نکات مهم در خرید گوشی دست دوم

خرید گوشی دست دوم و کارکرده برای کسانی که نمی‌خواهند برای خرید موبایل، هزینه زیادی پرداخت کنند؛ گزینه بسیار مناسبی است. علاوه بر آن، برای برخی از افراد هم که نیاز است دو گوشی تلفن داشته باشند؛ انتخاب بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

با این روش می‌توانید با پرداخت هزینه های پایین‌تر، از مزیت‌های بسیار زیادی برخوردار شوید. در برخی از موارد هم، افراد ترجیح می‌دهند که به جای خرید گوشی‌های جدید که به تازگی راهی بازار شده‌اند، مدل‌های قدیمی‌تری را خریداری کنند. در این مورد هم بحث اصلی، استفاده از امکانات گوشی پرچم‌دار با هزینه‌های کمتر است.

اگر نمی‌دانید برای خرید گوشی دست دوم و کارکرده به چه نکاتی باید توجه داشته باشید؛ تا انتهای این نوشته ایده آل تک با ما همراه باشید.

نیاز خود را مشخص کنید

قبل از اینکه اقدام به خرید گوشی دست دوم بکنید، ابتدا نیازهای خودتان را مشخص کنید. شما باید بدانید که از این گوشی برای چه کاری استفاده می‌کنید. تعیین نوع کاربری به شما کمک می‌کند که منطقی‌تر تصمیم‌گیری کنید. اگر می‌خواهید فقط برای مکالمه از آن استفاده کنید؛ گوشی‌های دکمه‌ای و ساده می‌توانند گزینه های جذابی برای شما باشند.

اگر می‌خواهید از برنامه‌‌های آموزشی مانند «شاد» استفاده کنید؛ باید به فکر گوشی‌های هوشمند جدید باشید. بنابراین قبل از خرید، این مورد را برای خودتان و فروشنده روشن کنید که از گوشی کارکرده برای چه چیزی می‌خواهید استفاده کند. با این کار ممکن است فروشنده گزینه‌ها و موارد مناسب‌تری را به شما معرفی کند.

قیمت ‌را در نظر بگیرید

میزان بودجه خودتان را تعیین کنید. با این کار می‌توانید در بین گزینه‌هایی که با بودجه شما همخوانی دارند؛ به جستجو ادامه بدهید. برخی اوقات، میزان بودجه می‌تواند خواسته‌ها و نیازهای ما را تحت تاثیر قرار بدهد. برای مثال با هزینه بسیار کم، نمی‌توانید یک گوشی که دوربین بسیار مناسبی دارد را خریداری کنید.

موضوع مهم دیگر این است؛ که با تعیین بودجه می‌توانید خرید گوشی‌های نو را هم بررسی کنید. برای مثال ممکن است با هزینه‌ای که برای خرید یک آیفون دست دوم پرداخت می‌کنید؛ بتوانید یک گوشی نو از برندهای دیگر مانند سامسونگ یا هواوی خریداری کنید.

با این اوصاف قبل از خرید گوش دست دوم بهتر است؛ قیمت گوشی‌های نو را بررسی کنید و ببیند با بودجه خودتان چه گوشی‌هایی را می‌توانید خریداری کنید.

سال ساخت و ورژن سیستم عامل را بررسی کنید

نه تنها برای خرید گوشی دست دوم بلکه برای خرید گوشی نو هم، باید به سال ساخت گوشی و ورژن سیستم عامل آن توجه کنید. تمامی شرکت‌های سازنده گوشی پس از مدتی، دیگر هیچ آپدیتی برای گوشی‌های خود ارائه نمی‌دهند.

گوشی‌های آیفون از این منظر بهتر از سایر گوشی‌ها هستند و کمپانی اپل، معمولا بیش از 4 یا 5 سال به آپدیت کردن سیستم عامل گوشی ‌های خود ادامه می‌دهد. گوشی‌های اندرویدی معمولا تا دو سال، آپدیت‌های سیستم عامل را دریافت می‌کنند و تا سه سال هم بسته‌های امنیتی را دریافت خواهند کرد.

