راهنمای خرید انواع مودم ADSL و VDSL

استفاده از اینترنت ثابت، نیاز به مودم و دستگاه روتر دارد. مودم‌ها ویژگی‌های مختلفی دارند که هر کاربر باید با توجه به نیازهای خود، مودم مناسب را انتخاب کند. اگر قصد خرید این دستگاه، برای منزل یا محل کار خود را دارید، بهتر است راهنمای خرید مودم که در این مقاله از ایده آل تک برای شما گردآوری شده است را تا انتها مطالعه کنید.

با ورود گوشی‌های هوشمند، اینترنت از یک کالای لوکس تبدیل به یک وسیله همگانی شد. با رشد شبکه‌های اجتماعی، فراگیری اینترنت روز به  روز بیشتر شد تا جایی که امروزه کمتر کسی را می‌بینیم که کاربر اینترنت نباشد.

برای وصل شدن به دنیای وسیع اینترنت راه‌های زیادی وجود دارد. اینترنت گوشی‌های تلفن همراه، بیشترین تعداد کاربر را دارد. با این وجود، استفاده از اینترنت ثابت و خانگی هم جایگاه خاص خود را در بین کاربران دارد.

مودم چیست؟

در بسیاری از موارد، افراد فکر می‌کنند که دستگاهی که در خانه دارند و از آن استفاده می‌کنند، همان مودم است. اما این دستگاه، در واقع هم مودم است و هم روتر.

 مودم یک دستگاه است که کار تبدیل داده‌های آنالوگ به دیجیتال و برعکس را انجام می‌دهد. داده‌های دیجیتال را نمی‌توان از طریق شبکه اینترنت جابجا کرد، به همین دلیل نیاز است که دستگاهی وجود داشته باشد که این داده‌ها را به داده آنالوگ تبدیل کند. داده‌های آنالوگ از طریق اینترنت منتقل شده و در مقصد دوباره به داده دیجیتال تبدیل می‌شوند.

فرض کنید که در حال ارسال یک فایل برای دوستانتان هستید. در این حالت، مودم شما فایل را به داده‌های آنالوگ تبدیل می‌کند؛ مودم دوستتان هم اطلاعات آنالوگ را به اطلاعات دیجیتال بازمی‌گرداند تا در سیستم، قابل مشاهده باشد.

مودم و روتر

روتر چیست؟

روتر دستگاهی است که اطلاعات دریافتی توسط مودم را بین دستگاه‌های مختلف توزیع و پخش می‌کند. در واقع مودم کار دریافت و ارسال اطلاعات را برعهده دارد و روتر هم توزیع داده‌ها را انجام می‌دهد.

اما نکته قابل توجه این است که اکثر مودم‌های امروزی هر دو کار را با هم انجام می‌دهند. در واقع مودم روتر واژه درست‌تری برای معرفی این دستگاه‌ها است، چرا که هیچ کدام از این دستگاه‌ها به تنهایی کارآیی آنچنانی ندارند.

مزایای مودم نسبت به اینترنت گوشی

استفاده از اینترنت گوشی امروزه یک امر رایج در بین افراد مختلف است. اما داشتن یک مودم مناسب در خانه، می‌تواند مزایای زیادی را برای شما به همراه داشته باشد:

کاهش فشار بر گوشی

استفاده از داده‌های تلفن همراه، بار و فشار زیادی را به گوشی شما وارد می‌کند و باعث کاهش عمر مفید آن می‌شود. از طرفی مصرف باتری گوشی زیاد شده و شارژ موبایلتان نیز زودتر تمام می‌شود.

کاهش هزینه‌ها

شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت، معمولا هزینه کمتری به ازای هر گیگابایت اینترنت از شما دریافت می‌کنند. اگر چه خرید مودم اینترنت، مقداری هزینه در بر دارد، اما در بلند مدت می‌تواند هزینه‌های شما را کاهش دهد.

قابل استفاده برای چندین نفر

با خرید اینترنت ثابت، چند نفر به طور همزمان می‌توانند از اینترنت مودم استفاده کنند. هر چند که این قابلیت، توسط هات اسپات نیز در گوشی‌های همراه در دسترس است، اما این موضوع باز هم باعث کاهش عمر مفید گوشی شما می‌شود.

امکان انتخاب از بین اپراتورهای بیشتر

در ایران تنها سه اپراتور وجود دارند که سیمکارت و اینترنت همراه ارائه می‌دهند. اگر با آنتن دهی یا خدمات این اپراتورها مشکل داشته باشید، برای تعویض گزینه‌های زیادی در دسترسی نخواهید داشت.

اما اگر از شرکت ارائه دهنده اینترنت ثابت، رضایت نداشته باشید، گزینه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند خدمات بهتری را به شما ارائه دهند.

انواع مودم

مودم‌های زیادی در بازار وجود دارند که هر کدام ویژگی ها و مشخصات خاصی دارند. هر کاربر با توجه به نیازهای خود می‌تواند یکی از موارد زیر را انتخاب کند:

مودم ADSL

مودم ADSL رایج‌ترین نوع مودمی است که در خانه ها و شرکت‌های کوچک و متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از این مودم به یک خط تلفن ثابت نیاز خواهید داشت. مودم‌های ADSL معمولا ثابت هستند و از طریق کابل به منبع  تغذیه متصل می‌شوند.

