راهنمای کامل کپشن نویسی در اینستاگرام

با توجه به رشد روزافزون محبوبیت شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام در میان مردم جهان، استفاده‌ی صحیح از این برنامه‌ها اهمیت دو چندانی پیدا کرده است. یکی از مواردی که از نظر بسیاری پوشیده مانده اما تأثیر بی‌نظیر آن را بر موفقیت صفحات اینستاگرام نمی‌توان انکار کرد، کپشن نویسی در اینستاگرام است.

در این مقاله از ایده آل تک قصد داریم به برسی ترفندهای کپشن نویسی در اینستاگرام، راه‌های افزایش محبوبیت و معروفیت، بهترین قالب‌های کپشن نویسی و … بپردازیم.

کپشن چیست؟

امروزه با رواج بیشتر شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و … بسیاری به فکر درآمدزایی از آن ها افتاده‌اند. در چنین برنامه‌هایی افراد ویدیوها و عکس‌های خود را به اشتراک می‌گذارند؛ اما گاهی عکس به تنهایی نمی‌تواند حق مطلب را ادا کند.

آموزش کار با اینستاگرام

از این رو باید یک متن شامل توضیحات مختصر درباره‌ی عکس یا فیلم مورد نظر در زیر آن نوشته شود. این متن کوتاه را کپشن میگویند که در جلب توجه مخاطب تأثیر بسزایی دارد.

به بیان دیگر کپشن متنی است شامل حداکثر 2000 حرف (کاراکتر) که در زیر پست‌های اینستاگرام افراد مشاهده می‌شود. در میان این 2000 حرف می‌توان از شکلک و هشتگ‌های مختلف (حداکثر 30 هشتگ) نیز استفاده کرد؛ اما باید بتوان در هنگام کپشن نویسی در اینستاگرام بین تمام عناصر آن تعادل برقرار کرد تا بیشترین تأثیرگذاری را بر مخاطب داشته باشد.

چرا کپشن نویسی در اینستاگرام مهم است؟

یکی از مهم‌ترین راه‌های بهبود عملکرد فعالیت در اینستاگرام، نوشتن کپشن مناسب است. یک کپشن قوی علاوه بر  ارائه تصویر بهتر از هویت شما، باعث جذب مخاطبان بیشتر، سرگرم شدن مخاطبان، بالا رفتن تعداد لایک‌ها، افزایش فالور و … می‌شود.

کپشن نویسی در اینستاگرام برای صفحات کاری که منبع درامد افراد محسوب می‌شوند، از اهمیت بالاتری برخوردار است. با نوشتن یک کپشن ضعیف و نامناسب ممکن است علاقه و توجه مشتریان و مخاطبان خود را به راحتی از دست داد.

توجه داشته باشید که منظور از کپشن قوی یک متن پر از شکلک و هشتگ نیست؛ بلکه متنی است که توجه افراد را به هویت برند شما جلب کند، آن‌ها را مشتاق به نظر دادن و دنبال کردن صفحه شما کرده و احتمال ارتباط و تعامل مخاطب با شما را بالا ببرد.

مهم‌ترین نکات کپشن نویسی اینستاگرام

اصول پایه‌ای وجود دارد که باعث می‌شوند کپشن نویسی در اینستاگرام را بهتر انجام داد. در ادامه 10 تا از مهم‌ترین نکات کپشن نویسی در اینستاگرام را برای شما فراهم کردیم؛ پس با ما همراه باشید.

1. مخاطبان خود را بشناسید

اولین قدم برای تولید یک کپشن فارسی تأثیرگذار، شناخت مخاطبان هدف است. در میان میلیون کاربر فعال در اینستاگرام، کدام دسته مخاطب هدف شما است؟ دنبال کنندگان (فالور‌‌های) شما چگونه افرادی هستند؟ علایق کدام یک با کسب‌وکار شما مطابقت دارد؟ این افراد بیشتر در چه رده سنی هستند؟ اکثراً مرد هستند و یا زن؟ شغل آن‌ها چیست؟ به چه چیزهایی علاقه دارند؟ و … .

با کسب این اطلاعات می‌توان با توجه به سلیقه و نیازهای مخاطبان خود کپشن مناسب را تولید کرد. با توجه به آمارهای جمعیتی به دست آمده از اینستاگرام، این اپلیکیشن توسط همه افراد با شغل‌های مختلف برای درآمدزایی استفاده می‌شود که زنان سهم بیشتری دارند.

