کسب درآمد از یوتیوب : 7 استراتژی آسان برای شروع

آیا قصد دارید یاد بگیرید که چگونه دنیای جذاب و پرجنب و جوش یوتیوب را به فضایی برای کسب درآمد تبدیل کنید؟ به شما تبریک می‌گوییم! زیرا پیشرفت‌های روزافزون در دنیای دیجیتال به شما این فرصت را می‌دهد که نه تنها ایده‌ها و خلاقیت خود را به اشتراک بگذارید، بلکه از این تلاش‌ها بهره مالی نیز ببرید. حالا وقت آن رسیده که از فرصت‌های پنهان درون دامنه‌ی یوتیوب بهره ببرید و راه‌های مؤثر و جذاب برای شروع کسب درآمد از آفرینش ویدیوهای خود را کشف کنید. پس با ما همراه بمانید تا به دنیای نحوه کسب درآمد از یوتیوب در ایران سفر کنیم.


۱. پیوستن به برنامه شراکت یوتیوب

برنامه شراکت یوتیوب یا «YouTube Partner Program» به یوتیوبرها امکان می‌دهد به ویژگی‌های خاصی در این پلتفرم دسترسی پیدا کنند. اگرچه برای کسب درآمد از یوتیوب در ایران لزوما نیازی به عضویت در این برنامه نیست، اما شراکت در این برنامه فرآیند کسب درآمد را به میزان قابل توجهی آسان‌تر می‌کند.

کسب درآمد از یوتیوب

همکاران یوتیوب به چندین راه نحوه درآمد از یوتیوب دسترسی دارند و همه اینها به تبلیغات ویدیویی محدود نمی‌شوند. به عنوان مثال، می‌توانید از درآمد حاصل از اشتراک‌های «YouTube Premium» استفاده کنید، ویژگی‌های ویژه‌ای را برای طرفداران پایبندتان فعال کنید و حتی با استفاده از قفسه کالا، محصولات اختصاصی خود را به نمایش بگذارید.

  • مرحله یک: راه‌اندازی یک کانال یوتیوب

برای راه‌اندازی کانال یوتیوب، فقط به یک حساب گوگل نیاز دارید و تمام این فرآیند رایگان است.

  • مرحله دو: دستیابی به شرایط برنامه شراکت یوتیوب

با توجه به الزامات جدید برنامه‌ی شراکت یوتیوب، برای عضویت در این برنامه، حداقل باید ۵۰۰ مشترک و ۳۰۰۰ ساعت مشاهده در طی ۱۲ ماه گذشته داشته باشید.

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توانید در یوتیوب به بازدید و سابسکرایب بالا دست پیدا کنید، مقاله پیشنهادی زیر را از دست ندهید.

  • مرحله سه: راه‌اندازی حساب AdSense

برای ایجاد حساب «AdSense» و دریافت درآمدتان در ایران، به راهنمای آخر همین مقاله مراجعه کنید.

  • مرحله چهار: آشنایی با روش‌های مختلف کسب درآمد از یوتیوب

هر روش نحوه کسب درآمد از یوتیوب، شرایط خاص خود را دارد. به عنوان مثال:

درآمد از تبلیغات 

برای کسب درآمد از تبلیغات یوتیوب، حداقل باید ۱۸ سال داشته باشید و محتوایی تولید کنید که با قوانین جامعه یوتیوب سازگار باشد. اصولاً ویدیوهای کمتر جدل‌آور، باعث می‌شوند تا افرادی که به تبلیغ نمودن مشغول هستند، بیشتر غلاقمندند تبلیغات خود را روی آن‌ها نمایش دهند.

درآمد از اشتراک «YouTube Premium»

اگر اعضای پریمیوم یوتیوب ویدیوهای شما را مشاهده کنند، در بخشی از هزینه اشتراک آنها سهیم می‌شوید، و این پروسه به صورت خودکار انجام می‌شود.

سوپر چت یوتیوب 

این قابلیت به طرفداران اجازه می‌دهد تا در جریان استریم‌های زنده (لایو استریم)، پیام‌های خود را با پرداخت مبلغی برجسته  و متمایز از سایرین کنند. برای استفاده از این قابلیت باید حداقل ۱۸ سال داشته باشید و در کشوری باشید که این ویژگی فعال است.