مودم adsl چیست ؟

ADSL در واقع مخفف عبارت Asymmetric digital subscriber line بوده و به معنای خط اشتراك ديجيتال نامتقارن است. این تکنولوژی به کمک سیم تلفن عادی، می‌تواند ارتباطی پایدار و سریع را برای شما فراهم کند. مودم‌های ADSL معولا هم از طریق پورت و سیم و هم از طریق وای فای می‌توانند ارتباط پایداری را برای شما فراهم کنند.

این مودم‌ها به طور کله به انواع زیر دسته بندی می‌شوند:

ADSL تک پورت

مودم تک پورت یا اترنت، دارای یک پورت LAN بوده و تنها قابلیت اتصال به یک سیستم (کامپیوتر یا لپ تاپ) را دارند. این مودم‌ها معمولا از یک پورت USB نیز برخوردار هستند. مودم‌های تک پورت، قدیمی‌ترین و ارزان‌ترین مودم‌های موجود در بازار هستند.

مودم تک پورت adsl

با توجه به محدودیت مودم‌های تک پورت در اتصال هم‌‌زمان چند کاربر به اینترنت، این روزها کمتر کسی از این ‌نوع از Modem استفاده می‌‌کند. با این‌حال، اگر نیازی به متصل شدن همزمان چند نفر به اینترنت ندارید و یا ترجیح می‌دهید که فقط روی یک سیستم بتوانید از اینترنت استفاده کنید، مودم‌های تک پورت ADSL می‌توانند انتخاب خوبی برای شما باشند.

ADSL چهار پورت

این مودم‌ها دارای 4 پورت LAN برای اتصال همزمان 4 سیستم به اینترنت هستند. البته به آن‌ها مودم بیسیم نیز گفته می‌شود؛ زیرا از طریق وای فای، می‌توانند اینترنت را در اختیار چندین دستگاه قرار می‌دهد.

مودم 4 پورت adsl

مودم‌های چهار پورت ADSL خود به دو دسته مودم‌های تک آنتن و چند آنتن تقسیم بندی می‌شوند. طبیعتا امروزه استفاده از یک Modem وای فای یا بیسیم یا چهار پورت، بسیار رواج یافته و اکثر کاربران اینتنرنت‌های خانگی، از این مودم‌ها استفاده می‌کنند.

کاربرد پورت LAN در مودم ADSL 

این پورت می‌تواند باعث اتصال دستگاه‌هایی که از خروجی اترنت استفاده می‌کنند، به مودم و در نهایت اینترنت شود.

در صورتی که قصد داشته باشید یک سیستم مانند کامپیوتر یا لپ تاپ را از طریق پورت LAN به مودم ADSL متصل کنید، باید یک کارت شبکه بر روی سیستم نصب کرده و سپس، کابل LAN  یا شبکه را به خروخی Ethernet آن وصل کنید. سر دیگر کابل هم به پورت LAN موجود بر روی مودم متصل می‌شود.

مودم VDSL

این مودم‌ها نسل پیشرفته مودم‌های ADSL هستند که سرعت انتقال اطلاعات در آن‌ها به طور چشم‌گیری افزایش یافته است. تکنولوژی موجود در این مودم‌ها، با افزایش پهنای باند اینترنت، می‌تواند سرعت اینترنت را تا 6 برابر نسبت به تکنولوژی ADSL بیشتر کند.

راهنمای خرید مودم vdsl

این مودم‌ها محدودیت‌هایی هم دارند که باعث می‌شود گسترش آن‌ها با مشکلاتی همراه باشد. برای مثال، با افزایش فاصله شما از مرکز، سرعت اینترنت به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا خواهد کرد. این کاهش سرعت به حدی می‌رسد که سرعت ADSL در برخی از موارد از VDSL بیشتر خواهد شد.

به همین دلیل در بسیاری از موارد، خرید مودم ADSL بهتر از خرید مودم VDSL خواهد بود. مودم‌های VDSL معمولا از تکنولوژی ADSL هم پشتیبانی می‌کنند. این مودم‌ها می‌توانند از طریق سیم و یا به صورت بی‌سیم، اینترنت را به اشتراک بگذارند.

مودم TD-LTE

اگر می‌خواهید از اینترنت ثابت استفاده کنید، اما خط تلفن مخابرات ندارید، بهترین گزینه برای شما مودم TD-LTE است. LTE در واقع همان تکنولوژی 4G است که هم در گوشی‌های تلفن همراه و هم در مودم‌های ویژه، در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

td lte modem

برای خرید مودم TD-LTE باید ابتدا مطمئن شوید که اپراتور مورد نظرتان در محدوده شما خدمات ارائه می‌کند و سپس اقدام به خرید سیم کارت و مودم مخصوص نمایید. این سیمکارت‌ها امکان برقراری تماس و ارسال پیامک نخواهند داشت و فقط برای استفاده از اینترنت، طراحی و ساخته شده‌اند.

