط راحتی برای کاربر ایجاد می‌کند و سرعت انتقال داده در آن بالا است. بلوتوث نسبت به NFC برد طولانی‌تری دارد که معمولاً تا 10 متر هم می‌رسد. این موضوع باعث می‌شود که انتقال داده‌های بزرگتر را راحت می‌کند. بلوتوث نسبت به NFC متداول‌تر است و تمام دستگاه‌های هوشمند شناخته شده تقریباً از آن پشتیبانی می‌کنند. سرعت بلوتوث نسبت به NFC کمتر است. در نتیجه نمی‌توان از بین بلوتوث و NFC هیچ‌کدام بهتر نیستند زیرا هرکدام دارای مزیت‌های خاص خود هستند.

تفاوت کارت NFC و گوشی مجهز به NFC چیست؟

کارت NFC یک دستگاه Passive یا غیرفعال است که قابلیت خواندن اطلاعات را ندارد و می‌تواند مانند کارت اعتباری استفاده شود. این کارت حاوی یک تراشه‌ است که با آن با دستگاه‌های تشخیص NFC برای تبادل اطلاعات و ادامه تراکنش ارتباط برقرار می‌کند. سیگنال‌های الکترومغناطیسی می‌توانند به این کارت آسیب برسانند و به همین دلیل لازم است یک پوشش مخصوص دور آن‌ها قرار بگیرد. گوشی همراه دارای NFC می‌تواند داده‌ها را از یک دستگاه غیرفعال دریافت کند و خود یک دستگاه فعال محسوب می‌گردد. از این دستگاه می‌توان برای ایجاد اتصالات سریع به شبکه های Wi-Fi یا بلوتوث، انتقال داده و پرداخت‌های الکتریکی استفاده نمود.

NFC گوشی چیست و چگونه کار می‌کند؟

ارتباطات میدان نزدیک یا Near-field communication (NFC) یک فناوری اتصال بی‌سیم با برد کوتاه است که از القای میدان مغناطیسی استفاده می‌کند تا ارتباط بین دستگاه ها را در زمانی که آن‌ها تماس داده می‌شوند یا در فاصله چند سانتی‌متری یکدیگر قرار می‌گیرند، امکان‌پذیر کند.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//