چگونه یک هارد SSD را فرمت کنیم؟

گاهی اوقات ممکن است بنا به دلایلی تصمیم به فروش لپتاپ یا هارددیسک یا SSD خود داشته باشید. قسمت بد ماجرا هم اینجاست که دوست ندارید اطلاعاتی که روی آن ذخیره کرده بودید، توسط نرم‌افزارهای بازیابی اطلاعات، مجددا بازیابی شود. اینجاست که فرمت هارد SSD به کمک شما می‌آید.

با استفاده از روش‌هایی که در ادامه‌ این مقاله از ‌ایده آل تک بررسی می‌کنیم، روش صحیح فرمت هارد SSD را به شما آموزش خواهیم داد. بنابراین اگر تا انتها با ما همراه باشید، از بابت اینکه اطلاعات پاک شده بازیابی شوند، خیال‌تان راحت خواهد شد.

فرمت کردن هارد چیست؟

خیلی‌ها به اشتباه بر این باورند که فرمت کردن هارد SSD ایده‌ خوبی نیست؛ ولی گاهی اوقات مثل وقتی که قصد فروش یا واگذاری هارد دیسک را به شخص دیگری دارید، این کار به شدت مورد نیاز شما خواهد بود.  یکی از مزایایی که فرمت هارد اس اس دی خواهد داشت، از بین بردن تمامی ایرادهای نرم‌افزاری است و از بین بردن تمامی بدافزارها یا ویروس‌ها و از همه مهم‌تر پاک کردن تمامی اطلاعات قبلی است.

فرمت کردن هارد چیست؟

هاردهای اکسترنال، چندین فرمت مختلف دارند. برای فرمت هارد SSD نیاز به شناخت انواع فرمت‌ها دارید. در ادامه خیلی مختصر انواع فرمت‌هایی که می‌توانید برای انجام این کار استفاده کنید را به شما آموزش خواهیم داد.

فرمت FAT یا FAT16

این فرمت یکی از پرکاربردترین و قدیمی‌ترین انواع فرمت هارد دیسک است. از این فرمت برای اولین بار توسط سیستم عامل MS-DOS در سال 1981 میلادی استفاده شد و تا به امروز همچنان جزو محبوب‌ترین فرمت‌ها به شمار می‌آید.

فرمت FAT32

این فرمت هم در واقع نسخه تکمیل شده FAT16 است. با استفاده از فرمت می‌توانید مشکلات مربوط به FAT16 را برطرف کنید و بهتر است در اکثر موارد، برای پاک کردن فلش درایوها از این نوع استفاده کنید.

فرمت NTFS

این فرمت را شرکت مایکروسافت به خاطر عدم توانایی تعریف در سطح‌های مختلف مجوز دسترسی به فایل و پوشه‌ها و سیستم فایل به وجود آورد. ساختار این فرمت 64 بیتی است. ولی نقطه‌ ضعف بزرگ آن، این است که روی سیستم عامل‌های قدیمی کار نمی‌کند. همین‌طور قابلیت تبدیل فرمت NTFS به FAT را نیز ندارد.

فرمت exFAT

این فرمت دارای ویژگی‌های NTFS و FAT32 به صورت همزمان است. فرمت exFAT در واقع یک فرمت بهینه‌سازی شده‌ی سیستمی برای درایور فلش به شمار می‌آید. نقطه ضعف بزرگ استفاده از این ورژن، عدم اجرا شدن آن در کنسول بازی xbox 360 است.

آموزش فرمت هارد SSD

خوب تا به اینجای مقاله متوجه شدید که با فرمت هارد SSD تمامی اطلاعات قدیمی پاک خواهد شد. پس اولین اقدامی که قبل از انجام این کار باید انجام دهید، تهیه کردن یک نسخه‌ی پشتیبان از دیتاهای قبلی که روی SSD ذخیره شده است. (درصورتی که اطلاعات مهمی را در آن ذخیره کرده‌ باشید)

برای فرمت هارد SSD در ویندوز، باید تمام دستور‌العمل‌های زیر را مرحله به مرحله انجام دهید:

1) روی Start یا دکمه Windows کلیک کنید. سپس Control Panel را انتخاب کرده و وارد System and Security شوید.

2) حالا باید Administrative Tools را انتخاب کرده و سپس وارد Computer Management and Disk management شوید.

3) در این مرحله هارد اس اس دی که قصد فرمت کردن آن را دارید، انتخاب کنید. سپس روی آن کلیک راست کرده و گزینه‌ی Format را انتخاب کنید.