2. هویت خود، پیام و برند خود را بشناسید

برای این کار باید هر چه زودتر پاسخ سؤال‌هایی از قبیل ارزش‌ها و باورهای شما کدام اند؟ از کدام مسائل اجتماعی حمایت می‌کنید؟ شخصیت خود را چگونه توصیف می‌کنید؟ صفاتی که به خوبی توصیف‌کننده هویت شما و برندتان هستند کدام اند؟ با چه مسائلی مخالف هستید؟ را یافته و در راه خودشناسی از آن‌ها استفاده کنید. فهرستی از پاسخ این سؤالات تهیه کرده و از آن برای جهت دادن به پیام و صدای خود استفاده کنید.

برای مثال اگر یک صفحه‌ی کاربری مرتبط با گردشگری در اینستاگرام دارید، صفاتی از جمله شجاع، جسور، جستجوگر و یا کنجکاو برای توصیف شما و برندتان مناسب هستند. پس از انتخاب این صفات، باید پیام خود را با این صفات هم‌جهت کنید؛ زیرا این کار باعث افزایش درک متقابل بین شما و مخاطبان خواهد شد.

به طور کلی، برای تحت تأثیر دادن کاربران اینستاگرام لازم نیست از یک لحن خیلی رسمی یا جدی استفاده کرد؛ زیرا افراد لحن بیان‌های صمیمی را بیشتر می‌پسندند.

می‌توانید در صورت لازم و در موقعیت مناسب از متن‌های طنز هم استفاده کنید. افرادی که در پشت حساب‌های کاری موفق اینستاگرام قرار دارند، پیام خود را به ‌گونه‌ای می‌نویسند که ترکیبی از شوخ‌طبعی، دانایی، هوشمندی و حرفه‌ای بودن باشد.

3. کپشن نویسی در ایستاگرامم؛ طول نوشته ها

اکثر کاربران اینستاگرام پست‌ها را به سرعت و پشت سر هم نگاه کرده و رد می‌کنند؛ از این رو می‌توان گفت علاقه‌ای به وقت گذاشتن و خواندن کپشن‌های طولانی ندارند.

آموزش درست فعالیت در اینستاگرام

از طرفی در پست‌هایی با کپشن‌های طولانی فقط سه خط اول عنوان یعنی 125 کاراکتر اول نمایش داده می‌شود. برای خواندن بقیه کپشن، افراد باید گزینه‌ «ادامه مطلب» و یا “more” را بزنند تا بقیه مطلب نمایان شود.

این به این معنا است که اگر شروع کپشن شما به اندازه کافی جذاب نباشد، مخاطبان هیچ‌وقت ادامه آن را مطالعه نخواهند کرد. بنابراین باید دقت ویژه‌ای در نوشتن ابتدای کپشن‌های خود داشته باشید.

با توجه به این موضوعات بهتر است حتی‌الامکان از کپشن‌های کوتاه و جذاب استفاده کنید تا در صورتی که مخاطبان در چند ثانیه پست شما را دیدند، کپشن آن نیز به چشم بیاید.

توجه داشته باشید که همیشه هم نباید برای نوشتن کپشن فارسی اینستاگرام از متن‌های کوتاه استفاده کرد. اگر جایی می‌توان با افزودن توضیحات بیشتر باعث شد تا مخاطب درک بهتری از تصویر داشته باشد، نوشتن کپشن طولانی هم گزینه‌ی خوبی است.

برای مثال اگر می‌توانید یک داستان مرتبط با پست خود بیابید که در ذهن مردم ثبت شود و یا اگر هدف تصویر به تنهایی مبهم است و برای رساندن منظور خود به توضیح نیاز است، هرچقدر که لازم است بنویسید.

4. مهم‌ترین کلمات پیام خود را در ابتدای کپشن قرار دهید.

همان‌طور که گفته شد ابتدای کپشن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و باعث می‌شود که نظر کاربران به آن جلب شده و ادامه آن را بخوانند و یا آن را رد کنند. از این رو بهتر است که پیام اصلی خود را در اول کپشن و با استفاده از کلمات مناسب به نحوی بیان کنید که مخاطبان خود را کنجکاو کرده تا ادامه مطلب را نیز بخوانند.

از طرفی از آنجا که در نگاه اول تنها حدود 125 کاراکتر اول کپشن شما دیده می‌شود، ممکن است که شانس القای پیام مهم خود که در ادامه آن نوشته‌اید را از دست بدهید.