هر چه سال ساخت گوشی مورد نظر قدیمی‌تر باشد؛ احتمال دریافت آپدیت‌های سیستم عامل در آن کمتر می‌شود. از آنجایی که برخی از برنامه‌ها با نسل‌های قدیمی‌تر سیستم عامل سازگار نیستند؛ مهم است که قبل از خرید آن‌ها به سال ساخت و ورژن سیستم عامل آن‌ها توجه کافی داشته باشید.

نسخه‌های مختلف اندروید

از فروشگاه‌ها و افراد معتبر خرید کنید

میزان تقلب در بازار گوشی‌های دست دوم بسیار زیاد است و اگر به اندازه کافی تجربه نداشته باشید؛ ممکن است سرتان کلاه بگذارند. به منظور جلوگیری از این کار باید از فروشگاه‌ها و افراد معتبر خرید کنید. این مورد برای گوشی‌های نو خیلی حائز اهمیت نمی‌باشد، اما برای خرید گوشی کارکرده حتما باید به آن توجه داشته باشید.

به هیچ وجه از افراد دستفروش که آن‌ها را نمی‌شناسید خرید نکنید. با خرید از فروشگاه‌ها و افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید، در صورت بروز هر گونه مشکلی می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. در هر شهری مراکز معتبر زیادی وجود دارند که کار خرید و فروش گوشی‌های کارکرده و دست دوم را انجام می‌دهند.

خرید اینترنتی گوشی دست دوم

در نظر داشته باشید که خرید وسایل دست دوم از طریق اینترنت یک روش مرسوم و شایع است که بسیاری از پلتفرم‌ها مانند دیوار و شیپور، چنین امکانی را برای شما فراهم می‌کنند.

اما برای خرید گوشی کارکرده از طریق اینترنت سعی کنید پرداخت را در محل و پس از بررسی کامل گوشی انجام دهید و از انتقال پول به افراد خودداری کنید. مگر در حالتی که پول را به پلتفرم پرداخت کنید و پلتفرم هم بعد از اعلام رضایت شما، پول را به فروشنده بدهد.

مورد مهم دیگر این است که از کسانی که می‌خواهند مبلغی را به عنوان بیعانه پرداخت کنید تا گوشی را برای شما نگه‌دارد، دوری کنید. احتمال کلاهبرداری در این موارد بسیار زیاد است.

گوشی اصل بخرید

با گسترده‌تر شدن بازار موبایل، شرکت‌های بسیار زیادی اقدام به کپی کردن محصولات شرکت‌های بزرگ کردند. این کپی‌برداری به حدی جدی بود که در بازار می‌توانید گوشی‌های آیفون با سیستم عامل اندروید پیدا کنید.

به همین خاطر باید مراقب کلاهبردارانی باشید که می‌خواهند جنس تقلبی به شما بفروشند. اگر خودتان دانش کافی برای تشخیص جنس اصل و فیک را ندارید، از یک نفر متخصص که به او اعتماد دارید، کمک بگیرید.

راه حل آسان‌تر این است که اسم گوشی مورد نظر را در گوگل جستجو کنید و اطلاعات آن را بررسی کنید. با این کار می‌توانید تا حد زیادی جنس اصل و تقلبی را از هم تفکیک کنید.

خرید گوشی کارکرده بدون کارتن ممنوع

تنها راهی که به کمک آن می‌توانید مالیکت خودتان را اثبات کنید، در اختیار داشتن کارتن گوشی دست دوم می‌باشد. در بسیاری از موارد مشاهده شده است که فروشنده‌ها سعی می‌کنند که سایرین را راضی کنند که جنس بدون کارتن آن‌ها را خریداری کنند.

زمانی می‌توانید این پیشنهاد را مورد بررسی قرار دهید که از یک فروشگاه معتبر که به شما فاکتور خرید ارائه می‌کند؛ خرید خودتان را انجام دهید. در چنین حالتی در صورت بروز هر مشکلی؛ مسئولیت آن برعهده فروشنده خواهد بود. البته باید در فاکتور فروش قید شود که گوشی فروخته شده فاقد جعبه می‌باشد.

مواردی که تا به اینجا مورد بررسی قرا گرفتند، مواردی بودند که قبل از آن که بخواهید محصولی را مورد بررسی قرا دهید، باید به آن‌ها توجه می‌کردید. اما مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم برای زمانی مفید هستند که گوشی مورد نظر را انتخاب کرده‌اید و در شرف خرید آن هستید.

