شغل هایی که هوش مصنوعی بیشترین و کمترین خطر را برایشان دارد

این روزها با انتشار و گسترش ربات هوش مصنوعی ChatGPT نگرانی‌های زیادی در خصوص جایگزینی این ربات و ربات‌های مشابه آن با مشاغل مختلف مطرح شده که ذهن بسیاری از مردم را درگیر کرده است. به طور کلی هر فناوری جدید، اختلالاتی در بازار کار به‌وجود می‌آورد، اما داستان در مورد ChatGPT و برنامه‌های مشابه آن، مانند Google Bard و Microsoft Bing AI متفاوت است.

آیا هوش مصنوعی خلاق شغل شما را از بین خواهد برد؟

هوش مصنوعی مولد یا خلاق (Generative Artificial intelligence) نوع جدیدی از هوش مصنوعی (AI) است که از الگوریتم‌های خاصی برای تولید یک متن منحصر به فرد، تصاویر، کد نرم‌افزار، فرمول‌های اکسل و حتی موسیقی از طریق یک پیام متنی ساده استفاده می‌کند. برنامه های هوش مصنوع مولد مانند ChatGPT بر روی حجم عظیمی از داده‌ها منظم شده‌اند و قادر هستند تا یک محتوای با کیفیت انسانی را تنها در چند ثانیه تولید کنند. بنابراین، این سوال به وجود می‌آید که آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین شغل شما شود؟

بر اساس گزارش سال 2023 گلدمن ساکس، اگر هوش مصنوعی مولد با این سرعت به پیشرفت خود ادامه دهد، بازارهای کار در ایالات متحده و اروپا ممکن است با اختلال قابل توجهی روبرو شوند. تقریباً یک چهارم مشاغل فعلی را می‌توان به طور کامل با هوش مصنوعی جایگزین کرد و دو سوم تمام مشاغل یا به عبارت دیگر 300 میلیون شغل، به میزان‌های مختلف تحت تأثیر اتوماسیون هوش مصنوعی قرار خواهند گرفت.

«تام داونپورت»، استاد فناوری اطلاعات و مدیریت در کالج بابسون در ایالت ماساچوست آمریکا و نویسنده چندین کتاب پرفروش در خصوص اثر هوش مصنوعی در محل کار، می‌گوید: «خوشبختانه تغییرات در بازار کار به کندی پیش می‌رود. با این حال، ابزارهای هوش مصنوعی امنیت شغلی را به خطر می‌اندازند و برخی از وظایف و کارها را به صورت خودکار درمی‌آورند. البته اگر این وظایف  حتی به طور کامل هم انجام شود، هنوز هم وجود یک انسان در این حلقه لازم است».

مارتین فورد، آینده‌پژوه و نویسنده کتاب «قاعده روبات‌ها: هوش مصنوعی چگونه همه چیز را متحول می‌کند» می‌گوید: «این موضوع را نمی‌توان گفت که برخی مشاغل به طور کامل و شاید سریع‌تر از حد تصور، ناپدید نخواهند شد». در حقیقت وی اعتقاد دارد که به هرحال امنیت بعضی از شغل‌ها تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت و نمی‌توان آن را انکار نمود.

چگونه از ChatGPT برای نوشتن فرمول اکسل استفاده کنیم؟
بخوانید

حال در اینجا یک سوال به وجود می‌آید که باید از خودتان بپرسید: آیا شما شغلی دارید که شخص دیگری بتواند سابقه تمام کارهایی که انجام داده اید را مطالعه کند و بفهمد که چگونه کار شما را انجام دهد؟ اگر پاسخ مثبت است، شغل شما مستعد جایگزینی با هوش مصنوعی خواهد بود.