این به این معنی نیست که شما باید کپشن خود را بیش از حد کوتاه بنویسید تا کاربران بتوانند همه مطالب شما را بدون اینکه روی کلمه “more” یا «بیشتر» کلیک کنند بخوانند؛ بلکه می‌توانید هنگام نوشتن متن آن را با اصلی‌ترین کلمات پیام خود شروع کنید.

5. ویرایش و بازنویسی کنید

پس از اتمام نوشتن کپشن، حتما قبل از انتشار، آن را چندین بار خوانده و مشکلات املایی، انشایی، تایپی و … آن را رفع کنید. به خصوص اگر متن شما بیش از چند خط باشد، احتمال وجود خطا در آن نیز بیشتر است. علاوه بر آن با هر بار خواندن و ویرایش متن سعی کنید به‌گونه‌ای که خواناتر و قابل‌ فهم‌تر باشد آن را بازنویسی کنید.

در هنگام ویرایش اطمینان حاصل کنید که کلمات کپشن از محتوا و پیامی که می‌خواهید به مخاطبان منتقل کنید پشتیبانی می‌کند. از طرفی کلماتی غیرضروری را که به پیام اصلی بی‌ربط هستند، حذف کنید تا از طولانی و حوصله سر بر شدن متن خود جلوگیری کنید.

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان به بی‌نقص شدن کپشن نویسی در اینستاگرام کمک کند، کمک گرفتن از شخص دوم است. بهتر است متن کپشن خود را برای شخص دیگری بخوانید و اجازه بدهید تا او از دیدگاه خود اشکالات متن را برای شما بازگو کند.

گاهی چشمان یک فرد دیگر اشتباهاتی را پیدا می‌کند که ممکن است بعد از صرف مدت زیادی خیره شدن به متن، از آن‌ها غافل شده باشید.

6. از هشتگ‌های اینستاگرام هوشمندانه استفاده کنید

ممکن است عده‌ای از خود بپرسند هشتگ چیست و چه فوایدی دارد که همه‌جا بر استفاده از آن تأکید می‌شود؟ در جواب باید گفت هشتگ‌ها کلمات، عناوین یا عباراتی هستند که به ارسال یک پیام قدرتمند کمک می‌کنند.

آموزش ترفندهای اینستاگرام

هشتگ‌ها می‌توانند به دسته‌بندی پست‌ها، افزایش تعامل، جذب دنبال کننده، تقویت تصویر و محبوبیت برند و … کمک کنند (و بالعکس). استفاده از حداقل یک هشتگ در حین نوشتن متن فارسی در اینستاگرام، باعث می‌شود که پست‌ها به طور متوسط ۱۲٫۶% بیشتر دیده شوند. از این رو سعی کنید تا از هشتگ‌هایی استفاده کنید که مربوط به پست و مخاطبان هدف شما باشند.

با این وجود استفاده بیش از حد از هشتگ و یا استفاده از هشتگ‌های بی‌ربط در واقع می‌تواند مانع پیشرفت کسب‌وکار شود. به طور معمول خواندن هشتگ‌ها، نسبت به خواندن متن معمولی وقت بیشتری می‌گیرد؛ پس در صورت زیاده‌روی مخاطب خسته شده و پست را بدون خواندن رد می‌کند. از طرفی بدون داشتن یک استراتژی مشخص در استفاده از هشتگ‌ها، پیام‌ها بی‌معنی و ناکارآمد می‌شوند.

در مجموع اگر لازم بود از تعداد زیادی هشتگ استفاده کنید دو راه مؤثر برای مرتب‌تر نشان دادن جلوه‌ی کپشن وجود دارد.

مخفی کردن هشتگ‌ها

اول اینکه سعی کنید که هشتگ‌های خود را با فاصله از متن اصلی و در زیر آن قرار دهید. از آنجایی که اینستاگرام تنها سه خط اول کپشن‌ها در معرض دید می‌گذارد هشتگ‌های شما در جلوه‌ی اول مخفی به نظر می‌رسند. در این صورت مخاطبان برای خواندن ادامه آن باید بر روی ‘More” بزنند.

نوشتن هشتگ‌ها در کامنت‌ها

برای جلوگیری از شلوغ شدن بیش از حد کپشن می‌توان بلافاصله پس از انتشار پست، هشتگ‌های مورد نظر را در قسمت نظرها بنویسید. هشتگ‌ها چه در قسمت کپشن باشند و چه نظرها، عملکرد یکسانی داشته و باعث افزایش بازدید پست شما خواهند شد. به محض اینکه افراد دیگر نظرات خود را بنویسند، هشتگ‌ها قابل‌مشاهده نیستند مگر اینکه گزینه مشاهده همه انتخاب شود.