امروزه برندهای مختلفی در جهان، اقدام به طراحی و ساخت این مودم‌ها می‌کنند. از مهم‌ترین و معتبرترین برندهای سازنده مودم‌های TD-LTE ، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • NETGEAR
  • Huawei
  • GlocalMe
  • Verizon

در ایران نیز، شرکت‌های زیر، از مهم‌ترین سازندگان مودم‌های TD-LTE به شمار می‌روند:

ایرانسل

شرکت ایرانسل شناخته شده‌ترین نام در زمینه این مودم‌ها در ایران به شمار می‌رود. برای استفاده از اینترنت موبایل، یا باید سیم کارت معمولی 4G داشته باشید و یا از یک سیم کارت دیتا یا TD-LTE استفاده کنید. ایرانسل، مودم‌های زیادی را برای استفاده از اینترنت این سیم‌کارت‌ها طراحی و روانه بازار کرده است.

راهنمای خرید مودم ایرانسل

نکته مهم!
برخی از مودم‌های تولید شده توسط ایرانسل، به طور همزمان می‌توانند از هر دو سرویس 4G و TD-LTE استفاده کنند. در زمان خرید یک مودم ایرانسل، حتما در این‌باره از فروشنده سوال کرده و اطلاعات لازم را دریافت کنید.

برخی از بهترین مودم‌های TD-LTE ایرانسل عبارتند از:

  • مودم TF-i۶۰
  • GP-۲۱۰۱ Plus
  • مودم B-۵۱۴۲
  • مودم TK-۲۵۱۰
  • مودم GP-۲۱۰۱

مبین نت

مبین نت یک نام آشنا در زمینه عرضه سرویس‌ها و تجهیزات اینترنت در ایران به شمار می‌رود. این شرکت در زمینه طراحی و ساخت مودم‌های TD-LTE پیشتاز بوده و توانسته مشتریان زیادی را جذب کند. مودم‌های TD-LTE ساخت مبین نت، امکان اتصال سیمی و وایرلس را برای کاربران فراهم می‎کنند.

راهنمای خرید مودم مبین نت

از بهترین مدل‌های مودم TD-LTE مبین نت، می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • B612s-25d

  • Seowon Slc
  • B612s-25d

  • B612
  • SLR-120S42G

شاتل موبایل

مودم‌های ساخته شده توسط شاتل موبایل از آنتن‌دهی مناسب برخوردار بوده و برای محیط‌های مسکونی و اداری بسیار مناسب هستند. آنچه که این مودم‌های TD-LTE را در میان مشتریان محبوب کرده است،  توانایی اتصال همزمان تعداد زیادی کاربر (در برخی از مدل‌ها تا 32 نفر) است.

مودم شاتل موبایل

از بهترین مدل‌های مودم TD-LTE شاتل موبایل، می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • ShM D01
  • ShM M01
  • زایکسل ۴۵۰۶

مودم‌ جیبی (قابل حمل)

یکی از مودم‌هایی که افراد کمتر به آن توجه می‌کنند، مودم جیبی است. مودم‌های جیبی را می‌توانید به راحتی همانند گوشی همراه، با خودتان حمل کنید. مودم‌های قابل حمل برای کسانی که به صورت مداوم در سفر هستند، کاربرد زیادی دارند.

مودم همراه

این مودم‌ها معمولا با استفاده از سیمکارت‌های معمولی و یا به کمک سیمکارت‌های مخصوص قابل استفاده است. برخی از مودم‌های جیبی امکانات بیشتری را ارائه می‌کنند، برای مثال برخی از آن‌ها پاور بانک هم محسوب می‌شوند و می‌توانید به کمک آن‌ها گوشی خود را شارژ کنید.

برخی دیگر از مودم‌های جیبی قابلیت ذخیره اطلاعات را دارند و شما می‌توانید به عنوان یک حافظه خارجی از آن‌ها استفاده کنید.

مهم‌ترین نکاتی که باید در راهنمای خرید مودم همراه به آن‌ها توجه کنید، عبارتند از:

مدل مودم جیبی

قبل از هر چیز باید بدانید به چه مودمی احتیاج دارید. مودم‌های جیبی در سه نوع مختلف ساخته شده و در بازار موجود هستند:

  • مودم قابل حمل: با استفاده از باتری کار می‌کند و هرکجا که دوست داشتید، می‌توانید آن را همراه داشته باشید.
  • مودم ثابت: این مودم شبیه به مودم‌های اینترنت خانگی است؛ با این تفاوت که امکان اشتراک گذاری اینترنت همراه را در منازل و یا محیط‌های کار دارد.
  • مودم‌های بلوتوثی: مودم‌هایی هستند که با استفاده از دانگل بلوتوث به کامپیوتر یا لپ تاپ وصل می‌شوند.

شما باید بسته به نیاز و انتظاری که از یک مودم جیبی دارید، یکی ار انواع مودم‌های بالا را انتخاب و خریداری کنید.

امکان استفاده از کارت حافظه 

برخی از مدل‌های مودم جیبی یا همراه، به گونه‌ای ساخته شده‌اند که می‌توانید از کارت حافظه نیز در کنار آن‌ها استفاده کنید. در این کارت می‌توانید فایل‌های مختلف خود را ذخیره کنید، به اشتراک بگذارید و یا آن‌ها را انتقال دهید.  بسیاری از مودم‌های جیبی، تا 32 گیگابایت کارت حافظه را پشتیبانی می‌کنند.