4) اکنون File System را انتخاب می‌کنید که معمولا در حالت NTFS قرار داده شده است. در ادامه پنجره‌ای بار خواهد شد که باید در آن گزینه‌ Allocation Unit Size که معمولا 4096 است را انتخاب کنید. در نهایت تیک گزینه‌ Perform a quick format را فعال کنید.

آموزش فرمت هارد SSD

5) در نهایت با کلیک کردن روی گزینه‌ Ok فرمت هارد ssd انجام خواهد شد.

آموزش فرمت هارد SSD

با همین چند گزینه‌ به راحتی می‌توانید هارد SSD را فرمت کنید.

فایل سیستم هارد SSD اکسترنال

یکی از مشکلات متداولی که بسیاری از کاربران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، انتخاب فرمت مناسب برای یک هارد اکسترنال SSD است. اینکه چه فرمتی برای هارد SSD اکسترنال مناسب است، ممکن است برای هر کسی چالش برانگیز باشد.

بهترین پیشنهاد ما به شما، استفاده از فرمت FAT است. چرا که این فرمت بالاترین سطح پشتیبانی را دارد. کمی قبل‌تر که استفاده از هارد دیسک‌ها و یا فلش مموری‌ها خیلی مرسوم نبود، بسیاری کابران برای جابه‌جایی فایل‌های مهم از فلاپی دیسک‌ها و سی‌دی‌های re-write استفاده می‌کردند.

امروزه که استفاده از هاردهای اکسترنال رواج پیدا کرده است، استفاده از فرمت‌هایی مثل FAT32 می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای برای کاربران باشد. چرا که این فرمت، قابلیت پشتیبانی از فایل‌هایی که بیش از 4 گیگابایت هستند را دارد.

به صورت کلی اگر فایلی که قصد ذخیره کردن آن در یک هارد اکسترنال را دارید، بیشتر از 4 گیگابایت باشد، استفاده از فرمتی مثل exFAT گزینه‌ خوبی نخواهد بود. در چنین شرایطی، هوشمندانه‌ترین انتخاب، فرمت هارد SSD با FAT32 خواهد بود.

چرا باید یک هارد SSD را فرمت کنیم؟

با وجود تمام اطلاعاتی که تا به اینجای این مقاله در مورد فرمت هارد SSD گفته شد، به نظر شما چه دلیلی دارد که ما این فرایند را روی هارد اس اس دی انجام دهیم؟ یا اینکه با انجام دادن این کار روی هارد، چه اتفاقی برای آن خواهد افتاد؟

در ادامه 4 دلیل اصلی برای فرمت کردن هارد SSD را بررسی کرده‌ایم:

1) تمیز کردن و نو کردن فایل‌های سیستمی

زمانی که شما قصد فرمت هارد SSD را دارید و این کار را انجام می‌دهید، باید یکی از انواع فرمت‌های موجود مثل NTFS، exFAT و… را انتخاب کنید.

با این کار در واقع تمامی اطلاعات ذخیره شده در هارد دیسک، پاک خواهد شد. همین‌طور تمامی ساختار و نحوه‌ ذخیره‌سازی داده‌های جدید نیز تغییر پیدا خواهد کرد. به طور کلی با انجام دادن این کار، روال و نحوه‌ کار کردن سیستم نیز تغییر می‌کند.

2) بهبود عملکرد سیستم

یکی دیگر از مزایای فرمت هارد SSD، بهبود بخشیدن و افزایش عملکرد آن است. هیچ فرقی نمی‌کند که هارد کامپیوتر یا هارد SSD خود را فرمت می‌کنید. در هر صورت با انجام این کار، شاهد بهبود چشمگیری در نحوه‌ی عملکرد سیستم خواهید بود.

با انجام دادن این کار، تمامی تنظیمات و فایل‌های سیستمی و هر آنچه که مربوط هارد دیسک می‌شود، به تنظیمات کارخانه باز خواهد گشت. به صورتی که پس از اولین استفاده متوجه تغییر بزرگی که هارد SSD پیدا کرده، خواهید شد.

توجه داشته باشید که وقتی شما فرمت هارد SSD را انجام می‌دهید، کل فضای درایو پاک خواهد شد و خیلی راحت‌تر می‌توانید فایل‌های بیشتری را در آن ذخیره کنید. در واقع فضای بیشتری در اختیار خواهید داشت و با انجام دادن این کار، عملکرد رایانه و یا هارد دیسک شما سریع‌تر و بهتر خواهد شد.

