shazam برنامه شناسایی آهنگ درحال پخش

گاهی وقت‌ها یک آهنگ در تاکسی، رستوران، باشگاه و … می‌تواند شما را دیوانه کند! چون به شدت به آن علاقمند می‌شوید؛ در حالی که نه اسم آن را می‌دانید و نه حتی خواننده‌اش را می‌شناسید! خوشبختانه این مشکل به راحتی و با یک نرم افزار تشخیص آهنگ روی تلفن همراه، حل می‌شود. زمانی که پای شناسایی آهنگ وسط باشد، اپلیکیشن Shazam اولین انتخاب کاربران خواهد بود.

شازم (Shazam) یک انقلاب در زمینه اپلیکیشن‌های موسیقی‌یاب ایجاد کرد! امروز به راحتی هر چه تمام‌تر می‌توانید آهنگ مورد علاقه خود را در این اپلیکیشن پیدا کنید و آنقدر به آن گوش دهید تا به بخشی از زندگی شما تبدیل شود. یا حتی از شنیدن آن بیمار شوید! جالب است بدانید که Shazam با بیش از 120 میلیون کاربر فعال، روزانه 400 هزار آهنگ را در پلتفرم‌های متصل به خود بارگیری می‌کند.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم شما را با اپلیکیشن شازم و ساز و کارهای مختلف آن، بیشتر آشنا کنیم. اگر شما هم از جستجو در اینترنت و پیدا نکردن آهنگ‌های مورد علاقه خود خسته شده‌اید، کافیست تا پایان با ما همراه باشید.

اپلیکیشن Shazam چیست؟

شازم یک اپلیکیشن موبایل است که به شما در تشخیص آهنگ‌های در حال پخش کمک می‌کند. تصور کنید در کافی شاپ هستید و یک موسیقی در حال پخش شدن است؛ اما نه نام آن را می‌دانید و نه می‌توانید از کسی در مورد آهنگ سوال کنید. این‌جاست که Shazam به کمک شما خواهد آمد.

کافیست اپلیکیشن شازم را روی تلفن همراه خود باز کنید و 10 ثانیه از آهنگ را ضبط کنید. اصلا مهم نیست که ابتدای آهنگ باشد، وسط آن یا حتی لحظه‌های پایانی! این برنامه نمونه ضبط شده را وارد پایگاه داده خود کرده و با استفاده از الگوریتم‌های تشخیص موسیقی، به شما می‌گوید که در حال گوش دادن به کدام آهنگ بودید.

برنامه شازم چیست؟

Shazam از یک فناوری پیچیده تشخیص صدا استفاده می‌کند تا بتواند آهنگی که تنها چند ثانیه از آن را شنیده‌اید، شناسایی کند. خوشبختانه این اپلیکیشن روی تمامی سیستم‌ عامل‌های موبایل از جمله اندروید، iOS، بلک‌بری و حتی Windows Mobile به خوبی کار می‌کند. جالب است بدانید که شازم دارای یک کتابخانه با بیش از 8 میلیون آهنگ است و می‌تواند حتی ناشناخته‌ترین موسیقی‌ها را نیز به سادگی شناسایی کند.

فناوری تشخیص آهنگ در اپلیکیشن Shazam

شازم با تجزیه و تحلیل الگوهای فرکانس یک آهنگ و مطابقت دادن آن با آهنگ‌های موجود در کتابخانه خود کار می‌کند. هر موزیک دارای یک الگوی فرکانسی منحصر به فرد است و به این ترتیب است که Shazam می‌تواند آهنگ جستجو شده توسط کاربران را تشخیص دهد.

به این الگوی فرکانسی، اثر انگشت صوتی نیز گفته می‌شود. به همین دلیل است که هیچ دو آهنگی، از یک الگوی مشابه برخوردار نیستند. (حتی دوقلوها نیز اثر انگشت یک‌سانی ندارند!) در حقیقت، حتی نسخه بازسازی شده یک آهنگ، الگوی فرکانسی متفاوتی با ورژن اصلی آن دارد!

فناوری تشخیص صدا در شازم

وقتی یک تکه از آهنگ را ضبط کرده و جستجو را شروع می‌کنید، اپلیکیشن Shazam الگوی فرکانسی نمونه ضبط شده را با تمام آهنگ‌های موجود در کتابخانه خود (همان‌طور که اشاره شد بیش از 8 میلیون آهنگ) مطابقت می‌دهد. هنگامی که الگو‌ها تطبیق داده شدند، جزئیات آهنگ روی صفحه نمایش تلفن همراه شما نمایش داده می‌شوند.

ویژگی‌های داخلی برنامه شازم

به غیر از تشخیص آهنگ، Shazam دارای چندین ویژگی داخلی دیگر است که به بهبود تجربه کاربر، کمک می‌کند. وقتی یک موسیقی را جستجو می‌کنید، نام آهنگ و خواننده برای شما نمایش داده می‌شوند. علاوه بر این، گزینه‌هایی برای خرید یا دانلود آهنگ نیز در اختیارتان قرار می‌گیرند.