شارژدهی باتری

این فاکتور در انتخاب مودم‌های جیبی قابل حمل، بسیار حائز اهمیت است. شما ممکن است چند روز به سفر بروید و یا به هر دلیلی به برق دسترسی نداشته باشید. بنابرای باید مودم خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که از یک باتری مناسب و با شارژدهی بالا برخوردار باشد.

فراموش نکنید که یکی از مزیت‌های مهم مودم‌های جیبی، قابل حمل بودن آن‌هاست؛ بنابراین حتما در زمان خرید، به شارژدهی این مودم‌ها دقت زیادی داشته باشید.

پشتیبانی از تعداد کاربران

یکی از مهم‌‌ترین موارد در انتخاب هر مودم، تعداد دستگاه‌هایی است که می‌توانند به طور همزمان به آن وصل شوند. ممکن است تعدادی از مودم‌های جیبی، در این زمینه محدودیت داشته باشند و بیش از چند کاربر را پشتیبانی نکنند.

اگر قصد خرید مودم برای محیط کار و یا به طور کلی برای هر محیطی که ممکن است تعداد زیادی کاربر، نیاز به وصل شدن همزمان به اینترنت داشته باشند، را دارید؛ حتما از مودم‌هایی با پشتیبانی بالا از دستگاه‌های همزمان استفاده کنید.

صفحه نمایشگر

نمایش‌گر نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای خرید مودم جیبی محسوب می‌شود. در صورتی که مودم شما، دارای صفحه نمایش باشد، می‌توانید اطلاعت آن را به صورت زنده مشاهده کنید.

البته توجه داشته باشد که در مودم‌های همراه قابل حمل، وجود نمایشگر ممکن است منجر به خالی شدن سریع‌تر باتری مودم شود.

امکان اتصال آنتن

آنتن در مواقعی به کار شما می‌آید که اپراتور سیم‌کارتی که در حال استفاده از اینترنت آن هستید، در مناطقی به خوبی آنتن ندهد. این اتفاق باعث می‌شود سرعت اینترنت شما، به شکل قابل ملاحظه‌ای افت کند. برخی از مدل‌های جیبی این اجازه را به شما می‌دهند که از یک آنتن اضافه استفاده کرده و سرعت اینترنت را افزایش دهید.

مودم همراه آنتن دار

قبل از خرید مودم همراه، حتما به منطقه زندگی خود و وضعیت آنتن دهی سیم‌کارتتان در آن توجه داشته باشید. اگر در آن منطقه، با کاهش آنتن و افت سرعت اینترنت مواجه هستید، حتما از یک مودم با قابلیت اتصال آنتن اسفاده کنید.

مودم وایمکس

یکی از گزینه‌هایی که در زمان خود، انقلابی در فراگیری اینترنت ثابت به شمار می‌رفت، مودم وایمکس است. مودم‌های وایمکس، به خط تلفن ثابت یا سیمکارت نیاز ندارند و برای استفاده از این آن‌ها، کافی است که در محدوده دکل‌های وایمکس قرار داشته باشید.

راهنمای خرید مودم وایمکس

وایمکس را می‌توان به وای فای تشبیه کرد. با این تفاوت که محدوده پوشش‌دهی آن، بیسیار بیشتر است. در واقع، WiMAX که مخفف عبارت “World Wide Interoperability for Microwave Access” است، ما را از خط تلفن بی نیاز می‌کند.

وایمکس، اطلاعات را با استفاده از امواج مایکروویو در سطحی گسترده به اشتراک می‌گذارد. برای استفاده از اینترنت، نیاز به یک دکل وایمکس برای انتشار امواج رادیویی و الکترومغناطیسی و یک مودم برای دریافت آن‌ها است. مودم‌های وایمکسی که در بازار موجود هستند به سه دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

مودم‌های فضای باز

این مودم‌ها را در فضاهای باز و بیرون از ساختمان نصب می‌کنند و اندازه آن‌ها، بزرگتر از سایر انواع مودم‌های وایمکس است. در مناطقی که پوشش‌دهی مناسبی برای امواج WiMAX ندارند، معمولا از یک Modem فضای باز استفاده می‌کنند. فراموش نکنید که این مودم‌ها از قیمت تقریبا بالایی برخوردار هستند.

مودم بیرونی وایمکس

زمانی که یک مودم فضای باز در پشت‌بام ساختمان نصب می‌کنید، کلیه دستگاه‌هایی که در محدوده پوشش دهی آن قرار داشته باشند، می‌توانند از طریق کابل به مودم وصل شده و از اینترنت استفاده کنند.

مودم‌های داخلی

این مودم‌های وایمکس، برای استفاده از در داخل ساختمان‌ها و منازل طراحی و ساخته شده‌اند. شما به راحتی می‌توانید یک مودم داخلی را جابه‌جا کرده و آن را با خود به منزل دوستان و یا آشنایان ببرید. مودم‌های داخلی از برق شهری تغذیه می‌کنند و قابلیت کار با باتری را ندارند.