بررسی شناسه IMEI

در برخی از موارد، افراد سودجو سعی می‌کنند گوشی‌های سرقتی را با کارتن گوشی دیگر به فروش برسانند. برای جلوگیری از این کار، ابتدا گوشی مورد نظر را ریست فکتوری کنید. با این کار در صورتی که شناسه IMEI عوض شده باشد به حالت اولیه خود باز می‌گردد.

در مرحله بعد با شماره گیری کد #06#* شناسه IMEI و شماره سریال گوشی به شما نمایش داده خواهد شد. شناسه IMEI را با شناسه موجود روی کارتن گوشی مطابقت دهید و در صورتی که هر گونه مغایرتی مشاهده کردید از خرید گوشی مورد نظر خودداری کنید.

بررسی شناسه IMEI

بررسی ویژگی های گوشی مورد نظر

درست است که می‌خواهید یک گوشی دست دوم بخرید. اما این بدان معنا نیست که نباید از ویژگی‌های آن سر در بیاورید. با جستجوی نام گوشی در اینترنت به تعداد زیادی سایت می‌رسید که مشخصات و ویژگی‌های این محصول را بیان کرده‌اند.

اگر مشخصات گوشی با نیازهای شما همخوانی نداشت، از خرید آن صرف نظر کنید. سی پی یو، میزان رم و حافظه آن مواردی هستند که در مرحله اول باید مورد بررسی قرار بگیرند. اگر چه این موارد بدیهی به نظر می‌رسند اما بسیاری از خریداران این موارد ساده را بررسی نمی‌کنند.

ظاهر گوشی را بررسی کنید

هر محصولی پس از مدتی استفاده دچار استهلاک خواهد شد و بخش‌هایی از آن آسیب خواهند دید. بررسی ظاهر گوشی کار سختی است که آسان به نظر می‌رسد. در مرحله اول قاب پشتی گوشی را بررسی کنید.

لنزهای دوربین را بررسی کنید که خط و خش زیاد نداشته باشد. همچنین گوشه‌های قاب را بررسی کنید. این ناحیه معمولا بیشتر در معرض آسیب و ضربه قرار دارد. گوشی‌هایی که خط و خش بیشتری دارند به احتمال زیاد آسیب بیشتری دیده‌اند و مراقبت کمتری از آن‌ها به عمل آمده است.

صفحه نمایش گوشی کارکرده را بررسی کنید

پس از بازرسی بدنه و قاب گوشی، به یکی از حساس‌ترین بخش‌های هر گوشی تلفن همراه یعنی صفحه نماشی آن می‌رسیم . برای بررسی صفحه نمایش گوشی‌های دست دوم، ابتدا محافظ صفحه آن را جدا کنید؛ سپس در حالتی که صفحه نمایش خاموش است به دنبال خط و خش بگردید.

در مرحله بعدی یک صفحه کاملا سفید را باز کرده و به دنبال پیکسل‌های سوخته بگردید. این پیکسل‌ها معمولا نور کمتری از خود ساطع می‌کنند؛ در نتیجه به شکل نقطه‌هایی کدر به چشم می‌خورند.

اگر صفحه نمایش مشکل داشته باشد، هزینه آن بسیار زیاد خواهد بود. مخصوصا در گوشی‌های دست دوم سامسونگ و اپل این معضل بیشتر به چشم می‌آید. همچنین گاهی نیاز است که تاچ صفحه را هم بررسی کنید. بخش‌های مختلف صفحه نمایش را لمس کنید و نحوه واکنش دهی آن را بررسی کنید.

برسی صفحه نمایش گوشی کارکرده

شکاف‌های سیمکارت و حافظه جانبی

بررسی شکاف‌های سیمکارت و حافظه جانبی از اهمیت بسیار زیادی در خرید گوشی کارکرده برخوردار است. هر چه این قطعه سالم‌تر باشد، به این معنی است که از آن کمتر استفاده شده است. این معیار به خوبی می‌تواند میزان سلامت گوشی را به طور قطعی بیان کند. مواظب باشید که این قطعه دچار شکستگی و خم شدگی نشده باشد.

