فرمت هارد از طریق CMD + فرمت هارد بدون ویندوز

اصولا فرمت کردن یک هارد درایو یا هارد SSD درست مانند خرید یک فضای ذخیره‌سازی جدید است؛ زیرا این فرایند، همه داده‌ها را به یک‌باره پاک می‌کند. از میان انواع روش‌های موجود، به نظر می‌رسد فرمت هارد از طریق CMD ساده‌ترین و سریع‌ترین راه باشد.

البته سیستم عامل ویندوز استفاده از ابزار Disk Management یا همان مدیریت دیسک را برای فرمت کردن هارد پیشنهاد می‌کند. ولی اگر به هر دلیلی، سیستم عاملی در کار نباشد باید چکار کنیم؟ درست حدس زدید؛ می‌توانیم از خط فرمان یا همان Command Prompt کمک بگیریم.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم به صورت کامل به آموزش فرمت هارد از طریق CMD بپردازیم. اگر شما هم به پاکسازی فضای ذخیره‌سازی رایانه خود نیاز دارید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

دستور فرمت درایو در CMD چیست؟

قبل از این‌که بخواهیم درباره نحوه فرمت کردن انواع هارد درایو در خط فرمان صحبت کنیم، بهتر است نگاهی گذرا به CMD یا همان Command Prompt داشته باشیم:

Command Prompt یک نسخه گرافیکی از MS-DOS است که می‌توانیم با استفاده از محیط آن، دستوراتی را به ویندوز منتقل نماییم.

سیستم عامل ویندوز این امکان را به شما می‌دهد که تنها با کلیک کردن و بدون نیاز به کد و تایپ دستورات با کامپیوتر خود کار کنید؛ اما کامپیوترهای قدیمی به این صورت نبودند.

خط فرمان cmd چیست

در زمان‌های گذشته برای استفاده از کامپیوتر باید برای هر عمل، یک دستور مجزا تایپ می‌کردیم. CMD در ویندوز نماینده و به عبارتی بازمانده سیستم‌ عامل‌های قدیمی به شمار می‌رود.

برای دسترسی به محیط Command Prompt باید ابتدا کلیدهای Win+R را به صورت همزمان روی صفحه کلید فشار داده و سپس عبارت CMD را تایپ کنید.

یکی از دستوراتی که در CMD  قرار داشته و کاربردهای زیادی هم دارد، دستور فرمت کردن هارد کامپیوتر است که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت. با استفاده از این دستور می‌تواند عملیاتی از قبیل پاک کردن یا تغییر فضای ذخیره سازی را برای هارد دیسک داخلی سیستم، فلش مموری، هارد اکسترنال و سایر فضاهای ذخیره سازی انجام دهید.

فرمت یک درایو از هارد از طریق CMD

خب اکنون باید به سراغ اصل مطلب که همان فرمت هارد از طریق CMD است، برویم. برای این‌کار، شما باید دستور DiskPart را مطابق مراحل زیر، فراخوانی و اجرا کنید:

  • روی آیکون Start در گوشه پایین سمت چپ کلیک کنید.
  • در کادر جستجو، عبارت “command prompt” را تایپ کنید.
  • روی command prompt کلیک راست کرده و گزینه “Run as administrator” را انتخاب کنید.
  • اکنون عبارت diskpart را تایپ کرده و کلید Enter را روی صفحه کلید فشار دهید.
  • اکنون دستور list disk را وارد کرده و کلید Enter را فشار دهید.
  • با این دستور، لیست داریوها همراه با شماره آن‌ها ظاهر می‌شود.
  • عبارت select disk 2 را وارد کرده و Enter را فشار دهید. (به جای عدد 2 شماره هارد خود را وارد کنید)
  • عبارت list volume را وارد کرده و Enter را فشار دهید.
  • دستور select volume 10 را وارد کرده و Enter را فشار دهید. (به جای 10 حجم هاردی که قصد فرمت آن را دارید، وارد کنید)
  • دستور format fs=ntfs quick را عینا وارد کرده و Enter را فشار دهید. (اگر فایل سیستم هارد شما FAT32 است، به جای ntfs باید fat32 را وارد کنید)
  • کلمه exit را وارد کرده و Enter را فشار دهید.

در تصویر زیر، می‌توانید مراحل بالا را به ترتیب مشاهده کنید:

مراحل فرمت هارد از طریق cmd

با استفاده از دستورالعمل‌های بالا، به راحتی می‌توانید هارد دیسک خود را به صورت کامل فرمت کنید. فقط کافیست برای هر کدام از درایوهای سیستم خود، همه مراحل را یک‌بار طی کنید.

آیا فایل های یک درایو فرمت شده قابل بازیابی هستند ؟

این سوال یکی از رایج‌ترین سوالات کابران کامپیوتر است که به تکرار در انجمن‌های کامپیوتری پرسیده می‌شود و البته جواب روشن و واضحی هم دارد: بله!

ریکاروی فایل‌های یک هارد فرمت شده امکان پذیر است. بعد از اینکه شما فایل‌ها را از هارد پاک می‌کنید؛ فقط جدول آدرس آن‌ها را پاک کرده‌اید؛ تا زمانی که فایل جدیدی را در آدرس فایل‌هایی که پاک کرده‌اید ذخیره نکنید؛ فایل‌های حذف شده قابل دسترسی و بازیابی خواهند بود.

نکته: در صورتی که یک سیستم عامل جدید نصب کنید؛ فایل‌هایی که قبلا از سیستم خود پاک کرده‌اید؛ برای همیشه از دسترس شما خارج خواهند شد.

راه‌های مختلفی برای بازگرداندن فایل‌های حذف یا فرمت شده وجود دارند که برخی از آن‌ها نیاز به دانش کامپیوتری بیشتری دارند. البته نگران نباشید؛ زیرا با اندکی جستجو در اینترنت می‌توانید یک نرم افزار بازیابی اطلاعات مناسب پیدا کرده و به کمک آن، برخی از فایل‌های حذف شده از رایانه خود را بازیابی کنید.

کلام آخر

همان‌طور که در ابندای مقاله هم اشاره کردیم، روش‌های مختلفی برای پاک‌سازی و فرمت اطلاعات یک هارد دیسک وجود دارند. اما ساده‌ترین و سریع‌ترین روش برای انجام این کار، استفاده از خط فرمان یا همان Command Prompt است.

در این مقاله به آموزش فرمت هارد از طریق CMD پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

3.7 | (4)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

9 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
9
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//