۲. عرضه محصولات اختصاصی

شاید در حال حاضر به عنوان یک خالق محتوا در یوتیوب فعالیت می‌کنید، اما این به معنای محدود شدن شما به این زمینه نیست. در دنیای امروز، بسیاری از یوتیوبرها و بلاگرها از شناخته شدن خود برای فروش مجموعه‌ای از محصولات متنوع استفاده می‌کنند؛ از تی‌شرت و کلاه تا ماگ و ادکلن. به این نوع محصولات به اصطلاح «مرچ» یا «مرچندایز» می‌گویند.

کسب درآمد از یوتیوب

در سناریوی دیگری، ممکن است یک شرکت یا برند را تأسیس کرده باشید و بخواهید از طریق یوتیوب به فروش محصولات خود کمک کنید. در این حالت، نیاز به استراتژی محتوای متفاوتی دارید تا محصولات خود را به مشتریان مناسب معرفی کنید.

در هر صورت، باید توجه داشته باشید که عرضه محصولات اختصاصی یک راه عالی برای کسب درآمد از یوتیوب و شبکه‌های اجتماعی است که باید به جدیت به آن نگریست.

  • گام اول: طراحی و ایجاد محصول

مرچندایزی که برای کانال خود در نظر می‌گیرید باید ارتباط شما با مخاطبان را تقویت کند. این به معنای ارائه محصولاتی است که با زمینه فعالیت شما مرتبط و تناسب دارند.

به عنوان مثال، یوتیوبری به نام رایان هیگا اهل هاوایی، مجموعه‌ای از ویدیوهای خنده‌دار به نام «Ninja Melk» داشت. او حتی نوشابه انرژی‌زای خود را به نام «Ninja Melk» به بازار عرضه کرد و این محصول به محبوبیت زیادی دست یافت. اگرچه او می‌توانست محصولات دیگری مثل لباس‌ها هم ارائه دهد، اما «Ninja Melk» به قدری محبوب شد که او حتی وب‌سایت مخصوص به خود برای این محصول ایجاد کرد.

شاید در ابتدا ایده‌های زیادی برای محصولات مختلف داشته باشید، اما طبیعتا نمی‌توانید توانایی تامین همه‌ی آن‌ها را داشته باشید. بهتر است با یک یا دو محصول آغاز کنید و سپس از بازخورد مخاطبان برای تشخیص محصولات مورد علاقه‌شان استفاده کنید.
  • گام دوم: تأمین یا تولید محصولات

در بیشتر موارد، نیاز به یک تأمین‌کننده یا تولیدکننده یا حتی یک عمده‌فروش دارید که محصولات شما را تولید و به مشتریان ارسال کند. برخی تأمین‌کنندگان ممکن است محصولات را مستقیماً به مشتریان ارسال کنند یا شما را از دردسرهای مرتبط با موجودی و انبارداری نجات دهند. این روش یکی از بهترین روش‌های نحوه درآمد از یوتیوب است.

  • گام سوم: ایجاد فروشگاه آنلاین

برای پردازش سفارش‌ها، به یک وب‌سایت جداگانه نیاز دارید. ایجاد یک فروشگاه آنلاین ساده و کاربردی می‌تواند به خریداران شما امکان خرید آسان از محصولات را فراهم کند.

  • گام چهارم: فعال‌سازی قسمت مرچندایز برای همکاران یوتیوب

اگر به عنوان یک همکار رسمی یوتیوب شناخته شده‌اید، می‌توانید از ویژگی «قسمت مرچندایز» برای نمایش محصولات مرچندایز خود در کانال استفاده کنید. پس از برآورده کردن پیش‌نیازهای مورد نیاز (مانند داشتن حداقل ۱۸ سال سن و ۱۰ هزار سابسکرایبر)، دستورالعمل‌های یوتیوب برای راه‌اندازی این ویژگی را دنبال کنید.

  • گام پنجم: تبلیغ محصولات در ویدیوها

در این مرحله، باید از جذابیت و کاریزمای خود بهره بگیرید. محصولات خود را در ویدیوها به نمایش بگذارید یا در استفاده از آنها خودی نشان دهید. افرادی که محصولات خریداری کرده‌اند و از آنها استفاده می‌کنند را معرفی کنید و به آنها اجازه دهید در مورد تجربیات خود صحبت کنند. همچنین حتماً لینک خرید محصولات را در قسمت توضیحات ویدیو قرار دهید.