مودم‌های کوچک قابل حمل

مودم‌های وایمکس جیبی آخرین مدل از این مودم‌ها به شمار می‌روند. این Modem دارای یک عدد باتری کوچک است و شما می‌توانید آن را همواره همراه خود داشته باشید تا در مناطقی که تحت پوشش امواج وایمکس قرار دارند، از آن استفاده کنید.

البته توجه داشته باشید که با توجه به ابعاد کوچک این مودم‌ها، آنتن‌دهی پایینی دارند و ممکن است در زمان استفاده از آن‌ها، با افت سرعت اینترنت مواجه شوید.

برای خرید مودم به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟

نکات و موارد زیادی وجود دارد که هنگام خرید مودم باید به آن‌ها توجه کنید. بعد از انتخاب نوع مودم، بهتر است به عوامل موثر در خرید مودم توجه داشته باشید:

قیمت مودم

یکی از عوامل محدود کننده، قیمت محصولات است. از آنجایی که مودم محصولی است که به صورت مداوم از آن استفاده می‌شود، بهتر است کمی دست و دلبازتر رفتار کنید. سعی کنید مدل‌های جدیدتر و به روزتر را خریداری کنید.

مخصوصا که هر روز شاهد معرفی امکاناتی جدید هستیم که می‌تواند تغییرات زیادی در سبک زندگی ما ایجاد کنند. برای مثال تکنولوژی 5G در شرف فراگیری است.

بنابراین قبل از اینکه بخواهید کیفیت را قربانی هزینه و قیمت کنید، به این فکر کنید که در بلند مدت ممکن است، هزینه‌های شما به طور چشمگیری افزایش پیدا کند و یا مجبور به تعویض مودم شوید.

سرعت انتقال اطلاعات

معمولا دو عامل، سرعت اینترنت شما را تعیین می کند. عامل اول، سرعتی است که شرکت خدماتی به شما ارائه می‌دهد. دومین عامل هم قدرت مودم شما در انتقال داده است.

اگر شرکت خدماتی شما سرعت بالایی از اینترنت را برای شما فراهم کند ولی شما از مودم مناسبی استفاده نکنید، باز هم سرعت اینترنت شما کند خواهد بود. پس هنگام خرید، به سرعتی که مودم به شما ارائه می‌دهد دقت کنید.

سرعت انتقال اطلاعات مودم

تعداد کاربران

تعداد کاربرانی که به طور هم‌زمان به مودم متصل می‌شوند، یکی از معیارهای بسیار مهم برای انتخاب مودم محسوب می‌شود. مودم شما باید این توانایی را داشته باشد که با اتصال افراد بیشتر، سرعت اینترنت افت نکند.

اگر تعداد افرادی که به طور همزمان به مودم شما متصل خواهند شد، بیشتر از 4 یا 5 نفر نیست، می توانید از مودم‌های معمولی استفاده کنید. اگر قصد خرید مودم برای شرکت‌های تجاری و اداری را دارید؛ حتما تعداد کاربران را در نظر داشته باشید.

محدوده آنتن دهی

فضایی که در آن از مودم استفاده می‌کنید هم می‌تواند یکی از معیارهای خرید مودم باشد. هر دستگاه مودمی، برد خاصی دارد و تا محدوه خاصی می‌تواند امواج مورد نظر را به دستگاه کاربر ارسال کند.

پس توجه داشته باشید که فاصله بین مودم و کاربر چقدر است. همچنین تعداد و ضخامت دیوارهایی که در بین کاربر و مودم قرار می‌گیرند، ممکن است کیفیت سیگنال‌های دریافتی را کاهش دهند.

تعداد آنتن

هر مودم ممکن است چندین آنتن داشته باشد. علاوه بر آن در مواردی که تعداد آنتن های خود دستگاه جوابگوی نیاز شما نباشد می‌توانید به صورت جداگانه آنتن‌هایی را برای آن خریداری کنید.

این آنتن‌ها، که به آنتن تقویتی مشهور هستند، می‌توانند اطلاعات را از مودم دریافت کرده و آن را با کاربر نهایی به اشتراک بگذارند. به کمک این روش می‌توان اینترنت باکیفیت را در اختیار همه کاربران قرار داد. هر چه دستگاه، آنتن‌های بیشتری داشته باشد، قدرت و کیفیت مودم هم بهتر خواهد بود.

اهمیت تعداد آنتن در خرید مودم

قدرت آنتن

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید هنگام خرید مودم باید به آن توجه نمود، قدرت آنتن‌دهی است. کاربران معمولا هنگام خرید مودم، به این ویژگی دقت زیادی نمی‌کنند. حداکثر قدرت آنتن دهی، وسعت دامنه‌ای که سیگنال های مودم در آن قابل دریافت است را نشان می‌دهد.

نوع و تعداد پورت‌ها

اگر از مودم‌های قدیمی استفاده کرده باشید، متوجه شده‌اید که این مودم ها چندین  پورت اتصال به اینترنت دارند و در عین حال، به صورت بی‌سیم نمی‌توانند اطلاعات را منتقل کنند.

