10 سال رقابت بین 2 Dota و League of Legends

شاید الان آن شور و شوق رقابت 10 سال گذشته، بین دوتا 2  (Dota2)و لیگ آو لجندز (League of Legends) وجود نداشته باشد، شاید بسیاری از کسانی که اکثر زمان خودشان را صرف این دو بازی لذت بخش می‌کردند دیگر یا بازی نمی‌کنند، یا بازی دیگری انجام می‌دهد، اما هر چه که ما دیدیم یک رقابت در عصر طلایی بازی‌های رایگان بود. هر دو بازی فوق‌العاده بودند و با این که هر دو یک سبک را داشتند اما همچنان تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند.

دفاع از قلعه؟

ریشه تمام بازی‌های Moba از یک ماد شروع شد. زمانی که بازی وارکرفت (نسخه استراتژی) در جهان به عنوان بهترین بازی تاریخ شناخته می‌شد، مادسازان با استفاده از قهرمانان دوست داشتنی این بازی مثل، آرتاس، اوتر، سلواناز، جینا و … یک حالت جدیدی از استراتژی را ساختند. این ماد که به نام Defense of the Ancients شناخته شد، یک بازی مولتی‌پلر مبارزه‌ای در آرنا که الان آن را MOBA می‌شناسند.

جالب است که بدانید که این ماد توسط 4 نفر ساخته شد، Eul ،Steve Feak ، Neichus،  IceFrogاعضای اصلی این ماد بودند. بعد از این که Dota به یک بازی جهانی تبدیل شد، شرکت‌های سازنده زیادی به فکر ساخت یک بازی مستقل شدند. استیم تصمیم داشت با استفاده از قوانین، Dota را به طور کلی خریداری کند. او به تمام سازندگان این ماد مبلغی داد و حق ساخت آن را خرید و سپس آن‌ها را برای کار روی پروژه استخدام کرد. تنها فردی که به استیم پیوست IceFrog بود و خبری از Eul و Neichus نشد. اما در خصوص استیو فیک قضیه طور دیگری شد.

ژانر Moba در واقع عامل شروع استویدیوی Riot شد. در ابتدا دو دانشجوی رشته بازرگانی به نام‌های بِک و مرییل علاقه‌ی زیادی به بازی Dota پیدا کردند و تصمیم گرفتند که بازی مشابه با دوتا بسازند. آن‌ها استویدیوی خود را در سال 2006 در حالی توانسته بودند 1.6 میلیارد دلار سرمایه گذار به دست آوردند، تاسیس کنند و اولین استخدامی آن‌ها استیو فیک بود. استیو به دلیل شرکت در ساخت یک بازی تازه، تبدیل به یکی از سهامداران شد و همینطور کارگردانی و ساخت بازی را برعهده گرفت و این شد که در سال 2009 شاهد عرضه بازی League of Legends بودیم.

مقایسه دوتا و لیگ آو لجندز

در همین تاریخ یعنی 2009 بود که استیم شروع به ساخت بازی دوتا 2 کرد. آن‌ها قصد داشتند با استفاده از لایسنس دوتا بازی جدید خودشان را بسازند، جایی که همه قهرمانان عینا مانند بازی اصلی بود. بعد از چند سال، دوتا 2 به صورت رسمی معرفی و وارد فاز بتا شد. در همان موقع بود که درگیری‌های حقوقی بین بلیزارد و استیم آغاز شد. بازی در سال 2011 منتشر شد اما در سال 2013 رسما به حالت نهایی و کامل خود رسید.

دوتا 2 در مقابل لیگ

با شروع بازی دوتا 2 در سال 2013 ناگهان رقاب این دو بازی آغاز شد. هر دو از یک سبک بودند و هر دو از یک الگوریتم پیروی می‌کردند و سوال اصلی برای همه اینجا بود که دوتا 2 بهتر از یا لیگ؟ کدام یک را برای بازی باید انتخاب کنیم؟ هر دو بازی در زمینه‌هایی موفق بودند و هستند. لیگ تبلیغات بسیار زیادی را انجام داد، روی شخصیت‌های بازی (که اکثر آن‌ها یک نسخه از بازی Dota بود) سرمایه گذاری ویژه‌ای کرد و بازی را از حالت اصلی دوتا بیرون کشید.