8 شغلی که هوش مصنوعی بیشترین خطر را برایشان دارد

یک عبارت معروف انگلیسی وجود دارد که می‌گوید: «ظهور هوش مصنوعی مولد، هدف اتوماسیون را از کارگران یقه آبی‌ها به کارگران یقه سفید تغییر داده است». منظور از کارگران یقه آبی (blue-collar) کارگران انسانی هستند که در محیط‌های مثل کارخانه‌ها، معادن و محیط‌های صنعتی فعالیت می‌کنند و شغل آن‌ها با دشواری‌های زیادی روبه‌رو است. کارگران یا کارمندان یقه سفید (white-collar) نیز به کارمندان اداری اشاره دارد. بنابراین با ظهور هوش مصنوعی مولد، اتوماسیون دیگر صرفاً به کارگران کارخانه‌ها و محیط‌های صنعتی مربوط نیست و کارمندان اداری را نیز در برمی‌گیرد.

مارتین فورد اعتقاد دارد: «برای خودکارسازی یک شغل مبتنی بر دانش، نیازی به ربات یا ماشین‌آلات گران‌قیمت نیاز ندارید. تنها چیزی که نیاز دارید،  نرم افزار یا الگوریتم است؛ چیزی که ChatGPT  از آن استفاده می‌کند و به همین دلیل به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

در ادامه به معرفی و بررسی 8 شغلی که با بیشترین تهدید از سوی هوش مصنوعی مواجه هستند خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید که این فهرست هیچ ترتیب خاصی ندارد و صرفاً براساس نظر و پیش‌بینی کارشناسان هوش مصنوعی گردآوری شده است.

1. بازاریابان محتوا

امروزه بازاریابی محصولات و خدمات از طریق مقالات اینترنتی، ویدیوها و پست های شبکه‌های اجتماعی به یک صنعت کامل تبدیل شده است. این روزها بازاریاب‌های دیجیتال محتواهای مختلفی برای وبلاگ‌ها و سایت‌ها می‌نویسند. از طرفی آن می‌توانند ویدیوی تبلیغاتی تولید کنند و یا به عنوان مدیر یا ادمین در  کانال‌ها و پیچ‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی فعالیت ‌نمایند. با این حال هوش مصنوعی مولد به خوبی قادر است تا یک محتوای هدفمند را تولید کند و از این بابت می‌تواند جایگزین مناسبی برای بازاریابان محتوا باشد.

مارتین فورد به صراحت می گوید: «بازاریابان محتوا دچار مشکل هستند».

یکی از قدرتمندترین هوش‌ مصنوعی‌های مرتبط با محتوا، Jasper است. با استفاده از این  هوش مصنوعی و تنها  با فشار دادن یک دکمه، می‌توان مقالات جذاب، ایمیل‌های شخصی سازی شده و محتواهای مناسب برای توییتر را استخراج کرد.

به اعتقاد داونپورت افرادی که باید بیش از همه نگران باشند، بازاریاب‌هایی هستند که متخصص نوشتن محتواهای کم‌کیفیت هستند که نگارش آن‌ها نیاز به خلاقیت یا تفکر خاصی ندارد. داونپورت می‌گوید: «طبق تعریف، هوش مصنوعی فقط می‌تواند چیزهایی تولید کند که قبلا مدل دیگری از آن به وجود آمده باشد. به عبارتی دیگر اگر چیز جدیدی می‌خواهید، هوش مصنوعی برایتان کارساز نیست و باید به انسان روی بیاورید.»

2. خبرنگاری

در حال حاضر برخی از مدل‌های روزنامه‌نگاری و خبرنگاری مثل گزارش‌های ورزشی با هوش مصنوعی جایگزین شده است. به عنوان مثال می‌توان یک الگوریتم تعریف کرد که  وظیفه آن بررسی تابلوی امتیازات یک بازی بیس‌بال یا بسکتبال باشد. این الگوریتم قادر خواهد بود که تیم برنده و زمان گل زدن بازیکنان و حتی فعل و انفعالات مسابقه را ضبط کند و براساس آن یک مقاله 500 کلمه‌ای جذاب و دقیق بنویسد.