در واقع، برای استفاده از این مودم‌ها به کابل سیم، وابسته هستید. هر چند اتصال وایرلس، جایگزین اتصال با کابل سیم شده است، اما نمی‌توان نقش پورت‌های مودم را نادیده گرفت؛ چون برخی سیستم‌های خانگی امکان برقراری ارتباط از طریق بی‌سیم را ندارند.

رایج‌ترین پورت‌هایی که در مودم‌ها به کار می‌روند، پورت RJ-11 و پورت اترنت RJ-45 LAN می باشند. به کمک این پورت‌ها می‌توانید کاربران زیادی را به شبکه گسترده اینترنت متصل کنید. پورت‌های USB نیز در برخی از محصولات به چشم می‌خورد و می‌تواند کاربری راحت‌تری را برای شما فراهم کند.

تک باند یا دو باند

باندهای مختلفی کاربردهای متفاوت برای انتقال اطلاعات وجود دارند. دو باند 2.4GH و 5GH در مودم‌ها کاربرد دارند. برخی از مودم‌ها خدمات خود را در یک باند به شما ارائه می‌دهند و در مقابل، برخی دیگر دو باند را در اختیار شما می‌گذارند.

باند 2.4GH سرعت کمتری نسبت به باند فرکانسی 5GH دارد. در عوض سیگنال‌های باند 2.4GH از دیوار به راحتی عبور می‌کنند، در حالیکه سیگنال‌های 5GH توانایی عبور از دیوار را ندارند. همچنین باند 2.4GH معمولا کاربران بیشتری دارد و هر چه تعداد کاربران بیشتر باشد، سرعت اینترنت هم کمتر خواهد بود.

فرکانس‌ها قابل پشتیبانی توسط مودم

خرید مودم امن مهم است

امنیت مودم موضوع بسیار مهمی است. اکثر شرکت‌های تولید کننده مودم، فایروال‌های مختلفی را روی دستگاه‌های خود قرار می‌دهند تا امنیت شبکه را تامین کنند.

 هک شدن، یکی از مشکلاتی است که ممکن است اطلاعات شما را به خطر بیندازد. از طرف دیگر برخی‌ها از افراد، با پیدا کردن رمز مودم شما از آن سوءاستفاده می‌کنند و حجم بسته اینترنت شما را مصرف می‌کنند. برای جلوگیری از این موارد باید به پروتکل رمزگذاری و فایروال مودم توجه داشته باشید.

قابلیت زمان‌بندی روشن بودن شبکه بی‌سیم (Wireless Schedule)

هر چند مودم‌ها طوری طراحی ‌می‌شوند که بتوانند برای مدت زمان زیادی روشن بمانند، اما هر مودم عمر مفیدی دارد. قابلیت Wireless Schedule به شما این امکان را می‌دهد که زمان روشن و خاموش شدن مودم را تعیین کنید. این کار را می‌توانید به صورت دستی هم انجام دهید.

قابلیت ایجاد شبکه کاربری مهمان ( Guest Network)

شبکه مهمان می‌تواند نقش مهمی در بهبود امنیت مودم شما داشته باشد. با ایجاد یک شبکه کاربری مهمان به برخی از افراد دسترسی می‌دهید که به اینترنت شما متصل شوندو هر زمانی که نیاز باز باشد دسترسی آن ها را محدود کنید.

ویژگی مهم دیگر شبکه مهمان، این است که می‌توانید آن را زمان‌بندی کنید. در این حالت، افراد در زمان‌های خاصی می‌توانند به شبکه وای فای متصل شوند. این شبکه با شبکه اصلی شما تداخلی نخواهد داشت و شما به راحتی می‌توانید به کارهای خودتان برسید.

شرکت‌ سازنده

شرکت‌های داخلی و خارجی زیادی وجود دارند که مودم‌های باکیفیتی را به بازار عرضه می‌کنند. ایسوس، دی لینک، تی پی لینک، زایکسل، هواوی و دل مهم‌ترین تولید کنندگان مودم در جهان می‌باشند.

یوتل، نت گیر، ایرانسل و شاتل شرکت‌های ایرانی هستنی که مودم‌های باکیفیتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. اگر توانایی خرید دارید و قیمت مودم برای شما خیلی مهم نیست، پیشنهاد می‌کنیم از مودم‌های تی پی لینک یا دی لینک یا ایسوس استفاده کنید. در صورتی به دنبال خرید مودم ارزان هستید، مودم‌های ایرانی گزینه‌های مناسبی برای شما هستند.

گارانتی

در بیشتر موارد گارانتی که همراه دستگاه‌های الکترونیک ارائه می‌شوند، خدمات مناسبی را به کاربران خود ارائه می‌دهند. مودم خود  را از شرکتی خریداری کنید که گارانتی بیشتری ارائه می‌کند.

معرفی بهترین مدل های مودم ارزان قیمت

بعد از بیان ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که باید هنگام خرید مودم به آن ها توجه کنید، در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی چند مدل از بهترین مودم‌های ارزان قیمت بپردازیم. با ما همراه باشید. مودم

مودم روتر ADSL 2 Plus با سیم و USB فی نت مدل BIG-331TRA

BIG-331TRAاین مودم محصول شرکت فی نت بوده و در دسته مودم‌های سیمی ADSL قرار می‌گیرد. مودم BIG-331TRA دارای یک عدد پورت LAN و یک عدد خروجی USB بوده و برای افرادی که فقط با یک سیستم به اینترنت متصل می‌شوند، یک انتخاب مناسب محسوب می‌شود.