از طرفی استیم یک کپی با کیفیت از دوتا ساخت. پس اگر بخواهیم امتیاز نوآوری بدهیم، لیگ فعلا 1 امتیاز از دوتا 2 جلوتر است. کلیات بازی دوتا 2 بیشتر در خرید آیتم، استراتژی و وظایف هر فرد در بازی تقسیم می‌شود.

مقایسه دوتا و لیگ آو لجندز

شخصیت‌های بازی دوتا 2 عموما یک نقش مشخصی دارند، شما می‌توانید با استراتژی و آیتم بندی نقش پیش‌فرض شخصیت خودتان را تغییر دهید. بازی لول نیز کمی و بیش به این صورت است، بزرگ‌ترین تفاوت اینجاست که بیش از این که به آیتم وابسته باشید، به Level متکی خواهید شد. آیتم‌ها معمولا قدرت خاصی برای تاثیر روی حریف ندارند و بیشتر به این شکل است که آیتم‌ها قدرت لول‌هایتان را افزایش می‌دهند.

در بازی لیگ بعضی از قهرمانان را نمی‌توانید در نقش دیگری بازی کنید اما در دوتا می‌شود. نمی‌دانم از موضوع امتیاز مثبت یا منفی برای دوتا 2 به حساب می‌آید اما اگر بتوانید با شخصیت مورد علاقه، هر طور که بخواهید بازی کنید، پس می‌توان گفت که این دوتا 2 در این موضوع یک نمره بالا‌تر خواهد بود.

کدام یک از بازی‌ها برای تازه واردها مناسب است؟

بذارید از اول این موضوع را روشن کنم، بازی لیگ آو لجندز بهترین بازی برای کسانی است که می‌خواهد یک بازی جدید یاد بگیرند و هیچ ایده‌ای از این سبک ندارند. لیگ آو لجندز همینطور با محدود کردن تعداد چمپین‌ها در اول بازی شما را مجبور می‌کند که بازی را یاد بگیرید و در خصوص آن تحقیق کنید اما دوتا 2 اینطوری نیست، در بازی دوتا تمام شخصیت‌ها از اول بازی باز هستند که یک پوینت مثبت است اما بخش منفی اینجاست که برای مدت طولانی شما سردرگم خواهید بود.

بازی لیگ از همه نظر برای تازه واردها راحت تر است حتی بخش استراتژی، چمپیون‌ها بازی لیگ همه در بازی اثر گذار هستند حتی ساپورت، اما در بازی دوتا 2، این استراتژی سخت تر است، کسانی که ساپورت بازی می‌کنند متوجه این موضوع هستند که ساپورت در اوایل بازی فشار زیادی را تحمل میکند و در اواسط و آخر مجبور است که به معنای واقعی یک نیروی پشتیبان باشد تا یک مبارز و به همین دلیل کسانی که ساپورت در دوتا 2 انتخاب می‌کنند، (در رنک‌های پایین) بسیار کمتر است.

به عنوان یک شغل؟

نه تنها لیگ، بلکه فورتنایت هم نمی‌تواند در صحنه ورزش‌های الکترونیک (eSport) با بازی دوتا 2 رقابت کند. در بازی‌های مثل فورتنایت، روی کمی شانس و توانایی فردی متکی است. اما دوتا 2 نه تنها مهارت، بلکه کار تیمی و استراتژی باید بلد بود. در لیگ هم رقابت‌ها مخصوصا در صحنه‌ی کره‌ی جنوبی زیاد است اما نه این شکلی که تصورش کنید. دوتا 2 به دلیل جایزه‌های میلیون دلاری که با مشارکت بازیکنان اجرا می‌شود، تبدیل به یکی از بهترین عناوین برای درآمد زایی شده و هیچ بازی نمی‌تواند این مقدار جایزه را برای یک مسابقه برگزار کند.