همین امر در مورد برخی از انواع روزنامه‌نگاری مالی، مانند اعلان‌های فصلی گزارش‌های درآمد و سایر داده‌های تجاری صادق است. از سال 2014، آسوشیتدپرس که بزرگ‌ترین آژانس خبرگزاری در جهان محسوب می‌شود، با یک پلتفرم هوش مصنوعی به نام Automated Insights همکاری کرده است تا سالانه هزاران مقاله گزارش درآمد را بدون حتی یک خبرنگار انسانی منتشر کند. مدیران آسوشیتدپرس اذعان داشته‌اند که انجام این کار باعث شده تا فرصت خبرنگاران تجاری آن‌ها افزایش یابد و بتوانند گزارش‌های کلی دقیق‌تری تهیه کنند.

فورد می‌گوید: «کسی که شغل او به گونه‌ای است که در مقابل رایانه می‌نشیند و بارها و بارها کار نسبتاً قابل پیش‌بینی انجام می‌دهد، به شدت مستعد اتوماسیون خواهد بود و این موضوع ارتباطی به مهارت وی نیز ندارد.» با این حال ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از مقالات تولید شده توسط هوش مصنوعی دارای خطا هستند.

3. طراحان گرافیکی

اگر تصور دارید که تمامی کارهای خلاقانه و هنری از اتوماسیون مصون هستند، احتمالاً با هوش مصنوعی DALL-E 2 از شرکت OpenAI که مغز پشتیبان ChatGPT محسوب می‌شود آشنایی ندارید. ساخت و تولید تصاویر در DALL-E 2 دقیقاً به همان روش و کیفیتی است که ChatGPT متن تولید می کند.

شغل هایی که با هوش مصنوعی از بین می روند

برای استفاده از این هوش مصنوعی کافی است تا فقط یک درخواست واضح را تایپ کنید. به عنوان مثال می‌توانید از او بخواهید برای کارت ویزیت یک مغازه گل فروشی چند طرح مناسب ارائه دهد. مشاهده خواهید کرد که هوش مصنوعی DALL-E 2 در زمان کوتاهی، ده ها طرح مختلف کارت ویزیت را ایجاد خواهد کرد.  برخی از طراحان گرافیکی حرفه‌ای در جهان  معتقد هستند که هوش مصنوعی DALL-E 2  به طرز ترسناک، جذاب و عجیبی برای کارهای گرافیکی مناسب است.

به طور کلی طراحان گرافیک می‌توانند به برنامه‌هایی مانند DALL-E 2 از دو جنبه نگاه کنند: جنبه اول این است که آن‌ها این برنامه‌ها را به عنوان یک تهدید ببینند که طراحی و خلاقیت انسانی را منسوخ می‌کنند. اما در جنبه دوم آن‌ها  می‌‌توانند از ابزارهایی مانند DALL-E 2 برای تولید سریع ایده‌های بصری استفاده کرده و این ایده‌ها را با استفاده هنر و خلاقیت خود تکمیل کنند.

در حقیقت هوش مصنوعی مولد قرار است جایگزین گرافیست‌هایی شود که در طراحی‌های سریع و بی‌کیفیت تخصص دارند. به عبارتی دیگر همیشه بازاری برای کارهای رده بالا و گرافیست‌های حرفه‌ای و خلاق وجود خواهد داشت. به اعتقاد جیسون آلن که یکی از طراح‌های بازی مطرح آمریکایی محسوب می‌شود، هوش مصنوعی برای طراح مانند یک ابزار است. این ابزار مشابه قلم الکتریکی، بدون خلاقیت و نیروی انسانی، کاربرد خاصی ندارد. جالب است بدانید که جیسون آلن موفق شده تا با استفاده از هوش مصنوعی Midjourney در یکی از مسابقات عکاسی با عنوان “digitally manipulated photography” برنده شود که همین موضوع انتقاد برخی از طراحان را در برداشته استري؛ به طوری که به او تهمت تقلب زده‌اند. این موضوع تنها یک مثال از کاربردهای مناسب و جذاب هوش مصنوعی برای طراحان گرافیکی است.