نقاط ضعف:

  • عدم امکان اتصال بیسیم
  • داغ شدن بدنه در حین کار

نقاط قوت:

  • اتصال آسان
  • ظاهر شیک و مناسب
  • مناسب برای محیط‌های خانگی و اداری
  • سرعت بالا
  • پشتیبانی از IPv4 و IPv6

مودم-روتر +ADSL2 تی پی-لینک مدل TD-8817_V4

TD-8817_V4

این مودم خوش‌ساخت، محصول شرکت معتبر تی پی لینک بوده و به همین خاطر، از باکیفیت‌ترین مودم‌های ارزان قیمت در بازارهای ایران به شمار می‌رود. مودم TD-8817_V4 نیز از نوع تک پورت بوده و تنها برای اتصال سیمی به کار می‌رود.

نقاط ضعف:

  • عدم پشتیبانی از وای فای
  • داغ شدن بدنه در حین کار

نقاط قوت:

  • ‌آنتن دهی مناسب
  • پشتیبانی از ADSL
  • نصب و راه اندازی آسان و سریع
  • مجهز به فایروال‌های مناسب
  • سرعت بالا
  • مجهز به فایروال امنیتی بسیار قوی
  • پشتیبانی از IPv4 و IPv6

مودم روتر باسیم ADSL2 Plus دی-لینک مدل DSL-2520U-Z2

DSL-2520U-Z2دو آنتن مستقیم این دستگاه می‌توانند پایداری اینترنت شما را تضمین کنند. از طرف دیگر، پروتکل‌های رمزگذاری  WPA, WPA2, WEP و همچنین فایروال‌های امنیتی آن، می‌تواند تا حد زیادی خیال شما را از بابت امنیت، تخت کند.

پشتیبانی از استانداردهای ADSL و ADSL2 و +ADSL 2 می‌تواند اتصالات پایداری را برای شما به همراه داشته باشد. همچنین قیمت مودم بسیار مناسب بوده و به راحتی می‌توانید آن را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

نقاط ضعف:

  • عدم پشتیبانی از VDSL
  • عدم پشتیبانی از فرکانس 5GH

 نقاط قوت:

  • قیمت مناسب
  • سرعت بالا
  • اتصال پایدار
  • آنتن دهی قوی
  • تنظیمات و راه اندازی ساده
  • بدنه مقاوم
  • پشتیبانی از نسل‌های مختلف ADSL

مودم روتر بی‌سیم ADSL2 Plus تی پی-لینک مدل W8961N

W8961Nاین مودم بیسیم، امکان اتصال وای فای شما را به اینترنت فراهم می‌کند و محصول شرکت تی پی لینک است. 4 پورت LAN و پشتیبانی از فرکانس 2.4 گیگاهرتز از دیگر قابلیت‌های این مودم ارزان قیمت محسوب می‌شوند.
 

نقاط ضعف:

  • نداشتن پورت LAN / WAN

نقاط قوت:

  • ‌آنتن دهی مناسب
  • پشتیبانی از ADSL
  • نصب و راه اندازی آسان و سریع
  • مجهز به دو عدد آنتن
  • مجهز به اکسس پوینت
  • مجهز به فایروال امنیتی بسیار قوی
  • پشتیبانی از IPv4 و IPv6

معرفی بهترین مدل های مودم با قیمت مناسب

در ادامه مواردی که باید برای خرید یک مودم خوب در نظر داشته باشید، به معرفی چند مودم میان رده و با قیمت مناسب می‌‌رسیم:

مودم روتر VDSL/ADSL بی سیم تی پی-لینک مدل TD-W9960 V1

TD-W9960 V1این محصول شرکت تی پی لینک با بهره‌گیری از دو آنتن جهت گیری، می‌تواند برد مناسبی را در اختیار کاربران قرار دهد. همچنین با پشتیبانی از انواع سیستم عامل‌ها، همه افراد با هر سیستمی می‌توانند از آن استفاده کنند.

تنها مشکل این مودم این است که از فرکانس 5GH پشتیبانی نمی‌کند. در نتیجه محدود به فرکانس 2.4GH می‌باشید. با در نظر گرفتن این عیب، مودم بی سیم تی پی-لینک مدل TD-W9960 V1 باز هم یکی از بهترین مودم‌های موجود در بازار ایران است.

 

نقاط ضعف:

    • عدم پشتیبانی از فرکانس 5GH
    • بدنه پلاستیکی
    • داغ شدن بدنه در حین کار

نقاط قوت:

  • ‌آنتن دهی مناسب
  • پشتیبانی از ADSL و VDSL
  • نصب و راه اندازی آسان و سریع
  • دارای اپلیکیشن مخصوص برای مدیریت مودم
  • سرعت بالا
  • مجهز به فایروال امنیتی بسیار قوی
  • پشتیبانی از IPv4 و IPv6

مودم 4G قابل حمل الکاتل مدل Link Zone

Link Zoneاین مودم در ردیف مودم‌های همراه قابل حمل قرار می‌گیرد و با استفاده یک باتری شارژ شونده کار می‌کند. نوع اتصال آن، بیسیم بوده و از کیفیت بسیار مناسبی هم برخوردار است.