۳. ایجاد محتوای اسپانسرشیپ

بزرگ‌ترین مزیت کسب درآمد از طریق کار اسپانسرشیپ در یوتیوب این است که نیاز نیست بخشی از درآمد خود را با یوتیوب به اشتراک بگذارید. در این روش، شما مستقیماً با برندها مذاکره می‌کنید و هزینه‌ی تبلیغاتی خود را از آن‌ها دریافت می‌کنید. این امر کاملاً طبیعی است. بسیاری از یوتیوبرها این راه را جهت کسب درآمد ترجیح می‌دهند.

کسب درآمد از یوتیوب

اگر توانایی جذب یک جامعه‌ی بزرگ از مخاطبان را دارید و یا محتوایی مرتبط با نیازها و علایق بازار هدف برندها تولید می‌کنید، احتمالاً برندها به همکاری با شما علاقه‌مند خواهند بود.

  • گام اول: پیدا کردن همکاران

وقتی به همکاری با برندها از طریق اسپانسرشیپ فکر می‌کنید، کیفیت و جذابیت پیشنهادتان بسیار مهم است. شاید لیستی از برندهای رویایی در ذهن داشته باشید. اما اینکه آیا به شرکت‌ها و برندهای بزرگ بروید یا ابتدا با همکاران کوچک‌تر شروع کنید، به نوع پیشنهاد و جذابیت آن بستگی دارد.

علاوه بر این، می‌توانید از پلتفرم‌های بازاریابی اینفلوئنسری نیز بهره‌برداری کنید. این پلتفرم‌ها عمدتاً به ایجاد ارتباط میان تیم‌های بازاریابی و اینفلوئنسرها می‌پردازند. به عنوان مثال، «FameBit» یکی از اولین پلتفرم‌هایی بود که به همکاری با اینفلوئنسرهای یوتیوب متمرکز شد.

  • گام دوم: انعقاد قرارداد

تحقیقات نشان می‌دهند که ویدیوهای یوتیوب به طور میانگین از هزینه‌ی تبلیغاتی بالاتری نسبت به استوری‌های اینستاگرامی یا پست‌های فیسبوکی برخوردار هستند. این به معنی این است که اینفلوئنسرهای یوتیوب می‌توانند مبالغ بالاتری را نسبت به دیگر پلتفرم‌ها بابت تبلیغات دریافت کنند، چرا که تولید محتوای ویدیویی هزینه‌برتری دارد.

با این حال، میزان درآمد و نیز نحوه درآمد از یوتیوب شما بستگی به تعداد مخاطبان، نرخ تعامل و ارتباط کانال شما با حوزه‌ی فعالیت همکار متغیر است، بنابراین قبل از انعقاد قرارداد، باید ارزش ویژه‌ی کارتان را محاسبه کنید.

  • گام سوم: شفافیت در تبلیغات

محتوای اسپانسرشیپ در واقع معادل تبلیغات است. بنابراین باید رعایت قوانین تبلیغات گوگل را به‌طور جدی بگیرید. شفافیت در تبلیغات برای حفظ شفافیت و قانونی بودن کانال یوتیوب شما بسیار اهمیت دارد. این پلتفرم امکانی فراهم کرده است که به شما اجازه دهد مخاطبان را در مورد محتوای تبلیغاتی آگاه کنید.


۴. همکاری در فروش

اگر مخاطبانی وفادار دارید که با محتوای شما تعامل می‌کنند، می‌توانید در جستجوی شرکت‌هایی باشید که به کار فروش مشارکتی می‌پردازند. در این روش فروش مشارکتی، مخاطبان خود را ترغیب به بازدید از وب‌سایت شریک یا خرید محصولات اختصاصی آن می‌کنید و به ازای هر فروش که از طریق لینک منحصر به فرد شما انجام شود، درآمدی را به خود اختصاص می‌دهید.

کسب درآمد از یوتیوب


۵. دریافت مستقیم پول از مخاطبان

این روش کسب درآمد از یوتیوب نیازمند توجه به جریان‌های درآمدی متعدد است، با این حال همگی یک ویژگی مشترک دارند: سهولت در حمایت مالی از کانال توسط مخاطبان!

  • گام اول: برگزاری پخش زنده و فعال‌سازی Super Chat

در ابتدای سال ۲۰۱۷، یوتیوب تصمیم به جایگزینی قابلیت Fan Funding با سیستم جدید Super Chat گرفت. این ویژگی تنها برای همکاران رسمی یوتیوب در دسترس است و تنها در هنگام پخش زنده‌ی ویدیو‌ها فعال می‌شود. Super Chat به مخاطبان امکان می‌دهد که مبلغی مشخص را پرداخت کنند تا پیامی ویژه در چت پخش زنده ارسال کنند، که به مدت زمانی قابل مشاهده می‌ماند.