اسپیکر و میکروفون گوشی را بررسی کنید

با برقراری تماس با یکی از آشنایان از سالم بودن میکروفون و اسپیکر مکالمه گوشی اطمینان حاصل کنید. کاربردهای گوشی هر چقدر هم افزایش داشته باشد، باز هم یکی از مهم‌ترین کاربردهای گوشی تلفن همراه استفاده از آن برای برقراری تماس‌های تلفنی می‌باشد.

با پخش کردن یک آهنگ می‌توانید از سالم بودن اسپیکر اصلی آن اطمینان حاصل کنید. البته نیاز است که این تست را در ولوم بسیار بالا و بسیار کم هم تکرار کنید تا مشکلات احتمالی اسپیکر گوشی را پیدا کنید.

بررسی دکمه‌های فیزیکی را فراموش نکنید

همه گوشی‌ها حداقل سه دکمه پاور و افزایش و کاهش صدا را دارند که برخی از آن‌ها ممکن است کاربردهای دیگری هم داشته باشد. برای مثال در برخی از گوشی‌های سامسونگ و هواوی، به کمک دکمه کم کردن صدا می‌توانید اسکرین شات بگیرید.

تمامی دکمه‌ها را امتحان کنید و از سالم بودن آن ‌ها اطمینان حاصل کنید. برخی از گوشی‌ها ممکن است دکمه‌های مخصوصی داشته باشند که باید به آن‌ها هم توجه داشته باشید.

هنگام خرید گوشی کارکرده اپل به دکمه سایلنت آن توجه کنید که خراب نشده باشد. برای خرید گوشی دست دوم سامسونگ هم به دکمه بیکسبی توجه داشته باشید.

پورت شارژ را بررسی کنید

هر گوشی به شارژ نیاز دارد و بدون شارژ نمی‌توانید از آن استفاده کنید. یکی از موارد بسیار مهم که در زمان خرید گوشی کارکرده به آن توجه نمی‌شود، پورت شارژر آن است. بررسی پورت سارژ کار سختی نیست؛ کافی است از نظر ظاهری آن را بررسی کنید.

مخصوصا اگر قصد خرید گوشی دست دوم اپل را دارید به این مورد توجه کافی داشته باشید. گوشی‌های اپل همواره از پورت شارژر مناسبی استفاده کرده‌اند. اما در صورتی که خراب شوند، تعمیر آن، برای خودش مصیبیتی است وصف ناشدنی. دستگاه را به برق متصل کنید و از شارژ شدن آن مطمئن شوید.

باتری

یکی دیگر از موارد مهم در خرید گوشی کارکرده باید به آن توجه داشته باشید،‌ بحث باتری گوشی می‌باشد. ظرفیت و توانایی نگهداری شارژ هر باتری در پس از مدتی به شدت کاهش پیدا می‌کند. پس در هنگام خرید گوشی دست دوم اپل به سرعت شارژ شدن و سرعت خالی شدن باتری توجه داشته باشید.

البته نیاز است که در سایر موارد هم به این ویژگی توجه ویژه‌ای داشته باشید. اگر پشت گوشی باز می‌شود، از نظر فیزیکی باتری را بررسی کنید. همچنین به برآمدگی پست گوشی و صفحه گوشی هم توجه کنید. اگر مورد مشکوکی مشاهده کردید حتما آن را با فروشنده در میان بگذارید و از او توضیح بخواهید.

بررسی باتری گوشی دست دوم

بررسی سنسورها از جمله اثر انگشت و فیس آیدی

گوشی‌های تلفن همراه، از تعداد زیادی سنسور بهره می‌برند که آشناترین آن، سنسنور اثر انگشت است. سالم بودن سنسورهای مختلف، مورد مهمی است که برای خرید گوشی کارکرده باید به آن توجه داشته باشید.

سه سنسور مهم که باید مورد بررسی قرار گیرند، عبارتند از:

  1. اثر انگشت
  2. فیس آیدی
  3. ژيروسکوب

دو مورد اول، دسترسی و باز کردن قفل صفحه نمایش را در اختیار شما قرار می‌دهند و ژیروسکوب جهت قرار گیری تلفن همراه را مشخص می‌کند. این ویژگی مخصوصا در زمان انجام بازی یا تماشای فیلم می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

در نظر داشته باشید که هر گوشی تلفن همراهی ممکن است دارای سنسورهای مختلف و منحصر به فردی باشد. به همین خاطر قبل از نهایی کردن خرید خود، سعی کنید انواع سنسورهای موجود را شناسایی و بررسی کنید.