نقاط ضعف:

    • امکانات و کارایی معمولی
    • ظاهر معمولی
    • نداشتن صفحه نمایش

نقاط قوت:

  • ‌آنتن دهی مناسب
  • پشتیبانی از 2G,3G,4G
  •  دارای کلید روشن و خاموش
  • افزایش سرعت انتقال داده تا 150 مگا بیت بر ثانیه
  • مجهز به فایروال امنیتی بسیار قوی
  • 7 ساعت شارژدهی باتری

معرفی بهترین و باکیفیت ترین مودم های موجود در بازار

افراد برای انتخاب مودم، فاکتورهای زیادی را در نظر می‌گیرند. در این بین، عده‌ای هستند که تنها به کیفیت و قابلیت‌ها توجه می‌کنند و قیمت، برایشان مهم نیست. ما در ادامه، به بررسی بهترین و باکیفیت‌ترین مودم‌های موجود در بازار ایران پرداخته‌ایم.

مودم روتر بی سیم ایسوس مدل DSL-AC55U

DSL-AC55U

این مودم، یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین مودم‌های ADSL موجود در بازارهای ایران محسوب می‌شود. اگر به دنبال یک دسترسی آسان و البته باکیفیت به دنیای اینترنت هستید، ما به شما مودم AC55U ساخت شرکت ASUS را پیشنهاد می‌دهیم.

نقاط ضعف:

    • نداشتن پورت USB3

نقاط قوت:

  • ‌آنتن دهی مناسب
  • پشتیبانی از فرکانس 5G هرتز
  • دارای 4 آنتن
  • سازگاری با بسیاری از سیستم عامل‌ها
  • مجهز به فایروال امنیتی بسیار قوی

روتر بی سیم LTE دی-لینک مدل DWR-M960

DWR-M960

ما در حال صحبت در رابطه با یکی از باکیفیت‌ترین مودم‌های DT-LTE موجود در بازارهای ایران هستیم. نکته جالب در رابطه با مودم DWR ساخت شرکت دی لینک، این است که از فناوری 4G نیز پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید برای اتصال به اینترنت، از سیم‌کارت‌های معمولی نیز استفاده کنید.

نقاط ضعف:

    • عدم پشتیبانی از سیم‌کارت‌های رایتل

نقاط قوت:

  • پشتیبانی از اتصال با سیم و بی‌سیم
  • دارای نمایشگر LED
  • پشتیبانی از فرکانس 5G هرتز
  • سازگاری با بسیاری از سیستم عامل‌ها
  • دارای پورت LAN و WAN

کلام آخر

در این مقاله نکات مهمی که باید هنگام خرید مودم به آن ها توجه کنیم را، با هم مرور کردیم. در انتها بیان دوباره این نکته ضروری است که  هر فرد باید با توجه به نیازهای خود، به این معیارها وزن دهد.

به طور مثال برای یک شخص قیمت مودم مهم است و برای فرد دیگری سرعت، پس با توجه به نیازهای خود و معیارهای بیان شده، می توانید مودم مناسب خود را انتخاب کنید. اگر سوالی درباره خرید مودم دارید می‌توانید با ایده‌آل مگ درمیان بگذارید.

سوالات متداول در رابطه با دستگاه های مودم

وایمکس بخریم یا ADSL ؟

اینترنت وایمکس از سرعت بسیار بهتری نسبت به سرویس‌های ADSL برخوردار است. از طرفی برای اتصال به آن، نیازی به خط تلفن ثابت ندارید. با این اوصاف، به نظر می‌‌رسد خرید اینترنت وایمکس منطقی‌تر باشد
ما توجه داشته باشید که اینترنت وایمکس، ممکن است در منطقه زندگی شما پشتیبانی نشود.

آیا روشی برای تبدیل مودم ADSL به VDSL وجود دارد؟

بله این کار امکان پذیر است. می‌توانید با ورود به پنل ادمین مودم ADSL و انجام برخی از تنظیبمات، به راحتی مودم خود را تبدیل به VDSL کنید.
این کار باعث می‌شود سرعت اینترنت شما 4 برابر افزایش یابد.

مودم بی سیم چیست؟

این مودم‌ها از تکنولوژی وای فای پشتیبانی می‌کنند و به همین دلیل، شما می‌توانید با دستگاه‌هایی مانند موبایل و تب لت نیز به آن‌ها متصل شوید.
مودم‌های قدیمی تنها امکان اتصال از طریق کابل اترنت را فراهم می‌کردند.

آیا مودم در سرعت اینترنت تاثیر دارد؟

بله. ممکن است شما یک سرویس اینترنت پرسرعت خریداری کرده باشید اما همچنان نتوانید به سرعت دلخواه خود در اتصال به اینترنت دسترسی داشته باشید.
به همین دلیل باید در انتخاب یک مودم مناسب دقت زیادی به خرج دهید تا با کاهش سرعت اینترنت مواجه نشوید

امتیازی به این نوشته بدهید
منبع tom guide
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//