  • گام دوم: ترغیب مخاطبان به عضویت در کانال

علاوه بر اشتراک گذاری کانال، مخاطبان می‌توانند مبلغی خاص را پرداخت کنند تا به عنوان «عضو» به کانال شما اضافه شوند. به ازای این عضویت، آن‌ها از امکاناتی مانند اموجی‌های سفارشی، دسترسی به محتوای انحصاری و امکان مشارکت در گفتگو‌های ویژه با شما بهره‌مند می‌شوند.

برای مثال، کانال «Wintergatan» که به ساخت ماشین‌های تیله‌ای می‌پردازد، با مخاطبانی که عضویت می‌خرند، به طور دائمی تشکر می‌کند و نشان می‌دهد که حمایت‌های مالی به چه مواردی در کارشان کمک می‌کند.

در انتها، تاکید می‌شود که برای موفقیت در این روش از نحوه کسب درآمد از یوتیوب در ایران، باید استراتژی تبلیغاتی خاصی برای ترغیب مخاطبان به عضویت در کانال داشته باشید. همچنین باید به خاطر داشته باشید که همانند «Super Chat»، این قابلیت نیز تنها برای همکاران یوتیوب در دسترس است.

  • گام سوم: ترغیب نمودن مخاطبان خود به خرید اشتراک پریمیوم یوتیوب

این گام به عنوان مرحله آخر در نظر گرفته شده است، زیرا به طور غیرمستقیم منجر به درآمدزایی برای کانال می‌شود. همان‌طور که قبلاً اشاره شد، زمانی که کاربران پریمیوم یوتیوب محتوای کانال شما را مشاهده می‌کنند، درآمدی که از اشتراک آن‌ها تولید می‌شود، به شما و همه کانال‌های دیگری که تماشا می‌کنند، تخصیص داده می‌شود.

پول درآوردن با یوتیوب


۶. جذب حمایت عمومی

در عصر حاضر، جذب حمایت مالی از طریق سرمایه‌گذاری عمومی و دریافت کمک‌های اهدایی به طور رایج انجام می‌شود. برای بهبود درآمد ماهانه خود یا تأمین منابع مالی برای پروژه‌های شخصی و مرتبط با کانال، این روش می‌تواند به شما کمک کند و فرصت موفقیت بالایی دارد.

  • گام اول: ایجاد حساب در سرویس‌های حمایت مالی عمومی

در پلتفرم‌های پشتیبانی گوگل، لیستی از سایت‌های تأییدشده جذب حمایت مالی عمومی مشاهده می‌شود. شما می‌توانید به انتخاب خود یکی از این سرویس‌ها را انتخاب نموده و مورد استفاده قرار دهید.

  • گام دوم: تبلیغ کمپین حمایت مالی در ویدیوها

اهداف خود را به وضوح معرفی کنید تا مخاطبان بفهمند که برای چه مواردی به آنها کمک مالی می‌شود و اگر حمایت مالی با موفقیت انجام شود، چه اقداماتی انجام خواهید داد. همچنین، ارزش‌ها و مزایایی که به مخاطبان خود ارائه می‌دهید را مشخص کنید تا به وضوح ارزش حمایت آنها را درک کنند.

  • گام سوم: خود را از محدودیت‌های یوتیوب فراتر ببرید

برای موفقیت در کمپین حمایت مالی، لازم است که فراتر از یوتیوب فعالیت کنید و در پلتفرم‌های مختلف حضور داشته باشید.


۷. فروش محتوایتان به رسانه‌های مختلف اینترنتی

زمانی که یک ویدیو فراگیر شود و همه افراد مایل به تماشای آن شوند، هر رسانه‌ای می‌خواهد نسخه‌ای از آن را برای نمایش به مخاطبان خود داشته باشد. خوشبختانه، شرکت‌های رسانه‌ای مطرح خوب می‌دانند که باید بابت استفاده از محتوا، پول پرداخت کنند. در این حالت، شما راهی دیگر برای کسب درآمد از یوتیوب پیدا کرده‌اید.

