ریلز اینستاگرام چیست و چه کاربردی دارد؟

قابلیت ریلز اینستاگرام، امکان جدیدی است که از سال 2020 به امکانات این شبکه اجتماعی محبوب و پرطرفدار اضافه شد. قابلیت reels به کاربران اینستاگرام اجازه می‌دهد تا با افزودن موسیقی و افکت‌های تصویری، ویدیوهای جذاب حداکثر ۳۰ ثانیه‌ای بسازند و آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارند.

اگر می‌خواهید با این ویژگی جدید اینستاگرام بیشتر آشنا بشوید، تا انتهای این مقاله از ایده‌ آل تک همراه ما باشید.

قابلیت reels در اینستاگرام چیست؟

این قابلیت جدید از روز چهارشنبه ۵ ماه اوت سال ۲۰۲۰ ( ۱۵ مرداد ۹۹ ) به پلتفرم اینستاگرام اضافه شد. واژه reels به قرقره یا همان حلقه‌های فیلم قدیمی اشاره دارد و همانطور که از اسم آن مشخص است، این امکان جدید، سرویسی است که به کاربران اینستاگرام اجازه می‌دهد ویدیوهای کوتاه و جذاب بسازند.

آشنایی با ریلز

در ابتدا ویدیوهای ریلز محدودیت زمانی ۱۵ ثانیه‌ای داشتند. ولی به‌ تازگی این زمان دو برابر شده است. ریلز اینستاگرام به کاربران خود امکان می‌دهد تا با اضافه کردن صدا، افکت‌های تصویری، متن، استیکر و ابزارهای خلاقانه، ویدیو کلیپ‌های سرگرم‎‌کننده تا سقف ۳۰ ثانیه بسازند و با کاربران دیگر به اشتراک بگذارند.

قابلیت ریلز در اینستاگرام شباهت بسیاری با سرویس ویدیوی کوتاه پرطرفدار تیک تاک دارد. به همین دلیل به محض انتشار این سرویس جدید، بسیاری از مردم، ارائه این سرویس را رقیبی جدید برای تیک تاک دانستند.

ویدیوهای ریلز کجا نمایش داده می‌شوند؟

اگر حساب کاربری یا اکانت کاربری که ویدیوی ریلز را ساخته است خصوصی باشد؛ مانند پست‌های عادی اینستاگرامی، تنها دنبال‌کنندگان آن صفحه و از طریق فید اینستاگرام می‌توانند ویدیوی ریلز را مشاهده کنند.

اما اگر حساب کاربری عمومی باشد، به جز دنبال‌کنندگان پیج، امکان انتشار ویدیو در صفحه اکسپلور اینستاگرام و افزایش تعداد بازدیدکنندگان آن ویدیو وجود دارد.

آموزش استفاده از قابلیت ریلز در اینستاگرام

دو روش برای استفاده از قابلیت ریلز اینستاگرام وجود دارد:

  • روش اول: فشار دادن دکمه ضبط و فیلم‌برداری در بخش Reels
  • روش دوم: استفاده از ویدیوهایی که قبلا گرفته‌اید یا کلیپ‌های مورد علاقه شما که در گالری هستند

چطور اولین ویدیوی ریلز خود را بسازم؟

ابتدا وارد صفحه استوری‌ها شده و گرینه Reels را انتخاب کنید.

دسترسی به گزینه ریلز
برای دسترسی به ریلز وارد بخش اسنوری‌ها شوید

مطابق شکل زیر، برای ساخت ریلز می‌توانید از ۴ ابزاری که در اختیار شما قرار دارد، استفاده کنید:

امکانات ریلز
امکانات مختلف ریلز

۱- Audio

با انتخاب گزینه ۱ می‌توانید از بانک صدای اینستاگرام، صدا یا موزیکی مناسب با ویدیوی ریلز خود انتخاب کنید. این موزیک می‌تواند برای تمام ویدیوی شما باشد یا فقط به بخش خاصی از آن اختصاص پیدا کند.

۲- Speed

با انتخاب گزینه ۲ سرعت ویدیوی خود را انتخاب می‌کنید.

۳- Effects

با انتخاب این گزینه می‌توانید افکت یا جلوه‌های تصویری به ویدیوی خود اضافه کنید.

۴- Timer

با این گزینه می‌توانید مدت زمان حدودی ویدیوی خود را مشخص کنید.

تنظیم گزینه تایمر در ریلز
با انتخاب تایمر مدت زمان حدودی ویدیوی ریلز را مشخص کنید

پس از انجام این تنظیمات، دکمه ضبط ویدیو را فشار دهید و نگه دارید تا فیلم‌برداری شروع شود. اگر برای شروع فیلم‌برداری تایمر را را تنظیم کرده باشید، پیش از شروع، شمارش معکوس فعال می‌شود.

هنگام ضبط ویدیو با فشار دادن دکمه ضبط می‌توانید فیلم‌برداری را متوقف کنید و با فشار دادن مجدد، فیلم‌برداری کلیپ بعدی را استارت بزنید.

