هوش مصنوعی گوگل بارد چیست؟ (همه آنچه باید بدانید)

به‌طور خلاصه باید گفت که بعد از انتشار پرسروصدای ChatGPT، گوگل نیز که یکی از شرکت‌های پیشرو در دنیای فناوری است، از غافله عقب نماند و هوش مصنوعی بارد (Bard) را ارائه و معرفی کرد. گوگل بارد یک چت ‌بات (Chatbot) مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند با کمک یادگیری ماشین ML (Machine learning) و پردازش زبان طبیعی NLP (Natural language processing) مکالمات انسانی را شبیه‌سازی کرده و به سؤالات کاربران پاسخ‌هایی طبیعی بدهد.

همچنین مکملی برای جستجوی گوگل نیز به شمار می‌آید و باقابلیت اجرای خود در اپلیکیشن‌ها، وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های پیام‌رسان به‌راحتی در دسترس قرار می‌گیرد. بااینکه هوش مصنوعی گوگل بارد هنوز در مرحله آزمایشی بوده و راه زیادی تا تکمیل شدن دارد؛ اما همین حالا هم به‌راحتی پاسخگوی بسیاری از نیازهای کاربران هست. در این مقاله با ما همراه باشید تا ببینیم گوگل بارد چیست و چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارد و تفاوت عمده آن با ChatGPT در چیست؟

گوگل بارد چیست؟

گوگل بارد یک چت بات مبتنی بر متن بوده و کارهای متنوعی مانند تولید محتوا، خلاصه‌سازی متن، ترجمه، نوشتن ایمیل و غیره انجام می‌دهد. همچنین کاربران می‌توانند در زمینه‌های مختلف از آن سؤال کرده و بارد با اسکن و بررسی داده‌هایی که از وب استخراج می‌کند به آن‌ها جواب‌هایی با لحن انسانی و طبیعی می‌دهد. نحوه استفاده از گوگل بارد بسیار آسان بوده و با یک ثبت‌نام سریع و ساده می‌توانید با آن کارکنید. به‌طور خلاصه و کلی، بارد کارهای زیر را می‌کند:

  • اعمال روزمره مانند برنامه‌ریزی کارها، تهیه پیش‌نویس‌ها، دعوت‌نامه‌ها، پاسخ به سؤالات عمومی
  • پاسخگویی به سؤالات تخصصی و حل مسائل پیچیده در علوم و زمینه‌های مختلف
  • کمک به خلاقیت کاربران برای خلق ایده در زمینه‌های مختلف علمی و هنری و پیاده‌سازی آن‌ها

گوگل بارد چیست

گوگل بارد چگونه کار می‌کند؟

بارد (BARD) یک چت بات بر اساس زبان لامدا (LaMDA) است که توسط شرکت گوگل طراحی‌شده و کاربران می‌توانند سؤالات مختلفی درزمینهٔ های متنوع از آن پرسیده و بارد در یک جمله و یا در یک متن به آن‌ها پاسخ می‌دهد. برخلاف موتورهای جستجو که عمدتاً با کلمات کلیدی کار می‌کنند، بارد توانایی درک پرسش‌ها را داشته و به آن‌ها پاسخ‌های طبیعی می‌دهد و درواقع با کاربر تعامل برقرار می‌کند.

لامدا یک ‌زبان هوش مصنوعی است که در سال 2021 توسط گوگل باهدف ایجاد گفتگوی روان و مکالمات چند نوبتی (Multi-Turn Dialogue) به وجود آمده است. منظور از مکالمات چند نوبتی، مکالمه‌ای است که پرسش‌ها و پاسخ‌ها در رابطه با یک موضوع بوده و به هم ربط داشته باشند. بارد با استفاده از پردازش زبان طبیعی NLP و یادگیری ماشینی ML می‌تواند گفتگوهای روان انسانی را بازسازی کند.

لامدا و بارد هر دو بر اساس مدل‌های ترنسفورمر (Transformer) ساخته‌شده‌اند. ترنسفورمر یک زبان معماری و شبکه عصبی مخصوص گوگل است که در سال 2017 به‌صورت متن‌باز توسط این شرکت ارائه شد و می‌تواند میلیاردها کلمه را برای درک بهتر مفاهیم داخل محتوای یک متن و تشخیص الگوهای زبان انسانی آن، اسکن و بررسی کند. این شبکه عصبی بر اساس الگوهای مغز انسان طراحی‌شده و از طریق بررسی و پیگیری روابط بین داده‌های متوالی به درک بهتر محتوا و سؤال مطرح‌شده پرداخته و به آن پاسخ مناسب می‌دهند.