4. تحلیلگران داده

در دنیای دیجیتال ما، شرکت‌ها و سازمان‌ها وابستگی شدیدی به داده‌ها دارند. این داده‌ها می‌توانند موارد مختلفی از جمله ارقام فروش، داده‌های جمعیتی، اطلاعات آب و هوایی و… باشند. وظیفه تحلیلگران داده غربال‌گری داده‌ها، شناسایی روندهای پنهان و ارائه راهکارهای عملی است. یک تحلیلگر داده در بخش اعظمی از کار خود باید فیلترهای مناسبی را انتخاب کند و داده‌ها را به صورت منظم و دقیق در نرم‌افزاری مثل اکسل مرتب سازد. خبر خوب و در عین حال بد این است که هوش مصنوعی اکنون می‌تواند حجم زیادی از این کار وقت‌گیر را انجام دهد. به اعتقاد داونپورت، برای انجام تجزیه‌ و تحلیل داده‌های سطح بالا همواره وجود یک نیروی انسانی زبده و کاربلد ضروری است. اما تجزیه و تحلیل داده‌های سطح پایین مثل مدل‌سازی مالی در سهام خصوصی و بانکداری را می‌توان با دقت بالایی توسط هوش مصنوعی انجام داد.

5. برنامه نویسان و کدنویس‌ ها

اکثر کارشناسان معتقدند که هوش مصنوعی مولد برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار یک موهبت خواهد بود. با ابزارهای هوش مصنوعی مانند Copilot، برنامه نویسان مجبور نیستند که کدنویسی را به صورت خط به خط از ابتدا انجام دهند. آن‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از هوش مصنوعی Copilot، کدهای برنامه‌نویسی را در زبان‌های مختلف با کیفیت بالا دریافت کنند.

شغل هایی که با هوش مصنوعی از بین می روند

براساس مقاله‎‌ای از مایکروسافت و MIT، توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری که از Copilot استفاده می‌کردند، توانستند برنامه‌ای را 56 درصد سریعتر از کدنویس‌های سنتی بنویسند. در حوزه فناوری که روزانه کارکنان زیادی شغل خود را از دست می‌دهند، کدنویس‌ها به حق نگران هستند زیرا امکان جایگزینی مشاغل برنامه‌نویسی سطح ابتدایی با هوش مصنوعی به راحتی وجود دارد.

توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری که شغل خود را حفظ می‌کنند، روند کاری‌شان را تغییر می‌دهند و مسئولیت جدیدی را بر عهده می‌گیرند که به آن مهندسی سریع یا Prompt engineering می‌گویند. براساس این مسئولیت، آن‌ها باید مناسب‌ترین درخواست را برای دریافت کدهای خودکار از هوش مصنوعی ارائه دهند.

6. وکلا

مارتین فورد می گوید: «هوش مصنوعی تأثیر زیادی در وکالت خواهد داشت.» هوش مصنوعی و انواع دیگر نرم‌افزارهای حقوقی در حال تغییر روند اکتشاف هستند و مشخص می‌کنند که کدام اسناد مربوط به یک پرونده است. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند در مدیریت آماده‌سازی و تجزیه و تحلیل قراردادها نیز موثر باشد.

در مباحث حقوقی فعالیت‌های وقت‌گیر، تکراری و سطح پایین برای اتوماسیون در اولویت قرار دارند. بنابراین نیاز کمتری به وکلای سطح پایه وجود خواهد داشت. از طرفی برخی منتقدان و کارشناسان معتقد هستند که هوش مصنوعی به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزینی برای وکلا و فعالیت‌های آن‌ها باشد. جالب است بدانید در حال حاضر وکلای زیادی از ChatGPT برای پرونده‌های مختلف استفاده می‌کنند. البته این استفاده باید با بررسی کامل منابع باشد تا خطایی رخ ندهد.