این اپلیکیشن، لینک‌هایی را برای پخش آهنگ در Spotify و Apple Music و … یا خرید آن در iTunes و Google Play Music فراهم می‌کند. هم‌چنین با کلیک روی نام خواننده، می‌توانید وارد پروفایل آن شده و به آهنگ‌های بیشتری از او، دسترسی داشته باشید.

ویژگی‌های داخلی برنامه شازم

شازم موزیک ویدئوهای آهنگ در YouTube و Apple Music و هم‌چنین نماهنگ‌های رسمی آن را نیز به کاربران نمایش می‌دهد. علاوه بر این، می‌توانید آهنگ پیدا شده در این اپلیکیشن را در واتساپ، ایمیل و … به اشتراک بگذارید.

ویژگی “Save” به شما امکان می‌دهد تا در بخش “My Shazams” به تمام آهنگ‌هایی که قبلا جستجو کرده‌اید، دسترسی داشته باشید. علاوه بر این، هنرمندانی که برای آهنگ‌های آن‌ها جستجو کرده‌اید در برنامه باقی می‌مانند و می‌توانید وارد پروفایل آن‌ها شوید.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این اپلیکیشن، قابلیت “Auto Shazam” است که اجازه می‌دهد شازم در پس زمینه تلفن همراه شما اجرا شود. به این ترتیب، این برنامه می‌تواند تمام آهنگ‌های در حال پخش را شناسایی کند؛ در حالی که شما مشغول اجرای سایر اپلیکیشن‌ها هستید!

اتصال Shazam به سایر برنامه‌های پخش موسیقی

می‌توانید شازم را با برنامه‌هایی مانند Apple Music یا Spotify ترکیب کنید و به این ترتیب، به آهنگ‌هایی که در Shazam جستجو کرده‌اید، گوش کنید. در صورتی عدم اتصال به این برنامه‌ها، فقط می‌توانید به 30 ثانیه از آهنگ گوش دهید. البته با پیدا کردن نام آهنگ، می‌توانید از شازم خارج شده و آن را در گوگل هم جستجو کنید!

توجه: در صورت اتصال به برنامه‌های پخش موسیقی، می‌توانید آهنگ جستجو شده را به صورت مستقیم وارد پلی لیست Spotify یا Apple Music نمایید.

فراموش نکنید که Shazam یک برنامه موسیقی یاب است و نمی‌توانید از آن برای گوش دادن به آهنگ‌های مورد علاقه خود، استفاده کنید. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم برای راحتی بیشتر، آن را با بهترین اپلیکیشن‌های پخش موسیقی آنلاین، متصل کنید. به این ترتیب، بلافاصله بعد از پیدا کردن آهنگ، می‌توانید به آن گوش دهید.

دانلود و نصب اپلیکیشن Shazam

اکنون نوبت به استفاده از اپلیکیشن Shazam رسیده است. قبل از هر چیز، باید این برنامه محبوب را دانلود کرده و روی تلفن همراه خود نصب کنید. برای این‌کار می‌توانید از لینک‌های زیر (بسته به سیستم عامل گوشی موبایل‌تان) استفاده کنید:

دانلود برنامه از اپ استور

 

دانلود برنامه از گوگل پلی

 

با ورود به به صفحه برنامه در فروشگاه‌های پلی استور (تلفن‌های همراه اندروید) یا اپ استور (گوشی‌های آیفون) می‌توانید اپلیکیشن Shazam را به راحتی در تلفن همراه خود، بارگیری و نصب کنید. 

آموزش کار با Shazam در آیفون

بعد از نصب Shazam در آیفون یا آیپد خود، می‌توانید از این برنامه، برای پیدا کردن آهنگ‌های مورد علاقه خود استفاده نمایید. برای انجام این کار، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اپلیکیشن Shazam را روی دستگاه خود باز کنید.
  2. برای تشخیص آهنگی که در اطراف شما در حال پخش است، روی آیکون شازم در وسط صفحه نمایش، ضربه بزنید. روی آیکون شازم در وسط برنامه ضربه بزنید
  3. چند لحظه صبر کنید تا اپلیکیشن، آهنگ مورد نظر شما را پیدا کند.
  4. در صورتی که آهنگ با موفقیت پیدا شود، در قسمت “My Music” به همراه آهنگ‌های قبلی جستجو شده، ذخیره می‌شود.
  5. اکنون باید به Apple Music یا سایر پخش کننده‌های موسیقی بروید به آهنگ مورد نظر خود، گوش دهید.
نکته: در صورتی که به اینترنت متصل نباشید، شازم هم‌چنان آهنگ جستجو شده توسط شما را دریافت می‌کند و به محض اتصال مجدد به اینترنت، آن را در لیست My Music نمایش می‌دهد.