6 روش برای استفاده از هوش مصنوعی ایده پرداز
بخوانید

بارد برای شرکت گوگل یک ابزار تکمیلی برای صفحه جستجوی گوگل است که با استفاده از هوش مصنوعی نتایج بهتری برای پرسش شما پیدا می‌کند، برای همین هم در کنار تمام پاسخ‌های بارد، دکمه «Google It» را می‌بینید که شمارا به صفحه جستجو هدایت می‌کند تا راحت‌تر بتوانید برای پرسش و مشکل خود مطالب جامع و کامل پیدا کنید.

یکی از ویژگی‌های جالب بارد، سؤالات تکمیلی (Follow-Up Question) است که کاربران می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از پرسش‌هایی که قبلاً مشابه و مرتبط با سؤال فعلی آن‌ها مطرح‌شده، از آن استفاده کنند. همچنین کاربران با دکمه لایک و دیسلایک نظر خود را نسبت به پاسخ ارائه‌شده، ابراز می‌کنند که به بارد کمک می‌کند تا در دفعات بعد بهتر عمل کند.

آیا استفاده از گوگل بارد امن است؟

سابقه شرکت گوگل نشان می‌دهد که همیشه به امنیت کاربران توجه ویژه‌ای داشته و حتی الگوریتم‌های خزنده خود را به‌گونه‌ای طراحی و پیاده‌سازی کرده که با حفظ کامل امنیت کاربران و سایت‌ها، مرتبط‌ترین نتایج را ارائه دهد. در مورد بارد نیز به‌طور خاص به حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران پرداخته و اقدامات خوبی برای جلوگیری از حملات سایبری و هک شدن، انجام داده است.

آیا استفاده از گوگل بارد امن است

گوگل هنگام استفاده کاربران از بارد، از روش‌ها و فنّاوری‌های امنیتی پیشرفته‌ای مانند رمزنگاری ارتباطات و کنترل دسترسی‌ها، برای حفظ امنیت اطلاعاتی آن‌ها کمک می‌گیرد. بااینکه این چت بات هوش مصنوعی، تازه‌کار است و مانند هر چت بات تازه‌کار دیگری ممکن است مشکلات امنیتی کوچکی داشته باشد ولی با توجه به سابقه حساسیت گوگل در موارد امنیتی و قدرت مدیریت آن، نگرانی‌ها بسیار کمتر می‌شود.

چه کسانی می‌توانند به گوگل بارد دسترسی داشته باشند؟

برای استفاده از گوگل بارد تنها کافی است یک اکانت Gmail داشته و بالای 18 سال باشید و هیچ محدودیت دیگری وجود ندارد. البته شاید برای کاربران ایرانی نیاز به تغییر IP باشد.

گوگل بارد به چه زبان‌هایی در دسترس است؟

بارد در حال حاضر خدمات خود را به 40 زبان رایج جهان ازجمله فارسی ارائه می‌دهد. البته همچنان درحال‌توسعه و یادگیری بوده و امید است در آینده زبان‌های بیشتری را هم پشتیبانی کند.

بارد سعی می‌کند هنگام صحبت با زبان‌های مختلف، به‌صورت روان و معنادار ارتباط برقرار کند اما شاید گاهی برای استفاده از متنی که به‌غیراز زبان انگلیسی به شما ارائه کرده است مجبور باشید کمی ویرایش انجام دهید.

