سریعترین لپ تاپ در سال 2022 [ راهنمای خرید یک لپ تاپ پرسرعت]

سریعترین لپ تاپ در سال 2022 ممکن است بسیار گران باشد و یا شما به هر دلیلی، دوست نداشته باشد که این چنین هزینه‌ای را برای خرید یک Laptop پرداخت کنید. اما همین‌که در حال مطالعه این مقاله هستید، نشان می‌دهد بدتان نمی‌آید که پرسرعت‌ترین لپ‌تاپی که پولتان به خرید آن می‌رسد را انتخاب کنید.

انتخاب یک لپ تاپ سریع، تا حد بسیار زیادی بستگی به تعریف و انتظارات شما از کلمه “سرعت” دارد. طبیعتا فردی که به قصد انجام کارهای اداری و روزمره اقدام به خرید یک رایانه قابل حمل می‌کند، انتظاری که از سرعت آن دارد، با شخصی که به دنبال اجرای بازی‌های سنگین است، بسیار متفاوت است.

به هر دلیلی و با هر معیاری که به دنبال خرید یک لپ تاپ سریع هستید، ما در مجله تکنولوژی ایده آل تک به شما کمک کرده و راهنمایی‌های لازم را برایتان ارائه خواهیم داد. تنها کاری که باید انجام دهید، مطالعه این مقاله تا انتها است.

چه لپ تاپی را می‌توان سریع نامید؟

واژه سرعت را می‌توان از مناظر مختلفی بررسی کرد. اما به صورت کلی، سریع بودن یک لپ تاپ را می‌توان در دو فاکتور قدرت پردازش CPU و توانایی گرافیکی برای انجام تسک‌هایی مانند اجرای بازی‌های کامپیوتری، اجرای برنامه‌های سنگین گرافیکی و سه بعدی و … تعریف کرد.

چه لپ تاپی سریع است؟

دو موردی که ذکر شدند (قدرت CPU و توانایی گرافیکی) به شکلی کاملا اساسی با همدیگر متفاوت هستند و ما در ادامه سعی می‌کنیم برای بررسی تمامی فاکتورها، این دو عامل را به صورت جداگانه در نظر داشته باشیم.

نکته بسیار مهم: برخی از لپ تاپ‌ها ممکن است از یک نظر بسیار سریع باشند و از منظری دیگر، کند به نظر برسند. به عنوان مثال ممکن است که نوت بوک شما از یک پردازنده مرکزی (CPU) بسیار قوی برخوردار باشد، در حالی که از یک کارت گرافیک ساده و ابتدایی استفاده کند. این دستگاه مطمئنا در اجرای برنامه‌های هم‌زمان کم نخواهد آورد، اما اصلا گزینه مناسبی برای انجام بازی‌ها و نرم افزارهای گرافیکی سنگین نیست.

همین اتفاق، ممکن است به صورت برعکس نیز رخ دهد. بدین صورت که یک لپ تاپ با برخورداری از یک کارت گرافیک قوی، مشکلی در اجرای بازی‌های سنگین نداشته باشد. (البته قدرت CPU در این مورد هم تاثیرگذار است؛ زیرا هر چه پردازنده قوی‌تری داشته باشید، کارت گرافیک شما بهتر عمل خواهد کرد.)

بنابراین اگر به دنبال یک لپ تاپ سریع هستید، باید به حداکثر قدرت CPU و همچنین بالاترین حد توانایی کارت گرافیک که از آن به عنوان پردازنده گرافیکی یا GPU یاد می‌‎شود، دست یابید. اما این اتفاق به همین سادگی‌ها رخ نخواهد داد:

قدرت بالای پردازنده و کارت گرافیک، به شکل قابل توجه‌ای منجر به بالا رفتن قیمت لپ تاپ خواهد شد. از طرفی دیگر، این سخت‌افزارهای قدرتمند، حرارت بیشتری تولید می‌کنند و برای خنک کردن آن‌ها، نیاز به تجهیزات خنک کننده و فضای مناسب‌تری دارید. به این دو مورد، مصرف بالای برق این‌چنین لپ تاپی را اضافه کنید تا متوجه شوید خرید سریعترین لپ تاپ، کار بسیار مشکلی است.

پس انتخاب سریعترین لپ تاپ سال 2021 را فراموش کنید و در عوض، به دنبال لپ تاپی باشید که در محدوده بودجه‌ای که در اختیار دارید، از نظر سرعت بهترین باشد.

انتخاب CPU و تاثیر آن بر سرعت لپ تاپ

سریعترین لپ تاپ از نظر CPU به 4 دسته مختلف تقسیم می‌شود: دسته اول، لپ تاپ‌های تجاری هستند که از قوی‌ترین پردازنده‌های مرکزی در کنار یک سیستم یکپارچه گرافیکی استفاده می‌کنند. به عنوان نمونه‌هایی از این دستگاه‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Latitude از شرکت DELL
  • ThinkPad از شرکت Lenovo
  • EliteBook از شرکت HP

دسته دوم از این لپ تاپ، دستگاه‌هایی هستند که برای انجام بازی‌های کامپیوتری سنگین طراحی می‌شوند. این رایانه‌های قابل حمل، از یک پردازنده گرافیکی قوی در کنار یک پردازنده مرکزی متوسط (در حدی که باعث ایجاد مشکلات گرافیکی نشود) تشکیل می‌شوند.