برای استفاده از قابلیت “Auto Shazam” کافیست آیکون شازم را در وسط صفحه نمایش، فشار داده و برای چند ثانیه نگه‌دارید. به این ترتیب، برنامه در پس زمینه تلفن همراه شما شروع به اجرا شدن کرده و تمام آهنگ‌هایی که در اطرافتان پخش می‌شوند را تشخیص می‌دهد.

تمام آهنگ‌های پیدا شده، در بخش “My Music” ذخیره می‌شوند. برای غیر فعال کردن این ویژگی، باید دوباره وارد برنامه شده و مجددا روی آیکون شازم، ضربه بزنید.

مشاهده آهنگ‌های جستجو شده قبلی

بعد از ایجاد حساب کاربری در شازم، می‌توانید به تمام جستجو‌های قبلی خود دسترسی داشته باشید. همان‌طور که گفته شد، تمام نتایج جستجوی شما، در بخش “My Music” قرار دارند. برای این‌کار، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در آیفون یا آیپد، برای دسترسی به My Music اپلیکیشن را باز کرده و صفحه موبایل را به سمت بالا بکشید.
  2. در اپل واچ، تمام آهنگ‌های جستجو شده، در زیر دکمه Shazam ظاهر می‌شوند.

تغییر تنظیمات Shazam

برای ایجاد تغییرات در برنامه شازم، ابتدا وارد My Music شده و سپس، روی آیکون Setting ضربه بزنید. در این صفحه، می‌توانید تغییرات زیر را به دل‌خواه انجام دهید:

  1. نوتیفیکیش‌ها (Notifications) را کنترل کنید.
  2. برای این‌که شازم با باز شدن برنامه به صورت خودکار شروع به جستجوی آهنگ‌های پخش شده کند، روی “Shazam on app start” ضربه بزنید.
  3. برای پشتیبان‌گیری از این اپلیکیشن، می‌توانید از iCloud استفاده کنید.

تنظیمات مختلف در برنامه shazem

نکته: شازم برای شنیدن موسیقی‌هایی که در اطراف شما در حال پخش شدن هستند، باید به میکروفون تلفن همراه دسترسی داشته باشد. بنابراین قبل از استفاده از این برنامه، تنظیمات مربوط به این بخش را انجام دهید.

آموزش کار با Shazam در اندروید

در صورتی که از تلفن همراه یا تبلت‌های اندروید استفاده می‌کنید، برای کار با اپلیکیشن شازم، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا برنامه Shazam را روی دستگاه خود باز کنید. برنامه شازم را باز کنید
  2. اگر آهنگی در اطراف شما در حال پخش شدن است، روی آیکون شازم در وسط صفحه نمایش ضربه بزنید. روی آیکون شازم ضربه بزنید
  3. بعد از چنئد ثانیه، اطلاعات آهنگ شامل نام قطعه و خواننده آن، برای شما نشان داده می‌شود.

پس از پیدا شدن آهنگ مورد نظر، برنامه اطلاعات آن را در بخش “Shazam Library” ذخیره می‌کند. توجه داشته باشید که در این قسمت، می‌توانید به تمام آهنگ‌های جستجو شده خود، دسترسی داشته باشید.

برای فعال کردن قابلیت “Auto Shazam” آیکون وسط برنامه را فشار داده و نگه‌دارید. سپس روی “Auto Shazam” ضربه بزنید. به این ترتیب، شازم در پس زمینه تلفن همراه شما اجرا می‌شود.

کلام پایانی

برنامه Shazam جستجوی موسیقی را به یک امر جذاب و آسان تبدیل کرده است؛ حتی اگر نام آهنگ را هم ندانید! در این مقاله سعی کردیم شما را به صورت کامل با این برنامه محبوب و چگونگی استفاده از آن آشنا کنیم.

در صورتی که هم‌چنان در رابطه با این اپلیکیشن محبوب سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول 

آیا شازم در اندروید کار می‌کند؟

بله. کاربران سیستم عامل اندروید می‌توانند با ورود به فروشگاه پلی استور، اپلیکیشن shazam را دانلود کرده و روی تلفن همراه خود نصب کنند. این برنامه بیش از 4 میلیون بار در گوگل پلی نصب شده و امتیاز 4.4 از 5 را از کاربران دریافت کرده است.

shazam چگونه آهنگ ها را پیدا می‌کند؟

این اپلیکیشن به موسیقی که در حال پخش شدن است گوش داده و الگوی فرکانسی آن را کشف می‌کند. سپس این الگو را با آهنگ های موجود در کتابخانه خود مقایسه کرده و در صورت تطابق، آهنگ مورد نظر شما را پیدا می‌کند.

آیا می‌توان در شازم به آهنگ های پیدا شده گوش داد؟

خیر. این برنامه به شما اجازه می‌دهد تنها 30 ثانیه از آهنگ پیدا شده را گوش دهید. برای گوش دادن به نسخه کامل آهنگ، باید برنامه را با پخش کننده‌های آنلاین موسیقی متصل نمایید. یا این‌که اسم آهنگ را در گوگل جستجو کرده و آن را دانلود نمایید.

3 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//