توجه داشته باشید که در انتخاب کلمات هشتگ‌ها نیز دقت به خرج داده و از محبوب‌ترین‌ها استفاده کنید. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که وقتی کاربر از یک هشتگ در پست‌های خود استفاده کند، اینستاگرام این موضوع را ثبت کرده و مطالبی با هشتگ یکسان را به او نمایش خواهد داد.

7. با سؤال پرسیدن مخاطب را به چالش بکشید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای دریافت نظرات بیشتر در زیر پست خود، به چالش کشیدن ذهن مخاطبان با طرح یک سؤال یا درخواست است. برای این کار می‌توان از سؤالات بله یا خیر، سؤالات تست مهارت، سؤالات چندگزینه‌ای و … استفاده کرد. با انجام این کار مردم به بیان نظران خود تشویق شده و شانس تعامل مخاطب با صاحب صفحه بالا می‌رود.

8. در کپشن خود، کاربران دیگر را مخاطب قرار دهید

یکی از قابلیت‌های محبوب هنگام کپشن نویسی در اینستاگرام، قابلیت مخاطب قرار دادن یا همان منشن کردن (mention) افراد در زیر پست است. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا وجود پست را به افراد منشن‌شده اطلاع دهید.

بدین ترتیب افراد اعلانی دریافت می‌کنند و پست شما در واقع بخشی از نمایه آن‌ها می‌شود. با این کار آن کاربر (و احتمالاً برخی از دنبال‌کنندگان او را) تشویق می‌کنید تا محتوای شما را دیده، آن را لایک و اشتراک‌گذاری کرده و نظر خود را در زیر آن بنویسند.

برای منشن کردن افراد کافی است @ تایپ کرده و بلافاصله نام کاربری فرد مورد نظر را وارد کنید. نکته‌ی جالب اینجاست که لازم نیست حتماً شما مردم را منشن کنید بلکه می‌توانید از مخاطبان خود بخواهید دوستانشان را در زیر پست منشن کنند. با این کار باز هم بازدید پست بالا خواهد رفت.

9. مخاطب خود را به مشارکت و تعامل تشویق کنید.

هرچه ارتباط مخاطب با شما بیشتر باشد، اعتماد و علاقه‌ی بیشتری نیز در میان خواهد بود. از این رو باید تمام تلاش خود را کرد تا این ارتباط به وجود آمده و صمیمی‌تر شود.

بهترین روش کپشن نویشی جذاب در اینستاگرام

به منظور افزایش این نرخ تعامل ابتدا باید فعال باشید. سپس می‌توان هنگام کپشن نویسی در اینستاگرام از یک مسابقه، قرعه‌کشی و یا چالش خبر داد که شما مسئول برگزاری آن هستید.

توجه داشته باشید که اگر درباره محتوای خود نظرات بازخورد دریافت کردید، باید از کاربر نویسنده به خاطر آن تشکر کنید. لازم نیست این پیام تشکر طولانی باشد. یک ایموجی هم می‌تواند حق مطلب را ادا کند.

10. در کپشن نویسی در اینستاگرام از ایموجی استفاده کنید

در اصل، شکلک‌ها به عنوان نمادی از احساسات بوده و برای بیان خوشحالی، ناراحتی، شوخ‌طبعی، جایگزینی زبان بدن و لحن صدا در ارتباطات متنی استفاده می‌شوند. شکلک‌ها همچنین می‌توانند پاسخ‌های احساسی را در افراد ایجاد کرده و باعث افزایش صمیمیت شود.

ایده‌هایی برای کپشن نویسی در اینستاگرام

اکنون که با اساسی‌ترین نکات کپشن نویسی در اینستاگرام آشنا شدید، به بررسی 6 نمونه از محبوب‌ترین قالب‌های کپشن در سراسر دنیا می‌پردازیم.

کپشن‌های آموزنده و علمی

یکی از محبوب‌ترین انواع کپشن، کپشن‌هایی هستند که مطلب جدید به دانش مخاطبان می‌افزایند. افراد در اینستاگرام همیشه به دنبال موضوعات و مطالب جدید هستند؛ از این رو بهتر است با مطالبی آموزنده ذهن آنان را به چالش بکشید.

بسیاری برای این کار از آیا میدانید، نکات علمی، نکات روانشناسی و … استفاده می‌کنند که تاکنون بازخورد بسیار مثبتی داشته است.