گوگل بارد چه کاربردهایی دارد؟

بارد یک ربات هوش مصنوعی قدرتمند است که در زمینه‌های مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرد. به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • توانایی تولید محتوای متنی خلاقانه: هوش مصنوعی بارد می‌تواند متون مختلف ازجمله پست‌های وبلاگی، ایمیل، نامه‌های اداری و شخصی و همچنین مقالات مختلف بنویسد. توانایی تولید یک قطعه شعر یا یک قطعه موسیقی هم دارد.
  • توانایی ترجمه زبان‌های مختلف به هم
  • توانایی پاسخ به انواع سؤالات در زمینه‌های متنوع علمی صنعتی، هنری و حتی سؤالاتی که به نظر عجیب‌وغریب و چالش‌برانگیز می‌آید.
  • بارد این توانایی را دارد که از جواب‌هایی که به شما داده یک خروجی برای سرویس‌های دیگر گوگل مانند Google Docs و Google Sheets تهیه کند و یا بنا بر نیاز و درخواست شما جداول و نمودارهایی در متن شما درج کند. حتی می‌تواند این خروجی‌ها را برای شما مستقیماً ایمیل کند.
  • توانایی تولید یک لینک عمومی از پرسش و پاسخ‌های شمارا دارد که به‌راحتی می‌توانید این لینک را در اختیار سایرین قرار دهید تا مطالعه کنند.
  • توانایی خلاصه‌سازی: بارد می‌تواند یک متن طولانی را به‌طور دقیق و معناداری خلاصه کند.
  • بارد می‌تواند منابع مورداستفاده در یک متن و محتوا را پیداکرده و معرفی کند. این موضوع به‌خصوص برای تولیدکنندگان محتوا که نمی‌خواهند از مطالبشان کپی‌برداری شود، بسیار مهم است.
  • در سال 2023 امکان کد نویسی در بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی ازجمله جاوا، پایتون و C++ نیز به بارد اضافه شد و متخصصان می‌توانند با کمک آن سرعت و دقت کد زنی خود را بیشتر کنند.
  • استفاده از بارد مانند سایر سرویس‌های گوگل رایگان است و ادغام بارد با جستجوی گوگل نشان می‌دهد که در آینده هم احتمالاً رایگان باقی خواهد ماند.

کاربردهای گوگل بارد

گوگل چه خدمات هوش مصنوعی دیگری دارد؟

گوگل در انتشار محصولات هوش مصنوعی خود بسیار محتاط و دقیق عمل می‌کند و خیلی از برنامه‌های هوش مصنوعی خود را هنوز در اختیار عموم قرار نداده است. در ادامه چند مورد دیگر از این محصولات را نام می‌بریم:

  1. ایمجن (Imagen): یک مولد تصویر مصنوعی مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل است که می‌تواند بر اساس آنالیز تصاویر قبلی، تصاویر جدید را ویرایش کرده و یک آلبوم شخصی منطبق بر سلیقه و روش ادیت شما، تهیه کند.
  2. موزیک‌ال‌ام (MusicLM): یک مدل آزمایشی تبدیل متن به موسیقی مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل است که می‌توانید بر اساس ایده‌ها و توضیحات شما یک آهنگ منحصربه‌فرد تولید کند.
  3. سقراط (Socratic): مثل یک معلم خصوصی است که گوگل با کمک هوش مصنوعی برای یادگیری و آموزش بهتر، ساخته و هر موضوعی که بخواهید یاد بگیرید با روش‌های مختلف ازجمله توضیحات تصویری آن را به شما آموزش می‌دهد که شامل تمام علوم ازجمله ریاضیات، ادبیات، مطالعات اجتماعی و غیره می‌شود.

محدودیت‌های گوگل بارد

بارد نیز مانند انواع دیگر هوش مصنوعی دارای محدودیت‌هایی است که بسیاری از آن‌ها به‌مرورزمان و با کمک قابلیت یادگیری، رفع می‌شود؛ بعضی از این محدودیت‌ها را در ادامه می‌بینیم:

محدودیت های گوگل بارد

  • بارد به‌مرور یاد می‌گیرد و بهتر می‌شود و اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده کمتری ارائه می‌کند.
  • در حال حاضر بارد قادر نیست به تمام سؤالات چالش‌برانگیز پاسخ کاملی بدهد.
  • بارد نمی‌تواند متن‌های خلاقانه باکیفیتی که یک انسان می‌نویسد، تولید کند.
  • توانایی پردازش مدیا مثل عکس و ویدیو را ندارد.
  • بدون داشتن یک حساب کاربری Gmail نمی‌توانید از بارد استفاده کنید.

معرفی جایگزین‌های گوگل بارد

امروزه شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های زیادی در حال ساخت و ارائه چت باتهای هوشمند هستند که بعضی از آن‌ها می‌توانند در آینده رقبای سرسختی برای بارد به شمار بیایند. برخی از آنها را معرفی می‌کنیم:

مایکروسافت بینگ (Microsoft Bing AI)

از همکاری مایکروسافت با شرکت OpenAI ساخته‌شده و منطبق بر تشخیص زبان طبیعی است. برای ارائه پاسخ از پایگاه داده بینگ و ChatGPT به‌طور هم‌زمان استفاده می‌کند.

