آموزش پاک کردن کش اینستاگرام در اندروید و آیفون

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از سرعت عملکرد برنامه اینستاگرام روی تلفن همراه‌تان راضی نباشید. این موضوع به گوشی یا تنظیمات برنامه مربوط نمی‌شود و برای رهایی از آن، فقط باید به فکر پاک کردن کش اینستاگرام باشید.

پر شدن حافظه موقت یا همان Cache اینستاگرام علاوه بر کند شدن خود برنامه، به اشغال شدن بیش از حد حافظه تلفن همراه هم منجر می‌شود. بنابراین از آن مشکلاتی نیست که بتوان به سادگی از آن چشم‌پوشی کرد!

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم به آموزش پاک کردن کش اینستاگرام در گوشی‌های اندروید و آیفون بپردازیم. اگر شما هم اخیرا با این موضوع دست و پنجه نرم کرده‌اید؛ حتما تا پایان با ما همراه باشید.

کش اینستاگرام چیست ؟

آیا تا به حال برای شما این سوال پیش نیامده است که اینستاگرام چگونه پیج‌ها و پست‌های نمایش داده شده در قسمت Explore را دقیقا مطابق با سلیقه شما تنظیم می‌کند؟ جواب این سوال، در مفهومی به نام حافظه پنهان یا همان کش اینستاگرام خلاصه می‌شود!

کش اینستاگرام چیست ؟

هر بار که یک موضوع را در قسمت Explore سرچ می‌کنید، اینستاگرام اطلاعات این جستجو را در قسمتی به نام حافظه پنهان ذخیره می‌کند تا به این ترتیب، بتواند راحت‌تر موضوعات مورد علاقه شما را در کمترین زمان و در بخش اکسپلور، نمایش دهد.

بنابراین کش اینستاگرام از دو جهت برای کاربران مفید است: نخست این‌که راحت‌تر به موضوعات مورد پسند خود دسترسی پیدا می‌کنند و مورد دوم به کاهش مصرف اینترنت در زمان بالا آمدن اپ اینستاگرام مربوط می‌شود.

اما زمانی که ماه‌ها و سال‌ها از اینستاگرام استفاده می‌کنید، فایل‌های مختلفی در حافظه کش ذخیره شده و به مرور، حجم آن بیشتر و بیشتر می‌شود. حال آن‌که شما این فایل‌ها را نمی‌بینید و فقط مقدار آن‌ها را بر اساس مگابایت یا گیگابایت مشاهده می‌کنید.

بنابراین با گذشت زمان شاهد کند شدن عملکرد اینستاگرام و همچنین پر شدن حافظه گوشی خواهید بود. این‌جاست که باید به فکر پاک کردن کش اینستاگرام باشید! موضوعی که ما در ادامه، به صورت مفصل به آن پرداخته‌ایم.

پاک کردن کش اینستاگرام در اندروید

در صورتی که با مشکلاتی مانند کندی عملکرد تلفن همراه یا اپ اینستاگرام برخوردید، مشکل شما به دست پاک کردن حافظه کش اینستاگرام حل می‌شود. شما باید از حافظه کش پر شده اینستاگرام خود خلاص شوید.

برای این کار روش های وجود دارد که هر کدام را به طور جداگانه آموزش می‌دهیم. این سه روش بصورت زیر هستند:

  • حذف کش اینستاگرام از طریق تنظیمات تلفن همراه
  • حذف کش اینستاگرام با حذف اپ اینستاگرام
  • حذف کش اینستاگرام با پاک کردن سابقه در برنامه اینستاگرام

در ادامه هر کدام از این روش‌های پاک کردن حافظه کش اینستاگرام را بصورت کامل و مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد.

حذف کش اینستاگرام از طریق تنظیمات تلفن همراه

در این روش که برای گوشی های هوشمند اندرویدی است، باید از قسمت تنظیمات حافظه پنهان را پاک کنیم. برای این کار ابتدا به تنظیمات گوشی خود بروید. در بخش تنظیمات، روی گزینه برنامه‌ها ضربه بزنید.

در بخش تنظیمات روی برنامه ها ضربه بزنید

حال در قسمت برنامه‌ها، روی گزینه مدیریت برنامه‌ها ضربه بزنید.

روی مدیریت برنامه ها ضربه بزنید

در صفحه باز شده در قسمت سرچ، کلمه Instagram را به زبان لاتین وارد کنید یا به پایین‌تر بروید تا برنامه اینستاگرام را مشاهده کنید. روی اپ اینستاگرام ضربه بزنید.