گزینه Align
با استفاده از Align می‌توانید تنظیمات لازم برای کلیپ را انجام دهید

در این زمان دکمه Align (شماره ۵) ظاهر می‌شود. این دکمه به شما امکان می‌دهد که قبل از ضبط کلیپ بعدی، تنطیمات لازم مثل عوض کردن لباس، ورود شخص جدید به کلیپ یا تغییر موسیقی را انجام دهید.

برای تماشا، برش زدن یا حذف کلیپ ضبط شده قبلی می‌توانید از دکمه شماره ۶ استفاده کنید.

اضافه کردن استیکر به ریلز
اضافه کردن متن و استیکر به ریلز

بعد از اتمام ضبط ویدیو، می‌توانید با اضافه کردن تصاویر، متن، استیکر و طرح‌های مختلف، ریلز خود را ویرایش کنید.

ویدیوهای ریلز را چگونه به اشتراک بگذاریم؟

حالا که ریلز شما آماده است با فشار دکمه Next به صفحه Share وارد می‌شوید. این مرحله شبیه به انتشار ویدیوهای IGTV است. باید برای ریلز خود یک کاور انتخاب کنید.

مانند تصویر زیر، با انتخاب گزینه شماره ۸ تصویری بندانگشتی به عنوان کاور ریلز خود انتخاب کنید. اگر فعلا قصد منتشر کردن ویدیو را ندارید با انتخاب Save as Draft، ریلز را به‌صورت پیش‎‌نویس ذخیره کنید.

انتخاب کاور
برای ریلز یک تصویر به عنوان کاور انتخاب کنید

اگر حساب کاربری شما خصوصی نباشد، علاوه بر فید پیج خود کاربر، ویدیوهای ریلز در صفحه اکسپلور اینستاگرام  هم به نمایش در خواهند آمد. با اضافه کردن موزیک، هشتگ و افکت‌های مختلف، ویدیوی ریلز برای افرادی که آن موزیک، هشتگ یا افکت خاص را جستجو کرده‌اند، قابل مشاهده می‌شود.

اما اگر اکانت شما خصوصی باشد، تنها دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرام شما می‌توانند ریلزها را ببینند. در این حالت بنابر قوانین حفظ حریم خصوصی اینستاگرام، دنبال کنندگان امکان به اشتراک گذاشتن آن ویدیو را نخواهند داشت. بعد از اشتراک گذاری ریلز، ویدیو مطابق با تصویر زیر قابل مشاهده خواهد بود.

اشتراک گذاری ریلز
نحوه به اشتراک گذاری ریلز

ویدیوهای ریلز دیگران را چطور پیدا کنیم؟

برای تماشای ویدیوهای ریلز در اینستاگرام ۴ روش وجود دارد:

روش اول:

ویدیوهای ریلز در صفحه فید اینستاگرام قابل مشاهده هستند. یعنی اگر افرادی که فالوئر آن‌ها هستید، ویدیوی ریلز منتشر کرده باشند، در کنار سایر گزینه‌ها مانند عکس، ویدیو و IGTV قابل مشاهده هستند. مانند تصویر زیر ویدیوهای ریلز برای تمایز از سایر محتواهای اینستاگرام، با آیکن ریلز مشخص  می‌شوند.

آیکن ریلز
ویدیوهای ریلز با آیکن مخصوص از سایر محتواها متمایز می‌شوند

روش دوم:

با جستجو در صفحه اکسپلور اینستاگرام هم می‌توانید ویدیوهای ریلز را پیدا و مشاهده کنید. برای ریلزها زبانه جداگانه‌ای در بالای صفحه اکسپلور، تعیین شده است.

با تماشای یکی از این ویدیوها می‌توانید در همان صفحه به ریلزهای دیگر هم دسترسی داشته باشید. بعضی از ویدیوهای ریلز با برچسب Featured مشخص شده‌اند. این ریلزهای برگزیده‌ای هستند که توسط خود اینستاگرام انتخاب و به کاربران پیشنهاد می‌شوند.

ریلزهای برگزیده
اینستاگرام ریلزهای برگزیده را با برچسب Featured مشخص می‌کند

روش سوم:

مشخصات ریلز، مانند موزیک انتخابی یا هشتگ و افکت استفاده شده برای ساخت آن، در زیر ویدیو درج می‌شود. اگر به هر یک از این گزینه‌ها علاقه داشته باشید با لمس نام آن موزیک یا هشتگ و افکت، می‌توانید به سایر ریلزهایی که از همان موزیک یا هشتگ و افکت استفاده کرده‌اند، دسترسی داشته باشید. مانند تصویر زیر با انتخاب گزینه Use Audio می‌توانید از آن موزیک برای ساخت ریلز خودتان استفاده کنید.

انتخاب ریلز بر اساس موزیک، هشتگ و افکت
انتخاب ریلز بر اساس موزیک، هشتگ و افکت

روش چهارم:

علاوه بر روش‌هایی که گفتیم، با جستجوی هشتگ، می‌توانید ریلزهای مرتبط با آن هشتگ را هم پیدا کنید. برای این کار کافی است تا هشتگ مورد نظر خود را در بخش جستجو، تایپ کنید.