ThinkPad

دسته بعدی لپ تاپ‌هایی هستند که برای انجام کارهای حرفه‌ای مانند آنالیز داده‌ها، ایجاد محتوای حرفه‌ای و … طراحی می‌شوند. از مهم‌ترین مدل‌های این دستگاه‌ها، می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • ZBook از شرکت HP
  • Precision از شرکت DELL

ZBook

البته این لپ تاپ‌ها را می‌توان از روی پردازنده گرافیکی‌شان نیز تشخیص داد، زیرا آن‌ها معمولا از کارت گرافیک‌هایی مانند Nvidia Quadro و AMD Radeon Pro و یا AMD Radeon FirePro استفاده می‌کنند.

و سرانجام دسته چهارم، گروهی از لپ تاپ‌ها هستند که برای کارهایی مانند ویرایش فیلم و یا طراحی بازی‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین مدل‌های این دسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Aero از شرکت Gigabyte
  • ZBook از شرکت HP

پردازنده‌های سری H از شرکت اینتل

بیشتر پردازنده‌های ساخت شرکت اینتل، معمولا به یک یا دو حرف بزرگ انگلیسی ختم می‌شوند. اگر یک CPU از شرکت Intel به حرف “H” ختم شود، نشان دهنده بیشترین توان پردازنده است. این CPU از حداکثر 16 رشته پردازشگر استفاده می‌کند و برنامه‌های سیستم شما، می‌توانند با استفاده از یک ویژگی به نام “Hyper-Threading” به آن دسترسی داشته باشند.

پردازنده های سری h از اینتل

به طور کلی می‌توان گفت که اگر قصد اجرای برنامه‌های سنگین و طاقت فرسای محاسباتی را دارید که احتیاج به پردازش سریع داده‌ها دارند، استفاده از یک پردازنده H از شرکت اینتل، برای شما بسیار مناسب است. می‌توان گفت تمام لپ تاپ‌هایی که برای اجرای بازی‌ها و یا نرم افزارهای سنگین طراحی می‌شوند،از این CPU استفاده می‌کنند.

نکته: در حال حاضر، پردازنده‌های Core i7 و Core i9 از سری H در شرکت اینتل، به نوعی قدرتمندترین پردازنده‌های مرکزی به شمار می‌روند.

پردازنده‌های سری U از شرکت اینتل

پردازنده‌هایی که به حرف U ختم می‌شوند، به صورت کلی برای انجام کارهای سبک طراحی شده و حرارت کمتری نیز تولید می‌کنند. این CPU بیشتر برای استفاده در Laptop باریک ساخته شده است. در صورتی که به دنبال انجام کارهای شغلی و یا روزمره خود هستید، یک پردازنده Core i5 یا Core i7 از سری U کاملا برای شما مناسب خواهد بود.

پردانده‌های سری u

بسیار بعید است که برای انجام کارهای معمولی با پردازنده‌های سری U گله و یا شکایتی داشته باشید. حتی می‌توانید بازی‌های متوسط و نه چندان سنگین کامپیوتری را نیز با این CPU انجام دهید. اما بهرحال، قدرت واقعی یک پردازنده اینتل، در سری H خود را نشان خواهد داد.

پردازنده‌های شرکت AMD

بیایید نگاهی هم به مهم‌ترین رقیب اینتل، یعنی شرکت AMD بیندازیم. پردازنده‌های Ryzen و Ryzen Pro از این شرکت، در طول تاریخ برای انجام بازی‌های متوسط و برنامه‌های نه چندان سنگین و پیچیده، مناسب بوده‌اند.

Ryzen 4000 از AMD

اما نسل Ryzen 4000 از AMD که در سال 2020 به بازار عرضه شد، می‌تواند بازی‌ها و برنامه‌هایی را اجرا کند که حتی قوی‌ترین CPU از اینتل نیز از عهده آن‌ها برنخواهد آمد.

امروزه Ryzen 4000 در لپ تاپ‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • MSI Alpha 15
  • Asus TUF Gaming A17

بهرحال در نهایت این خود شما هستید که باید بر اساس انتظاراتی که از یک لپ تاپ دارید، از میان پردازنده‌های مختلف، بهترین و مناسب‌ترین مدل را انتخاب نمایید.