۸ نکته هوش مصنوعی بینگ برای دریافت پاسخ بهتر
بخوانید

WriteSonic AI

این ربات که خود را رقیب سرسخت ChatGPT می‌داند، از جستجوی گوگل و یک تولیدکننده محتوای متنی هوش مصنوعی استفاده می‌کند. کاربران امکان ارسال متن به همراه تصویر رادارند و می‌توانند در مورد مسائل مختلفی سؤال بپرسند. نسخه آزمایشی آن رایگان است اما برای استفاده از امکانات کامل و پیشرفته باید هزینه پرداخت کنید.

Neeva AI

این ربات مبتنی بر موتور جستجوی آلمانی Neeva بوده و از منابع بسیار زیادی برای پاسخ استفاده کرده و منابع پاسخ‌های خود را نیز به کاربر نشان می‌دهد.

Jasper Chat

این ربات برای شرکت‌هایی که می‌خواهند متن‌های معتبر و باکیفیت داشته باشند، بسیار مفید است و به‌نوعی یک بات کپی‌رایتینگ و تولید محتوای متنی به‌حساب می‌آید. می‌تواند کلمات کلیدی مهم برای سئو محتوا را مدیریت کرده و رتبه نمایش اطلاعات در موتور جستجو را بهتر کند. این ربات مبتنی بر موتور جستجوی آلمانی com بوده و منابعی که از آن برای پاسخ استفاده کرده است را به شما نشان می‌دهد.

ChatGPT بهتر است یا گوگل بارد؟

برای پاسخ به این سؤال چند تا از قابلیت‌های آنها را باهم مقایسه می‌کنیم:

چت جی پی تی بهتر است یا گوگل بارد

  1. بارد با استفاده از LaMDA، قدرت محاسباتی زیادی نیاز ندارد و می‌تواند هم‌زمان کاربران متعددی را مدیریت کند ولی ChatGPT وقتی با حجم بالای کاربران مواجه شود به مشکل برمی‌خورد.
  2. بارد هنگام پاسخگویی تعامل طبیعت تری دارد و تمرکزش بر ارائه پاسخ‌های مرتبطی است که از منابع مختلف پیدا می‌کند؛ اما ChatGPT برای پاسخ به سؤالات، خودش یک متن تولید می‌کند که نمونه‌اش در هیچ جای وب وجود ندارد. برای همین OpenAI یک سیستم سرقت ادبی هم ارائه کرده است تا کسی از این قابلیت ChatGPT سو استفاده نکند ولی بارد همچنین ویژگی‌ای ندارد.
  3. بارد فقط با موتور جستجوی گوگل همکاری دارد ولی ChatGPT از موتورهای جستجوی متعددی استفاده می‌کند.
  4. جواب‌های ChatGPT بر اساس داده‌هایی است که تا سال 2021 وجود داشته اما بارد از به‌روزترین منابع اطلاعاتی موجود استفاده می‌کند. هرچند ChatGPT سعی دارد این مشکل را حل کند.
  5. ChatGPT به خاطر اینکه خودش به‌طور مستقل محتوا تولید می‌کند، در برابر حملات سایبری و مشکلات امنیتی آسیب‌پذیرتر است.
  6. بارد قابلیت کد نویسی در زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی دارد ولی ChatGPT این ویژگی را ندارد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا هر چه بیشتر شمارا با هوش مصنوعی گوگل بارد آشنا کرده و مزایا و ویژگی‌های آن را در کنار محدودیت‌هایش به شما معرفی کنیم. همچنین کمی تا قسمتی تفاوتش با ChatGPT را هم موردبررسی قراردادیم. امیدواریم به‌خوبی در درک بیشتر بارد به شما کمک کرده باشیم. می‌توانید نظرات و سؤالات خود را در این زمینه با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

آیا می‌شود از بارد در ایران استفاده کرد؟

بله به‌صورت رایگان در دسترس ایرانیان قرار دارد اما ممکن است نیاز به تغییر IP داشته باشید.

آیا بارد از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند؟

بارد از ۱۳ جولای ۲۰۲۳ زبان فارسی را پشتیبانی می‌کند ولی تسلط کافی بر این زبان نداشته و درحال‌توسعه است.

آیا بارد توانایی رفع باگ‌ها و مشکلات کد نویسی را دارد؟

بله بارد می‌تواند مشکلات و ایرادات کدهای نوشته‌شده در زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف را رفع کند.

1 | (1)
منبع bard.google.com ps://www.zdnet.com blog.google
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//