برنامه اینستاگرام را سرچ کنید

حال باید در صفحه تنظیمات برنامه اینستاگرام به پایین صفحه بروید. قسمتی با عنوان پاک کردن داده‌ها مشاهده می‌کنید. باید روی این گزینه ضربه بزنید.

روی مدیریت داده های برنامه ضربه بزنید

صفحه کوچک دیگری باز می‌شود که در آن از شما می‌خواهد که انتخاب کنید که تمامی داده‌ها پاک شود یا تنها حافظه کش پاک گردد. در این مرحله شما باید روی پاک کردن حافظه پنهان که همان کش است ضربه بزنید.

روی پاک کردن حافظه پنهان ضربه بزنید

و پایان… حافظه کش اینستاگرام شما پاک شد. به احتمال زیاد مشکل کندی این نرم افزار برای شما حل شده باشد.

حذف کش اینستاگرام با حذف اپ اینستاگرام

در این روش شما باید به صورت کلی برنامه اینستاگرام را از تلفن همراه خود پاک نمایید. برای این کار ابتدا دست خود را بر روی آیکون اینستاگرام نگه داشته تا گزینه های حذف و نصب را مشاهده نمایید. حال می‌توانید با بردن نرم افزار به سمت این گزینه، آن را به صورت کامل حذف نمایید.

همچنین می‌توانید با رفتن به قسمت تنظیمات برنامه این کار را انجام دهید. ابتدا به تنظیمات برنامه بروید. به پایین صفحه بروید. روی گزینه حذف ضربه بزنید.

روی حذف ضربه بزنید

و تمام… اپ اینستاگرام کاملا حذف شد. حال باید دوباره آن را نصب نمایید. پس از نصب دیگر مشکل کندی اینستاگرام و گوشی خود را نخواهید داشت.

پاک کردن کش اینستاگرام با پاک کردن سابقه در برنامه اینستاگرام

روش پایانی حذف کش کمی متفاوت از دو روش دیگر است. به این خاطر که در این روش نیاز نیست با تنظیمات گوشی کار کنید. مستقیما به سراغ خود اینستاگرام خود خواهید رفت. ابتدا اینستاگرام خود را باز کرده و روی قسمت پروفایل بروید.

روی پروفایل ضربه بزنید

حال روی علامت سه خط بالا ضربه بزنید.

روی علامت 3 خط قسمت بالا ضربه بزنید

در پایین صفحه روی تنظیمات (settings) ضربه بزنید.

در پایین صفحه روی تنظیمات ضربه بزنید

از بین گزینه‌های تنظیمات، روی security ضربه بزنید.

روی security ضربه بزنید

حال باید به پایین بروید و روی گزینه آخر به نام search history ضربه بزنید.

روی گزینه search history ضربه بزنید

تنها یک قدم دیگر باقی مانده است. برای گام آخر باید گزینه آبی بالای صفحه (clear all) را بزنید. و تمام شد… حال سابقه جستجو و سرچ‌های اینستاگرام شما پاک شده است.

روی clear all ضربه بزنید

به احتمال زیاد با حذف شدن مقداری از کش اینستاگرام، عملکرد برنامه و تلفن همراه شما بهبود یافته باشد. در غیر این صورت از روش‌های قبلی استفاده نمایید.

پاک کردن کش اینستاگرام در آیفون

اپل در تمامی دستگاه‌های خود امنیت را در اولویت اول قرار داده است. اما هزینه این امنیت بالا را هم کاربران آیفون و دیگر محصولات اپل باید بپذیرند. امنیت بالای گوشی‌های آیفون باعث شده است کاربران توانایی دسترسی و اعمال تغییرات در قسمت‌های مختلف گوشی های این برند را نداشته باشند. البته می‌توان با دور زدن حفاظت‌های موجود، راهی برای حل مشکلاتی از این قبیل یافت.

البته برخی از این راه حل‌ها مدت‌دار هستند و نمی‌توان روش قطعی و حتمی برای حل مشکل مورد نظر یافت. اما باید این خبر خوش را به شما بدهیم روش‌هایی که قرار است برای پاک کردن کش اینستاگرام در آیفون به شما عزیزان ارائه شود، حتمی و قطعی خواهند بود.

برای حذف حافظه کش در گوشی آیفون، دو روش مختلف وجود دارد که به صورت کامل به آنها خواهیم پرداخت. این دو روش به صورت زیر هستند:

  • حذف اینستاگرام و نصب دوباره آن
  • حذف تاریخچه سرچ در اپ اینستاگرام

روش‌های ذکر شده، هیچ مشکلی را برای دستگاه اپل شما به وجود نخواهند آورد و با خیال راحت می‌توانید از آنها استفاده نمایید.