انتخاب کارت گرافیک و تاثیر آن بر سرعت لپ تاپ

همان‌طور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره شد، سریعترین لپ تاپ زمانی معنی پیدا می‌کند که دو فاکتور بسیار مهم پردازنده مرکزی و کارت گرافیک را در نظر بگیریم. در بالا به صورت مفصل، تاثیر پردازنده بر سرعت یک لپ تاپ را بررسی کردیم و اکنون زمان پرداختن به کارت گرافیک است.

پردازنده گرافیکی قدرتمند، بیشتر برای افرادی حائز اهمیت است که به دنبال اجرای بازی‌های سنگین رایانه‌ای هستند. امروزه بیشتر لپ تاپ‌های گیمینگ، از انواع مختلف کارت گرافیک GeForce از شرکت Nvidia استفاده می‌کنند.

به طور کلی به این نکته توجه داشته باشید که اگر لپ تاپ شما دارای صفحه نمایش 1080P است، کارت گرافیک‌های GeForce RTX 2060 و GTX 1660 Ti برای انجام بازی‌هایی با گرفیک بالا، مناسب است. RTX 2070 برای صفحه نمایش‌هایی با وضوح تصویر 2560 در 1440 کافی به نظر می‌رسد. این درحالیست که GeForce RTX 2080 برای صفحه نمایش‌های 4K بسیار ایده آل خواهد بود.

GeForce RTX 2060

یک مورد دیگر که در زمان خرید کارت گرافیک باید به آن توجه داشته باشید، تصمیمتان مبنی بر استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی است. اگر تصمیم دارید در آینده، از این عینک‌ها لذت ببرید، ما به شما GeForce GTX 1660 Ti را پیشنهاد می‌دهیم.

به طور کلی، سعی کنید کارت گرافیک خود را متناسب با انتظاراتتان و همچنین صفحه نمایش خود انتخاب کنید، به عنوان مثال، در صورتی که نمایشگر شما از نرخ تازه‌سازی 60 فریم در ثانیه برخوردار است، خرید یک کارت گرافیک با نرخ 100 هرتز، فقط هزینه کردن اضافی است.

تفاوت هارد SSD و HDD در چیست؟
بخوانید

تاثیر حافظه ذخیره سازی بر یک لپ تاپ سریع

بررسی تاثیر حافظه بر سرعت لپ تاپ، قدری آسان‌تر از تحلیل وضعیت CPU و GPU است. به طور کلی، لپ تاپ‌های امروزی از یکی از سه نوع حافظه زیر، برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌کنند:

  • دیسک سخت یا HDD
  • درایوهای حالت جامد (SSD) با اتصال SATA
  • درایوهای حالت جامد (SSD) با اتصال PCI Express

این رده بندی که در بالا مشاهده می‌کنید، بر اساس سرعت آن‌ها (از کندترین به سریع‌ترین) صورت گرفته است. البته از یک منظر دیگر، این درایوهای ذخیره سازی از نظر قیمت نیز، دقیقا به همین صورت (از ارزان‌ترین به گران‌ترین) رتبه بندی می‌شوند.

تاثیر هارد روی سرعت لپ تاپ

این روزها سریعترین لپ تاپ‌ها از  درایوهای حالت جامد (SSD) با اتصال PCI Express استفاده می‌کنند. این حافظه‌های ذخیره سازی را معمولا با اصطلاح M.2 می‌شناسیم. یک هارد SSD با درگاه اتصال PCI Express بر اساس پروتکل NVMe (یک تکنولوژی برای بهترین استفاده از درگاه‌های PCI Express) کار می‌کنند.

اگر به دنبال سریعترین لپ تاپ ممکن هستید، باید به فکر خرید یک هارد SSD با درگاه PCI Express باشید. می‌توانید از یک هارد دیسک سخت برای ذخیره سازی داده‌های حجیم و یک هارد SSD برای اجرای برنامه‌های اصلی و حیاتی سیستم عامل استفاده کنید. (در این روش، متحمل هزینه‌های سنگین نیز نخواهید شد؛ زیرا هاردهای SSD در ظرفیت‌های بالا، بسیار گران هستند.)

تاثیر RAM در سرعت لپ تاپ 

به طور کلی، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که به فکر انتخاب یک RAM با ظرفیت کمتر از 8 گیگابایت نباشید؛ اما اگر بتوانید یک رم 16 گیگابایتی خریداری نمایید، هیچ نگرانی از بابت تاثیر این سخت افزار روی سرعت لپ تاپ نخواهید داشت.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی مهم‌ترین عواملی که در انتخاب سریعترین لپ تاپ تاثیر گذار هستند، پرداختیم. اکنون می‌توانید با دید روشن‌ترین به فکر خرید یک لپ تاپ سریع باشید. البته بازهم باید تاکید کنیم که سرعت مناسب یک Laptop به صورت مستقیم، بستگی به مبلغی که برای خرید این دستگاه کنار گذاشته‌اید دارد.

در صورتی که سوالی در زمینه انتخاب لپ تاپ و سرعت آن دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات همین مقاله مطرح نمایید تا در اولین فرصت، پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

3.5 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//