7. کارگران انبار

در طول دهه گذشته، شرکت آمازون بیش از 500 هزار ربات را در مراکز تکمیل و آماده‌سازی خود مستقر کرده است. در این انبارهای عظیم سفارش‌های آمازون جمع‌آوری، بسته‌بندی و ارسال می‌شوند. در همان زمان، آمازون بیش از یک میلیون کارگر انبار انسانی را استخدام کرده است،زیرا مدیران این شرکت اعتقاد دارند که همکاری میان انسان و ماشین  موجب افزایش قابل توجه راندمان کاری می‌گردد. از طرفی مدیران آمازون در حال سرمایه‌گذاری بر روی ربات‌های مخصوصی هستند که می‌توانند کارهای سریع و هوشمندانه انسانی را نیز انجام دهند.   بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که این شرکت به زودی برخی از کارگران تنبل و کم‌کار خود را کنار بگذارد و از ربات‌ها استفاده کند. این ربات‌ها نیازی به استراحت هم ندارند که همین موضوع برای آمازون یک مزیت عالی خواهد بود.

مارتین فورد می‌گوید: «شما خواهید دید که اتوماسیون در محیط‌های کنترل‌شده مثل انبار به سرعت پیشرفت خواهد کرد. ظرف پنج سال یا بیشتر، تعداد کارکنان انسانی در انبارهای آمازون به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.»

6 روش برای استفاده از هوش مصنوعی ایده پرداز
بخوانید

8. رادیولوژیست ها و موارد تشخیصی

در سال 2016 و زمانی که ChatGPT فقط یک ایده در مغز سازندگانش بود، دانشمند کامپیوتر برنده جایزه تورینگ، گوفری هینتون، اعلام کرد: «ما باید همین حالا آموزش رادیولوژیست ها را متوقف کنیم.»  دلیل این موضوع عملکرد عالی ماشین‌ها و ربات‌های هوشمند در شناسایی آسیب‌ها با اشعه ایکس، اسکن MRI و سایر تصویربرداری‌های پزشکی است.

در سال 2019، رادیولوژیست‌های هوش مصنوعی در شناسایی سرطان در تصاویر پزشکی از پزشکان انسانی بهتر عمل کردند. بنابراین به نظر شما می‌توان نتیجه گرفت که تا  10 سال آینده همه رادیولوژیست‌ها با هوش مصنوعی جایگزین شوند؟

به اعتقاد تام داونپورت در مشاغلی مثل رادیولوژی، افرادی عموماً شغل خود را از دست می‌دهند که از کار با هوش مصنوعی خودداری کنند.

8 شغلی که هوش مصنوعی کمترین خطر را برایشان دارد

با وجود همه تبلیغات پیرامون هوش مصنوعی مولد، مشاغل زیادی وجود دارند که خودکار کردن آنها اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار است. در ادامه به معرفی و بررسی مختصر این مشاغل خواهیم پرداخت.

1. متخصصین فنی ماهر

برخی از مشاغل هستند که فرد در آن‌ها با توجه با توجه شرایط و عوامل مختلف، راه‌حل‌های گوناگونی ارائه دهد. به عنوان مثال یک لوله‌کش و برق‌کار باید از دانش و مهارت‌های حل مسئله خود متناسب با مشکل پیش‌آمده استفاده کند. طبیعتاً چنین کاری را نمی‌توان به آسانی با هوش مصنوعی تقلید کرد.

به اعتقاد مارتین فورد، هوش مصنوعی می‌تواند جای نیروی انسانی را در انبارها و کارخانه‌ها بگیرد. اما برنامه‌ریزی آن برای انجام مهارت‌های یک لوله‌کش یا برق‌کار، تقریباً غیرممکن و تخیلی است. او به طنز می‌گوید که برای انجام چنین کاری باید از تکنولوژی به کار رفته در فیلم جنگ ستارگان بهره گرفت.