جستجوی ریلز با هشتگ
جستجوی ریلز با هشتگ

ریلز اینستاگرام چه قابلیت‌هایی دارد؟

از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که ابزار Reels در اختیار کاربران قرار می‌دهد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  استفاده از ابزارهای ویرایش ویدیویی
  • تغییر سرعت ویدیو
  • اضافه کردن جلوه‌های واقعیت افزوده
  • اضافه کردن موسیقی به ویدیو
  • مونتاژ چند ویدیو با هم و ساخت ویدیوی جدید
  • استفاده از بانک موزیک اینستاگرام به جای صدای اصلی ویدیو

مختصری در مورد تیک تاک

بدون شک تیک تاک یک اپلیکیشن محبوب و پرطرفدار مخصوصا برای نسل جوان است. این شبکه اجتماعی نزدیک به ۸۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و اپلیکیشن تیک تاک بیش از ۲ میلیارد بار در سراسر جهان دانلود شده است.

اما این سرویس محبوب ویدیوی کوتاه، طی چند ماه گذشته با مشکلات و حواشی بسیاری روبرو بوده است. در ادامه تنش‌های سیاسی و اقتصادی دو ابرقدرت جهان، آمریکا محدودیت‌ها و تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های چینی وضع کرد.

شرکت‌ها و اپلیکیشن‌های بزرگ فناوری چین مانند هواوی، ویچت و تیک تاک هم از این تحریم‌ها مصون نماندند. با اعلام ممنوعیت فعالیت تیک‌تاک در آمریکا بسیاری از غول‌های فناوری آمریکا مانند اوراکل، اپل، مایکروسافت، توییتر و گوگل مذاکراتی برای خرید تیک تاک انجام دادند که به نتیجه نرسید.

در حال حاضر ادامه فعالیت تیک تاک در آمریکا در هاله‌ای از ابهام است و هر دو طرف یکدیگر را با شکایت و اقدامات قانونی، تهدید می‌کنند.

آیا ریلز می‌تواند جایگزین تیک تاک شود؟

اعمال محدودیت‌های دولت آمریکا علیه اپلیکیشن چینی تیک تاک، بسیاری از شرکت‌های بزرگ امریکایی را به تصاحب این سرویس محبوب تشویق کرد. اما همانطور که گفتیم مذاکرات آن‌ها با تیک تاک به نتیجه‌ای نرسید.

موفقیت و محبوبیت تیک‌ تاک بسیاری از شرکت‌ها را به ساخت سرویس‌های مشابه برای رقابت با تیک تاک واداشته است. مثلا اسنپ چت هم در حال کار روی سرویسی مشابه با تیک تاک، مبتنی بر ویدیوهای کوتاه ۱۵ ثانیه‌ای است.

یوتیوب هم به تازگی سرویسی با نام shorts معرفی کرد که شباهت زیادی با تیک تاک دارد. اما ریلز اینستاگرام که از روز اول معرفی، همه آن را رقیب تیک تاک می‌دانستند، احتمالا جدی‌ترین گزینه باشد.

مقاله‌ای در نشریه وال استریت ژورنال حتی ادعا می‌کند که دونالد ترامپ توسط مارک زاکربرگ مالک فیسبوک و اینستاگرام برای اعمال محدودیت علیه تیک تاک تحریک شده است.

اینستاگرام بیش از یک سال روی قابلیت ریلز کار کرده است و این امکان جدید برای ماه‌ها به صورت آزمایشی در هند، فرانسه، آلمان و برزیل بررسی می‌شده است. حالا باید منتظر باشیم و ببینیم آیا ریلز اینستاگرام می‌تواند محبوبیت تیک تاک را به دست بیاورد یا خیر؟

مقایسه امکانات ریلز اینستاگرام و تیک تاک

با اینکه قابلیت ریلز اینستاگرام  و تیک تاک شباهت بسیاری با یکدیگر دارند اما بین این دو تفاوت هایی نیز وجود دارد.

ریلز و تیک تاک
مقایسه ریلز و تیک تاک

در جدول زیر به بارزترین تفاوت‌های این دو سرویس ویدیوی کوتاه پرداخته‌ایم:

ریلز اینستاگرام تیک تاک
ریلز یک قابلیت جدید است که به سایر امکانات اینستاگرام مانند: استوری، ویدیو و IGTV اضافه شده است. تیک تاک یک پلتفرم مختص ویدیوهای کوتاه است.
امکان ساخت ویدیو تا سقف ۳۰ ثانیه وجود دارد امکان ساخت ویدیو تا ۱ دقیقه وجود دارد
ریلزهایی که در بخش استوری به اشتراک گذاشته می‌شوند بعد از ۲۴ ساعت حذف خواهند شد. ویدیوها به‌صورت دائمی هستند و پاک نمی‌شوند.
در حال حاضر امکان ساخت ویدیوهای دو نفره و آپلود فایل وجود ندارد. از امکان ساخت ویدیوی همخوانی دو نفره یا دوئت و آپلود فایل موزیک مجزا پشتیبانی می‌کند.

امیدواریم که این مقاله مورد استفاده شما قرار گرفته باشد. لطفا در بخش نظرات، دیدگاه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

4.5 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//