دوربین را بررسی کنید

در ادامه بررسی‌ها می رسیم به بررسی بخشی که می‌تواند روی قیمت گوشی دست دوم به شدت تاثیر بگذارد. همانطور که در بخش‌های قبلی اشاره شد، ابتدا باید دوربین را از نظر فیزیکی بررسی کنید. خظ و خش می‌تواند کیفیت گوشی را به شدت کاهش دهد.

برنامه دوربین گوشی را باز کرده و آن را امتحان کنید. بهتر است حالت‌های مختلف عکاسی و تنظیمات آن‌ها را نیز بررسی کنید. البته بررسی حالت فیلمبرداری را هم فراموش نکنید. هیچکدام از این بخش‌ها نباید دارای مشکل خاصی باشند.

آنتن دهی و اینترنت

آنتن دهی مناسب یکی از دغدغه‌های مهم شرکت‌های تولیدکننده گوشی می‌باشد. برای اینکه بتوانید از تمامی امکانات یک گوشی همراه استفاده کنید، باید آنتن دهی آن درست باشد.

در نظر داشته باشید که ممکن است در برخی از موارد نیاز باشد که از سیستم 2G استفاده کنید. مخصوصا در مناظق روستایی و در جاده‌ها زیاد با این موضوع برخورد خواهید کرد. حالت های مختلف اینترنت و آنتن دهی گوشی را بررسی کنید. با این کار مطمئن می‌شوید که در هر حالتی به اینترنت و تماس تلفنی دسترسی خواهید داشت.

وایفای و بلوتوث

بررسی وایفای و بلوتوث در نگاه اول بسیار مهم نیست. اما اگر از اینترنت خانگی استفاده می‌کنید یا هندزفری بی‌سیم دارید، حتما اهمیت این موارد را به خوبی درک خواهید کرد. علاوه بر موارد بالا برای انتقال فایل‌ هم به این دو احتیاج پیدا خواهید کرد.

در مواردی که وایفای یا بلوتوث یک گوشی دست دوم خراب باشد، این احتمال وجود دارد که بر اثر ضربهt قطعه سخت افزاری آن‌ها آسیب دیده باشد. به همین دلیلt ممکن است سایر بخش‌های داخلی گوشی هم آسیب دیده باشد. این آسیب‌ها معمولا در کوتاه مدت معلوم نمی‌شوند. بنابراین امکان اتصال به وای فای و بلوتوث را بررسی کنید.

بررسی گوشی دست دوم از نظر تماس با آب

آب و مایعات، بزرگ‌ترین دشمنان قطعات الکترونیکی محسوب می‌شوند. برای اینکه خرید خوبی داشته باشید، مطمئن شوید که گوشی قبلا با آب تماس نداشته است.

برای پی بردن به این مورد راه‌ خاصی وجود ندراد مگر اینکه به فروشنده اعتماد داشته باشید یا گوشی را به یک تعمیرکار نشان بدهید و از او بخواهید که این موضوع را برای شما پیگیری کند. البته این کار زمان‌بر است و لازم است که گوشی باز شود. ممکن است فروشنده به شما این اجازه را ندهد که گوشی را باز کنید.

گوشی باز شده نخرید

گوشی‌های پلمب که پیچ‌های آن‌ها باز نشده است مقاومت و دوام بیشتری دارند. اگر گوشی قبلا باز شده باشد، ممکن است دارای مشکل و عیب باشد. در نظر داشته باشید که گوشی باز شده به این معنی است که آن گوشی قبلا دارای یک مشکل بوده است.

در برخی از موارد این مشکلات به خوبی حل می‌شوند اما در بسیاری از موارد عیب‌ها و مشکلات بیشتری را به همراه خواهد داشت.

اقلام همراه گوشی موجود باشد

هر چه جلوتر می‌رویم اقلام همراه گوشی‌های تلفن همراه کاهش پیدا می‌کند. قبل از اقدام به خرید، بررسی کنید که جعبه گوشی مورد نظز چه مواردی را شامل می‌شود.