2. ساخت و ساز

در آینده نزدیک، بسیاری از کارهایی که برای طراحی و مهندسی ساختمان ها انجام می‌شود با کمک نرم افزار هوش مصنوعی انجام خواهد شد. اما وقتی صحبت از چکش زدن میخ و چیدن آجر به میان می‌آید، صنعت ساختمان همچنان به مقدار زیادی نیروی انسانی و قدرت ماهیچه نیاز دارد.

در آینده ساخت و ساز به سمت استفاده از اصول ماژولار خواهد رفت. در این شرایط قطعات به صورت جداگانه در کارخانه‌ها توسط چاپگرهای سه‌بعدی و ماشین‌های دیگر تولید می شوند و سپس در محل ساخت، مونتاژ می‌گردند. طبق گزارش McKinsey، 15 تا 20 درصد از ساخت و سازهای جدید تا سال 2030، ماژولار خواهند بود.

در فعالیت‌های ساخت و سازی که در محل صورت می‌گیرد، احتمال اینکه شرکت‌های سازنده نیروی انسانی خود را به طور کامل اخراج کرده و از ربات‌ها بهره بگیرد، بسیار اندک است. با این حال کارگران باید یاد بگیرند تا از ماشین‌ها و هوش مصنوعی در کار خود استفاده کنند تا راندمان افزایش یابد.

3. آماده‌سازی و سرو غذا

طبق گزارش گلدمن ساکس، حداقل نیمی از وظایف شغلی مربوط به پخت و پز و سرو غذا را نمی‌توان به سادگی با هوش مصنوعی جایگزین کرد. بنابراین مشاغل مرتبط با غذا و رستوران در مقایسه با مشاغل حقوقی که 40 درصد آن  به طور کامل با هوش مصنوعی قابل جایگزینی است، وضعیت بهتری دارند.  البته این موضوع بدان معنا نیست که اتوماسیون به صنعت غذا نفوذ نخواهد کرد.

شغل هایی که با هوش مصنوعی از بین نمی روند

فست‌فود زنجیره‌ای White Castle یا قلعه سفید در حال حاضر از ربات‌ها در برخی از شعبه‌های خود برای برگرداندن همبرگر و طبخ سیب زمینی سرخ‌کرده استفاده می‌کند. به اعتقاد داونپورت در حوزه غذا و رستوران نیز، مشاغل سطح پایین بیشترین خطر را از سمت هوش مصنوعی احساس می‌کنند. با این حال مردم قاعدتاً وقتی به یک رستوران گران‌قیمت و زیبا می‌روند، انتظار ندارند که سرآشپز یک ربات باشد!

4. روانشناسان، مشاوران و پزشکان

در حال حاضر برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی زیادی برای فضای مشاوره و سلامت روان طراحی شده است. از طرفی انتظار می رود  که چت و مکالمه با ربات‌های هوش مصنوعی تا سال 2025 به یک بازار 25/1 میلیارد دلاری تبدیل شود

مارتین فورد اعتقاد دارد که برنامه‌های چت بات مانند Woebot می‌توانند مشاوره اولیه بهداشت روانی را انجام دهند و حتی کاربران را از طریق تمرین‌هایی مانند رفتار درمانی شناختی راهنمایی کنند، اما نمی‌توان آن‌ها را به عنوان جایگزینی برای مشاورهای انسانی تلقی کرد.

فورد می‌گوید: «در آینده‌ای قابل پیش‌بینی، ما ماشین‌هایی را نخواهیم دید که  دارای  تعاملات انسانی و مهارت‌های ایجاد رابطه باشند.» ذکر این نکته ضروری است که احتمال جایگزینی مشاغلی مثل پرستاری و پزشکی به ویژه در حوزه تخصصی با هوش مصنوعی، بسیار اندک است.