کپشن‌های آموزشی

هیچ مخاطبی نمی‌تواند به یک دستورالعمل آموزشی کامل نه بگوید. می‌توانید برای جذب مخاطبان بیشتر و افزایش ارتباط با مخاطبان کارهای مختلف را به صورت مرحله به مرحله در کپشن توضیح دهید.

این کار علاوه بر افزایش آگاهی افراد، باعث می‌شود تا در صورتی که مخاطبان سؤالی داشته باشند در قسمت نظرها از شما بپرسند تا جواب دهید.

کپشن معرفی مسابقه، چالش و نظرسنجی

یکی دیگر از ایده‌های کپشن نویسی در اینستاگرام، برگزاری یک چالش، مسابقه، نظرسنجی و یا بازی‌های مختلف است. با شروع چنین فعالیت‌هایی ارتباط مخاطبان صفحه با شما افزایش یافته و یک فضای صمیمی ایجاد می‌شود.

اگر تمایل داشته باشید می‌توانید برای مسابقات خود، جایزه نیز تعیین کنید تا افراد تمایل بیشتری به شرکت در مسابقه داشته باشند. همچنین با اهدای جوایز برندگان اعتماد را بین خود و مخاطبان محکم‌تر خواهید کرد و این‌گونه آن‌ها شما را به دوستان خود معرفی خواهند کرد.

کپشن داستانی و روایتی

کاربران بسیار زیادی در اینستاگرام علاقه‌مند به ادبیات، شعر و داستان هستند. با توجه به این نکته اگر بتوانید داستان، روایت و یا قطعه شعری مرتبط به تصویری که می‌خواهید به اشتراک بگذارید پیدا کنید، می‌توانید از آن به عنوان کپشن استفاده کنید.

راهنمای کامل کپشن نویسی در اینستاگرام

حتی برای افزایش تعداد نظرها و سطح ارتباطات، می‌توانید از مخاطبان بخواهید تا هرکدام یک بیت شعر یا یک داستان برای توصیف تصویر در قسمت نظرها بنویسند و یا آن‌ها به مشاعره در زیر پست خود دعوت کنید.

کپشن مرتبط به پشت‌صحنه یک برند

به طور معمول آنچه برندهای مختلف به نمایش می‌گذارند محصول نهایی آن‌ها است؛ اما این موضوع به مرور باعث تکراری شدن محتوای پیج، افت کیفیت آن و از دست رفتن مخاطبان می‌شود. برای پیشگیری از بروز این مشکل می‌توان از ترفندهای هنر کپشن نویسی در اینستاگرام استفاده کرد.

برای مثال به جای به اشتراک گذاشتن روزانه محصولات برند آرایشی خود، می‌توان با یکی از افرادی که در تولید هر یک از آن‌ها فعال است مصاحبه‌ای ترتیب دهید. برای کپشن چنین پستی نیز می‌توان به توضیح دادن درباره‌ی نحوه تولید محصولات، مواد اصلی آن‌ها و یا نکاتی که مخاطبان نمی‌دانند پرداخت.

کپشن تبلیغاتی

امروزه با رواج بیشتر کسب‌وکارهای اینترنتی در اینستاگرام، همه افراد به دنبال افزایش شهرت خود هستند. یکی از راه‌هایی که کاربران برای معرفی بیشتر برند خود به دیگران به کار می‌گیرند، تبلیغات است.

بسیاری از صفحات پر بازدید به تبادل تبلیغات با یکدیگر می پردازند و از این راه کسب درامد نیز می‌کنند. در چنین وضعیتی بدون شک کپشن نویسی در جذب مخاطبان تأثیر به سزایی دارد. سعی کنید از ویژگی‌های مثبت آن محصول، برند و یا فرد نام برده و مردم را تشویق به پیگیری کنید.

کلام آخر

در مجموع امروزه اینستاگرام خود به یک دنیای کار گسترده تبدیل شده است که افراد در آن کسب درآمد می‌کنند. بدین ترتیب آشنایی با فوت‌وفن آن می‌تواند کمک شایانی به موفقیت کند.

در این مقاله به بررسی مهم‌ترین نکات اساسی کپشن نویسی در اینستاگرام پرداختیم که رعایت هر یک از آن‌ها می‌تواند به حرفه‌ای شدن شما کمک کند. با به‌ کارگیری نکات ذکر شده، شانس موفقیت خود را چند برابر کنید.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//