آموزش کامل کالیبره کردن باتری گوشی اندروید

اغلب افراد بعد از چند سال استفاده از تلفن همراه، با یک مشکل بزرگ مواجه می‌شوند: گوشی آن‌ها در حالی که طبق نشانگر بالای صفحه شارژ دارد، به یکباره خاموش می‌شود! کالیبره کردن باتری گوشی یک راه‌حال برای رفع این دردسر بزرگ است!

کالیبره کردن یک راه حل برای بهبود عملکرد باتری و افزایش عمر مصرفی آن نیست. بلکه روشی است که باعث می‌شود شارژ نشان داده شده توسط گوشی، دقیقا همانی باشد که در باتری‌ها باقی مانده است.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم به آموزش کامل کالیبره کردن باتری گوشی اندروید بپردازیم. اگر تلفن همراه شما هم اخیرا سر ناسازگاری پیدا کرده است، حتما تا انتها با ما همراه باشید.

چرا باید باتری گوشی را کالیبره کنیم؟

عملکرد باتری‌ها با گذشت زمان افت می‌کند و هیچ راهی هم برای جلوگیری از این اتفاق وجود ندارد. یک قانون فیزیکی ساده باعث بروز این مشکل می‌شود: جابه‌جایی مداوم یون‌ها بین آند و کاتد (دو سر یک باتری) به مرور باعث فرسوده شدن کاتد می‌شود!

چرا باید باتری گوشی را کالیبره کنیم

این قانون برای همه باتری‌ها از جمله باتری ماشین، باتری ساعت، باتری‌های بزرگ خورشیدی و صد البته باتری تلفن همراه صدق می‌کند. بنابراین حتی اگر گوشی خود را در کشو بگذارید و هیچ استفاده‌ای هم از آن نکنید، باز هم باتری به مرور زمان کیفیت اولیه خود را از دست خواهد داد.

با بالا رفتن عمر مصرفی تلفن همراه، باتری دیگر نمی‌تواند به اندازه روزهای اول شارژ نگه دارد. در این شرایط، شارژ باتری خیلی زودتر از حد معمول و انتظار شما خالی می‌شود و این حقیقتا یک مشکل بسیار بزرگ است!

در این وضعیت، میزان شارژ واقعی باتری معمولا کمتر از چیزی است که نشانگر کوچک بالای صفحه (شارژ باقی مانده گوشی را نشان می‌دهد) به شما نشان می‌دهد. بنابراین ممکن است گوشی ذر 30 درصد شارژ باقی مانده هم به یکباره خاموش شود!

بنابراین اگر عمر تلفن همراه اندروید شما بالا برود، به احتمال زیاد شارژ باقی مانده که نشانگر بالای صفحه به شما نشان می‌دهد، کمتر از شارژ واقعی باقی مانده در باتری باشد. در این شرایط است که باید به فکر کالیبره کردن باتری باشید.

در صورتی که گوشی شما با این مشکل مواجه نشده است، دلیلی برای کالیبره کردن ندارید! اما اگر همیشه گول شارژ باقی مانده را می‌خورید و دستتان در پوست گردو می‌ماند، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

چه زمانی باید باتری گوشی را کالیبره کنیم؟

در حالت معمولی، باید باتری گوشی خود را هر دو الی سه ماه یکبار کالیبره کنید. قرار گرفتن تلفن همراه در معرض سرما یا گرمای شدید هم یکی دیگر از دلایل کالیبره کردن است. همچنین مشاهده علائم زیر هم نشان می‌دهد که وقت انجام این کار، فرا رسیده است:

  • بعد از رسیدن شارژ به 100 درصد، به یکباره و به صورت ناگهانی به شدت کم می‌شود.
  • در زمان اتصال گوشی به شارژر، شارژ برای مدت زمانی طولانی در یک درصد مشخص، ثابت باقی می‌ماند.
  • خالی شدن سریع‌تر از انتظار شارژ باتری
  • شارژ نشدن گوشی پس از اتصال به شارژر
  • نیاز به شارژ کردن تلفن برای چند بار در طول روز
  • گزارش مشکلات باتری از طریق پاپ آپ حتی اگر گوشی به خوبی کار می‌کند
در صورتی که تصمیم به کالیبره کردن باتری گوشی خود گرفته‌اید، بهتر است قبل از انجام این کار، آن را یک بررسی مختصر نمایید. در صورتی که باتری باد کرده یا نشتی دارد، در نتیجه کالیبره کردن فایده ندارد و باید آن را تعویض کنید.