5. معلمان دبستان

فناوری تا به امروژ علوم و فعالیت‌های مختلفی را تحت تأثیر قرار داده که آموزش نیز از این قاعده مستثنی نیست. داونپورت و  فورد توجه ویژه‌ای به نوآوری های هیجان انگیزی مانند یادگیری آنلاین و برنامه های آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی دارند و به اعتقاد آن‌ها این نوآوری‌ها در بهبود آموزش موثر است. اما باز هم، محدودیت‌های ذاتی برای فعالیت‌هایی که یک هوش مصنوعی می‌تواند در کلاس انجام دهد وجود دارد که آموزش به کودکان خردسال یکی از مهم‌ترین آن‌ها است.

هوش مصنوعی چه شغل هایی را از بین نمی برد

فورد می گوید: «در سطح پیش دبستانی و دبستان، نیاز شدیدی به تعانل انسانی وجود دارد. وقتی دانش‌آموزان بزرگتر می‌شوند، اهمیت این موضوع کاهش می‌یابد.» با این حال، وی روزی را می بیند که مربیان هوش مصنوعی در دبیرستان و کالج از آنچه معلمان انسانی می‌توانند انجام دهند، سبقت می‌گیرند.

6. ورزشکاران و مربیان حرفه ای

آیا طرفداران NBA به زودی ربات لبرون جیمز را تشویق خواهند کرد؟  احتمال تقلید و بازسازی توانایی فیزیکی و ذهنی ورزشکاران حرفه‌ای در یک ربات، تقریباً غیرممکن است. البته این بدان معنا نیست که ورزشکاران و مربیان از هوش مصنوعی بهره نمی‌برند. اپلیکیشن هایی وجود دارند که حرکات دقیق هر بازیکن را ارزیایی می‌کنند و توصیه‌هایی برای بهبود عملکرد و کاهش آسیب‌ها ارائه می‌دهند.

در آینده، مربیان با اتکا بر هوش مصنوعی می‌توانند بهترین استعدادها را شناسایی کنند، استراتژی دفاعی حریف را تجزیه و تحلیل نمایند و توصیه‌های تمرینی هدفمند را برای بازیکنان به صورت جداگانه ارائه دهند. اما مانند معلمان و درمانگران، هیچ جایگزینی برای عامل انسانی در ورزش حرفه‌ای وجود ندارد.

7. رانندگان (تا این زمان)

امروزه تبلیغات زیادی در کشورهای پیشرفته جهان برای خودروهای بدون راننده انجام می‌گیرد. به نظر شما آیا فقط چند سال با خودروها و تریلی‌‌ها و تاکسی‌های بدون راننده فاصله داریم؟ هم داونپورت و هم فورد به این سوال پاسخ منفی داده‌اند.

موضوع وسایل نقلیه بدون راننده یک مبحث جدید در جهان نیست و از دهه 1980 در خصوص آن صحبت و تفکر شده است. داونپورت در این خصوص می‌گوید: «به نظر می رسد احساس عمومی این است که ما 90 درصد راه را طی کرده‌ایم، اما 10 درصد آخر کمی طول می‌کشد.»

از طرفی فورد نیز می‌گوید: «کنترل هرج و مرج توسط‌ خودروهای بدون راننده در جاده‌های عمومی که عابران پیاده، دوچرخه‌سواران، سگ‌ها و گربه‌ها در آن حضور دارند، کار بسیار دشواری است.»

8. مبتکران، نویسندگان و کارآفرینان خلاق

کارآفرینان، مخترعان، نویسندگان و بازیگران بدون شک از هوش مصنوعی مولد به عنوان یک ابزار استفاده می‌کنند، اما ChatGPT بنا به تعریف نمی‌تواند بیرون از چارچوب تعیین شده ، نظری بدهد. به اعتقاد مارتین فورد، شغل‌های خلاقانه، ایمن‌ترین مشاغلی هستند که در عصر هوش مصنوعی وجود دارند.

داونپورت معتقد است  که حتی اگر هوش مصنوعی به نوشتن، هنر و موسیقی تجاوز کند، مردم همیشه مایل هستند تا برای فعالیت‌های خلاقانه انسانی هزینه بپردازند.

امتیازی به این نوشته بدهید
منبع howstuffworks.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//