در هنگام خرید گوشی دست دوم از فروشند بخواهید که تمامی اقلام همراه گوشی را به شما تحویل بدهد. در صورتی که هر کدام از این وسایل کم شده باشد، می‌توانید گوشی را با قیمت کمتری خریداری کنید.

اقلام موجود در جعبه آیفون 11

شارژر و سایر اقلام اصل باشند

بازار پر است از وسایل فیک و تقلبی که تشخیص آن‌ها از تجهیزات اصلی کار هر کسی نیست و به مهارت خاصی نیاز دارد. در خرید گوشی‌های دست دوم اپل دقت بیشتری به خرج بدهید؛ چرا که شارژر این گوشی‌ها ممکن است خراب شده باشد و پیدا کردن شارژر اصلی آن‌ بسیار سخت است. مخصوصا که نمی‌توانید از هر شارژری برای شارژ کردن آن استفاده کنید.

موجود بودن لوازم جانبی و تعمیر پذیری

در بسیاری از موارد ممکن است گوشی مناسبی را برای خرید پیدا کنید؛ اما لوازم جانبی و قطعات آن در بازار پیدا نشود. چنین گوشی قطعا ارزش خرید کمتری دارد، چرا که بعد از مدتی ممکن است گوشی مورد نظر خراب شود و به تعمیرات نیاز داشته باشد؛ در چنین حالتی برای تعمیر آن به مشکل بر می‌خورید.

خرید گوشی دست دوم سامسونگ از این منظر که قطعات یدکی آن‌ها هزینه بالایی دارد، ممکن است خیلی به صرفه نباشد. مخصوصا زمانی که مدل‌های قدیمی‌تر را خریداری می‌کنید.

از فروشنده مهلت تست بگیرید

فروشنده‌های گوشی‌های کارکرده، معمولا ضمانت و مهلت تست به خریداران نمی‌دهند، اما شما هم کوتاه نیایید و بدون مهلت تست گوشی دست دوم را خریداری نکنید. سعی کنید برای چند روز از فروشنده مهلت تست بگیرید.

حتی شده به یک روز یا چند ساعت هم راضی شوید، اما هیچوقت بدون مهلت تست خرید نکنید. در نظر داشته باشید که بسیاری از مشکلات و عیب‌های گوشی در بلند مدت و در حین کار آشکار می‌شوند و در حالت عادی و در چند دقیقه پی بردن به آن‌ها کار بسیار سختی است که در بسیاری از موارد خود فروشنده‌ها هم قادر به تشخیص آن‌ها نمی‌باشند.

ریجستری و انتقال مالکیت

تا چند سال قبل هر گوشی که خریداری می‌کردید، با هر سیمکارتی می‌توانستید از آن استفاده کنید. اما امروزه با معرفی سامانه همتا باید از صاحب قبلی گوشی بخواهید که مالکیت دستگاه را به شما منتقل کند.

با ثبت گوشی های نو و ریجستری کردن آن‌ها، دیگر امکان استفاده از گوشی‌های ریجستر نشده وجود ندارد. قبل از خرید گوشی دست دوم مطمئن شوید که کار ریجستری آن به درستی انجام شده است. در مرحله بعد از فروشنده بخواهید مالکیت دستگاه خریداری شده را به شما منتقل کند.

انتقال مالکیت گوشی در زمان خرید گوشی دست دوم

صبر داشته باشید

نکته آخری که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای خرید گوشی دست دوم نباید خیلی عجله کنید. اولین گزینه‌ لزوما بهترین انتخاب نیست. با کمی پرس و جو، هم شما حرفه‌ای‌تر خواهید شد و هم امکان خرید با قیمت‌های کمتر را پیدا خواهید کرد. مخصوصا در زمان خرید گوشی دست دوم سامسونگ یا اپل که قیمت بالایی دارند.

در این مقاله نکاتی که در هنگام خرید گوشی دست دوم و کارکرده باید به آن‌ها توچه داشته باشیم را با همدیگر مرور کردیم. شما فکر می‌کنید چه موارد دیگری وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشیم؟ خوشحال می‌شویم که نظرات خودتان را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//