3) مرتب شدن فضای داخلی دیسک

سومین دلیل مهم بودن اهمیت فرمت هارد SSD این است که با انجام دادن این کار، تمامی محتواهای غیر ضروری یا مضری که در هارد وجود دارد، از بین خواهد رفت و فضای داخلی دیسک، مرتب خواهد شد.

این محتواهای غیر ضروری در دیسک، ممکن است برخی نرم‌افزارهای مخرب و یا ویروس‌هایی باشد که حتی قوی‌ترین آنتی ویروس‌ها هم  شاید توانایی شناسایی آنها را نداشته باشند!

گاهی اوقات هم برخی فایل‌های سیستمی ممکن است در هارد ذخیره شده باشند، که به مروز زمان دچار آسیب شده باشند و باعث کند شدن عملکرد هارد شده باشند.

وقتی که شما هارد را فرمت می‌کنید، فایل‌های ضروری به صورت خودکار مجددا روی قسمت کوچکی از آن ذخیره خواهد شد. در نتیجه شاهد تغییر بسیار زیادی هم روی هارددیسک و هم بر روی سیستم عاملی که استفاده می‌کنید خواهید بود.

4) حذف دیتاهای اضافی

شاید با فرمت هارد SSD تمامی اطلاعاتی که روی آن ذخیره کرده بودید پاک شوند، ولی همان‌طور که بالاتر هم توضیح دادیم، برخی داده‌هایی که بر روی هاردها ذخیره می‌شوند، شاید مضر باشند و نبودشان خیلی بهتر از نگهداری‌شان در هارد باشد.

اگر دیتاهای ارزشمندی را روی هارد خود ذخیره دارید و نگران از دست دادنشان هستید، بهترین کار، تهیه‌ی یک نسخه‌ی پشتیبان از آنها است. وقتی که این کار را انجام دهید، از دست دادن و یا فرمت هارد دیسک، هیچ ضرری به شما نخواهد زد و در عوض شاهد تغییرات بسیار چشم گیری نیز خواهید بود.

کلام آخر

در این مقاله ما در مورد اینکه چگونه یک هارد SSD را فرمت کنیم و انواع فرمت‌هایی که می‌توانید از آنها استفاده کنید، به طور کامل توضیح دادیم. همیشه به خاطر داشته باشید که از تمامی اطلاعات مهمی که در هارد SSD و یا فلش مموری‌هایتان ذخیره کرده‌اید، نسخه‌ی پشتیبان داشته باشید. چرا که ممکن است به هر دلیلی این اطلاعات ارزشمند را از دست دهید و امکان بازیابی مجدد آنها را نداشته باشید.

علاوه بر این، در مورد انواع فرمت‌ها و مناسب‌ترین فرمت‌ها برای فرمت هارد SSD صحبت کردیم. هیچ گاه از اهمیت بالایی که انجام دادن این کار دارد غافل نشوید و سعی کنید که هر چند وقت یکبار به صورت دوره‌ای این کار را انجام دهید تا به بهبود عملکرد سیستم خود کمکی کرده باشید.

سوالات متداول

به چه دلیل فرمت هارد SSD اهمیت دارد؟

انجام دادن این کار مزایای بسیار زیادی دارد. چرا که ممکن است به صورت ناخواسته یک سری ویروس، بدافزار و یا فایل‌های مخرب روی هارد وجود داشته باشد که در عملکرد سیستم اختلال به وجود می‌آورند. با فرمت کردن هارد اس اس دی، تا حد زیادی این مشکل برطرف خواهد شد.
 

آیا با فرمت کردن هارد اکسترنال SSD، امکان بازیابی مجدد داده‌ها وجود دارد؟

خیر- با فرمت کردن هارد اکسترنال، تمامی اطلاعاتی که در آن ذخیره کرده بودید پاک خواهد شد و امکان بازیابی مجدد آنها وجود نخواهد داشت. زمانی امکان بازیابی برخی اطلاعات را خواهید داشت که از برخی نرم‌افزارهایی که برای این کار طراحی شده‌اند استفاده کنید.

آیا امکان استفاده کردن از هارد SSD، در تمامی سیستم‌ عامل‌ها امکان پذیر است؟

بله – اگر هارد SSD با فرمت درست و مناسب، فرمت شده باشد، انجام دادن این کار امکان‌پذیر است و بر روی هر سیستم عاملی می‌توانید از آن استفاده کنید.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//