حذف اینستاگرام و نصب دوباره آن

با حذف یک اپلیکیشن در گوشی‌های هوشمند، تمامی داده‌های آن اعم از داده‌های پنهان و عادی به صورت کامل حذف می‌گردند. بنابراین این روش یکی از بهترین راه حل‌ها به شمار می‌آید.

البته باید توجه داشته باشید که در صورت حذف برنامه اینستاگرام، از حساب کاربری خود خارج می‌شوید. پس حتما باید پیش از انجام این کار، اطلاعات ورود به حساب خود را در جایی یادداشت نمایید.

برای حذف اینستاگرام در آیفون، ابتدا باید به تنظیمات گوشی بروید. به پایین صفحه بروید و روی iphone storage ضربه بزنید.

روی phone storage ضربه بزنید

حال در صفحه جدید باز شده که برنامه‌های گوشی شما را نشان می‌دهد، عبارت instagram را سرچ کرده یا به پایین صفحه بروید تا برنامه اینستاگرام را پیدا کنید.

برنامه اینستاگرام را پیدا کنید

بعد از پیداکردن اینستاگرام، روی آن ضربه بزنید تا وارد صفحه تنظیمات و مشخصات برنامه شوید. در بخش میانی صفحه، گزینه delete app قرار دارد. باید روی آن ضربه بزنید و تایید نهایی را هم انجام دهید.

روی delete app ضربه بزنید

و پایان کار… برنامه اینستاگرام شما حذف گردید و حال تنها نیاز است دوباره از طریق اپ استور این برنامه را نصب نمایید. و از روان بودن عملکرد دوباره اینستاگرام لذت ببرید.

حذف تاریخچه سرچ در اپ اینستاگرام

همانطور که می‌دانید تاریخچه سرچ و جستجو در اینستاگرام، حافظه پنهانی را در گوشی شما اشغال خواهد کرد. با اینکه این مقدار بسیار کم به نظر می‌آید، اما می‌تواند نقش مهمی در بهبود عملکرد گوشی شما داشته باشد. برای حذف تاریخچه سرچ، باید مراحل زیر را انجام دهید:

ابتدا اینستاگرام خود را باز کرده و به قسمت پروفایل بروید.

روی پروفایل ضربه بزنید

حال روی علامت سه خط در بخش بالایی صفحه ضربه بزنید.

روی علامت 3 خط قسمت بالا ضربه بزنید

در پایین صفحه روی Setting ضربه بزنید.

در پایین صفحه روی تنظیمات ضربه بزنید

در میان گزینه‌هایی که مشاهده می‌کنید، روی Security ضربه بزنید.

روی security ضربه بزنید

حال باید به پایین بروید و بر روی گزینه آخر صفحه به نام search history ضربه بزنید.

روی گزینه search history ضربه بزنید

در آخرین قدم، باید روی Clear all ضربه بزنید.

روی clear all ضربه بزنید

اکنون تمام اطلاعات ذخیره شده در بخش حافظه پنهان اینستاگرام، پاک شده‌اند و می‌توایند از خالی شدن دوباره حافظه تلفن همراه خود لذت ببرید.

کلام آخر

در این مقاله به صورت کامل نحوه پاک کردن کش یا همان حافظه پنهان برای برنامه اینستاگرام در گوشی‌هایی با سیستم عامل اندروید و همچنین آیفون را بررسی کردیم. همچنین تمامی روش‌های ممکن برای انجام این کار را بررسی کردیم.

در صورتی که شما عزیزان روش‌های دیگری برای انجام این کار را می‌شناسید، در قسمت نظرات این مقاله درج نمایید. همچنین نظرات و پیشنهادات خود را درباره این مقاله و موارد دیگر می‌توانید در بخش نظرات وارد کنید. قطعا این کار شما بر افزایش کیفیت دیگر مقالات ما موثر خواهد بود.

سوالات متداول

آیا امکان پاک کردن حافظه کش اینستاگرام در آیفون و اندروید با برنامه‌های شخص ثالث وجود دارد؟

خیر؛ شما باید برنامه اینستاگرام را  کاملا حذف کرده و مجددا نصب نمایید.

آیا پاک کردن حافظه کش یا همان حافظه پنهان اینستاگرام در نسخه‌ های گوناگون اندروید و برای برند های مختلف متفاوت است؟

آموزش ارائه شده در این مقاله مبتنی بر جدیدترین تغییرات سیستم عامل اندروید‌ها می‌باشد و این احتمال وجود داد که در نسخه‌های قدیمی تر و یا برند های خاص کمی متفاوت باشد. اما مسیر کلی برای انجام کار یکسان است.

1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//