در ایران کدام بازی محبوب‌تر است؟

بدون شک اگر نگاهی به اطرافیان خودتان بکنید، متوجه می‌شوید که بازی دوتا 2 یکی از بهترین بازی‌های ایران است. تعداد پلیرها و حتی توجه رسانه‌ها روی این بازی بیشتر از لیگ است. با توجه به دسترسی بهتر به بازی و همینطور به لطف پلتفرم استیم، احتمالا دوتا 2 همچنان به یکی از بهترین بازی‌های پلیرهای ایرانی باقی بماند.

کدام بازی سرگرم کننده تر است؟

شخصا 1000 ساعت دوتا 2 و حدود 700 ساعت لیگ را تجربه کردم، هر دو بازی در ابتدا جذاب و در انتها اعصاب خوردکن شدند اما از هر دو سرگرم کننده هستند. دوتا 2 باید یادبگیرید که چگونه نقشتان را به خوبی ایفا کنید اما در لیگ باید یاد بگیرید چگونه بتوانید از توانایی‌های لول خود استفاده کامل را بکنید. لیگ به شدت کاراکتر‌های جذابی دارد و تقریبا هر سال شاهد اضافه شدن چند هیروی جدید هستیم.

چمپیون‌های بازی لیگ با هر کدام از آن‌ها یک دنیای متفاوتی دارد و برای یادگیری آن‌ها باید تحقیق و ویدیو دید اما هیرو‌های دوتا 2 همینی که در بازی می‌بینید هستند، شما نکته مخفی یا کومبو خاصی از آن‌ها نمی‌بینید فقط کافیست متوجه شوید که این حرکت یا توانایی را چه زمانی استفاده کنید، چیزی که در لیگ بیشتر دیده می‌شود، کمبو است. کمبو در توانایی شخصیت خودتان و هم همراه با یارانان.

در بازی لیگ کمتر کسی می‌تواند به صورت تکی کل بازی را جمع کند، شاید یک شخصیت توانایی آسیب زدن به شما را داشته باشد ولی باید حتما با تیم حرکت کند. اما در دوتا گاها قویتر کردن یک نفر یکی از موارد استراتژی آگاهانه است و به نظر شخص خودم چیز جالبی نیست که یک نفر بعد از 30 دقیقه آنقدر قوی شود که بتواند همه را به صورت تکی به معنای واقعی نابود کند چرا که هدف به جای سرگرم شدن، صرفا پیروزی در بازیست.

کلام آخر

در 10 سال گذشته شاهد رقابت جالبی بین دوتا 2 و لیگ بودیم، این رقابت بدون شک باعث شد که هر دو بازی پیشرفت کنند. شاید در ظاهری چیزی معلوم نیست اما باید بدانید که هر دو بازی از نقاط قوت همدیگر استفاده کردند. دوتا 2 و لیگ آو لجندز هنوز بازیکنان زیادی دارد و مطمئنا به این زودی‌ها هم تمام نمی‌شود.

متاسفانه کسانی که در بازی‌ها هستند، روی خوش دوستانه‌ای ندارند، پس اگر می‌خواهید این یکی از این دو بازی را امتحان کنید، بدانید که زیاد از این نظر به شما خوش نخواهد گذشت. همچنین مشکل اسمورف‌ها (افراد حرفه‌ای و نیمه‌ حرفه‌ای که با اکانت جدید شروع به بازی می‌کنند) هم یکی از مشکلات بسیار اساسی این دو بازی است. اما با توجه به حضور بازی‌های جذاب‌تر مانند ژانر بتل‌رویال تصور نمی‌کنم که بازیکنان جدیدی بخواهند وارد این بازی شوند.

حال شما به ما بگویید کدام یک از این بازی‌ها را ترجیح می‌دهید؟ آیا هنوز این عناوین را تجربه می‌کنید؟ اما در نهایت به شما پیشنهاد می‌شود که هر دو بازی را حتی شده برای یک بار تست کنید. حتما در کامنت‌ها در خصوص این مقاله و نظر خودتان بنویسید.

1 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//