به عنوان یک خالق محتوا، فروش کارهای موفق خود به رسانه‌ها می‌تواند به راحتی انجام شود، فقط کافی است اطمینان حاصل کنید که به راحتی قابل پیدا شدن هستید؛ زیرا هرگز نمی‌دانید که کی بلافاصله نیاز به شما خواهد داشت. حتی اگر مدیر کسب‌وکار ندارید، یک حساب ایمیل عمومی تنظیم کنید که می‌توانید آن را برای درخواست‌های تجاری مورد استفاده قرار دهید.


هرگز نا امید نباشید

حتی اگر نخواهید هیچ یک از روش‌های یاد شده را دنبال کنید، خبر خوب این است که در ایران بسیاری از شرکت‌های بزرگ و معتبر به دنبال یوتوبرهایی هستند که اصول این پلتفرم را می‌دانند و از آن‌ها می‌خواهند که برایشان در یوتیوب تولید محتوا کنند. ویژگی این روش کسب درآمد این است که برای این شرکت‌ها هیچ یک از سخت‌گیری‌های یوتیوب مطرح نیست.

نحوه نقد کردن درآمد یوتیوب در ایران

آیا می‌دانید شما از چه طریقی می‌توانید درآمد خود را از یوتیوب دریافت کنید؟ اگر چگونگی نقدکردن درآمد یوتیوب دغدغه شما است، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده نمایید:

کسب درآمد از یوتیوب

۱. استفاده از آشنایان در خارج

دوستان یا افراد خانواده شما که در کشورهای دیگر اقامت دارند، می‌توانند حساب «AdSense» برای شما ایجاد کنند. این راهکار می‌تواند به شما در دریافت درآمد از یوتیوب در ایران کمک کند.

۲. سفر و اقامت در خارج

سفر به کشورهایی مانند ترکیه و ایجاد حساب در آن‌جا به همراه دریافت اقامت می‌تواند یک راه برای انجام این کار باشد. این مسیر ممکن است با هزینه‌های زیادی همراه باشد و به عملکرد اقتصادی شخصی شما بستگی دارد.

۳. همکاری با شرکت‌های واسطه (MCN)

شرکت‌ها و افرادی که در خارج از ایران فعالیت دارند، می‌توانند خدماتی را در جهت دریافت و انتقال درآمد از یوتیوب به شما ارائه دهند. این شرکت‌ها به عنوان شبکه‌های چندکاناله (MCN) شناخته می‌شوند و وظیفه آن‌ها بهینه‌سازی رسانه و افزایش درآمد از تبلیغات است. این مسیر معمولاً برای کسب درآمد از یوتیوب در ایران استفاده می‌شود.

برای مورد اول، ممکن است مسائل مالیاتی مرتبط با این راهکار به دست آشنا یا خانواده‌های شما در خارج ایجاد مشکل کند. برای مورد دوم، اقدام به سفر و ایجاد اقامت به‌تنهایی به منظور کسب درآمد از یوتیوب به صرفه نمی‌آید ولی اگر در آینده نیاز به زندگی در کشور خارجی دارید، می‌توانید به این امر فکر کنید.

در مورد مورد سوم، شرکت‌های واسطه یا MCN‌ها فعالیت‌های قانونی را انجام می‌دهند و در سراسر جهان شناخته شده‌اند. این شرکت‌ها اغلب از خدماتی مانند بهینه‌سازی و کمک به توسعه کانال‌ها نیز ارائه می‌دهند. با این حال، به دلیل محدودیت‌های تحریمی، در ایران معمولاً فعالیت این شرکت‌ها تاکید بیشتری به جمع‌آوری و انتقال پول دارد. اخیراً با رشد یوتیوب فارسی، تعدادی از شرکت‌های جدید در این زمینه نیز ظاهر شده‌اند که به علاوه از خدمات متداول MCN‌ها، خدمات دیگری را نیز ارائه می‌دهند.

کلام آخر

در این متن به بررسی چندین راهکار برای نحوه کسب درآمد از یوتیوب در ایران پرداختیم. هر یک از این روش‌ها دارای مزایا و معایب خود هستند که باید با دقت و برنامه‌ریزی مناسب به اجرا درآیند. انتخاب روش مناسب بر اساس شرایط و هدف شخصی شما می‌تواند به کسب درآمد پایدار و موفقیت در دنیای یوتیوب کمک کند.

5 | (1)
منبع blog.hootsuite.com www.oberlo.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//