همچنین اگر گوشی شما ضربه خورده و بلافاصله پس از آن عملکرد باتری افت کرده است، باز هم باید به فکر خرید باتری جدید باشید. اما در صورتی که از سالم بودن فیزیکی باتری مطمئن شدید، زمان کالیبره کردن فرا رسیده است.

چگونه باتری گوشی اندروید را کالیبره کنیم؟

قبل از شروع به انجام این کار، بهتر است حافظه کش گوشی خود را پاک کنید. همچنین تمام به روزرسانی‌های موجود برای سیستم عامل را اجرا کنید. این موارد به فرآیند کالیبراسیون کمک کرده و ممکن است مشکلات دیگری را هم برطرف نماید.

نکته: ممکن است خوانده باشید که روت کردن گوشی و حذف یک فایل با نام batterystats.bin تنها راه کالیبره کردن باتری است؛ در حالی که اصلا اینچنین نیست.

batterystats.bin یک پایگاه داده است که نشانگر بالای صفحه از آن برای اعلام شارژ باقی مانده در باتری‌ها استفاده می‌کند. اگر شما قبلا روت شده باشد، حذف این فایل می‌تواند یک راه سریع و بی‌ضرر برای کالیبره کردن باشد.

چگونه باتری گوشی اندروید را کالیبره کنیم؟

اما در صورتی که گوشی خود را قبلا روت نکرده‌اید، بهتر است کاری به این فایل نداشته باشید و مراحل زیر را برای کالیبره کردن باتری گوشی اندروید دنبال کنید:

  • اجازه دهید شارژ باتری کاملا تخلیه شده و تلفن همراه خاموش شود.
  • گوشی خود را در این حالت روشن کرده و اجازه دهید دوباره خاموش شود.
  • گوشی را در حالت خاموش به شارژر وصل کرده و اجازه دهید که 100 درصد شارژ شود.
  • گوشی خود را از برق بکشید و روشن کنید. اگر نشانگر باتری علامت 100 درصد را نشان داد، مراحل بعدی را دنبال کنید.
  • در غیر این صورت، دوباره گوشی را خاموش کرده و اجازه دهید به دوباره به 100 درصد برسد.
  • این مراحل را آنقدر تکرار کنید که در زمان روشن کردن گوشی، نشانگر باتری 100 درصد را نشان دهد.
  • اکنون از تلفن همراه استفاده کنید و دوباره اجازه دهید باتری تخلیه شده و گوشی خاموش شود.
  • گوشی را در حالی که خاموش است به شارژر وصل کنید تا به 100 درصد برسد.
  • اکنون گوشی اندروید شما باید کالیبره شده باشد.

همان‌طور که مشاهده کردید، برای کالیبره کردن تلفن‌های همراه اندروید به هیچ سخت افزار یا نرم افزار خاصی نیاز ندارید. تنها چیزی که لازم دارید، صبر کردن و البته عدم استفاده از گوشی برای چندین ساعت است. به همین سادگی!

کلام آخر

یکی از کلافه کننده‌ترین مشکلات کاربران تلفن‌های همراه اندروید، عدم تطابق شارژ واقعی باتری با شارژ نشان داده شده توسط نشان‌گر بالای صفحه است. خبر خوب این‌که، کالیبراسیون می‌تواند این موضوع را تا حد زیادی رفع کند.

در این مقاله به آموزش کالیبره کردن باتری گوشی اندروید پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//